Validació de poders i avals

 
1. Validació de poders

La validació de poders consisteix en la comprovació que les facultats o els poders atorgats mitjançant escriptura pública a una o més persones físiques són suficients per actuar en nom i representació d’una determinada persona jurídica en la realització de determinades actuacions davant la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En general, la validació de poders per actuar davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears correspon a l’Advocacia (art. 24 del Decret 74/2016); concretament, l’Advocacia valida els poders de persones jurídiques i d’entitats financeres i asseguradores amb dues finalitats essencials:

 —     Per a la inscripció en el Registre oficial de licitadors i empreses classificades (ROLECE), sempre que l’entitat sol·licitant tengui el domicili en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma.

—     Per formalitzar avals, garanties o assegurances de caució davant l’Administració de la Comunitat Autònoma (entitats financeres i asseguradores).

No obstant això, en els procediments de contractació convocats per l’Administració de la Comunitat Autònoma o pels ens instrumentals que en depenen, la validació de poders correspon als serveis jurídics de l’òrgan o ens corresponent.

La validació de poders s'ha de sol·licitar mitjançant procediment telemàtic a la Seu electrònica de la CAIB.

En aquest procediment telemàtic, per validar poders atorgats a Espanya s'ha d'adjuntar:

  • Còpia electrònica autèntica d'escriptura de poder de la persona jurídica poderdant.
  • Còpia de DNI/passaport de les persones físiques apoderades.
  • En el seu cas, autorització per realitzar el tràmit signada electrònicament per la persona jurídica poderdant.

Mentre que per validar poders d'empreses estrengeres atorgats a l'estranger, s'ha d'adjuntar:

  • Escriptura o còpia electrònica autenticada dels poders per signar l’aval o assegurança de caució, atorgats per l’autoritat estrangera competent conforme a la legislació del seu Estat, postil·lats o legitimats amb mecanisme legalment acceptat, i traduïts al català o al castellà.
  • Còpia del document d'identificació de les persones apoderades per a les quals se sol·licita la validació.
  • Certificació signada o autenticada electrònicament, postil·lada o legalitzada i traduïda al català o al castellà, expedida per funcionari competent del Registre públic previst a la Directiva (UE) 2017/1132 del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de juny de 2017.

Aquest certificat ha d’acreditar l’existència i vàlida constitució de la societat poderdant, que les persones que signen el poder en nom de la societat tenen el càrrec vigent i les facultats suficients per representar i per obligar la societat respecte a tercers i atorgar els poders que es pretenen validar indicant, així mateix, si poden actuar per si soles o han de fer-ho conjuntament.

  • En el seu cas, autorització per realitzar el tràmit signada electrònicament per la persona jurídica poderdant.

La validació de poders es documenta mitjançant una diligència i comporta la inclusió del poder i de les dades dels apoderats en el Registre d’Apoderaments de l’Advocacia.

Normativa de referència: Decret 74/2016, de 23 de desembre, pel qual es regula l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (art. 24)

2.Validació d’avals i assegurances de caución

La sol·licitud de validació d'avals  i d'assegurances de caució s'ha de presentar davant la Dipositaria de la Comunitat Autònoma que, si escau, la traslladarà a l'Advocacia de la Comunitat Autònoma per la seva validació.

Els avals o assegurances que ha de validar l'Advocacia s'emeten amb la finalitat de presentar-los davant la Dipositaria de la Comunitat Autònoma.

En general, la competència per validar aquests avals i assegurances correspon a l’Advocacia. No obstant això, no cal la verificació de l’Advocacia per als avals formalitzats mitjançant document electrònic en el qual s'acrediti la representació de la persona signant, la seva capacitat i vigència.

La validació d’avals i assegurances de caució consisteix en la comprovació que unes determinades persones físiques tenen poder suficient per actuar en representació d’una entitat determinada i avalar o assegurar per un import concret una altra persona física o jurídica davant l’Administració de la Comunitat Autònoma.

Aquesta comprovació es realitza mitjançant consulta en el Registre d'apoderaments de l'Advocacia de la CAIB per la qual cosa és imprescindible que, prèviament, l’entitat avaladora hagi validat els seus poders davant l’Advocacia i constin vigents a l'esmentat registre.

En el cas que la comprovació de l’aval o l’assegurança sigui positiva, la validació es formalitza mitjançant diligència d'advocat/ada de la Comunitat Autònoma.

Normativa de referència:

 —    Decret 74/2016, de 23 de desembre, pel qual es regula l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (art. 24)

—    Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma (art. 12)