Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)

Núm. 12955
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual es convoca un procediment extraordinari per constituir una borsa única d’ocupació temporal específica, descentralitzada per illes, per a la categoria de policia local

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El Decret llei 6/2021, de 9 de juliol, de modificació de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, hi va introduir la disposició addicional vuitena que, en relació amb la categoria de policia, preveu la convocatòria d'un procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal específica quan concorrin motius justificats d'urgència i necessitat que s'han d'acreditar en l'expedient corresponent davant la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals.

2. L'excés de mobilitat que existeix entre els efectius policials dels distints municipis, en directe detriment dels recursos humans dels municipis més petits, acreix la manca de personal d'alguns ajuntaments.

3. Malgrat els esforços realitzats i vistes les necessitats de personal en les àrees de seguretat ciutadana manifestades pels ajuntaments, es creu que els alumnes capacitats en el marc del procediment extraordinari no puguin cobrir la totalitat de les sol·licituds de cobertura de  places dels ajuntaments

4. En data 11 d'octubre de 2021, el director general d'Emergències i Interior va emetre un informe justificatiu de la necessitat i urgència de convocar un procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal específica per a la categoria de policia, per tal de donar resposta als requeriments dels ajuntaments de les Illes Balears que necessiten nomenar funcionaris interins per garantir un adequat compliment de les tasques essencials que tenen encomanades, la urgència del qual es justifica en diversos motius, com ara, les necessitats dels municipis petits per cobrir les vacants d'aquestes places; les restriccions pressupostàries dels anys 2010 al 2017 que limitaven la reposició d'efectius; la importància de les funcions assignades a les policies locals; l'increment de la població en època estiuenca, i la problemàtica específica derivada de la crisi sanitària.

Des de l'emissió d'aquest informe s'han constituit dues borses d'ocupació temporal, aprovades per Resolucions de la consellera de Presidència, Funció Publica i Igualtat de 19 d'octubre de 2021 (BOIB núm. 145, de 23 d'octubre) i 13 de febrer de 2023 (BOIB núm. 21, de 16 de febrer) que han estat insuficients per cobrir les mancances en matèria de personal de les policies locals de les Illes Balears.

5. Mitjançant Resolució de la directora gerent de l'EBAP de 28 de novembre de 2023 (BOIB núm 163, de 30 de novembre), s'aprova la convocatòria de la 45a promoció del Curs bàsic de capacitació per accedir a la categoria de policia del cos de policia local per a l'any 2024,  on es preveu, com a màxim i sempre que s'assoleixin els mínims indicats a la convocatòria, la impartició de tres edicions del curs amb 50 places a Mallorca, 25 a Menorca i 25 a Eivissa. Als efectes de completar les places disponibles en aquestes edicions que hagin quedat vacants per no ser adjudicades a funcionaris en pràctiques, es creu convenient tramitar un nou procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal específica.

6. L'accés de les persones aspirants a la nova borsa requerirà haver aprovat sense plaça la fase d'oposició d'un procés selectiu d'accés a la categoria de policia de qualsevol ajuntament de les Illes Balears, sempre que els exercicis que conformen la fase d'oposició del procés selectiu abans esmentat s'hagin realitzat i determinat la llista definitiva d'aprovats entre l'1 de gener de 2021 i  la data de finalització del termini per presentar sol·licituds. Aquest límit temporal es fixa tenint en compte que les proves físiques i el test psicotècnic no poden tenir, per qüestions d'eficàcia i capacitat, un límit temporal superior als 2 anys.

7. D'acord amb tot allò exposat, i atès que les edicions de la 45a promoció han d'iniciar-se a principis del mes de gener, raons d'interès públic aconsellen l'aplicació al procediment selectiu de constitució de la borsa d'ocupació temporal específica de policia la tramitació d'urgència.

8. La disposició addicional sisena de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència disposa que en els procediments de selecció i en els procediments ordinaris de provisió de llocs de treball de funcionaris, tramitats per l'Escola Balear d'Administració Pública, que convoqui la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública es pot preveure que les persones que vulguin participar-hi estiguin obligades a dur a terme determinats tràmits per mitjans electrònics. Aquesta obligatorietat s'ha d'establir en funció del personal i del col·lectiu destinatari.

Tenint en compte que la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, ha suposat un impuls per a la implementació de l'administració electrònica, i que l'article 56 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret 5/2015, de 30 d'octubre, exigeix per participar en els processos selectius, entre d'altres requisits, tenir la capacitat funcional per al desenvolupament de les tasques, es considera convenient que la convocatòria estableixi l'obligatorietat que els aspirants es relacionin per mitjans electrònics en totes les fases del procediment, atès que el desenvolupament adequat de les funcions dels empleats públics exigeix disposar d'habilitats relacionades amb l'administració electrònica, les quals pressuposen els coneixements necessaris per dur a terme els tràmits telemàtics prevists en aquesta convocatòria.

9. La inscripció per aquests mitjans facilitarà a les persones aspirants la presentació de les sol·licituds, atès que podran dur a terme el tràmit, en qualsevol lloc i hora, sempre dins el termini establert, i, a la vegada, suposarà una major agilitat en la tramitació del procediment administratiu

Fonaments de dret

1. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, i en concret, la Disposició addicional vuitena d'aquesta Llei, introduïda per l'apartat 4 de l'article únic del Decret llei 6/2021, de 9 de juliol, de modificació de la Llei 4/2013, que disposa:

Disposició addicional vuitena Borsa extraordinària per a la categoria de policia

1. Excepcionalment, quan concorrin motius justificats d'urgència i necessitat, que s'han d'acreditar en l'expedient corresponent davant la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, i no sigui possible cobrir les vacants de la categoria de policia incloses en l'oferta d'ocupació ordinària o d'estabilització, o els llocs de treball d'aquesta categoria temporalment sense ocupar, o sigui necessari el nomenament d'un funcionari interí per manca d'efectius, la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals podrà convocar un procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal especifica descentralitzada per illes.

La resolució de la convocatòria ha de determinar el termini de vigència, els requisits de participació, els criteris o les proves específiques de selecció, el barem de mèrits i les condicions en què s'ha de dur a terme.

La vigència màxima del nomenament serà de tres anys improrrogables, el transcurs dels quals determina, en tot cas, el cessament del funcionari interí.

2. Els ajuntaments dels municipis amb 20.000 habitants o menys que ho sol·licitin podran adherir-se a aquesta borsa, amb la certificació prèvia de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears que acrediti que les dades del registre de policies locals estan actualitzades i l'acord de la Mesa General de Negociació, en els ajuntaments en què estigui constituïda.

En el cas d'ajuntaments dels municipis amb més de 20.000 habitants, la participació en aquesta borsa necessitarà la subscripció prèvia d'un conveni de col·laboració.

2. La Disposició addicional tercera del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig, afegida per l'apartat 5 de la Disposició final primera del Decret llei 6/2021, que disposa:

Disposició addicional tercera Curs bàsic de capacitació per a l'accés a la borsa extraordinària

Quan la conselleria competent en matèria de coordinació de les policies locals faci ús de la possibilitat prevista en la disposició addicional vuitena de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, la resolució que aprovi les bases de la convocatòria del procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal específica ha de preveure la impartició i la superació del curs de capacitació de la categoria de policia. Així mateix, les bases de la convocatòria han de fixar els criteris o, si s'escau, les proves específiques de selecció per a l'accés al curs.

Aquest curs no forma part del període de pràctiques que regula l'article 177 del Reglament, si bé l'Escola Balear d'Administració Pública, o si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears l'ha d'impartir respectant el contingut, la metodologia, la durada, l'avaluació i el règim intern que es fixi per al curs de capacitació per a l'accés a la categoria de policia regulat en l'article 178.

Les persones que acreditin haver superat el curs bàsic de capacitació d'accés a la borsa pel procediment extraordinari de selecció de funcionaris interins per a la categoria de policia i el tenguin degudament actualitzat d'acord amb la normativa aplicable, restaran exempts de dur-lo a terme en qualsevol procés selectiu d'accés. Així mateix, les persones que hagin superat aquest curs i el tenguin degudament actualitzat podran formar part de qualsevol borsa de treball convocada per a la selecció de funcionaris interins de la categoria de policia, sempre que compleixin la resta de requisits que s'hi prevegin.

3. La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.

4. L'article 92 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

5. El Text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i en concret, l'article 10.1 d'aquest cos legal, que en relació amb els funcionaris interins disposa:       

1. Són funcionaris interins els que, per raons expressament justificades de necessitat i urgència, són nomenats com a tals amb caràcter temporal per a l'exercici de funcions pròpies de funcionaris de carrera, quan es doni alguna de les següents circumstàncies:

a) L'existència de places vacants, quan no sigui possible la seva cobertura per funcionaris de

carrera, per un màxim de tres anys, en els termes prevists a l'apartat 4.

b) La substitució transitòria dels titulars, durant el temps estrictament necessari.

c) L'execució de programes de caràcter temporal, que no podran tenir una durada superior a tres anys, ampliable fins a dotze mesos més per les lleis de funció pública que es dictin en desplegament d'aquest Estatut.

 

d) L'excés o acumulació de tasques per termini màxim de nou mesos, dins d'un període de divuit mesos.

6. Els articles 15 i 16 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que resulten d'aplicació en virtut del que disposen l'article 3.2 d'aquesta Llei i l'article 92.1 de la Llei 7/1985, abans esmentat.

7. L'article 189.1 i 2.b), de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, que contempla al personal funcionari interí com una classe de personal al servei de les entitats locals de les Illes Balears i l'article 190 de la mateixa llei, que disposa:

Article 190. Règim jurídic del personal al servei de les entitats locals1. El personal funcionari de les entitats locals, i també el personal eventual, es regeix per l'Estatut bàsic de l'empleat públic i per la legislació bàsica de règim local i les disposicions d'aquesta Llei en matèria de funció pública, per la Llei de funció pública de les Illes Balears en les matèries no reservades a la legislació bàsica de l'Estat ni regulades per aquesta Llei, per la normativa de desplegament d'aquesta Llei i per la que dictin les entitats locals, i també pels acords i els pactes aprovats per aquestes entitats. La normativa de desplegament de la Llei de funció pública de les Illes Balears dictada pel Govern de les Illes Balears hi és aplicable supletòriament.

Els cossos de policia local es regeixen així mateix per la normativa autonòmica en matèria de coordinació de policies locals, excepte en allò que estableix per a aquests cossos la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.

2. El mateix règim jurídic a què fa referència el primer paràgraf de l'apartat anterior és aplicable al personal funcionari interí al servei de les entitats locals nomenat per a l'exercici de les funcions pròpies dels funcionaris de carrera per raons expressament justificades de necessitat i urgència.

Així mateix, el personal funcionari interí dels cossos de policia local es regeix també per les disposicions que en relació amb aquest tipus de personal conté la normativa autonòmica en matèria de coordinació de policies locals.

8. El Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicable de manera supletòria en virtut del que disposa l'article 190.1 primer paràgraf in fine de la Llei 20/2006.

9. L'article 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, que en relació amb la tramitació d'urgència disposa:

1. Quan raons d'interès públic ho aconsellin, es pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es redueixen a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, tret dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.

2. No es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment, sense perjudici del que sigui procedent contra la resolució que posi fi al procediment.

10. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

11. Decret 43/2023, de 10 de juliol, pel qual es disposa el nomenament dels alts càrrecs i directors generals de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears  (BOIB núm. 96, de 11 de juliol).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'un procediment extraordinari de constitució d'una borsa única d'ocupació temporal específica, descentralitzada per illes, per a la categoria de policia.

2. Aprovar les bases específiques que han de regir aquesta convocatòria, que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Acordar que la borsa constituïda mitjançant aquest procediment tindrà una vigència de tres anys, sens perjudici que es pugui prorrogar per raons d'urgència i necessitat degudament acreditades. En qualsevol cas, el nomenament dels aspirants com a funcionaris interins tindrà una durada màxima de tres anys improrrogables.

4. Acordar l'aplicació de la tramitació d'urgència a aquest procediment de selecció en consideració a les raons d'interès públic que aconsellen una presta resolució i per tant, declarar que es redueixen a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, tret dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos, en virtut de l'article 33.1 de la Llei 39/2015.

5. Aprovar les Instruccions per tramitar les sol·licituds telemàtiques i la declaració responsable que s'adjunta com annex 2 d'aquesta Resolució.

6. Aprovar el model de certificat dels ajuntaments per acreditar el compliment de requisits que s'adjunta com annex 3 d'aquesta Resolució.

7. Aprovar el model de declaració jurada del compromís de dur armes i de declaració de no haver estat separat/da del servei que s'adjunta com annex 4 d'aquesta Resolució.

8. Aprovar el model de presentació de documentació davant l'Ajuntament per ser nomenat funcionari interí que figura com annex 5 d'aquesta Resolució.

9. Fer pública la informació sobre protecció de dades personals que figura en l'annex 6 d'aquesta Resolució.

10. Aprovar el model  de sol·licitud de desistiment del procediment o de canvi d'illa a efectes del curs bàsic i la borsa d'interins posterior que consta a l'annex 7.

11. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears <http://www.caib.es>, i en la pàgina web <http://oposicions.caib.es>.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència i Administracions Públiques, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà que s'hagi publicat la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l'article 57.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagi publicat aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.2 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 8 de gener de 2024 )

La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens

Annex 1 Bases específiques de la convocatòria

1. Objecte

1.1. L'objecte d'aquestes bases és regular la convocatòria del procediment extraordinari per constituir, de forma descentralitzada per illes, una borsa única d'ocupació temporal específica per a la categoria de policia del cos de policia local, d'acord amb la previsió de la Disposició addicional vuitena de la Llei 4/2013 i la regulació de la Disposició addicional tercera del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig, per tal que els participants seleccionats puguin ser nomenats funcionaris interins de la categoria de policia per prestar serveis en els ajuntaments de les Illes Balears que tinguin necessitats urgents d'efectius policials per exercir les seves competències.

1.2. Les persones aspirants s'han de seleccionar en la forma prevista en l'annex 1 i amb ple respecte dels principis d'igualtat, mèrit i capacitat en l'accés a la funció pública.

1.3. Les persones integrades a les borses aprovades per Resolucions de la consellera de Presidència, Funció Publica i Igualtat de 19 d'octubre de 2021 (BOIB núm. 145, de 23 d'octubre) i 13 de febrer de 2023 (BOIB núm. 21, de 16 de febrer) seran inscrites d'ofici, sempre que mantinguin els requisits indicats en aquestes bases.

2. Normes generals

2.1. El procediment selectiu es regeix per les regles que disposen aquestes bases, pel que preveu la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears;  pel Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig; per  la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i pel Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.

2.2. En tot allò no previst en aquesta Resolució i en la normativa anterior, s'aplicaran supletòriament les previsions del Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del Decret 27/1994, d'11 de març, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la resta de normativa recollida en els fonaments de dret de la Resolució d'aquesta convocatòria.

3. Relacions amb els ciutadans

D'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, atès que es tracta d'un procediment de concurrència competitiva, els actes administratius que integren aquest procediment i s'hagin de notificar a les persones interessades, així com els de qualsevol procediment que se'n derivi (inclosos els anuncis de la interposició de qualsevol recurs en via administrativa o en via judicial i els tràmits d'audiència), o emplaçaments, en comptes de notificar-se, s'han de publicar a la seu electrònica www.caib.es i en el Portal de l'Opositor (http://oposicions.caib.es).

Tot això, sens perjudici que es publiquin en el Butlletí Oficial de les Illes Balears els actes que les bases d'aquesta convocatòria determinin expressament que s'hi hagin de publicar.

En tot cas, només tenen efectes jurídics les comunicacions trameses pels mitjans de publicació prevists en aquesta convocatòria.

4. Relacions a través de mitjans electrònics

D'acord amb la disposició addicional sisena de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, els aspirants que participin en aquest procés selectiu queden obligats a relacionar-se amb l'Administració convocant a través de mitjans electrònics en totes les fases i tràmits d'aquest procediment.

Tots els tràmits de presentació d'escrits, documentació o al·legacions es realitzaran dins el termini previst en aquesta convocatòria a través del tràmit telemàtic creat a l'efecte en la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones aspirants, pel fet de participar en aquest procés es comprometen a facilitar a l'Escola Balear d'Administració Pública un correu electrònic i un número de telèfon mòbil on poder rebre missatges de text, als efectes de que se'ls pugi informar de les vacants que s'ofereixen. Les persones interessades s'obliguen a consultar el correu electrònic i el seu mòbil al menys una vegada a dia a efectes de comprovar si tenen comunicacions de l'Escola Balear d'Administració Pública.

5. Identificació dels aspirants en les publicacions dels actes administratius

D'acord amb el que estableix la disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018, quan sigui necessària la publicació d'actes a la seu electrònica, la web o en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, els aspirants s'han d'identificar amb nom, llinatges i les xifres numèriques quarta, cinquena, sisena i setena del número del DNI o NIE, i les xifres tercera, quarta, cinquena i sisena en el cas de passaports.

6. Requisits i condicions de les persones aspirants

6.1. Per participar en aquesta convocatòria, les persones interessades han de complir, en la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds, els requisits que es detallen a continuació, els quals s'han de mantenir durant tot el procés:

- Haver aprovat, sense obtenir plaça, la fase d'oposició d'un procés selectiu d'accés com a funcionari de carrera de la categoria de policia de qualsevol ajuntament de les Illes Balears.

- Que tots els exercicis que conformen la fase d'oposició del procés selectiu s'hagin realitzat entre l'1 de gener de 2021 i la data de finalització del termini per presentar sol·licituds, sempre que en aquest període s'hagi aprovat la llista definitiva de notes.

Els aspirants han d'acreditar els requisits esmentats a l'apartat 6.1. mitjançant l'aportació d'un certificat de l'ajuntament d'acord amb el model annex 3. Si es tracta d'un aspirant del procés unificat aprovat bé per Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat d'1 d'octubre de  2022 o bé per Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat de 16 de juny de 2023 els requisits seran comprovats d'ofici per part de l'EBAP.

6.2. A més, les persones interessades en la sol·licitud declaren sota la seva responsabilitat complir els requisits següents i que s'han de mantenir durant tot el procés selectiu:

a) Tenir la nacionalitat espanyola.

b) Tenir 18 anys complerts.

c) Estar en possessió del títol de batxillerat, tècnic o equivalent o estar en condicions d'obtenir-lo el dia que acaba el termini de presentació de les sol·licituds. En el cas de titulacions expedides a l'estranger, cal aportar la corresponent credencial d'homologació o reconeixement del Ministeri competent en la matèria.

d) No patir cap malaltia o defecte físic o psicofísic que impedeixi o minvi el desenvolupament correcte de les funcions, en relació amb el quadre d'exclusions mèdiques establert en l'annex 5 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019.

e) No haver estat separats, mitjançant expedient disciplinari, del servei de cap administració pública, dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes, ni trobar-se inhabilitades de manera absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial.

f) No tenir antecedents penals per delictes dolosos.

g) Estar en possessió dels permisos de conducció de les classes A2 i B.

h) Comprometre's a dur armes i, si escau, a utilitzar-les.

i)  Estar en possessió del nivell B2 de coneixement de llengua catalana, sense perjudici que per l'ocupació de llocs de determinats ajuntaments es requereixi acreditar el nivell superior que la Corporació Local hagi determinat d'acord amb el que disposa l'article 9 de la Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística a les Illes Balears, quan aquest darrer sigui requisit específic d'ocupació del lloc en la categoria de policia de l'ajuntament en concret.

No és necessari aportar juntament amb la sol·licitud cap document addicional per acreditar els aspectes declarats en aquest apartat 6.2.

6.3. Els aspirants, a més, han d'haver satisfet  la taxa de serveis de selecció de personal en la forma que estableix la base 7.4. que s'haurà d'acreditar amb la sol·licitud.

6.4. Ateses les circumstàncies que motiven aquesta convocatòria i els interessos públics de cobertura de servei policial en què es fonamenta, les persones que ja han estat nomenades funcionaris de carrera del cos de policia local de qualsevol municipi espanyol no hi poden sol·licitar la participació.

Per les mateixes raons d'interès públic, les persones que en el moment de presentar la sol·licitud estiguin nomenades funcionàries interines o en pràctiques de la categoria de policia del cos de policia local a qualsevol ens local, romandran en situació de no disponibles en la borsa d'aquesta convocatòria, en cas que s'hi presentin, tret que cessin en el lloc de treball, sempre que no sigui per voluntat pròpia, circumstància que han de comunicar a l'EBAP en el termini màxim de 10 dies hàbils des del cessament.

7. Sol·licituds i declaració responsable

7.1. Presentació

Els aspirants han de presentar una sol·licitud de forma electrònica amb la formalització del corresponent tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració i a la web http://oposicions.caib.es.

En cas de presentar la sol·licitud de manera presencial, l'Administració, d'acord amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, els requerirà que la duguin a terme en la forma indicada anteriorment.

S'entén que la sol·licitud està signada quan es presenti i finalitzi el procés d'inscripció.

Els aspirants han d'indicar en la sol·licitud l'illa a la qual opten (Mallorca, Menorca o Eivissa/Formentera) només poden optar per una illa (Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera). S'entén que els aspirants sol·liciten plaça en el curs per l'illa en la qual han elegit formar part del borsí; si seleccionen l'illa Formentera s'entendrà sol·licitada la plaça en el curs de l'illa d'Eivissa.

Les persones sense el curs bàsic de capacitació que sol·licitin participar en aquest procediment per illes diferents a la de Mallorca faran la formació en l'illa que ho sol·licitin  en el cas que en aquestes illes es faci de manera descentralitzada una edició del curs bàsic de capacitació sota els criteris de la Resolució de la directora gerent de l'EBAP de 28 de novembre de 2023 (BOIB núm 163, de 30 de novembre). En cas contrari podran fer el curs en l'edició de Mallorca.

També han de fer constar, obligatòriament un correu electrònic i un telèfon mòbil al qual se'ls adreçaran les comunicacions relacionades amb la gestió de la borsa.

En cas de no elegir cap illa, l'aspirant serà inscrit d'ofici a l'illa coincident amb el domicili de residència que assenyali en la sol·licitud, sense possibilitat d'esmenar aquesta opció un cop finalitzat el termini de presentació de sol·licituds.

El procediment per a la presentació i la complementació de les sol·licituds i de les declaracions responsables per via telemàtica es detalla en l'annex 2.

La presentació de la sol·licitud per participar en el procés selectiu suposa el coneixement i l'acceptació inequívocs de l'aspirant del tractament de les dades de caràcter personal a càrrec de l'òrgan competent i únicament per a les finalitats establertes. El tractament de la informació facilitada en les sol·licituds tindrà en compte les previsions del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, i de la Llei orgànica 3/2018.

Les persones que hagin aprovat el procés selectiu convocat per Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, de 16 de juny de 2023, per la qual s'aproven la convocatòria, les bases, els temaris, els exercicis i es designa el tribunal qualificador de les proves selectives del procés unificat per cobrir les places de la categoria de policia dels municipis d'Alaró, Ciutadella, es Migjorn Gran, Fornalutx, Maó, Manacor, Muro, Sant Llorenç des Cardassar, Santa Maria del Camí, Santanyí, Sineu, Son Servera, que no hagin obtingut plaça seran inscrites en aquest procediment d'ofici atenent a l'illa a la qual han optat pel procés selectiu. Tot i així, les persones que hagin aprovat el procés selectiu podran canviar l'illa d'opció per formar part de la borsa d'interins mitjançant l'annex 7.  

Si no tenguessin el curs bàsic, se'ls inscriurà també d'ofici a aquest en la primera edició a realitzar en els mateixos termes indicats al paràgraf anterior.

En cas que aquestes persones no estiguin interessades hauran de sol·licitar electrònicament el desistiment de participar en aquest procediment mitjançant annex 7.

Les persones que actualment formin part de les borses convocades per Resolucions de la consellera de Presidència, Funció Publica i Igualtat de 19 d'octubre de 2021 (BOIB núm. 145, de 23 d'octubre) i 13 de febrer de 2023 (BOIB núm. 21, de 16 de febrer) seran inscrites d'ofici, sempre que mantinguin els requisits indicats en aquestes bases.

7.2. Declaració responsable

Per ser admès en aquest procediment i prendre-hi part, els aspirants han de presentar la sol·licitud de forma electrònica, que incorpora una declaració responsable en els termes de l'article 69 de la Llei 39/2015 relativa al compliment de tots i cadascun dels requisits de participació que s'exigeixen en la base 6.2, referits sempre a la data d'expiració del termini assenyalat per a la presentació de les instàncies. En aquesta sol·licitud els aspirants han de consignar les dades relatives al compliment dels requisits de participació.

No és necessari aportar juntament amb la sol·licitud cap document addicional per acreditar els aspectes declarats sota declaració de responsable esmentats en la base 6.2, que s'hauran d'acreditar davant l'Ajuntament abans d'ésser nomenat funcionari interí dins el termini marcat a la base 15.9.

L'Administració, d'ofici, pot requerir en qualsevol moment que els aspirants aportin la documentació que acrediti el compliment dels requisits declarats, així com la veracitat de qualsevol dels documents que han d'aportar en aquest procés selectiu, i la persona interessada ha d'aportar-los. La inexactitud, la falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpori en la declaració responsable o la no presentació davant l'administració convocant de la documentació que, si escau, s'ha requerit per acreditar el compliment d'allò declarat determina l'exclusió del procediment selectiu, sens perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives en què s'hagi pogut incórrer.

7.3. Termini de presentació de sol·licituds

Amb l'objecte d'iniciar el present procediment, i de manera excepcional, el primer termini serà de 7 dies, comptadors a partir de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Les sol·licituds que es registrin fora del termini establert seran excloses i s'arxivaran.

Mentre la borsa estigui vigent es podran obrir nous terminis d'inscripció per presentar sol·licituds, que tindran una durada de 20 dies hàbils.

7.4. Taxa

Per participar en aquesta convocatòria, les persones interessades han de pagar una taxa de selecció de personal per un import de 7,21 € (set amb vint-i-un euros), d'acord amb el que disposa la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

El pagament de la taxa no suposa, en cap cas, haver dut a terme el tràmit de presentació de la sol·licitud davant l'Administració dins el termini establert i en la forma prevista en aquesta convocatòria.

Les persones inscrites d'ofici segons el punt 7.1 in fine estan exemptes del pagament d'aquesta taxa.

8. Admissió i exclusió d'aspirants

8.1. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds i comprovat per l'òrgan convocant el compliment dels requisits per participar en aquest procediment selectiu, la directora gerent de l'EBAP aprovarà la llista provisional de persones admeses i excloses, amb expressió de la causa de l'exclusió, si escau.  Aquesta relació es publicarà d'acord amb el que estableix la base 3 d'aquesta convocatòria.

Es publicarà una llista per a cada una de les illes convocades: Mallorca, Menorca i Eivissa i Formentera. A fi d'evitar errors i, si se'n produeixen, de possibilitar-ne l'esmena dins el termini establert i en la forma escaient, les persones aspirants han de comprovar que no figuren en la relació de persones excloses i que, a més, consten en la llista de persones admeses.

8.2. Les persones aspirants excloses o omeses disposaran d'un termini de 2 dies hàbils, comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat la llista provisional, per esmenar el defecte que sigui preceptiu. En la publicació d'aquesta resolució se'ls ha d'advertir que l'Administració considerarà que desisteixen de la sol·licitud si no compleixen el requeriment.

8.3. A l'efecte del que estableix aquesta base, s'entenen com a causes d'exclusió no esmenables:

— El pagament de la taxa fora del termini de presentació d'instàncies.

— La presentació fora de termini.

— La falta de qualsevol requisit de participació l'últim dia del termini de presentació d'instàncies.

— Indicar més d'una illa a la sol·licitud com a opció.

— Qualsevol altre que resulti de la normativa aplicable o del que preveuen les bases específiques de cada convocatòria.

Acabat el termini d'esmena de les sol·licituds la consellera de Presidència i Administracions Públiques dictarà una resolució en què declararà aprovada la llista definitiva de persones admeses i excloses. La resolució, amb la llista, es publicarà en el BOIB, en la Seu Electrònica i a la pàgina web http://oposicions.caib.es

8.4. Devolució de les taxes

Quan, per causes no imputables a la persona interessada, quedi exclosa de la participació en la convocatòria, serà procedent la devolució de l'import corresponent. Per tant, no és procedent la devolució de la taxa en els supòsits d'exclusió per causes imputables a la persona interessada, d'acord amb el que estableix l'article 62.3 de la Llei de taxes.

9. Llista provisional de composició de les borses

9.1. Un cop emesa la llista definitiva de persones admeses, es publicarà la llista provisional de persones que poden formar part de la present borsa amb les persones que comptin amb el curs de capacitació degudament actualitzat, les quals hi han de figurar en l'ordre que pertoqui d'acord amb la nota obtinguda en el curs de capacitació.

9.2. En cas que es produeixin empats en la nota final del curs, s'han de resoldre atenent successivament als criteris següents referits a la data de fi del termini de sol·licituds:

- En primer lloc s'ha de donar prioritat a les dones, amb la finalitat d'adoptar aquelles mesures que es considerin oportunes per complir amb els objectius marcats per la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes i, específicament, per l'article 43.4.

- En segon lloc s'ha d'atendre al fet de ser major de 45 anys.

- Finalment, si l'empat persisteix una vegada aplicat els altres criteris, s'ha de dirimir per sorteig aplicant l'assignació d'un número “hash” emprant l'algoritme MD5.

9.3. Les persones interessades poden formular observacions o reclamacions mitjançant un escrit contra la llista provisional en el termini de tres dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació de la llista.

9.4. La directora gerent de l'EBAP únicament pot modificar la llista provisional de puntuacions arran de l'estimació d'al·legacions o per rectificar errades materials, de fet o aritmètiques.

9.5. Un cop examinades les observacions i resoltes les al·legacions, la directora gerent de l'EBAP ha d'aprovar i publicar la llista definitiva de les persones que han d'integrar la borsa de forma descentralitzada per cada illa i elevar-la a la consellera de Presidència i Administracions Públiques perquè dicti resolució de constitució de la borsa.

10. Persones admeses sense curs de capacitació

10.1. Les persones admeses a la borsa però que no disposin del curs de capacitació se'ls adjudicarà una plaça en la 45a promoció del curs bàsic de capacitació.

10.2. En cas d'obrir nous terminis de presentació, segons l'establert a la base 7.3, se'ls adjudicarà una plaça en la primera edició del curs que es convoqui.

10.3. Les places s'adjudicaran segons l'establert a la base 17.

11. Actualització de la borsa

11.1. La primera actualització de la borsa es durà a terme quan es publiqui la llista definitiva de persones que han superat la 45a promoció del curs bàsic de capacitació, amb la incorporació de les persones que hagin aprovat el curs i constin en la llista d'admesos en aquest procediment.

11.2. Es podran realitzar actualitzacions successives de la borsa sempre que s'obrin nous terminis de presentació segons l'establert a la base 7.3.

11.3. La directora gerent de l'EBAP ha d'aprovar i fer pública la llista provisional de les persones que integren la borsa actualitzada d'acord amb la nota que han obtingut en el curs de capacitació de la categoria de policia, de conformitat amb el procediment establert a la base 9, de forma descentralitzada per cada una de les illes. Aquesta llista s'ha de publicar segons l'establert a la base 3.

12. Resolució de la convocatòria i publicació de la composició de la borsa

12.1. D'acord amb la proposta formulada per la directora gerent de l'EBAP, la consellera de Presidència i Administracions Públiques ha de dictar resolució de creació, o en el seu cas, d'actualització, de la borsa amb la llista de totes les persones aspirants que formen part de la borsa temporal específica per a la categoria de policia, de manera descentralitzada per cada una de les illes de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, per ordre de la puntuació obtinguda.

12.2. La resolució de creació de la borsa s'ha de fer pública en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la seu electrònica i en la web de <http://oposicions.caib.es>, amb indicació de totes les persones integrants i l'ordre de prelació segons la puntuació obtinguda.

12.3. Aquesta borsa substitueix a les publicades per Resolucions de la consellera de Presidència, Funció Publica i Igualtat de 19 d'octubre de 2021 (BOIB núm. 145, de 23 d'octubre) i 13 de febrer de 2023 (BOIB núm. 21, de 16 de febrer).

13. Disponibilitat dels aspirants

13.1. Estaran en situació de disponibilitat tots els membres de la borsa que no incorrin en alguna de les causes que s'indiquen a continuació.

13.2. Causes d'indisponibilitat:

a) Estar en període d'embaràs, de maternitat o paternitat, d'adopció o acolliment permanent o preadoptiu, inclòs el període en què sigui procedent la concessió d'excedència per cura de fills per qualsevol dels supòsits anteriors.

b) Prestar serveis com a personal funcionari interí de la policia local.

c) Patir malaltia o incapacitat temporal.

d) Exercir funcions sindicals en el moment de la crida.

e) Estar en situació de serveis especials en el moment de la crida.

f) Haver estat nomenat funcionari en pràctiques.

13.3. Els aspirants que es trobin en alguna de les situacions anteriors ho han de comunicar a l'EBAP quan es produeixi el fet que en motiva la causa, en un termini de 5 dies hàbils. L'incompliment d'aquesta obligació determina perdre la posició assignada per la seva puntuació i romandre en el darrer lloc de la borsa, amb puntuació zero.

Quedaran també com indisponibles quan l'EBAP tengui constància que hi concorre qualsevol causa d'indisponibilitat. Es romandrà en situació d'indisponibilitat fins que els aspirants comuniquin a l'EBAP el cessament de la causa que la motivà en un termini no superior a deu dies hàbils.

13.4. La indisponibilitat a què es refereix l'apartat b) de la base 13.2 es mantindrà mentre els aspirants no cessin en el lloc de treball, circumstància que s'haurà d'acreditar.

13.5. Mentre els aspirants estiguin en situació d'indisponibilitat en la borsa, no se'ls podrà oferir cap lloc de treball.

14. Proposta de nomenament i assignacions

14.1. Els ajuntaments dels municipis amb vint mil habitants o menys que sol·licitin l'adhesió a aquesta borsa i els ajuntaments amb una població superior a vint mil habitants que hagin subscrit un conveni en aquests termes, quan tenguin necessitats urgents de cobertura de llocs de policia local i acusin manca d'efectius policials, poden sol·licitar a l'EBAP la designació d'un o més aspirants provinents de la borsa regulada en aquesta convocatòria. Juntament amb la sol·licitud, s'ha d'especificar el termini d'incorporació, el requisit de coneixement de llengua catalana que s'exigeixi per ocupar el lloc de treball, si escau, i altres requisits específics d'ocupació del lloc.

14.2. Les sol·licituds indicades en aquest punt poden presentar-se en qualsevol moment mentre duri la vigència de la borsa d'ocupació.

14.2.1 En cas que el nombre de sol·licituds presentades en un moment donat sigui superior a la del número d'aspirants que consten en la llista definitiva de la base 10.4 o en la borsa, l'EBAP ha de tramitar aquestes sol·licituds seguint els criteris següents:

a) En primer lloc, s'assignarà una puntuació a cada sol·licitud segons la menor ràtio de policies en servei actiu en la plantilla per cada 1.000 habitants, d'acord amb la fórmula següent:

P=Rmin/Rs

On:

P= Puntuació de la sol·licitud de l'Ajuntament

Rmin= Ràtio més baixa entre les sol·licituds presentades

Rs= Ràtio de la sol·licitud de l'Ajuntament a puntuar.

A aquests efectes, juntament amb la sol·licitud l'ajuntament haurà de presentar un certificat del secretari o secretària que acrediti el número d'efectius existents en servei actiu en la plantilla de l'ajuntament.

b) En segon lloc, als ajuntaments que en els quatre anys anteriors a la data de presentació de la sol·licitud, no hagin convocat un procés selectiu d'accés per cobrir les places de la categoria de policia com a funcionaris de carrera se'ls descomptarà 0,5 punts.

c) En darrer lloc, als ajuntaments que en els quatre anys anteriors a la data de presentació de la sol·licitud hagin amortitzat una plaça de la categoria de policia, se'ls descomptarà 1 punt.

Els requisits de las lletres b) i c) s'acreditaran amb una certificació del secretari o secretària de l'ajuntament, que s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud.

En cas que es produeixin empats en la puntuació final de les sol·licituds, s'han de tramitar segons el menor número d'habitants en el municipi.

En el supòsit previst a l'apartat 14.2.1 d'aquesta base no s'assignarà més d'un aspirant per ajuntament.

14.2.2. En cas que el nombre de sol·licituds de llocs a cobrir presentades en el termini anterior no sigui superior al nombre d'aspirants que consten en la llista definitiva de la base 10.4 o en la borsa, les sol·licituds es tramitaran per ordre d'entrada oferint els llocs segons l'establert a la base 14.5.

14.3. Si hi ha més d'una sol·licitud a tramitar es prioritzaran segons els criteris esmentats a la base 14.2.

14.4. Durant la vigència d'aquesta borsa, i sempre que existeixin més sol·licituds de llocs a cobrir que aspirants en situació de disponible a la borsa, no es tramitaran més propostes de nomenament de funcionaris interins a favor d'un Ajuntament al qual ja li hagin assignat 3 aspirants, excepte que algun d'ells hagués finalitzat la prestació de serveis com a interí.

14.5. L'EBAP oferirà el lloc per ordre de prelació a les persones incloses en la borsa  que es trobin en situació de disponible, sempre que compleixin els requisits d'ocupació del lloc. Quan hi hagi més d'un lloc a cobrir, l'EBAP pot oferir els llocs de forma simultània a tantes persones aspirants de la borsa en situació de disponible com es consideri necessari per atendre les peticions de cobertura de llocs.

14.6. S'ha de comunicar a la persona aspirant que correspongui, mitjançant correu electrònic i missatge al telèfon mòbil, informant de l'existència d'un lloc vacant. La persona interessada disposa de 24 hores per acceptar o rebutjar l'oferiment. Si transcorre aquest termini sense contestar s'entendrà que el rebutja i quedarà en el darrer lloc de la llista. Aquest lloc sirà ofert al següent aspirant.

14.7. Així mateix, quan les disponibilitats tècniques ho permetin, l'EBAP podrà oferir els llocs de treball disponibles a la pàgina web i enviarà a totes les persones en situació de disponible un correu electrònic i un missatge de text al número del mòbil que hagin informant que s'ofereixen les places vacants disponibles. Les persones interessades en ocupar aquestes places disposen de dos dies hàbils per sol·licitar-les via telemàtica. Transcorregut aquest termini l'EBAP ha d'adjudicar les places disponibles a les persones que, havent-to sol·licitat, ocupin el lloc més alt d'entre les persones sol·licitants. Si les places ofertes per un ajuntament no tenen cap persona sol·licitant, s'ha d'adjudicar la plaça a la persona que, estant en la llista com a disponible, hagi assenyalat en el seu ordre de preferències el municipi les places del qual s'han de cobrir en una posició més prioritària i disposi d'una major nota.

14.8. L'EBAP proposarà als ajuntaments que hagin sol·licitat expressament cobrir places amb persones integrants de la borsa, el nomenament com a policies interins de les persones assignades.

14.9. Les persones proposades per ocupar un lloc de treball en un ajuntament tenen l'obligació de presentar davant l'Ajuntament la documentació acreditativa dels requisits específics d'ocupació del lloc de treball i els establerts a la base 6.2 en un termini màxim de dos dies hàbils, des que hagin acceptat el lloc oferit. Així mateix, han de presentar una declaració responsable de no incórrer en cap de les causes d'indisponibilitat regulades en la base 14.2 d'aquest annex. L'Ajuntament pot exigir a la persona proposada que acrediti el compliment dels requisits generals d'accés que hagi presentat mitjançant una declaració de responsable, en concret:

-No patir cap malaltia o defecte físic o psicofísic que impedeixi o minvi el desenvolupament correcte de les funcions, en relació amb el quadre d'exclusions mèdiques establert en l'annex 5 del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019.

-No haver estat separades, mitjançant expedient disciplinari, del servei de cap administració pública, dels òrgans constitucionals o estatutaris de les comunitats autònomes, ni trobar-se inhabilitades de manera absoluta o especial per a ocupacions o càrrecs públics per resolució judicial.

14.10. Els ajuntaments tenen un termini màxim de 3 dies hàbils per nomenar els funcionaris interins proposats, comptadors a partir de l'endemà de la presentació de la documentació per part de la persona interessada en el termini exposat en la base anterior.

14.11. Quan la borsa no es pugui gestionar per no haver-hi persones disponibles o perquè les persones proposades hi hagin renunciat, l'EBAP podrà oferir el lloc a les persones aspirants de les borses d'altres illes que estiguin en situació de disponibilitat. En aquest cas, la renúncia al lloc de treball proposat no implicarà la pèrdua de la posició en la borsa.

14.12. Si un cop ofert el lloc a cobrir a tots els aspirants disponibles, cap d'ells accepta l'oferiment, es podrà tramitar la següent sol·licitud de cobertura de lloc. 

15. Renúncia, causes d'exclusió i situació en la borsa de treball

15.1. Si la persona interessada no manifesta la conformitat amb la proposta de nomenament o no envia la documentació preceptiva en el termini assenyalat a la base 15.6 d'aquest annex i la disposició a incorporar-se en el termini indicat, s'entendrà que renuncia a ocupar el lloc de treball.

15.2. Les persones aspirants que renunciïn de manera expressa o tàcita al lloc de treball proposat perdran la posició assignada per la seva puntuació i romandran en el darrer lloc de la borsa, amb puntuació zero. També perdran la seva posició i quedaran amb puntuació zero les persones que renunciïn voluntàriament al lloc de treball ofert una vegada hagin estat nomenats policies interins en el marc d'aquesta convocatòria.

L'ordre de prelació de les persones amb puntuació zero es fixarà per la data de renúncia.

15.3. Són motius justificats per a la no-incorporació —i s'han d'acreditar dins el termini indicat— les causes d'indisponibilitat que preveu la base 13.2 d'aquest annex. En aquests casos, els aspirants no perdran la seva posició en la borsa i passaran a estar en situació d'indisponibilitat.                                                    

15.4. Els aspirants que acceptin un lloc de treball passaran a estar en situació d'indisponibilitat en la borsa. Un cop cessin en el lloc de treball i comuniquin aquest fet a l'EBAP, recuperaran la seva posició original en la borsa amb la puntuació que pertoqui, sempre que la pèrdua del lloc de treball no hagi estat per renúncia voluntària.

15.5. Les persones aspirants que obtinguin un nomenament com a funcionari de carrera queden exclosos de la borsa i queden obligats a comunicar a l'EBAP aquest nomenament en el termini de 5 dies hàbils des de la seva notificació.

16. Adhesió a la borsa

16.1. A aquesta borsa es podran adherir els ajuntaments dels municipis que tinguin una població de fins a vint mil habitants, mitjançant la presentació d'una sol·licitud a la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, sempre que compleixin els requisits següents:

a) Que en els dos anys anteriors a la sol·licitud d'adhesió a la borsa, hagin convocat un procés selectiu d'accés per cobrir les places de la categoria de policia com a funcionaris de carrera. Aquests processos selectius han d'haver finalitzat o bé, trobar-se en fase d'execució dins aquest termini.

b) Que en els dos anys anteriors a la sol·licitud d'adhesió a la borsa, no hagin amortitzat cap plaça de la categoria de policia.

Els requisits de las lletres a) i b) s'acreditaran amb una certificació del secretari de l'Ajuntament.

c) Que tinguin les dades del registre de policies locals degudament actualitzades, circumstància que s'acreditarà amb una certificació de  l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears

d) Que l'adhesió s'aprovi per la Mesa General de Negociació, quan estigui constituïda. Circumstància que s'acreditarà amb un certificat del secretari de la Mesa.

Excepcionalment, es pot eximir del compliment del requisit establert a la lletra a) quan s'acrediti que l'Ajuntament no ha tingut places de la categoria de policia incloses en les ofertes d'ocupació públiques pendents d'execució en els darrers dos anys.

16.2. Els ajuntaments dels municipis amb més de vint mil habitants només podran adherir-se a aquesta borsa prèvia subscripció d'un conveni de col·laboració amb l'EBAP en els termes prevists en els articles 47 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. A aquests efectes, es consideren adherits a aquesta borsa els ajuntaments que ja tinguin signat un Conveni amb l'EBAP per l'adhesió a la borsa d'ocupació temporal específica,  publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 145, de 23 d'octubre, sense necessitat de subscriure un nou conveni.

17. Curs de capacitació de la categoria de policia. Procediment adjudicació de places.

17.1. Totes les persones aspirants admeses per formar part de la borsa han d'haver superat el curs de capacitació de la categoria de policia impartit per l'EBAP.

A aquests efectes, les persones admeses que no disposin del curs de capacitació de la categoria de policia poden optar a una de les places de la 45a promoció convocades per l'EBAP mitjançant Resolució de la directora gerenta de l'EBAP de 28 de novembre de 2023 (BOIB núm 163, de 30 de novembre 2023).

17.2. Les places del curs s'han d'adjudicar en funció de la major nota obtinguda en la primera prova de coneixement tipus test relativa al temari publicat per l'EBAP de la fase d'oposició referida en la base 6.1, amb el límit màxim de places convocades en cada edició i no adjudicades a funcionaris en pràctiques.

En cas que es produeixin empats en la nota de la prova, s'han de resoldre atenent successivament als criteris següents:

- En primer lloc s'ha de donar prioritat a les dones, amb la finalitat d'adoptar aquelles mesures que es considerin oportunes per complir amb els objectius marcats per la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes i, específicament, per l'article 43.4.

- En segon lloc s'ha d'atendre al fet de ser major de 45 anys.

- Finalment, si l'empat persisteix una vegada aplicat els altres criteris, s'ha de dirimir per sorteig mitjançant l'assignació d'un codi “hash” emprant l'algoritme MD5.

17.3. D'acord amb l'establert a l'apartat anterior, l'EBAP elaborarà una llista provisional d'aspirants ordenats de major a menor puntuació per cada illa i indicant qui té dret a plaça. Aquesta llista es publicarà segons l'establert a la base 3.

17.4. Les persones aspirants disposaran d'un termini de 2 dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació del llistat anterior per presentar les al·legacions que considerin oportunes. Una vegada resoltes les al·legacions, la directora gerent de l'EBAP dictarà resolució aprovant la llista definitiva i l'assignació de places. En cas de convocar-se noves edicions del curs de capacitació, les seves places vacants podran adjudicar-se als candidats que figurin en aquesta llista sense necessitat de fer un nou procés selectiu, sempre que no s'hagi constituït la borsa definitiva.

17.5. Si la persona aspirant ha superat més d'una fase d'oposició en diversos processos selectius que compleixin els requisits de la base 6.1 es tindrà en compte la nota més elevada. Si la persona aspirant admesa no pot acreditar la nota obtinguda se li puntuarà amb un 10, atès que segons el Decret 40/2019, de 24 de maig, és la nota mínima per superar-la.

17.6. Les persones aspirants que renunciïn a una plaça adjudicada en qualsevol edició del curs de capacitació queden excloses del procés.

17.7. Resten exemptes de realitzar el curs de capacitació per a la categoria de policia les persones que acreditin haver superat el curs de capacitació d'aquesta categoria o superior abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2017 i el tenguin degudament actualitzat d'acord amb la normativa aplicable.

La puntuació d'aquestes persones en la borsa està constituïda per la nota que hagin obtingut en el curs bàsic de capacitació que els atorga l'exempció.

17.8. Durant el curs, els aspirants han de portar l'uniforme i l'equip que els proporcioni l'EBAP. L'Escola ha d'assumir les despeses derivades de la uniformitat d'aquests alumnes.

 

ANNEX 2 Instruccions per tramitar les sol·licituds telemàtiques i les declaracions responsables

1. Obligatorietat de la presentació de la sol·licitud per via telemàtica

Les sol·licituds per participar en aquest procés selectiu s'han de presentar obligatòriament per via telemàtica, a l'empara del que estableix la disposició addicional sisena de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i l'article 12 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears.

Per presentar la sol·licitud de participació i pagar la taxa corresponent, la persona interessada ha de tenir DNI electrònic, certificat digital vàlid de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o estar donat d'alta a Cl@ve.

Per a això, la persona interessada ha d'accedir al Portal de l'Opositor (http://oposicions.caib.es) i crear una sol·licitud. A continuació, ha d'emplenar el formulari de dades del sol·licitant. Ha de seguir les passes que indica el programa, pagar la taxa telemàticament i finalitzar el procés. Només es considerarà finalitzat el tràmit i presentada correctament la sol·licitud, quan aparegui en pantalla el text següent: «La seva sol·licitud ha estat registrada correctament». En cas que no aparegui en pantalla el text esmentat, la persona interessada:

—Si ha pagat la taxa, pot recuperar el tràmit a la Carpeta Ciutadana i continuar-lo.

—Pot iniciar un nou tràmit.

—Si no pot fer cap dels tràmits anteriors, haurà d'enviar el mateix dia o, com a màxim, el dia següent a l'intent, un correu electrònic per informar d'aquesta incidència a l'adreça formaciopolicial@ebap.caib.es. Si no envia aquest avís, la sol·licitud es considerarà com a no presentada dins termini, sense possibilitat d'una esmena posterior.

Si es presenta correctament la sol·licitud i es finalitza el tràmit d'acord amb el que s'ha indicat, el sistema assignarà un número de registre vàlid i la sol·licitud, sense cap més tràmit, constarà com a presentada correctament.

2. Formalització de la sol·licitud

2.1. Les persones aspirants poden presentar la sol·licitud telemàtica, d'acord amb el que disposa l'apartat anterior, sempre que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria per participar en aquest procés selectiu corresponent a la categoria de policia (escala d'Administració especial - escala bàsic - grup C- subgrup C1). En la sol·licitud han de consignar, en els apartats que s'indiquin, les dades següents:

a) L'illa a la qual opten (Mallorca, Menorca o Eivissa/Formentera).

b) La titulació acadèmica que posseeixen per accedir-hi.

c) El nivell de coneixements de llengua catalana i el tipus de certificat que l'acredita, d'entre els següents:

— Certificat expedit per l'òrgan competent del Govern de les Illes Balears (Direcció General de Política Lingüística).

— Certificat expedit per l'Escola Balear d'Administració Pública.

— Certificat homologat per l'òrgan competent del Govern de les Illes Balears, d'acord amb l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 28 de juliol de 2014, per la qual es regulen l'homologació dels estudis de llengua catalana de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat amb els certificats de coneixements de llengua catalana de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats i l'exempció de l'avaluació de la llengua i la literatura catalanes en l'ensenyament reglat no universitari, i els procediments per obtenir-les (BOIB núm. 115, de 26 d'agost de 2014). S'ha de disposar de la resolució d'homologació del certificat corresponent.

— Certificat equivalent segons l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013 (BOIB núm. 34, de 12 de març de 2013).

d) Si comptau amb una certificació del curs de capacitació expedida per l'EBAP i el teniu actualitzat d'acord amb la normativa aplicable; o si sou funcionaris de carrera de la categoria de policia local, sempre que acrediteu haver estat de manera ininterrompuda en situació de servei actiu en la policia local o en situació serveis especials i també si en aquest moment estau realitzant el curs bàsic de capacitació.

e) Si estau en possessió dels permisos de conduir A2 i B.

g) Si heu aprovat un procés selectiu amb les condicions marcades en aquestes bases (aquest requisit s'ha d'acreditar amb el model annex 3, excepte els aspirants que hagin participat en un procés unificat)

h) En l'apartat de mèrit heu d'indicar la nota obtinguda en la primera prova del test de coneixement.

2.2. L'aspirant declara, sota la seva responsabilitat, que compleix els requisits al·legats i disposa dels mèrits declarats.

2.3. Les persones aspirants quedaran vinculades a les dades que facin constar en la seva sol·licitud.

Seran responsabilitat exclusiva dels candidats tant els errors descriptius com la no comunicació durant el procés de selecció de qualsevol canvi en les dades de la sol·licitud.

3. Declaració responsable

El model oficial de sol·licitud incorpora la declaració responsable del compliment dels requisits i condicions de les persones interessades a participar en aquest procés selectiu convocades que s'estableixen en el punt 6 de les bases específiques, referits sempre a la data d'expiració del termini assenyalat per presentar les sol·licituds i durant tot el procés selectiu.

4. Consentiment

D'acord amb el que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, l'EBAP ha de comprovar d'ofici els documents emesos per administracions públiques que constin en la Plataforma d'Intermediació de Dades o altres sistemes habilitats per a aquest fi.

 

Documents adjunts