Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 349554
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball mitjançant la qual s’aprova la convocatòria d’ajuts per a la promoció de l’ocupació i la millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals de les Illes Balears pels anys 2023 i 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 129.2 de la Constitució Espanyola estableix que «els poders públics promouran eficaçment les diverses formes de participació en la empresa i fomentaran, mitjançant una legislació adequada les societats cooperatives. També establiran els mitjans que facilitin l'accés dels treballadors a la propietat dels mitjans de producció». 

El Reial Decret 99/1996, de 26 de gener, va traspassar a la comunitat autònoma de les Illes Balears les funcions i serveis de l'Administració de l'Estat en matèria de cooperatives.

L'article 30.21 de la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears estableix entre les competències exclusives de la comunitat autònoma el foment i el desenvolupament econòmic en el seu territori, d'acord amb les bases i la coordinació general de l'activitat econòmica.

L'economia social i, particularment, les cooperatives i les societats laborals són fórmules idònies de creació d'ocupació que, a més, han mostrat més capacitat per mantenir-la durant els anys de crisi econòmica a causa de l'adopció de mesures de flexibilitat interna. Precisament, les empreses d'economia social, són una alternativa a l'ocupació i autoocupació per a la reactivació econòmica.

L'any 2022 es va aprovar la convocatòria per concedir subvencions públiques destinades a fomentar l'economia social per mitjà de la promoció de l'ocupació i la millora de la competitivitat de les cooperatives, microcooperatives i societats laborals. L'import original adreçat a la convocatòria de l'any 2022 era de 305.000 € però es va ampliar en 360.000 euros. Per tant, el crèdit total per a aquestes subvencions va ser de 675.500 €. Es van rebre 65 sol·licituds i s'efectuaren 62 concessions. Així, es pot afirmar que aquesta convocatòria resulta justificada i necessària per una raó d'interès general.

Una vegada s'ha identificat la finalitat de les subvencions i la seva utilitat social, així com les necessitats de donar suport econòmic a l'economia social, pels anys 2023 i 2024 es vol aprovar una nova convocatòria de subvencions per a la promoció de l'ocupació i la millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals.

El Reial Decret Legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Ocupació, ha estat derogat, en part, per la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació. D'acord amb l'article 31 de la nova Llei, s'entén per polítiques actives d'ocupació el conjunt de serveis i programes d'orientació, intermediació, ocupació, formació en el treball i assessorament per a l'autoocupació i l'emprenedoria dirigides a impulsar la creació d'ocupació i a millorar les possibilitats d'accés a una ocupació digna, per compte d'altri o pròpia, de les persones demandants dels serveis  d'ocupació, al manteniment i millora de la seva ocupabilitat i al foment de l'esperit empresarial i de l'economia social.

D'acord amb l'article 13 de la Llei, el Pla Anual per al Foment de l'Ocupació Digna (PAFED) concretarà, amb caràcter anual, les directrius necessàries per a aconseguir en el conjunt de l'Estat i en cadascuna de les diferents Comunitats Autònomes, els objectius de l'Estratègia, així com els indicadors que s'utilitzaran per a conèixer i avaluar anualment el grau de compliment d'aquests. Per a això, fixarà els serveis i programes que es desenvoluparan tant per les Comunitats Autònomes com per l'Agència Espanyola d'Ocupació.

El Pla Anual s'articularà entorn a uns eixos, en els quals s'integraran els objectius en matèria de polítiques actives d'ocupació i el conjunt dels serveis i programes desenvolupats pels serveis públics d'ocupació. Així, l'Eix 5 (emprenedoria), comprèn les activitats dirigides a fomentar la iniciativa empresarial, el treball autònom i l'economia social, així com les encaminades a la generació d'ocupació, activitat empresarial i dinamització i impuls del desenvolupament econòmic local.

Aquestes subvencions estaran incloses dins els objectius del Pla Director de l'Economia Social 2023-2024 de les Illes Balears i són coherents amb l'Agenda Balear 2030, a la qual s'estableix com a Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 «treball digne i creixement econòmic». A més,  continuen la línia dels Acords de Bellver, de data 21 de juny de 2019, concretament amb el punt 109 on es manifesta el compromís  de fomentar el cooperativisme.

Pel que fa al finançament, aquesta nova convocatòria pels anys 2023 i 2024 aniria a càrrec dels Fons Finalistes del Ministeri de Treball i Economia Social i del Pressupost General anual de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Es disposen crèdits per l'exercici 2023 i l'exercici 2024, per la qual cosa es tracta d'un expedient de despesa pluriennal. Per això, s'haurà de complir la normativa aplicable per aquest tipus de despesa, si n'és el cas (possible autorització del conseller d'Hisenda i Relacions Exteriors, aprovació del Consell de Govern, necessitat de reserva de crèdit, fiscalització de la Intervenció en el moment oportú, etc).

Aquesta subvenció s'ha inclòs en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de las Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat mitjançant Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre), dins l'Objectiu I, línia 6.1, relativa a les subvencions a l'economia social.

L'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 (BOIB núm. 73, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008 (BOIB núm. 104, de 26 de juliol), estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació. L'article 1.2, apartat 16, d'aquesta Ordre preveu que pot ser objecte de subvenció el suport a empreses d'economia social per al foment de l'ocupació i la millora de la competitivitat en les cooperatives i societats laborals. D'altra banda, l'article 3 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i formació ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

L'article 2.4 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer), atribueix a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular, entre d'altres, les competències en matèria de  foment i difusió dels models d'economia social i autoocupació, entre els quals destaquen les societats cooperatives, les societats laborals i els autònoms.

Aquesta convocatòria de subvencions compleix amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació d'acord amb el que s'estableix en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 129 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

El procediment de concessió de les ajudes referides en aquesta resolució es tramitarà d'acord amb l'establert al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual es va aprovar el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre). A més, l'article 15 del mateix Text refós estableix el contingut mínim de la convocatòria de subvencions, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, d'acord amb el que disposen els preceptes abans esmentats, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Objecte

Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria de subvencions per a la promoció de l'ocupació i la millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals d'acord amb els programes següents:

a) Programa I: Manteniment de llocs de feina.

Va destinat a subvencionar aquelles cooperatives, microcooperatives i societats laborals que mantenguin els llocs de feina que tenien en la data de sol·licitud de la subvenció. El llocs de feina s'han de mantenir un mínim de 4 mesos, a partir de la resolució de concessió de la subvenció.

b) El Programa II: Incorporació de socis treballadors o de treball i incorporació de socis fundadors a cooperativas, microcooperatives i societats laborals.

S'adreça a la incorporació de persones en situació de demanda d'ocupació com a socis treballadors o de treball o socis fundadors, a cooperatives, microcooperatives i societats laborals.

c) Programa III: Creació de microcooperatives.

Fomenta la creació de microcooperatives mitjançant la subvenció de les despeses de posada en marxa.

d) Programa IV: Inversions en noves tecnologies.

Finança inversions en noves tecnologies de la informació i les comunicacions que contribueixin a la creació, consolidació o millora de la competitivitat de cooperatives, microcooperatives i societats laborals.

 

2. Normativa

L'extinta conselleria de Treball i Formació, va aprovar l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació (BOIB 73/2005, de 12 de maig), modificada per l'Ordre de la Consellera de Treball i Formació de 16 de juliol de 2008. L'article 1.2.16 d'aquesta Ordre preveu que poden ser objecte de subvenció el suport a empreses d'economia social per fomentar l'ocupació i la millora de la competitivitat en les cooperatives i societats laborals.

El Reial Decret 99/1996, de 26 de gener, va traspassar a la comunitat autònoma de les Illes Balears les funcions i serveis de l'Administració de l'Estat en matèria de cooperatives. 

El Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005 (TRLS), de 28 de desembre (BOIB núm.196, de 31 de desembre).

En darrer lloc, la antiga Llei 1/2003 de cooperatives ha estat derogada per la nova Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives dels Illes Balears (BOIB núm. 32 de 14 de març de 2023).

3. Persones beneficiàries i requisits

3.1. Beneficiaris.

Tots els beneficiaris establerts en la convocatòria de subvencions, a més, han de reunir les característiques d'una PIME. En aquest sentit, són considerades PIME les petites i mitjanes empreses i les microempreses, d'acord amb la Llei autonòmica 2/2012, de 4 d'abril i l'annex 1 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

Aquesta darrera disposició defineix les microempreses i les petites i mitjanes empreses com les que compleixen els requisits següents:

a) Tenir menys de 250 treballadors i/o treballadores.

b) Tenir un volum de negoci anual no superior a 50 milions d'euros o bé un balanç general anual que no sigui superior a 43 milions d'euros.

c) No participar en un 25 % o més del seu capital o dels seus drets de vot a altres empreses que no compleixen els requisits anteriors.

3.A - Per als Programes I, II i IV:

Poden ser beneficiàries de les ajudes les cooperatives, microcooperatives i societats laborals, legalment constituïdes, amb domicili fiscal i centre de treball on es realitza l'actuació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i inscrites en els registres de cooperatives i de societats laborals de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

3.B - Per al Programa III:

Les microcooperatives legalment constituïdes, amb domicili fiscal i centre de treball on es realitza l'actuació a la comunitat autònoma de les Illes Balears, i inscrites en els registres de cooperatives i de societats laborals de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

3.2 Requisits generals

Les entitats sol·licitants han de reunir els requisits generals següents:

a) No estar sotmès a cap de les prohibicions per ser beneficiari de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei autonòmica de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

b) Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la comunitat autònoma, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

c) Haver dut a terme l'organització preventiva de riscs laborals.

d) En cas de ser una empresa de més de cinquanta treballadores o treballadors, complir l'obligació de reserva de quota d'un 2% a favor de treballadores o treballadors discapacitats, llevat que tengui degudament autoritzada l'aplicació de les mesures alternatives.

e) Les cooperatives i les microcooperatives han d'estar al corrent de les obligacions que estableix la Llei 5/2023, de 8 de març, de societats cooperatives dels Illes Balears, és a dir: presentació de comptes anuals, llibres societaris, llibres comptables i totes aquelles modificacions que hagi sofert la societat (renovació del consell rector, renovació de l'interventor, modificació d'estatuts, etc.) i sigui obligatori comunicar al Registre de Cooperatives de les Illes Balears.

f) Les societats laborals han d'estar al corrent de les obligacions regulades en la Llei 44/2015, de 14 d'octubre, de societats laborals i participades, i en el Reial decret 2114/1998, de 2 d'octubre, sobre Registre Administratiu de Societats Laborals: modificació del capital social, trasllat de domicili, augment del límit de les hores/any treballades i les transmissions d'accions o participacions socials.

g) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei autonòmica 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni haver estat sancionats o condemnats per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei autonòmica 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

h) No haver estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per infraccions en matèria de cooperatives o de l'ordre social.

3.3 Requisits específics

Per al Programa II:

Tal com estableix el punt 1.b d'aquesta convocatòria, aquest programa va adreçat a socis treballadors o fundadors que estiguin inscrits com a demandants d'ocupació. Per tant, és requisit preceptiu per a ser beneficiari que el soci treballador o fundador estigui inscrit com a demandant de feina el dia anterior a la data de constitució de la cooperativa, microcooperativa o societat laboral.

4. Finançament, import màxim i crèdits pressupostaris als quals s'imputa

Aquesta convocatòria és un expedient de despesa pluriennal amb finançament afectat. Per al període 2023-2024 el crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 1.180.000,00 €, amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:

Any 2023: 590.000,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 12801, subprograma 322F01, capítol 4, de l'exercici de l'any 2023, pels imports següents:

- Programa I, crèdit inicial assignat:

145.000 € de la partida pressupostària 12801 G /322F01/47000/00/23021

- Programa II, crèdit inicial assignat:

370.000 € de la partida 12801 G /322F01/47000/00/23021

- Programa III, crèdit inicial assignat:

15.000 € de la partida 12801 G /322F01/47000/00

-Programa IV, crèdit inicial assignat:

60.000 € de la partida 12801 G /322F01/47000/00

Any 2024: 590.000,00 €, que s'han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 12801, subprograma 322F01, capítol 4, de l'exercici de l'any 2024, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

- Programa I, crèdit inicial assignat:

145.000 € de la partida pressupostària 12801 G /322F01/47000/00/24021

- Programa II, crèdit inicial assignat:

370.000 € de la partida 12801 G /322F01/47000/00/24021

- Programa III, crèdit inicial assignat:

15.000 € de la partida 12801 G /322F01/47000/00

-Programa IV, crèdit inicial assignat:

60.000 € de la partida 12801 G /322F01/47000/00

Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria.

Aquest crèdit pot ser objecte de redistribució en funció de les necessitats reals de cada programa, una vegada que hagi acabat el termini de sol·licituds. Aquesta redistribució es pot fer entre les partides finalistes entre sí, i les no finalistes entre sí, però no entre unes i els altres  tal com estableix l'article 5.2.a de la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023 que assenyala que els crèdits que corresponen a despeses amb finançament afectat no poden quedar vinculats a uns altres que no tenguin aquest caràcter i la mateixa finalitat.

5. Despeses subvencionables

Són despeses subvencionables les que s'indiquen per a cada programa:

5.1 Per al Programa I:

El manteniment dels llocs de feina dels socis o treballadors contractats per les societats cooperatives, les societats microcooperatives i les societats laborals.

5.2 Per al Programa II:

A) La incorporació de persones sòcies treballadores o de treball en cooperatives, microcooperatives i en societats laborals.

B) La incorporació de persones sòcies fundadores en cooperatives, microcooperatives i societats laborals.

5.2.1. Les persones que s'incorporin com a sòcies treballadores o de treball en una cooperatives, microcooperatives i societats laborals han d'estar incloses en algun dels col·lectius següents:

a) Persones desocupades inscrites en demanda d'ocupació en el servei públic d'ocupació.

b) Treballadors i treballadores vinculats a l'empresa sol·licitant per mitjà d'un contracte laboral de caràcter temporal.

5.2.2. La persona que s'incorpora com a soci treballador o de treball o com a soci fundador s'ha de donar d'alta en el règim corresponent de la Seguretat Social amb caràcter previ a la sol·licitud que es faci al corresponent any.

5.2.3. La incorporació ha de suposar un increment de l'ocupació respecte de la mitjana dels dotze mesos anteriors a la data d'incorporació dels nous socis o sòcies pels quals se sol·licita la subvenció, excepte en el cas que la incorporació es produeixi per substituir una altra persona sòcia treballadora o de treball que s'hagi jubilat en el període indicat. A l‘efecte de calcular l'increment de l'ocupació, s'ha de tenir en compte el nombre de persones sòcies treballadores o de treball.

5.2.4. S'exclouen de la subvenció els supòsits d'incorporació de persones sòcies treballadores o de treball que hagin tingut aquesta condició en la mateixa empresa en els dos anys anteriors a la seva incorporació com a soci. Així mateix no es poden subvencionar les incorporacions de treballadors o treballadores temporals com a socis en les cooperatives, microcooperatives i societats laborals en què prestaven serveis amb caràcter temporal si aquestes contractacions vulneren l'article 15 de l'Estatut dels treballadors i, en general, la normativa reguladora del contracte temporal de què eren titulars.

5.3 Per al Programa III:

5.3.1. Es consideren subvencionables els costs associats a la posada en marxa de microcooperatives i concretament els següents:

a) Despeses d'assessoria en les diverses àrees de la gestió empresarial. Aquestes despeses s'han de referir a les de caràcter extraordinari que afecten a la viabilitat o per a la implantació de projectes d'innovació en els processos de gestió o organització (com ara estudis de viabilitat, organització, diagnosi i altres de naturalesa anàloga) o a la implantació de noves tecnologies. En canvi, se n'exclouen les tasques d'assessorament que per la seva naturalesa tenguin caràcter ordinari i continuat en l'activitat de l'empresa.

b) Despeses notarials inherents a la constitució de la microcooperativa.

c) Despeses en publicitat, promoció i comercialització en la fase de llançament de l'activitat.

5.3.2. Excepcionalment, pel que fa a les despeses subvencionables per aquest programa es considera com a data de constitució de la societat microcooperativa la data de l'atorgament de les escriptures i serà la que es tengui en compte com a data compresa en el termini elegible, tot i que els tràmits posteriors (inscripció en el Registre de Cooperatives i alta de l'activitat econòmica) es puguin fer en els terminis que marca el Reglament d'organització i funcionament del Registre de Cooperatives de les Illes Balears.

5.4 Per al Programa IV:

a) Inversions per la millora tecnològica encaminada a potenciar el comerç electrònic de la cooperativa, microcooperativa o societats laborals (aplicacions informàtiques, creació i millora del lloc web, lloguer i adquisició d'equipament informàtic).

b) La implantació de programari de gestió. Poden ser objecte de subvenció les despeses d'adquisició, implantació i parametrització de sistemes informàtics de gestió.

c) Màrqueting digital.

d) Inversions en immobilitzat material o immaterial que contribueixin a la creació, consolidació o millora de la competitivitat de cooperatives de treball. Amb especial atenció a la Transformació digital i digitalització de les empreses.

6. Presentació de sol·licituds i terminis

6.1. Terminis

Per al primer període de 2023: De l'1 de juny del 2023 fins al 30 de juny de 2023, ambdós inclosos.

Per al segon període de 2024: De l'1 de juny del 2024 fins al 30 de juny de 2024, ambdós inclosos.

6.2. Presentació de la sol·licitud

Les cooperatives, microcooperatives i societats laborals són subjectes amb personalitat jurídica obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

Les sol·licituds s'hauran de lliurar mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la Seu Electrònica de l'Administració autonòmica. De conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi haurà d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a l'esmentada Seu Electrònica.

Si algun dels subjectes referits als articles 14.2 i 14.3 de la Llei 39/2015 lliuren la seva sol·licitud presencialment, la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular requerirà l'interessat perquè ho esmeni mitjançant la seva presentació electrònica, en el termini màxim improrrogable de 10 dies hàbils, amb la indicació de què si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015.

Així, una vegada esmenat el defecte, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud la de presentació inicial, sense perjudici de que a efectes de prelació s'apliqui el que estableix el punt 6.3 per als defectes de la sol·licitud.

Només s'admetrà una sol·licitud per entitat dins aquesta convocatòria.

La sol·licitud ha de ser signada electrònicament per la persona interessada, d'acord amb els Annexos disponibles en seu electrònica en la següent adreça: dgpe.caib.es, i inclourà les declaracions responsables indicades en l'apartat setè de documentació.

6.3 Esmena de la sol·licitud

En el cas que l'escrit o sol·licitud presentada pateixi de qualsevol altre defecte corregible, per la falta de compliment dels requisits exigits a l'article 66 de la Llei 39/2015, o per la falta d'altres requisits exigits per la legislació específica aplicable dins aquesta convocatòria, es requerirà la seva esmena en el termini de deu dies hàbils, en els termes dels articles 68.1de l'esmentada llei. Aquest termini podrà ser ampliat fins a cinc dies, a petició de l'interessat o a iniciativa de l'òrgan, quan l'aportació dels documents requerits, en el seu cas, present dificultats especials, atès que no es tracta d'un procediment de concurrència competitiva.

La data i l'hora de presentació de l'esmena establirà l'ordre de prelació per atorgar la subvenció, sempre que no s'hagi exhaurit el crèdit previst per a la convocatòria.

6.4 Inadmissió de la sol·licitud

La inexactitud, la falsedat o l'omissió de caràcter essencial de qualsevol dada en el formulari de sol·licitud o en les declaracions responsables deixen sense efectes aquest tràmit, des del moment en què es conegui i amb l'audiència prèvia a la persona interessada. En conseqüència, aquests defectes comporten la inadmissió de la sol·licitud de subvenció, sens perjudici que puguin ser causa de revocació de la subvenció, i si n'és el cas, de reintegrament, si es coneixen amb posterioritat a la concessió, i comporten, així mateix, l'exigència de les responsabilitats de qualsevol classe en què s'hagi pogut incórrer.

7 Declaracions responsables

La sol·licitud, d'acord al model de l'Annex I inclourà les declaracions responsables següents:   

7.1 Declaracions responsables comuns als 4 programes:

- Que no es troba en cap dels supòsits establerts en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

- Que es facilitaran totes les possibles actuacions de control que es duguin a terme per a comprovar la realització correcta de l'objecte d'aquesta subvenció.

- Que, en el cas d'entitats de nova creació, es comprometen a mantenir durant  un període mínim d'un any des de la data de resolució de concessió de l'ajuda, una forma jurídica d'entre les exigibles per ser beneficiàries de la subvenció obtinguda.

- Que no han estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei autonòmica 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni he estat sancionat o condemnat per cap resolució administrativa ferma amb pena accessòria de prohibició de rebre ajudes o subvencions públiques pel període estipulat en l'article 37 de la Llei autonòmica 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.

- Que no han estat objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries fermes per infraccions en matèria de cooperatives o de l'ordre social.

- Que estan al corrent de les obligacions que estableix la Ley 5/2023, de 8 de marzo, de sociedades cooperativas de las Illes Balears (BOIB núm. 32 de 14 de marzo de 2023), en el cas de cooperatives i microcooperatives.

- Que estan al corrent de les obligacions regulades en la Llei 44/2015, de 14 d'octubre, de societats laborals i participades, i en el Reial decret 2114/1998, de 2 d'octubre, en el cas de societats laborals.

- Que s'han rebut o no Les subvencions obtingudes o sol·licitades per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o ens públics o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, o si s'escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.

- Que s'han rebut o no subvencions durant els tres darrers anys (2020, 2021 y 2022) subjectes al règim de minimis establert al Reglament (CE) núm.1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre; establert al Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, de minimis en el sector la pesca i de la aqüicultura.

- Que són certes les dades aportades en la declaració de dades bancàries d'acord al model normalitzat i signat electrònicament, a l'efecte de l'ingrès derivat del procediment.

- Que accepta íntegrament les condicions de la convocatòria i que totes les dades aportades són veritables.

- Que es poden acreditar totes les dades aportades documentalment.

- Que l'entitat sol·licitant té domicili fiscal i realitza la seva activitat principal dins el territori de les Illes Balears en el moment de presentació de la sol·licitud.

7.2 Declaracions responsables específiques del Programa I:

a)  En el cas de societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals amb activitat tot l'any:

- Que es comprometen a mantenir la mitjana dels treballadors contractats que tenien a la data de sol·licitud de la subvenció, durant com a mínim 4 mesos, des de la notificació de la Resolució de concessió.

b)  En el cas de societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals amb activitat estacional:

- Que es comprometen a mantenir la mitjana dels treballadors contractats que tenien a la data de les respectives sol·licituds de subvenció, durant com a mínim 4 mesos, que poden ser no consecutius, fins al 31 de desembre de 2024 o el 31 de desembre de 2025 (en funció de la data de sol·licitud).

7.3 Declaracions responsables específiques del Programa II:

- Que es comprometen a informar i mantenir com a mínim el percentatge de jornada pel qual s'ha concedit la subvenció, en cas d'incorporacions de persones sòcies fundadores a temps parcial.

-  Que se comprometen a mantenir la persona o persones incorporades al manco durant dos anys des de la data d'alta com a sòcia treballadora o de treball, en el cas de cooperatives, microcooperatives i societats laborals beneficiàries del programa  II.

7.4.  Declaracions responsables específiques del Programa III:

- Que es comprometen a mantenir durant un període d'un any, almenys, la forma jurídica d'entre les exigibles per ser beneficiàries de les subvencions.

7.5. Declaracions responsables específiques del Programa IV:

-  En el cas de subvencions per inversions es comprometen a mantenir la inversió objecte de subvenció durant un període mínim d'un any, excepte que es tracti de béns amortitzables amb un període inferior, cas en què almenys s'han de mantenir pel període esmentat.

8. Període subvencionable:

Per al primer període de 2023: Des de l'1 d'octubre de 2022 fins al 31 de maig de 2023, ambdós inclosos.

Per al segon període de 2024: Des de l'1 de juny de 2023 fins al 31 de maig de 2024, ambdós inclosos.

9. Documentació per lliurar

9. 1 Documentació general als 4 programes:

1) La sol·licitud signada electrònicament, d'acord al model normalitzat que apareix en l'Annex I d'aquesta convocatòria, juntament amb totes les declaracions responsables.

2) Declaració de veracitat de dades bancàries d'acord al model normalitzat i signat electrònicament, disponible en seu electrònica a la següent adreça: dgpe.caib.es

3) Còpia de l'escriptura pública o acta de constitució de l'entitat, i estatuts degudament inscrits en el registre corresponent. En el cas d'entitats que haguin presentat la documentació en la sol·licitud de subvenció d'anys anteriors, especificació d'aquesta circumstància.

4) Còpia del document fefaent que acrediti, per qualsevol forma vàlida en dret, la representació de l'entitat. En el cas d'entitats que haguin presentat la documentació en la sol·licitud ds d'anys anteriors, especificació d'aquesta circumstància.

5) Memòria que reculli les activitats realitzades en relació a cada un dels programes subvencionats.

6) Certificat de l'empresa de prevenció de riscs laborals d'haver realitzat l'organització preventiva de riscs laborals perceptiva.

7) En cas de ser una empresa de més de 50 treballadors, certificat de complir amb l'obligació de reserva de quota d'un 2 % a favor de treballadores o treballadors discapacitats o còpia de l'autorització de l'aplicació de les mesures alternatives, emès per l'autoritat competent.

8) En el cas que s'hagi denegat l'autorització a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a que es facin les consultes als fitxers públics per acreditar les dades o els documents esmentats perquè puguin ser obtinguts en el seu nom per l'òrgan competent o autoritzat:

- Certificat de trobar-se al corrent de pagament en el règim de la Seguretat Social.

- Certificat de trobar-se al corrent de pagament amb l'Agència Tributària Estatal.

- Certificat de trobar-se al corrent de pagament amb l'Agència Tributària de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- Fotocòpia del Document Nacional d'Identitat (DNI), del representat de l'entitat sol·licitant.

9.2 Documentació específica del Programa I:

1) Informe de vida laboral del codi de compte de cotització (CCC) que faci referència a l'entitat sol·licitant. L'interval d'aquest informe CCC ha d'anar des de dia 1 de gener de l'any 2022 fins a la data de presentació de la sol·licitud de subvenció. No és necessari l'informe de vida laboral del treballador.

9.3. Documentació específica del Programa II:

La Direcció General de Promoció Econòmica comprovarà d'ofici que la persona incorporada com a soci laboral o soci treballador estava inscrit com a demandant d'ocupació prèviament a la data de constitució de la cooperativa, microcooperativa o sociedad laboral.

1) En el cas d'incorporació com a soci treballador o de treball o soci fundador d'una persona víctima de violència de gènere:

Certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari amb poder suficient per acreditar que la persona que s'incorpora com a soci és víctima de violència de gènere.

2) En el supòsit d'incorporació de persones:

Certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari amb poder suficient per acreditar que la incorporació suposa un increment de l'ocupació respecte de la mitjana dels dotze mesos anteriors a la data d'incorporació dels nous socis o sòcies pels quals se sol·licita la subvenció, excepte en el cas que la incorporació es produeixi per substituir una altra persona sòcia treballadora o de treball que s'hagi jubilat en el període indicat. A l‘efecte de calcular l'increment de l'ocupació, s'ha de tenir en compte el nombre de persones sòcies treballadores o de treball.

3) En el supòsit d'incorporació de persones, per substituir una altra persona sòcia treballadora o de treball o sòcia fundadora que s'hagi jubilat:

a) Certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari amb poder suficient per acreditar que en els dotze mesos anteriors a la incorporació per la qual se sol·licita la  subvenció  ha causat baixa per jubilació la persona sòcia treballadora o de treball (on indiqui el nom i el seu DNI).

b) I la resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social.

4) En cas d'incorporacions de persones sòcies treballadores o de treball o persones sòcies fundadores:

Certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari amb poder suficient per acreditar que aquestes persones no han tingut aquesta condició en la societat en els dos anys anteriors a la incorporació.

5) Certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari a qui correspongui aquesta funció, en el qual es faci constar la data d'alta i permanència com a soci treballador o de treball de la persona incorporada i còpia del full del llibre de socis i sòcies en què es registra l'alta.

El certificat ha d'incloure, de forma detallada, la mitjana de persones sòcies treballadores o de treball, amb indicació del règim corresponent a la Seguretat Social, i de treballadores i treballadors amb contracte indefinit en cada un dels dotze mesos anteriors a la incorporació de cada persona sòcia treballadora o de treball per la qual se sol·licita la subvenció; a més, s'hi ha de calcular la mitjana, que s'ha de comparar amb l'ocupació total existent el dia de la incorporació.

En el cas que la cooperativa, microcooperativa o societat laboral porti menys d'un any en funcionament, el certificat s'ha de referir al període comprès entre l'inici de l'activitat i la data de la incorporació de la persona sòcia treballadora o de treball.

6) En el cas d'incorporació de treballadors o treballadores titulars d'un contracte temporal amb l'entitat sol·licitant, còpia del contracte de treball.

7) En el supòsit d'incorporació de persones en situació d'exclusió social o de persones amb discapacitat, els certificats corresponents emesos per les administracions públiques competents o declaració responsable referent a aquesta situació. S'haurà de tenir a disposició de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la documentació acreditativa d'aquesta circumstància.

8) En el cas d'incorporacions a temps parcial o de caràcter fix discontinu:

- Si l'entitat sol·licitant és una societat laboral, còpia del contracte de treball.

- Si l'entitat sol·licitant és una cooperativa, certificat expedit per la persona titular de l'òrgan estatutari a qui correspongui aquesta funció, en el qual es faci constar la durada de la jornada que té fixada la persona que s'incorpora amb relació a la d'un soci a jornada completa o el període d'activitat inicialment previst en el cas de fixos discontinus.

9) Alta en la Seguretat Social de la persona que s'incorpora com a sòcia. En el cas que l'alta de la persona incorporada com a sòcia treballadora o de treball es produeixi en una mutualitat de previsió alternativa al règim de la Seguretat Social, s'ha d'aportar el certificat d'alta emès per la mutualitat corresponent.

9.4. Documentació específica del Programes III i IV:

1)  Memòria explicativa de les despeses realitzades (veure annex III).

2) Documentació justificativa de les despeses realitzades:

Justificació de les despeses, s'ha de presentar:

- Llistat de les despeses d'acord al model normalitzat que apareix dins la sol·licitud. En el llistat s'han de fer constar les dades següents: Número de factura, data, proveïdor, concepte, base imposable, IVA, import total, justificant de pagament, forma de pagament i data de pagament.

- Còpia de la factura, on han de constar les dades següents:  Número de factura, data, concepte, base imposable, IVA, import total, emissor i destinatari de la factura.

- Una còpia dels documents bancaris que permetin acreditar els pagaments efectuats, la data del pagament, l'import pagat i el concepte. Alhora aquests documents han de permetre identificar la factura, el número de factura abonada, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.

No s'admeten:

-Factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs) a no ser que siguin absolutament necessàries per justificar l'import del programa, perquè no es disposa de factures amb import més elevat.

-Tiquets de caixa.

-Pagaments en efectiu.

9.4.1 Observacions respecte la selecció de proveïdors:

D'acord amb l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (BOE núm. 272, de 9 de novembre), per al contracte menor (inferiors a 40.000 € en el cas de contractes d'obra, de concessió d'obres o de concessió de serveis o inferiors a 15.000 € quan es tracti de contractes de serveis i subministres), l'entitat ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les característiques especials no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que la realitzin, el prestin o el subministrin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció.

10. Consulta de dades i comunicació de canvis per l'interessat

L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears consultarà les dades d'identitat del sol·licitant, la seva situació quant al compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, vida laboral, identitat i domicili fiscal, situació de demanda d'ocupació de les persones incorporades com a sòcies com també les seves vides laborals tret que hi hagi una oposició expressa de l'interessat a aquesta consulta, en aquest cas haurà d'aportar la documentació corresponent.

Excepcionalment, si la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular no pot obtenir aquesta documentació, pot sol·licitar a la persona interessada que l'aporti, tal com preveuen l'article 28.3 de la Llei 39/2015.

En qualsevol cas, l'entitat sol·licitant ha de declarar les situacions noves que es puguin produir i tinguin incidència a les condicions de concessió de la subvenció mitjançant un escrit presentat davant la Direcció General, en el termini de quinze dies comptadors des de què es produeixi la nova situació.

La Direcció General pot sol·licitar en qualsevol moment la documentació i la informació necessària per resoldre l'expedient i pot realitzar les activitats de comprovació i control.

11. Criteris de concessió

En aplicació de l'article 5.5 de les bases reguladores aprovades per l'Ordre del conseller de Treball i Formació de 4 de maig de 2005, la concessió dels ajuts s'ha d'efectuar aplicant un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de dia i hora de les sol·licituds en el Registre electrònic del Govern de les Illes Balears, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.

Així doncs, la forma de determinar la selecció dels beneficiaris  no serà per procediment de concurrència competitiva (concurs) sinó que serà mitjançant resolució per ordre de entrada.

En aquesta convocatòria no es preveu l'existència i la composició d'una comissió avaluadora com a òrgan de concessió d'acord amb l'article 6.3 de les bases reguladores.

12. Instrucció i resolució del procediment

12.1 L'òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és el director general de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular.

12.2 El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball és l'òrgan competent per dictar les resolucions d'aprovació o denegació de les ajudes corresponents a aquesta convocatòria. No obstant això, aquest ha delegat en la persona titular de la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular la resolució dels expedients i dels recursos de reposició (resolució publicada al BOIB núm. 162, de 13 de desembre de 2022). Aquesta resolució de 2022 també ha delegat la resta d'actuacions relacionades amb el procediment de concessió i pagament de la subvenció, per exemple, l'autorització i disposició de la despesa.

12.3 De conformitat amb l'article 16.2.g) del Text Refós de la Llei de subvencions s'ha de formular una proposta de resolució que ha d'emetre l'òrgan instructor. D'acord amb l'article 6.3 de les Bases Reguladores en els casos en què la Comissió Avaluadora no es constitueixi, com en aquesta convocatòria, la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular emetrà l'oportú informe que serveixi de base per a la proposta de resolució.

12.4 Una vegada redactada la proposta de resolució es notificarà individualment a l'interessat a la seva carpeta ciutadana.  A partir de la data d'accés a la notificació es concedirà un termini de 10 dies hàbils per a que la persona interessada faci, si s'escau, les al·legacions oportunes o comuniqui la seva conformitat amb la proposta.

En cas de no estar d'acord amb la proposta, l'interessat haurà d'aportar la documentació i els arguments que consideri. Transcorregut el termini de deu dies, si no hi ha resposta de l'interessat es procedirà a dictar resolució en el mateix sentit de la proposta.

12.5 L'òrgan instructor ha de realitzar d'ofici les actuacions que estimi necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.

12.6 El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

12.7 La resolució motivada del procediment s'ha de notificar als interessats, tal com determina l'article 40 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

12.8 La resolució de concessió o denegació posa fi a la via administrativa. Contra aquesta s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat.

12.9 Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

13. Quantia dels ajuts

L'import de l'ajut serà el següent al funció al Programa:

13.1 Per a les despeses del Programa I:

a) Si la societat cooperativa, societat microcooperativa o societat laboral no té treballadors contractats, però manté el número de socis membres, se subvenciona amb 2.000 €.

b) Si la societat cooperativa, societat microcooperativa o societat laboral sol·licitant té contractats entre 1 i 3 treballadors, se subvenciona amb 2.500 €.

c) Si la societat cooperativa, societat microcooperativa o societat laboral sol·licitant té contractats més de 3 treballadors, se subvenciona amb 3.000 €.

13.2 Per a les despeses del Programa II:

Per cada persona incorporada com a soci treballador o de treball, o persona sòcia fundadora, se subvenciona amb 6.000 €.

13.2.1. Aquesta quantia s'estableix per a incorporacions de persones sòcies treballadores o de treball o sòcies fundadores amb jornada completa. En el cas que la jornada de la persona incorporada com a sòcia sigui a temps parcial, la quantia de l'ajut s'ha de calcular de forma proporcional al temps efectiu de la durada de la jornada de treball, la qual no pot ser inferior al 50 % de la jornada completa d'un soci treballador o de treball o sòcia fundadora comparable.

13.2.2 En supòsits d'incorporacions de socis treballadors o de treball o socis fundadors amb caràcter fix discontinu, el període d'activitat inicialment previst ha de ser de 6 mesos com a mínim.

13.3 Per a les despeses del Programa III:

Es subvenciona el 100% dels costs totals suportats (IVA exclòs) que s'enumeren en l'apartat 5.3 anterior amb el límit per entitat de mil euros (1.000 €).

13.4 Per a les despeses del Programa IV:

La quantia de la subvenció és del 50% del cost subvencionable sense que en cap cas es puguin superar els límits següents:

a) Inversions per la millora tecnològica encaminada a potenciar el comerç electrònic: se subvenciona el 50% de la despesa (IVA exclòs) amb un màxim de 2.000 € d'ajut per cooperativa, microcooperativa o societats laborals.

b) Implantació de programari de gestió: se subvenciona el 50% de la despesa (IVA exclòs) amb un màxim de 1.000 € d'ajut per cooperativa, microcooperativa o societats laborals.

c) Màrqueting digital: se subvenciona el 50% de la despesa (IVA exclòs) amb un màxim de 1.000 € d'ajut per cooperativa, microcooperativa o societats laborals.

d) Inversions en immobilitzat material o immaterial que contribueixin a la creació, consolidació o millora de la competitivitat de cooperatives de treball. Amb especial atenció a la Transformació digital i digitalització de les empreses: se subvenciona el 50% de la despesa (IVA exclòs) amb un màxim de 1.000 € d'ajut per cooperativa, microcooperativa o societats laborals.

14. Obligacions dels beneficiaris

14.1 Són obligacions generals a tots els programes dels beneficiaris dels ajuts les següents:

a) Les obligacions establertes a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

b) La realització, execució i pagament de les despeses objecte de la subvenció dintre del període elegible.

c) La comunicació de qualsevol modificació de les circumstàncies i de les condicions tingudes en compte en el moment de la concessió, com també dels compromisos i de les obligacions assumits per la persona beneficiària.

d) L'incompliment d'aquestes obligacions comporta l'inici del procediment de revocació i reintegrament total o parcial de la subvenció. Aquesta previsió s'aplicarà als quatre programes.

14.2 Obligacions específiques del Programa I:

a) En el cas de societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals amb activitat tot l'any el compromís de mantenir la mitjana dels treballadors contractats que tenien a la data de sol·licitud de l'ajut, durant com a mínim 4 mesos, des de la notificació de la Resolució de concessió.

b) En el cas de societats cooperatives, societats microcooperatives i societats laborals amb activitat estacional el compromís de mantenir la mitjana dels treballadors contractats que tenien a la data de sol·licitud de l'ajut, durant com a mínim 4 mesos, fins al 31 de desembre de 2024 (sol·licituds primer exercici pressupostari) o fins al 31 de desembre de 2025 (sol·licituds del segon exercici pressupostari).

14.3 Obligacions específiques del Programa II:

a) Les cooperatives, les microcooperatives i les societats laborals beneficiàries del programa II han d'assumir l'obligació de mantenir la persona o les persones per la incorporació de les quals es concedeix l'ajut, almenys durant dos anys com a sòcia treballadora o de treball o sòcia fundadora.

Si els socis incorporats deixen el lloc vacant, els han de substituir per una altra persona pel període que falti fins a completar el període de manteniment obligatori. Si l'ajut s'ha concedit per la incorporació d'una persona que pertany a un col·lectiu determinat, la substitució s'ha de fer per una altra persona que pertanyi a algun dels col·lectius que puguin ser beneficiaris de les subvencions establertes en el Programa corresponent  per un import igual o superior al de qui ha estat baixa. La nova contractació o incorporació no dona dret a una nova subvenció.

L'entitat ha de comunicar la baixa produïda a la Direcció General de Promoció Econòmica, Emprenedoria i Economia Social i Circular en el termini d'un mes comptador des del moment en què ha tingut lloc, i disposa d'un termini màxim de sis mesos comptadors des de la baixa, per substituir la persona contractada o el soci o la sòcia. Efectuada la substitució, l'entitat disposa d'un mes per comunicar-la a la Direcció General esmentada.

Pel que fa a aquest programa II, si la baixa de la persona treballadora o de treball o sòcia fundadora es produeix abans que transcorrin dotze mesos des de la seva incorporació i no se la substitueix en els termes indicats abans, s'ha de reintegrar la totalitat de la subvenció concedida.

Dins aquest mateix programa, si la baixa es produeix una vegada transcorreguts dotze mesos, però abans que transcorrin els dos anys d'obligació de manteniment, s'han de reintegrar les quantitats percebudes en proporció al temps que falti per complir l'obligació de manteniment.

A aquests efectes, la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pot fer les comprovacions corresponents per mitjà de l'informe de la vida laboral de les persones contractades o incorporades com a sòcies treballadores o de treball o sòcies fundadores.

b) En cas d'incorporacions de persones sòcies a temps parcial, s'ha de mantenir com a mínim el percentatge de jornada pel qual s'ha concedit la subvenció. En cas contrari, s'ha de reintegrar la subvenció en proporció al percentatge de jornada que falti complir, excepte en el cas que la jornada sigui inferior al 50% de la jornada completa d'un treballador comparable en els termes de l'article 12.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, supòsit en què s'ha de retornar la totalitat de la subvenció.

14.4 Obligacions específiques del Programa III:

En el cas d'entitats de nova creació, han de mantenir durant un període d'un any, almenys, una forma jurídica d'entre les exigibles per ser beneficiàries de la subvenció obtinguda.

14.5 Obligacions específiques del Programa IV:

La inversió objecte de subvenció s'ha de mantenir durant un període mínim d'un any, excepte que es tracti de béns amortitzables amb un període inferior, cas en què almenys s'han de mantenir pel període esmentat.

15. Règim comunitari de les ajudes

Els beneficiaris d'aquesta convocatòria estan sotmesos al règim de minimis establert en el Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, que determina en l'article 3 que l'import total de les ajudes de minimis a una única empresa no pot ser superior a 200.000 euros durant els tres darrers anys.

Les activitats agrícoles i pesqueres estan sotmeses respectivament al règim de minimis establert en el Reglament UE 1408/2013, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, i al Reglament UE 717/2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector de la pesca i de l'aqüicultura.

16. Concurrència i compatibilitat de subvencions

16.1 Aquestes subvencions són compatibles amb d'altres. D'acord amb l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, de subvencions de les Illes Balears, quan es tracti de subvencions compatibles, concedides a un mateix beneficiari per a la mateixa finalitat, l'import no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o conjuntament amb subvencions o ajudes de la mateixa administració o d'altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de realitzar o el valor de la situació objecte de finançament.

16.2. Les subvencions que estableix aquesta Resolució en els diferents programes són incompatibles amb altres ajuts o subvencions que, pels mateixos conceptes, puguin atorgar les administracions públiques com a mesura de foment de l'ocupació i, en concret, amb les d'integració de persones amb discapacitat en empreses de mercat ordinari de treball, i amb les d'incentius a la contractació.

16.3. Els ajuts per la incorporació de persones sòcies treballadores o de treball del Programe II són compatibles amb els beneficis fiscals i les bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l'ocupació, si bé en aquests supòsits la suma total de tots els ajuts i les subvencions no pot superar el 60% del cost salarial anual de la persona sòcia treballadora o de treball incorporada, d'acord amb l'article 7.3 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació (BOE núm. 312, de 30 de desembre).

17. Control i seguiment

17.1. La Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pot realitzar les activitats de comprovació i control del projecte subvencionat i dur a terme periòdicament controls de seguiment dels ajuts atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les beneficiàries o beneficiaris han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que els sigui requerida.

17.2. A aquest efecte, la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball pot fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada hagi denegat expressament el seu consentiment, cas en què la beneficiària o el beneficiari haurà de presentar, abans del dia 31 de desembre de l'any 2023 i 2024, un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

17.3. En cas que es detectin irregularitats o que el beneficiari incompleixi total o parcialment les obligacions o els compromisos contrets, donarà lloc a la revocació, quedant sense efecte la subvenció, total o parcialment, i procedirà el reintegrament de les quantitats indegudament percebudes, d'acord amb l' establert a l'article 43 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el text refós de la llei de subvencions i l'article 13  de l'ordre del conseller de treball i formació de 4 de maig de 2005 que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de treball i formació.

18. Justificació i pagament

Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a l'apartat 9, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Una vegada resolta la concessió de la subvenció de forma favorable es procedirà a tramitar el seu pagament.

Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar sol·licituds, s'haurà de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

19. Base de Dades Nacional de Subvencions

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions amb la informació requerida prèviament a la publicació en el Butlletí Oficial autonòmic.

20. Publicació

Aquesta Resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (22 de maig de 2023)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Iago Negueruela Vázquez

Documents adjunts