Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 349945
Decret 33/2023 de 26 de maig d'aprovació dels estatuts de l'entitat pública empresarial Institut Balear de la Joventut (IBJOVE)
Preàmbul
L'article 48 de la Constitució espanyola consagra el deure dels poders públics de promoure les condicions per a la participació lliure i eficaç de la joventut en el desenvolupament polític, social, econòmic i cultural.
En termes similars, l'article 16.3 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears s'ha de centrar primordialment, entre d'altres aspectes, en l'articulació de polítiques que garanteixin la participació de la joventut en el desenvolupament polític, social, econòmic i cultural. L'article 30, apartat 13, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències de joventut i de disseny i aplicació de polítiques, plans i programes destinats a la joventut. Així mateix, els articles 79 i 80 disposen que corresponen a la comunitat autònoma la creació i l'organització d'una administració pròpia, en el marc dels principis generals i de les normes bàsiques de la legislació de l'Estat i de l'Estatut, la qual ha d'exercir les seves funcions mitjançant els ens i els organismes que depenen del Govern de les Illes Balears i dels Consells Insulars i a través dels municipis.
Sota aquest marc jurídic, la disposició addicional catorzena de la Llei 13/2005, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, va facultar el Govern de les Illes Balears per crear una empresa pública amb naturalesa d'entitat de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar, adscrita a la conselleria competent en matèria de joventut, amb la finalitat institucional de coordinar i executar la política autonòmica de joventut i lleure.
El Decret 32/2006, de 31 de març, va desplegar aquell mandat amb la creació de l'Institut Balear de la Joventut (en endavant, IBJOVE), el qual va recollir una llarga trajectòria en la planificació i l'elaboració de polítiques de lleure i de joventut iniciada amb l'Institut Balear de Serveis a la Joventut (1989-1996) i continuada amb el Consorci Xarxa d'Instal·lacions de les Illes Balears, amb les seves diferents denominacions (1997-2010). En aquell Decret de creació, modificat en fins a tres ocasions —per mitjà del Decret 77/2008, de 4 de juliol; del Decret 123/2010, de 17 de desembre; i del Decret 23/2018, de 6 de juliol— l'IBJOVE es va configurar com una empresa pública amb la forma d'entitat de dret públic, però sotmesa a dret privat, a l'empara de l'article 1.b.1) de la Llei 3/1989, de 29 de març, d'entitats autònomes i empreses públiques i vinculades a la comunitat autònoma de les Illes Balears, avui ja derogada.
El règim jurídic de l'IBJOVE es va acabar de configurar amb la Llei 10/2006, de 26 de juliol, integral de la joventut, actualment derogada, i que el va integrar en l'organització administrativa d'àmbit autonòmic per al desenvolupament de les polítiques de joventut, juntament amb la conselleria competent en matèria de joventut del Govern de les Illes Balears.
Des de llavors, s'han aprovat diverses normes que incideixen en la regulació de l'IBJOVE.
En primer lloc, l'Estatut d'Autonomia vigent en el moment de l'aprovació de les normes esmentades recollia que la matèria de joventut era només una competència exclusiva de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Arran de la reforma incorporada amb la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, les competències en aquest àmbit són, a més, pròpies dels consells insulars, i actualment estan transferides mitjançant la Llei 21/2006, de 15 de desembre, d'atribució de competències als consells de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de joventut i lleure; i el Decret 26/2018, de 3 d'agost, de traspàs al Consell Insular de Mallorca de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d'aquesta institució insular que exerceix l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de joventut i lleure. Per tant, els nous estatuts de l'IBJOVE han de prendre en consideració aquesta circumstància.
També amb posterioritat a la creació de l'IBJOVE, la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va modificar l'estructura del sector públic instrumental i va preveure cinc tipus d'ens: els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis. La disposició transitòria segona de la Llei va establir el termini d'un any perquè els ens existents s'hi adaptessin, si bé acte seguit va fixar un sistema d'equivalències vigent mentrestant, pel qual les entitats com l'IBJOVE passaven a considerar-se entitats públiques empresarials. Les entitats públiques empresarials, d'acord amb aquesta Llei, són organismes públics als quals s'encarrega la realització d'activitats de prestació, gestió de serveis o producció de béns d'interès públic, susceptibles de contraprestació.
Finalment, l'article 15, apartat 2, de la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears, en previsió de tot l'exposat, va configurar l'IBJOVE com una entitat pública empresarial amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, tresoreria i patrimoni propis, capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma. A continuació, l'article 16 va enumerar les funcions i competències de l'ens. En darrer terme, la disposició addicional primera va disposar que, en el termini de nou mesos des de l'endemà de la publicació d'aquesta Llei, el Consell de Govern havia d'aprovar, mitjançant decret, els estatuts de l'IBJOVE, d'acord amb allò previst a l'article 35 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
Atesos aquests antecedents, és necessari, en conseqüència, aprovar un decret que fixi els estatuts de l'IBJOVE, amb el contingut establert a la Llei 7/2010, de 21 de juliol, i en compliment de la nova legislació en matèria de polítiques de joventut.
A més de l'anterior, el Decret modifica un altre reglament de tipus organitzatiu de la competència de la Conselleria d'Afers Socials i Esports. Així, mitjançant la disposició final primera es modifica el Decret 50/2013, de 15 de novembre, pel qual es determinen la composició, els objectius i el règim de funcionament de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de les Illes Balears, per actualitzar-ne les funcions i la composició i regular-ne la Comissió Tècnica que li ha de donar suport tècnic.
Com a reglament de caràcter organitzatiu, l'elaboració d'aquest Decret ha seguit els tràmits imprescindibles previstos en l'apartat 3 de l'article 53 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears; és a dir, s'ha dictat resolució d'inici, s'han sol·licitat els informes preceptius i s'ha emès informes en relació amb la despesa pressupostària, com a part integrant de la memòria d'impacte normatiu que ha acompanyat el projecte. S'han obviat, per tant, els tràmits de consulta pública prèvia, d'audiència i d'informació públiques, per a poder disposar, com abans millor, d'uns estatuts adaptats a la regulació que fa de l'IBJOVE la Llei 5/2022, de 8 de juliol.
Així, amb excepció del principi de transparència, en l'elaboració d'aquest Decret s'ha observat els principis de bona regulació aplicables a les iniciatives normatives de l'Administració autonòmica, conforme a l'article 49.1 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en coherència amb allò establert a l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En concret, pel que fa als principis de necessitat i eficàcia, el Decret desplega allò que preveuen dues normes amb rang legal: la Llei 7/2010, de 21 de juliol, que obliga a aprovar per decret els estatuts dels organismes públics; i la disposició addicional primera de la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears, que disposa que aquest decret s'ha d'aprovar en un termini de nou mesos. Així mateix, modifica, per mitjà d'una norma del mateix rang, un altre decret. De proporcionalitat, perquè la norma conté la regulació imprescindible que estableix la Llei 7/2010, de 21 de juliol, per als estatuts dels organismes públics. De seguretat jurídica, perquè la norma s'insereix, de manera coherent, en el marc normatiu aplicable a la matèria que regula, tal com s'ha exposat en aquest Preàmbul. De transparència, perquè en la seva tramitació s'ha garantit la participació de les administracions i entitats competents en matèria de joventut, com es posa de manifest en els documents relatius a la instrucció del procediment.
Finalment, pel que fa als principis d'eficiència, qualitat i simplificació, d'una banda, s'han tengut en compte les Directrius sobre la forma i l'estructura dels avantprojectes de llei, aprovades mitjançant Acord del Consell de Govern de 29 de desembre de 2000; i de l'altra, quant a la simplificació, s'ha optat per un llenguatge planer i entenedor, d'acord amb el Llibre d'estil del Govern de les Illes Balears. En darrer terme, s'ha unificat en un únic reglament la regulació del funcionament de l'IBJOVE, a fi de facilitar-ne tant la consulta com el compliment.
El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies les competències de promoció i informació de les activitats juvenils; programes de mobilitat juvenil; participació i associacions juvenils; promoció dels joves artistes; instal·lacions juvenils; anàlisi i estudi de la realitat dels joves; polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència; i gestió de les prestacions per a persones emancipades. Així mateix, adscriu l'IBJOVE a la Conselleria d'Afers Socials i Esports.
Per tot això, amb l'informe favorable de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, a proposta de la consellera d'Afers Socials i Esports, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 26 de maig de 2023
DECRET
Article únic
S'aproven els Estatuts de l'entitat pública empresarial Institut Balear de la Joventut (IBJOVE), els quals consten com a annex d'aquest Decret.
Disposició derogatòria única
Normes que es deroguen
Queden derogades les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin a aquest
Decret, el contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa i, de manera expressa, el Decret 32/2006, de 31 de març, pel qual es regula l'Institut Balear de la Joventut.
Disposició final primera
Modificació del Decret 50/2013, de 15 de novembre, pel qual es determinen la composició, els objectius i el règim de funcionament de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de les Illes Balears
1. Es modifica l'article 4 del Decret 50/2013, de 15 de novembre, pel qual es determinen la composició, els objectius i el règim de funcionament de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de les Illes Balears, que queda redactat com s'indica:
Article 4
Funcions
L'Observatori té encomanades les funcions següents:
a) Vetllar per l'harmonització de la legislació vigent quant a drets de la infància i l'adolescència (internacional, estatal, autonòmica, insular i local).
b) Estudiar i detectar les necessitats i demandes socials de la infància a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c) Promoure iniciatives que millorin els nivells de prevenció, atenció, protecció i reconeixement de la infància i de l'adolescència a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
d) Formular propostes i recomanacions sobre línies estratègiques i prioritats d'actuació en matèria de polítiques relatives a les persones menors d'edat.
e) Avaluar les polítiques socials que afectin les persones menors d'edat i fer-ne el seguiment.
f) Actuar com un òrgan permanent de recollida i anàlisi de la informació disponible en diferents fonts autonòmiques, nacionals i internacionals en matèria de la infància i l'adolescència.
g) Coordinar i supervisar el desenvolupament dels plans estratègics d'infància i adolescència i avaluar-ne el seguiment.
h) Proposar i realitzar estudis, investigacions, informes tècnics, publicacions i difusions que permetin un coneixement millor de la situació i les condicions de vida de les persones menors d'edat, així com de l'impacte social i personal de les polítiques i mesures adreçades a les persones menors d'edat.
i) Col·laborar i relacionar-se amb els diferents observatoris o òrgans anàlegs sobre la matèria que existeixin o es creïn al territori de les Illes Balears.
j) Vetllar per l'impuls de la sistematització i l'harmonització de criteris estadístics que afavoreixin el registre unificat de dades vinculades al benestar infantil.
2. Es modifiquen els apartats 1, 2 i 3 de l'article 5 del Decret 50/2013, de 15 de novembre, que passen a tenir la redacció següent:
Article 5
Composició
1. L'Observatori estarà integrat pels membres següents:
a) Presidència: la persona titular de la conselleria competent en infància i adolescència del Govern de les Illes Balears.
b) Vicepresidència: la persona titular de la direcció general competent en infància i adolescència del Govern de les Illes Balears.
c) Vocals:
— El conseller o la consellera competent en infància i adolescència de cada consell insular
— El director o la directora de l'Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència
— El director o la directora competent en matèria d'innovació i comunitat educativa i formació
— El director o la directora competent en matèria de formació professional
— El director o la directora competent en matèria de salut pública
— El director o la directora competent del Servei de Salut de les Illes Balears
— El director o la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears
— El conseller o la consellera de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria o, si escau, de la conselleria amb competències en matèria de treball i formació del Govern de les Illes Balears
— El director o la directora competent en matèria d'elaboració d'estadístiques
— El director o la directora competent en matèria d'esports
— El director o la directora competent en matèria de participació
— El director o la directora competent en matèria de coordinació de Policia Local— El director o la directora de l'Institut Balear de la Dona
— Una persona en representació de la Delegació del Govern de l'Estat a les Illes Balears
— Tres persones en representació de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears, en representació dels ajuntaments de les Illes Balears que han de ser regidors o regidores competents en matèria de serveis socials, de manera que quedin representades cadascuna de les illes, llevat l'illa de Formentera, ja representada pel Consell Insular i l'Ajuntament de Palma
— El regidor o la regidora competent en infància i adolescència de l'Ajuntament de Palma
2. Exerceix la secretaria de l'Observatori un funcionari o funcionària de la conselleria d'adscripció que actuarà amb veu però sense vot. El seu nomenament i cessament correspon a la persona que ostenti la presidència de l'Observatori.
3. Es garantirà la presència equilibrada d'homes i dones entre els membres de l'Observatori, és a dir, 60/40 en la representació dels membres, per sexes.
4. S'afegeix l'article 6 bis al Decret 50/2013, de 15 de novembre, pel qual es determinen la composició, els objectius i el règim de funcionament de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de les Illes Balears, amb la redacció següent:
Article 6 bis
Comissió Tècnica
1. La Comissió Tècnica de l'Observatori de la Infància i l'Adolescència de les Illes Balears està composta per un representant de cada administració pública i àmbit representats en l'Observatori.
2. Correspon a cada administració pública o àmbit designar a la persona que la representi en la Comissió Tècnica, així com designar una persona suplent. Es garantirà la presència equilibrada d'homes i dones en la Comissió Tècnica, és a dir, 60/40 en la representació dels membres, per sexes.
3. Nomenats tots els membres, la Comissió Tècnica nomenarà la persona que ha d'ocupar la Presidència i la Secretaria d'aquest òrgan. Igualment, en la primera reunió haurà d'aprovar el reglament intern de funcionament.
4. Son funcions de la Comissió Tècnica dins de l'àmbit d'actuació de l'Observatori:
a) Promoure l'harmonització de la legislació vigent en matèria d'infància i d'adolescència.
b) Promoure iniciatives que millorin els nivells de prevenció, atenció, protecció i reconeixement de la infància i de l'adolescència a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c) Desenvolupar la coordinació i supervisió del desenvolupament dels plans estratègics d'infància i adolescència i avaluar-ne el seguiment.
d) Impulsar la sistematització i l'harmonització de criteris estadístics que afavoreixin el registre unificat de dades vinculades al benestar infantil.
e) La resta de funcions que li encomani l'Observatori.
Disposició final segona
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 26 de maig de 2023
|
El vicepresident |
La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez |
(Per suplència d'acord amb l'article 7 de la Llei 1/2019, de 31 de gener del Govern de les Illes Balears) Juan Pedro Yllanes Suárez |
|
|
ANNEX Estatuts de l'entitat pública empresarial Institut Balear de la Joventut (IBJOVE)
TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Denominació, naturalesa jurídica i règim general
1. L'Institut Balear de la Joventut es configura com una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma, tal com estableix l'article 15, apartat 2, de la Llei 5/2022, de 8 de juliol, de polítiques de joventut de les Illes Balears.
2. L'Institut Balear de la Joventut pot fer servir l'acrònim IBJOVE.
3. L'IBJOVE es regeix pel dret públic en la formació de la voluntat dels seus òrgans i en l'exercici de les potestats administratives que tengui atribuïdes, i en tot allò que prevegi la Llei 7/2010, de 21 de juliol, o altres normes amb rang de llei. En la resta d'aspectes, es regeix pel dret privat.
Article 2
Adscripció i domicili
1. L'IBJOVE s'adscriu a la conselleria competent en matèria de joventut que determini la Presidència de les Illes Balears per mitjà dels decrets d'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. L'IBJOVE té el seu domicili social i fiscal al Velòdrom Illes Balears, carrer de l'Uruguai, s/n, de Palma.
Article 3
Principis generals
1. L'IBJOVE se sotmet als principis de legalitat, servei a l'interès general i públic, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s'ha d'ajustar al principi d'instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.
2. Així mateix, pel que fa a l'organització i al funcionament, es regeix pels criteris que estableix la normativa reguladora del règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les singularitats que, com a entitat pública empresarial, preveu el capítol III del títol I de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
Article 4
Finalitats generals
L'IBJOVE té com a finalitats generals impulsar, coordinar i fer el seguiment de les actuacions dels diferents departaments i organismes del Govern de les Illes Balears en matèria de joventut; i impulsar, juntament amb la conselleria competent en matèria de joventut, el Pla estratègic de polítiques de joventut de les Illes Balears, tot respectant les competències pròpies dels consells insulars en aquest àmbit.
Article 5
Funcions i competències
1. Les funcions i les activitats de l'ens, d'acord amb el que estableixen aquests
Estatuts, són les que indica l'article 16 de la Llei 5/2022, de 8 de juliol, sens perjudici que se li'n puguin delegar altres, de conformitat amb allò previst a l'article 9.1 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic.
2. En concret, són funcions de l'IBJOVE:
En l'àmbit de la planificació i el seguiment:
a) Recollir les prioritats dels consells insulars i, conjuntament amb aquests, proposar i elaborar les prioritats i les directrius generals d'actuació i de seguiment en les polítiques de joventut de les Illes Balears, en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de joventut.
b) Exercir, segons les directrius del Govern de les Illes Balears i de la conselleria competent en matèria de joventut, la coordinació de les polítiques de joventut amb el Govern de les Illes Balears i amb les altres administracions públiques i els agents públics i privats que intervenen en l'àmbit de la joventut.
c) Prestar, juntament amb la conselleria competent en matèria de joventut, el suport tècnic necessari a la Comissió interdepartamental de polítiques de joventut per elaborar la proposta del Pla estratègic de polítiques de joventut del Govern de les Illes Balears, així com per a les seves modificacions.
d) Avaluar, de manera continuada, l'execució de les directrius generals d'actuació i seguiment de les polítiques de joventut, i reportar-ne els resultats a la conselleria competent en matèria de joventut.
e) Elaborar, juntament amb la conselleria competent en matèria de joventut, la planificació de les polítiques de joventut en l'àmbit de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i formular els criteris i els mecanismes de coordinació general i transversal entre conselleries del Govern de les Illes Balears per aplicar-les des de cada una de les matèries de què siguin competents,i fer el seguiment del compliment de les mesures que s'hi contenen.
En l'àmbit de l'elaboració i l'execució:
a) Desenvolupar les actuacions, els serveis, els programes o les polítiques que siguin competència de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o que tinguin un abast o un interès suprainsular per la seva incidència en la igualtat d'oportunitats de la joventut de totes les Illes o perquè en fomentin la cohesió social, amb la participació dels consells insulars.
b) Realitzar campanyes de sensibilització, promoció i difusió per tal d'informar la ciutadania sobre els interessos i les demandes de les persones joves, d'abast autonòmic.
c) Impulsar polítiques de formació i capacitació de les persones joves i del col·lectiu de professionals de les polítiques i de l'àmbit de la joventut, i dur-les a terme, quan tinguin abast o interès autonòmic.
d) Coordinar i donar suport a les xarxes insulars d'oficines d'informació i d'emancipació juvenils en aquells afers d'abast autonòmic.
e) Planificar, gestionar, crear i mantenir els equipaments i les instal·lacions juvenils que siguin de la seva titularitat o de la comunitat autònoma de les Illes Balears, o de les quals tingui la gestió mitjançant qualsevol títol habilitant.
f) Donar suport material i econòmic al desenvolupament de les iniciatives i dels projectes d'àmbit suprainsular i desenvolupar l'activitat de foment en aquelles matèries que formin part del seu àmbit de competències.
g) Prestar suport tècnic i logístic a la conselleria competent en matèria de joventut.
h) Qualssevol altres relacionades amb les matèries de joventut que li siguin delegades o encomanades.
En l'àmbit de l'assessorament, la consulta, la proposta i l'estudi:
a) Ser l'òrgan d'assessorament, consulta i proposta de les conselleries del Govern de les Illes Balears i dels agents públics i privats en matèria de polítiques de joventut, en coordinació amb la conselleria competent en matèria de joventut.
b) Estudiar la situació de les persones joves en l'àmbit de les Illes Balears, i promoure especialment la generació de coneixement per elaborar polítiques de joventut.
c) Elaborar els estudis i les publicacions; així com impulsar la recerca i l'estudi sobre la realitat juvenil d'àmbit interinsular i col·laborar en la creació, gestió i difusió de les estadístiques autonòmiques sobre joventut.
d) Desenvolupar programes experimentals dirigits a la joventut d'acord amb els consells insulars.
Article 6
Personalitat jurídica i potestats administratives
1. L'entitat pública empresarial IBJOVE és un organisme públic creat sota la dependència de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per dur a terme activitats d'execució i de gestió, tant administratives com de contingut econòmic, en règim de descentralització funcional.
2. Dins l'esfera de les seves competències, l'IBJOVE gaudeix de totes les potestats administratives necessàries per al compliment dels seus fins, fins i tot la potestat de foment, excepte la potestat expropiatòria.
3. Les potestats administratives atribuïdes a l'IBJOVE les han d'exercir les persones que ocupen la Presidència i la Vicepresidència, així com el Consell d'Administració de l'entitat.
4. En el marc de les competències pròpies dels consells insulars i dels municipis, l'entitat pot concertar els instruments de col·laboració o cooperació prevists en la legislació aplicable, especialment els convenis de col·laboració i els plans i programes conjunts.
Article 7
Forma de gestió
Per aconseguir els fins propis, l'IBJOVE pot actuar mitjançant la gestió directa, indirecta o mixta, i participar en la constitució de societats, consorcis i empreses o entitats públiques o privades, de conformitat amb la normativa aplicable.
TÍTOL II ORGANITZACIÓ
Capítol I Estructura orgànica
Article 8
Classes d'òrgans
Formen part de l'IBJOVE els òrgans de direcció, administració i gestió següents:
1. Òrgans superiors de direcció:
a) La Presidència
b) La Vicepresidència
c) El Consell d'Administració.
2. Òrgan de direcció, administració i gestió:
El director o la directora.
Capítol II ÒRGANS SUPERIORS DE DIRECCIÓ
Secció 1a La PRESIDÈNCIA
Article 9
La Presidència
1. La Presidència de l'IBJOVE, òrgan unipersonal superior de direcció, correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria de joventut o a la persona en qui delegui. El seu vot és diriment en cas d'empat.
2. En els casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra impossibilitat temporal de la persona que ostenti el càrrec de presidència, ha d'assumir les seves funcions la persona titular de la Vicepresidència i, en el cas que no sigui possible, la persona que ocupa la Direcció.
Article 10
Funcions de la Presidència
1. Corresponen a la Presidència les funcions següents:
a) Exercir la màxima representació, sens perjudici de la representació ordinària que correspon a la Direcció; l'alta direcció i la supervisió de l'entitat.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries del Consell d'Administració i la fixació de l'ordre del dia, tenint en compte, si escau, les peticions dels altres membres, sempre que hagin estat formulades amb l'antelació suficient.
c) Presidir les sessions del Consell d'Administració, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causes justificades.
d) Dirimir amb el seu vot els empats, a l'efecte d'adoptar els acords del Consell d'Administració.
e) Vetlar pel compliment de les lleis i dels acords adoptats pel Consell d'Administració.
f) Visar les actes i certificacions dels acords del Consell d'Administració.
g) Lliurement, designar per a la contractació i separar la persona titular del càrrec de director o directora, amb els informes exigits per la normativa vigent, i, en cas que no hi hagi un director o directora, exercir les seves funcions, sens perjudici que també es puguin atribuir a la vicepresidència, d'acord amb el previst a l'article 16.6 d'aquest decret.
h) Supervisar les activitats de l'IBJOVE i sotmetre al Consell d'Administració la documentació i els informes que consideri oportuns.
i) Convocar i atorgar, de conformitat amb les bases reguladores que aprovi la persona titular de la conselleria competent en matèria de joventut, les subvencions que correspongui, sens perjudici de la necessitat d'obtenir l'autorització prèvia del Consell d'Administració en el cas de les subvencions a què es refereix l'article 7.1.c) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
j) Actuar d'òrgan de contractació i, com a tal, aprovar els plecs de clàusules administratives, de prescripcions tècniques o de condicions que hagin de regir la contractació amb l'IBJOVE; nomenar els components de les meses de contractació que hagin de constituir-se, i signar la documentació i els contractes corresponents.
k) Dictar els actes que siguin necessaris per desenvolupar els acords del Consell d'Administració.
l) Signar qualsevol classe d'actes i convenis, conforme als acords adoptats pel Consell d'Administració, sens perjudici que pugui delegar-ne la signatura.
m) Exercir, en cas d'urgència, les facultats de dur a terme tot tipus d'accions, excepcions, recursos i reclamacions judicials i administratives en defensa dels drets i els interessos de l'IBJOVE, i comunicar-ho al Consell d'Administració en la primera reunió que tengui lloc a l'efecte de la ratificació.
n) Resoldre els expedients disciplinaris relatius al personal i donar-ne compte al Consell d'Administració.
2. La Presidència pot delegar les seves funcions, completament o en part, amb caràcter temporal o permanent, en la Vicepresidència o en la Direcció, llevat de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei. A més, quant a la Direcció, no s'hi poden delegar les funcions que impliquin l'exercici de potestats administratives.
Secció 2a La VICEPRESIDÈNCIA
Article 11
La Vicepresidència
1. La Vicepresidència de l'IBJOVE correspon la persona titular de la direcció general competent en matèria de joventut o a la persona en qui aquesta delegui.
2. La Vicepresidència exerceix les funcions que, si escau, li delegui la Presidència o el Consell d'Administració, a proposta de la Presidència.
3. La Vicepresidència substitueix la Presidència i, d'acord amb l'article 16.6, la Direcció, en els casos d'absència, vacant, malaltia o qualsevol altra impossibilitat d'actuar.
Secció 3a El Consell d'Administració
Article 12
Composició del Consell d'Administració
1. El Consell d'Administració és l'òrgan col·legiat superior de direcció i està integrat per les persones que ocupen la Presidència, la Vicepresidència i la Direcció de l'IBJOVE i, a més, per les sis vocalies que s'indiquen a l'apartat 3.
2. Exerceixen la Presidència i la Vicepresidència del Consell d'Administració les persones que ocupen la Presidència i la Vicepresidència de l'IBJOVE, respectivament.
3. Les vocalies del Consell d'Administració són ocupades per les persones següents:
— Tres en representació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o del seu sector públic, designats per la consellera competent en matèria de joventut.
— Una en representació de la conselleria competent en matèria d'hisenda, designada per la persona titular d'aquesta conselleria i nomenada per la persona titular de la conselleria competent en matèria de joventut.
— Una en representació de la conselleria competent en matèria de funció pública, designada per la persona titular d'aquesta conselleria i nomenada per la persona titular de la conselleria competent en matèria de joventut.
— Una en representació dels treballadors i treballadores de l'IBJOVE. Si pel nombre de treballadors i treballadores correspon tenir comitè d'empresa, ha d'ocupar la vocalia la persona que n'exerceixi la presidència o en qui aquesta delegui.
4. La designació i el cessament de la persona titular de la Secretaria, que no pot ser membre del Consell d'Administració i, per tant, té veu però no vot, s'han de fer per acord del Consell d'Administració, a proposta de la Presidència. En els supòsits de vacant, absència o malaltia de la persona que ocupa la Secretaria, la Presidència o la Vicepresidència han de designar una persona suplent perquè n'assumeixi les funcions.
5. Ha d'assistir a les sessions per a tasques d'assessorament jurídic, amb veu i sense vot, una persona representant de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici que aquest organisme pugui delegar les funcions esmentades en un membre del servei que tengui atribuït l'assessorament jurídic de l'Institut Balear de la Joventut.
6. Pot assistir a les sessions del Consell d'Administració, amb veu però sense vot, el personal tècnic de l'entitat relacionat amb els assumptes que s'hagin de tractar d'acord amb l'ordre del dia, per decisió de la Presidència.
7. Les persones que són membres del Consell d'Administració per raó del càrrec que ocupen adquiriran la condició de membre i seran nomenats de forma automàtica quan accedeixin al càrrec corresponent. Així mateix, cessaran automàticament com a tals quan cessin del càrrec per al qual foren nomenats. La plaça romandrà vacant al Consell d'Administració fins que es faci un nou nomenament. En cas de falta de nomenament d'algun dels membres, aquest no s'ha de tenir en compte en el càlcul del quòrum de constitució i de votació del Consell d'Administració.
8. La resta de membres, així com els seus suplents, són nomenats per la Presidència i es renoven cada nova legislatura o quan canviï la persona titular de la Presidència.
9. En la composició del Consell d'Administració s'ha de tenir una presència equilibrada de dones i homes, és a dir, 60/40 en la representació dels membres, per sexes.
10. Les persones membres del Consell d'Administració no han de percebre cap tipus de dieta per assistir a les sessions.
Article 13
Funcions del Consell d'Administració
1. Corresponen al Consell d'Administració les funcions següents:
a) Dirigir el funcionament de l'entitat, sens perjudici de les funcions dels altres òrgans de direcció.
b) Aprovar el pla financer anual previst a l'art. 11.4 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
c) Aprovar el pla d'actuació anual que preveu l'art. 17 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, el qual ha d'incloure els objectius prevists per a l'exercici i els seus indicadors, les línies d'actuació necessàries per aconseguir-los, el pla economicofinancer de la lletra a) d'aquest apartat i les previsions relatives a recursos humans i tecnologies de la informació.
d) Aprovar l'avantprojecte dels pressuposts d'explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, els projectes d'inversions reals i financeres que s'hagin de fer o començar durant l'exercici, i també les modificacions dels pressuposts i dels projectes d'inversió, sens perjudici, si escau, de l'autorització prèvia per a les modificacions dels pressuposts que preveu l'article 63 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
e) Aprovar els comptes anuals de l'entitat, així com la Memòria del Pla d'Actuacions i la liquidació del pressupost de l'any anterior.
f) Nomenar, si escau, el membre del Consell d'Administració que hagi de formar part del Comitè d'Auditoria que, si s'escau, es constitueixi.
g) Aprovar, amb les autoritzacions prèvies que pertoquin, els emprèstits, les operacions de crèdit, els endeutaments i la resta d'operacions financeres per a un finançament adequat de les activitats de l'entitat, amb les limitacions que estableix l'article 12 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
h) Autoritzar prèviament les actuacions, convenis, contractes o inversions que suposin una depesa de 150.000,00€ o més, un cop rebuda l'autorització de la persona titular de la conselleria competent en matèria de joventut o, si s'escau, la del Consell de Govern, d'acord amb l'article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
i) Acordar les mesures adequades per administrar els béns i els drets de l'IBJOVE, i també aprovar l'adquisició, la venda, la permuta, l'arrendament, la cessió gratuïta i onerosa i el gravamen dels béns i els drets de l'organisme i, en general, qualsevol tipus de negocis jurídics sobre aquests, en els termes de la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
j) Decidir la participació de l'entitat en negocis, societats, consorcis, entitats o empreses públiques o privades per acomplir millor els fins, i també la constitució d'uns i altres, i fixar-ne les normes i les condicions, de conformitat amb la legislació aplicable.
k) Proposar que es creïn taxes i preus públics que, si escau i per raó de la prestació de serveis en règim de dret administratiu, s'estableixin mitjançant el reglament que correspongui; per bé que, en aquests casos, el Consell d'Administració en podrà modificar els conceptes i actualitzar-ne la quantia periòdicament.
l) Aprovar els preus privats que corresponguin per la prestació de serveis en règim de dret privat.
m) Aprovar la Relació de Llocs de Treball de l'entitat i la seva modificació, l'estructura orgànica de l'entitat i les funcions i dependències del personal, així com les ofertes públiques d'ocupació de l'ens.
n) Sol·licitar informació a altres òrgans sobre actuacions que es duguin a terme per complir els acords.
o) Qualsevol altra funció que correspongui a l'IBJOVE, o que li pugui correspondre, que no estigui expressament reservada a altres òrgans.
2. El Consell d'Administració pot delegar, amb caràcter permanent o temporal, les funcions pròpies en la Presidència, la Vicepresidència o la Direcció, llevat de les que estableixen les lletres b), c), d), e), g), j) i m) de l'apartat anterior i de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei. A més, quant a la Direcció, no s'hi poden delegar les funcions que impliquin l'exercici de potestats administratives.
Article 14
Règim jurídic
1. El règim de constitució, convocatòria, funcionament i adopció d'acords del Consell d'Administració és el que estableixen, amb caràcter general, per als òrgans col·legiats els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i els articles 17 i següents de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les peculiaritats organitzatives contingudes en aquests Estatuts.
2. El Consell d'Administració pot constituir-se, convocar-se, celebrar les sessions, adoptar acords i remetre actes tant de manera presencial com a distància.
Article 15
Convocatòries i sessions
1. Amb caràcter general, el Consell d'Administració es reuneix ordinàriament una vegada cada quatre mesos.
2. El Consell d'Administració s'ha de reunir en sessió extraordinària sempre que el convoqui la Presidència, per iniciativa pròpia o a petició de, com a mínim, la meitat dels seus membres, per raons organitzatives o de necessitat.
3. En les sessions que celebri el Consell d'Administració a distància, els seus membres poden trobar-se en diferents llocs, sempre que s'asseguri, per mitjans electrònics, la identitat dels membres o persones que els supleixin, el contingut de les seves manifestacions, el moment en què aquestes es produeixen, així com la interactivitat i la intercomunicació entre ells en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió. Entre d'altres, es consideren inclosos entre els mitjans electrònics vàlids, els telefònics i els audiovisuals, com ara les audioconferències i les videoconferències, i també el correu electrònic.
4. Per a la constitució vàlida del Consell d'Administració en primera convocatòria, a efectes de la celebració de sessions, deliberacions i presa d'acords, es requereix l'assistència, presencial o a distància de la meitat dels seus membres, entre els quals necessàriament la Presidència i la Secretaria o, si escau, de qui els supleixin.
En segona convocatòria —que s'ha de fer a partir de quinze minuts després de la primera— com a mínim han d'assistir-hi la Presidència, la Secretaria i un mínim de quatre vocals.
A l'efecte de determinar el quòrum, es consideren membres les persones que tenen dret a vot, sens perjudici de la presència necessària de qui ocupa la Secretaria.
5. Les convocatòries han de ser remeses als membres de l'òrgan col·legiat per mitjans electrònics amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores, fent-hi constar l'ordre del dia, juntament amb la documentació necessària per a la seva deliberació, quan sigui possible, les condicions en què s'ha de celebrar la sessió, el sistema de connexió i, si escau, els llocs en què estiguin disponibles els mitjans tècnics necessaris per assistir a la reunió i participar-hi.
En els casos d'urgència, la convocatòria s'ha de fer almenys amb vint-i-quatre hores d'antelació.
6. Quan estiguin reunits, de manera presencial o a distància, la Secretaria i tot el Consell d'Administració o, si escau, les persones que els supleixin, aquests podran constituir-se vàlidament com a òrgan col·legiat per a la celebració de sessions, deliberacions i adopció d'acords, sense necessitat de convocatòria prèvia, quan així ho decideixin tots els membres.
7. L'ordre del dia ha de contenir tots els temes que s'han de tractar en les sessions que es convoquin. No pot ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figuri inclòs en l'ordre del dia, llevat que hi assisteixin tots els membres de l'òrgan col·legiat i sigui declarada la urgència de l'assumpte pel vot favorable de la majoria.
8. Els acords del Consell d'Administració han de ser adoptats per majoria de vots. Quan s'hi assisteixi a distància, els acords s'entendran adoptats al lloc on tengui la seu l'òrgan col·legiat i, si no, on estigui ubicada la Presidència.
9. Quan els membres del Consell d'Administració votin en contra o se n'abstinguin, queden exempts de la responsabilitat que, si escau, pugui derivar-se dels acords.
10. Es permet fer votacions a través del sistema de delegació de vot. Si un membre del Consell d'Administració amb dret a vot és absent en la presa de decisions, pot delegar per escrit el seu vot en un altre membre del Consell.
11. D'acord amb l'article 18 de la Llei 40/2015, la Secretaria ha d'estendre acta de cada sessió que celebri el Consell d'Administració.
12. Les sessions del Consell d'Administració no seran retribuïdes.
Secció 4a La Direcció
Article 16
Direcció
1. La Direcció és un òrgan unipersonal de direcció, administració i gestió ordinària de l'IBJOVE, sotmès als acords i a les instruccions de la Presidència, la Vicepresidència i el Consell d'Administració.
2. Correspon a la Presidència, lliurement, designar per a la contractació i disposar el cessament de la persona titular de la Direcció per mitjà d'una resolució. En el termini màxim de 7 dies, la designació i el cessament s'han de comunicar al Consell de Govern i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
3. La designació per a la contractació de la persona que ha de ser titular de la Direcció requereix els informes previs que preveu l'article 20.5 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
4. Al director o directora de l'ens li és aplicable la normativa reguladora del règim d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs i està sotmès a la relació laboral especial d'alta direcció.
5. El límit de la quantia de les retribucions a percebre i el règim de les indemnitzacions eventuals de la persona titular de la Direcció de l'ens han de respectar allò establert en l'article 21 de la Llei 7/2010.
6. En el cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altre impediment del director o directora, l'ha de substituir el vicepresident o vicepresidenta o, si s'escau, la persona que designi el Consell d'Administració a proposta de la Presidència, sense que aquesta substitució doni dret a percebre cap retribució per aquest concepte.
Article 17
Funcions
1. En general, corresponen a la Direcció les facultats de direcció, administració i gestió ordinària de l'IBJOVE, i també les funcions executives, de conformitat amb el acords del Consell d'Administració, sens perjudici de les funcions reservades a aquest òrgan col·legiat i a la Presidència.
2. En particular, la Direcció té les funcions següents:
a) Donar suport a la Presidència en l'exercici de les seves funcions.
b) Fer-se càrrec de la representació ordinària de l'entitat.
c) Exercir la direcció del personal, i la direcció tècnica, la direcció administrativa i la inspecció de tots els serveis i les dependències de l'entitat.
d) Elaborar, i elevar al Consell d'Administració, el pla d'actuació anual de l'entitat, el pla financer anual, l'avantprojecte de pressuposts d'explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, els projectes d'inversions reals i d'operacions financeres, la liquidació dels comptes, els comptes anuals, la relació de llocs de treball i qualsevol acte o acord que requereixi l'aprovació del Consell d'Administració. Amb independència d'aquesta aprovació i en els casos oportuns, cal trametre la documentació escaient a la conselleria competent en matèria d'Hisenda i Pressuposts, tot en compliment de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
e) Elaborar i subscriure la Memòria del Pla d'Actuació amb el contingut previst a l'article 18.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol (dades relatives a les actuacions desenvolupades, els objectius aconseguits en els termes dels indicadors prevists, com també el compliment de les previsions relatives al pla economicofinancer, els recursos humans i les tecnologies de la informació), i presentar-lo davant el Consell d'Administració, la conselleria d'adscripció i la conselleria competent en matèria d'hisenda; així com la declaració de garantia i responsabilitat sobre l'activitat de l'entitat que exigeix el mateix article 18.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
f) Proposar al Consell d'Administració la formalització d'emprèstits, les operacions de crèdit, els endeutaments i la resta d'operacions financeres que convinguin a l'IBJOVE.
g) Realitzar les despeses i ordenar els pagaments derivats de la gestió ordinària de l'entitat, sens perjudici de les autoritzacions prèvies previstes en aquests estatuts.
h) Proposar a la persona titular de la conselleria d'adscripció de l'entitat o, si escau, al Consell de Govern mitjançant una proposta de la conselleria d'adscripció, l'autorització de la iniciació dels expedients de despesa dels quals puguin derivar obligacions econòmiques superiors a la quantitat que fixi l'article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
i) Vetlar pel cobrament dels cànons, les taxes i els preus que siguin aplicables.
j) Aprovar els projectes d'obres, serveis i subministraments.
k) Elaborar els informes sobre els estudis i les propostes que se li encomanin o s'estableixin reglamentàriament, i presentar-los al Consell d'Administració.
l) Informar la Presidència i el Consell d'Administració de totes les qüestions que afectin la gestió de l'entitat.
m) Retre comptes detallats de la gestió al Consell d'Administració.
n) Subministrar a la conselleria d'adscripció la informació que exigeix l'article 14 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, i donar-ne compte al Consell d'Administració.
o) Aprovar i ordenar la publicació de les convocatòries de selecció de personal i de provisió de llocs de feina, amb les autoritzacions o els informes previs que exigeix la legislació vigent.
p) Contractar el personal de l'entitat, amb les autoritzacions o els informes previs que exigeix la legislació vigent, i extingir les relacions laborals. S'ha de donar compte d'ambdós casos al Consell d'Administració.
q) Qualsevol altra facultat que, si s'escau, el Consell d'Administració o la Presidència li atribueixin expressament o li deleguin, llevat de les que impliquin l'exercici de potestats administratives.
TÍTOL III RÈGIM ECONÒMIC I FINANCER
Article 18
Règim juridicofinancer
El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, d'intervenció i de control de l'IBJOVE és el que s'estableix en les normes següents:
a) El capítol III del títol preliminar de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
b) Les normes específiques que, en relació amb les entitats públiques empresarials, estableix la legislació economicofinancera.
c) Els preceptes que contenguin les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de cada exercici relatius a l'activitat financera de les entitats públiques empresarials.
d) Les particularitats que preveu aquest títol.
Article 19
Recursos econòmics
L'IBJOVE disposa dels recursos econòmics següents:
a) Els béns i els drets que en constitueixen el patrimoni.
b) Els productes i les rendes d'aquest patrimoni.
c) Els ingressos ordinaris i extraordinaris que la normativa vigent li autoritzi a percebre.
d) Les transferències, corrents o de capital, que té assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma o en altres administracions o entitats públiques.
e) Els ingressos procedents de preus públics o privats per la prestació dels serveis relacionats amb les finalitats pròpies, com també de les taxes que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableixi que li pertoquen com a subjecte actiu.
f) Les participacions o els ingressos que procedeixin de convenis o concerts amb altres organismes, entitats o persones públiques o privades.
g) Les subvencions, corrents o de capital, d'administracions o entitats públiques.
h) Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, d'entitats privades o particulars.
i) Els derivats de l'endeutament, a curt o a llarg termini, i altres operacions financeres, en els termes que estableix la normativa vigent.
j) Qualsevol altre que se li atribueixi.
Article 20
Comptes anuals i subministrament d'informació
1. Correspon a la Direcció de l'IBJOVE formular els comptes anuals de l'entitat en el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l'exercici i elevar-los al Consell d'Administració perquè els aprovi. També li correspon trametre'ls a la Intervenció General en el termini de deu dies des que s'hagin formulat, i, posteriorment, en el termini de deu dies des que s'hagin aprovat.
2. Correspon al Consell d'Administració de l'IBJOVE aprovar els comptes anuals de l'entitat en el termini màxim de sis mesos comptadors des del tancament de l'exercici, una vegada emès i presentat, si escau, l'informe d'auditoria o de control financer corresponent.
3. Així mateix, correspon a la Direcció formular la liquidació del pressupost, elevar-la al Consell d'Administració perquè l'aprovi i la trameti a la Intervenció General juntament amb els comptes anuals.
4. L'obligació de subministrament d'informació que exigeix l'article 14 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, correspon a la Direcció.
TÍTOL IV RÈGIM DEL PERSONAL
Article 21
Personal de l'entitat
El personal al servei de l'IBJOVE pot ser:
a) Laboral
b) Funcionari.
Article 22
Personal laboral
1. El personal laboral propi de l'IBJOVE es regeix, a més de per les disposicions del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, que li siguin aplicables i la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d'aquesta naturalesa, per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, i les normes que la despleguin i per les normes d'ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que ho disposin expressament.
2. La selecció d'aquest personal s'ha d'ajustar als sistemes i als procediments que estableix la legislació de funció pública de les Illes Balears.
Article 23
Personal funcionari
1. L'IBJOVE pot disposar del personal funcionari de l'Administració de la Comunitat Autònoma o dels organismes autònoms que li sigui adscrit, i també del personal funcionari de qualsevol administració pública que s'hi incorpori mitjançant qualsevol procediment de provisió i d'ocupació de llocs de treball, d'acord amb la normativa de funció pública de la Comunitat Autònoma.
2. Aquest personal es regeix pel que disposa la normativa de funció pública.
Article 24
Ordenació dels recursos humans
1. L'IBJOVE ha de disposar d'una relació de llocs de treball pròpia, com a instrument d'ordenació dels recursos humans, que ha d'incloure tot el personal al servei de l'entitat. Pel que fa al personal laboral propi, el Consell d'Administració, a proposta de la Direcció i d'acord amb la Llei 3/2007, és l'òrgan competent per aprovar la relació de llocs de treball. Pel que fa a l'eventual personal funcionari, la competència per aprovar la relació de llocs de treball és del Consell de Govern. Tot l'anterior ha de disposar dels informes i les autoritzacions preceptius.
2. L'estructura orgànica de l'entitat i les funcions i dependències del personal, les ha de determinar el Consell d'Administració, respectant l'organització bàsica que estableixen aquests Estatuts.
TÍTOL V RÈGIM PATRIMONIAL
Article 25
Patrimoni
1. El règim patrimonial de l'IBJOVE és el que preveu la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El patrimoni de l'IBJOVE està constituït pels béns següents:
a) Els béns propis que adquireixi en virtut de la cessió global d'actius i passius, com també els que adquireixi en el curs de la gestió necessaris per acomplir les finalitats pròpies.
b) Els béns que li cedeixi qualsevol persona jurídica pública o privada.
c) Els béns que li adscrigui l'Administració de la Comunitat Autònoma o qualsevol persona jurídica pública.
3. L'IBJOVE ha d'elaborar un inventari de béns propis, i trametre'n una còpia íntegra validada a la direcció general competent en matèria de patrimoni. Les variacions que s'hi produeixin s'han de comunicar a la direcció general esmentada.
TÍTOL VI RÈGIM DE CONTRACTACIÓ
Article 26
Règim aplicable
El règim de contractació de l'IBJOVE és el que es preveu en la normativa bàsica estatal de contractes del sector públic i en la normativa autonòmica sobre contractació, juntament amb el que s'estableix en aquest títol.
Article 27
Òrgan de contractació
L'òrgan de contractació de l'IBJOVE és la Presidència de l'entitat, sens perjudici del que aquesta funció sigui delegada o del que estableixi la normativa autonòmica en matèria de contractació centralitzada.
TÍTOL VII REVISIÓ D'ACTES EN VIA ADMINISTRATIVA I RESPONSABILITAT PATRIMONIAL
Article 28
Recursos administratius
1. El règim de recursos administratius és el que preveu la legislació reguladora del règim jurídic i del procediment administratiu en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici del que estableix aquest article.
2. Els actes subjectes a dret administratiu dictats pel Consell d'Administració o per la Presidència de l'IBJOVE exhaureixen la via administrativa i contra ells escau la interposició potestativa del recurs de reposició.
3. Contra els actes dictats pels òrgans de l'entitat en matèria economicoadministrativa, les persones interessades poden interposar una reclamació economicoadministrativa davant la Junta Superior d'Hisenda o un recurs de reposició davant el mateix òrgan que els va dictar.
Article 29
Revisió d'ofici
1. Els procediments de revisió d'actes nuls de ple dret han de ser iniciats d'ofici per l'òrgan autor de l'acte o a sol·licitud de la persona interessada.
2. Són competents per resoldre els procediments de revisió d'ofici els òrgans següents:
a) La persona titular de la conselleria d'adscripció respecte dels actes dictats pel Consell d'Administració.
b) El Consell d'Administració respecte dels actes dictats per la resta d'òrgans de l'entitat.
Article 30
Declaració de lesivitat
1. Els procediments de declaració de lesivitat dels actes anul·lables ha d'iniciar-los l'òrgan autor de l'acte.
2. Són competents per resoldre els procediments de declaració de lesivitat els òrgans següents:
a) La persona titular de la conselleria d'adscripció respecte dels actes dictats pel Consell d'Administració.
b) El Consell d'Administració respecte dels actes dictats per la resta d'òrgans de l'entitat.
Article 31
Responsabilitat patrimonial
1. Els procediments de reclamació de danys i perjudicis contra l'entitat s'han de tramitar de conformitat amb el que estableix la normativa sobre responsabilitat patrimonial.
2. L'inici i la resolució d'aquests procediments corresponen al Consell d'Administració.
TÍTOL VIII RÈGIM DE L'ASSESSORAMENT JURÍDIC I DE DEFENSA EN JUDICI
Article 32
Assessorament jurídic
1. L'assessorament jurídic de l'IBJOVE correspon, en primer terme, al personal propi que tengui atribuïda aquesta funció en la relació de llocs de treball, el qual pot rebre el suport del servei jurídic de la conselleria d'adscripció.
2. Això no obstant, la secretaria general de la conselleria d'adscripció de l'entitat pot demanar a l'Advocacia de la Comunitat Autònoma que emeti un informe jurídic en els casos d'especial transcendència, amb l'informe previ del servei jurídic de la conselleria, que s'ha de pronunciar sobre la transcendència de l'assumpte i sobre el fons de la qüestió des del punt de vista jurídic.
Article 33
Representació i defensa en judici
1. La representació i la defensa en judici de l'IBJOVE corresponen als advocats de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de conformitat amb el conveni d'assistència jurídica corresponent.
2. A falta de conveni, la representació i la defensa en judici es poden encomanar als lletrats assessors dels serveis jurídics de l'entitat, als serveis jurídics de la conselleria d'adscripció o a lletrats col·legiats externs designats per a casos o àmbits concrets, que han d'actuar conforme a les instruccions que el Consell d'Administració fixi a aquest efecte.
Títol IX MODIFICACIÓ, EXTINCIÓ I LIQUIDACIÓ
Article 34
Modificació dels Estatuts
1. La modificació dels Estatuts de l'IBJOVE s'ha d'aprovar per decret, d'acord amb les previsions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol.
2. La modificació dels Estatuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Article 35
Causes d'extinció
1. L'extinció de l'IBJOVE es produeix:
a) Per determinació d'una llei.
b) Per decret del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d'adscripció, i amb l'informe previ i favorable de les conselleries competents en matèria d'hisenda i en matèria de funció pública, en els casos següents:
1. Perquè les seves finalitats i objectius han estat assumits completament pels serveis de l'Administració de la Comunitat Autònoma o d'algun altre ens del sector públic instrumental.
2. Perquè les seves finalitats i objectius han estat complerts totalment, de manera que no es justifica la pervivència de l'entitat pública empresarial.
2. La norma que en determini l'extinció ha d'establir les mesures aplicables al personal de l'IBJOVE en el marc de la legislació reguladora dels empleats públics i, en particular, de la legislació de funció pública de la Comunitat Autònoma. A més, ha de determinar, si escau, la integració en el patrimoni de la Comunitat Autònoma dels béns i drets sobrants que resultin del procés de liquidació de l'organisme, i indicar-ne l'afectació a serveis de l'Administració de la Comunitat Autònoma o l'adscripció als organismes públics que correspongui, d'acord amb el que prevegin les disposicions reguladores del patrimoni de la Comunitat Autònoma.