Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 349938
Decret 34/2023 de 26 de maig d’organització i funcionament del Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

I

L'article 39 de la Constitució Espanyola estableix que els poder públics asseguren la protecció social, econòmica i jurídica de la família i també la protecció integral dels fills. A l'article 148.1.20 possibilita a les comunitats autònomes assumir aquesta competència.

L'article 30.16 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria de protecció social de la família.

En el marc d'aquestes competències, el Parlament de les Illes Balears va aprovar la Llei 18/2006, de 28 de novembre, de mediació familiar. Aquesta norma va optar per la figura de contracte de mediació i per donar un caràcter privat i no públic a la mediació familiar. La Llei es desplegà mitjançant el Decret 66/2008, de 30 de maig, de mediació familiar.

En el temps transcorregut des de l'aprovació de la Llei 18/2006, de 28 de novembre, el desenvolupament de la mediació familiar i el procés d'universalització dels serveis socials va derivar en la necessitat d'un canvi en la normativa que integrés la mediació dins la resta dels serveis públics, per considerar que aquest era el marc idoni en què s'havia d'integrar la institució de la mediació familiar atès que, en moltes ocasions, la resolució d'un conflicte familiar requereix una intervenció coordinada amb altres sistemes de protecció. Amb aquesta finalitat es va aprovar la Llei 14/2010, de 9 de desembre, de mediació familiar de les Illes Balears.

L'aprovació de la Llei 14/2010, de 9 de desembre, va suposar un salt qualitatiu important en la institució de la mediació familiar. Fins a aquest moment la mediació familiar s'articulava a través de la figura del contracte de mediació i donava a aquesta activitat un caràcter privat; únicament, i per tal de garantir el dret a la tutela judicial efectiva, es reconeixia el benefici de la gratuïtat a les persones que complien els requisits que estableix la Llei 1/1996, de 10 de gener, d'assistència jurídica gratuïta.

La disposició final única d'aquesta norma ja remetia a un desplegament reglamentari de totes les disposicions relatives a: 1) la creació i la gestió dels serveis públics de mediació familiar; 2) l'organització del Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears; 3) l'organització, el funcionament i la publicitat del Registre de Mediadors i del Registre de Centres de Mediació de Col·legis Professionals i d'Entitats Públiques o Privades; 4) la capacitació de mediadors i mediadores i les seves obligacions administratives amb el Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears; i 5) els requisits de creació i organització que han de complir els centres de mediació per inscriure-s'hi. Així com totes les disposicions necessàries per complir aquesta Llei.

Posteriorment, i a fi d'incorporar la Directiva europea 2008/52/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2008, sobre determinats aspectes de la mediació en assumptes civils i mercantil al dret espanyol i desplegar la disposició final tercera de la Llei 15/2005, de 8 de juliol, per la qual es modifiquen el Codi civil i la Llei d'enjudiciament civil en matèria de separació i divorci, les Corts Generals varen aprovar la Llei 5/2012, de 6 de juliol, de mediació d'afers civils i mercantils, desplegada mitjançant el Reial Decret 980/2013, de 13 de desembre, pel qual es desenvolupen els aspectes de la Llei 5/2012, de 6 de juliol.

La norma Autonòmica i l'estatal diferien en qüestions de gran importància, com és ara els requisits de formació de les persones mediadores, així com l'obligació de d'inscriure's en el Registre de mediadors per exercir l'activitat, tant en l'àmbit públic com en el privat.

Per adequar la Llei 5/2012, de 6 de juliol, i la Llei 14/2010, de 9 de desembre, que generaven inseguretat jurídica, es va aprovar la Llei 13/2019, de 29 de març, per la qual es modifica la Llei 14/2010, de 9 de desembre, de mediació familiar de les Illes Balears.

Aquesta norma remet a un desplegament reglamentari del servei públic de mediació familiar de caràcter gratuït, com també als requisits que han de complir els mediadors i mediadores per formar part d'aquest servei públic. Per altra banda, la disposició final primera estableix que el Govern de les Illes Balears, a proposta de la consellera de Serveis Socials i Cooperació (actualment Conselleria d'Afers Socials i Esports) ha d'aprovar un decret que desplegui l'organització i el funcionament del Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears.

La Llei 14/2010, de 9 de desembre, configura la mediació familiar com un mètode de gestió pacífica dels conflictes que pretén evitar que s'obrin processos judicials, posar fi als que s'hagin iniciat o reduir-ne l'abast, amb l'assistència de professionals qualificats, imparcials i neutrals que facin de mediadors o mediadores entre els subjectes per fer possible vies de diàleg i obtenir acords justs, duradors i estables.

Una peça fonamental en aquest procés és la figura del mediador o mediadora, al voltant del qual s'articula la mediació familiar, perquè és la persona que ajuda a trobar una solució dialogada i cercada voluntàriament per les parts.

L'activitat de la mediació es desenvolupa en diversos àmbits socials i professionals que requereixen una formació i habilitats específiques, segons la naturalesa del conflicte. Hem de tenir en compte que la mediació familiar no sols inclou conflictes originats en les situacions de ruptura de parella, sinó també altres circumstàncies conflictives que es poden produir en el medi familiar i que, en moltes ocasions, repercuteixen en persones vulnerables, com els infants i les persones dependents.

Així doncs, la persona mediadora ha de tenir una formació específica que li permeti desenvolupar aquesta activitat amb les màximes garanties.

Per això, i atès el caràcter públic del servei de mediació familiar, s'ha considerat la conveniència d'exigir unes determinades titulacions acadèmiques i una formació específica en matèria de mediació familiar més àmplia per aquelles persones mediadores adscrites al servei públic de mediació familiar.

El motiu ve determinat pel fet que es tracta d'una prestació del sistema públic de serveis socials i s'ha de garantir que el servei es presta amb un determinat nivell de qualitat. Les titulacions universitàries o de grau requerides estan directament relacionades amb la prestació de serveis socials i s'entén que proporcionen una sòlida base formativa prèvia que complementa la formació específica en mediació familiar. A més, no afecta les competències estatals sobre regulació professional titulades atès que no es regula una professió sinó el servei de mediació.

Una de les modificacions operades a la Llei 14/2010, de 9 de desembre, fa que ja no sigui obligatòria la inscripció de les persones mediadores en el Registre de mediadors per exercir l'activitat de mediació familiar a les Illes Balears. Així, qualsevol professional que vulgui desenvolupar aquesta activitat pot fer-ho sense sol·licitar la inscripció en aquest Registre, sempre que aquesta activitat es desenvolupi a l'àmbit privat.

No obstant això, s'ofereix la possibilitat que aquelles persones que no compleixen els requisits de formació per inscriure's en el Registre de mediadors a efectes de l'adscripció en el servei públic de mediació familiar, puguin fer-ho als efectes de publicitat i informació, a fi de facilitar a la ciutadania l'accés a la mediació mitjançant la publicitat dels mediadors i dels centres de mediació que exerceixen aquesta activitat en l'àmbit territorial de les Illes Balears.

Finalment, es regula el procediment d'accés al servei públic de mediació familiar, i la creació d'un sistema de torns d'acord amb el qual es designa la persona mediadora o centre de mediació que es farà càrrec de cada procés de mediació. En aquest punt cal diferenciar el procés d'accés al servei i el servei en sí mateix. El primer procediment està sotmès a les regles de la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no així el segon que depèn de l'exercici de la mediació.

Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques amplia les excepcions al caràcter desestimatori del silenci amb les activitats que puguin danyar el medi ambient i els procediments de responsabilitat patrimonial.

L'article 24.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, disposa que, en els procediments iniciats a sol·licitud de l'interessat, sense perjudici de la resolució que l'Administració ha de dictar en la forma prevista a l'apartat 3 d'aquest article, el venciment del termini màxim sense haver-se notificat resolució expressa legitima a l'interessat o interessats a entendre-la estimada per silenci administratiu, excepte en els supòsits en què una norma amb rang de llei o una norma de Dret de la Unió Europea o de Dret internacional aplicable a Espanya estableixin el contrari.

El projecte normatiu que es tramita conté la desestimació presumpta en el procediment de designació de persona mediadora regulat a l'article 23.3, atès que, d'acord amb el que disposa l'article 10.3 de la Llei 14/2010, en concordança amb l'article 6 d'aquesta Llei, en els supòsits de mediació que dugui a terme el servei públic de mediació familiar les parts han de presentar una sol·licitud de mediació, que s'ha de resoldre i notificar en el termini màxim de tres mesos. Transcorregut aquest termini sense que se n'hagi dictat i notificat la resolució, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud per silenci administratiu. Per tant, és una llei la que estableix el silenci desestimatori, per la qual cosa es considera ajustat a dret la inclusió d'aquesta desestimació presumpta.

El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, les polítiques de promoció i suport a les famílies i unitats de convivència, com també la protecció de les famílies.

II

D'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears cal dir que queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, perquè d'acord amb la Llei 13/2019, de 29 de març, es pretén desplegar el servei públic de mediació familiar gratuït i la regulació, mitjançant un reglament, dels requisits que han de complir les persones mediadores per formar part del servei públic de mediació familiar i per últim, el mandat contingut a la disposició final primera, d'acord amb el qual el Govern de les Illes Balears ha d'aprovar un decret que desplegui l'organització i el funcionament del Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears; de proporcionalitat, atès que l'objecte que es regula s'ha d'incloure en una disposició administrativa de caràcter general per complir el principi de jerarquia normativa, d'acord amb l'article 46 de la Llei 1/2019, de 31 de gener; de seguretat jurídica, per completar l'ordenament jurídic donant contingut a la previsió legal esmentada; de transparència, pel qual s'ha de destacar la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma, així com la fixació dels requisits objectius en una disposició de caràcter general i la publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears; d'eficiència i simplificació, atès que la regulació estableix el procediment per poder accedir als títols esmentats, respectant el procediment administratiu comú i amb les mínimes càrregues administratives per comprovar l'accés i el manteniment del dret; i, finalment, de qualitat, perquè el procediment d'aprovació d'aquesta norma s'ha ajustat als processos definits legalment per donar resposta a les necessitats de la ciutadania, al cost més baix possible i garantint la intervenció dels consells insulars en l'elaboració de la norma, des de la redacció del text inicial fins al tràmit d'audiència i informació pública.

Atesa la matèria objecte de la norma i les dades de caràcter personal que inevitablement es faciliten en el procés de mediació familiar s'han tingut molt presents en la redacció d'aquest Decret el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

El Consell de Serveis Socials en data 17 d'octubre de 2022 va informar favorablement sobre el Projecte de decret de referència. Així mateix, el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears ha emès un dictamen sobre aquesta norma, d'acord amb la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Afers Socials i Esports, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern de les Illes Balears en la sessió del dia 26 de maig de 2023

DECRET

Capítol I Disposicions generals

Article 1 Objecte

Aquest Decret té per objecte:

a) Regular l'organització i el funcionament del Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears i els requisits que han de complir les persones mediadores i el centres de mediació per inscriure's en el Registre de mediadors i en el Registre de centres de mediació.

b) Determinar les condicions que han de reunir les persones mediadores familiars i els centres de mediació que prestin el servei públic de mediació familiar de caràcter gratuït.

Article 2 Àmbit d'aplicació

Les disposicions d'aquest Decret són d'aplicació a les persones que sol·liciten el servei de mediació familiar, o que hi accedeixin per derivació del jutjat competent, a les persones mediadores i als centres de mediació que desenvolupin l'activitat professional a qualsevol dels municipis de la comunitat autònoma de les Illes Balears i que s'inscriguin en el Registre de mediadors o en el Registre de centres de mediació.

Article 3 Òrgan competent

Correspon a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies de la Conselleria d'Afers Socials i Esports l'exercici de les competències en mediació familiar previstes a la Llei 14/2010, de 9 de desembre, de mediació familiar.

Article 4 Objecte i naturalesa del Servei de Mediació Familiar

1. El Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears és una unitat administrativa adscrita a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies de la Conselleria d'Afers Socials i Esports que té per objecte promoure, administrar i facilitar l'accés dels ciutadans i les ciutadanes a la mediació familiar. Per a complir amb el seu objecte es crea un servei públic de mediació familiar de caràcter gratuït, entès com una prestació del sistema públic de serveis socials les actuacions del qual van dirigides a possibilitar la solució extrajudicial de conflictes sorgits en el si de la família.

2. Tenint en compte el caràcter pluriinsular de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la Conselleria d'Afers Socials i Esports ha de garantir l'accés a la mediació familiar pública a la ciutadania de les Illes Balears.

 

Capítol II Naturalesa, funcionament, organització, requisits d'inscripció i publicitat del Registre de mediadors i del Registre de centres de mediació

Secció 1a Registre de mediadors i Registre de centres de mediació

Article 5 Naturalesa, finalitat i persona responsable

1. El Registre de mediadors i el Registre de centres de mediació són registres de caràcter administratiu adscrits a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i gestionats pel Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears. Tenen caràcter públic i informatiu i es constitueixen com una base de dades informatitzada accessible a través del lloc web de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

2. El Registre de mediadors i el Registre de centres de mediació seran únics per a tota la comunitat autònoma de les Illes Balears i permetran l'accés públic a les dades professionals de les persones mediadores i dels centres de mediació que s'estableixen en aquest Decret.

3. El Registres de mediadors i el Registre de centres de mediació seran electrònics i s'implementaran en suport digital. En l'arxiu documental complementari dels Registres podrà, en el seu cas, incloure's documentació en paper.

4. El Registre de mediadors i el Registre de centres de mediació tenen per finalitat facilitar l'accés a la ciutadania a aquest mitjà de resolucions de conflictes a través de la publicitat de les persones mediadores familiars i els centres de mediació familiar.

5. L'òrgan responsable del Registre de mediadors i del Registre de centres de mediació és la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies.

Article 6 Funcions del Servei de Mediació Familiar en relació amb el Registre de mediadors i el Registre de centres de mediació

Són funcions del Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears, en relació amb el Registre de mediadors i el Registre de centres de mediació, les següents:

a) Tramitar les sol·licituds, reclamacions o suggeriments presentats que tinguin relació amb el Registre.

b) Dictar les propostes de resolució dels procediments d'inscripció, modificació i cancel·lació, com també dur a terme els assentaments corresponents.

c) Realitzar les anotacions marginals corresponents.

d) Gestionar el sistema de torns del servei públic de mediació familiar.

e) Emetre els certificats acreditatius dels assentaments en el Registre, prèvia sol·licitud de la persona interessada.

Article 7 Inscripció en el Registre de mediadors i en el Registre de centres de mediació

1. La inscripció en el Registre de mediadors i en el Registre de centres de mediació és voluntària per les persones que desenvolupin l'activitat de mediació familiar en el territori de les Illes Balears, i és obligatòria per a les persones que vulguin treballar en el servei públic de mediació familiar de les Illes Balears.

2. La sol·licitud d'inscripció en el Registre de mediadors i en el Registre de centres de mediació s'ha de presentar obligatòriament amb el model normalitzat que es troba a disposició de les persones interessades a la seu electrònica i comportarà el consentiment per al tractament de les dades que es proporcionin i la publicitat d'aquestes dades, d'acord amb el principi de minimització de dades de l'article 5.1 del RGPD. Els formularis utilitzats, que faran referència a aquest extrem, indicaran a tal fi que la informació que se subministri, exclosos els documents que l'acreditin, serà pública en les condicions establertes en aquest Decret.

3. La Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies és la responsable de les activitats de tractament de les dades de caràcter personal contingudes en aquest Registre.

Secció 2a Organització i requisits d'inscripció del Registre de mediadors i del Registre de centres de mediació

Article 8 Organització

1. El Registre de mediadors i el Registre de centres de mediació constaran de dues seccions cadascun, segons la inscripció es faci a efectes de publicitat o destinada a la inscripció en el servei públic de mediació familiar.

a) Registre de mediadors:

— Secció de persones mediadores destinada a la inscripció a l'efecte de publicitat. En aquesta secció s'inclouran aquelles persones que vulguin inscriure's en el Registre de mediadors i compleixin els requisits que estableix l'article 9.2 d'aquest Decret.

— Secció de persones mediadores destinada a la inscripció en el servei públic de mediació familiar. Aquestes persones han de complir els requisits de formació que estableix l'article 9.3 d'aquest Decret.

 

b) Registre de centres de mediació:

— Secció de centres de mediació destinada a la inscripció als efectes de publicitat. En aquesta secció s'inclouran els centres de mediació que vulguin inscriure's en el Registre de centres de mediació i compleixin els requisits que estableix l'article 13.1 d'aquest Decret.

— Secció de centres de mediació destinada a la inscripció en el servei públic de mediació familiar. En aquesta secció s'inclouran els centres de mediació que prestin serveis de mediació familiar pública i que compleixin els requisits que estableix l'article 13.2 d'aquest Decret.

2. Amb la finalitat de tenir actualitzades les dades del Registre de mediadors i del Registre de centres de mediació, el Servei de Mediació Familiar podrà, quan consideri oportú, requerir a les persones mediadores i als centres de mediació inscrits en els registres corresponents l'actualització de les dades obligatòries aportades per a la inscripció així com la voluntat de continuar inscrites en el Registre. En cas de no atendre el requeriment, la inscripció quedarà sense efecte i es cancel·larà d'ofici, sense perjudici que la persona mediadora o centre de mediació pugui sol·licitar-ne novament la inscripció.

3. En cas que la persona mediadora o centre de mediació sol·liciti la baixa en el Registre de mediadors o en el Registre de centres de mediació, es realitzarà de conformitat amb el que disposa l'article 15 d'aquest Decret. Dita sol·licitud haurà de presentar-se amb una antelació mínima d'un mes a la data prevista de la baixa definitiva.

Article 9 Requisits d'inscripció en el Registre de mediadors

1.Els requisits per a la inscripció en el Registre de mediadors familiars de les Illes Balears seran diferents segons les sol·licituds es facin als efectes de publicitat i informació o bé per formar part del servei públic de mediació familiar.

2. Per a aquelles persones que s'inscriguin únicament als efectes de publicitat i informació, els requisits seran els següents:

a) Estar en possessió d'un títol oficial universitari o de formació professional superior.

b) Disposar d'una formació que proporcioni els coneixements i les habilitats suficients per a l'exercici professional en qualsevol part del territori espanyol.

c) Disposar del certificat negatiu del Registre central de delinqüents sexuals.

d) Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil.

Aquesta formació haurà de proporcionar a les persones mediadores els coneixements i les habilitats suficients per a l'exercici professional de la mediació familiar i ha de comprendre, com a mínim, el marc jurídic, els aspectes psicològics, l'ètica de la mediació, processos i de tècniques de comunicació, negociació i resolució de conflictes.

La durada mínima d'aquesta formació específica serà de 100 hores de docència efectiva o l'equivalent en el Sistema Europeu de Transferència i Acumulació de Crèdits (ECTS), de les quals almenys un 35% haurà de ser de tipus pràctic.

A aquests efectes de publicitat i informació es considerarà vàlida la presentació d'un certificat d'inscripció a qualsevol dels registres de mediació familiar de la resta del territori espanyol i reconeguts en els altres estats membres de la Unió Europea, sempre que compleixin amb els requisits de formació.

3. Per a aquelles persones que vulguin formar part del servei públic de mediació familiar:

a) Estar en possessió d'una llicenciatura en Dret, Psicologia, Pedagogia o Psicopedagogia, o una diplomatura en Treball Social o Educació Social, o posseir el grau equivalent que s'estableixi d'acord amb les directrius de l'Espai Europeu d'Educació Superior o la titulació de formació professional superior en integració social.

b) Les persones mediadores han de tenir una formació específica que pot ser impartida exclusivament pels col·legis professionals de les titulacions requerides o per centres docents universitaris. A tal efecte és necessari acreditar la superació amb aprofitament d'almenys un curs d'una durada mínima de 300 hores teòriques o l'equivalent en el Sistema Europeu de Transferència Crèdits (ECTS) i 60 de pràctiques. Almenys un 60% de les matèries impartides han de tenir relació directa amb aspectes juridicoeconòmics i teòrics sobre dret de família i menors i aspectes psicològics i socials de la mediació familiar.

c) Disposar del certificat negatiu del Registre central de delinqüents sexuals.

d) Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil.

Article 10 Formació contínua de les persones mediadores

1. Les persones mediadores inscrites en el Registre de mediadors als efectes de publicitat i informació que realitzin de manera voluntària activitats de formació específica i contínua en matèria de mediació familiar podran sol·licitar la seva anotació en el Registre amb l'aportació prèvia del certificat corresponent.

2. El Servei de Mediació Familiar, amb la finalitat de mantenir la qualitat de les mediacions que presta el servei públic de mediació familiar, promourà la realització de cursos de formació especialitzada entre els professionals que formen part del sistema de torns de la mediació familiar pública. En aquest cas, les persones mediadores estaran obligades a participar en els cursos de formació que promogui el Servei de Mediació Familiar, excepte per motius justificats degudament acreditats.

3. El Servei de Mediació Familiar promourà també la formació en matèria d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes i la relativa a la protecció, salvaguarda i defensa dels drets dels menors. Aquesta formació no serà obligatòria.

4. En funció de la tipologia del curs i de les places disponibles, aquests cursos de formació estaran oberts també als professionals de la mediació familiar encara que no estiguin inscrits en el servei públic.

Article 11 Centres de mediació

1. Són centres de mediació familiar les entitats públiques o privades, espanyoles o estrangeres, i les corporacions de dret públic que tinguin entre les seves finalitats l'impuls de la mediació, facilitant-ne l'accés i l'administració, inclosa la designació de persones mediadores, amb garantia de transparència.

2. Els centres de mediació han de donar a conèixer la identitat de les persones mediadores que actuïn en el seu àmbit i informar de la seva formació i experiència en la mediació familiar.

Article 12 Requisits de constitució dels centres de mediació

1. Per constituir un centre de mediació familiar creat per corporacions de dret públic és necessari l'acord de l'òrgan de govern competent segons els estatuts, en el qual es manifesti la voluntat de constituir un centre de mediació.

2.Perquè una entitat privada pugui constituir un centre de mediació, el seu objecte social ha d'incloure, necessàriament, la gestió de procediments d'assumptes de caràcter familiar referits a matèries de dret de família, que siguin disponibles per les parts d'acord amb aquest decret i susceptibles de ser plantejades judicialment.

3. Per constituir-se una entitat pública com centre de mediació és necessari un acte administratiu o una norma reglamentària de creació que ha de dictar l'òrgan competent.

Article 13 Requisits per a la inscripció en el Registre de centres de mediació

1. Per a la inscripció en el Registre de centres de mediació de les Illes Balears als efectes de publicitat, les entitats interessades, juntament amb la sol·licitud, han d'adjuntar els documents següents:

a) Acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud, d'acord amb el que disposen els articles 5 i 6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

b) Document que declari la voluntat del col·legi professional, l'entitat privada o pública de crear un centre de mediació.

c) Certificat que acrediti la inscripció en els registres corresponents a la seva naturalesa.

d) Relació dels mitjans materials de què disposa per dur a terme les seves funcions.

e) Relació del personal de què disposa, la identitat de les persones mediadores, la seva formació i experiència en l'àmbit de la mediació.

f) Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil.

g) Els mediadors que formen part dels centres de mediació han de disposar del certificat negatiu del Registre central de delinqüents sexuals.

2. Per a la inscripció en el Registre de centres de mediació que prestin serveis de mediació familiar pública, juntament amb la sol·licitud han d'adjuntar els documents següents:

a) Acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud, d'acord amb el que disposen els articles 5 i 6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

b) Document que acrediti la voluntat del col·legi professional, l'entitat privada o pública de crear un centre de mediació.

c) Certificat que demostri la inscripció en els registres corresponents a la seva naturalesa.

d) Relació dels mitjans materials de què disposa per dur a terme les seves funcions.

e) Relació del personal de què disposa i la identitat de les persones mediadores que en formen part.

f) Pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil.

g) Els mediadors que formen part dels centres de mediació han de disposar del certificat negatiu del Registre central de delinqüents sexuals.

Aquests centres, a més, tenen les obligacions següents:

a) Les persones mediadores familiars que formin part d'un centre de mediació que presti serveis de mediació familiar pública han d'estar inscrites necessàriament en el Registre de mediadors.

b) Disposar d'un llibre de registre de les persones mediadores que prestin serveis en el centre, el qual s'ha d'actualitzar periòdicament.

c) Remetre al Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears una memòria anual de les activitats que el centre dugui a terme.

d) Tenir un sistema de queixes.

Article 14 Anotacions en el Registre de mediadors i en el Registre de centres de mediació

1. En el Registre de mediadors i en el Registre de centres de mediació es podran efectuar les anotacions següents:

a) Inscripció

b) Modificació

c) Notes marginals

d) Cancel·lació

2. A cada persona mediadora que s'hi inscrigui en el Registre de mediadors inicialment se li assignarà un número en el Registre, que serà únic i invariable, i s'hi faran constar, com a mínim, les dades següents:

a) Dades personals

— Nom i llinatges

— DNI o NIE

— Titulació

— Número de telèfon de contacte personal

 

b) Dades professionals

— Domicili o domicilis on es durà a terme l'activitat de mediació familiar a l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

— Telèfon professional i adreça electrònica.

— En el cas de persones col·legiades, col·legi professional al qual pertany i número de col·legiat.

— Formació acreditativa del compliment dels requisits de formació específica i experiència professional relacionada amb la mediació familiar.

— Informació sobre el coneixement dels dos idiomes oficials de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

 

c) Data d'inscripció

3. La formació contínua rebuda en matèria de mediació familiar serà objecte d'anotació, d'acord amb el que estableix aquest Decret.

4. Seran objecte de notes marginals en el registre els aspectes següents:

a) Formació complementària en matèria d'igualtat i de violència de gènere

b) Idiomes, llenguatge de signes i accés per a persones amb discapacitat

c) Docència teòrica i/o pràctica sobre mediació familiar

d) Inici de procediments sancionadors

e) Arxiu de procediments sancionadors iniciats

f) Mesures cautelars o definitives adoptades en procediments sancionadors

g) Altra formació acadèmica

5. A cada centre de mediació que s'inscrigui en el Registre de centres de mediació inicialment se li assignarà un número en el Registre, que serà únic i invariable, i s'hi faran constar, com a mínim, les dades següents:

a) Dades del centre

— Denominació

— NIF

— Certificació de la inscripció en el registre corresponent

— Telèfon professional i adreça electrònica.

— Domicili o domicilis on es durà a terme l'activitat de mediació familiar a l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

— Llista de les persones mediadores habilitades d'acord amb els requisits per a la inscripció en el registre de mediadors.

— Àrea d'actuació

 

b) Data d'inscripció

6. Seran objecte de notes marginals en el Registre els aspectes següents:

a) L'inici dels procediments sancionadors.

b) Les mesures cautelars o definitives adoptades en els procediments sancionadors.

c) El sobreseïment o l'arxivament dels expedients sancionadors iniciats.

d) La suspensió temporal de l'autorització per actuar com a centre de mediació.

e) El tancament definitiu del centre de mediació.

7. Es consideraran assentaments de modificació aquells que suposin una variació del contingut de les dades inscrites en el Registre.

Article 15 Modificació i cancel·lació registral

1. Les anotacions en el Registre de mediadors i en el Registre de centres de mediació podran ser modificades o cancel·lades d'ofici o a instància de part.

2. Les persones mediadores estan obligades a comunicar al Servei de Mediació Familiar, en el termini de quinze dies hàbils, qualsevol variació en relació amb les dades aportades i que suposi la modificació de les que consten en el Registre.

3. Les inscripcions en el Registre es cancel·laran pels motius següents:

a) Per defunció de la persona mediadora o declaració d'incapacitat de la persona física.

b) Pel cessament de l'activitat.

c) A petició de la persona mediadora inscrita, formulada amb una antelació mínima d'un mes des de la data prevista de la baixa definitiva.

d) Per l' incompliment sobrevingut de les condicions o dels requisits exigits per a la inscripció.

e) Per incompliment dels requisits establerts per a la pròrroga de la inscripció.

f) Qualsevol altra causa que determini la impossibilitat, física o jurídica, de continuar la prestació de l'activitat.

Article 16 Procediment per a la inscripció en el Registre de mediadors i en el Registre de centres de mediació

1. Les persones o les entitats interessades en inscriure's en el Registre de mediadors i en el Registre de centres de mediació han de presentar una sol·licitud, d'us obligatori i disponible a la seu electrònica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports adreçada a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, juntament amb la documentació que s'hi indica, segons la inscripció es faci a l'efecte de publicitat o per participar en el sistema de torns de mediació familiar pública, mitjançant els canals disponibles per a la presentació telemàtica, d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre. No obstant l'anterior, les persones físiques no incloses en l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, podran presentar la sol·licitud de manera presencial utilitzant el model d'ús obligatori i disponible en la seu electrònica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

2. En el cas que la documentació exigida sigui incompleta o defectuosa, el Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears ha de requerir a la persona o entitat sol·licitant perquè, en un termini de deu dies hàbils, presenti els documents preceptius o esmeni els defectes observats, amb indicació que si no ho fa, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.

3. Correspon a la directora general d'Infància, Joventut i Famílies resoldre les sol·licituds d'inscripció en el termini màxim de tres mesos des que la persona interessada n'hagi presentat la sol·licitud. Si transcorregut aquest termini no se n'ha dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre estimada.

4. Contra aquesta Resolució es pot interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi notificat.

Article 17 Actualització de les dades

1. Les persones mediadores estan obligades a comunicar al Servei de Mediació Familiar qualsevol modificació relativa a les dades obligatòries aportades en el moment de la inscripció, així com la informació de la formació continua que realitzi.

2. Els centres de mediació inscrits en el Registre estan obligats igualment a comunicar les variacions de la informació obligatòria requerida per a la inscripció, a més del cessament de la seva activitat per tal de fer baixa en el Registre.

3. Aquesta comunicació es farà mitjançant el formulari d'ús obligatori disponible a la seu electrònica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

Article 18 Publicitat i validesa del Registre de mediadors i del Registre de centres de mediació

1. Les dades inscrites en el Registre de mediadors i en el Registre de centres de mediació es consideren exactes i certes.

2. Seran públiques les dades de les persones mediadores relatives al seu nom i llinatges, titulació, formació específica en mediació, idiomes, despatx professional o domicili on exerceixin l'activitat, telèfon professional, adreça electrònica, lloc web, si el tenen, i número d'inscripció en el registre. Respectant, en tot cas, la normativa de protecció de dades.

3. L'accés a la resta de dades contingudes en el registre s'exercirà en els termes i les condicions prevists a l'article 13 Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i d'acord amb el que preveu la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i a la resta de l'ordenament jurídic. Respectant, en tot cas, la normativa de protecció de dades.

4. L'accés a les dades del Registre, com també l'expedició de certificats sobre el seu contingut, es faran prèvia sol·licitud per escrit de la persona interessada, d'acord amb l'article 4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

 

Capítol III Mediació familiar pública

Secció 1a Accés a la mediació familiar pública i sistema de torns

Article 19 Programes orientatius i motivacionals

1. Prèviament a l'inici del procés de mediació familiar, el Servei de Mediació Familiar promourà la realització de programes orientatius i motivacionals dirigits a les persones interessades a acudir a aquest sistema de resolució de conflictes.

2. Amb aquests programes es pretén que aquestes persones, ja sigui per desconeixement del procés, de les matèries susceptibles de mediació, les formes d'accés o els criteris d'exclusió, entre d'altres, puguin resoldre els seus dubtes sobre la conveniència d'acudir a aquest mètode de gestió pacífica de conflictes.

Aquests programes, en cap cas, substituiran la sessió informativa que preveu l'article 24 d'aquest Decret.

3. Per resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports es determinaran les condicions i la manera en què es duran a terme aquests programes.

Article 20 Accés a la mediació familiar pública

1. Per accedir a la mediació familiar pública, almenys una de les persones en situació de conflicte familiar ha d'estar empadronada a les Illes Balears, situació que ha d'acreditar mitjançant el certificat d'empadronament de l'Ajuntament on tengui la residència habitual.

Així, d'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'òrgan competent farà la consulta o obtendrà el certificat d'empadronament per tramitar aquesta sol·licitud que es trobi en poder d'aquesta Administració o hagi estat elaborat per l'Administració, i que es pugui consultar mitjançant xarxes corporatives o sistemes electrònics habilitats a aquest efecte, llevat que l'interessat s'oposi. En cas contrari l'interessat l'haurà d'aportar.

2. L'accés al servei públic de mediació familiar es farà:

a) Per derivació del jutjat competent.

b) Per acord mutu de les parts que hagin sotmès a la jurisdicció competent un conflicte relatiu a les matèries susceptibles de mediació familiar.

c) Per sol·licitud d'una de les parts, sempre que hagin signat prèviament una declaració jurada de sotmetre el conflicte a mediació abans d'iniciar un procediment judicial.

Article 21 Sistema de torns per a l'exercici de la mediació familiar pública. Designació de persona mediadora o centre de mediació

1.El Servei de Mediació Familiar establirà un sistema de torns per a les persones mediadores i els centres de mediació inscrits en el Registre de mediadors i Registre de centres de mediació. Les persones mediadores i els centres de mediació que ho sol·licitin han de complir els requisits establerts als articles 9.3 i 13.2, respectivament, i han de disposar d'un domicili professional per a l'exercici de la mediació familiar a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Les persones mediadores familiars i els centres de mediació s'inscriuran en el torn del partit judicial que correspongui segons el domicili o domicilis professionals en què exerceixin l'activitat.

3. Per participar en el sistema de torns, únicament es podrà fer a títol individual o formant part d'un centre de mediació.

La persona mediadora que formi part d'un centre de mediació inscrit en el servei públic de mediació, no ho podrà fer a títol individual.

Així mateix, en el cas d'un centre de mediació del qual formin part una o més persones mediadores inscrites en el servei públic de mediació, no podrà participar en el sistema de torns del servei públic de mediació familiar a títol individual.

4. Les persones mediadores i els centres de mediació que formin part del sistema de torns de mediació familiar estaran obligades a participar en els processos de mediació familiar pels quals hagin estat designats, llevat que es doni alguna de les causes d'abstenció que preveu l'article 7 de la Llei 14/2010, de 9 de desembre, o concorri algun motiu que comprometi la seva imparcialitat. L'existència de qualsevol d'aquestes causes ha de quedar degudament acreditada.

5. La persona mediadora o centre de mediació proposat tindrà un termini de cinc dies hàbils, comptadors des de la recepció de la notificació de designació, per a comunicar al Servei de Mediació Familiar si concorre alguna causa d'abstenció que li impedeixi iniciar el procés de mediació familiar.

6. En el cas que la persona mediadora designada no iniciï, no continuï la seva intervenció en el procés, o en el seu cas, no comuniqui la seva abstenció en el termini establert a l'apartat anterior, passarà a ocupar el darrer lloc en el torn corresponent, designant-se, en aquest cas, la següent persona que correspongui. Això no obstant, la persona mediadora podrà mantenir la posició quan el Servei de Mediació Familiar consideri que la causa al·legada està justificada.

7. Contra les resolucions dictades en aquesta matèria es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

 

Secció 2a Procediment d'accés al servei públic de mediació familiar

Article 22 Inici del procediment

1. L'accés al servei públic de mediació familiar s'iniciarà mitjançant una sol·licitud, en qualsevol dels supòsits de l'article 20 d'aquest Decret.

2. La sol·licitud de mediació familiar es dirigirà a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies mitjançant la presentació d'un model d'ús obligatori que es troba disponible a la seu electrònica de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

3. La sol·licitud serà subscrita per les parts en conflicte o per una d'aquestes, aportant l'acte previ de submissió a mediació, d'acord amb el que estableix l'article 10.2 de la Llei 14/2010, de 9 de desembre.

4. Una vegada analitzada la sol·licitud i la documentació presentada, si està incompleta o no reuneix els requisits exigits, es requerirà a la persona o persones interessades perquè, en el termini de deu dies hàbils, n'esmenin les deficiències o acompanyin la documentació preceptiva, amb indicació que, en cas contrari, se'l tindrà per desistit o desistits de la seva petició, d'acord amb el que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, prèvia resolució.

Article 23 Designació de persona mediadora

1. En el cas que les parts compleixin els requisits, el Servei de Mediació Familiar nomenarà la persona mediadora familiar o centre de mediació familiar, d'acord amb l'ordre de prelació establert al sistema de torns entre totes les persones mediadores i centres de mediació, agrupats segons partits judicials.

2. La resolució per la qual es designi la persona mediadora familiar o el centre de mediació familiar per intervenir en el procés de mediació sol·licitada per les parts, es resoldrà i notificarà a aquestes i a la persona mediadora familiar o centre de mediació en un termini màxim de tres mesos des que la sol·licitud de designació hagi tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la tramitació del procediment o, en el seu cas, des que se n'hagin esmenat les deficiències observades.

Això no obstant, en cas de no haver subscrit la sol·licitud totes les parts en conflicte, el termini esmentat començarà a comptar des de l'endemà en què quedi acreditada la voluntat de les parts implicades, mitjançant la presentació de l'acta prèvia de submissió a la mediació.

3. Transcorregut el termini sense haver-se notificat resolució expressa, les persones interessades podran entendre desestimada la sol·licitud de designació de persona mediadora o centre de mediació, sense perjudici del deure de l'Administració de resoldre de forma motivada i expressa la sol·licitud presentada.

4. Contra les resolucions dictades en aquesta matèria per la directora general d'Infància, Joventut i Famílies, es podrà interposar un recurs d'alçada davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

5. La persona mediadora proposada en què es doni alguna de les causes d'abstenció de l'article 7 de la Llei 14/2010, de 9 de desembre, s'abstindran d'intervenir en el procés de mediació, excepte si les parts accepten per escrit la designació. En tot cas, les persones mediadores hauran de respectar els principis rectors de neutralitat i imparcialitat i els que determina la Llei 14/2010, de 9 de desembre.

6. En el cas que, en el torn de repartiment, la designació correspongui a un centre de mediació, les parts en conflicte podran triar la persona mediadora, de comú acord, entre les persones que formen part del centre de mediació i el centre de mediació ho haurà de comunicar al Servei de Mediació Familiar en el termini màxim de tres dies hàbils des de la designació.

7. Les parts en conflicte disposaran d'un termini de cinc dies hàbils, a comptar des de la notificació de la resolució, per renunciar expressament la designació. Transcorregut aquest termini sense que aquesta s'hagi produït de forma expressa, es presumirà acceptada la designació.

8. La persona mediadora familiar o centre de mediació familiar disposarà d'un termini de cinc dies hàbils, a comptar des de la notificació de la resolució, per renunciar expressament la designació. Transcorregut el termini sense que aquesta s'hagi produït de forma expressa, es presumirà acceptada la designació.

Els motius de renúncia podran ser els següents:

— Per malaltia del mediador.

Per l'exercici de càrrec públic o representatiu que l'impossibiliti fer-se càrrec del procés de mediació.

— Per altres causes degudament justificades i apreciades pel Servei de Mediació Familiar.

 

Secció 3a Procés de mediació familiar

Article 24 Sessió informativa

1. Acceptada la designació per les parts i per la persona mediadora o centre de mediació, s'haurà de celebrar la sessió informativa en un termini màxim de quinze dies naturals des de la finalització del termini concedit per a l'acceptació. Aquesta sessió té per finalitat informar les parts en conflicte sobre el valor, els avantatges, els principis i les característiques de la mediació.

2. La persona mediadora o centre de mediació haurà de convocar les parts, de manera conjunta o separada, a una sessió informativa. En aquesta sessió inicial les parts hi podran acudir acompanyades dels lletrats respectius.

3. Quan la sessió informativa no es pugui celebrar, per inassistència o causa imputable a alguna de les parts, s'entén que desisteixen de la mediació sol·licitada i la persona mediadora familiar o el centre de mediació familiar ho haurà de comunicar al Servei de Mediació Familiar, fent-hi constar les actuacions realitzades. En aquest cas es produirà l'efecte de tenir per no efectuada la designació per tal de mantenir l'ordre en el torn de designacions per a futurs processos de mediació.

4. Si la inassistència a la sessió informativa fos deguda a causa de força major, la persona mediadora familiar o centre de mediació haurà de tornar a citar a les parts per segona vegada dins el termini de deu dies naturals.

Article 25 Actes de la mediació familiar

1. La persona mediadora ha de convocar les parts a la sessió constitutiva, en què s'han de dur a terme les actuacions previstes a l'article 13.1 a), b), c), d) i f) de la Llei 14/2010, 9 de desembre. Es poden acumular en un únic acte la sessió informativa i la sessió constitutiva, sempre que les parts i la persona mediadora hi manifestin la seva conformitat.

2. S'ha d'estendre una acta de la sessió constitutiva en la qual s'han de fer constar el lloc i la data, les persones que hi han assistit, la matèria o matèries objecte de la mediació i l'acceptació dels principis de la mediació. L'han de signar la persona mediadora i les parts de la mediació com a prova de conformitat amb les condicions de la mediació.

3. En cas d'inassistència injustificada de qualsevol de les parts a aquesta sessió, s'entén que les parts desisteixen de la mediació sol·licitada.

4. La persona mediadora ha d'estendre acta de la sessió final, que ha d'incloure el nombre de sessions realitzades, lloc i data de les sessions, les persones que hi han assistit i els acords totals o parcials als quals s'ha arribat o, si escau, la inexistència d'acords.

5. S'ha de lliurar una còpia a les parts de l'acta constitutiva i de l'acta final.

Article 26 Durada del procés de mediació familiar

1. D'acord amb l'article 15 de la Llei 14/2010, 9 de desembre, la durada del procés de mediació familiar depèn de la naturalesa d'aquest i de la conflictivitat de les qüestions que s'hi han de tractar, evitant dilacions que l'allarguin indegudament. Per això la persona mediadora o centre de mediació haurà de fer una previsió raonable de la durada del procés, que no podrà excedir de quatre mesos a comptar des del dia que se n'aixeca l'acta inicial.

2. Excepcionalment, les persones mediadores familiars, els centres de mediació i les parts podran sol·licitar al Servei de Mediació Familiar la pròrroga del procés mitjançant la presentació d'un escrit que justifiqui el motiu de la sol·licitud, que hauran de presentar, com a mínim, quinze dies hàbils abans de la conclusió del termini màxim de la durada del procés. El Servei de Mediació Familiar autoritzarà, si escau, la pròrroga en un termini màxim de quinze dies hàbils, a comptar des de la data que la sol·licitud va tenir entrada a l'òrgan competent.

3. Una vegada autoritzada, la pròrroga no podrà excedir de dos mesos. Transcorregut aquest termini sense haver conclòs la mediació, la persona mediadora donarà per finalitzat el procés i comunicarà aquesta circumstància al Servei de Mediació Familiar, aportant-hi la documentació que disposi fins aquest moment. Això no obstant, les parts podran tornar a sol·licitar la mediació. La designació de la persona mediadora serà la que correspongui d'acord amb l'ordre de prelació establert en el sistema de torns.

4. D'acord amb l'article 15.2 de la Llei 14/2010, 9 de desembre, quan es tracti de mediacions que derivin de l'Administració de justícia, la durada del procés no pot ser superior al termini de suspensió del procediment judicial que estableix l'article 19.4 de la Llei 1/2000, de 7 de gener, d'enjudiciament civil en relació amb l'article 770.7 de la Llei d'enjudiciament civil.

Article 27 Finalització del procés de mediació familiar

1. La finalització del procés de mediació es pot produir en qualsevol de la forma i els casos establerts a l'article 16 de la Llei 14/2010, 9 de desembre. La persona mediadora o centre de mediació comunicarà al Servei de Mediació Familiar la finalització del procés, amb remissió de l'acta inicial, l'acta final i els documents acreditatius de l'assistència a cada una de les sessions en què hagin intervingut.

2. En el cas que la persona mediadora doni per finalitzat el procés de mediació per alguna de les causes que estableix l'article 16 de la Llei 14/2010, 9 de desembre, ho indicarà expressament en la informació que remeti al Servei de Mediació Familiar.

3. La persona mediadora o centre de mediació podrà donar per acabat el procés de mediació familiar davant qualsevol causa prèvia o sobrevinguda que en faci incompatible la continuació amb les prescripcions que estableix la normativa de mediació familiar, si s'aprecia la manca de col·laboració de les parts o si el procés esdevé ineficaç per a la finalitat perseguida, ateses les qüestions sotmeses a mediació.

4. Una vegada finalitzada la mediació, les persones mediadores hauran de lliurar la documentació generada en el procés de mediació al Servei de Mediació Familiar, sense que en puguin conservar cap document ni cap reproducció. No fer-ho així comportarà l'exigència de responsabilitat personal.

Article 28 Del caràcter presencial del procés de mediació familiar

Les parts han d'assistir personalment i simultàniament a les sessions de mediació.

En situacions excepcionals i sobrevingudes, degudament acreditades, que facin impossible la presència simultània de les parts, es poden utilitzar mitjans tècnics que facilitin la comunicació a distància, sempre que es garanteixi la identitat de les persones que hi intervenen i el respecte dels principis que han de regir la mediació, a més del compliment de la normativa vigent en matèria de protecció de dades.

Article 29 Retribució de la persona mediadora o centre de mediació

1. La Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies retribuirà a la persona mediadora o centre de mediació per sessió de mediació realitzada com a servei públic de mediació familiar. La quantia per sessió realitzada, inclosa la sessió informativa, i el nombre màxim de sessions que es poden dur a terme es determinaran per resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports.

2. Com a justificant de la celebració de les sessions, la persona mediadora ha d'emplenar un full de seguiment de les sessions realitzades en el qual ha de quedar constància del dia i l'hora en què té lloc cada sessió, la durada i les parts que hi assisteixen. La persona mediadora i les parts hauran de signar aquest full com a justificant d'assistència a la sessió.

En el cas que alguna de les sessions s‘hagi realitzat a distància, la firma de la part o parts que no hi assisteixin presencialment es podrà substituir per una declaració responsable amb el dia i hora en què s'han celebrat les sessions, que s'haurà d'aportar juntament amb la resta de documentació, una vegada conclòs el procés de mediació.

3. Conclòs el procés de mediació —ja sigui amb acord o sense— la persona mediadora o centre de mediació remetrà la factura a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, juntament amb els justificants de la celebració de les sessions i, en el seu cas, l'acta inicial i l'acta final.

Article 30 Protecció de dades de caràcter personal del Registre de mediadors, del Registre de centres de mediació i del servei públic de mediació familiar

1. El tractament de les dades personals contingudes en el Registre de mediadors, en el Registre de centres de mediació i en els expedients del servei públic de mediació familiar i dels respectius processos de mediació, així com del corresponent arxiu documental, estan subjectes al règim de protecció de les dades de caràcter personal, de conformitat amb el que estableix el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE, i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Així mateix, s'han de tenir en compte informes, criteris interpretatius, circulars i resolucions que al respecte aprovi o recomani l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.

2. A l'efecte, en aplicació de l'article 25 del RGPD, en relació amb la gestió del tractament de dades personals de les sol·licituds del dret d'accés al servei públic de mediació familiar i l'arxiu documental del procediment, la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies, com a responsable del tractament de les dades, en el marc d'allò que disposa la normativa de protecció de dades, podrà establir les instruccions o processos necessaris per ajustar totes les actuacions de la gestió dels expedients.

3. És necessari el consentiment en relació amb el tractament de dades per part de les persones interessades en la mediació familiar.

4. Quan sigui necessari, s'han de protegir les dades personals que consten en el procediment d'accés, prèvia anonimització o pseudonimització de les dades personals.

 

Capítol IV Potestat sancionadora

Article 31 Exercici de la potestat sancionadora

1. L'exercici de la potestat sancionadora s'ha d'exercir de conformitat amb el que estableix el Títol IV de la Llei 14/2010, 9 de desembre, de mediació familiar de les Illes Balears i en tot allò que no prevegi aquesta norma, s'ha d'ajustar a la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

2. L'inici dels expedients sancionadors correspon al Servei de Mediació Familiar, el qual, en l'acord d'iniciació, en designarà l'instructor o instructora, i el secretari o la secretària, quan s'estimi oportú, per a tramitar l'expedient sancionador.

3. La resolució que posa fi a l'expedient sancionador serà dictada per la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies i s'ha de notificar en el termini màxim de sis mesos, a comptar de la data de l'acord d'inici. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d'alçada.

4. En el cas que el procediment sancionador imposi una sanció a la persona mediadora que pertanyi a un centre de mediació públic o privat o a un col·legi professional, s'ha de comunicar el resultat del procediment al centre corresponent perquè adopti les mesures pertinents en l'àmbit de les seves competències.

Disposició addicional primera Models normalitzats

La Conselleria d'Afers Socials i Esports aprovarà i mantendrà actualitzats el contingut dels models normalitzats de sol·licitud d'inscripció i sol·licitud de mediació, acreditacions, formularis i actes esmentades en aquest Decret i altres documents d'interès i que es trobaran disponibles a la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Disposició addicional segona Referències a la direcció general o a la conselleria competent en matèria de família

Les referències en aquest Decret a la Conselleria d'Afers Socials i Esports i a la Direcció General d'Infància, Joventut i Famílies s'han d'entendre fetes a la competent en matèria de família; sens perjudici que, en el futur, pugui modificar-se la denominació de la conselleria o l'adscripció d'aquesta competència, en virtut de les competències de la presidenta del Govern de les Illes Balears, d'acord amb el que preveu l'article 10 d) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

Disposició transitòria primera Règim transitori sobre el procediment d'inscripció

1. Els procediments d'inscripció iniciats a la data de l'entrada en vigor d'aquest Decret es regiran per la normativa anterior.

2. Les persones mediadores inscrites en el Registre de mediadors que presten el servei de mediació familiar públic a l'entrada en vigor d'aquest Decret restaran inscrites en la secció del Registre de persones mediadores destinada a la inscripció en el servei públic de mediació familiar, sempre que compleixin els requisits de l'article 9.3 d'aquest decret.

3. Les persones mediadores i centres de mediació inscrits en els registres respectius a l'entrada en vigor d'aquest Decret, i que no formen part del servei públic de mediació familiar, disposen de tres mesos, des la data de publicació del Decret, per actualitzar i informar de les modificacions que s'hagin produït des de la inscripció.

No obstant això, el Servei de Mediació Familiar revisarà anualment les dades públiques per tal de mantenir-les actualitzades i, si s'escau, efectuarà el requeriment previst a l'article 8.2 d'aquest Decret.

Aquestes persones mediadores i centres de mediació restaran inscrits en els Registres respectius, en la secció destinada a les inscripcions a efectes de publicitat i informació sempre que tenguin les dades actualitzades.

Disposició transitòria segona Règim transitori d'acreditació de les pràctiques

Durant el primer any d'entrada en vigor d'aquest Decret, el Servei de Mediació Familiar de les Illes Balears podrà inscriure en el Registre de mediadors que prestin el servei de mediació familiar públic les persones que —complint els requisits de titulació i formació teòrica específica en mediació familiar que estableix l'article 9.3 d'aquest Decret— no puguin justificar 60 hores de pràctiques no acumulables. En aquest cas, les persones interessades podran acreditar la realització de les pràctiques de la manera següent:

a) Pràctiques impartides per centres docents universitaris o col·legis professionals de les titulacions requerides, acumulables a les 300 hores teòriques, que hauran que hauran d'acreditar mitjançant el certificat corresponent.

b) Pràctiques realitzades amb una de les persones mediadores inscrites en el sistema de torns del servei públic de mediació familiar, que hauran d'acreditar mitjançat certificat de la persona mediadora amb qui han realitzat les pràctiques.

Disposició derogatòria única Normes que es deroguen

Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior que s'oposin a aquest Decret i, en particular, el Decret 66/2008, de 30 de maig, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament de la Llei 18/2006, de 22 de novembre, de mediació familiar.

Disposició final primera Habilitació normativa

Es faculta la consellera d'Afers Socials i Esports per dictar les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.

Disposició final segona Entrada en vigor

Aquest Decret entrarà en vigor un mes després de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. No obstant això, les previsions relatives a les inscripcions en el Registre de mediadors i en el Registre de centres de mediació a l'efecte de publicitat produeixen efectes a partir de dos mesos des de l'endemà de la publicació.

 

Palma, 26 de maig de 2023

 

El vicepresident

La consellera d'Afers Socials i Esports

Fina Santiago Rodríguez

(Per suplència d'acord amb l'article 7 de la Llei 1/2019, de 31 de gener del Govern de les Illes Balears)

Juan Pedro Yllanes Suárez