Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES CASTELL

Núm. 347447
Aprovació definitiva de la modificació de l'Ordenança Fiscal 1.22 reguladora de la taxa per a la utilització d'instal·lacions municipals i serveis complementaris

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament des Castell, en sessió ordinària celebrada el dia 30 de març de 2023, va aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de la taxa per a la utilització d'instal·lacions municipals i serveis complementaris.

Aquest acord va ser sotmès a informació pública durant un període de 30 dies hàbils mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm.42 de dia 4 d'Abril de 2023, en el tauler d'anuncis i en la seu electrònica de l'Ajuntament. Durant aquest període no s'han presentat reclamacions ni al·legacions, per la qual cosa, de conformitat amb l'establert a l'article 49 de la llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, i a l'article 17.3 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, s'entén aquell definitivament aprovat, restant el text tal i com segueix.

Aquesta aprovació definitiva, així com el text definitivament aprovat mitjançant el present, es publiquen en el BOIB a l'efecte del seu general coneixement, així com per a la seva entrada en vigor, en compliment del que assenyala l'article 103.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Contra el present acord, conforme a l'article 19 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es podrà interposar, pels interessats, recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el BOIB.

ANNEX ORDENANÇA 1.22 REGULADORA DE LA TAXA PER A LA UTILITZACIÓ D'INSTAL·LACIONS MUNICIPALS I SERVEIS COMPLEMENTARIS.

Exposició de motius

El Municipi, en la seva condició d'Administració Pública de caràcter territorial té atribuïda la potestat reglamentària i d'autoorganització i, en aquest context, es planteja la necessitat de procedir a l'aprovació d'una modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de la taxa per la utilització d'instal·lacions municipals i serveis complementaris, oferint una regulació d'aquest tribut més clara i detallada pel que fa a conceptes com la meritació i la liquidació, ajustada, en tot cas, a la realitat dels diferents supòsits de fet relatius a la utilització dels diferents espais públics del municipi, tot això, amb la finalitat d'oferir un millor enteniment de la mateixa, en el context del que es preveu en els articles 15, 20 i següents del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, així com a la Llei 8/1989, de 13 d'abril, de taxes i preus públics.

En aquest sentit, es destaca la inclusió de la regulació específica de la nova Sala Polivalent, destinada a oferir un espai per a la ciutadania per a la realització d'activitats diverses, ja sigui de caire lúdic, cultural, educatiu, etc., tant per persones jurídiques com per a particulars.

Article 1.- Fonament i naturalesa.

A l'empara del que es preveu en els 57 i 20 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, i conforme amb el que disposen els articles 15 a 19 d'aquest text legal, aquest Ajuntament estableix les taxes per utilització d'instal·lacions Municipals i serveis inherents.

Article 2.- Fet imposable.

Constitueix el fet imposable de les taxes, la utilització de les instal·lacions Municipals i materials de propietat municipal, que s'especifiquen en les tarifes incloses en a l'article 5 d'aquesta Ordenança.

Article 3.- Subjectes passius.

Són subjectes passius de la taxa, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei General Tributària i totes aquelles altres amb independència de la seva modalitat de constitució o naturalesa jurídica que sol·licitin, gaudeixin, utilitzin o organitzin actes en les instal·lacions Municipals, així com de l'ús de materials de propietat municipal.

Article 4.- Exempcions

1. L'Alcaldia o l'òrgan en qui aquesta delegui podrà acordar l'exempció de l'import de la taxa quan l'obligat al pagament sigui una administració pública o una entitat sense ànim de lucre, o quan el lloguer ho sigui amb motiu d'actes que organitzi o en els quals col·labori l'Ajuntament des Castell.

2. Fora de les exempcions regulades en aquest article, no s'admet cap altre benefici fiscal en el pagament d'aquesta taxa.

Article 5.- Tarifes

Les quotes que s'han de satisfer, per a cadascun dels espais municipals, són les que s'indiquen a continuació.

A l'efecte de garantir la conservació dels béns municipals, quan es produeixi la seva prestació i prèvia a la seva utilització, s'haurà de dipositar una fiança de 100,00€, quantitat que serà retornada una vegada s'hagi comprovat el perfecte estat de conservació dels esmentats béns.

5.1. Saló de Plens.

Concepte

Quota

Utilització del Saló de Plens per a cerimònies civils (dies laborables)

50,00€

Utilització del Saló de Plens per a cerimònies civils (cap de setmanes i festius)

75,00€

Normes de gestió.

1. Quan algú desitgi utilitzar la Sala de Plens, haurà de sol·licitar-ho, com a mínim, amb un mes d'antelació, mitjançant la presentació d'instància a l'Ajuntament

2. En el termini improrrogable d'una setmana se li contestarà la possibilitat o no de la utilització de la sala

3. S'estableixen com a hàbils per a la celebració de casaments civils tots els dies de la setmana

4 L'horari per a la celebració de noces s'estableix des de les 08:00 fins a les 20:00 h.

5 L'ús de la Sala de Plens per a cerimònies civils vindrà condicionat a les previsions de l'Ajuntament per a la celebració d'actes municipals i/o actes que es celebrin amb motiu de les festes patronals, així com per la disponibilitat dels dies hàbils del Jutjat corresponent

6. Els particulars podran ornamentar la dependència municipal on tingui lloc la celebració, sempre que la col·locació d'aquests ornaments no impliqui la manipulació amb claus, tacs o qualsevol tipus d'instrument que alteri aquesta dependència.

5.2. Sala polivalent «Es Soleiet».

 

Quota

Persones físiques

50,00€/dia/acte

Resta de subjectes passius

80,00€/dia/acte

Per a la instal·lació d'elements complementaris, tant en l'interior del recinte com en l'exterior, l'interessat haurà de sol·licitar autorització específica davant l'Ajuntament, adjuntant declaració responsable que s'establirà a l'efecte. En tot cas, l'Ajuntament quedarà exonerat de qualsevol responsabilitat derivada de l'ús d'aquests elements complementaris.

Així mateix, tot subjecte passiu que sol·liciti l'ús de l'espai municipal en qüestió per a l'exposició de béns mobles al seu interior, haurà d'acreditar el fet de disposar d'una assegurança pels mateixos que abasti els dies d'exposició d'aquells.

La utilització d'aquest espai comportarà, si és el cas, fer-se càrrec de totes les despeses associades al seu ús (neteja, vigilància, muntatge, etc.)

5.3. Plaça des Mercat.

Activitats sense cobrament d'entrada:

Persones físiques i jurídiques

50 €/dia/acte

Activitats amb cobrament d'entrada:

Persones físiques i jurídiques

120 €/dia/acte

En les activitats amb cobrament d'entrada, els interessats hauran de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil per a la cobertura dels danys que es puguin ocasionar als béns i a les persones, i acreditar aquest fet davant l'Ajuntament.

La utilització d'aquest espai comportarà fer-se càrrec de totes les despeses associades al seu ús (neteja, vigilància, muntatge,etc.).

5.4. Horts municipals.

Ús horts municipals

5,00€/mes

Per a raons d'ús, aquesta prestació queda exempta del pagament de la fiança.

5.5. Altres locals i espais de titularitat municipal.

A més dels locals esmentats en els punts anteriors, es podrà sol·licitar, per part de particulars o entitats, l'ús d'instal·lacions municipals, aprofitament i/o cessió temporal de l'ús de locals i d'espais de titularitat municipal, així com la prestació dels serveis complementaris necessaris per a la seva utilització, previ abonament de la fiança i la taxa que correspongui. En aquests casos no previstos expressament en les tarifes, es liquidarà la taxa d'acord amb la tarifa que presenti més similituds físiques o materials.

En el cas que els sol·licitants precisin mobiliari (taules, cadires, etc..) hauran d'indicar-ho en el mateix escrit de la sol·licitud perquè la brigada municipal disposi del temps suficient per traslladar dit mobiliari al lloc convingut.

En qualsevol cas, l'Ajuntament informarà de la viabilitat de la sol·licitud.

Article 6. Meritació.

Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir des del moment en el qual se sol·licita l'autorització per a la utilització o aprofitament.

Quan l'ocupació de les instal·lacions o ús del material hagi tingut lloc sense haver-se obtingut l'oportuna autorització, la taxa es meritarà en el moment de l'ocupació o ús, sense perjudici de l'expedient sancionador que, si escau, sigui procedent.

En els supòsits d'ocupació dels locals objecte d'aquesta ordenança que s'estenguin a diversos exercicis, la meritació tindrà lloc l'1 de gener de cada any, excepte en els casos d'inici o cessament de l'ocupació, en els quals el període impositiu s'ajustarà a aquesta circumstància.

Article 7. Normes generals.

Horari:

L'horari general que s'estableix per a les activitats lúdiques en els locals municipals, serà des de les 09:00h fins a les 24:00h, tenint en compte el deure dels interessats, de complir amb les normes establertes en la resta de normativa municipal, especialment en l'ordenança B.31 reguladora de renous i vibracions.

Responsabilitats:

  • Els beneficiaris estan obligats a la conservació diligent dels edificis i/o dependències municipals, així com també respecte del mobiliari, per la qual cosa respondran de tots els danys que es puguin ocasionar en aquests, tant per acció com per omissió.
  • Les despeses originades pels serveis addicionals de neteja, manteniment, energia extra, serveis sanitaris, policia local, seguretat privada, pla d'evacuació, etc., motivats per la utilització de les instal·lacions en actes especials, culturals, esportius o de qualsevol altre àmbit, hauran de ser abonats per l'interessat, amb independència de les tarifes contemplades en aquesta ordenança.
  • L'Ajuntament té la responsabilitat de vetllar pel bon estat de les instal·lacions.
  • Els usuaris tenen la responsabilitat d'inspeccionar les instal·lacions i donar el seu vist-i-plau per a gaudir d'aquestes, així com de deixar-les en el mateix estat en què es van trobar. Si després de la inspecció realitzada, i abans del seu ús, l'usuari observa algun desperfecte, haurà de comunicar-ho a l'Ajuntament per a quedar exempt de qualsevol responsabilitat respecte aquest fet.

Sol·licituds:

Les sol·licituds d'autorització d'ús hauran de presentar-se en el Registre General de l'Ajuntament des Castell en qualsevol de les formes previstes en la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i amb una antelació mínima de 15 dies al dia de la celebració de l'activitat corresponent.

Si la sol·licitud no compleix amb els requisits assenyalats es requerirà a l'interessat perquè, en el termini de 10 dies esmeni la deficiència o remeti els documents perceptius, amb indicació que, si així no ho fes, se'l tindrà per desistit en la seva petició.

Article 8.- Gestió tributària

Les quantitats exigibles, d'acord amb les tarifes corresponents, hauran de liquidar-se per cada aprofitament sol·licitat.

Aquestes taxes s'exigeixen en règim d'autoliquidació i es faran efectives en el moment de la sol·licitud d'autorització o cessió d'ús. En el cas que es denegui l'autorització es retornarà d'ofici l'import liquidat.

No és procedent la devolució de les taxes percebudes en el cas de no celebrar-se o de suspendre's l'activitat per causes imputables al beneficiari. Únicament es procedirà a la devolució quan el fet imposable no es realitzi per causes imputables a l'Administració municipal.

De conformitat amb allò que disposa l'article 24.5 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, quan la utilització privativa o l'aprofitament especial porti aparellada la destrucció o deteriorament del domini públic local, el beneficiari, sense perjudici del pagament de la taxa, estarà obligat al reintegrament del cost total de les respectives despeses de reconstrucció o reparació i al dipòsit previ del seu import.

DISPOSICIÓ FINAL.

Aquesta Ordenança entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el BOIB i tindrà aplicació des de llavors i seguirà en vigor mentre no s'acordi la seva modificació o derogació expressa.

 

Signat a Es Castell, en la data de la signatura electrònica (24 de maig de 2023)

La batllessa Juana Escandell Salom