Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 311268
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de parc fotovoltaic «Son Ripollet» polígon 14, parcel·la 2 del TM Palma (44a/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 28 d'abril de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de parc fotovoltaic «Son Ripollet» polígon 14, parcel·la 2 del TM Palma, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

D'acord amb l'article 13.2.b) del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària els projectes que figurin a l'annex 2 d'aquesta llei. El projecte es trobaria inclòs en l'annex 2 en el grup 2 Energia, en l'apartat 6: Instal·lacions per a producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar destinada a la venda a la xarxa: Instal·lacions amb una ocupació total de més de 4 ha situades en sòl rústic definides com a aptes per a les instal·lacions esmentades en el pla territorial corresponent i a les zones d'aptitud alta del PDS d'energia.

Per tant, el projecte s'ha de tramitar com a una Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la Llei 21/2013. A més, s'han de complir amb les prescripcions de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2.Descripció i ubicació del projecte

El projecte «Parque fotovoltaico Son Ripollet 9,2 MW conectado a red» i «Línia subterránea de media tensión del Parque fotovooltaico Son Ripollet a la subestación de distribución Bit 15 kV», redactats per l'enginyer industrial Francisco Javier Morales Blecua amb núm de col·legiat 591 del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de les Illes Balears, signats en data octubre de 2021 i gener de 2022, respectivament, i visats en data 11 d'octubre de 2021 amb el núm. 150489/0001 i en data 1 de febrer de 2022 amb el núm. 150947/0001 pel Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de les Illes Balears, s'ubica a la parcel·la 2 del polígon 14 del TM de Palma amb la referència cadastral 07040A014000020000RX, la qual té una superfície total de 123.250 m2.

L'objecte del projecte és la instal·lació d'una parc fotovoltaic generador d'electricitat de 10,222 MWp i 9,2 MWn, així com també la instal·lació d'una línia d'evacuació soterrada de mitjana tensió (15 kV) d'uns 1.450 m de longitud des del parc fotovoltaic fins la subestació Bit. El parc fotovoltaic tendrà una superfície poligonal de 97.908 m2 (79 % d'ocupació de la parcel·la) i estarà constituït per 16.896 panells solars de 605 Wp de potència unitària suportats estructures fixes orientades al nord- sud amb una inclinació de 20º, 46 inversors trifàsics de 200 kW de potència nominal i 2 centres de transformació tipus skid (edificis prefabricats metàl·lics tipus «container» amb envoltant exterior d'acer pintat de color ocre), un de 6.500 kVA i l'altre de 3.250 KVA. Així mateix, es sembrarà una pantalla vegetal perimetral de garrovers, ullastres i mata per disminuir l'impacte visual.

Les actuacions previstes són les següents:

Durant a fase d'obres:

-Eliminar els arbres preexistents en la zona de la instal·lació dels panells solars.

-Desbrossament i adequació del terreny.

-Instal·lació del generador fotovoltaic, els equips auxiliars i els centres de transformació.

-Instal·lació de la infraestructura elèctrica (connexionat dels planells, evacuació de baixa tensió, posada a terra)

-Instal·lació de la línia d'evacuació mitjana tensió.

-Creació d'un vial d'accés des del camí de les Cases Noves mitjançant la parcel·la confrontada amb la parcel·la del parc fotovoltaic que és del mateix propietari i que inclou la instal·lació d'un suport de formigó sobre l'estructura del pas existent per crear un pas superior.

-Implantació d'una barrera vegetal perimetral de 3 metres d'amplària amb garrovers (Ceratonia siliqua), ullastres (Olea europea var. sylvestris) i mata (Pistacia lentiscus).

-Instal·lació d'un sistema de degoteig per al rec de la barrera vegetal, un dipòsit de 10 m3, bomba i caseta d'instal·lació.

-Tancament amb malla cinegètica en els límits est i oest de la parcel·la d'acord la norma 22 del Pla Territorial Insular de Mallorca (PTIM).

-Instal·lació d'un sistema de videovigilància.

-Generació i gestió adequada dels residus.

-Plantació de farratgeres, espècies mel·líferes, cereals i espècies per afavorir els pol·linitzadors en el parc fotovoltaic.

-Implantació de ramat oví perquè pasturi entre les plaques (15 femelles amb les seves cries, mascles i exemplars de reposició).

-Plantació compensatòria agrària de 6,72 ha de garrovers a les parcel·les 117, 347, 348, 361,363, 364 i 365 del polígon 3 del TM de Manacor i de 3,5 ha per oliveres (parcel·les 362 i 380 del polígon 3 del TM de Manacor) i 4,5 ha per cultius herbacis entre plaques (que es computarà com guaret).

-Arrabassament dels ametllers existents a les parcel·les indicades del TM de Manacor abans de la plantació dels garrovers atès que la gran majoria d'ells estan infectats pel bacteri Xylella fastidosa.

Durant la fase d'explotació:

-Manteniment periòdic de les instal·lacions generadores d'energia i de les auxiliars.

-Manteniment i rec periòdic de la barrera vegetal.

-Neteja dels panells fotovoltaics, com a mínim, cada 6 mesos.

-Implantació de ramat oví perquè pasturi entre les plaques (15 femelles amb les seves cries, mascles i exemplars de reposició).

-Plantació compensatòria de 8,36 ha de garrovers a les parcel·les 117, 347, 348, 361,363, 364 i 365 del polígon 3 del TM de Manacor, amb una densitat mínima de 100 peus/ha.

-Arrabassament dels ametllers existents a les parcel·les indicades del TM de Manacor abans de la plantació dels garrovers atès que la gran majoria d'ells estan infectats pel bacteri Xylella fastidosa.

-Generació i gestió adequada dels residus produïts.

Durant la fase de desmantellament:

-Desmantellament complet de la instal·lació: el generador fotovoltaic, les estructures de suport dels mòduls fotovoltaics, els edificis auxiliars i les línies soterrades.

-Retirada i gestió adequada dels diferents residus generats.

D'acord amb l'article 34.2 del Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus C (≤10 ha) atès que la superfície d'ocupació és de 9,79 ha.

La relació superfície en ha ocupada pel parc fotovoltaic/potència total de pic instal·lada en MW del parc fotovoltaic és de 0,96.

La vida útil estimada del parc fotovoltaic serà de 25 anys.

La producció d'electricitat estimada anual serà de 16.395 Mwh amb un estalvi previst d'emissions de 8.281 tones de CO2 anuals.

El pressupost del parc fotovoltaic serà de 6.975.822,77 € mentre que el de la línia d'evacuació serà de 280.875 € i el termini estimat d'execució serà de 8 mesos.

3.Avaluació dels efectes previsibles

*En fase d'obres es preveu que es produeixin els impactes negatius següents: moviments de terres per a la preparació i anivellació del terreny; creació de rases; compactació del terreny; pavimentació del terreny amb formigó per a l'assentament de les construccions prefabricades; eliminació de la vegetació agrícola existent (11 ametllers, 20 garrovers i 1 figuera),desbrossament de la resta de vegetació herbàcia; pèrdua de terreny potencialment agrícola, generació de pols, partícules, renous i gasos efecte hivernacle pel trànsit de vehicles i de maquinària; generació de residus d'obra i demolició i de residus assimilats al residus sòlids urbans; risc de vessaments accidentals al sòl i a l'aqüífer; disminució de la qualitat paisatgística per la presència de les obres i la maquinària i la implantació dels mòduls i de les edificacions auxiliars; molèsties a la població dels habitatges per renous, generació de pols i augment del trànsit de vehicles de la zona per les obres.

Quant als impactes positius de la fase d'obres, es preveuen els impactes següents: creació d'ocupació laboral i d'inversió econòmica; creació d'una barrera vegetal amb garrovers, ullastres i mata com mesura d'integració paisatgística del parc fotovoltaic així com també s'implantarà una zona de compensació amb arbrat agrícola al límit oest de la parcel·la amb la sembra de 31 garrovers en una superfície entre 0,25- 0,31 ha segons s'utilitzi un marc de plantació de 9x9 m o 10x10 m. També es preveu el trasplantament de 5 garrovers existents a la barrera vegetal o a la zona de compensació amb arbrat agrícola.

*Durant la fase de funcionament del parc fotovoltaic es preveu que es produeixin els impactes negatius següents: la impossibilitat de cultivar arbres a la parcel·la 2 durant un període mínim de 25 anys, afecció sobre el paisatge rural per la presència de la instal·lació fotovoltaica i les seves edificacions auxiliars; molèsties a la fauna per la presència del personal del parc fotovoltaic; possibles vessaments accidentals durant les tasques de manteniment dels transformadors; les possibles fuites del gas hexafluorur de sofre (SF6); la generació de RAEE durant les tasques de manteniment i reposició del mòduls fotovoltaics i el consum de l'aigua necessària per realitzar els regs dels tres primers estius de la barrera vegetal.

Quant als impactes positius de la fase de funcionament, es preveuen els impactes positius següents: generació de energia elèctrica renovable que permet estalviar emissions de gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera que contribuirà a tenir una millor qualitat de l'aire i a una millor mitigació del canvi climàtic; creació d'ocupació laboral i rendes; la presència d'un ramat oví per controlar la vegetació i per a la producció de carn com aprofitament ramader; i els cultius compensatoris de garrovers i oliveres al TM de Manacor.

*En la fase de desmantellament es produiran els impactes negatius següents: generació de pols, partícules, renous i gasos efecte hivernacle pel trànsit de vehicles i de maquinària; vessaments accidentals d'olis i combustible de la maquinària i els vehicles utilitzats en el desmantellament; generació de residus de construcció i demolició; disminució de la qualitat paisatgística per la presència dels residus d'obra i demolició i la maquinària; molèsties a la població per renous; generació de RAEE i augment del trànsit de vehicles de la zona per les obres.

Quant als impactes positius de la fase de desmantellament, es preveuen els impactes positius següents: creació d'ocupació laboral i restauració ambiental del terreny al seu estat original.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

-Ajuntament de Palma.

-Servei de Protecció d'Espècies del Departament de Medi Natural de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat.

-Servei d'Estudis i Planificació i d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics.

-Servei de Agricultura de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

-Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

-Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori del Consell Insular de Mallorca.

-Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori del Consell Insular de Mallorca.

-Direcció Insular de Patrimoni Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell Insular de Mallorca.

-GOB

-Terraferida

-Amics de la Terra

-Federació d'Associacions de Veïns de Palma.

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes següents:

-Servei de Protecció d'Espècies (2/05/2022) va informar favorablement sobre el projecte fotovoltaic amb un condicionant respecte a una espècie al·lòctona invasora.

-Ajuntament de Palma (24/05/2022) va informar favorablement sobre el projecte.

-Servei d'Ordenació del Territori de la Direcció Insular d'Urbanisme del Consell Insular de Mallorca (9/06/2022) va informar favorablement amb una sèrie de condicions respecte a les mesures correctores.

-Servei de Patrimoni de la Direcció Insular de Patrimoni Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell Insular de Mallorca (30/06/2022) va informar que s'haurà de presentar un document de proposta de protecció dels elements etnològics documentats i una proposta específica per la Síquia d'en Baster que haurà d'incloure l'estat de conservació del tram de síquia afectat, justificació de necessitat de pas de vehicles sobre la síquia (alternatives), sistema de protecció del BIC pel pas de vehicles pesants i proposta específica respecte a la Síquia pel pas de cablejat d'evacuació de corrent del parc fotovoltaic.

-Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics (23/06/2022) va informar favorablement del projecte amb una sèrie de condicionants.

-Servei d'Agricultura (16/09/2022) va informar del requeriment documental per a la tramitació de l'informe del Servei d'Agricultura d'acord amb l'article 118.2 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, Agrària basat en la instrucció 2/2021, de 5 d'octubre de 2021, del Director General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural sobre els criteris per emetre informes per a la instal·lació de parcs fotovoltaics en sòl rústic.

-Servei de Patrimoni de la Direcció Insular de Patrimoni Departament de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística del Consell Insular de Mallorca (14/11/2022), una vegada remesa la documentació requerida va informar favorablement el projecte amb una sèrie de prescripcions.

-Servei d'Agricultura (27/04/2023) va informar favorablement de la instal·lació del parc fotovoltaic Son Ripollet.

5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

D'acord amb el que preveu l'article 47.2 de la Llei 21/2013, per tal de determinar si un projecte s'ha de subjectar a Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària s'han de tenir en compte els criteris descrits a l'Annex III que es detallen i avaluen a continuació:

1.Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la instal·lació d'una parc fotovoltaic generador d'electricitat de 10,222 MWp i 9,2 MWn, així com també la instal·lació d'una línia d'evacuació soterrada de mitjana tensió (15 kV) d'uns 1.450 m de longitud des del parc fotovoltaic fins la subestació Bit. El parc fotovoltaic tendrà una superfície poligonal de 97.908 m2 (79 % d'ocupació de la parcel·la) i estarà constituït per 16.896 panells solars de 605 Wp de potència unitària suportats estructures fixes orientades al nord- sud amb una inclinació de 20º, 46 inversors trifàsics de 200 kW de potència nominal i 2 centres de transformació tipus skid (edificis prefabricats metàl·lics tipus «container» amb envoltant exterior d'acer pintat de color ocre), un de 6.500 kVA i l'altre de 3.250 KVA. Així mateix, es sembrarà una pantalla vegetal perimetral de garrovers, ullastres i mata per disminuir l'impacte visual. D'acord amb l'article 34.2 del Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears es tracta d'una instal·lació fotovoltaica tipus C (≤10 ha) atès que la superfície d'ocupació és de 9,79 ha. La relació superfície en ha ocupada pel parc fotovoltaic/potència total de pic instal·lada en MW del parc fotovoltaic és de 0,96. La vida útil estimada del parc fotovoltaic serà de 25 anys. La producció d'electricitat estimada anual serà de 16.395 Mwh amb un estalvi previst d'emissions de 8.281 tones de CO2 anuals.

2.Ubicació del projecte: 1. Segons el Pla Territorial Insular de Mallorca (PTIM), la part nord i nord-oest de la parcel·la es troba en sòl rústic comú en categoria Àrea de Transició d'Harmonització (AT-H) mentre que la resta de la parcel·la es troba en sòl rústic comú en categoria Sòl Rústic en Règim General (SRG). El parc fotovoltaic es troba ubicat a l'extrem sud del nucli urbà de So n'Espanyol, el qual està compost, principalment, d'habitatges unifamiliars amb terreny i piscina intercalats amb parcel·les agràries. D'acord amb els plànols d'ordenació territorial d'energies renovables del Pla Directori Sectorial d'Energia de les Illes Balears, (PDSEIB) aprovat pel Decret 96/2005, de 23 de setembre i modificat pel Decret 33/2015, de 15 de maig, la parcel·la es troba en la seva totalitat a zona d'aptitud fotovoltaica alta. L'accés a la parcel·la s'executarà a partir del condicionament d'un camí que connecta la parcel·la amb el camí de Cases Noves, el qual es troba pavimentat. Segons les dades del model de pendents de la IDEIB, la parcel·la té menys del 5% de pendent.

El límit oest de la parcel·la limita amb el curs del Torrent de Sarrià. Aquest tram està associat a una plana geomorfològica d'inundació que afecta a la parcel·la. Així mateix, part de la zona oest de la parcel·la forma part de la zona de servitud i de policia del torrent. Pel que fa a les aigües subterrànies, la parcel·la es troba sobre la massa d'aigua subterrània 1814M «Son Reus», la qual és un aqüífer profund amb bon estat qualitatiu i quantitatiu, en risc per nitrats i per substàncies prioritàries i amb una vulnerabilitat a la contaminació baixa a les parts central i sud-oest de la parcel·la mentre que a la resta la vulnerabilitat és mitjana. El pou d'abastiment a la població més pròxim s'ubica a 465 m de la parcel·la.

La vegetació existent a la parcel·la és agrícola amb presència d'una trentena de garrovers (Ceratonia siliqua) i que actualment es troba en guaret de cereal de secà.

Les parcel·les no estan afectades per cap espai de rellevància ambiental o Hàbitat d'Interès Comunitari (HIC). Els més pròxims es troben a més de 3 Km.Segons les quadrícules 1x1 amb el codi 2739 del Bioatles de la IDEIB, no consta la presència de cap espècie catalogada ni amenaçada.La parcel·la no es troba a cap àrea de protecció contra la electrocució d'avifauna.

D'acord amb el PTIM, la parcel·la es troba afectada per una Àrea de Prevenció de Riscos (APR) d'Inundació, que correspon amb la plana geomorfològica d'inundació abans esmentada situada a l'oest de la parcel·la. La parcel·la no es troba afectada per cap altra APR d'incendi, erosió o esllavissament. Segons el IV Pla de Defensa contra Incendis Forestal de les Illes Balears la parcel·la es troba en una zona de risc baix d'incendi. Segons el PTIM, la parcel·la forma part de la Unitat Paisatgística UP-4 «Badia de Palma i Pla de Sant Jordi».

D'acord amb el document ambiental respecte a elements de Patrimoni Artístic-Històric, hi ha la síquia Font d'en Baster, catalogada com a Bé d'Interès Cultural (BIC).

Els terrenys de les parcel·les estan afectats per una servitud aeronàutica de l'aeroport de Son Bonet.

El parc solar més pròxim al parc fotovoltaic de «Son Ripollet» està un 1 Km aproximat i correspon a la instal·lació fotovoltaica del ParcBit.

3.Característiques del potencial impacte: moviments de terres per a la preparació i anivellació del terreny; creació de rases; compactació del terreny; pavimentació del terreny amb formigó per a l'assentament de les construccions prefabricades; eliminació de la vegetació agrícola existent (11 ametllers, 20 garrovers i 1 figuera),desbrossament de la resta de vegetació herbàcia; pèrdua de terreny potencialment agrícola, generació de pols, partícules, renous i gasos efecte hivernacle pel trànsit de vehicles i de maquinària; generació de residus d'obra i demolició i de residus assimilats al residus sòlids urbans; risc de vessaments accidentals al sòl i a l'aqüífer; disminució de la qualitat paisatgística per la presència de les obres i la maquinària i la implantació dels mòduls i de les edificacions auxiliars; molèsties a la població dels habitatges per renous, generació de pols; augment del trànsit de vehicles de la zona per les obres; la impossibilitat de cultivar arbres a la parcel·la 2 durant un període mínim de 25 anys; afecció sobre el paisatge rural per la presència de la instal·lació fotovoltaica i les seves edificacions auxiliars; molèsties a la fauna per la presència del personal del parc fotovoltaic; possibles vessaments accidentals durant les tasques de manteniment dels transformadors; les possibles fuites del gas hexafluorur de sofre (SF6); la generació de RAEE durant les tasques de manteniment i reposició del mòduls fotovoltaics i en la fase de desmantellament i el consum de l'aigua necessària per realitzar els regs dels tres primers estius de la barrera vegetal. Al tractar-se d'una instal·lació temporal es considera que els impactes sobre el sòl, vegetació, fauna i l'impacte visual serien impactes reversibles. En el cas dels residus es tracta d'un impacte que es pot mitigar mitjançant la correcta gestió.

Els principals efectes potencials positius són creació d'ocupació laboral i d'inversió econòmica; creació d'una barrera vegetal amb garrovers, ullastres i mata com mesura d'integració paisatgística del parc fotovoltaic així com també s'implantarà una zona de compensació amb arbrat agrícola al límit oest de la parcel·la amb la sembra de 31 garrovers en una superfície entre 0,25- 0,31 ha segons s'utilitzi un marc de plantació de 9x9 m o 10x10 m. També es preveu el trasplantament de 5 garrovers existents a la barrera vegetal o a la zona de compensació amb arbrat agrícola. Així mateix, es preveuen els efectes potencials positius com la generació de energia elèctrica renovable que permet estalviar emissions de gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera que contribuirà a tenir una millor qualitat de l'aire i a una millor mitigació del canvi climàtic; la presència d'un ramat oví per controlar la vegetació i per a la producció de carn com aprofitament ramader; els cultius compensatoris de garrovers i oliveres al TM de Manacor i la restauració ambiental del terreny al seu estat original en la fase desmantellament.

Atesa la naturalesa del projecte a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient no provoquin afectacions significatives, si s'apliquen mesures preventives i correctives del document ambiental, les condicions, recomanacions tècniques i dur a terme el Pla de Vigilància Ambiental.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte parc fotovoltaic «Son Ripollet» polígon 14, parcel·la 2 del TM Palma promogut per Instalación Fotovoltaica Son Ripollet, SL atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures i el Pla de Vigilància Ambiental proposats en el document ambiental redactat per Àngel Pomar i Gomà, biòleg amb núm de col·legiat 6.047C, i Clara Fuertes Salom, ambientòloga, de data gener de 2022 i en el document ambiental esmentat de data d'octubre de 2022 i les condicions següents:

1.Es complirà amb la mesura ambiental definida a l'informe del Servei de Protecció d'Espècies d'eliminar de la parcel·la l'espècie al·lòctona invasora Ailantus altissima. Es consultarà el mètode més eficaç per dur a terme aquesta eradicació amb el Servei de Protecció d'Espècies.

2.Es compliran amb les mesures ambientals definides a l'informe del Servei d'Ordenació del Territori de la Direcció Insular d'Urbanisme del Consell Insular de Mallorca:

a) Caldrà ampliar la dimensió de les barreres vegetals perimetrals proposades, de 3 a 5 m d'amplada, tenint en compte la ubicació i dimensió del parc fotovoltaic, per tal de reduir de manera més efectiva l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació.

b) Caldrà ampliar la barrera vegetal en el límit sud a tot el perímetre sud de la parcel·la, ja que les zones on la proposta considera que no és necessari la barrera es tracta d'arbrat existent a les parcel·les veïnades, no a la parcel·la objecte del projecte.

c) Caldrà incorporar elements arbustius a la barrera vegetal en el límit nord de la parcel·la, ja que tenen un ritme de creixement més ràpid que els arbres, per tal de completar la barrera i reduir l'impacte paisatgística de la nova instal·lació. Aquests elements arbustius haurien de ser a base d'espècies autòctones, preferents existents a l'entorn i de baix requeriment hídric.

d) En el límit oest de la parcel·la, tenint en compte que la parcel·la limita amb un torrent, i que una part del terreny està afectat per una APR d'inundació, en el límit amb el torrent caldrà utilitzar espècies vegetals, diferents a la resta de límits: espècies vegetals de ribera, autòctones, preferentment presents a l'entorn proper.

e) Caldrà traslladar el tancament metàl·lic proposat, en el límit oest de la parcel·la amb el torrent, cap a l'interior de la parcel·la, per tal d'evitar situar-ho a la zona d'APR d'inundació.

f) Caldrà incorporar les condicions d'integració paisatgística i ambiental recollides a la norma 22 del PTIM (coberta inclinada de teula àrab, materials i acabats de la façana de la gamma de la pedra, del marès o dels ocres terra i la fusteria exterior ha de ser de fusta o metàl·lica amb la tipologia idèntica a la tradicional i de color verd carruatge) en les edificacions auxiliars del parc fotovoltaic per tal d'evitar elements constructius vists amb una aparença molt industrial, millorar la seva adaptació a l'entorn i reduir l'impacte paisatgístics del parc fotovoltaic.

g) Caldrà tenir en compte l'entorn de protecció que té la síquia en Baster/Font de la Vila, com element catalogat (BIC), havent-se d'estar a allò que determini l'administració competent en la matèria.

3.Es compliran amb les mesures ambientals definides a l'informe del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics:

a) Es prioritzarà la neteja en sec de les plaques fotovoltaiques. En cas de voler utilitzar aigües regenerades per a la neteja de plaques, en compliment del Reial Decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic i de la reutilització de les aigües regenerades, s'haurà de sol·licitar la corresponent concessió de reutilització, la qual es regirà per la normativa esmentada.

b) Atès que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat, s'atendrà al que disposa l'article 2 punt 1.c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'hauran d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries».

4.Es compliran amb les mesures ambientals definides a l'informe del Servei de Patrimoni Històric:

a) Durant tot el moviment de terres sigui present l'arqueòleg nomenat pel promotor (Josep Merino), en especial el pas soterrat del cablejat, i durant el desbrossament.

b) Que hi hagi un marge de 5 metres (1 m de protecció i 4 m d'entorn) entre el bé patrimonial i la instal·lació fotovoltaica. En els 4 m d'entorn es podrà instal·lar barrera vegetal.

c) Que es notifiqui la data d'inici de les tasques i un cop acabat el desbrossament es contacti amb els tècnics de Patrimoni Històric per realitzar una visita.

d) Les tasques de restitució de peces esfondrades s'hauran de dur a terme per un restaurador/a titulat i prèvia autorització d'un projecte específic, ja que s'actua sobre un BIC.

5.S'haurà de tenir en compte en el pla de gestió de residus que en el cas de reposició de panells en la fase d'explotació o de desmantellament del parc fotovoltaic, els residus dels panells fotovoltaics resultants han de ser gestionats com a Residus d'Aparells Elèctrics i Electrònics (RAEE), per tant perillosos, per la qual cosa per a la seva gestió s'ha de complir l'establert en el Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics.

6.Durant la fase d'explotació s'haurà d'incloure un manteniment preventiu de tots els equips elèctrics que contenguin olis o gasos dielèctrics. S'haurà de realitzar un control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites. En les operacions de manteniment que impliquin el buidat de l'hexafluorur de sofre, s'haurà de recuperar el gas.

7.En la fase de desmantellament, les actuacions de restauració del terreny seran les de restauració d'un terreny agrícola amb els cultius de garrovers i d'ametlers resistents al bacteri Xylella fastidiosa, així com el seguiment documental del grau de compliment durant el procés de restauració del terrenys.

8.Pel que fa a la barrera vegetal projectada com mesura d'integració paisatgística:

a) Les espècies arbòries en el moment de la seva implantació hauran de tenir un port mínim de 2,5 m d'alçada i la separació entre els peus sembrats serà entre 1 i 2,5 m, considerant el volum que pot ocupar cada individu arbori i s'ha d'assolir l'alçada de 3 metres en un terme màxim de 3 anys.

b) S'hauran de realitzar revisions periòdiques de l'estat de la barrera vegetal, assegurant el seu bon estat amb la reposició dels exemplars morts, així com realitzar tasques de manteniment i neteja de la barrera vegetal durant tota la vida útil del parc fotovoltaic.

c) L'òrgan substantiu i l'òrgan ambiental podran, en qualsevol moment, verificar l'estat de la barrera vegetal i, en el cas de que no estigués ben executada, l'òrgan substantiu obligarà al promotor a instal·lar-la amb les conseqüències establertes en la llei per incompliment de les condicions establertes a l'informe d'impacte ambiental.

d) Es realitzaran regs en el terreny abans de la implantació de la barrera vegetal, una vegada a la setmana durant 6 mesos després de la implantació de la barrera vegetal i durant els 18 mesos restants quan sigui necessari i els tres primers estius per assegurar el seu ràpid creixement. L'aigua de reg ha de ser aigua regenerada. El reg es realitzarà preferentment en horari de menor intensitat lumínica (primera hora del matí o darrera hora de l'horabaixa, amb la finalitat d'evitar la pèrdua del recurs per evaporació).

9.Quedarà prohibit l'ús d'herbicides i altres productes fitosanitaris al terreny del parc fotovoltaic. El control de la vegetació de l'interior del parc fotovoltaic es realitzarà mitjançant la pastura amb ramat oví. El control de plagues (insectes, lagomorfs o rosegadors) es realitzarà per mitjans mecànics, biològics o bé amb productes aptes en agricultura ecològica.

10.Abans de començar les obres per a la instal·lació de les plaques fotovoltaiques, s'haurà de realitzar un estudi microbiològic del sòl i un estudi de les poblacions d'insectes. S'haurà de programar fer un seguiment anual de la qualitat i evolució del sòl i de les poblacions d'insectes, durant la vida útil del parc fotovoltaic.

11. Respecte al Pla de Vigilància Ambiental:

a) Durant les fases d'obres i desmantellament, s'han de realitzar informes mensuals que recullin els resultats de les visites de l'obra de l'auditor ambiental i s'ha de realitzar un informe final de finalització de la fases d'obres i de desmantellament, els quals s'incorporaran dins el Pla de Vigilància Ambiental.

b) S'haurà d'incloure la inspecció i el manteniment de la barrera vegetal durant la fase d'explotació, les quals tendran caràcter trimestral durant el primer any i després del primer any seran anuals.

c) S'haurà d'incloure el control del gas hexafluorur de sofre (SF6) de manera periòdica, mitjançant la verificació de la pressió o de la densitat i s'aplicaran mesures correctores si es detecten fuites.

d) S'haurà d'incloure el control del consum d'aigua regenerada per al rec de la barrera vegetal.

e) S'hauran d'elaborar informes de seguiment ambiental anuals a partir d'una auditoria ambiental durant la fase d'explotació així com també s'hauran d'elaborar informes de seguiment ambiental de la restauració ambiental prevista després del desmantellament de la planta fotovoltaica almanco durant els 3 anys posteriors al desmantellament del parc fotovoltaic.

f) El PVA hauran d'incloure uns indicadors clars i específics per fer el seguiment objectiu de l'efectivitat de les mesures correctores i preventives a cada una de les fases del projecte. A més, hauran d'incloure les actuacions que es duran a terme en el cas que les mesures no obtinguin el resultat desitjat.

g) S'hauran d'elaborar informes de seguiment de la recuperació de les parcel·les agrícoles abandonades amb cultius de compensació del polígon 3 del TM de Manacor.

h) S'hauran de presentar informes anuals de registre de seguiment de l'activitat agrícola i ramadera complementària a la parcel·la 2 del polígon 14 del TM de Palma.

i) S'hauran de preveure realitzar mesures periòdiques del camp electromagnètic durant la vida útil de la instal·lació fotovoltaica, de la línia elèctrica i de la subestació elèctrica i s'ha de complir amb l'establert al Reial Decret 1066/2001, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament que estableix condicions de protecció del domini públic radioelèctric, restriccions a les emissions radioelèctriques i mesures de protecció sanitària sobre les emissions radioelèctriques i al Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-RAT 01 a 23 o a la normativa que els substitueixi. S'haurà de garantir que la població més propera a les instal·lacions no estigui exposada a un camp magnètic superior a 0,4 mTesla.

j) S'haurà d'incloure en el PVA el seguiment anual de la qualitat i evolució del sòl i de les poblacions d'insectes, durant la vida útil del parc fotovoltaic.

12.Si es vol seguir explotant el parc fotovoltaic després de la seva vida útil de 25 anys, s'haurà de sotmetre a un nou procediment d'Avaluació d'Impacte Ambiental.

Així mateix, es recomana:

-Rehabilitar les edificacions existents per tal d'albergar les construccions auxiliars del parc i reduir així l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació.

-Rehabilitar el safareig per tal d'utilitzar-lo com dipòsit d'aigua, així com, ubicar la caseta de bombeig en algunes de les edificacions existents a la parcel·la, per tal de recuperar un element etnològic i reduir l'impacte paisatgístic de la nova instal·lació.

-Mantenir un espai de reculada entre la síquia catalogada (inclòs l'aljub existent) i el nou tancament de la instal·lació, en el costat est de la parcel·la, per tal de mantenir la distància lliure suficient per no malmetre la futura zona de protecció, així com per evitar malmetre les visuals, l'entorn o la qualitat paisatgística de la ruta del sistema hidràulic de Palma que forma part de les rutes d'interès paisatgístic recollides en el PTIM.

-Situar el tancament metàl·lic de la nova instal·lació darrera de la barrera vegetal proposada, de manera que la barrera vegetal oculti el tancament metàl·lic des de l'entorn proper.

Es recorda que:

-Atès que la parcel·la on s'ubica el parc fotovoltaic està afectada per una servitud aeronàutica de l'Aeroport de Son Bonet, s'haurà d'obtenir un informe favorable de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) abans de l'execució de les obres.

-Atès que el límit oest de la parcel·la es troba a una APR d'inundació i que segons el Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística, els usos ubicats a les àrees de prevenció de riscs només es poden autoritzar amb l'informe previ favorable de l'administració competent en matèria de medi ambient, el promotor haurà d'obtenir un informe favorable del Servei d'Aigües Superficials per poder implantar el parc fotovoltaic amb seguretat per als béns i per al medi ambient.

-Atès que el pressupost és de 6.975.822,77 € per al parc fotovoltaic i el de la línia d'evacuació és 280.875 €, d'acord amb l'article 33.1 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, el promotor està obligat a contractar una auditoria ambiental que acrediti que es compleix amb l'informe d'impacte ambiental i el pla de vigilància ambiental ja que el pressupost del projecte supera la quantia d'un milió d'euros.

-S'haurà de complir amb el que disposa el Reial Decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.

-S'haurà de complir amb l'establert en el Reial Decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE), en el cas dels residus dels panells fotovoltaics, transformadors i altres aparells elèctrics que constitueixen el parc fotovoltaic.

-La gestió de residus vegetals generats per les tasques de manteniment i poda de la barrera vegetal s'haurà de realitzar d'acord amb la normativa vigent en la matèria.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament:9 de maig de 2023)

La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)