Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 310094
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2023, de les ajudes destinades al pagament dels compromisos agroambientals de conreus sostenibles per l’ús d’aigua regenerada

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La producció agrícola sostenible és un model de producció compromès amb el medi ambient per enfrontar-se a desafiaments com el canvi climàtic, la minva dels recursos naturals i la preservació de la biodiversitat. Exigeix als agricultors estar millor preparats i tenir els coneixements tècnics que poden contribuir a preservar el medi ambient, la transparència en la producció i la seguretat alimentària.

Els avanços tecnològics en agricultura poden millorar la seva contribució ambiental, així com permetre explotar les terres amb més eficàcia. D'altra banda, a les Illes Balears, el foment de la tècnica del regadiu és imprescindible per fer que la producció agrària sigui sostenible. Els recursos hídrics convencionals de les Illes Balears són reduïts, però es disposa d'un volum important d'aigua regenerada que, a hores d'ara, encara s'aboca al mar en un percentatge important. Per tant, és necessari fomentar l'ús de l'aigua regenerada.

La Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022 aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i pel FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i que estableix el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

Les actuacions finançades amb càrrec a aquesta convocatòria s'enquadren dins la intervenció de “Compromisos agroambientals en superfícies agràries (6501.2 SIGC). Compromisos de cultius sostenibles”, que està inclosa en el Pla estratègic nacional de la PAC de Espanya i emparada en l'article 70 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

D'acord amb el que estableix la intervenció amb codi 6501.2, en la qual s'emparen aquestes ajudes, les actuacions subvencionades contribuiran de manera específica als objectius de la PEPAC següents:

- SO5: promoure el desenvolupament sostenible i la gestió eficient de recursos naturals com l'aigua, el sol i l'aire, en particular mitjançant la reducció de la dependència química.

- SO6: contribuir a detenir i invertir la pèrdua de biodiversitat, potenciar els serveis ecosistèmics i conservar els hàbitats i els paisatges.

Amb la finalitat de garantir la gestió correcta i el funcionament harmonitzat de les intervencions en el marc del PEPAC, la convocatòria s'ajustarà al que estableix el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

De la mateixa manera i a l'efecte d'avaluar i controlar el compliment dels objectius i les fites del PEPAC i el càlcul dels indicadors de resultat i d'impacte de les actuacions finançades, cal tenir en compte el Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió Europea, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

El 6 d'abril del 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 27/2009, de 17 d'abril, es va constituir a les Illes Balears el Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica com a corporació de dret públic de base associativa, amb autonomia i capacitat d'actuar per al compliment de les seves funcions, de gestió, certificació i control de la producció, elaboració, transformació i comercialització del producte agrari ecològic i que exerceix les funcions d'única autoritat de control en el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Actualment, el FOGAIBA tramita un expedient de despesa plurianual per poder reservar crèdit suficient per atendre els pagaments de les ajudes corresponents a les anualitats 2024 a 2027, per la qual cosa correspon condicionar l'eficàcia de la convocatòria a la part del crèdit pendent d'aprovar.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, i de conformitat amb l'autoritat regional de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria, corresponent a l'any 2023, de les ajudes destinades al pagament dels compromisos agroambientals de conreus sostenibles per l'ús d'aigua regenerada, d'acord amb el que s'estableix a les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Pla estratègic de la PAC i del Programa d'actuacions territorialitzades de FEADER a les Illes Balears.

2. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria tenen com a finalitat fomentar l'ús de l'aigua regenerada per a la producció agrària, d'acord amb el que estableixen les intervencions sobre el desenvolupament rural territorialitzades a les Illes Balears.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions són les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de 750.000,00 euros (set-cents cinquanta mil euros) amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA d'acord amb la distribució plurianual següent:

Any 2023: 150.000,00 €

Any 2024: 150.000,00 €

Any 2025: 150.000,00 €

Any 2026: 150.000,00 €

Any 2027: 150.000,00 €

2. Les subvencions esmentades es financen de la manera següent:

- Fins a un import de 300.000,00 €, en un 54,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 10,80% a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 35,20% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

- Fins a un import de 450.000,00 € en un 100% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. No obstant el que preveu el punt 1 anterior, aquesta convocatòria queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en les anualitats 2024 a 2027 per un import conjunt de 600.000,00 €.

Tercer Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions

1. Poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, o bé agrupacions sense personalitat jurídica, que, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, siguin titulars d'una explotació agrària que compleixi els requisits següents:

a. Han d'estar inscrites a nom del peticionari en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA).

b. Els recintes per als quals se sol·licita ajuda han d'estar integrats dins l'àmbit territorial d'una concessió d'aigües regenerades o en tràmit de concessió.

c. Han de disposar de les infraestructures necessàries per a l'ús de l'aigua regenerada.

d. Han de disposar de comptadors volumètrics que permetin mesurar el volum d'aigua regenerada consumida.

e. Han de disposar d'una superfície mínima de 2 hectàrees.

3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, correspon a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.                                      

4. Els requisits generals i els compromisos que estableixen els punts anteriors s'han de mantenir durant un període de cinc anys, inclòs l'any de la sol·licitud, i que acaba el dia 31 de desembre del 2027.

5. La comprovació de la inscripció en el Registre Interisular Agrari de les Illes Balears (RIA) s'ha de fer d'ofici, excepte manifestació contrària de la persona peticionària, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

6. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, han de complir els requisits que preveu l'article 5 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com els que estableixen el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 13 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització perquè es pugui comprovar, excepte si hi ha una manifestació expressa en contra. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se li requerirà que aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA per comprovar-ho d'ofici.

8. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

1. Constitueix l'activitat subvencionable el reg del cultius que es detallen al punt 2 següent amb aigua regenerada, en un volum anual mínim de 2.000 metres cúbics per hectàrea.

2. Les superfícies agrícoles elegibles són les superfícies de cultius permanents i els conreus herbacis, inclosos les hortícoles, declarades com a tals a la sol·licitud única.

Cinquè Import de les ajudes

1. L'ajuda que preveu aquesta resolució es concedeix per un període de cinc anys. Aquest període es pot prorrogar dos anys més, mitjançant una resolució de la presidenta del FOGAIBA.

2. L'import anual de les ajudes serà de 200,00 € per hectàrea elegible, que s'ha de modular de la manera següent:

- Fins a 25 ha..........................................100% de l'ajuda.

- Des de 25 ha i fins a 50 ha..................50% de l'ajuda.

- Des de 50 ha.........................................10% de l'ajuda.

Sisè Sol·licituds d'ajuda

1. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar juntament amb la sol·licitud única, corresponent a l'exercici 2023, que preveu l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i en la forma que preveu la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 24 de febrer de 2023, de convocatòria, per a l'any 2023, dels ajuts corresponents a les intervencions en forma de pagaments directes que preveu el Pla estratègic de la PAC (PEPAC), publicada al BOIB núm. 26, de 28 de febrer de 2023.

2. El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i, d'acord amb el que preveu l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, acaba el 31 de maig del 2023.

No obstant això, i d'acord amb el que estableix l'apartat tercer de l'article 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, i sens perjudici de la resta d'exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d'aplicació, són admissibles les sol·licituds d'ajuda presentades fins al 15 de juny del 2023, però, en aquest cas, l'import de l'ajuda serà reduït en un 1% per cada dia hàbil de retard, excepte en cas de força major i circumstàncies excepcionals. Aquesta reducció també s'aplica respecte de la documentació que s'hagi de presentar juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l'admissibilitat de l'ajuda. Les sol·licituds presentades posteriorment es consideren no presentades.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027 i la resta de normativa d'aplicació.

4. La sol·licitud ha d'incloure la documentació següent:

a. En cas de persona jurídica, NIF de l'entitat i estatuts, reglament o escriptura de constitució de l'entitat, inscrits degudament en el registre corresponent.

b. Si escau, documentació que acrediti la representació legal de la persona que signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

c. Certificació del secretari de la comunitat de regants del fet que las parcel·les objecte d'ajuda estan incloses dins l'àmbit territorial de la Comunitat, si escau.

d. Concessió d'aigües regenerades o sol·licitud de concessió.

e. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més, s'ha d'aportar:

 

- NIF de l'agrupació.

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es facin constar expressament els compromisos d'execució que assumeix cadascú.

- Document d'autorització cap al FOGAIBA per comprovar els DNI dels membres de l'agrupació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

- Nomenament d'un representant o d'un apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

 

f. Si escau, i d'acord amb el que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, sempre que la subvenció superi els 30.000,00 euros, certificació emesa per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes que acrediti el seu compliment per la persona sol·licitant de l'ajuda, amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora. A aquest efecte, si de l'informe d'auditoria dels darrers comptes anuals es dedueix un compliment del 100% dels terminis de pagament a proveïdors per part del sol·licitant, n'hi haurà prou amb un certificat emès per l'auditor que indiqui que en el seu treball d'auditoria ha efectuat procediments per obtenir evidència de la correcció del contingut de la memòria dels comptes anuals com a certificació de compliment del requisit de l'article 13.3 bis. En cas que no sigui possible emetre aquest certificat (perquè no hi ha comptes anuals auditats o perquè aquests comptes reflecteixen un percentatge de compliment de terminis de pagament a proveïdors inferior al 100%), s'ha de presentar una certificació, basada en un informe de procediments acordats, que acrediti que el sol·licitant, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, no té cap factura pendent de pagament en la qual s'hagin superat els terminis legals de pagament. Aquesta certificació no pot tenir, en cap cas, una antiguitat superior a un mes anterior a la data de presentació de la sol·licitud.

g. Si escau, documentació que acrediti que es disposa de formació, d'acord amb el que estableix el punt 1.g de l'apartat novè.

h. Justificació de la titularitat del compte bancari en el qual se sol·licita el pagament de l'ajuda. En el cas d'entitats sense personalitat jurídica, s'ha de facilitar el número de compte de l'entitat.

5. La comprovació del DNI, tant de la persona interessada com del representant, així com del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i de la inscripció en el RIA, l'ha de fer d'ofici el FOGAIBA.

En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar aquestes dades, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per a aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.

7. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, s'ha de requerir a la persona sol·licitant mitjançant una publicació a la pàgina web del FOGAIBA perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxiva l'expedient sense cap altre tràmit.

Setè Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per seleccionar els beneficiaris d'aquestes ajudes, convocades mitjançant aquesta resolució, és el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes per als compromisos agroambientals de conreus sostenibles per l'ús d'aigua regenerada, objecte d'aquesta convocatòria, als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, s'ha de prorratejar l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que calgui notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web del FOGAIBA. Les diferents propostes de resolució es publicaran a la pàgina web els dies 1 i 15 de cada mes, i cada dilluns, o el dia hàbil següent si aquests són inhàbils.

2.  La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta de la cap de Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural. Abans de dictar la proposta, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en què s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa de què es tracti.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la persona interessada pot entendre com a desestimada la seva sol·licitud.

Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar ampliar el termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans que venci el termini i s'ha de notificar a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions i compromisos de les persones beneficiàries

1. Els beneficiaris es comprometen i s'obliguen, durant un període de cinc anys, inclòs el de la sol·licitud d'ajuda, és a dir, fins al 31 de desembre del 2027, a:

a) Mantenir l'activitat agrària, excepte en el cas de circumstàncies excepcionals o força major, i mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a les condicions de l'explotació i el beneficiari durant aquest període.

b) Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa a nivell de grup de cultiu en la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu. Aquest compromís es considera complert amb una tolerància màxima de disminució de la superfície compromesa d'un 20%.

c) Complir, a la seva explotació, els requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals que estableix el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries dels ajuts en el marc de la política agrícola comuna, que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

d) Utilitzar, per al reg dels cultius, un volum d'aigua mínim de 2.000,00 m3/ha i any.

e) Mantenir i actualitzar el quadern d'explotació, o bé el quadern digital d'explotació agrícola, quan sigui exigible conforme al que disposa la Disposició final vuitena del Reial decret 1054/2022.

El contingut mínim serà el que estableix l'annex II del Reial decret 1054/2022:

 

e.1. Dades generals del cultiu en cada parcel·la agrícola.

El titular de l'explotació pot agrupar les seves dades generals de cultiu en unitats homogènies de cultiu (UHC) sobre les quals es facin les mateixes pràctiques de cultiu, a l'efecte de facilitar l'emplenament dels apartats següents.

e.2. Tractaments fitosanitaris. Per a les actuacions fitosanitàries, s'ha de registrar per a cada UHC la informació conforme a l'annex III del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris.

e.3. Fertilització. Per a cada UHC s'ha de registrar el que indiqui la normativa sectorial respecte a la nutrició sostenible als sòls agraris. En aquest cas ha de complir amb la normativa i el continguts mínims que estableix el Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.

e.4. Altres aspectes que es recullin a la normativa sectorial reguladora respectiva de l'activitat concreta.

 

S'han d'inscriure les operacions de cultiu i actuacions efectuades a cada una de les parcel·les i/o UHC amb indicació de la data de realització i les incidències, si n'hi hagués.

El quadern d'explotació pot ser en format paper fins a l'entrada en vigor de l'article 9 del Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, que estableix l'obligació de gestionar el quadern digital d'explotació agrícola, que ha de ser en format digital segons la normativa reguladora específica.

f) Complir els requisits mínims de reutilització d'aigües regenerades que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2020/741, de 25 de maig de 2020, relatiu als requisits mínims per a la reutilització de l'aigua, així com els que estableix l'annex I.A del Reial decret 1620/2007, del règim jurídic de reutilització de les aigües regenerades.

g) Participar, durant el període de compromís, en activitats de formació relacionades amb la intervenció relativa als compromisos agroambientals de conreus sostenibles per l'ús d'aigua regenerada. Per això, ha de justificar l'assistència a algun curs o activitat de formació tècnica, relacionats amb la matèria, d'un mínim de 25 hores. Aquesta formació s'ha d'acreditar mitjançant una certificació de l'entitat que ha impartit el curs. Aquest període de compromís comença a partir de l'1 de gener del 2023 i acaba el 31 de desembre del 2027.

S'admet que la formació la rebi personal de plantilla de la persona beneficiària sempre que faci tasques relacionades amb l'activitat agrària de l'explotació.

Aquest compromís es pot substituir per una titulació en formació agrícola reglada de nivell FP2 o equivalent, certificat de professionalitat de nivell 3 de la família agrària o titulació universitària de la branca agrícola o forestal.

h) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, com també facilitar tota la informació que aquests òrgans els requereixin en relació amb les ajudes concedides.

i) En cas de fer tractaments fitosanitaris, el titular de l'explotació o personal propi ha de disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i casos que defineix el Reial decret 1311/2012, o aportar el contracte amb l'empresa de tractaments fitosanitaris inscrita en el ROPO.

j) Complir les normes d'emmagatzematge dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix el Reial decret 285/2021.

k) Complir les normes de gestió d'envasos dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix l'article 41 del Reial decret 1311/2012.

2. D'acord amb el que disposa l'article 70.7 del Reglament (UE) 2021/2115, de 2 de desembre de 2021, en cas que es modifiquin les normes o els requisits obligatoris que estableix el PEPAC de l'Estat espanyol, aprovat per la Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022, com també els requisits mínims que estableix la legislació autonòmica o nacional, i quan aquesta modificació impliqui uns compromisos més rigorosos que els subscrits per la persona beneficiària, aquesta persona ha d'assumir els nous compromisos que imposa la modificació. En cas que la persona beneficiària no accepti l'adaptació als nous compromisos, el compromís s'entén finalitzat sense que s'exigeixi cap reemborsament o pagament pel període durant el qual el compromís fos efectiu.

3. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir la resta que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 17 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm.43 , de 6 d'abril de 2023.

4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Cessió i traspàs de l'explotació

1. Si després de presentar-se una sol·licitud d'ajuda i abans de la data límit de modificació de la sol·licitud, una explotació és cedida per un beneficiari a un altre en la seva totalitat, no es concedeix al cedent cap ajuda en relació amb l'explotació cedida.

L'ajuda o el pagament sol·licitats pel cedent es concedeixen al cessionari, d'acord amb el que disposa l'article 114, apartat 3, del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sempre que el nou titular:

a. Informi el FOGAIBA de la cessió i sol·liciti el pagament de l'ajuda, en un termini de deu dies hàbils.

b. El cessionari presenti la documentació esmentada a l'apartat sisè d'aquesta resolució.

c. Compleixi totes les condicions exigides per a la concessió de l'ajuda respecte de l'explotació cedida.

2. La comprovació del DNI del cessionari, de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) es fa d'ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació de l'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas que s'hi oposi, ha de presentar els documents o certificats corresponents.

Onzè Justificació i pagament de les ajudes

1. Les persones beneficiàries han de presentar les sol·licituds anuals de pagament corresponents, a excepció de la primera anualitat, que correspon a l'any 2023, i que s'entén sol·licitada juntament amb la sol·licitud de l'ajuda.

Les sol·licituds anuals de pagament es presentaran en els termes i en el termini que anualment es fixi per a la sol·licitud única que regula l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre.

 

2. L'import de l'ajuda concedida s'abona al beneficiari mitjançant transferència bancària, i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop efectuats els controls i les verificacions corresponents, quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat per a la qual va ser concedida.

3. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu l'annex 1 d'aquesta resolució, així com les que preveuen la Llei 30/2022, de 23 de desembre, el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.

4. En el cas que no presenti la sol·licitud de pagament d'una anualitat, el beneficiari perd el dret a rebre la part de l'ajuda corresponent a aquest any i, en conseqüència, procedeix la revocació parcial de l'ajuda concedida. En aquest cas, no es produeix una revocació total de l'ajuda ni la reclamació dels imports rebuts en els anys anteriors; no obstant això, s'ha de verificar el compliment dels compromisos assumits i, si escau, s'han d'aplicar les sancions corresponents a descomptar d'anys successius o iniciar el procediment de reintegrament corresponent.

Dotzè Ajudes no reintegrables

De conformitat amb el que estableix l'article 23.6 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i l'article 4 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no s'han de reintegrar les ajudes rebudes quan l'incompliment d'algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits a la persona beneficiària sigui a causa d'algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:

a. Mort o desaparició de la persona beneficiària.

b. Incapacitat laboral de llarga durada de la persona beneficiària.

c. Catàstrofe natural greu o fenomen climatològic advers assimilable a catàstrofe natural que hagi afectat seriosament les terres agràries de l'explotació.

d. Destrucció accidental dels locals de l'explotació destinats al bestiar.

e. Epizoòtia, reconeguda per l'autoritat competent, que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar de l'explotació de la persona beneficiària.

f. Plaga vegetal o malaltia vegetal causada per microorganismes patogènics o factors ambientals, reconeguda per l'autoritat competent, que hagin afectat una part o la totalitat dels cultius de l'explotació de la persona beneficiària.

g. Expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquest fet no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud.

h. Pèrdua de la producció en una part o en la totalitat del cultiu o del ramat, per danys produïts per la fauna silvestre que hagin estat reconeguts per l'autoritat competent.

No obstant això, tot queda condicionat al compliment per part de la persona beneficiària de l'obligació de notificar a l'òrgan gestor els casos de força major i les circumstàncies excepcionals, juntament amb les proves pertinents a satisfacció d'aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què la persona beneficiària o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.

Tretzè Compatibilitats

Les actuacions objecte de les ajudes que preveu aquesta resolució només es poden combinar amb altres compromisos agroambientals quan aquests compromisos no siguin incompatibles, és a dir, quan siguin complementaris i compatibles entre si, segons estableix el Pla estratègic de la PAC de l'Estat espanyol aprovat per la Decisió de 31 d'agost de 2021.

Catorzè Control de les ajudes

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i les disposicions nacionals que estableixen el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, i el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre.

De conformitat amb el que disposa el títol II, capítol III, del Reial decret 1047/2002, s'efectuaran controls mitjançant monitorització sobre tots els expedients d'ajuda. En cas que es detectin incidències, s'han de notificar al beneficiari afectat els resultats provisionals dels controls i aquesta persona pot:

- Aportar fotografies georeferenciades de cada recinte (panoràmica i de detall) mitjançant l'aplicació SGA@App que justifiquin la validesa de la seva declaració.

- Adaptar la sol·licitud única per adequar-la a la realitat del terreny, en el període permès d'adaptació de la sol·licitud única que fixa l'article 112 del Reial decret 1048/2022, de 27 desembre. Aquesta adaptació ha de respectar els compromisos aprovats en la resolució de concessió per no tenir penalització.

- En cas que el titular no aporti fotografies ni adapti la sol·licitud única en el termini establert, es penalitza el titular segons correspongui.

- Per a cultius protegits (hivernacles, en túnel, etcètera), cal que el titular faci fotografies preventives quan el cultiu ja estigui desenvolupat, ja que el monitoratge no pot obtenir dades dels cultius protegits. En cas de fer diferents cultius (cultiu principal, cultiu secundari) s'han de fer fotografies de cada un dels cultius.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx,

en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè Règim jurídic

Per a tot el que preveu aquesta convocatòria s'aplica:

- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen les normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els Estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrari de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) 1307/2013.

- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

- El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.

- El Reglament (UE) 2020/741 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 de maig de 2020, relatiu als requisits mínims per a la reutilització de l'aigua.

- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a Espanya i dels fons europeus FEAGA i FEADER.

- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna.

- El Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de la condicionalitat reforçada i de la condicionalitat social que han de complir les persones beneficiàries de les ajudes en el marc de la política agrícola comuna que rebin pagaments directes, determinats pagaments anuals de desenvolupament rural i del Programa d'opcions específiques per la llunyania i la insularitat (POSEI).

- El Reial decret 1054/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableix i es regula el sistema d'informació d'explotacions agrícoles i ramaderes i de la producció agrària, així com el Registre autonòmic d'explotacions agrícoles i el quadern digital d'explotació agrícola

- El Reial decret 1051/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen unes normes per a la nutrició sostenible als sòls agraris.

- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, que estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions a les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna i modifiquen diversos reials decrets mitjançant els quals es regulen diferents aspectes relacionat amb aplicació a Espanya de la política agrícola comuna per al període 2023-2027.

- El Reial decret 1620/2007, de 7 de desembre, pel qual s'estableix el règim jurídic de la reutilització de les aigües regenerades.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. - El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- La Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears.

- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Setzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 9 de maig de 2023

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX 1 REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies

a. D'acord amb el que preveu l'article 18 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la sobredeclaració es calcula per a cada grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície declarada i multiplicat per 100, és a dir:

% sobredeclaració = [(superfície declarada – superfície determinada) : superfície declarada)] x 100

b. Si la superfície declarada a l'efecte de grup de cultiu sobrepassa la superfície determinada, tal com s'especifica en el punt a anterior, l'ajuda per a aquell grup de cultiu s'ha de calcular d'acord amb la superfície determinada, a la qual ha de ser d'aplicació la penalització que correspongui d'entre les següents:

- El doble del percentatge de sobredeclaració quan aquesta sobredeclaració és superior al 3% o a 2 ha, però inferior o igual al 20% de la superfície declarada.

- Per la totalitat de l'ajuda si la diferència és superior al 20% de la superfície declarada segons la fórmula explicada al punt a.

- No s'aplica cap penalització si el percentatge de sobredeclaració és igual o inferior al 3% i inferior a 2 ha.

c. En cas que el percentatge de sobredeclaració sigui de més del 50%, no es concedeix cap ajuda per superfície i, a més, la persona beneficiària està subjecta a una penalització addicional igual a l'import de l'ajuda corresponent a la diferència entre la superfície declarada i la superfície determinada conforme als punts a i b anteriors. Si aquest import de penalització addicional no es pot recuperar íntegrament en els tres anys naturals següents a aquell any en el qual s'hagi descobert la irregularitat, es cancel·la el saldo pendent.

2. Reduccions en el cas d'incompliment de criteris de subvencionalitat, així com de compromisos i altres obligacions

S'entenen per criteris de subvencionalitat aquells requisits, compromisos i altres obligacions vinculats a la concessió de l'ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.

Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris de subvencionalitat tenen com a base l'article 31 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat s'ha de fer d'acord amb la tipificació prèvia següent:

- Compromisos excloents (CE): compromisos l'incompliment dels quals no respecta els criteris i/o requisits que estableix la concessió i que ha de mantenir mentre duri l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, la seva exclusió i, si escau, s'ha de sol·licitar el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·la el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari queda exclòs de la mesura durant l'any natural de què es tracti i del següent.

- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:

 

1r. Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual comporta conseqüències rellevants per als objectius que cal assolir i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb els mitjans acceptables.

2n. Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la intervenció i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

3r. Compromís secundari (CS): compromís l'incompliment del qual té una baixa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda.

4t. Compromís terciari (CT): compromís l'incompliment del qual té escassa rellevància amb l'objectiu de la línia d'ajuda.

 

- Mantenir l'activitat agrària almenys durant la campanya, excepte en el cas de jubilació o força major, i mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte de les condicions de l'explotació i el beneficiari durant aquest període: CB.

- Utilitzar per al reg dels cultius un volum d'aigua superior als 2.000,00 m3/ha:

 

CP: si el volum emprat és inferior a 500 m3/any.

CS: si el volum emprat és superior o igual a 500 m3/any i inferior a 1.000 m3/any.

CT: si el volum emprat és superior o igual a 1.000 m3/any i inferior a 2.000 m3/any.

 

- Mantenir, sense disminuir, la superfície compromesa a escala de grup de cultiu a la resolució de concessió de l'ajuda, independentment que pugui variar la ubicació del cultiu dins les parcel·les que integren l'explotació agrària o dels canvis de les parcel·les on s'ubica el conreu; aquest compromís s'entén complert amb una tolerància d'un 20%: CS.

- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern, com també facilitar tota la informació que aquests òrgans els requereixin en relació amb les ajudes concedides: CB.

- Disposar i mantenir actualitzat el quadern d'explotació segons el que estableix el punt 1.c de l'apartat novè d'aquesta convocatòria:

 

CB: no disposar de quadern d'explotació.

CP: disposar de quadern d'explotació sense actualitzar o amb incorreccions en un període superior als últims tres mesos.

 

- Participar, durant el període de compromís, en activitats relacionades amb la intervenció relativa als compromisos agroambientals de conreus sostenibles per l'ús d'aigua regenerada. Per això, ha de justificar l'assistència a algun curs o activitat de formació tècnica, relacionats amb la matèria, d'un mínim de 25 hores:

 

CB: no participar en activitats de formació o ho fa amb una durada inferior a 10 hores.

CP: participar en activitats de formació d'una durada de més de 10 hores i menys de 20.

CS: participar en activitats de formació d'una durada de més de 20 hores i menys de 25.

 

- Complir els requisits mínims de reutilització d'aigües regenerades que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2020/741, de 25 de maig de 2020, relatiu als requisits mínims per a la reutilització de l'aigua, així com els que estableix l'annex I.A del Reial decret 1620/2007, del règim jurídic de reutilització de les aigües regenerades: CB.

- En cas de fer tractaments fitosanitaris, el titular de l'explotació o personal propi ha de disposar de carnet d'usuari professional en les condicions i els casos que defineix el Reial decret 1311/2012, o aportar el contracte amb l'empresa de tractaments fitosanitaris inscrita en el ROPO: CP.

- Complir les normes d'emmagatzematge dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix el Reial decret 285/2021: CP.

- Complir les normes de gestió d'envasos dels productes fitosanitaris, d'acord amb el que estableix l'article 41 del Reial decret 1311/2012: CP.

Les penalitzacions per incompliment dels requisits legals de gestió, així com les bones condicions agràries i mediambientals, les regula el Reial decret 1049/2022, de 27 de desembre.

D'acord amb el que estableix l'article 31.5 del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, si un mateix incompliment suposa més d'una penalització pels criteris o els requisits de subvencionalitat, compromisos o altres obligacions als quals fa referència l'article 9 de la Llei 30/2022, s'ha d'aplicar la que tingui un import més elevat.

3. Incompliments intencionats

De conformitat amb el que disposa l'article 3 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, no es concedeix cap ajuda als beneficiaris que hagin creat artificialment les condicions exigides per obtenir les ajudes. Es consideren condicions artificials les que estableixen l'annex I del Reial decret 1047/2022, i els articles 35, 40 i 48 del Reial decret 1047/2022, que estableixen disposicions específiques sobre els controls que s'han de fer en cas de sospita.