Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 308684
Acord del Consell Executiu i del Consell Rector de l’Agència de Reserva de Biosfera en sessió de caràcter ordinari de 24 d’abril de 2023, relatiu a l’aprovació de la convocatòria i les bases que regulen els ajuts per a accions de voluntariat l’any 2023 (exp. 0908-2023-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Pla Estratègic de Subvencions dels Pressuposts generals del CIM per a l'exercici 2023 preveu i inclou la convocatòria de subvencions per a activitats de voluntariat en què es diu expressament que haurà de contribuir a millorar la implicació ciutadana en la gestió del territori, reforçar el teixit associatiu de la reserva de biosfera i contribuir a millorar la comprensió ciutadana respecte als problemes territorials.

El Consell Insular de Menorca, a través del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera, pretén donar suport a les entitats que treballen amb accions de voluntariat compromeses amb la sostenibilitat de l'illa.

Per tal de donar suport econòmic a les entitats que treballen amb la participació i implicació ciutadana, es creu convenient establir una convocatòria d'ajuts per a accions de voluntariat de la Reserva de Biosfera de Menorca, raó per la qual és necessària l'aprovació de les bases que regeixen la convocatòria.

Amb aquestes ajudes, el que es vol fomentar no és l'activitat econòmica principal de les entitats que opten als ajuts, sinó reconèixer i compensar els beneficis que generen a tota la societat i la seva contribució a la sostenibilitat de la reserva de biosfera.

Les ajudes a empreses o entitats per activitats no econòmiques no seran considerades ajudes d'estat, en no complir cap dels criteris establerts en l'article 107 del Tractat de la Unió Europea quant a alteració de la competitivitat de les empreses i la competència del mercat interior, i per tant no s'han de complir els requisits que estableixen les normatives europees per a aquests tipus d'ajuts perquè no és un d'ells, sense perjudici que, per suposat, s'hagi de complir la resta de normativa de subvencions que sigui aplicable.

De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta del conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera i de la presidència de l'Agència de Reserva de Biosfera,

S'adopten els acords següents:

Primer. El Consell Executiu, per unanimitat dels set membres presents (senyora Mora Humbert, senyor Maria Ballester, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Juaneda Mercadal i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, aprova les bases que regeixen la concessió d'ajuts per a accions de voluntariat de la Reserva de Biosfera de Menorca dirigides a les entitats de voluntariat que exerceixen la seva activitat a Menorca. Es transcriuen en annex.

Segon. El Consell Rector de l'Agència Menorca Reserva de Biosfera, per unanimitat dels set membres assistents (senyora Mora Humbert, senyor Juaneda Mercadal, senyora Torrent Bagur, senyor Pastrana Huguet, senyora Gomila Carretero, senyor Maria Ballester i senyora Gómez Estévez) i en votació ordinària, aprova la convocatòria corresponent a l'any 2023 que ha de regir la concessió d'ajuts per a accions de voluntariat de la Reserva de Biosfera de Menorca dirigides a les entitats de voluntariat que exerceixen la seva activitat a Menorca amb les condicions següents:

a) L'Import màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a la partida 17201 - 48000016 del capítol 4, RB, del Pressupost del CIM de l'any 2023, «Ajudes voluntariat», per un valor total de 100.000 €.

b) L'import màxim subvencionable per sol·licitud és de 6.000 €.

L'import total de la subvenció que atorgui el Consell Insular de Menorca, de manera aïllada o en concurrència amb altres ajudes o subvencions de qualsevol procedència, no podrà superar el 100 % del cost de l'activitat subvencionable i, en el cas que se superés aquest percentatge, l'aportació del Consell Insular s'ajustaria a aquest límit.

c) El termini de presentació de sol·licituds per acollir-se a aquesta convocatòria comença a partir de l'endemà que la convocatòria surti publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el 30 de maig de 2023.

d) Són objecte de ser subvencionades les actuacions executades de l'1 de gener de 2023 fins el 30 de novembre de 2023, sense possibilitat de ser prorrogades.

e) Els beneficiaris resten obligats a justificar les actuacions i despeses efectuades amb càrrec a l'ajut econòmic concedit abans del 15 de desembre de 2023.

f) Les funcions d'instrucció d'aquests ajuts seran assumides per Miquel Truyol Olives, tècnic del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera del Consell Insular de Menorca.

g) Es crea la Comissió Avaluadora d'aquests ajuts, que examinarà les sol·licituds presentades i emetrà l'informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució, formada pels membres següents:

  • President: el conseller de Medi Ambient i Reserva de Biosfera, Josep Juaneda Mercadal
  • President suplent: el director insular de Projectes Sostenibles, Isaac Olives Vidal
  • Vocal 1: el tècnic de medi ambient del CIM Félix de Pablo Pons
  • Vocal 2: l'enginyera tècnica industrial del Departament de Medi Ambient del CIM Meritxell Briansó Farell
  • Vocal 3: la tècnica de medi ambient del CIM Juana Maria Pons
  • Secretària: l'administrativa del Departament de Medi Ambient del CIM Margarita Triay Diaz
  • Secretari suplent: l'auxiliar administratiu del Departament de Medi Ambient del CIM José María Sánchez González

Tercer. Comunicar els acords anteriors a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

 

ANNEX Bases que regeixen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a accions de voluntariat l'any 2023

1. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és la regulació dels ajuts per a accions de voluntariat que duguin a terme les entitats ciutadanes reconegudes per dur-les a terme. Té per finalitat el reconeixement d'iniciatives per la implementació d'actuacions d'implicació ciutadana en la sostenibilitat de l'illa.

La convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca per a l'any 2023, on s'indiquen, quant als efectes previstos, la millora quant a la conservació i recuperació de camins, la millora en la conservació del patrimoni natural i cultural de la reserva de biosfera, la millora del sector primari i en definitiva l'augment del nombre de ciutadans conscienciats amb la preservació del territori.

2. Finalitat

Aquesta convocatòria, com queda indicat al Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca per a l'any 2023 té per finalitat:

  • Contribuir a millorar la implicació ciutadana en la gestió del territori.
  • Reforçar el teixit associatiu de la reserva de biosfera.
  • Contribuir a millorar la comprensió ciutadana respecte als problemes territorials.

3. Finançament i import màxim

L'import màxim i les partides a les quals s'aplicaran les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases seran els que s'estableixin en la convocatòria.

Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases.

L'import de les subvencions en cap cas pot ser d'una quantia tal que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada.

4. Activitats subvencionables: requisits i condicions

Poden ser objecte de subvenció les activitats següents:

- Qualsevol acció de voluntariat que s'ajusti a l'objecte de la convocatòria. Es consideren accions de voluntariat segons la Llei 11/2019 de voluntariat de les Illes Balears, aquelles accions concretes i específiques que es facin des d'una entitat en el marc d'un progra oma de voluntariat. Quant al Programa de voluntariat, haurà d'estar aprovat per l'òrgan directiu de l'entitat òrgan equivalent, i haurà de comptar amb el contingut mínim que determina l'article 4 de la Llei 11/2019 de voluntariat de les Illes Balears, en concret ha d'incloure objectius, funcions concretes de les persones voluntàries, recursos necessaris, formació necessària, persona responsable i sistema de coordinació i de participació de les persones voluntàries. En cas que l'entitat no disposi del pla elaborat, es condicionarà l'ajut a tenir-lo aprovat abans de l'inici de l'acció concreta.

Les activitats subvencionades han de complir els requisits següents:

Quant a l'objecte de l'acció, qualsevol acció dins qualsevol dels àmbits prevists en l'article 7 de la Llei 11/2019 de voluntariat de les Illes Balears, sempre que s'impulsin accions de sensibilització i millora del medi ambiental i cultural de la reserva de biosfera, en concret i en coherència amb el Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca per a l'any 2023 es prioritzaran:

  • Accions que millorin les condicions de les finques del sector primari que contribueixin a millorar els serveis ecosistèmics associats així com la millora de l'adaptació al canvi climàtic.
  • Accions que millorin l'accessibilitat i estat de conservació de la xarxa de camins i rutes senderistes.
  • Accions que millorin l'estat de conservació de l'entorn natural.
  • Accions que contribueixin a la reducció de residus, inclòs el malbaratament alimentari.
  • Accions que contribueixin a l'accessibilitat universal de la població als espais naturals.

El període subvencionable d'aquests ajuts és de l'1 de gener de 2023 fins al 30 de novembre de 2023

5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.

6. Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser-ne beneficiàries les entitats jurídiques que compleixin les condicions següents:

  • Tenir els requisits per estar degudament constituïts com entitat de voluntariat en els termes prevists en l'article 4 b i article 14 de la Llei 11/2019 de voluntariat de les Illes Balears. S'haurà d'acreditar a aquest efecte que s'ha iniciat el procediment per incloure l'entitat al cens d'entitats de les Illes Balears.
  • Tenir seu o subseu a Menorca.
  • Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributaries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.

2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:

  • Les entitats jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i les demés lleis que resultin d'aplicació.
  • Les persones jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.

7. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades de forma electrònica, mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.

2. Documentació que s'ha de presentar amb la sol·licitud:

D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment comú de les administracions públiques; amb la disposició addicional vuitena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'article. 95.1 k de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o recavar els documents elaborats per qualsevol administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

A) Documentació administrativa general

a) Còpia del document de identificació fiscal (NIF/CIF), tan sols en el cas que s'oposi a la seva consulta per part del CIM.

b) Si el sol·licitant és persona jurídica, original o còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i per designar representant.

c) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), i les demés lleis que resultin d'aplicació. Annex 1.

d) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Annex 1.

e) Document de designació de compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament. Annex 2.

f) En cas de no autoritzar al Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries establert a l'article 28.2 de la Llei 39/2015 i l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, la persona interessada haurà d'aportar un certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Annex 1.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b i e, en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud.

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts

Memòria explicativa i valorada, que ha d'incloure com a mínim els apartats següents: Annex 3

  1.  Antecedents i justificació de les actuacions proposades
  2.  Definició dels objectius
  3.  Resultats esperats inclòs l'impacte social i l'impacte al medi natural o cultural de l'illa
  4.  Accions preparatòries incloses les de formació, executives i d'avaluació posterior o seguiment, on s'inclogui l'aliança amb altres entitats (si escau) i l'origen dels productes que es puguin adquirir (si escau)
  5.  Localitzacions previstes
  6.  Dates previstes
  7.  Seguiment i avaluació
  8.  Pressupost previst inicialment detallat segons partides subvencionables: materials inclòs els fungibles, transport, dietes, formació, organització logística

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubr,e de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en aquesta base s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

  • Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada llei.
  • Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

5. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

8. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable

1. Seran subvencionables les despeses de materials necessaris per dur a terme l'acció, en concret:

  • Les despeses de transport, inclosa la benzina, fins al lloc en què es dugui a terme l'acció dels voluntaris i organitzadors de l'acte.
  • Les despeses de manteniment de la maquinària que es faci servir en el programa o pla de voluntariat de l'entitat.
  • Les despeses de manutenció dels voluntaris fins un màxim de 8 €/ dia per participant.
  • Les despeses de formació del voluntariat o del personal organitzador en matèria de voluntariat.
  • Les despeses derivades directament de l'acció de voluntariat com seria el cost de la gestió o tractament de residus generat (inclosa la trituració de restes vegetals).
  • Les despeses d'organització de l'activitat duts a terme per personal propi de l'entitat fins un màxim del 40 % del cost total de l'acció.

2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable, i per tant forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.

3. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base catorzena.

Quan el beneficiari de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables en què hagi incorregut en les seves operacions comercials hauran d'haver estat abonades en els terminis de pagament previstos a la normativa sectorial que li sigui aplicable o, si no, als establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

4. En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte:

  • Les despeses d'amortització.
  • La despesa de l'assegurança obligatòria.

9. Determinació de l'import de la subvenció

L'òrgan instructor valorarà i puntuarà cada una de les sol·licituds admeses. Totes rebran una puntuació final resultat de la suma de la puntuació obtinguda a cada un dels punts 1, 2, 3 i 4 de la base següent (base 10) i serà com a màxim de 20 punts.

El repartiment de l'ajut es farà en funció de la puntuació final obtinguda d'acord amb els criteris objectius establerts en la base desena, tenint preferència els que més puntuació obtenguin. D'acord amb això, s'atorgaran els imports sol·licitats per les entitats fins esgotar el crèdit disponible i respectant els límits establerts a la base tercera.

Cada entitat podrà presentar un màxim de 3 sol·licituds. En cas de sol·licitar-ne més d'una, l'entitat haurà d'indicar l'ordre de prioritat de les mateixes.

En primer lloc, podran rebre l'ajut les entitats que tan sols hagin presentat una sol·licitud o, en el cas d'haver-ne presentat més d'una, la que hagin elegit com a primera opció. En cas d'esgotar el crèdit existent s'atorgaran per ordre de puntuació tenint en compte l'establert en aquesta base i els criteris objectius de la base desena.

En segon lloc, es valoraran les sol·licituds elegides com a segona opció per part de les entitats que n'hagin sol·licitat més d'una. En cas d'esgotar el crèdit existent, s'atorgaran per ordre de puntuació tenint en compte l'establert en aquesta base i els criteris objectius de la base desena.

En tercer lloc, es valoraran les sol·licituds elegides com a tercera opció per part de les entitats que n'hagin sol·licitat més de dues. En cas d'esgotar el crèdit existent, s'atorgaran per ordre de puntuació tenint en compte l'establert en aquesta base i els criteris objectius de la base desena.

En cas d'empat, quant a sol·licituds que es quedin fora de la convocatòria, es prioritzarà la d'aquelles entitats que no tenguin cap més sol·licitud aprovada dins la mateixa convocatòria.

En cada convocatòria d'ajuts, es determinarà l'import total dels ajuts i la quantitat màxima subvencionable.

10. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts

Els criteris objectius i la puntuació que s'ha de tenir en compte es valoraran en cada cas:

1. Accions ajustades a les prioritats establertes a l'apartat 4.2 de les presents bases: 3 punts.

2. Impacte de l'acció: 9 punts. Es valoraran els continguts establerts a la memòria tenint en compte:

  • Coherència i organització de l'acció, fins a 2 punts.
  • L'impacte social de l'acció (beneficiaris directes i indirectes de l'acció de voluntariat), fins a 3 punts.
  • L'impacte al patrimoni natural i al patrimoni cultural material i immaterial de l'acció, fins a 3 punts.
  • Antecedents de l'acció proposada, fins a 1 punt.

3. Aliances amb altres sectors: 6 punts.

  • Si l'acció o part d'ella es fa amb aliança amb altres entitats, fins un màxim de 3 punts.
  • Si l'acció implica la compra de producte local en un % superior al 50 % (excepte aigua i refrigeris) fins un màxim de 2 punts (fins a 3 punts si el producte disposa d'alguna certificació de garantia de sostenibilitat).

4. Accessibilitat: 2 punts.

  • Si l'acció implica la facilitat per a l'accés universal a ella, fins a 2 punts.

11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

  • Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
  • L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.
  • La instrucció correspondrà al tècnic del Departament de Medi Ambient i Agència Reserva de Biosfera que s'assenyali en la convocatòria, que haurà de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
  • Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient, o de la comissió avaluadora si n'és obligatòria la constitució, seleccionant els beneficiaris mitjançant concurs tal i com estableix l'article 17 del Decret llei 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.
  • Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria o hi manca la documentació exigida, s'ha de requerir al sol·licitant, perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si no ho fa, se'l tindrà per desistit.
  • Una vegada examinades les sol·licituds presentades dins el termini establert a la convocatòria per part de l'instructor o per la comissió avaluadora corresponent, i després que aquest o aquesta hagi emès el seu informe, l'instructor n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el conseller executiu competent de la matèria, el qual dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
  • Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per tal d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
  • La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
  • Si la subvenció implica una despesa plurianual, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima què s'ha d'aplicar a cada exercici.
  • El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. No obstant l'anterior, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
  • La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i el CIM la publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a efectes de notificació (art.45.1 b de l'LPACAP).
  • La concessió de l'ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d'un conveni de col·laboració amb l'entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.

12. Comissió avaluadora

  • La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent. La seva creació i el nomenament dels seus membres vindrà establerta per a cada convocatòria, d'acord amb aquestes bases.
  • L'objecte de la Comissió Avaluadora és examinar els expedients d'ajuts, que hauran d'anar acompanyats d'informe tècnic, i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
  • La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:
    • President/a: conseller de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
    • Secretari/ària: un funcionari de l'àrea de gestió administrativa del Departament de Medi Ambient.
    • Vocals: tres tècnics del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
  • La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.
  • Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
  • Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari i de la meitat, almenys, dels seus membres.

13. Abonament dels ajuts

1. Els ajuts s'abonaran, per norma general, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada.

En la fase de comprovació de la despesa realitzada, se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

2. L'abonament dels ajuts per part del Consell Insular s'efectuarà mitjançant transferència bancària en un termini de 30 dies, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

Les bases poden preveure efectuar pagaments parcials contra la justificació de la realització parcial de l'activitat subvencionada en la forma i amb els requisits que s'estableixin en les mateixes bases.

Excepcionalment, es pot preveure l'avançament de les ajudes en el moment d'inici de l'activitat subvencionada, però en aquest cas s'han d'especificar les condicions i els requisits i determinar l'import màxim de l'avançament.

3. En els supòsits de concessió de bestreta, d'acord amb l'article 37 TRLSIB, els beneficiaris estaran exempts de constituir garantia quan, d'acord amb la legislació vigent, gaudeixin del privilegi d'exempció de constitució de garanties davant els òrgans i jurisdiccionals i en la resta de supòsits prevists a l'article 42 de l'RLGS. S'entén que les entitats sense ànim de lucre amb manca de disponibilitat de tresoreria no hauran de constituir garantia per les seves característiques especials, sempre que quedi suficientment assegurat el compliment de les obligacions imposades. La petició d'exoneració de la constitució de garantia i el motiu s'han d'indicar en l'imprès de sol·licitud de l'ajut.

4. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat, del Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social. Respecte a això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 €. (art.11 f) TRLGSIB).

5. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

14. Justificació de les despeses

1. Les entitats beneficiàries resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a la subvenció o ajut econòmic concedit en el termini establert a la convocatòria. Si existissin causes excepcionals que ho impedeixin, els beneficiaris les han d'al·legar per escrit i, a la vista d'aquestes causes, l'òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.

2. La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:

  • Compte justificatiu simplificat, previst en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de subvencions, integrat per la documentació següent:
    • Una memòria breu de les actuacions dutes a terme, amb imatges de l'acció i explicació dels resultats i les possibles desviacions del pressupost.
    • El certificat acreditatiu que s'han efectuat les activitats del projecte objecte de la subvenció firmat pel representant de l'entitat.
    • Una relació de despeses realitzades numerada i ordenada de factures i altres documents de valor probatori equivalen amb validesa en tràfic mercantil o amb eficàcia administrativa, a nom del beneficiari que justifiqui totes les despeses corresponents a les activitats i conceptes subvencionables a la resolució. Així mateix, el compte justificatiu pot incloure una relació de liquidacions efectuades pel beneficiari relatives a despeses menors i despeses diverses de funcionament sempre que aquests no superin el 10 % del total, la qual cosa no exclou la necessitat de presentar les factures corresponents o altres documents d'idèntic valor probatori que justifiquin aquestes despeses. (Annex 4)
    • S'admetran pagaments en efectiu fins a 300 € sempre que a la factura hi consti: data del cobrament, identificació del declarant del cobrament (nom, DNI i signatura) i segell de l'empresa (facultatiu, aquest, en cas que l'emissor sigui persona física).
    • En cas de justificar personal propi de l'entitat per tasques d'organització, nòmina del mateix i declaració responsable del nombre d'hores destinades al projecte per cada un dels recursos humans destinats al mateix. Es contarà com a justificació el % imputat a la nòmina segons les hores declarades.
  • S'admetran desviacions entre despeses elegibles previstes inicials del pressupost en un màxim del 30 % entre partides de la memòria inicial, sense que en cap cas superi la quantitat adjudicada en la resolució, en aquest cas s'haurà d'adjuntar una memòria justificativa.

3. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.

4. Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, pel contrari, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

5. Són despeses subvencionables les efectivament pagades abans que acabi el termini de justificació dels ajuts.

6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

7. Si, un cop transcorregut el termini establert a les bases per a la justificació, aquesta no s'ha presentat, s'ha de requerir el beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. Aquest requeriment tindrà, així mateix, la consideració d'inici d'expedient de revocació i reintegrament que correspongui.

15. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris:

  1.  Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
  2.  Realitzar l'activitat objecte de subvenció en el termini màxim establert.
  3.  Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts. L'incompliment d'aquesta obligació de justificació podrà motivar la incoació d'un procediment sancionador i el responsable arribar a ser sancionat amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions en els termes prevists a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
  4.  Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.
  5.  Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
  6.  Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
  7.  Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes amb la mateixa finalitat.
  8.  Fer constar de manera expressa el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades. En aquest sentit, la difusió s'ha de fer a través dels mitjans que siguin adequats d'acord amb la naturalesa del projecte.
  9.  Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se'n poden derivar retards en l'execució o si poden afectar el cost total, i sol·licitar l'autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte objecte d'ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
  10.  Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

16. Revocació i reintegrament dels ajuts

1. En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà l'expedient de revocació i consegüent reintegrament dels ajuts segons correspongui.

2. Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'han d'aplicar els articles 43 i 44 del TRLS, el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable. Són causes d'incompliment, i per tant escaurà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència d'interès de demora, les següents:

a) Absència total de la documentació justificativa o presentació d'aquesta fora de termini.

b) Absència parcial de la documentació necessària per a la justificació o justificació incompleta.

c) Execució de les accions subvencionables fora del termini establert per fer-ho.

d) Obtenció de la prestació falsejant les condicions requerides o ocultant les que ho haguessin impedit.

e) Incompliment les obligacions imposades amb motiu de la concessió de la prestació.

f) Manca d'adequació a la finalitat per a la qual la prestació va ser concedida.

g) Resistència, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer d'aquesta institució local.

3. En el cas que no escaigui la revocació total de l'ajut concedit, es pot aplicar un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'esmentat incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.

4. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantia que excedeixi del pressupost executat esmentat.

5. Si s'haguessin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, comptador des que el pagament es va fer efectiu fins a la data de la resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

6. Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.

7. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.

17. Infraccions i sancions

1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell Executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.

18. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Els acords del Consell Rector de l'Agència de Reserva de Biosfera de Menorca pels quals s'aproven les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Els esmentats recursos s'entendran desestimats, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

Normativa general aplicable

En tot el que no prevegin expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:

  • Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
  • Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
  • Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005)
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques
  • Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars

19. Protecció de dades de caràcter personal

Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.

ANNEX I. Model normalitzat de sol·licitud

ANNEX II. Declaració de dades bancàries

ANNEX III. Model de memòria

ANNEX IV. Compte justificatiu

 

Maó, 4 de maig de 2023

Per delegació de la presidenta, el secretari del Consell Executiu i del Consell Rector (Decret 427/2019, d'11 de juliol i Decret 20/2000, de 21 de gener) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019 i BOIB núm. 13 de 30-1-2020) Octavi Pons Castejón