Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 308168
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per mantenir el sector làctic davant la crisi provocada per la guerra d’Ucraïna corresponent a l’any 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El sector lleter té la consideració de sector estratègic a les Illes Balears, especialment a les illes de Menorca i Mallorca i amb presència a l'illa d'Eivissa. Això és així tant per raons econòmiques com per raons socials i ambientals.

Parlem d'un sector que articula un conjunt molt extens d'operadors econòmics, que inclou un total de 162 explotacions de llet o mixtes, 2 industries làcties, 40 formatgeries artesanals, 13 formatgeries industrials i 34 maduradores d'un dels productes alimentaris més reconeguts i valorats de les Illes Balears com és el formatge de Maó-Menorca. Es tracta d'un sector que agrupa 104 explotacions ramaderes orientades a la producció lletera i 82 indústries làcties, que no només generen prop de 800 llocs de treball directes i un valor afegit brut de prop de 70 milions d'euros a l'any, sinó que també configuren l'estructura social i les senyes culturals i d'identitat de les illes.

La producció agrària i ramadera són activitats essencials i crítiques que s'han de garantir sota qualsevol circumstància. El seu manteniment i la viabilitat garanteixen a la població un accés a fonts segures i suficients d'aliments a preus assequibles, cosa que és bàsica i fonamental per subsistir.

Tal com reconeix la Comissió, al document COM (2022) 133 final, de 23 de març de 2022, “Garantir la seguretat alimentària i reforçar la resiliència dels sistemes alimentaris”, l'inici de la invasió russa d'Ucraïna, el 24 de febrer del 2022, ha desestabilitzat, encara més i d'una manera sense precedents, els fràgils mercats agrícoles, en què els productors ja suportaven un augment considerable dels costos de les entrades (energia, fertilitzants, pinsos...) i els consumidors, un increment del preu dels aliments, cosa que posava de manifest les vulnerabilitats del sistema europeu. La guerra a Ucraïna ha agreujat la tensió en els mercats energètics i de matèries primes i ha posat en perill la recuperació econòmica iniciada en el moment en què es començava a veure el final de la pandèmia de la COVID-19.

Malgrat que els sectors agraris s'hauran d'adaptar gradualment a les noves circumstàncies, la Unió Europea ha considerat necessari fer costat als productors en aquells sectors en què els costos dels inputs estan augmentant fins a nivells insostenibles, i en els quals els productes no poden trobar la seva sortida normal en el mercat.

En el cas del sector lleter, el conflicte bèl·lic a Ucraïna no ha fet més que agreujar la situació que es va començar a produir després de la sortida de la pandèmia a causa de la crisi en les cadenes de subministrament, caracteritzada per un increment sostingut dels costos de producció derivats de l'augment dels preus de les matèries primeres per a alimentació animal i dels preus de l'energia i dels combustibles. Els increments dels pinsos des de l'inici de la guerra, el passat 24 de febrer, en el primer any de conflicte van superar el 50% i en el segon any superen ja el 70% en la majoria dels casos si els comparem amb els preus de 2021 o de 2020, respectivament. De la mateixa manera, i si bé encara no es disposen de dades posteriors a l'inici del conflicte, la dada disponible de l'any 2022 indicava que el cost del gasoil agrícola s'havia incrementat gairebé un 95,8%, l'electricitat més d'un 114,7% i els fitosanitaris més d'un 6,5%. Si bé és cert que des del mes d'octubre es comença a albirar una estabilització i contenció dels preus i fins i tot baixades lleugeres en les principals rúbriques, no és menys cert que aquest procés encara no s'ha traslladat als comptes d'explotació del sector del boví de llet.

Els productors de boví de llet tenen serioses dificultats per traslladar aquest increment de costos al llarg de la cadena. Les dades disponibles del Ministeri d'Agricultura mostren com, si bé els costos de producció s'han incrementat de mitjana un 55%, els ramaders de llet només han pogut traslladar al preu final entorn d'un 30% d'aquests increments. El sector boví de llet, particularment a l'illa de Menorca, és un sector lligat al territori i amb una base territorial àmplia per explotació que li permet un maneig sostenible de les ramaderies. D'altra banda, i malgrat les important pujades registrades des d'octubre de l'any 2021 fins a desembre del 2022 en el preu de la llet percebut pels ramaders, la realitat és que el sector de boví de llet de les Illes Balears continua sent el que rep un preu més baix pel seu producte de tot Espanya. Fins i tot durant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, la diferència entre el preu mitjà rebut a les Illes Balears i el rebut per una explotació lletera de mitjana a Espanya s'ha incrementat, i ha passat de 0,03 €/l a l'inici de la guerra a 0,064€/l el desembre del 2022.

L'augment en els costos de producció per als sectors agraris i ramaders en general, i especialment per al sector ramader de llet, té un impacte directe en la inflació sobre els aliments que ha tancat l'any 2022 amb nivells inassumibles per a la població. En concret, l'increment del preu de la llet al consum s'ha situat en un 30%. Contribuir a alleujar la càrrega dels costos de producció en el sector ramader ajuda de manera indirecta a contenir la pujada dels preus al consumidor final.

No obstant això, a causa de la continuïtat del conflicte bèl·lic per la invasió d'Ucraïna per part de Rússia durant tot l'any 2022, encara va persistir una profunda inflació en els costos de producció de les explotacions lleteres, que han hagut de prendre decisions dures per sobreviure. Les estratègies han estat reduir la producció a través de la retirada de vaques a sacrifici o bé minvar la producció de llet via alimentació, la sobreexplotació del treball agrari familiar o l'absència total d'inversions necessàries en les explotacions, la qual cosa implica, a la llarga, una descapitalització del sector. El resultat és que l'any 2022 ha tancat amb la caiguda de la producció s'acosti al 10% pel que fa al 2021.

El sector lacti està sotmès a les tensions constants del mercat, la qual cosa provoca una forta volatilitat dels preus. Aquestes circumstàncies impacten en el proveïment. El resultat és que el sector lacti és altament sensible a les circumstàncies econòmiques i de producció com les que vivim actualment amb la crisi de la guerra d'Ucraïna. Per això, en la seva regulació és essencial concertar el conjunt dels actors de la cadena de valor. Des de l'any 2007 s'han aprovat diverses normes europees i estatals que tenen per objecte millorar l'equilibri de la cadena de valor en el sector lacti i reforçar la posició negociadora dels productors. El Reial decret 95/2019, d'1 de març, regula el reconeixement de les organitzacions de productors de llet i de les organitzacions interprofessionals en el sector lacti i estableix les condicions de contractació. Aquest decret, actualment en vigor, regula l'obligatorietat de realitzar contractes per escrit en les transaccions realitzades en el sector. El contracte en el sector lacti s'ha de considerar un element clau de cohesió i estabilització sectorial. Per això es considera necessari establir-ne l'obligatorietat, així com els requisits mínims que han de complir els contractes. Aquesta última circumstància es va veure enfortida per la publicació de l'Ordre APA/729/2019, de 19 de juny, per la qual s'homologa el contracte tipus de subministrament de llet crua de vaca, que regirà durant el període d'un any. Per tot això, la convocatòria d'aquesta línia d'ajut, que té per objecte fer costat al sector lacti davant les circumstàncies excepcionals, es recolza en tot moment en la seguretat dels operadors econòmics que està garantida pel compliment dels contractes lactis.

Amb data 24 de març del 2022, es va publicar en el DOUE la comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia (2022/C 131 I/01). La comunicació reconeix el fort impacte de la guerra d'Ucraïna sobre els sistemes alimentaris i estableix el marc per a les mesures de suport als sectors agraris i ramaders més afectats.

En aquesta comunicació es reconeix que, entre d'altres, la crisi geopolítica provocada per l'agressió russa contra Ucraïna està tenint repercussions especialment greus en els sectors de l'agricultura, la indústria alimentària, la pesca i l'aqüicultura de la UE. Els alts preus de l'energia es reflecteixen en els preus dels fertilitzants. El subministrament de fertilitzants a la UE també es veu afectat per les restriccions a les importacions a la UE de fertilitzants des de Rússia i Bielorússia. De la mateixa manera, declara que la crisi ha tingut greus conseqüències en el subministrament de cereals (en particular, el blat de moro i el blat) i llavors oleaginoses (gira-sol i colza) o derivats del midó procedents d'Ucraïna i Rússia a la UE, cosa que donarà lloc a un fort augment temporal dels preus dels pinsos per a bestiar. Es calcula que l'impacte combinat d'aquests augments dels costos de l'energia, els fertilitzants, els cereals i els olis serà especialment greu per a la ramaderia de la UE.

A l'esforç global dels estats membres per fer front als reptes derivats de la guerra d'agressió russa contra Ucraïna, aquesta comunicació estableix les possibilitats que tenen els estats membres, en virtut de les normes sobre ajuts estatals de la UE, per garantir la liquiditat i l'accés al finançament de les empreses, especialment les pimes, que s'enfronten a reptes econòmics com a conseqüència de la crisi actual i per incentivar una reducció del consum energètic.

Mitjançant aquesta comunicació, la Comissió estableix un marc sota el qual, aquesta, podrà considerar aquestes ajudes estatals compatibles amb el mercat interior d'acord amb l'article 107, apartat 3, lletra b, del TFUE, sempre que es compleixi la totalitat de les condicions establertes.

Una de les mesures d'ajudes establertes es correspon a l'anomenada línia “Imports limitats d'ajudes”, prevista com a mesura 2.1 que té una regulació específica per al sector primari agrari.

Durant aquest temps de vigència, el marc temporal comunitari va ser modificat en diverses ocasions per diferents motius, i és actualment el marc vigent el que s'estableix mitjançant la Comunicació de la Comissió de 9 de març de 2023 (2023/C 101/03).

En aquest sentit, la comunicació esmentada estableix que la Comissió pot autoritzar aquestes ajudes sempre que es concedeixen d'acord amb un pla que disposi d'una estimació pressupostària; es concedeixen com a molt tard el 31 de desembre del 2023; es concedeixen a empreses afectades per la crisi; que no superi 250.000,00 euros per empresa dedicada a la producció primària de productes agrícola i no s'estableixi a funció del preu o la quantitat dels productes comercialitzats.

A l'empara d'aquest marc temporal, l'Estat espanyol va notificar a la Comissió Europea, el marc nacional temporal relatiu a les mesures previstes. Aquest marc nacional es va aprovar per Decisió de la Comissió Europea de 10 de juny de 2022 amb núm. SA.102771(2022/N) i posteriorment modificat per la Decisió de 18 d'agost de 2022, corresponent amb núm. SA.103941 (2022/N) i la de 12 de desembre de 2022, amb núm. SA.104884.

En base a això, i atesa l'afectació de la crisi esmentada en el sector de boví de llet de les Illes Balears, es considera necessari convocar una línia d'ajudes corresponent a la mesura 2.1 "Imports limitats d'ajuda" esmentada.

Atès que el major volum d'explotacions de boví de llet es concentra a l'illa de Menorca, i conscients de la necessitat urgent de pal·liar la crisi en aquest sector, amb data 26 d'abril de 2023, es va signar un conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Menorca i el FOGAIBA, que reconeix la necessitat d'aquesta mesura especial i determina el cofinançament de les dues parts, per a aquesta línia d'ajudes a l'àmbit territorial de Menorca.

L'article 1.2.m de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, assenyala que poden ser objecte d'ajuda, entre d'altres, totes les activitats d'utilitat pública o d'interès social o la consecució d'una finalitat pública, relacionades amb els sectors agrari i pesquer i que poden especificar les convocatòries corresponents.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i de millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes, per l'any 2023, per mantenir el sector làctic davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. L'objecte d'aquestes ajudes és donar suport a las explotacions de boví de llet pel seu caràcter estratègic a les Illes i participar en les despeses de la gestió de l'estoc del sector boví de la llet provocat per la persistència de la guerra d'Ucraïna durant l'any 2023 i el seu impacte en el manteniment dels elevats costos de producció i la seva relació amb la inflació sobre els aliments.

3. Aquestes ajudes s'han de concedir de conformitat amb el que estableix la mesura 2.1"Imports limitats d'ajuda" per a empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles del marc nacional temporal aprovat per la Comissió Europea en la seva Decisió SA.102771(2022/N) i les seves modificacions i d'acord al marc temporal comunitari, relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia (2022/C 131 I/01) contra Ucraïna.

4. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes són les Illes Balears.

Segon Finançament de la convocatòria

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de dos milions vuit-cents mil euros (2.800.000,00 €) amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2023. Aquestes quanties es podran incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Aquest import es distribueix de la manera següent:

2.300.000,00 € per al sector lacti de l'illa de Menorca.

500.000,00 € per al sector lacti de la resta d'illes.

3. Les ajudes destinades al sector lacti de l'Illa de Menorca es financen amb un import de 1.000.000,00 €, a càrrec del Consell Insular de Menorca, i amb un import de 1.300.000,00 € a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

No obstant el que preveu el paràgraf anterior, l'import de 1.000.000,00 €, corresponent a l'aportació a aquesta línia del Consell Insular de Menorca, queda sotmès a la condició suspensiva de la transferència efectiva d'aquests crèdits a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en compliment de les obligacions generades pel conveni de col·laboració signat amb aquest objecte amb data 26 d'abril del 2023, entre el Consell Insular de Menorca i el FOGAIBA.

4. Les ajudes destinades a la resta del sector lacti de les illes Balears es finançaran amb càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

Tercer Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució els titulars d'explotacions ramaderes de boví de llet que reuneixen els requisits següents:

a. El peticionari i la seva explotació han d'estar inscrits i actualitzats en el Registre d'explotacions ramaderes (REGA), com a explotació ramadera de boví de llet o mixta, dins el 2022 i fins al moment de presentar la sol·licitud, sens perjudici de l'obligatorietat de mantenir aquest requisit que estableix el punt 2 d'aquest apartat.

b. L'explotació ha d'estar ubicada a les Illes Balears.

c. Han d'haver produït llet durant l'any 2022 i tenir actualitzades les dades corresponents al sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC), en el moment de presentar la sol·licitud.

2. Els requisits generals que estableixen els apartats a i b del punt 1 anterior s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

3. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que es preveuen a l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears i als articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. No podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions sobre les quals concorrin algunes de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar incurs en les prohibicions establertes s'ha de fer de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

5. D'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros i quan el sol·licitant sigui un subjecte inclòs en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no podràn obtenir la condició de beneficiari, les empreses que incompleixin els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre.

6. A més, no poden ser beneficiàries de les ajudes que preveu aquesta resolució les empreses que estiguin subjectes a sancions adoptades per la UE, entre les quals figuren les següents:

a. Persones, entitats o organismes nomenats específicament en els actes legals que imposin aquestes sancions.

b. Empreses que siguin propietat o estiguin sota el control de persones, entitats o organismes subjectes a sancions adoptades per la UE.

c. Empreses que exerceixin activitats en sectors subjectes a sancions adoptades per la UE, en la mesura que l'ajuda menyscaba els objectius de les sancions corresponents.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social s'ha d'acreditar abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de dur a terme mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè comprovi d'ofici el compliment del requisit esmentat i, en aquest cas, no caldrà presentar els certificats corresponents. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'acreditarà el compliment mitjançant una declaració responsable.

8. La comprovació dels requisits que preveu el punt 1 la fa d'ofici l'òrgan instructor del procediment, davant la conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, mitjançant consulta a la base de dades del REGA, del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC), tret de manifestació contrària de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas que es denegui aquesta autorització, caldrà presentar la documentació corresponent.

9. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

És subvencionable el sobrecost en el manteniment de l'activitat dels productors de llet de vaca per l'impacte de la guerra d'Ucraïna i els derivats de la crisi de la cadena de subministraments, que han sobrevingut la invasió d'Ucraïna per part de Rússia.

Cinquè Quantia de les ajudes i import màxim de l'ajuda

1. Les ajudes s'atorgaran mitjançant el sistema de mòduls, calculat el sobrecost de la producció entre l'1 del gener al 31 de desembre del 2022.

2. L'import de l'ajuda es calcularà de la manera següent:

1. Per vaques de raça de la reina: 415,07 € per animal.

2. Per vaques de raça frisona: 450,07 € per animal

3. Per vaques de raça mestissa: 390,11 € per animal.

4. Per vaques de raça Jersey: 331,97 € per animal.

5. Per vaques de raça parda: 220,19 € per animal.

6. Per vaques de raça menorquina: 189,24 € per animal.

7. Per vaques de raça normanda: 223,16 € per animal.

8. Per vaques de raça fleckvieh: 100,66 € per animal.

El nombre de vaques serà la mitjana de les femelles de més de 24 mesos registrades al REGA segon les de 31 de març del 2022, 30 de juny del 2022, 30 de setembre del 2022 i 31 de desembre del 2022.

3. L'import màxim que pot percebre el beneficiari per cada explotació serà de 0,046 € per litre de llet declarat a l'INFOLAC el 2022.

La comprovació de la llet declarada es farà sobre les dades del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC) corresponent a l'any 2022.

4. De conformitat amb el que estableix el punt 56.a del marc temporal de crisi relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a recolzar l'economia després de l'agressió contra Ucraïna per part de Rússia, ampliat a través de la Comunicació de la Comissió de 28.10.2022 C(2022) 7945 final i el marc nacional temporal aprovat per la Comissió Europea a la seva Decisió SA.102771(2022/N), les ajudes no poden superar els 250.000,00 € per empresa.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà de quinze dies a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 14 de juliol de 2023.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model del formulari, que figura a la pàgina web del FOGAIBA (A04026954).

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el formulari i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

2.1. En cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant

2.2. Acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, si escau.

2.3. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica s'ha d'aportar, a més de la documentació que preveuen els punts 2.4 i 2.5, la següent:

a. Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

b. Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

c. Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, com també el número de DNI i del compte bancari (24 dígits IBAN) de cada un d'ells.

d. Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

e. Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2.4. Documentació per acreditar el compliment del que preveu el punt 5 del apartat tercer d'aquesta resolució, en cas de empreses amb sol·licituds d'ajuda superior a 30.000,00 €:

Declaració responsable de no estar incurs en el supòsit previst a l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions, d'acord amb el model que figura en la pàgina web del FOGAIBA.

Les empreses que, d'acord amb la normativa comptable no puguin presentar compta de pèrdues i guanys abreujada, a més, han de presentar certificació d'auditor extern, inscrit al Registre Oficial d'Auditors de Comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

3. La comprovació del DNI tant de la persona interessada com del representant, així com del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i de les dades del sistema unificat d'informació del sector lacti (INFOLAC), la farà d'ofici el FOGAIBA.

En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar aquestes dades, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per a aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol Administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneixen els requisits assenyalats, es requerirà a la persona interessada que esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, indicant que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de normativa d'aplicació.

 

Setè Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència

1. Se seleccionarà els beneficiaris mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que s'estableixen en aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària.

2. En cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran totes i cadascuna d'aquestes ajudes al mateix percentatge fins a exhaurir el crèdit pressupostari de manera independent per a les sol·licituds en funció de l'illa on estigui ubicada l'explotació i del crèdit pressupostari assignat a l'apartat segon de aquesta resolució.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acreditarà, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa acaba el 31 de desembre del 2023 i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

4. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer i les restants que preveuen el Marc Nacional Temporal aprovat per la Comissió Europea en la seva Decisió SA.102771(2022/N) i les seves modificacions i el marc temporal comunitari, relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia (2022/C 131 I/01) contra Ucraïna.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions indicades és el que preveu el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Justificació i pagament de les ajudes

El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, un cop s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha fet i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

Onzè Compatibilitat de les ajudes

1. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol altra que, per a la mateixa finalitat i el mateix objecte, puguin establir altres administracions públiques o altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, sempre que no se superi el cost de l'activitat subvencionable.

2. En tot cas, aquestes ajudes es poden acumular amb les ajudes concedides a virtut dels Reglaments de minimis o amb ajudes concedides d'acord amb reglaments d'exempció per categories, sempre que es respectin les disposicions en matèria d'acumulació que preveuen aquests reglaments.

També es poden acumular amb ajudes concedides en el marc temporal relatiu a la COVID-19, sempre que se'n respectin les normes d'acumulació respectives.

De la mateixa manera, es poden acumular amb ajudes concedides en virtut de l'article 107, apartat 2, lletra b, del TFUE, però no poden donar lloc a una compensació excessiva del perjudici que hagi patit el beneficiari.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.

Tretzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 9 de maig de 2023

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño