Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 306942
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’any 2023, subvencions per a inversions en la transformació, comercialització i desenvolupament de productes agroalimentaris
El sector agrari i ramader de les Illes Balears s'ha vist sotmès, els últims anys, a importants tensions derivades del fet insular mateix, de l'impacte de la pandèmia a causa de la forta dependència del canal HORECA i del mercat regional, i de l'increment dels costos provocats en primer lloc per la ruptura en les cadenes de subministrament i després pels impactes de la invasió d'Ucraïna per part de Rússia. Malgrat totes aquestes dificultats, el sector agrari va passar de representar el 0,59% del PIB l'any 2019 al 0,9% el 2021. Després de quatre anys consecutius de caigudes —del -4,3% el 2017, el -7,9% el 2018, el -3,2% el 2019 i el -3,8% el 2020—, el valor afegit brut (VAB) pel que fa a preus corrents del sector agrari de les Illes Balears el 2021 va créixer un 9,9% respecte al 2020, i un 13,1% quant a preus constants respecte al 2020. La taxa de creixement anual acumulada en el període 2014 a 2021 a preus constants ha estat del 13,1%. Això, sens dubte, cal veure-ho com un brot verd. De fet, el sector primari és l'únic sector econòmic que va experimentar un creixement del 9,5% respecte al 2019.
En aquest context, l'evolució de les explotacions agràries a les Illes Balears també marca un punt d'inflexió en el període de transició del Programa de desenvolupament rural 2014-2020 al nou període de programació, que comença el 2023 i que s'estendrà fins al 2027. Les Illes Balears han passat de tenir registrades 10.874 explotacions agràries a tenir-ne 12.225 l'any 2022, de les quals les prioritàries van créixer de 800 a 861, i les explotacions professionals, tant de titularitat física com jurídica, van passar de 2.320 a 2.480.
En aquest període d'oportunitat, la transformació i comercialització de productes agraris i ramaders a través de la indústria agroalimentària són clau per consolidar el creixement i desenvolupament del sector. El sector de la indústria agroalimentària aporta fortalesa econòmica al sector productor i augmenta el valor agregat de les produccions locals. La indústria agroalimentària és clau en el procés de diversificació econòmica de les Illes Balears, i estableix la vinculació i articulació del conjunt de la cadena alimentària. Un dels valors més grans de la indústria agroalimentària de les Illes Balears és el grau d'articulació i engranatge entre el sector de la producció primària i el de la transformació i comercialització, aspecte que es pretén enfortir amb aquesta convocatòria.
El 2021 el sector agroalimentari de les Balears va assolir el seu primer any de superàvit comercial en catorze anys, després de créixer en un 28% el seu valor comercial i en un 30% el valor de les seves exportacions. La transformació i comercialització de productes agraris suposa el 4,4% del PIB Balear i el 7,1% de l'ús total de l'arxipèlag. Les empreses de l'agroindústria balear que transformen i comercialitzen els productes agraris i ramaders representen el 2% del total nacional, però suposen el 13,9% del sector manufacturer de les Illes Balears. Es caracteritzen per ser majoritàriament microempreses, tot i que les empreses sense persones assalariades i la petita empresa també són importants.
Per tot això, a les Illes Balears és necessari promoure el desenvolupament sostenible del sector agroalimentari, tant econòmic com mediambiental, i millorar i reforçar la capacitat de producció, la seva eficiència i competitivitat al mercat mitjançant inversions físiques que impulsin la implantació de noves tecnologies, l'orientació cap a productes de qualitat reconeguda, especialment la producció ecològica, la diversificació de les produccions i, tot això, sota la perspectiva de la millora mediambiental, la seguretat laboral i el manteniment de les condicions d'higiene i benestar animal.
En aquest context, l'objectiu d'aquestes convocatòries és enfortir l'estructura i la inversió per transformar i comercialitzar productes agraris i ramaders i donar suport a la indústria agroalimentària que desenvolupi aquestes actuacions. Per fer-ho, es publiquen dues convocatòries: la primera, focalitzada en els projectes de modernització i enfortiment d'inversions en transformació i comercialització, inferiors a 1,5 milions d'euros, segment que cobreix la gran majoria d'operacions a les Illes Balears; la segona, dirigida als projectes de transformació i comercialització amb inversions a gran escala, superiors a 4 milions d'euros, que tinguin un caràcter clarament estratègic per al sector de producció corresponent.
Mitjançant la Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022, s'aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió que finança el FEAGA i el FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i establertes al Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
Concretament, les actuacions finançades amb càrrec a aquestes convocatòries s'emmarquen en la intervenció amb codi 6842.2 - No SIG, d'“Ajuts a inversions en transformació, comercialització i/o desenvolupament de productes agroalimentaris”, que inclou el Pla estratègic nacional de la PAC aprovat per a Espanya i emparades en l'article 73 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.
D'acord amb el que estableix la intervenció 6842.2 en la qual s'emparen aquests ajuts, les actuacions subvencionades contribuiran de manera específica als objectius següents del PEPAC:
Amb la finalitat de garantir la gestió adequada i el funcionament harmonitzat de les mesures en el marc del PEPAC, la convocatòria s'ajustarà al que estableix el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.
De la mateixa manera i als efectes d'avaluar i controlar el compliment dels objectius i metes del PEPAC i el càlcul dels indicadors de resultat i d'impacte de les actuacions finançades, es té en compte el Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió Europea, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comú (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
El 6 d'abril del 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, que assenyala que, entre d'altres, serà objecte d'ajuda la intervenció per a inversions en transformació, comercialització i/o desenvolupament de productes agroalimentaris, que té per objectiu millorar el rendiment i desenvolupament econòmic de les empreses, fomentar els productes de qualitat, millorar la seguretat alimentària, afavorir la creació de cadenes curtes de comercialització, potenciar la innovació i la transformació digital, el desenvolupament de nous productes, la recerca de nous mercats, l'avaluació de subproductes agraris, etc.
Les convocatòries que s'han aprovat anteriorment han incentivat la transformació i comercialització de les produccions agràries incrementant el valor afegit de les produccions primàries i han esdevingut un instrument adequat per assolir els objectius que planteja el PEPAC.
D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.
Considerant la naturalesa dels ajuts que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitadores.
Actualment, el FOGAIBA tramita un expedient de despesa plurianual per poder reservar prou crèdit per atendre els pagaments dels ajuts corresponents a les anualitats 2024 a 2027 i, d'altra banda, està pendent de l'aprovació dels criteris de selecció per part del Comitè Regional de Seguiment de les Illes Balears, per la qual cosa correspon condicionar l'eficàcia d'aquesta convocatòria tant pel que fa a la part del crèdit pendent d'aprovar com a l'aprovació dels criteris de selecció per l'òrgan competent.
D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació
1. S'aproven dues convocatòries de subvencions, corresponents a l'any 2023, per fomentar les inversions en transformació, comercialització i desenvolupament de productes agroalimentaris d'acord amb el que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.
Aquestes convocatòries són les següents:
a. ITC2023-1. Ajudes destinades a projectes d'inversió en transformació, comercialització i desenvolupament de productes agroalimentaris, amb una inversió mínima de 20.000 € i màxima d'1.500.000,00 €.
b. ITC2023-2. Ajudes, mitjançant el procediment anticipat de despesa, destinades a projectes estratègics d'inversió en transformació, comercialització i desenvolupament de productes agroalimentaris, amb una inversió mínima de 4.000.000,00 € i màxima de 15.000.000,00 €.
2. Constitueix l'objecte d'aquestes ajudes incrementar la competitivitat i sostenibilitat a llarg termini de les empreses agràries i de les empreses transformadores agràries i agroalimentàries amb especial atenció a aquelles en les quals aquesta competitivitat està més compromesa mitjançant el foment i el suport d'inversions individuals i col·lectives, i eines que permetin optimitzar els costos de producció.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon Import màxim de les convocatòries i finançament
1. Per aquestes convocatòries es destina un import màxim de vint milions d'euros (20.000.000,00 €), que queden distribuïts de la manera següent:
Aquestes quanties es podran incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. Les subvencions esmentades s'han de finançar de la manera següent:
3. No obstant el que preveu el punt 1 anterior, la convocatòria ITC 2023-2, corresponent a Projectes estratègics, queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en les anualitats 2024 a 2025 per un import conjunt de 15.000.000,00 €.
Tercer Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que preveuen aquestes convocatòries les persones físiques o jurídiques, així com les seves agrupacions sense personalitat jurídica (incloses comunitats de béns o altres entitats), que duguin a terme les actuacions que s'esmenten a l'apartat quart d'aquesta resolució i que, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, reuneixin els requisits següents:
a. Que siguin titulars d'una empresa dedicada a la transformació, comercialització i desenvolupament dels productes agrícoles que preveu l'annex I del Tractat de la Unió Europea, tret dels productes de la pesca.
b. Que no estiguin en crisi, d'acord amb la definició que estableix la Unió Europea a l'apartat 2.2 de les directrius comunitàries sobre les ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C 249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014) o la norma que la substitueixi.
c. Que no tinguin una ordre de recuperació pendent després d'una decisió de la Comissió que declari una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.
2. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, correspon a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
3. Els requisits esmentats en el punt 1 anterior s'han de mantenir durant un període mínim de sis mesos, comptats a partir de la sol·licitud de l'ajuda, i s'han de mantenir, com a mínim, fins al moment en què es pagui la subvenció.
4. A més del requisits anteriors, han de complir els requisits que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
5. D'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros i quan el sol·licitant sigui un subjecte inclòs en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no poden obtenir la condició de beneficiàries les empreses que incompleixin els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, esmentada.
6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considera que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la fa el FOGAIBA i/o la Conselleria competent en la matèria, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària; en aquest cas, cal aportar el document acreditatiu corresponent.
7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades durant els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Actuacions subvencionables
1. Poden ser subvencionables les inversions materials o immaterials que es duguin a terme a les Illes Balears i afectin la transformació, la comercialització i el desenvolupament de productes agroalimentaris inclosos a l'annex I del Tractat europeu, excepte els productes de la pesca. El resultat del procés de transformació pot ser un producte no previst a l'annex esmentat.
En tot cas, han de perseguir algun dels objectius següents:
2. D'acord amb el que preveu l'article 11.1 del Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre 2022, les inversions en actius materials s'han de dur a terme a les instal·lacions de la persona beneficiària o, quan pertoqui, a la dels seus productors associats o filials que compleixin el requisit del 90% a què es refereix l'article 31.7 del Reglament delegat (UE) 2022/126.
La persona beneficiària ha de mantenir la ubicació i la propietat de les inversions almenys cinc anys a comptar des del pagament de l'ajuda. En cas de fer les inversions en terreny llogat, s'haurà de mantenir el lloguer com a mínim fins a l'acabament d'aquest termini.
3. Únicament són subvencionables les despeses següents:
a. La construcció, adquisició o millora de béns immobles.
b. La compra de nova maquinària i equipament fins al valor de mercat del producte.
c. Els costos generals vinculats a les despeses que preveuen les lletres a i b, com instal·lacions i honoraris d'arquitectes, enginyers i assessors, honoraris relatius a l'assessorament sobre la sostenibilitat econòmica i mediambiental, inclosos els estudis de viabilitat.
d. Les inversions intangibles següents: adquisició o desenvolupament de programes informàtics i adquisicions de patents, llicències de programari, drets d'autor, marques registrades.
Les despeses que preveu el punt 2.c d'aquest apartat únicament són subvencionables fins a un màxim de:
4. Els actius materials i immaterials adquirits s'han de fer servir d'acord amb la seva naturalesa, objectiu i ús previst per la persona beneficiària.
5. El període d'elegibilitat de les actuacions comença l'1 de gener del 2023, amb la condició que les operacions no s'hagin completat físicament ni s'hagin executat per complet abans de presentar la sol·licitud d'ajuda i de la visita d'inspecció de l'òrgan competent, amb independència de si s'han efectuat o no tots els pagaments corresponents. La visita prèvia d'inspecció comprovarà, in situ, si les operacions sol·licitades no estan executades per complet. En cas de maquinària i equips mòbils no poden estar instal·lats ni pagats totalment abans de la visita d'inspecció esmentada.
La persona beneficiària ha d'haver fet i pagat l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data d'inici del període d'elegibilitat que preveu el paràgraf anterior i el termini que preveu el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta resolució. En tot cas, aquest termini no pot superar el 30 de setembre del 2027.
6. No són subvencionables les actuacions i despeses següents:
a. Les dirigides al comerç minorista en destinació, excepte les inversions per comercialitzar únicament la seva pròpia producció en l'entorn dels locals on es transformi, comercialitzi o desenvolupi l'activitat.
b. Les inversions en el sector vitivinícola que siguin superiors a 100.000,00 €.
c. Les inversions de reposició o simple substitució d'equipaments i maquinària, excepte quan la nova adquisició correspongui a equipaments o maquinària diferents dels anteriors per la tecnologia emprada o pel seu rendiment.
d. La compra d'equipaments o maquinària de segona mà.
e. Qualsevol tipus d'interessos bancaris, recàrrecs i sancions administratives i penals.
f. L'adquisició de terrenys.
g. L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, de conformitat amb la legislació nacional sobre l'IVA.
h. Les despeses de procediments judicials.
i. Material fungible o que sigui venut amb la mercaderia. Les inversions han de tenir una vida superior als cinc anys des del pagament de les ajudes. Les botes es consideren material no subvencionable, i les caixes de camp només són subvencionables en empreses de nova creació.
j. Nòmines i despeses de personal que hagi pagat el beneficiari.
k. Els vehicles, amb excepció dels de transport intern i de les carrosseries específiques per a vehicles que siguin necessàries per a l'activitat productiva de l'empresa, sempre que aquests equipaments formin part d'un projecte d'inversions i el seu import no superi el 40% del total de l'actuació.
l. Reparacions, mobiliari d'oficina, jardineria, obres d'embelliment i d'equipaments d'oci, compra d'edificis que s'hagin de tomar, projectes de recerca.
m. Les destinades a la transformació o comercialització de productes de països no comunitaris. En cas que l'empresa faci servir matèries primeres agrícoles o ramaderes de països tercers en el procés de transformació, amb una proporció inferior al 50% del volum total de matèries primeres, es pot subvencionar aplicant la reducció que correspon a la proporció “kg matèria primera forana”/“kg matèria primera total emprada” (mitjana dels darrers tres anys). Per verificar la procedència de la matèria primera, es pot requerir la traçabilitat o altres documents acreditatius.
n. Llicències d'obra i altres taxes.
o. Totes les que no derivin de les actuacions o inversions que preveuen els punts 1 i 2 d'aquest apartat.
p. Totes les que enumera l'article 6.4 de l'Ordre 10/2023, de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril, i la resta que no tinguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa vigent.
7. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
8. Perquè es puguin considerar subvencionables, les inversions han de complir la normativa vigent que correspongui, tant si és urbanística, d'avaluació d'impacte ambiental i/o de certificació energètica, i no poden afectar negativament els objectius de conservació de llocs de la xarxa Natura 2000. Quan les inversions consisteixin en sistemes de generació d'energia, per ser subvencionables, la quantitat d'energia generada no pot superar la quantitat que es pugui utilitzar anualment per a les activitats habituals del beneficiari.
A aquests efectes, és preceptiu acreditar, previ al pagament, el compliment de tals extrems, adjuntant la documentació que s'esmenta a l'apartat onzè d'aquesta resolució.
9. Les activitats que pretenguin acollir-se a les subvencions que preveu aquesta resolució han de ser tècnicament i econòmicament viables.
10. Les despeses susceptibles d'ajuda no poden superar els preus normals de mercat. Per tal de controlar la moderació dels costos subvencionables i sens perjudici de les verificacions posteriors que pugui efectuar l'òrgan gestor, la persona sol·licitant de l'ajuda ha d'adjuntar a la seva sol·licitud un mínim de tres ofertes de proveïdors diferents i independents entre si. Les ofertes esmentades han de ser clares, detallades i comparables.
L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficàcia i economia, que la persona beneficiària ha de justificar quan no recaiguin sobre la proposta econòmica més avantatjosa. De la mateixa manera, si es presenta un nombre d'ofertes més baix que el que es requereix, la persona beneficiària ho ha de justificar de manera adequada.
En qualsevol cas, s'habilita el director gerent del FOGAIBA per controlar, si ho considera adequat, la moderació de costos, designar un comitè d'avaluació format per membres amb experiència en l'àrea corresponent o bé encarregar un estudi de mercat a un organisme extern expert en la matèria.
11. En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'ha de fer constar a l'escriptura que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció, durant un període de cinc anys des del pagament de l'ajuda, així com l'import de la subvenció concedida, i han de ser objecte aquests extrems d'inscripció, en el registre públic corresponent. A aquests efectes, és preceptiu acreditar, previ al pagament, el compliment d'aquests extrems, adjuntant la documentació que s'esmenta a l'apartat onzè d'aquesta resolució.
12. Únicament seran subvencionables els expedients que obtinguin una puntuació mínima d'acord amb els paràmetres que defineix l'apartat setè, i que serà de 30 punts.
Cinquè Intensitat i límit de les subvencions
1. L'ajuda serà d'un 40% dels costos elegibles, incrementable en 10 punts percentuals en cadascun dels casos següents:
a. Operacions relacionades amb una agrupació o conglomerat d'associacions de productors, com a cooperatives de segon grau o associacions d'OPFH.
b. Quan la inversió objecte del projecte sigui exclusivament per transformar, comercialitzar i desenvolupar producció 100% ecològica. El beneficiari ha d'estar inscrit en el Consell Balear de Producció Agrària Ecològica (CBPAE) com a elaborador ecològic en el moment de la sol·licitud d'ajuda. En cas de nova activitat de transformació ecològica, aquest requisit es pot acreditar a la sol·licitud de pagament, sempre que a la sol·licitud d'ajuda s'acrediti la seva inscripció com a productor ecològic.
En tot cas, el màxim d'intensitat de l'ajuda és del 60% de les despeses elegibles.
La comprovació del compliment dels requisits previstos per incrementar el percentatge de l'ajuda la fa d'ofici el FOGAIBA, tret de manifestació expressa en contra de la persona beneficiària. En cas d'impossibilitat d'efectuar aquesta comprovació, el FOGAIBA ha de requerir la persona interessada perquè aporti els certificats corresponents.
2. El límit màxim de la inversió en aquestes convocatòries és de:
En aquesta convocatòria, la inversió auxiliable ha de tenir un import mínim de vint mil euros (20.000,00 €).
En aquesta convocatòria, la inversió auxiliable ha de tenir un import mínim de quatre milions d'euros (4.000.000,00 €).
En qualsevol cas, un mateix interessat només pot presentar un únic projecte a una de les dues convocatòries del 2023.
A més, la persona interessada ha d'efectuar una declaració sobre la possible vinculació amb altres empreses en els termes que preveu l'article 2.2 del Reglament 1407/2013, així com de totes les ajudes rebudes. Aquesta declaració no eximeix dels controls i les verificacions posteriors que preveu el text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005.
Si té vinculació, s'aplicarà el màxim sumant les inversions de les empreses vinculades com un mateix beneficiari.
Sisè Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds comença a comptar a partir de l'endemà de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears d'aquesta resolució i acaba l'11 de juliol del 2023.
2. Les persones interessades i que compleixin els requisits que preveuen aquestes convocatòries han de presentar les sol·licituds de manera electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu electrònica d'aquesta administració. De conformitat amb el que disposa l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi ha de presentar la sol·licitud mitjançant el model específic assignat a aquest procediment i signat electrònicament.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el tràmit esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i les declaracions que conté la sol·licitud.
3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que contenen aquestes convocatòries, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i de la resta de la normativa aplicable.
4. Les sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:
a. Si escau, document que n'acrediti la representació.
b. En el cas de persones jurídiques: NIF de l'entitat i dels estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent.
c. Memòria agronòmica que detalli les dades que estableix l'annex 1 d'aquesta resolució:
1. Inversions que s'han de fer.
2. Matèries primeres agràries i productes finals, especificant-ne la procedència, les capacitats productives i de transformació.
3. Benefici econòmic de la inversió per als productors de matèries primeres agrícoles i ramaderes.
4. Repercussió de les actuacions en almenys un d'aquests punts:
5. Viabilitat tècnica del projecte, especificant-ne les capacitats productives i de transformació, les instal·lacions i sortides comercials, i el càlcul de la taxa interna de rendiment (TIR).
d. Còpia del projecte bàsic, en cas que es tracti d'una obra major, amb l'estat dels mesuraments.
e. Documentació específica en funció de l'import de l'ajuda sol·licitada:
e.1. D'acord amb el model que figura a l'annex 2 d'aquesta resolució, declaració responsable que l'empresa no està en crisi, en els termes que estableix el punt 2.2 de les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (2014/C 249/01).
e2. En cas que tingui la condició de pime i en compliment d'allò que preveu l'article 44 del Reglament d'Execució (UE) 2022/128 de la Comissió, de 21 de desembre, declaració responsable, d'acord amb el model que figura a l'annex 3 d'aquesta resolució, sobre la possible vinculació amb altres empreses, a fi de, si n'és el cas, identificar el grup en què participin.
e3. En cas que no tingui la condició de pime, certificat d'auditor extern, inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, que acrediti que l'empresa no està en crisi i detallant les empreses vinculades o associades en els termes que estableix l'annex de la Recomanació de la Comissió, de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.
E1. Que l'empresa no està en crisi, d'acord amb el punt 2.2 de les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (2014/C 249/01).
E2. Que l'empresa és una pime o una mitjana/gran empresa, detallant les empreses vinculades o associades en els termes que estableix l'annex de la Recomanació de la Comissió, de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.
E.3. Que l'empresa no incompleix els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre, de lluita contra la morositat. Aquesta certificació ha d'acreditar el compliment per la persona sol·licitant de l'ajuda, amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora. A aquest efecte, si de l'informe d'auditoria dels darrers comptes anuals es dedueix un compliment del 100% dels terminis de pagament a proveïdors per part del sol·licitant, n'hi haurà prou amb un certificat emès per l'auditor que indiqui que en el seu treball d'auditoria ha efectuat procediments per obtenir evidència de la correcció del contingut de la memòria dels comptes anuals com a certificació de compliment del requisit de l'article 13.3 bis. Si no és possible emetre aquest certificat (perquè no hi ha comptes anuals auditats o perquè aquests comptes reflecteixen un percentatge de compliment de terminis de pagament a proveïdors inferior al 100%), s'ha de presentar una certificació, basada en un informe de procediments acordats, que acrediti que el sol·licitant, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda, no té cap factura pendent de pagament en la qual s'hagin superat els terminis legals de pagament. Aquesta certificació no pot tenir, en cap cas, una antiguitat superior a un mes anterior a la data de presentació de la sol·licitud.
f. Plànols o croquis en els quals figuri l'emplaçament de les inversions.
g. Pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats. S'han de presentar tres pressupostos de totes les operacions, tal com estableix l'apartat 4.10 d'aquesta resolució. Els pressuposts d'obra han d'estar detallats amb l'estat de mesuraments i preus unitaris aplicats.
h. En cas de compra d'edificis, certificat de taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial, i declaració jurada del venedor per si l'edifici ha obtingut una altra subvenció nacional o comunitària en els darrers deu anys.
i. Sol·licitud de llicència d'obres, si escau.
j. Si escau, documentació justificativa del compliment d'algun dels supòsits que estableix l'apartat 5.2 d'aquesta resolució, d'increment de percentatge d'ajuda.
k. Si escau, documentació justificativa del compliment d'algun dels criteris de puntuació que estableix l'apartat 7.2 d'aquesta resolució.
l. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més, s'ha d'aportar:
m. Document que acrediti la titularitat de la persona beneficiària sobre les instal·lacions on es duran a terme les inversions (de propietat o arrendament).
De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'un o diversos dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.
5. La comprovació del DNI tant de la persona interessada com del representant, així com del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i de les dades sobre l'impost d'activitats econòmiques, dels consells reguladors i de la Base de Dades Nacional de Subvencions, la fa d'ofici el FOGAIBA.
En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar aquestes dades, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.
6. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per a aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol Administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.
7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no contenen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà les persones sol·licitants, mitjançant una notificació telemàtica per NOTIB, perquè esmenin el defecte o aportin la documentació dins el termini de deu dies, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
Setè Selecció dels beneficiaris i criteris de selecció
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes en cada convocatòria es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva entre les sol·licituds presentades.
2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a cada convocatòria, les sol·licituds s'atendran en funció de la màxima puntuació obtinguda dels projectes, aplicant els criteris de prioritat següents, el compliment dels quals s'avaluarà en el moment de presentar la sol·licitud:
2.1. En funció de les característiques de la persona beneficiària (màxim 45 punts):
a.1. Si és una pime: 25 punts.
a.2. Si no és una pime: 15 punts.
b. Si és titular d'una explotació agrària o ramadera: 10 punts.
c. Si és una cooperativa: 10 punts.
d. Si és una SAT: 5 punts.
e. Si està reconeguda com a OPFH: 5 punts.
f. Si és sòcia d'una entitat associativa prioritària: 5 punts. Aquest criteri es comprova d'ofici a través del Registre nacional d'entitats associatives prioritàries, davant el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació. En cas d'impossibilitat d'efectuar aquesta comprovació, s'ha de requerir la persona beneficiària perquè aporti la certificació corresponent.
2.2. En funció del tipus de producció o matèria prima.
Si les produccions o matèries primeres emprades estan emparades en marques de qualitat: 10 punts. Per acreditar aquest requisit, la persona beneficiària ha de presentar un certificat del consell regulador corresponent.
2.3. En funció del tipus d'inversió (màxim 35 punts):
a. Inversions que millorin l'eficiència energètica: 10 punts.
b. Inversions que redueixin l'impacte ambiental (diferent de la que preveu el punt a): 10 punts.
c. Noves construccions amb una font d'energia renovable i mesures d'estalvi energètic: 10 punts.
d. Inversions fetes en el sector de la fruita seca: 5 punts.
e. Inversions que tinguin incidència directa en el sector productor local. S'entén que les inversions tenen incidència directa en el sector productor quan la matèria primera agrària emprada està produïda a les Illes Balears.
Si el percentatge de producció local transformada i comercialitzada en termes de quantitat és:
La puntuació màxima obtinguda és de 90 punts.
Els criteris 2.3.a, 2.3.b i 2.3.c no són acumulables. Per obtenir la puntuació 2.3.a o 2.3.b cal aportar un certificat signat per un tècnic competent explicant aquesta millora, i almenys el 50% del cost total de les inversions auxiliables serà per acomplir aquest objectiu. Les noves construccions no opten a aquesta puntuació.
Per obtenir la puntuació 2.3.c cal aportar un certificat signat per un tècnic competent detallant les mesures d'estalvi i eficiència energètica de la nova construcció, on almenys ha d'instal·lar una font d'energia renovable (panells fotovoltaics en coberta o generació d'energia amb subproductes) i una altra mesura d'estalvi energètic (automatismes que controlin i optimitzin el consum energètic, aïllament tèrmic a les estances i sectors adequats, sistemes de captació solar per generació d'aigua calenta sanitària, etc.).
Es considera que la garrofa pertany al sector de la fruita seca.
Per obtenir la puntuació 2.3.e s'ha de justificar amb la relació de proveïdors habituals o acreditant la producció pròpia.
3. En cas d'empat, es dona prioritat a la sol·licitud que s'hagi presentat en primer lloc.
Vuitè Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o la persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
- Vocals:
- Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclosos aquests expedients sense cap altre tràmit.
3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació s'ha de fer telemàticament.
2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció I d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s'acreditaran, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l'ajuda es faran constar el finançament per part de les diferents administracions i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades de manera telemàtica.
Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entén que la sol·licitud ha estat desestimada.
Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notifica a les persones interessades de manera telemàtica.
4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació dins el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
5. A la resolució del procediment s'hi pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat a la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.
Desè Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:
a. Fer i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert.
b. Mantenir les inversions fetes a la mateixa ubicació i sense canviar de propietat o titular del lloguer, durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda.
c. Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 11, apartats 1 i 9, del Reglament delegat 2021/126, de la Comissió, de 27 de desembre. D'aquesta manera, correspon reintegrar l'ajuda si es dona qualsevol de les situacions següents durant el període establert en el punt b anterior:
d. Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.
e. Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte del beneficiari, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.
f. Si escau, mantenir el criteri de prioritat que preveu el punt 2.3.e de l'apartat setè durant almenys cinc anys, comptats des de la finalització de la inversió.
g. Si escau, mantenir el criteri de prioritat que preveu el punt 1.b de l'apartat cinquè, durant cinc anys a comptar des del dia del darrer pagament efectuat de l'ajuda.
2. A més, s'han de complir les normes d'informació i publicitat que preveu el Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat, relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC.
A aquest efecte, els beneficiaris han d'utilitzar el model de publicitat d'acord amb el model que figuri al web del FOGAIBA, que ha d'incloure els emblemes i la frase «Finançat per la Unió Europea» o «Cofinançant per la Unió Europea», sense abreujar:
a. Al lloc web oficial del beneficiari, quan aquest lloc web existeixi, i als seus comptes oficials a les xarxes socials, han de fer una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada al nivell de l'ajuda, indicar-hi els seus objectius i resultats, i destacar l'ajut financer de la Unió.
b. Han de facilitar una declaració que destaqui l'ajuda de la Unió de manera visible en documents i materials de comunicació relacionats amb l'execució de l'operació, destinats al públic o als participants, i també presentar l'emblema de la Unió de conformitat amb les característiques tècniques del Reglament (UE) 2022/129.
c. En el cas d'operacions consistents en el finançament d'infraestructures o d'activitats de construcció, l'ajut de les quals superi els 500.000,00 euros, han d'exhibir plaques o tanques publicitàries resistents en un lloc ben visible per al públic, on es presenti l'emblema de la Unió, de conformitat amb les característiques tècniques que figurin al Reglament (UE) 2022/129, tan aviat com comenci l'execució física de les operacions o s'hi instal·lin els equips adquirits.
d. En el cas d'operacions consistents en inversions en actius físics no inclosos a la lletra c, la subvenció dels quals superi els 50.000 euros, cal col·locar una placa explicativa o una pantalla electrònica equivalent amb informació sobre el projecte, que destaqui l'ajut financer de la Unió i presenti també l'emblema de la Unió de conformitat amb les característiques tècniques que figuren al Reglament (UE) 2022/129.
3. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir les altres que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 17 que estableix l'Ordre de la Conselleria de Agricultura, Pesca i Alimentació 10/2023, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i la resta de normativa d'aplicació, així com les que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.
4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, i sens perjudici del que estableix l'apartat onzè d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per notificar i justificar la realització de les inversions proposades és el següent:
2. El beneficiari ha de fer i pagar l'actuació subvencionada en el període comprès entre la data d'inici del període d'elegibilitat que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució i el termini que preveu el punt anterior, que també s'especificarà a la resolució de concessió.
3. Per raons justificades de demora en la concessió de llicències per part dels ajuntaments, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, les persones beneficiàries podran sol·licitar l'ampliació del termini de realització i justificació establert a la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar durant el termini d'execució.
El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones ni l'execució del PEPAC 2021-2027. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.
En tot cas, aquest termini no pot superar el 30 de setembre del 2027.
4. Durant els terminis de justificació que s'han establert, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament de manera electrònica mitjançant el tràmit telemàtic, que estarà disponible al procediment publicat a la Seu electrònica d'aquesta administració. De conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'ha de presentar la sol·licitud amb el model específic assignat en aquest procediment i signat electrònicament.
Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen en el tràmit, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i les declaracions que conté aquesta sol·licitud.
Aquesta sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada dels documents justificatius següents:
a. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que contenguin el desglossament de les inversions efectuades.
b. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades. El pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat presentant algun dels documents següents:
Si l'import de la inversió auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document ha d'incloure un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància que el xec o pagaré esmentat s'ha cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament, així com la indicació de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.
No s'admetran pagaments en efectiu.
c. En el cas d'adquisició de béns immobles, s'ha d'aportar còpia de l'escriptura pública de compravenda. En aquest supòsit, no cal aportar el justificant de pagament, sempre que se'n derivi el pagament efectuat.
d. En el cas de realització d'obra civil, s'ha d'aportar còpia de l'escriptura pública d'obra nova i, si escau, llicència d'obres i certificat final d'obra del tècnic facultatiu director del projecte.
Les escriptures públiques que preveuen els epígrafs c i d anteriors han de fer constar que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys, així com l'import de la subvenció concedida, i aquests extrems han de ser objecte d'inscripció en el registre públic corresponent. No obstant això, l'anotació al registre públic corresponent es pot acreditar una vegada efectuat el pagament de l'ajuda a requeriment de l'òrgan gestor.
e. Relació detallada de correspondència de les factures presentades amb els pressupostos presentats a la sol·licitud d'ajuda (llista que relacioni proformes amb les factures i justificants finals presentats).
f. En cas de modificar les inversions sol·licitades inicialment i, si pertoca, pressupostos o factures proforma de les inversions objecte d'ajuda confeccionats pels seus fabricants o instal·ladors autoritzats.
g. Justificació de la titularitat del compte bancari.
h. Si escau, certificat de la inscripció en el CBPAE com a elaborador ecològic.
i. En cas d'inversions en sistemes que generin energia, un certificat o estudi emès per un expert independent que acrediti que la quantitat d'energia anual generada no supera la quantitat d'energia consumida anualment per a les activitats habituals del beneficiari a les instal·lacions objecte de la inversió.
5. Es pot presentar una sol·licitud de pagament parcial de l'actuació subvencionable sempre que s'hagin concedit tots els permisos i les autoritzacions exigibles en el punt en què es troba la inversió i es justifiqui un mínim del 50% de la inversió concedida. El pagament s'efectuarà quan s'hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions corresponents, prèvia deducció, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament.
6. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, prèvia deducció, si escau, de l'import rebut en concepte de bestreta de pagament, i s'abonarà en les anualitats que així es determinin a la resolució de concessió.
7. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 4 de l'apartat desè d'aquesta resolució.
8. Es poden presentar sol·licituds de bestreta de pagament sobre la subvenció concedida, d'acord amb les condicions de l'apartat dotzè d'aquesta resolució.
9. En els casos en què es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l'aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de la inversió efectuada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre que s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos i suposin almenys un 50% d'execució de la quantitat total d'inversió aprovada en la resolució de concessió inicial.
Aquest ajustament es farà aplicant el percentatge de subvenció que pertoqui a la inversió total justificada. No es reduirà l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable.
10. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveuen el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes, i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions a les intervencions que preveu el Pla estratègic de la PAC, així com l'annex 4 que s'adjunta a aquesta resolució.
Dotzè Bestreta de pagament de l'ajuda
1. Els beneficiaris poden sol·licitar una bestreta de fins al 50% de l'ajuda concedida quan hagin constituït una garantia per un import igual al 100% de la bestreta sol·licitada. Aquesta garantia s'ha d'aportar d'acord amb el model que figura en la pàgina web del FOGAIBA.
La sol·licitud de la bestreta s'ha de formular mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu electrònica d'aquesta administració i ha d'incloure la documentació acreditativa de la garantia prestada, de conformitat amb els termes que estableix el paràgraf anterior.
Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i les declaracions que conté aquesta sol·licitud.
La concessió de la bestreta no eximeix el beneficiari de l'obligació de justificar la realització de l'activitat objecte de subvenció, així com l'aplicació dels fons percebuts, en el termini i els termes que preveu l'apartat onzè d'aquesta resolució. La falta de justificació implicarà el reintegrament de les quantitats rebudes, a més dels interessos legals a compte des del moment del pagament de la bestreta.
Juntament amb la sol·licitud de pagament i justificació final del projecte, cal sol·licitar també la devolució de la garantia consignada. A aquests efectes, cal presentar la sol·licitud de pagament, mitjançant el tràmit telemàtic habilitat, juntament amb la documentació justificativa a la qual fa referència el punt 4 de l'apartat onzè.
Tretzè Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
En qualsevol cas, les dues convocatòries que s'aproven mitjançant aquesta resolució són incompatibles entre sí.
Catorzè Controls
1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, així com al que disposa la Llei 30/2022, de 23 de desembre, i el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.
2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Quinzè Règim jurídic aplicable
Per al que preveu aquesta convocatòria, s'aplica el següent:
- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.
- El Reglament (UE) 2021/2289 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell sobre la presentació del contingut dels plans estratègics de la PAC i sobre el sistema electrònic per a l'intercanvi segur de la informació.
- Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comú.
- Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
- El Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell quant als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM).
- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes.
- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a Espanya i dels fons europeus agrícoles FEAGA i FEADER.
- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna.
- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna.
- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- La Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.
- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Dissetè Eficàcia
L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació dels criteris de selecció per part del Comitè Regional de Seguiment de les Illes Balears, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la als criteris aprovats.
Divuitè Publicació
Aquesta resolució s'ha de notificar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 8 de maig de 2023
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX 1
MEMÒRIA AGRONÒMICA que cal presentar (ha d'incloure aquests cinc punts):
1) Inversions que cal fer.
Cal detallar el projecte i les inversions que s'han de fer resumides a la plantilla pressupostos que hi ha a la pàgina web del FOGAIBA.
2) Matèries primeres agràries i productes finals, especificant-ne la procedència, les capacitats productives i de transformació.
Cal emplenar els quadres del model del tràmit telemàtic i explicar-los:
3) Benefici econòmic de la inversió pels productors de matèries primeres agrícoles i ramaderes.
Descripció detallada i justificació del benefici econòmic de la inversió per als productors de matèries primeres agrícoles i ramaderes i la incidència en el sector agrari corresponent, d'acord amb la capacitat productiva/transformadora de l'empresa. Cal adjuntar algun dels justificants següents:
- relació de proveïdors habituals
- relacions contractuals a curt i mitjà termini
- contractes homologats
- compromisos i precompromisos d'adquisició/aportació de matèria primera
- acords interprofessionals
- declaracions d'interès efectuades per organitzacions professionals agràries, sindicats, organismes oficials, ajuntaments, etc.
4) Repercussió de les actuacions, com a mínim, en un d'aquests punts:
- Millorar el rendiment, la competitivitat i el desenvolupament econòmic.
- Fomentar els productes de qualitat.
- Afavorir la innovació i el respecte al medi ambient, la seguretat laboral, la higiene, el benestar animal i millorar les ràtios de sostenibilitat social, econòmica i ambiental.
5) Estudi de viabilitat tècnica i econòmica de l'empresa i del projecte que s'ha de dur a terme, especificant les capacitats productives i de transformació, les instal·lacions i sortides comercials dels productes, i la capacitat financera per assolir les despeses previstes. Previsió de vendes i de despeses de manera quantificada, d'acord amb la capacitat productiva, els preus, la distribució i la comunicació. Especificar punts de venta actuals i previstos. Aportar el càlcul de la taxa interna de rendiment (TIR) del projecte d'inversió, detallant els ingressos anuals derivats de fer la inversió. El TIR ha de ser igual o superior al 5% ja que es considera que millora el rendiment.
ANNEX 2 DECLARACIÓ DE NO CRISI
El/La beneficiari/ària DECLARA que SÍ/NO es troba en situació de crisi segons la definició que estableixen les directrius comunitàries sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (2014/C 249/01).
Si escau, cal adjuntar
Resum de l'apartat 2.2 de les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (2014/C 249/01), es considera que una empresa està en crisi si concorre almenys una de les circumstàncies següents:
a. Quan hagi desaparegut més del 50% del seu capital social subscrit com a conseqüència de les pèrdues acumulades.
b. En societats en les quals algun soci tingui una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat, quan hagi desaparegut per pèrdues acumulades més del 50% dels seus fons propis que consten a la seva comptabilitat.
c. Quan l'empresa estigui immersa en un procediment de fallida o insolvència o reuneixi els criteris establerts en dret nacional per ser sotmesa a un procediment de fallida o insolvència a petició dels seus creditors.
d. En empreses que no siguin pime, quan, durant els dos anys anteriors,
i) la ràtio deute/capital de l'empresa hagi estat superior a 7,5, i
ii) la ràtio de cobertura d'interessos de l'empresa, calculada sobre la base del EBITDA, sigui inferior a 1,0.
Signatura electrònica
ANNEX 3 DECLARACIÓ RESPONSABLE DEL BENEFICIARI: PIME/ALTRES I EMPRESES VINCULADES
El/La beneficiari/ària pertany al sector:
- Sector públic
- Societat mercantil
- Persona física
- Entitat associativa agrària (cooperativa, SAT, APA, OPFH)
Forma jurídica del/de la beneficiari/ària:
El/La beneficiari/ària és una de les entitats següents: (MARQUEU-HO AMB UNA ‘X')
a. Pime (definició de l'annex de la Recomanació de la Comissió, de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses).
1. Menys de 250 treballadors.
2. Balanç inferior a 43 milions d'euros.
3. Xifra de negocis anual inferior a 50 milions d'euros.
4. Si està associada: per calcular aquests límits 1,2 i 3 s'acumulen les dades de l'empresa amb els de les associades en el percentatge que correspongui a la participació accionarial.
5. Si està vinculada: per calcular aquests límits 1, 2 i 3 s'acumulen les dades de l'empresa amb els de les associades.
b. Empresa d'entre 250 i 750 treballadors i volum de negocis anual inferior a 200 milions d'euros.
c. Un altre tipus d'empresa
Si és una empresa associada, vinculada o supera els límits de pime (grup b), caldrà aportar un certificat d'auditor extern que determini de manera expressa, d'acord amb la Recomanació de la Comissió esmentada abans, les dades referents a nombre de treballadors, balanç general i volum de negocis anual i en quin tipus d'empresa queda classificat el sol·licitant.
DECLAR, sota la meva responsabilitat
1. Que el sol·licitant pertany a un grup empresaria: SI/NO
2. Que, en cas afirmatiu del punt anterior, el sol·liciant és una Empresa matriu/Empresa filial
3. Que, si es tracta d'una empresa filial, les dades de l'empresa matriu són:
Raó social:___________________________________________ NIF:_____________________
4. Que, si n'és el cas, les dades de l'empresa matriu última són:
Raó social:___________________________________________ NIF:_____________________
Signatura electrònica
ANNEX 4 REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses
Amb caràcter general, resultaran d'aplicació les penalitzacions i reduccions que preveu el títol II, capítol III, del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.
Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.
El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament que presenti el beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:
a. L'import que es paga al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.
b. L'import que es paga al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.
Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.
La reducció que es defineix en el paràgraf anterior s'aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.
2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions
Amb caràcter general, s'apliquen les penalitzacions i reduccions que preveu el títol I, capítol V, del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.
2.1. Aspectes generals
De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat s'ha de fer d'acord amb la tipificació prèvia següent:
Compromisos excloents (CE): compromisos els incompliments dels quals no respectin els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.
Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perquè persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors amb baixa rellevància en l'objectiu de la línia d'ajuda.
Compromís terciari (CT): compromís amb baixa rellevància en l'objectiu de la línia d'ajuda.
2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat
S'entenen per criteris d'admissibilitat aquells requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.
2.3. Reduccions per incompliment de compromisos
S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.
Els compromisos de la línia d'ajuda de transformació i comercialització de productes agraris tenen la tipificació següent:
- Fer i justificar les inversions o activitats auxiliades durant el termini establert. Aquest compromís es considerarà complert amb l'execució del 50% de la inversió aprovada: CB
- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat: CS
- Mantenir les inversions fetes durant almenys cinc anys, comptats des de la data de pagament de l'ajuda: CB
- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió i, en especial, les relatives a la durabilitat de les operacions que preveu l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013: CB
- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB
- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte del beneficiari, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució: CB
- Si escau, mantenir el criteri de prioritat que preveu el punt 2.3.e de l'apartat setè durant almenys cinc anys, a comptar des del darrer pagament efectuat de l'ajuda: CB
- Si escau, mantenir el criteri de prioritat que preveu el punt 1.b de l'apartat cinquè, durant cinc anys a comptar des del darrer pagament efectuat de l'ajuda: CB
Les penalitzacions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
COMPROMISOS BÀSICS
100% de l'ajuda.
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
Primer any d'incompliment:
Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda.
COMPROMISOS SECUNDARIS
Primer any d'incompliment:
Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.
COMPROMISOS TERCIARIS
Primer any d'incompliment:
Segon any o més d'incompliment: 2% de l'ajuda.
3. EXCLUSIÓ
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari queda exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Quan els beneficiaris no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.