Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)

Núm. 114913
Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat per la qual es convoca un procediment extraordinari per constituir una borsa d’ocupació temporal específica, descentralitzada per illes, per a la categoria de policia

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. Les modificacions introduïdes l'any 2017 a la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, van tenir com a objectiu reduir a la mínima expressió el nombre de policies interins a les Illes Balears, per tal de donar estabilitat a les plantilles.

2. Això no obstant, el manteniment de les restriccions relatives a les taxes de reposició d'efectius dels darrers anys en les successives lleis de pressuposts de l'Estat, no ha permès convocar els processos selectius corresponents a tots els llocs de treball necessaris per tal de satisfer les necessitats més urgents en la dotació dels serveis públics essencials, cosa que implica l'existència de places vacants en els municipis, en especial en els més petits.

3. D'altra banda, l'excés de mobilitat que existeix entre els efectius policials dels distints municipis, en directe detriment dels recursos humans dels municipis més petits, acreix la manca de personal d'alguns ajuntaments.

4. Mitjançant Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat de data 19 d'octubre de 2021 es convoca un procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal específica, descentralitzada per illes, per a la categoria de policia, s'aproven les bases i es designen els membres del Tribunal Qualificador de les proves selectives d'accés al curs de capacitació. En el marc d'aquest procediment s'han convocat 3 edicions del curs bàsic de capacitació, amb un total de 89 places, una de les quals ja han finalitzat i les altres dues es preveu que finalitzin el mes de maig.

5. Malgrat els esforços realitzats i vistes les necessitats de personal en les àrees de seguretat ciutadana manifestades pels ajuntaments , es creu que els alumnes capacitats en el marc del procediment extraordinari no puguin cobrir la totalitat de les sol·licituds de cobertura de places dels ajuntaments

6. El Decret llei 6/2021, de 9 de juliol, de modificació de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, hi va introduir la disposició addicional vuitena que, en relació amb la categoria de policia, preveu la convocatòria d'un procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal específica quan concorrin motius justificats d'urgència i necessitat que s'han d'acreditar en l'expedient corresponent davant la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals.

7. Mitjançant Resolució de la directora gerenta de l'EBAP de data 7 de febrer de 2022 (BOIB núm 123, de 9 de febrer), s'aprova la convocatòria de la 44a promoció del Curs bàsic de capacitació per accedir a la categoria de policia del cos de policia local per a l'any 2023, on es preveu la impartició de cinc edicions del curs amb 122 places a Mallorca, 30 a Menorca i 25 a Eivissa. Als efectes de completar les places disponibles en aquestes edicions que hagin quedat vacants per no ser adjudicades a funcionaris en pràctiques, es creu convenient tramitar un nou procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal específica.

8. L'accés a les persones aspirants a la nova borsa requerirà haver aprovat sense plaça la fase d'oposició d'un procés selectiu d'accés a la categoria de policia de qualsevol ajuntament de les Illes Balears, sempre que els exercicis que conformen la fase d'oposició del procés selectiu abans esmentat s'hagin realitzat i determinat la llista definitiva d'aprovats entre l'1 de gener de 2021 i la data de finalització del termini per presentar sol·licituds. Aquest límit temporal es fixa tenint en compte que les proves físiques i el test psicotècnic no poden tenir, per qüestions d'eficàcia i capacitat, un límit temporal superior als 2 anys.

9. D'acord amb tot allò exposat, i atès que les edicions de la 44ª promoció han d'iniciar-se a principis del mes de març, raons d'interès públic aconsellen l'aplicació al procediment selectiu de constitució de la borsa d'ocupació temporal específica de policia de la tramitació d'urgència.

10. La disposició addicional sisena de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència disposa que en els procediments de selecció i en els procediments ordinaris de provisió de llocs de treball de funcionaris, tramitats per l'Escola Balear d'Administració Pública, que convoqui la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública es pot preveure que les persones que vulguin participar-hi estiguin obligades a dur a terme determinats tràmits per mitjans electrònics. Aquesta obligatorietat s'ha d'establir en funció del personal i del col·lectiu destinatari.

Tenint en compte que la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, ha suposat un impuls per a la implementació de l'administració electrònica, i que l'article 56 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret 5/2015, de 30 d'octubre, exigeix per participar en els processos selectius, entre d'altres requisits, tenir la capacitat funcional per al desenvolupament de les tasques, es considera convenient que la convocatòria estableixi l'obligatorietat que els aspirants es relacionin per mitjans electrònics en totes les fases del procediment, atès que el desenvolupament adequat de les funcions dels empleats públics exigeix disposar d'habilitats relacionades amb l'administració electrònica, les quals pressuposen els coneixements necessaris per dur a terme els tràmits telemàtics prevists en aquesta convocatòria.

11. La inscripció per aquests mitjans facilitarà a les persones aspirants la presentació de les sol·licituds, atès que podran dur a terme el tràmit, en qualsevol lloc i hora, sempre dins el termini establert, i, a la vegada, suposarà una major agilitat en la tramitació del procediment administratiu

Fonaments de dret

1. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, i en concret, la Disposició addicional vuitena d'aquesta Llei, introduïda per l'apartat 4 de l'article únic del Decret llei 6/2021, de 9 de juliol, de modificació de la Llei 4/2013, que disposa:

Disposició addicional vuitena

Borsa extraordinària per a la categoria de policia

1. Excepcionalment, quan concorrin motius justificats d'urgència i necessitat, que s'han d'acreditar en l'expedient corresponent davant la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, i no sigui possible cobrir les vacants de la categoria de policia incloses en l'oferta d'ocupació ordinària o d'estabilització, o els llocs de treball d'aquesta categoria temporalment sense ocupar, o sigui necessari el nomenament d'un funcionari interí per manca d'efectius, la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals podrà convocar un procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal especifica descentralitzada per illes.

La resolució de la convocatòria ha de determinar el termini de vigència, els requisits de participació, els criteris o les proves específiques de selecció, el barem de mèrits i les condicions en què s'ha de dur a terme.

La vigència màxima del nomenament serà de tres anys improrrogables, el transcurs dels quals determina, en tot cas, el cessament del funcionari interí.

2. Els ajuntaments dels municipis amb 20.000 habitants o menys que ho sol·licitin podran adherir-se a aquesta borsa, amb la certificació prèvia de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears que acrediti que les dades del registre de policies locals estan actualitzades i l'acord de la Mesa General de Negociació, en els ajuntaments en què estigui constituïda.

En el cas d'ajuntaments dels municipis amb més de 20.000 habitants, la participació en aquesta borsa necessitarà la subscripció prèvia d'un conveni de col·laboració.

2. La Disposició addicional tercera del Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, aprovat pel Decret 40/2019, de 24 de maig, afegida per l'apartat 5 de la Disposició final primera del Decret llei 6/2021, que disposa:

Disposició addicional tercera

Curs bàsic de capacitació per a l'accés a la borsa extraordinària

Quan la conselleria competent en matèria de coordinació de les policies locals faci ús de la possibilitat prevista en la disposició addicional vuitena de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, la resolució que aprovi les bases de la convocatòria del procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal específica ha de preveure la impartició i la superació del curs de capacitació de la categoria de policia. Així mateix, les bases de la convocatòria han de fixar els criteris o, si s'escau, les proves específiques de selecció per a l'accés al curs.

Aquest curs no forma part del període de pràctiques que regula l'article 177 del Reglament, si bé l'Escola Balear d'Administració Pública, o si escau, l'Escola de Seguretat Pública de les Illes Balears l'ha d'impartir respectant el contingut, la metodologia, la durada, l'avaluació i el règim intern que es fixi per al curs de capacitació per a l'accés a la categoria de policia regulat en l'article 178.

Les persones que acreditin haver superat el curs bàsic de capacitació d'accés a la borsa pel procediment extraordinari de selecció de funcionaris interins per a la categoria de policia i el tenguin degudament actualitzat d'acord amb la normativa aplicable, restaran exempts de dur-lo a terme en qualsevol procés selectiu d'accés. Així mateix, les persones que hagin superat aquest curs i el tenguin degudament actualitzat podran formar part de qualsevol borsa de treball convocada per a la selecció de funcionaris interins de la categoria de policia, sempre que compleixin la resta de requisits que s'hi prevegin.

3. La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.

4. L'article 92 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

5. El Text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i en concret, l'article 10.1 d'aquest cos legal, que en relació amb els funcionaris interins disposa:

1. Són funcionaris interins els que, per raons expressament justificades de necessitat i urgència, són nomenats com a tals amb caràcter temporal per a l'exercici de funcions pròpies de funcionaris de carrera, quan es doni alguna de les següents circumstàncies:

a) L'existència de places vacants, quan no sigui possible la seva cobertura per funcionaris de carrera, per un màxim de tres anys, en els termes prevists a l'apartat 4.

b) La substitució transitòria dels titulars, durant el temps estrictament necessari.

c) L'execució de programes de caràcter temporal, que no podran tenir una durada superior a tres anys, ampliable fins a dotze mesos més per les lleis de funció pública que es dictin en desplegament d'aquest Estatut.

d) L'excés o acumulació de tasques per termini màxim de nou mesos, dins d'un període de divuit mesos.

6. Els articles 15 i 16 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que resulten d'aplicació en virtut del que disposen l'article 3.2 d'aquesta Llei i l'article 92.1 de la Llei 7/1985, abans esmentat.

7. L'article 189.1 i 2.b), de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, que contempla al personal funcionari interí com una classe de personal al servei de les entitats locals de les Illes Balears i l'article 190 de la mateixa llei, que disposa:

Article 190. Règim jurídic del personal al servei de les entitats locals

1. El personal funcionari de les entitats locals, i també el personal eventual, es regeix per l'Estatut bàsic de l'empleat públic i per la legislació bàsica de règim local i les disposicions d'aquesta Llei en matèria de funció pública, per la Llei de funció pública de les Illes Balears en les matèries no reservades a la legislació bàsica de l'Estat ni regulades per aquesta Llei, per la normativa de desplegament d'aquesta Llei i per la que dictin les entitats locals, i també pels acords i els pactes aprovats per aquestes entitats. La normativa de desplegament de la Llei de funció pública de les Illes Balears dictada pel Govern de les Illes Balears hi és aplicable supletòriament.

Els cossos de policia local es regeixen així mateix per la normativa autonòmica en matèria de coordinació de policies locals, excepte en allò que estableix per a aquests cossos la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.

2. El mateix règim jurídic a què fa referència el primer paràgraf de l'apartat anterior és aplicable al personal funcionari interí al servei de les entitats locals nomenat per a l'exercici de les funcions pròpies dels funcionaris de carrera per raons expressament justificades de necessitat i urgència.

Així mateix, el personal funcionari interí dels cossos de policia local es regeix també per les disposicions que en relació amb aquest tipus de personal conté la normativa autonòmica en matèria de coordinació de policies locals.

8. El Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s'aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicable de manera supletòria en virtut del que disposa l'article190.1 primer paràgraf in fine de la Llei 20/2006.

9. L'article 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, que en relació amb la tramitació d'urgència disposa:

1. Quan raons d'interès públic ho aconsellin, es pot acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual es redueixen a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, tret dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.

2. No es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de la tramitació d'urgència al procediment, sense perjudici del que sigui procedent contra la resolució que posi fi al procediment.

10. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

11. El Decret 9/2021, de 13 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el cessament i el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears (BOIB extraordinari núm. 20, de 14 de febrer) i el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB extraordinari núm. 21, de 15 de febrer).

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria d'un procediment extraordinari de constitució d'una borsa d'ocupació temporal específica, descentralitzada per illes, per a la categoria de policia.

2. Aprovar les bases específiques que han de regir aquesta convocatòria, que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

3. Acordar que la borsa constituïda mitjançant aquest procediment tindrà una vigència de tres anys, sens perjudici que es pugui prorrogar per raons d'urgència i necessitat degudament acreditades. En qualsevol cas, el nomenament dels aspirants com a funcionaris interins tindrà una durada màxima de tres anys improrrogables.

4. Acordar l'aplicació de la tramitació d'urgència a aquest procediment de selecció en consideració a les raons d'interès públic que aconsellen una presta resolució i per tant, declarar que es redueixen a la meitat els terminis establerts per al procediment ordinari, tret dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos, en virtut de l'article 33.1 de la Llei 39/2015.

5. Aprovar les Instruccions per tramitar les sol·licituds telemàtiques i les declaracions de responsable que s'adjunta com annex 2 d'aquesta Resolució.

6. Aprovar el model de certificat dels ajuntaments per acreditar el compliment de requisits que s'adjunta com annex 3 d'aquesta Resolució.

7. Aprovar el model de declaració jurada del compromís de dur armes i de declaració de no haver estat separat/da del servei que s'adjunta com annex 4 d'aquesta Resolució.

8. Aprovar el model de presentació de documentació davant l'Ajuntament per ser nomenat funcionari interí que figura com l'annex 5 d'aquesta Resolució.

9. Fer pública la informació sobre protecció de dades personals que figura en l'annex 6 d'aquesta Resolució.

10. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears <http://www.caib.es>, i en la pàgina web <http://oposicions.caib.es>.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà que s'hagi publicat la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l'article 57.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagi publicat aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8.2 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 13 de febrer de 2023)

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat Mercedes Garrido Rodríguez

Documents adjunts