Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 363985
Previsió dels serveis del Servei de Benestar Social de l'Ajuntament de Palma que s'han de concertar durant l'any 2022
Acord de Junta de govern de l'Ajuntament de Palma de data 29 de juny de 2022 pel qual s'aprova la previsió dels serveis que s'han de concertar durant l'any 2022
D'acord amb el contingut dels articles 4.1., 4.2, i 5.2 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social, la Junta de govern de l'Ajuntament de Palma, en sessió ordinària de dia 29 de juny de 2022, va acordar aprovar la previsió de les prestacions i els serveis que s'han de concertat durant l'any 2022, i definir els serveis d'interès econòmic general a l'Ajuntament de Palma, d'acord amb el contingut que es reprodueix a continuació:
“ Antecedents
L'Ajuntament de Palma té atribuïdes competències en matèria de serveis socials per la Llei 7/1985, de 2 d'abril de 1985, reguladora de les bases de règim local modificada per la Llei 27/2013 de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració Local i la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal de règim local de les Illes Balears, així com per la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
Així mateix, mitjançant Decret núm. 201913026, de 28 de juny de 2019, d'Organització dels Serveis Administratius de l'Ajuntament de Palma, es determina que l'Àrea de Cultura i Benestar Social té competències en l'abordament de les necessitats socials, psicosocials i socioeducatives mitjançant actuacions individuals o familiars, grupals o comunitàries, prioritzant la faceta preventiva i reinseridora de l'atenció social municipal. A més, en la mateixa també es determina que ha d'impulsar, tramitar, coordinar i avaluar plans, programes o projectes transversals adreçats a col·lectius específics o grups poblacionals en l'àmbit de les seves competències i detecta, prevenir i intervenir, conjuntament amb altres serveis i entitats, en les famílies en situació de risc social.
L'article 38 de la Llei Llei 4/2009, de 11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, atribueix als municipis la competència en la creació, organització i gestió dels serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d'acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmic i insular.
D'altra banda, aquesta Llei regula en el capítol III les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques, els programes, els projectes i les prestacions del sistema públic dels serveis socials. A mes regula per primera vegada les carteres de serveis socials, que configuren com el resum sistematitzat i operatiu de prestacions que el sistema ofereix a la ciutadania segons les diferents situacions de necessitat social.
D'acord amb això cada administració, dintre del seu àmbit competencial territorial, ha d'aprovar la seva cartera de serveis socials.. En concret, i de conformitat amb l'article 27 de la Llei 4/2009, els Consell Insulars, en el marc de les seves competències estatutàries atribuïdes per l'article 70 de l'Estatut d'Autonomia, establirà les seves carteres de servei socials, el contingut de les quals ha de ser complementari al de la Cartera Bàsica. Així mateix, les entitats locals també podran establir les seves carteres de forma complementària i addicional a la Cartera Bàsica i a la cartera insular que pertoqui.
Segons l'article 34 del Reglament dels Centres Municipals de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma (aprovat en el Ple en sessió ordinari de 28 d'abril de 2016), l'Ajuntament de Palma aprovarà la seva cartera una vegada ho hagi fet el Consell de Mallorca.
La Cartera Municipal de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma neix amb el propòsit d'apropar a la ciutadania els serveis que es duen a terme des de l'Àrea de Benestar i drets Socials i de Igualtat, Joventut i Drets Cívics, amb la finalitat de contribuir al benestar de les persones.
La publicació d'aquesta cartera municipal de serveis garanteix el dret a la informació en referència als serveis socials comunitaris de competència municipal y a la vegada, ordena i configura com un conjunt de serveis, prestacions, tràmits i actuacions de prevenció, atenció i promoció social que es duen a terme directament des de l'Ajuntament i en col·laboració amb les entitats del tercer sector.
La Cartera Municipal de Serveis Socials conté una descripció organitzativa dels serveis socials comunitaris bàsics i els Serveis comunitaris específics de l'Ajuntament, com a punt d'accés immediat al sistema públic de serveis socials i proper a la ciutadania.
La gestió dels serveis socials es pot fer mitjançant diverses fórmules, tal com indica l'article 89 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears. Entre altres, l'acció concertada és la figura de col·laboració entre el sector públic i el privat que més s'adequa als principis que han de regir el sistema de serveis socials, especialment arran de l'aprovació de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears. L'article 2 d'aquesta Llei preveu que les administracions competents de les Illes Balears, per complementar el sistema públic i garantir una adequada equitat i qualitat de les prestacions incloses en la cartera de serveis o del servei d'orientació professional, poden encarregar la prestació d'aquests serveis de la seva competència, mitjançant el sistema d'acció concertada, a entitats sense ànim de lucre del tercer sector social, tal com es defineixen en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del Tercer Sector d'Acció Social, o, si escau, a entitats privades, preferentment del tercer sector social, quan existeixin anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, d'acord amb els requisits que estableix aquesta llei i amb respecte als principis de publicitat, transparència i no-discriminació.
A més a més, el mateix article dóna una definició del règim d'acció concertada com és la prestació per tercers de serveis socials inclosos en la cartera de serveis socials i del servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del Sistema Nacional d'Ocupació, el finançament, l'accés i el control administratiu dels quals són públics. Aquest règim de concert previst en aquesta llei s'estableix com a diferenciat de la modalitat contractual de concert que regula la normativa de contractació del sector públic.
D'acord amb l'article 5 de la Llei 12/2018 poden subscriure acords d'acció concertada totes les entitats del tercer sector d'acció social que prestin els serveis objecte del concert i el sol·licitin expressament en els terminis i la forma que es determinin. No obstant això, en els procediments d'acció concertada de serveis declarats d'interès econòmic general, podem subscriure concerts totes les persones físiques o jurídiques de caràcter privat, amb ànim de lucre o sense, sigui quina sigui la forma jurídica que adoptin, que prestin els serveis objecte del concert i el sol·licitin expressament en els terminis i la forma que es determinin.
Amb la finalitat de garantir la publicitat i la transparència, la Llei 12/2018 disposa que amb una periodicitat anual, les administracions de les Illes Balears competents en matèria social i d'ocupació, com a part de les competències en planificació, han de fer una previsió de les prestacions i els serveis que pretenen que siguin objecte d'acció concertada, juntament amb una taxació del cost i un informe justificatiu de la mancança de mitjans propis per a la gestió, de la idoneïtat de la modalitat de gestió elegida i de la planificació establerta per dotar-se de mitjans propis per a la gestió directa d'aquestes prestacions o serveis quan sigui previsible que s'hagin de prestar permanentment i, a més, siguin essencials per a l'efectivitat dels drets socials.
Aquesta planificació també ha de definir, si s'escau, els serveis considerats, de manera excepcional, serveis d'interès econòmic general. Per determinar-ne aquest caràcter, s'ha de tenir en compte, com a criteri fonamental, l'arrelament de les persones usuàries als serveis i la implantació dels serveis al territori. En aquest sentit, es preveu que per l'any 2022 el servei d'ajuda a domicili com a servei d'interès econòmic general, tenint en compte que en aquest tipus de servei en concret, és imprescindible comptar amb la col·laboració de la iniciativa privada mercantil per prestar els serveis esmentats, atès que 'oferta pública és insuficient i l'oferta del tercer sector social és pràcticament inexistent.
En data 16 de juny de 2022 s'ha signat electrònicament un informe únic en el qual es fa constar el contingut de l'article 4.1 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, en relació amb el cost i necessitat de concertar 3 tipologies de serveis socials per part de l'Ajuntament de Palma durant l'any 2022 amb una previsió de la despesa corresponent al període durant el qual s'executen els concerts amb càrrec de les aplicacions pressupostaries següents: 05.23120.22717 (Acolliment de curta estada); 05.23.130.22719 (l servei de repartiment de menjar a domicili i suport social) i 05.23.130.22716 (servei ajuda a domicili).
Finalment cal indicar que aquesta previsió té caràcter estimatiu, sense perjudici que les dades reflectides puguin variar sensiblement, especialment pel que fa al calendari indicat.
Normativa Aplicable
Per tot això, la Junta de Govern, a proposta de l'Àrea de Cultura i Benestar Social de l'Ajuntament de Palma, adopta entre d'altres, l'Acord següent:
ACORD
PRIMER.- Aprovar la previsió de les prestacions i els serveis que s'han de concertat durant l'any 2022, detallat en l'annex I, d'acord amb l'article 4.1 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a l'Ajuntament de Palma.
SEGON.- Definir com a serveis d'interès econòmic general, als efectes dels articles 4.2 i 5.2 de la Llei 12/2018, els serveis que es relacionen en l'annex 2.
TERCER.- Publicar el text íntegre de l'Acord d'aprovació de la previsió dels serveis que s'han de concertar durant l'any 2022 en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la pàgina web de l'Ajuntament de Palma.
ANNEX 1 Previsió dels serveis que s'han de concertar durant l'any 2022
1. Servei ajuda a domicili
2022: 967.915,80€
2023: 2.903.747,40€
2024: 2.903.747,40€
2025: 2.903.747,40€
2026: 1.935.831,60€
2 Servei de repartiment de menjar a domicili i suport social
2022: 443.111,39€
2023: 1.329.334,18€
3. Servei d'acolliment de curta estada
2022: 356.131,08€
2023: 585.809,82€
ANNEX 2 Serveis que es declaren d'interès econòmic general
Servei d'ajuda a domicili”
Palma, en la data de la signatura electrònica (29 de juny de 2022)
La cap del Servei de Benestar Social (p.d. Decret de batlia núm. 3000/2014, de 26/02/2014 (BOIB núm. 30, de 04/03/2014) Pilar Perelló Muñoz