Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 289788
Acord del Consell de Govern de 23 de maig de 2022 pel qual s’aprova el Reglament d’organització i funcionament de la Mesa de Negociació de les administracions públiques de les Illes Balears per a la reducció de la temporalitat en l’ocupació pública

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El dret a la negociació col·lectiva dels empleats públics es regula en els articles 31 i següents del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (d'ara endavant, TREBEP), i ve definit com el dret de negociar la determinació de les condicions de treball dels empleats de l'Administració pública.

La Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, regula uns determinats processos d'estabilització d'ocupació pública que en determinats aspectes han de ser objecte de negociació en els seus àmbits respectius. En aquest sentit, el Decret llei 2/2022, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública a les Illes Balears, ha creat, de manera excepcional i transitòria, la Mesa de Negociació de les administracions públiques per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, per tal de dur a terme la negociació sindical preceptiva limitada a la tramitació dels processos d'estabilització.

Aquesta Mesa es va constituir el passat dia 17 de març de 2022 i en la sessió del dia 7 d'abril es va aprovar, amb el vot favorable dels representats de l'Administració i de les organitzacions sindicals CCOO, UGT, CSIF, STEI Intersindical i SPPME, el Reglament d'organització i funcionament de la Mesa de Negociació de les administracions públiques de les Illes Balears per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.

Aquest Reglament, en l'article 11, preveia que, una vegada aprovat per la Mesa, s'ha d'elevar al Consell de Govern per ratificar-lo, tal com disposa l'article 5.2.c) de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Per tot això, de conformitat amb el que disposa l'article 6.2.g) de la Llei 3/2007, el Consell de Govern a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en la sessió de dia 23 de maig de 2022 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent

Primer. Aprovar el Reglament d'organització i funcionament de la Mesa de Negociació de les administracions públiques de les Illes Balears per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, que s'adjunta com a annex.

Segon. Ordenar que aquest Acord es publiqui íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8.2, 10.1 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que la persona interessada en pugui interposar qualsevol altre que consideri procedent.

 

Palma, 23 de maig de 2022

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

 

 

ANNEX Reglament d'organització i funcionament de la Mesa de Negociació de les administracions públiques de les Illes Balears per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública

Preàmbul

El dret a la negociació col·lectiva dels empleats públics es regula en els articles 31 i següents del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic (d'ara endavant, TREBEP), i ve definit com el dret a negociar la determinació de les condicions de treball dels empleats de l'Administració pública.

La Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, regula uns determinats processos d'estabilització d'ocupació pública que en determinats aspectes han de ser objecte de negociació en els seus àmbits respectius.

En aquest sentit, el Decret llei 2/2022, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública a les Illes Balears, ha creat, de manera excepcional i transitòria, la Mesa de Negociació de les administracions públiques per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, per tal de dur a terme la negociació sindical preceptiva limitada a la tramitació dels processos d'estabilització.

Amb la finalitat de regular tot allò relatiu a l'organització i el funcionament d'aquesta Mesa, s'ha elaborat aquest Reglament, que tindrà un caràcter temporal lligat a la transitorietat d'aquesta Mesa.

Article 1 Objecte

Aquest Reglament té per objecte establir les normes d'organització i de funcionament de la Mesa de Negociació de les administracions públiques de les Illes Balears per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.

La Mesa de Negociació de les administracions públiques de les Illes Balears per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública és l'òrgan de negociació per a la tramitació, en l'àmbit de les Illes Balears, del desenvolupament dels processos d'estabilització que regula la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.

S'exceptua de l'àmbit de negociació d'aquesta Mesa el personal docent, que té un marc normatiu propi, i el personal estatutari, que té el seu propi àmbit de negociació per les seves característiques i particularitats.

Article 2 Composició

1. La Mesa de Negociació de les administracions públiques per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública està composta per:

a) En representació de les administracions: la representació de l'administració és unitària i pot comptar amb un representant per cada una de les administracions que s'hagin adherit a la Mesa fins a un màxim de quinze. Així mateix, pot tenir fins a un màxim de set assessors.

b) En representació de les organitzacions sindicals: els representants de cada una de les organitzacions sindicals que tenguin representativitat d'acord amb els criteris establerts en el Decret llei 2/2022. En cas d'absència del titular, el pot substituir el suplent corresponent. Així mateix, hi pot assistir un màxim d'un assessor per organització sindical.

En el moment de constitució de la Mesa, s'ha de fixar la representativitat d'acord amb les adhesions presentades, el nombre de membres per organització sindical d'acord amb la representativitat acreditada, fins a un màxim de quinze, i la ponderació del vot de les organitzacions sindicals que formen part d'aquesta Mesa.

A l'hora de determinar el nombre de membres per organització sindical, s'ha de tenir en compte que dues organitzacions sindicals, amb representativitat en els seus àmbits específics, computen amb un percentatge inferior a 1 en el global dels membres de les organitzacions sindicals presents. Per aquest motiu, hi podran ser presents ambdues organitzacions, malgrat que als efectes formals han de computar com a 0,5.

2. Els membres de les meses tenen dret a:

a) Participar en els debats de les sessions.

b) Formular precs i preguntes.

c) Obtenir la informació precisa i la documentació necessària per complir les funcions assignades.

d) Fer propostes en relació amb els processos d'estabilització que regula la Llei 20/2021.

e) Fer al·legacions a les actes de la Mesa.

f) Guardar sigil professional sense que cap tipus de documentació lliurada pugui ser emprada fora de l'estricte àmbit de la Mesa i per a finalitats diferents de les que motivaren el seu lliurament.

g) Qualssevol altres funcions inherents a la seva condició.

Article 3 Competències

Són objecte de negociació en aquesta Mesa, de manera específica, les matèries que recull l'article 37 del TREBEP que facin referència al desenvolupament dels processos d'estabilització que regula la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.

Article 4 La presidència

1. La presidència de la Mesa correspon al conseller competent en matèria de funció pública, o a la persona en qui delegui la representació.

2. És competència de la presidència de la Mesa:

a) Acordar la convocatòria de les sessions i la fixació de l'ordre del dia.

b) Presidir les sessions i moderar els debats.

c) Resumir les propostes abans de passar-les a votació.

d) Vetlar pel compliment dels acords i comunicar-los als òrgans afectats.

e)  Exercir qualssevol altres funcions que siguin inherents a la presidència de la Mesa.

Article 5 La secretaria

1. La secretaria de la Mesa correspon a un funcionari del sugbrup A1 de la Direcció General de Funció Pública del Govern de les Illes Balears.

2. Les seves funcions són:

a) Convocar les sessions per ordre de la presidència.

b) Redactar les actes de les sessions.

c) Expedir certificats de les actes.

d) Facilitar la informació, i, si escau, una còpia de la documentació a les parts negociadores.

Article 6 Les sessions

1. Les sessions de la Mesa són ordinàries, extraordinàries i extraordinàries urgents:

a) Són sessions ordinàries les que tenen una periodicitat preestablerta. Com a mínim, es durà a terme una sessió ordinària dues vegades al mes.

b) Són sessions extraordinàries i extraordinàries urgents les que convoqui la presidència quan ho estimi oportú o quan ho sol·liciti la majoria absoluta de la representació de les organitzacions sindicals.

La sol·licitud de convocatòria d'una sessió extraordinària ha d'anar signada per tots els sol·licitants i s'ha de presentar al registre de la Direcció General de Funció Pública o a la Seu Electrònica del Govern de les Illes Balears amb indicació expressa del punt o punts que s'han de recollir en l'ordre dia, i s'ha de dur a terme en un termini màxim de 10 dies. Si la sessió és extraordinària urgent, el termini es redueix a 5 dies hàbils.

Si la sol·licitud inclou punts que manifestament no són competència de la Mesa, la presidenta, mitjançant una resolució motivada notificada dins els 8 dies següents a la sol·licitud, podrà denegar la seva inclusió dins l'ordre del dia. Si la sessió és urgent, el termini es redueix a 4 dies hàbils.

2. La Mesa s'entendrà vàlidament constituïda quan hi siguin presents la representació de l'Administració i, a més, la majoria absoluta dels representats sindicals. Aquest quòrum s'ha de mantenir durant tota la sessió. Així mateix, als efectes de la celebració de sessions, deliberacions i presa d'acords, és necessària la presència del president o presidenta i del secretari o secretària, o les persones que els substitueixin.

Article 7 Convocatòria i ordre del dia

1. És vàlida la sessió de la Mesa si compta, en primera convocatòria, amb la presència dels representants de totes les organitzacions sindicals que la constitueixen, i en segona convocatòria, amb la presència de la majoria absoluta dels representants de la part social, en funció del vot ponderat de cada organització sindical. En tot cas, és necessària la presència del president o presidenta i del secretari o secretària, o les persones que els substitueixin.

2. Les sessions ordinàries es convoquen, almenys, amb 3 dies hàbils d'antelació, i les sessions extraordinàries, almenys, amb 2 dies hàbils d'antelació. Les sessions urgents es poden convocar amb 1 dia hàbil d'antelació. La documentació dels assumptes inclosos en l'ordre del dia ha de figurar a disposició dels integrants de la Mesa des del mateix dia de la convocatòria.

3. L'ordre del dia de les sessions ha de constar en la convocatòria i és el que estableix la presidència atenent les propostes dels membres de la Mesa. En les sessions ordinàries s'ha d'incorporar un punt de torn obert de paraula.

4. En les sessions ordinàries només es poden adoptar acords sobre assumptes inclosos en el respectiu ordre del dia, excepte que siguin declarats d'urgència en la mateixa sessió. En les sessions extraordinàries no poden declarar-se d'urgència assumptes no inclosos en l'ordre del dia.

En les sessions urgents no poden declarar-se d'urgència assumptes no inclosos en l'ordre del dia.

5. Quan no s'hagi pogut constituir la sessió per falta de quòrum o per una altra circumstància, la secretaria ha de suplir l'acta amb una diligència en la qual figuri la causa, els noms dels concurrents i els noms dels qui s'han excusat d'assistir-hi.

Article 8 Els debats

1. Correspon a la presidència assegurar la bona marxa de les sessions, dirigir els debats i mantenir l'ordre de les sessions. Les intervencions han de ser ordenades per la presidència d'acord amb les regles següents:

a) L'ús de la paraula requereix l'autorització prèvia de la presidència, i en el supòsit de les organitzacions sindicals, correspon només a la persona que sigui designada portaveu, sens perjudici que la presidència autoritzi altres intervencions, la d'assessors o per al·lusions.

b) La presidència ha de vetlar perquè totes les intervencions tenguin una durada proporcional a la representativitat de cada organització, que s'establirà al començament del punt de l'ordre del dia.

c) El debat s'ha d'iniciar amb una exposició i justificació de la proposta a càrrec del membre que la subscrigui.

d) A continuació s'ha d'obrir un primer torn de paraules per als membres de la Mesa.

e) Si algun membre de la Mesa ho sol·licita, la presidència pot concedir un segon torn de paraula. Una vegada consumit aquest, la presidència pot donar per acabada la discussió d'aquest punt i s'ha de tancar amb una intervenció del membre que hagi formulat la proposta.

Article 9 De les votacions

1. Únicament se sotmeten a votació els assumptes que legalment ho requereixin. La resta ha de ser objecte de negociació.

2. L'adopció de pactes i d'acords s'ha de produir mitjançant votació ordinària.

3. Per a l'adopció de pactes i d‘acords es requereix la posició favorable de l'Administració i de la majoria absoluta de les organitzacions sindicals amb representació a la Mesa segons el vot ponderat, en funció de la representativitat obtinguda.

Article 10 De les actes

1. De cada reunió que faci la Mesa el secretari n'ha d'estendre una acta en la qual ha de constar:

a) El lloc de la reunió i l'hora de començament i de finalització de la reunió.

b) El nom i els llinatges dels assistents a la reunió en representació de l'Administració, com també el nom i els llinatges dels representants titulars de les organitzacions sindicals i dels assessors assistents a la reunió.

c) El nom i els llinatges del secretari o de qui, en absència d'aquest i per acord de la Mesa, el substitueixi.

d) Els assumptes compresos en l'ordre del dia i la part dispositiva dels acords o pactes que s'adoptin i, si escau, la indicació que no s'ha arribat a cap pacte o a cap acord.

e) Les propostes, que s'han d'efectuar sempre per escrit, i les votacions que s'efectuïn sobre aquestes, amb indicació dels resultats.

f) Per petició expressa d'algun representant o titular de les organitzacions sindicals o de l'Administració, s'ha de fer constar en acta la posició o l'opinió de l'organització sindical o de l'administració respecte d'algun punt de l'ordre del dia, sempre que es trameti al secretari abans de finalitzar la reunió.

2. El secretari ha de confeccionar o estendre les actes i ha de tenir cura de la custòdia d'aquestes, com també de repartir-les entre els membres de la Mesa i d'assegurar-se que n'estiguin assabentats.

Article 11 De la seva aprovació

Aquest Reglament, una vegada aprovat per la Mesa, s'ha d'elevar al Consell de Govern per ratificar-lo, tal com disposa l'article 5.1.c) de la Llei 3/2007, de 27 de març, de funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears.