Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, FUNCIÓ PÚBLICA I IGUALTAT

Núm. 265274
Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb el Decret llei 6/2021, de 9 de juliol, de modificació de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha adoptat l'Acord següent:

I. De conformitat amb les negociacions prèvies duites a terme pel grup de treball constituït per l'Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'estudi i la proposta de solució de les discrepàncies manifestades en relació amb l'article únic, apartats 3 i 4, les disposicions transitòries segona, tercera i quarta i la disposició addicional única del Decret llei 6/2021, de 9 de juliol, de modificació de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, ambdues parts consideren solucionades les controvèrsies plantejades, de conformitat amb els compromisos i les consideracions següents:

1. En relació amb l'apartat tercer de l'article únic del Decret llei 6/2021, ambdues parts acorden que el Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix el compromís de promoure la corresponent iniciativa legislativa per procedir a la modificació del precepte citat, amb el tenor literal següent:

«Article 41. Ocupació de llocs de treball amb caràcter temporal

1. Amb caràcter general, quan un lloc de treball amb dotació pressupostària no tengui persona titular o quedi vacant de manera temporal o definitiva, es podrà ocupar en comissió de serveis de caràcter voluntari amb personal funcionari de carrera del mateix grup i escala que compleixi els requisits que s'estableixen per ocupar-lo. El personal funcionari en comissió de serveis té dret a la reserva del lloc de treball de procedència i a percebre les retribucions corresponents al lloc que efectivament ocupa.

2. Excepcionalment, per raons expressament justificades de necessitat i urgència, que s'han d'acreditar en l'expedient corresponent davant la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, aquests llocs de treball poden ser ocupats per personal funcionari interí nomenat per al desenvolupament de funcions pròpies del personal funcionari de carrera, sempre que es produeixi alguna de les circumstàncies següents:

a) L'existència de places vacants quan no sigui possible cobrir-les mitjançant personal funcionari de carrera incloses en l'oferta pública d'ocupació del mateix any o de l'any següent. La vigència màxima del nomenament serà de tres anys improrrogables, el transcurs dels quals determina, en tot cas, el cessament del funcionari interí.

b) La substitució transitòria de les persones titulars.

3. La selecció del personal funcionari interí s'ha de fer entre les persones aspirants que compleixin els requisits exigits per ocupar els llocs de treball, que hagin superat el curs bàsic de policies locals de l'Escola Balear d'Administració Pública i que formin part de la borsa de treball de personal funcionari interí de la qual disposi l'ajuntament. En el cas que la borsa de treball s'hagi esgotat o tengui una antiguitat superior a dos anys, els ajuntaments poden convocar-ne una de nova o acudir a la borsa de la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals constituïda amb aquest objecte.

Els ajuntaments poden constituir borses de treball, mitjançant una convocatòria pública, amb les persones aspirants ordenades d'acord amb la nota final obtinguda en el curs bàsic de policies locals de l'Escola Balear d'Administració Pública i amb el nombre d'anys complets de serveis prestats i reconeguts com a policia local. La convocatòria de la borsa ha de preveure els requisits i les condicions en què s'ha de dur a terme la seva gestió i, com a mínim, les circumstàncies següents:

a) La durada màxima de vigència de la borsa, que no pot ser superior a dos anys.

b) Les causes d'indisponibilitat dels membres de la borsa. Una causa d'indisponibilitat és prestar serveis, en el moment de la crida, com a personal funcionari de carrera o interí de la policia local en un municipi de les Illes Balears.

En tot cas, el personal funcionari de carrera que ocupi un lloc de treball mitjançant un nomenament de personal funcionari interí no té dret a la reserva del lloc de treball de procedència.

4. La conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, atenent les necessitats objectives dels diferents ajuntaments, podrà constituir una borsa d'ocupació temporal específica de la categoria de policia de manera descentralitzada per illes, mitjançant una convocatòria pública, amb les persones aspirants que ja disposin del curs de capacitació corresponent i sol·licitin la seva inclusió, ordenades d'acord amb la nota final del curs de capacitació de la categoria de policia i amb el nombre d'anys complets de serveis prestats i reconeguts en la categoria de policia.

La resolució de la convocatòria ha de determinar el termini de vigència, els requisits i les condicions en què s'ha de dur a terme la gestió d'aquesta borsa.

La vigència màxima del nomenament serà de tres anys improrrogables, el transcurs dels quals determina, en tot cas, el cessament del funcionari interí.

Els ajuntaments dels municipis amb 20.000 habitants o menys que ho sol·licitin podran adherir-se a aquesta borsa, amb la certificació prèvia de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears que acrediti que les dades del registre de policies locals estan actualitzades i l'acord previ de la Taula General de Negociació en els ajuntaments en què estigui constituïda. En el cas d'ajuntaments dels municipis amb més de 20.000 habitants, per poder acudir a aquesta borsa, es necessitarà la subscripció prèvia d'un conveni de col·laboració.»

2. Pel que fa a l'apartat 4 de l'article únic del Decret llei 6/2021, ambdues parts acorden que el Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix el compromís de promoure la corresponent iniciativa legislativa per procedir a la modificació del precepte citat, amb el tenor literal següent:

«Disposició addicional vuitena. Borsa extraordinària per a la categoria de policia

1. Excepcionalment, quan concorrin motius justificats d'urgència i necessitat, que s'han d'acreditar en l'expedient corresponent davant la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals, i no sigui possible cobrir les vacants de la categoria de policia incloses en l'oferta d'ocupació ordinària o d'estabilització, o els llocs de treball d'aquesta categoria temporalment sense ocupar, la conselleria competent en matèria de coordinació de policies locals podrà convocar un procediment extraordinari per constituir una borsa d'ocupació temporal especifica descentralitzada per illes.

La resolució de la convocatòria ha de determinar el termini de vigència, els requisits de participació, els criteris o les proves específiques de selecció, el barem de mèrits i les condicions en què s'ha de dur a terme. La vigència màxima del nomenament serà de tres anys improrrogables, el transcurs dels quals determina, en tot cas, el cessament del funcionari interí.

2. Els ajuntaments dels municipis amb 20.000 habitants o menys que ho sol·licitin podran adherir-se a aquesta borsa, amb la certificació prèvia de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears que acrediti que les dades del registre de policies locals estan actualitzades i amb l'acord previ de la Taula General de Negociació en els ajuntaments en què estigui constituïda. En el cas d'ajuntaments dels municipis amb més de 20.000 habitants, la participació en aquesta borsa necessitarà la subscripció prèvia d'un conveni de col·laboració.»

3. Quant a la disposició addicional única del Decret llei 6/2021, ambdues parts acorden que el Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix el compromís de promoure la corresponent iniciativa legislativa per procedir a la derogació d'aquesta.

4. Quant a la disposició transitòria segona del Decret llei 6/2021, ambdues parts acorden que el Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix el compromís d'interpretar aquesta norma en el sentit que la norma possibilita el reingrés als qui es trobin en la situació administrativa d'excedència, sempre que compleixin els requisits prevists en les lletres c), i), f), g) i i) de l'article 32 de la Llei 4/2013. No obstant això, respecte a la possessió del títol acadèmic i del nivell de coneixement de la llengua catalana, no els seran exigibles noves acreditacions ni diferents títols o nivells dels exigits en el moment de l'ingrés.

5. Respecte a la disposició transitòria quarta del Decret llei 6/2021, ambdues parts acorden que el Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assumeix el compromís de promoure la corresponent iniciativa legislativa per procedir a la modificació del precepte citat, amb el tenor literal següent:

«Disposició transitòria quarta. Agents covid

Els ajuntaments, quan hi hagi necessitats eventuals que així ho requereixin i de conformitat amb el Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de règim local, poden nomenar personal funcionari interí com a agents covid per complementar la policia local en l'exercici de les funcions que s'indiquen en l'apartat 1 d'aquesta disposició. La durada d'aquests nomenaments no podrà perllongar-se més enllà del 31 de desembre de 2022.

 

1. Funcions dels agents covid

Els agents covid, en l'exercici de les seves funcions, tenen la consideració d'agents de l'autoritat, subordinats al personal dels respectius cossos de policia local, sense integrar-se en aquests. En els ajuntaments que no comptin amb cos de policia local, estaran subordinats a l'alcalde.

No poden disposar de cap tipus d'arma i la seva uniformitat s'haurà de diferenciar clarament de la que sigui pròpia dels cossos de policia local. No han de dur distintius ni logotips. Han de dur la llegenda «Agent covid».

Sens perjudici d'altres funcions que puguin tenir assignades en els respectius ajuntaments i sense que puguin entendre's incloses en cap cas entre les seves funcions les reservades a les forces i cossos de seguretat d'acord amb el que disposa la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, les funcions que poden exercir els agents covid són les següents:

a) Denunciar l'incompliment de les ordenances, els bans i altres disposicions i actes municipals dins el seu àmbit de competència.

b) Formular denúncies en l'exercici de les seves funcions, en la seva condició d'agents de l'autoritat.

c) Qualsevol altra que els atribueixi la legislació vigent

En qualsevol cas, l'exercici de les seves funcions s'ha de dur a terme amb el compliment estricte del que disposa la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.

2. Àmbit d'actuació

L'àmbit d'actuació dels agents covid serà el de l'ajuntament al qual pertanyen, sens perjudici del que disposa la legislació vigent en cada cas per als supòsits de catàstrofe o calamitat pública.

3. Organització i funcionament

1. Amb caràcter general, els agents covid estaran sotmesos a les mateixes normes d'organització i funcionament que la resta dels funcionaris de l'ajuntament.

2. On hi hagi cos de policia local, dependran orgànicament i funcionalment del personal dels respectius cossos de policia local, i els seran aplicables les normes comunes de funcionament i, així mateix, els deures i drets que no siguin exclusius del personal sotmès a l'estatut policial establert pel mateix reglament.

4. Ingrés

1. Els llocs de personal funcionari denominats agents covid no són llocs estructurals i han de ser ocupats per personal funcionari interí per a l'execució de programes de caràcter temporal o per excés o acumulació de tasques. La durada màxima serà la que estableix l'article 10.1 del Text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic.

2. Aquests llocs han de ser ocupats per personal funcionari interí pertanyent al subgrup de classificació C1.

3. La selecció s'ha de fer pel procediment de concurs.

4. S'han d'elaborar dues borses de treball, que ha de gestionar l'Escola Balear d'Administració Pública:

a) La primera borsa, que serà preferent, s'ha d'elaborar amb les persones aspirants presentades en qualsevol dels processos selectius dels darrers cinc anys que, malgrat no haver superat cap exercici, acreditin la realització del curs bàsic de policia local o el curs bàsic de bombers. La nota obtinguda en el curs serà la que determini l'ordre en la borsa de treball.

La Comissió de Valoració de la borsa preferent estarà presidida per la persona que proposi el director general d'Emergències del Govern de les Illes Balears, el secretari serà un funcionari del cos superior de l'Escola Balear d'Administració Pública, i un vocal serà designat per la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears.

b) La segona borsa, que serà subsidiària, s'ha d'elaborar amb les persones aspirants presentades en qualsevol dels processos selectius de policia local o de bombers dels darrers cinc anys que hagin superat algun exercici. L'ordre de prelació de la borsa es determinarà d'acord amb la major puntuació assolida amb la suma de la nota obtinguda en els exercicis superats.

La Comissió de Valoració de la borsa subsidiària estarà presidida per la persona que proposi el director general d'Emergències del Govern de les Illes Balears, el secretari serà un funcionari, tècnic superior de l'àrea jurídica de l'Institut de Seguretat Pública de les Illes Balears, i tres vocals designats per la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears entre el personal dels cossos de policia local dels ajuntaments. Els membres de la Comissió han de tenir dedicació plena durant el temps de la valoració, que s'estima d'un mes de durada.

La resolució de la convocatòria ha de determinar el termini de vigència, els requisits i les condicions en què s'ha de dur a terme la gestió d'aquesta borsa.

5. Els serveis prestats en aquestes places d'agents covid seran un mèrit en els propers processos selectius de policia local.

5. Temporalitat

Aquesta categoria i els nomenaments derivats d'aquesta disposició transitòria obligatòriament s'extingiran el 31 de desembre de 2022.»

II. Pel que fa a l'acord aconseguit, ambdues parts consideren resoltes les discrepàncies manifestades i conclosa la controvèrsia plantejada.

III. Comunicar aquest Acord al Tribunal Constitucional als efectes prevists en l'article 33.2 de la Llei orgànica 2/1979, de 3 d'octubre, del Tribunal Constitucional, així com inserir aquest Acord en el Butlletí Oficial de l'Estat i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

​​​​​​​

7 d'abril de 2022

La ministra de Política Territorial

Isabel Rodríguez García

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat

Mercedes Garrido Rodríguez