Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
AGÈNCIA D'ESTRATÈGIA TURÍSTICA DE LES ILLES BALEARS
Núm. 38209
Resolució del president de l'AETIB, de 25 de gener de 2022 per la qual s'estableixen les condicions per a la realització de contractes de patrocinis amb entitats privades per a grans esdeveniments que generin repercussió mediàtica per a les marques de les illes balears i l’agència d’estratègia turística de les illes balears (AETIB), al llarg de l’any 2022
La crisis sanitària de la Covid-19 ha marcat els temps del darrers dos anys, on les mesures sanitàries i de control de la pandèmia s'han adaptat a la gravetat de la situació en cada moment. La vacunació massiva iniciada al 2021 ha obert el camí cap a la recuperació de la normalitat i per tant, de la economia, greument afectada per la crisis desencadenada per la pandèmia.
Ara, un cop reactivada l'economia i la connectivitat durant l'exercici anterior, hem de tornar a l'estratègia de la desestacionalització, de l'allargament de la temporada i en la sostenibilitat econòmica, social i mediambiental de la nostra destinació.
El turisme constitueix una eina essencial per al canvi i la reorientació de la societat actual cap a un món més resilient i sostenible. La quantitat de recursos que són necessaris per al desenvolupament de l'activitat turística ho converteixen en una activitat que requereix planificació exhaustiva i continuada, per poder contribuir de forma eficaç a la consecució dels ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible).
L'OMT defineix el turisme sostenible com aquell que s'orienta a satisfer les necessitats dels turistes actuals, generant ingressos i benestar social en la destinació, però, a la vegada, que es protegeix i millora les oportunitats del futur. És a dir, està enfocat cap a la gestió de tots els recursos, de forma que se satisfacin les necessitats econòmiques i socials, i a la vegada es respecti la integritat cultural, els processos ecològics essencials, la diversitat biològica i els sistemes de suport de la vida.
El plantejament dels projectes involucrats en el turisme des d'un criteri de sostenibilitat, requereix entendre l'activitat turística, no com un resultat d'unes actuacions concretes, sinó com un model de gestió per processos i procediments, impregnats de principi a fi per l'essència del respecte a l'entorn on es desenvolupen i a les persones que els impulsen.
Aquests esdeveniments hauran de reportar un alt grau de satisfacció a les persones residents i als turistes, representant una experiència significativa que els faci més conscients dels problemes de la sostenibilitat i fomenti en ells unes pràctiques turístiques sostenibles.
Aquestes pràctiques van en consonància amb el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), el qual s'articula a través dels següents eixos:
L'Estratègia de Sostenibilitat Turística en Destí posa l'èmfasi en l'actuació sobre la destinació tenint en compte les seves característiques i necessitats; es dirigeix al conjunt de l'ecosistema turístic específic del destí, és per això que aquestes actuacions i iniciatives que provenen dels actors socials han de tenir un fort impacte en la millora de la competitivitat.
Els patrocinis són una eina per la millora del destí gràcies a la inversió en actuacions claus per l'augment de la seva competitivitat ates que permeten exercir un efecte tractor sobre la demanda turística i tenen un efecte dinamitzador de sector privat.
Contribuïen a la diversificació de l'oferta de la destinació i possibiliten la generació de feina i activitat, afavorint la cohesió territorial i propiciant la desestacionalització de l'oferta complementaria de la destinació.
L'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (endavant AETIB), en virtut de l'establert al Decret 18/2018, de 22 de juny, té entre les seves finalitats, l'elaboració de l'estratègia turística per a la millora del posicionament internacional de les Illes Balears. És per això que un dels objectius de l'AETIB és crear una oferta diferenciada que creï valor i que es dirigeixi a segments específics; a més, les Illes Balears disposen d'actius turístics que han de ser recuperats, valorats i potenciats.
La voluntat de l'AETIB és que la participació en aquesta convocatòria per a la formalització de contractes privats de patrocini amb entitats privades estigui subjecta als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat no discriminació, eficàcia i eficiència de la utilització dels recursos públics. La participació en aquesta convocatòria suposa l'acceptació dels termes i condicions establerts, que s'annexen a aquesta Resolució.
A efectes d'aquesta convocatòria, són “grans esdeveniments” aquells que presenten unes característiques diferenciadores i particulars que fan que la seva repercussió mediàtica sigui elevadíssima i amb un alt impacte respecte d'altres esdeveniments, generant una notorietat amb una gran cobertura nacional e internacional que transcendeix la comunitat local i posiciona la destinació en el top of mind del públic objectiu. Així mateix, el pressupost destinat a l'esdeveniment també es considerablement mes elevat, per tal de fer front a una actuació tan rellevant. Els considerats grans esdeveniments hauran de tenir una clara vocació de continuïtat en el temps, és a dir, que es realitzin o es vulguin realitzar de forma periòdica (anualment).
Per tant, s'estableixen per als grans esdeveniments unes repercussions mediàtiques mínimes molt elevades (euros): 20 milions per a la marca Illes Balears, 15 milions para la marca Mallorca, 2 milions per a la marca Menorca, 2,5 milions per a la marca Eivissa i 1,2 milions per a la marca Formentera. Així mateix, també s'estableixen uns pressuposts mínims molt per damunt d'altres esdeveniments: 6 milions per a la marca Illes Balears, 3 milions para la marca Mallorca, 800.000 per a la marca Menorca, 1 milió per a la marca Eivissa i 520.000 per a la marca Formentera.
El plantejament dels projectes involucrats amb el turisme des d'un criteri de sostenibilitat, requereix entendre l'activitat turística, no com un resultat d'unes actuacions concretes, sinó com un model de gestió per processos i procediments, impregnats de principi a fi per l'essència del respecte a l'entorn on es desenvolupen i a les persones que els impulsen.
Aquests esdeveniments hauran de reportar un alt grau de satisfacció a les persones residents i als turistes, representant una experiència significativa que els faci més conscients dels problemes de la sostenibilitat i fomenti en ells unes pràctiques turístiques sostenibles. Així mateix, per tal de garantir la implicació de l'esdeveniment amb relació a la sostenibilitat aquest haurà de complir amb un mínim de mesures vinculades als ODS i Agenda 2030 que es proposen. Aquests mesures dotaran a l'esdeveniment de un valor afegit que incrementarà la satisfacció del participant, a més d'impulsar la sostenibilitat activa.
La intenció amb el patrocini d'aquests grans esdeveniments és potenciar l'estratègia turística de les Illes Balears a través de l'impuls econòmic i d'imatge de marca, amb una repercussió molts elevada que posicionarà la destinació internacionalment. Els patrocinis d'aquests esdeveniments, que han d'estar vinculats als productes prioritaris de les Illes Balears (SETS), es converteixen en una plataforma molt útil i versàtil que permet transmetre els valors inherents a les marques turístiques de Mallorca, Menorca, Ibiza, Formentera i/o Illes Balears de forma dinàmica, propera i directe al públic objectiu, així com garantir un posicionament de la destinació en els mercats emissors.
La tramitació dels expedients es realitzarà d'acord amb l'establert a l'Annex A d'aquesta resolució i l'establert a la Instrucció 2/2018 del director gerent de l'ATB (actual AETIB) per la qual s'estableix la regulació específica i tramitació dels expedients dels contractes privats de patrocini que formalitzi l'ATB (actual AETIB) de 5 d'abril de 2018, amb la ratificació prèvia del consell de direcció de l'ATB (actual AETIB) de 5 d'abril de 2018.
Per tot això, amb l'autorització prèvia de la despesa per a aquesta convocatòria, s'aproven annexos a aquesta Resolució, els plecs de condicions generals de la convocatòria i els annexos que l'acompanyen.
Resolc
Primer.- Aprovar els plecs de condicions generals que han de regir la tramitació dels expedients de contractació que es derivin de les sol·licituds de patrocinis de grans esdeveniments amb entitats privades que generin repercussió mediàtica per a les marques de les Illes Balears i l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB) al llarg de l'any 2022, -ANNEX A- i els annexos que l'acompanyen.
Segon.- Ordenar la publicació en el BOIB d'aquesta resolució i dels annexos que l'acompanyen.
Aquesta resolució tindrà efectes des de l'endemà de la seva publicació en el BOIB.
Interposició de recursos
Contra aquesta resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant el president de l'AETIB en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seva publicació en el BOIB, d'acord amb el que estableixen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril) i l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
També es pot interposar recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu, en el termini de dos mesos des de l'endemà de la publicació en el BOIB, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciós administrativa.
Palma, 25 de gener de 2022
El president de l'AETIB
Jaume Colom Adrover
(Per Resolució del President de l'AETIB de
28 de setembre de 2021, de delegació de signatura)