Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 623044
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears per la qual s’aprova, pel procediment d’urgència, la convocatòria de subvencions, per al període 2021-2023, destinada a finançar el programa «SOIB Qualificats - Primera experiència», amb el finançament de la Unió Europea (Next Generation EU), mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), i fons de la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

El Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) es va crear mitjançant la Llei 7/2000, de 15 de juny, com una entitat autònoma, de caràcter administratiu, dotada de personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar, adscrita a la conselleria competent en matèria de treball.

El Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, disposa que aquesta entitat té com a funcions gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l'ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d'accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d'altres; adaptar la formació i requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial i l'economia social i a millorar les condicions dels treballadors.

Davant les greus conseqüències ocasionades per la pandèmia provocada per la COVID-19, el 21 de juliol de 2020 el Consell Europeu va acordar un paquet de mesures excepcionals i de reforç. Aquestes mesures suposen, d'una banda, reforçar el marc financer pluriennal per al període 2021-2027 i, d'altra banda, posar en marxa un instrument europeu de recuperació (Next Generation EU), l'element central del qual és el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR). El Pla Nacional de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) és l'instrument per a l'execució dels recursos financers del fons europeu de recuperació.

El PRTR va ser aprovat pel Consell de Ministres de 27 d'abril de 2021 i, un cop avaluat per la Comissió Europea, el va aprovar el Consell Europeu en data 13 de juliol de 2021. Tot el Pla està estructurat al voltant de quatre eixos: la transició ecològica, la transformació digital, la igualtat de gènere, i la cohesió social i territorial. Aquests quatre eixos es projecten en deu polítiques palanca que, a la vegada, es concreten en trenta components. Enquadrat en l'àrea política VIII, «Nova economia de les cures i polítiques d'ocupació», s'hi integra el component 23: «Noves polítiques públiques per a un mercat de treball dinàmic, resilient i inclusiu». Un dels objectius d'aquest component és reformar i impulsar les polítiques actives d'ocupació, millorant la cohesió del Sistema Nacional d'Ocupació, amb un enfocament centrat en les persones i en les empreses, que s'orienten cap a resultats avaluables, coherents amb la innovació, la sostenibilitat i les transformacions productives, basades en la millora de les capacitats i en la transformació digital dels serveis públics d'ocupació. Així mateix, la recomanació del Consell Europeu en el PRTR recull la necessitat de donar suport a l'ocupació, així com millorar l'accés a l'aprenentatge digital. Amb relació a l'atur juvenil, l'anàlisi europea conclou que representa un perill per a l'equilibri generacional i posa de manifest el risc d'exclusió sociolaboral dels col·lectius més vulnerables.

D'altra banda, el component 23 s'alinea amb l'Agenda 2030 de Nacions Unides, subscrita per Espanya, i contribueix a l'objectiu de sostenibilitat (ODS) 8: «Promoure el creixement econòmic inclusiu i social sostenible, l'ocupació i el treball decent per a tots».

Dins les reformes i inversions proposades en el component 23, s'hi inclou la inversió 1, «Ocupació jove», que, alhora, inclou el «Programa de primera experiència professional en les administracions públiques». L'objectiu del programa és facilitar, mitjançant el contracte de treball en pràctiques, l'adquisició de competències transversals, així com habilitats socials i professionals. S'adreça a persones joves desocupades majors de 16 anys i menors de 30 anys que hagin completat la formació que els acrediti per poder ser contractats en aquesta modalitat de contractació, preferentment en llocs de feina relacionats amb l'economia verda, la digitalització de serveis, la cohesió social, l'atenció a la dependència i intervenció amb col·lectius vulnerables, la rehabilitació d'entorns i habitatges, així com el desenvolupament local rural. En atenció a les directrius de la Comissió Europea, s'ha de canalitzar la pràctica professional no només cap a sectors amb més dificultat de contractació, sinó també cap a les activitats i ocupacions que siguin capaces de crear activitat i facilitin una inserció major en el mercat de treball.

L'experiència acumulada en la gestió de programes de contractació de persones desocupades per part d'organismes públics n'ha demostrat l'eficàcia per facilitar la pràctica professional i per millorar l'ocupabilitat de les persones que hi participen.

Aquesta iniciativa contribueix a complir l'objectiu núm. 342 de la Decisió d'execució del Consell Europeu relativa a l'aprovació del PRTR (Council Implementing Decision, CID), de poder comptar, abans d'acabar l'any 2025, amb un total de 18.300 persones que finalitzin els programes de la inversió 1, amb una participació de 21.900 persones.

Pel que fa a l'etiquetatge, aquesta convocatòria s'engloba dins el camp d'intervenció següent: «099-Ajuda específica per a l'ocupació juvenil i la integració socioeconòmica de les persones joves»; etiquetatge digital:«108 - Suport al desenvolupament de les capacitats digitals»; etiquetatge verd: «01-Contribució a les competències i ocupacions verdes».

En aquest context, i per tal d'establir un conjunt de disposicions comunes a totes les subvencions que concedeixen les diferents administracions públiques, sens perjudici de les competències d'execució i d'autoorganització que tenen reconegudes les comunitats autònomes mitjançant l'Ordre del Ministeri de Treball i Economia Social TES/1152/2021, de 24 d'octubre (BOE núm. 256, de 26 d'octubre), s'han aprovat les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques destinades a finançar el «Programa de primera experiència professional en les administracions públiques».

Atès el que s'estableix en el segon paràgraf del punt 1 de l'article 8 de les bases reguladores d'aquestes subvencions, i fent ús de les facultats d'autoorganització i de les competències d'execució de què disposa aquesta Comunitat Autònoma, el procediment de concessió de les subvencions regulades en aquesta convocatòria és el de concurrència competitiva, i es regeix per la normativa autonòmica aplicable: el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre).

L'article 44 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, recull que, en el marc de les conferències sectorials, i d'acord amb les previsions incloses en el PRTR nacional, s'han d'aprovar els criteris de distribució de fons per a les subvencions que gestionen les comunitats autònomes amb caràcter pluriennal, conformement al que disposa l'article 86 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària.

El «Programa de primera experiència professional en les administracions públiques» es finança amb fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) que han d'executar les comunitats autònomes, d'acord amb els criteris de repartiment acordats en la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, i amb fons de la Conferència Sectorial.

Mitjançant l'Ordre TES/897/2021, de 19 d'agost (publicada en el BOE núm. 202, de 24 d'agost), s'han distribuït territorialment per a l'exercici econòmic de 2021, perquè els gestionin les comunitats autònomes amb competències assolides en l'àmbit laboral, els crèdits finançats amb l'MRR destinats a executar projectes d'inversió recollits en el PRTR. L'article 3 estableix que aquests fons són incompatibles amb la recepció d'altres fons comunitaris per executar els mateixos projectes d'inversió i els reconeix la condició de fons addicionals als ja distribuïts sobre la base dels criteris aprovats en la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

El Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de les administracions públiques i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, té per objecte establir les disposicions generals necessàries per facilitar la programació, la pressupostació, la gestió i l'execució de les actuacions finançables amb fons europeus; en especial, els provinents de l'instrument europeu de recuperació aprovat pel Consell Europeu de 21 de juliol de 2020. Aquest Reial decret llei incorpora una sèrie d'instruments de caràcter general dirigits a reduir les barreres normatives i administratives, així com un conjunt de mesures de modernització de les administracions públiques, que en permetin una gestió més àgil i eficient, per facilitar l'absorció dels fons esmentats.

Seguint aquesta línia, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va aprovar el Decret llei 3/2021, de 12 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, amb l'objecte d'establir unes mesures extraordinàries i urgents per desplegar les disposicions estatals bàsiques que conté el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre.

Aquesta convocatòria s'ha de tramitar pel procediment d'urgència en virtut de l'article 7 del Decret llei 3/2021 esmentat, que declara que, a totes les actuacions i els procediments administratius que comportin expedients de despesa que s'hagin de finançar amb els fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, se'ls ha d'aplicar la tramitació d'urgència i el despatx prioritari, en els termes que preveuen, respectivament, els articles 33 i 71 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les fites i els objectius marcats per desenvolupar el PRTR i l'MRR fan necessari publicar la convocatòria abans d'acabar el 2021. Atès que fins a finals d'octubre de 2021 no s'han publicat les bases reguladores del programa i vist el poc temps que resta fins a la finalització de l'exercici de 2021, és necessari tramitar la convocatòria com a expedient de despesa anticipada per a l'any 2022, a l'empara del que estableixen els articles 43 i següents del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

D'altra banda, l'Ordre TES/897/2021, esmentada abans, determina com a objectius quantitatius de participants per al 2021-2022 que han de ser 127 participants, i 28 per a l'exercici 2023. S'ha considerat més eficient establir una convocatòria pluriennal que comprengui tot el període 2021-2023, amb vista a complir ja l'any 2022 la totalitat de les contractacions previstes (155 participants).

D'acord amb l'article 5 del Decret llei 3/2021, per l'Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021 (publicat en el BOIB núm. 137, de 7 d'octubre), es va aprovar el Pla Estratègic Autonòmic - Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 (PEA), en què figura inclòs aquest projecte, amb la identificació següent: «23 - Programes de formació i ocupació per fomentar la inserció en el mercat laboral, especialment dels col·lectius més vulnerables. Eix. 4 - Cohesió social. Estratègia: E06 - Educació, formació per a noves competències i polítiques d'ocupació. Promotor: Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball. Projecte». L'aprovació i la inclusió d'aquest projecte en el PEA implica, d'una banda, la tramitació urgent i el despatx prioritari i, d'altra banda, l'autorització implícita del Consell de Govern per exercir les competències en matèria d'autorització i disposició de la despesa i, en general, per iniciar qualsevol expedient de despesa.

En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa general aplicable.

Per tot això, informat el Consell de Direcció del SOIB, i atès l'informe previ de la Direcció General de Pressuposts de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques, i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries, dict la següent

Resolució

1. Aprovar, pel procediment d'urgència, la convocatòria de subvencions per al període 2021-2023 del programa «SOIB Qualificats - Primera experiència», que proporciona una primera experiència professional en les entitats que integren el sector públic instrumental de la CAIB (excepte consorcis i organismes autònoms), així com la Universitat de les Illes Balears i les seves entitats dependents o vinculades, d'acord amb les bases reguladores que conté l'Ordre del Ministeri de Treball i Economia Social TES/1152/2021, de 24 d'octubre (BOE núm. 256, de 26 d'octubre).

Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic Autonòmic - Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030, aprovat pel Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021 (BOIB núm. 137, de 7 d'octubre), i ha estat declarat projecte estratègic, de conformitat amb l'apartat 2 de l'article 5 del Decret llei 3/2021.

2. La concessió de la subvenció queda sotmesa a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2022 i 2023, per poder finançar les obligacions derivades de la referida subvenció.

3. Comunicar a la Base de dades nacional de subvencions i publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears aquesta Resolució, la qual comença a produir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm.167, de 14 de juliol).

 

Palma, a la data de signatura electrónica (21 de desembre de 2021)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Iago Negueruela Vázquez

 

 

ANNEX Convocatòria

1. Objecte i àmbit d'aplicació

L'objecte d'aquesta Resolució és aprovar la convocatòria per a la concessió de subvencions en el marc del programa «SOIB Qualificats - Primera experiència» per al període 2021-2023, a fi de subvencionar les despeses originades per la contractació de persones joves desocupades, majors de 16 anys i menors de 30, en la modalitat de contracte en pràctiques, per part de les entitats del sector públic instrumental de la CAIB i la UIB (i les seves entitats dependents o vinculades), a l'empara del que estableix l'Ordre TES/1152/2021, de 24 d'octubre (BOE núm. 256, de 26 d'octubre), per la qual s'estableixen les bases reguladores d'aquest programa.

Aquest programa pretén que els joves que es contractin millorin l'ocupabilitat amb l'exercici pràctic dels coneixements adquirits en la seva formació i en les àrees del seu coneixement i, d'aquesta manera, millorar-ne les possibilitats d'inserció posterior en el mercat laboral.

L'àmbit d'aplicació d'aquesta convocatòria és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Finançament

Les subvencions establertes en aquesta convocatòria compten amb el finançament de la Unió Europea (Next Generation EU), mitjançant el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), i addicionalment, amb fons de la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals (de 28 d'abril i de 21 de juliol de 2021).

Mitjançant l'Ordre TES/897/2021, de 19 d'agost, s'han distribuït territorialment per a l'exercici econòmic 2021 els crèdits finançats amb fons de l'MRR. En l'annex 3 d'aquesta Ordre es fixen els objectius de participants que han de finalitzar aquest programa de primeres experiències professionals en administracions públiques, que són 127 per als anys 2021-2022 i 28 per al 2023.

3. Normativa aplicable

És aplicable a aquesta convocatòria la normativa següent:

— Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual se n'aprova el Reglament.

— Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.

— Reial decret 36/2021, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de les administracions públiques i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

— Decret llei 3/2021, de 12 d'abril, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

— Acord del Consell de Ministres de 27 d'abril de 2021 pel qual s'aprova el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR).

— Ordre TES/1152/2021, de 24 d'octubre, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions públiques, destinades a finançar el «Programa de primera experiència professional en les administracions públiques», per a la contractació de persones joves desocupades en el si dels serveis que presten aquestes administracions públiques, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

— Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel SOIB (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre).

— Ordre TES/897/2021, de 19 d'agost, per la qual es distribueixen territorialment per a l'exercici econòmic de 2021, per a la gestió per les comunitats autònomes amb competències assumides en l'àmbit laboral, crèdits finançats amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

— Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

— Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació a proporcionar per les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

— Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

— Reglament (UE) 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088 (Reglament de taxonomia).

— Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar cap perjudici significatiu», en virtut del Reglament relatiu a l'MRR (2021/C 58/01) («Guia MITECO»).

— La resta de normativa tant nacional com de la Unió Europea aplicable a la gestió, al seguiment i al control que s'estableixi per al PRTR, així com les normes específiques relatives a la informació i publicitat, la verificació, i altres d'imposades per la normativa de la Unió Europea que resultin de compliment obligatori, així com la resta de normativa que sigui aplicable amb caràcter general.

4. Crèdit assignat a la convocatòria

1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 7.216.904 € (set milions dos-cents setze mil nou-cents quatre euros); d'aquests, 5.216.304 € corresponen a fons de l'MRR i 2.000.600 €, a la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, imputables als pressuposts generals de la CAIB, distribuïts per anualitats de la manera següent:

a) Anualitat 2022: un total de 5.990.030,32 €; d'aquests:

1. 4.329.477 €, imputables al fons de l'MRR, centre de cost 76101, subprograma G322D53, capítol 4, FF MR038, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

2. 1.660.553,32 €, imputables al fons de la Conferència Sectorial, centre de cost 76101, subprograma G322D14, capítol 4, FF 22021, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

b) Anualitat 2023: un total d'1.226.873,68 €; d'aquests:

1. 886.827 €, imputables al fons de l'MRR, centre de cost 76101, subprograma G322D53, capítol 4, FF MR038, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

2. 340.046,68 €, imputables al fons de la Conferència Sectorial, centre de cost 76101, subprograma G322D14, capítol 4, FF 23021, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria sense obrir un altre termini de presentació de sol·licituds, sempre que l'ampliació de crèdit s'aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.

5. Entitats beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries de les ajudes establertes en aquesta convocatòria les entitats següents:

a) Els organismes i entitats de sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB) següents:

1. Entitats públiques empresarials.

2. Societats mercantils públiques.

3. Fundacions del sector públic de la CAIB.

b) La Universitat de les Illes Balears (UIB) i les entitats que en depenen o hi estan vinculades.

2. No poden beneficiar-se dels ajuts prevists en aquesta convocatòria les entitats en les quals es doni alguna de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost).

6. Destinació de les subvencions, quanties i finançament

1. Les subvencions que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria s'han de destinar a finançar els costs laborals de les persones joves treballadores que, alhora que compleixin els requisits establerts en la convocatòria, siguin contractades per les entitats beneficiàries per a l'adquisició d'experiència professional.

2. Els costs laborals inclouen:

a) Costs salarials, incloses les despeses de Seguretat Social.

b) Costs d'equipaments de protecció individual (EPI).

c) Ajudes per al desplaçament.

d) Indemnització per residència.

3. La concessió de les subvencions, així com la seva justificació, s'ha de fer mitjançant el sistema de mòduls, d'acord amb el que disposen els articles del 76 al 79 del Reglament de la Llei general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. Per implementar aquest règim, d'acord amb l'informe tècnic elaborat pel Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) per calcular els costs unitaris per persona contractada participant en aquest programa, i validat per la Intervenció General de l'Estat, són aplicables els mòduls següents:

a) Per compensar els costs laborals prevists en els apartats 2.a) i b):

— Mòdul A: el mòdul ascendeix a 1.783,83 € per persona contractada en els grups de cotització de la Seguretat Social del 9 al 5, ambdós inclosos, i per mes de contractació (21.405,94 € per any de contractació).

— Mòdul B: el mòdul ascendeix a 2.675,74 € per persona contractada en els grups de cotització de la Seguretat Social del 4 a l'1, ambdós inclosos, i per mes de contractació (32.108,92 € per any de contractació).

L'import de la subvenció per aquest concepte es calcula en funció de les previsions que recull el projecte presentat sobre el nombre de persones que s'han de contractar, i el mòdul, segons el grup de cotització de la Seguretat Social que correspongui.

D'acord amb l'article 11.1.e) del Text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 20/2015, de 23 d'octubre, la remuneració de la persona contractada en pràctiques no pot ser inferior al 60% del salari fixat per a una persona treballadora que desenvolupi el mateix lloc de feina i, en qualsevol cas, no pot ser inferior al salari mínim interprofessional (SMI) vigent.

Les retribucions que finalment hagi de percebre la persona contractada són les que, en funció de l'entitat contractant, li pertoquin legalment o convencionalment.

Pel que fa a les entitats del sector públic instrumental de la CAIB, els salaris que han de percebre les persones que es contractin estan limitats per la disposició addicional quinzena de la Llei 15/2012, de pressuposts generals de la CAIB per al 2013, que estableix mesures de racionalització del règim retributiu i de la classificació professional del personal laboral al servei dels ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com per la resta de normativa aplicable. Pel que fa als salaris que han de percebre les persones que contractin la Universitat de les Illes Balears i entitats dependents o vinculades, els és aplicable el que disposa el seu conveni col·lectiu o la normativa aplicable.

b) Per compensar les ajudes per al desplaçament previstes en l'apartat 2.c), té la consideració de mòdul l'import a tant alçat de 1.000 € per persona contractada, quan aquestes persones tenguin domicili en una illa o província diferent d'aquella en la qual han de desenvolupar el lloc de feina. Un cop contractades les persones treballadores per ocupar els llocs de feina en pràctiques objecte de subvenció, les entitats poden formalitzar una sol·licitud addicional per sol·licitar aquesta ajuda. És aplicable a un màxim del 25% de les persones contractades, i fins a exhaurir el crèdit disponible a tal efecte, que és el que pot resultar del procés d'adjudicació pel procediment que es descriu en l'apartat 12 d'aquesta convocatòria.

c) Respecte de la indemnització per residència que sigui obligatòria, abonar-la per disposició legal o convencional és subvencionable, d'acord amb la disposició addicional cinquena de l'Ordre TES/1152/2021.

7. Compatibilitat d'ajudes

Les subvencions concedides a l'empara d'aquesta convocatòria són compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada. En qualsevol cas, s'ha d'identificar nítidament la traçabilitat de les despeses. Això no obstant, aquestes subvencions són incompatibles amb la percepció d'altres fons comunitaris per executar els mateixos projectes d'inversió, sempre que això suposi incórrer en doble finançament. D'acord amb l'article 9 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, els projectes d'inversió finançats pel Mecanisme de Recuperació i Resiliència poden rebre ajuda d'altres programes i instruments de la Unió sempre que la dita ajuda no cobreixi els mateixos costs que finança la subvenció objecte d'aquest programa, tal com s'han definit anteriorment.

L'entitat beneficiària ha de comunicar a l'Administració que concedeix les ajudes l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, sense incórrer en doble finançament per a la mateixa despesa, procedents de qualsevol altra administració o entitat pública, nacional o internacional.

8. Activitat subvencionada

1. L'activitat subvencionada consisteix a contractar en la modalitat de contracte en pràctiques les persones destinatàries, com a mitjà per a l'adquisició de les primeres experiències en l'ocupació, així com de competències i habilitats socials i professionals. Totes les contractacions han de quedar ubicades en el marc d'un projecte, segons l'apartat 9 d'aquest annex.

2. L'activitat subvencionada ha de complir els requisits següents:

a) Les funcions o tasques que han de desenvolupar les persones que es contractin han de ser competència de les entitats beneficiàries. La competència pot ser pròpia o originària, o bé pot ser exercida per delegació, encàrrec o encomana.

b) S'ha d'afavorir la formació i la pràctica professional de les persones desocupades que es contractin. Per això, les contractacions s'han de referir a llocs de feina adients i conformes a la formació acadèmica i/o professional de la persona contractada.

c) La durada dels contractes és d'un any. La jornada de feina ha de ser a temps complet. En cas que la persona contractada causi baixa en el programa durant els tres primers mesos de ser contractada, aquest lloc de feina pot ser cobert per la persona que correspongui de la llista de reserva o, si no n'hi ha, d'un nou procés de selecció. La durada del contracte de la persona substituta és la que resti fins a completar (entre ambdues) la durada d'un any. En cas de suspensió del contracte amb dret a reserva de lloc de feina, quan es donin les situacions establertes en l'article 11.1.b) de l'Estatut dels treballadors, que donen lloc a la interrupció del còmput de la durada del contracte, l'entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació de la durada prevista del contracte.

d) Les entitats beneficiàries han de facilitar a les persones destinatàries informació professional, orientació o formació durant la vigència dels contractes subvencionats i han de complir totes les obligacions de prevenció de riscos laborals que els corresponen. A més, s'han de desenvolupar de manera adequada mesures relacionades amb l'actualització dels coneixements digitals.

e) Les persones contractades poden comptar amb una persona orientadora del SOIB durant tota la prestació de serveis.

f) Aquestes contractacions no poden cobrir places de naturalesa estructural que estiguin dotades pressupostàriament, estiguin o no dins les relacions de llocs de feina, plantilles o altra forma d'organització de recursos humans.

g) Als contractes que es formalitzin, els és aplicable la regulació sobre el contracte en pràctiques prevista en l'article 11.1 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.

3. En el marc d'aquest programa no pot subvencionar-se l'ocupació de llocs de feina relacionats amb alguna de les activitats següents, que exclou del finançament el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència:

a) Les inversions relacionades amb combustibles fòssils (inclòs el seu ús posterior).

b) Les activitats en el marc del règim del comerç de drets d'emissió (ETS) amb emissions de gasos d'efecte hivernacle projectades que no siguin substancialment inferiors als valors de referència establerts per a l'assignació gratuïta.

c) Les inversions en instal·lacions d'abocadors de residus, plantes de tractament biològic mecànic (MBT) i incineradores per al tractament de residus.

d) Les activitats en les quals l'eliminació a llarg termini de residus pot causar danys al medi ambient, a llarg termini (per exemple, residus nuclears).

9. Projectes

9.1. Tipologies de projectes

Els projectes en els quals s'han d'emmarcar les contractacions han de pertànyer a una d'aquestes tres tipologies:

1. Projectes d'ocupacions verdes. Projectes que contribueixen a preservar el medi ambient i que es corresponen amb el camp d'intervenció de l'annex VI del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i el Consell, de 12 de febrer. Els àmbits d'actuació són, entre d'altres, els següents: agricultura, ramaderia i pesca dirigida a restaurar els ecosistemes i a implantar models d'explotació animal més ecològics i sostenibles; les activitats dedicades a augmentar l'eficiència del consum d'energia i de matèries primeres, limitar les emissions de gas hivernacle, minimitzar els residus i la contaminació, protegir i restaurar els ecosistemes; els processos adreçats a produir béns i serveis que beneficiïn el medi ambient.

2. Projectes digitals. Conformement al Marc Europeu de Competències Digitals de la Ciutadania (DigComp), establert per la Comissió Europea, que fixa cinc dimensions:

  • Àrea de competència 1: informació i alfabetització digital.
  • Àrea de competència 2: comunicació i col·laboració en línia.
  • Àrea de competència 3: creació de continguts digitals.
  • Àrea de competència 4: seguretat en la xarxa.
  • Àrea de competència 5: resolució de problemes.

3. Projectes d'ocupació en general. La resta de projectes, que no es poden considerar ni verds ni digitals.

Les entitats interessades poden consultar en la pàgina web del SOIB l'annex VI del Reglament (UE) 2021/241, així com el document del DigComp.

9.2 Projectes i entitats beneficiàries

La finalitat del projecte i les funcions o tasques que han de desenvolupar les persones contractades en el marc d'aquests projectes han de ser competència de les entitats beneficiàries, d'acord amb el seu objecte social. La competència pot ser pròpia o ordinària, o bé per delegació o encomana de gestió.

Les entitats que, d'acord amb l'objecte social, es pugui considerar que desenvolupen la competència predominantment en àmbits d'actuació definits en el punt anterior com a verds han de presentar, com a mínim, un projecte verd.

De la mateixa manera, les entitats que, d'acord amb l'objecte social, es pugui considerar que desenvolupen la competència predominantment en àmbits d'actuació definits en el punt anterior com a digitals han de presentar, com a mínim, un projecte digital.

Les altres entitats poden presentar projectes en el marc de les seves competències en qualsevol de les tipologies.

Totes les entitats poden presentar fins a dos projectes: un projecte prioritari, d'acord amb el seu objecte social, i un segon projecte, sempre que aquest segon sigui verd o digital.

El conjunt dels projectes presentats per una entitat pot preveure un màxim de sol·licitud de subvenció de 610.069,48 € corresponents als punts 6.2.a) i b).

Amb la sol·licitud, s'ha de lliurar una memòria (d'acord amb el model facilitat pel SOIB), que ha d'incloure:

a) La descripció del projecte i la prioritat (si s'han presentat dos projectes), a més de complir les previsions de l'article 5.1.g) de les bases reguladores.

b) Especificació i justificació de si és verd o digital.

c) Indicació de les actuacions d'informació professional, orientació laboral o formació que han de rebre les persones que es contractin.

d) Per als projectes no considerats digitals: indicació de les mesures previstes relacionades amb l'actualització de coneixements digitals que s'han de fer amb les persones que es contractin.

e) Un formulari que inclogui les dades següents: els llocs de feina que s'han de cobrir, en què cal especificar si tenen la consideració d'ocupacions verdes o d'ocupacions en competències digitals; les característiques de les activitats que s'han de fer i la vinculació que tenen amb la titulació requerida; la durada dels contractes, així com les previsions dels costos del programa, en què cal diferenciar, si escau, entre la subvenció sol·licitada i l'aportació de l'entitat.

10. Compromís de no causar dany significatiu al medi ambient

1. Les entitats beneficiàries de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria han de garantir el ple compliment del principi de «no causar dany significatiu al medi ambient» («do not significant harm», DNSH) i l'etiquetatge climàtic i digital, d'acord amb el que preveuen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència; la Decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya (Council Implementing Decision, CID) de 13 de juliol de 2021, i el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, així com la normativa que el desplega, en totes les fases del disseny i l'execució dels projectes i de manera individual per a cada actuació.

2. Les sol·licituds han d'acompanyar-se d'una declaració responsable, en el model que ha de facilitar el SOIB, d'adequació al principi de «no causar dany significatiu», en el sentit establert en l'apartat 6 de l'article 2 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

3. Aquesta declaració responsable ha d'atendre obligatòriament a la Comunicació de la Comissió Europea (2021/C 58/01), «Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de “no causar cap perjudici significatiu”», en virtut del Reglament (UE) 2021/241 esmentat.

4. En tot cas les entitats beneficiàries han de preveure mecanismes per verificar el compliment d'aquest principi i mesures correctores per assegurar-ne la implementació, dels quals han de deixar constància en la memòria justificativa de la subvenció.

11. Persones destinatàries

Els requisits que han de complir les persones seleccionades en el moment de la contractació són els següents:

1. Persones joves desocupades de més de 16 anys i menys de 30 inscrites com a demandants d'ocupació en el SOIB.

2. Amb titulació universitària o de formació professional de grau mitjà o superior o de certificat de professionalitat, d'acord amb la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, que habilitin per a l'exercici professional, dins els 5 anys (o 7 anys, quan el contracte es concerti amb un treballador amb discapacitat) següents a la finalització dels estudis.

3. No poden haver estat contractats mai en pràctiques en virtut del mateix certificat de professionalitat o titulació per la mateixa entitat ni per cap altra per més de 12 mesos. Si es tracta de diferent títol o certificat de professionalitat, no pot haver estat contractat mai en pràctiques per més de 12 mesos per l'empresa beneficiària per al mateix lloc de feina.

4. Que compleixin els requisits per formalitzar un contracte en pràctiques segons l'article 11.1 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 de octubre, pel qual s' aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.

12. Regim i procediment de concessió

1. La selecció del beneficiari i la concessió de subvenció s'han de tramitar i resoldre per concurrència competitiva, a l'empara de la previsió que recull el darrer paràgraf del punt 1 de l'article 8 de l'Ordre TES/1152/2021, i pel procediment establert en l'apartat 13 d'aquesta convocatòria.

2. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució i, en concret, les que determina l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. Les persones que intervenguin en el procés de selecció de les entitats beneficiàries, o en els processos de verificació del compliment de les condicions, han de manifestar de manera expressa l'absència o no de conflictes d'interessos o de causa d'abstenció, considerant el que disposen l'article 61.3 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament financer de la UE), i l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; en cas d'haver-hi conflicte d'interessos o causa d'abstenció, la persona afectada ha d'abstenir-se d'intervenir en aquestes actuacions.

4. Una vegada revisades les sol·licituds presentades i fetes les esmenes pertinents, la Comissió Avaluadora s'ha de reunir per examinar-les i per valorar-les, d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 13 d'aquesta convocatòria.

5. La Comissió Avaluadora està formada pels membres que s'indiquen a continuació:

— Presidència:

Titular: la persona titular del servei que tengui les competències del seguiment tècnic d'aquest programa del SOIB. En cas d'absència, vacant o malaltia, l'ha de substituir la cap del Departament de Formació i Ocupació.

— Secretaria:

Titular: la persona titular del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 3 del SOIB. Suplent: la persona titular de la Secció Administrativa del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 3 del SOIB.

El secretari o secretària actua amb veu, però sense vot.

— Vocalies:

Vocals primer, segon i tercer: tres tècnics del SOIB. En casos d'absència, vacant o malaltia, aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics del SOIB.

6. La Comissió Avaluadora pot sol·licitar qualsevol aclariment que consideri oportú, i ha de redactar un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució provisional de concessió o de denegació de la subvenció.

7. En vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, la directora del SOIB ha de formular la proposta de resolució provisional, motivada degudament, la qual s'ha de notificar a les entitats interessades, per mitjans telemàtics. Aquestes entitats disposen d'un termini de cinc dies hàbils per al tràmit d'audiència, per poder al·legar i presentar els documents i les justificacions que considerin pertinents, mitjançant registre electrònic. Transcorregut aquest termini sense haver presentat al·legacions, s'entén que l'entitat accepta els termes de la proposta.

8. Quan l'import de la subvenció que resulta de l'informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l'import sol·licitat, prèviament a la proposta de resolució definitiva s'ha d'instar la persona beneficiària a modificar, en el tràmit d'audiència, la sol·licitud inicial, per ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible de concessió, que en tot cas ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció i els criteris de valoració establerts en relació amb les sol·licituds. Si transcorre el termini sense reformulació de la sol·licitud per part de la persona beneficiària, s'ha d'entendre acceptada tàcitament per l'import susceptible de concessió.

9. Es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els que hagi formulat la persona interessada. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada té el caràcter de definitiva.

10. Tenint en compte l'informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions fetes per l'entitat sol·licitant en el tràmit d'audiència i, si escau, la reformulació de la sol·licitud, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, motivada degudament.

11. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona beneficiària davant l'Administració, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.

12. Atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, el president del SOIB ha de dictar una resolució d'aprovació o de denegació, motivada degudament. El termini màxim per resoldre i notificar aquestes resolucions és de tres mesos des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. Aquestes resolucions s'han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense haver-se dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.

13. Amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució, l'entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin alterar les condicions d'execució de l'activitat subvencionada. En aquests casos, l'òrgan concedent pot autoritzar-ne l'alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, no es perjudiquin drets de tercers, no afecti les obligacions que imposa la normativa comunitària o nacional aplicable, ni impedeixi complir les fites i els objectius que cal aconseguir amb aquest programa.

14. Excepcionalment, en els casos que es posi de manifest en la justificació que hi ha hagut canvis de les condicions tingudes en compte per a la concessió que no modifiquin de manera substancial la naturalesa o l'objectiu de la subvenció, que hagin pogut donar lloc a alterar la resolució de concessió, i s'hagi omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia per aprovar-la, l'òrgan concedent pot acceptar la justificació presentada, sempre que acceptar-la no suposi danys a tercers, tot i tenir en compte, si escau, els criteris de gradació als quals es refereix l'article 30.3 de les bases reguladores d'aquesta subvenció.

13. Criteris de repartiment i concessió

1. Les entitats poden presentar dues sol·licituds com a màxim, d'acord amb el punt 9.2 d'aquesta convocatòria.

2. Un cop revisades les sol·licituds rebudes i verificat que compleixen els requisits d'aquesta convocatòria, el crèdit s'ha de repartir de la manera següent:

a) Si l'import sol·licitat entre totes no supera el crèdit total destinat a la convocatòria, s'ha de concedir en funció dels imports sol·licitats i sense haver-hi d'aplicar criteris de repartiment.

b) Si l'import sol·licitat entre totes supera el crèdit total destinat a la convocatòria, s'ha de concedir de la manera següent:

— Primerament, s'ha de repartir el crèdit total de la convocatòria entre totes les entitats que hagin presentat sol·licituds i que compleixin els requisits, de manera proporcional al pes de l'import consignat en el pressupost de l'entitat per al seu capítol 1 (vigent en presentar la sol·licitud), en comparació amb el capítol 1 de la resta d'entitats. Totes les entitats beneficiàries tenen garantida una subvenció mínima de 64.217,84€ o l'import sol·licitat, si és inferior.

— A continuació, per a aquelles entitats la sol·licitud o les sol·licituds de les quals no superin l'import màxim que s'hi ha d'assignar en l'operació anterior, s'ha de proposar la concessió pels imports sol·licitats.

— Per a la resta d'entitats, les sol·licituds de les quals hagin superat l'import assignat en el primer repartiment proporcional, s'ha de fer una segona operació de repartiment proporcional del crèdit resultant en el punt anterior, igualment en funció del pes del seu capítol 1, tal com ja s'ha descrit abans. En el cas que el crèdit resultant d'aquest segon repartiment resulti insuficient per poder atendre la sol·licitud o les sol·licituds de l'entitat, es proposarà la concessió, primer, al projecte definit com a prioritari i, si escau, s'instarà l'entitat a la reformulació.

14. Termini i model de presentació de sol·licituds

1. La tramitació de la sol·licitud de subvenció s'ha de generar mitjançant l'aplicació web del SOIB ACCFOR, en l'enllaç: <https://intranet.caib.es/accfor/principal.xhtml>. Per completar el tràmit i tenir-lo per finalitzat, el document de sol·licitud generat amb l'aplicació SOIB-ACCFOR s'ha de signar electrònicament i s'ha de presentar mitjançant el Registre electrònic comú (REC), dins del termini de presentació de sol·licituds. Fins que no es completa el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud, no es considera presentada vàlidament.

2. Les entitats interessades a presentar sol·licitud que no tenguin accés a l'aplicació ACCFOR (perquè no s'han presentat en altres convocatòries del SOIB gestionades amb ACCFOR) tenen en el web del SOIB les instruccions per sol·licitar-hi l'accés.

3. El termini per presentar les sol·licituds de subvenció roman obert des del dia 10 de gener fins al 9 de febrer de 2022, ambdós inclosos.

4. D'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeix aquesta Resolució s'ha de requerir a la persona interessada que esmeni la sol·licitud o aporti els documents preceptius en el termini de cinc dies hàbils, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 de la Llei esmentada.

5. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer per mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 43 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. Pel que fa a les ajudes per al desplaçament, un cop seleccionades i contractades les persones treballadores per ocupar els llocs de feina objecte de subvenció, les entitats poden formalitzar una sol·licitud addicional per sol·licitar aquesta ajuda. Aquesta ajuda és aplicable a un màxim del 25% de les persones contractades, fins a exhaurir el crèdit disponible a tal efecte. El termini per presentar aquesta sol·licitud d'ajuda addicional és de quinze dies hàbils des de la contractació del treballador per al qual se sol·licita l'ajuda. La sol·licitud s'ha de generar amb l'aplicació ACCFOR i s'ha de presentar mitjançant el REC d'acord amb el punt 1 d'aquest apartat.

15. Documentació

1. Les entitats han de fer servir els models establerts que hi ha disponibles en el web del SOIB (apartat de convocatòries) i en l'aplicació web de gestió ACCFOR. Els documents que requereixen signatura i que s'han de presentar mitjançant el Registre electrònic comú (REC) han d'estar signats electrònicament.

2. Per poder tramitar la sol·licitud mitjançant l'aplicació ACCFOR, prèviament l'entitat ha d'haver demanat l'alta a l'aplicació i ha d'haver aportat la documentació següent:

— NIF de l'entitat sol·licitant, raó social i adreça fiscal.

— Certificat de l'òrgan competent de l'entitat acreditatiu de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

Les entitats que ja estiguin donades d'alta en l'aplicació ACCFOR no han d'aportar aquests documents, excepte que la informació que hi figura no estigui actualitzada. En aquest cas, han d'acreditar documentalment aquests canvis (representant, nomenaments, estatuts, etc.) i han de sol·licitar al SOIB que actualitzi les dades en l'aplicació ACCFOR.

3. La sol·licitud es genera amb l'aplicació ACCFOR del SOIB i inclou la declaració responsable sobre els punts següents:

a) Que l'entitat compleix tots els requisits que preveu l'Ordre reguladora d'aquesta subvenció i que els documents presentats juntament amb la sol·licitud avalen aquesta circumstància, sense limitació ni reserva.

b) No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició d'entitat beneficiària que preveuen l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions; l'article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, o en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i no tenir causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció.

c) Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol entitat pública o privada.

d) Tenir capacitat tècnica i organitzativa per gestionar el projecte aprovat.

e) Comprometre's a complir totes les obligacions establertes en aquesta convocatòria i la resta que hi siguin aplicables.

f) Comprometre's a complir la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal; concretament, la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril.

g) Disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreix els danys que es puguin causar a terceres persones en l'execució del projecte o comprometre's a fer-se'n càrrec, de tal manera que el SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat.

h) De la titularitat del compte bancari per rebre l'ingrés de la subvenció.

i) Comprometre's que els salaris que perceben les persones desocupades contractades per ocupar els llocs de treball especificats en el projecte presentat i per als quals es demana la subvenció s'han determinat segons el grup professional corresponent i d'acord amb el conveni col·lectiu, taula salarial o acord que és aplicable legalment, i en cap cas no poden ser inferiors a l'SMI.

j) Comprometre's que els contractes que s'han de formalitzar a l'empara d'aquesta convocatòria no es destinaran a cobrir places de naturalesa estructural que estiguin o no dins les relacions de llocs de feina, plantilles o altra forma d'organització de recursos humans que estiguin previstes en les diferents administracions públiques i que estiguin dotades pressupostàriament.

k) Comprometre's a fer-se càrrec de les despeses per executar l'activitat que no siguin subvencionades pel SOIB.

4. La documentació que es detalla a continuació complementa la sol·licitud i s'ha de presentar directament a través l'aplicació de gestió ACCFOR, en els models normalitzats que s'hi troben:

a) Memòria del projecte, d'acord amb el model que hi ha disponible en l'aplicació ACCFOR i amb els requisits del darrer paràgraf del punt 9.2 d'aquesta convocatòria.

b) Declaració responsable, en el model normalitzat, de complir el principi de «no causar dany significatiu».

c) Declaració, en el model normalitzat, de cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del PRTR.

d) Declaració, en el model normalitzat, del compromís d'aplicar els estàndards més exigents en relació amb el compliment de les normes jurídiques, ètiques i morals, i d'adoptar les mesures necessàries per prevenir el frau, la corrupció i els conflictes d'interessos, a més de comunicar, si escau, a les autoritats procedents els incompliments observats, pel que fa a l'execució d'actuacions del PRTR.

e) Certificat, en el model normalitzat, de complir les obligacions d'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears, i de no haver estat sancionat amb les sancions accessòries dels articles 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions o sancions en l'ordre social.

5. Per gestionar i dur a terme tràmits posteriors de la convocatòria, s'ha d'utilitzar l'aplicació web de gestió ACCFOR, d'acord amb les instruccions i els protocols del SOIB.

6. D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2003, general de subvencions, i l'article 69.1 de la Llei 30/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'Administració pot requerir al sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.

16. Pagament de la subvenció

1. El SOIB ha de tramitar d'ofici el pagament de la totalitat de la subvenció concedida a la bestreta, el qual s'ha de fer efectiu en dues fraccions, de la manera següent:

1. Any 2022: una primera fracció, del 83% de la subvenció concedida, es tramita d'ofici en concedir-se l'ajut.

2. Any 2023: una segona fracció, de la resta de la subvenció concedida, es tramita d'ofici durant el primer semestre de l'any.

2. Si les disponibilitats pressupostàries ho permeten, es pot incrementar el percentatge del primer pagament fins a arribar, fins i tot, al 100% (amb la minva corresponent del segon pagament o, fins i tot, suprimint-lo).

17. Selecció i contractació

1. El procediment de selecció i contractació s'ha de dur a terme seguint els principis bàsics de la intermediació laboral que estableix l'article 34.1 de la Llei d'ocupació (Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre), segons el qual la intermediació laboral que fan els serveis públics d'ocupació i les agències de col·locació, així com les accions d'intermediació que puguin fer altres entitats col·laboradores, s'ha de prestar d'acord amb els principis constitucionals d'igualtat d'oportunitats en l'accés a l'ocupació i de no-discriminació, i se n'ha de garantir la plena transparència en el funcionament.

2. Per dur a terme el registre de les ofertes de feina, les entitats han de complir el que disposa l'article 35.1 de la Llei d'ocupació i vetllar específicament per evitar la discriminació tant directa com indirecta en l'accés a l'ocupació.

3. Els treballadors s'han de seleccionar seguint el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació del SOIB per gestionar el procés de selecció d'aquesta convocatòria, el qual ha de preveure la possibilitat d'emprar mitjans no presencials. Aquest protocol ha d'estar disponible en el web del SOIB.

4. A l'efecte de dur a terme la selecció, s'ha de constituir una comissió mixta de selecció, constituïda per a tal fi, amb la participació d'un representant de l'entitat beneficiària i un representant del SOIB. Aquesta comissió ha de seleccionar els participants que reuneixin els requisits segons el que especifica el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació.

5. L'entitat beneficiària ha de presentar l'oferta, de manera telemàtica, en el portal web del SOIB: <https://soib.es>. Les ofertes d'ocupació han de tenir caràcter genèric. Les ofertes s'han de posar en difusió en el portal web del SOIB.

Tal com disposa l'article 12 de les bases reguladores d'aquest programa (Ordre TES/1152/2021), no és aplicable la normativa establerta per als procediments de selecció de personal de les diferents administracions públiques, encara que l'entitat beneficiària sigui una administració pública. Les persones seleccionades no es consideren incloses en les plantilles o relacions de llocs de feina corresponents, per la qual cosa no és necessària oferta d'ocupació pública prèvia.

Les persones que s'inscriguin per autocandidatura en el portal del SOIB per a un projecte, per la mateixa autoinscripció a l'oferta, autoritzen que les seves dades es trametin perquè les consideri i gestioni l'entitat gestora del projecte a fi i efecte de seleccionar participants.

De la mateixa manera, a través d'aquesta convocatòria no es poden cobrir llocs de feina estructurals de l'Administració.

6. La comissió mixta de selecció ha de seleccionar els participants que reuneixen els requisits, tenint en compte els criteris següents, tal com estableix l'article 7.2 de les bases reguladores:

a) Més adequació al lloc de feina ofert.

b) Estudis específics relacionats amb la matèria que s'ha de desenvolupar.

c) Valoració curricular i de les persones candidates, que s'ha de fer mitjançant l'ús de curriculum vitae cec, i cal garantir el principi de no-discriminació per qualsevol raó.

Per poder contractar la persona, és condició indispensable que en el moment de la contractació tengui la demanda d'ocupació en el SOIB d'alta. Si no es compleix aquesta condició, no es considera subvencionable la contractació efectuada.

7. Els treballadors s'han de contractar en la modalitat de contracte temporal de durada determinada a jornada completa i amb una durada prevista de dotze mesos, excepte per al cas de les substitucions. El contracte s'ha de formalitzar obligatòriament per escrit en el model oficial del SEPE «Contracte en pràctiques», cal assenyalar-hi com a clàusules específiques la de «Treballs d'interès social/foment de l'ocupació agrària», a més de marcar-hi «Temps complet» i el codi de contracte «420», i ha de dur la indicació «Programa de primera experiència professional en les administracions públiques. Mecanisme de Recuperació i Resiliència». El model oficial de contracte està a disposició dels beneficiaris en el web <https://soib.es> i en el web del SEPE.

8. Els contractes s'han de comunicar a través de l'aplicació Contrat@, en el termini de quinze dies hàbils des de l'inici, a l'oficina del SOIB que hagi fet les seleccions, i cal indicar-hi «Programa de primera experiència professional en les administracions públiques. Mecanisme de Recuperació i Resiliència», en els termes prevists en aquesta aplicació.

18. Inici i execució

Els projectes s'han d'iniciar dins el mes de juliol de 2022 i, en conseqüència, totes les contractacions vinculades, excepte el que es preveu per al supòsit de substitucions.

19. Obligacions de les entitats beneficiàries

Les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions han de complir les obligacions següents:

1. Les previstes amb caràcter general en la Llei 38/2003, general de subvencions, i en el Reglament de desplegament (RD), així com les previstes en el Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB, i en l'Ordre TES/1152/2021, per la qual s'aproven les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

2. Les previstes en les normes i instruccions aprovades o que es puguin aprovar en l'àmbit nacional i europeu en relació amb la gestió dels fons de l'MRR; en particular, les relatives a contribuir als objectius de combatre el canvi climàtic, al que s'estableix en relació amb el principi de «no causar dany significatiu» (principi «DNSH»), i a evitar conflicte d'interessos, frau, corrupció o concurrència de doble finançament, entre d'altres.

3. Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

4. Comprometre's a fer-se càrrec, si escau, de les despeses per executar l'activitat en concret que no subvenciona el SOIB.

5. Comunicar al SOIB la sol·licitud o l'obtenció d'altres ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens públics o privats, nacionals o internacionals. Aquesta comunicació s'ha de fer en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de justificar l'aplicació que s'ha donat als fons percebuts.

6. Executar el projecte en el termes aprovats i, si escau, comunicar al SOIB en el termini de vuit dies naturals qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial o variació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de l'ajut.

7. Comprometre's per escrit a cedir els drets i accessos necessaris per garantir que la Comissió, l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau, el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals competents exerceixin les seves competències de control, d'acord amb el que preveuen l'article 22.2.e) del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, i l'article 129.1 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament financer).

8. Aportar en l'aplicació ACCFOR tota la informació i documentació, en la forma i dins els terminis que figuren en el protocol de gestió del SOIB per a aquesta convocatòria.

9. Dur un sistema de comptabilitat separada o una codificació comptable adequada en relació amb totes les transaccions relacionades, que permeti una pista d'auditoria adequada.

10. Fer-se càrrec dels danys que es puguin causar a terceres persones en l'execució del projecte, de manera que el SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat al respecte.

11. Justificar davant el SOIB haver executat l'activitat en la forma, dins els terminis i en els termes prevists en aquesta convocatòria.

12. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el SOIB, la Intervenció de la CAIB i la resta d'òrgans de control en l'àmbit de la Comunitat Autònoma, i també la resta d'òrgans de control financer de l'Estat, com ara la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, la Inspecció de Treball i Seguretat Social i el Tribunal de Comptes, i, en tot cas, la Comissió i el Tribunal de Comptes de les Comunitats Europees, així com l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF); l'Oficina Nacional d'Auditoria; si escau, la Fiscalia Europea, i altres de previstes en la normativa aplicable. En qualsevol cas, les subvencions establertes en aquesta convocatòria estan sotmeses al seguiment, al control i a l'avaluació prevists en el Pla de Reconstrucció, Transformació i Resiliència, així com a les obligacions específiques relatives a la informació i publicitat, al control, a la verificació, al seguiment i a l'avaluació, i a altres obligacions imposades per la normativa interna i de la Unió Europea que es prevegin per al Mecanisme de Recuperació i Resiliència de la UE i siguin de compliment obligatori.

13. Conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i la resta de documentació concernent al finançament, així com els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys a partir del pagament del saldo o, en cas de mancar aquest pagament, de l'operació. Aquest període és de tres anys si el finançament és d'un import inferior o igual a 60.000 €.

14. Conservar els registres i documents relatius a auditories, recursos, litigis, la tramitació de reclamacions relatives a compromisos jurídics o relatius a investigacions de l'OLAF fins que aquestes auditories, recursos, litigis, tramitació de reclamacions o investigacions hagin conclòs. En el cas dels registres i documents relatius a investigacions de l'OLAF, l'obligació de conservar els registres i documents s'aplica una vegada que aquestes investigacions hagin estat notificades al perceptor.

15. Conservar els registres i documents, bé en forma d'originals, bé en forma de còpies compulsades d'originals, bé en suports de dades comunament acceptats, entre els quals hi ha versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en versió electrònica. Quan hi hagi versions electròniques, no són necessaris originals si aquests documents compleixen els requisits legals aplicables perquè puguin ser considerats equivalents a originals i fiables a efectes d'auditoria.

16. Reintegrar, en els supòsits que estableix l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les quanties percebudes indegudament o que s'hagin detectat com a conseqüència dels controls.

17. Identificar convenientment, a l'efecte de difusió pública, les activitats que es duguin a terme sobre la base d'aquesta Resolució, d'acord amb el que assenyala l'apartat 23 d'aquesta Resolució.

18. Complir la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal; concretament, la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d'abril.

20. Seguiment, control i avaluació

1. Les subvencions establertes en aquesta convocatòria estan sotmeses al seguiment, al control i a l'avaluació fixats en el PRTR, així com a les obligacions específiques relatives a la informació i publicitat, al control, a la verificació, al seguiment i a l'avaluació, i a altres obligacions imposades per la normativa interna i de la Unió Europea que es prevegin per a l'MRR i siguin de compliment obligat.

2. Les actuacions de seguiment, control i avaluació que ha d'efectuar el SOIB s'han de fer a través de l'eina de gestió del SOIB ACCFOR i mitjançant visites in situ. Les entitats han d'aportar en l'aplicació ACCFOR tota la informació i documentació en la forma i dins els terminis que figurin en el protocol de gestió del SOIB per a aquesta convocatòria.

21. Justificació de la subvenció

1. L'entitat beneficiària, en el termini de dos mesos des de la finalització de les contractacions, ha de presentar al SOIB la justificació del compliment de les actuacions subvencionades i de les despeses realitzades, mitjançant el règim de mòduls, d'acord amb el que preveuen els articles 69 i del 76 al 79 del Reial decret 887/2006, de 21 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

2. Aquesta justificació ha d'incloure la documentació següent:

a) Informe tècnic de l'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les actuacions duites a terme i dels resultats obtinguts, i en tot cas ha d'incloure les actuacions duites a terme per les persones participants contractades, així com el nombre i percentatge de participants en competències i ocupacions verds i el nombre i percentatge de participants en competències i ocupacions digitals. Aquest informe el genera automàticament l'eina de gestió i seguiment del SOIB ACCFOR, el signa l'entitat beneficiària, i és recopilatori de la documentació i les evidències qui hi consten.

b) Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats duites a terme, en funció dels resultats obtinguts, que ha de contenir, com a mínim, la informació següent:

1r. Declaració del beneficiari sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul, en què cal especificar:

— Persones contractades, amb indicació del grup de cotització a la Seguretat Social i mesos de contractació.

— Persones contractades que han accedit a l'ajuda per al desplaçament.

2n. Quantia global de la subvenció, calculada sobre la base de les activitats quantificades en l'informe tècnic i els mòduls prevists en l'apartat 6.3.a) d'aquesta convocatòria, segons el sistema de càlcul i quantificació mitjançant costs unitaris.

3. La liquidació de la subvenció s'ha de fer en funció de les persones contractades en el projecte, per cada mes de permanència. En cap cas la liquidació no pot superar la quantia de la subvenció concedida inicialment . El càlcul s'ha de fer considerant el nombre de persones contractades, per cada mes de permanència i pel mòdul econòmic corresponent en funció del grup de cotització a la Seguretat Social.

4. Pel que fa a les ajudes per al desplaçament, el càlcul s'ha de fer considerant el nombre de persones contractades que han accedit a les dites ajudes pel mòdul econòmic corresponent.

5. S'han de detallar altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i de la procedència, així com l'acreditació d'haver ingressat, si escau, l'import corresponent a la diferència entre la quantitat justificada i la percebuda en concepte de pagament a la bestreta.

6. No obstant això, d'acord amb l'article 79 del Reglament esmentat, les entitats beneficiàries estan dispensades de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil o qualsevol altra documentació justificativa de les despeses realitzades, sens perjudici de l'obligació de l'entitat beneficiària de conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, en la mesura que puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control corresponents, segons el que disposa l'article 14.1.g) de la Llei 38/2003, així com de qualsevol altra obligació derivada de la normativa estatal o de la Unió Europea que ho exigeixi així. En aquest sentit, han de conservar els documents justificatius i altra documentació relativa al finançament, en format electrònic, durant un període de cinc anys a partir de l'operació, o de tres anys quan l'import de la subvenció sigui inferior a 60.000 €, en els termes de l'article132 del Reglament (UE) (Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament financer).

22. Reintegraments i règim sancionador

1. L'incompliment total o parcial dels requisits, les condicions o les finalitats, o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, constitueix causa de revocació de la subvenció i de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l'entitat, d'acord amb el que estableixen els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, amb aplicació dels interessos de demora que pertoquin de conformitat amb la Instrucció 2/2018, de 20 de març, del president del SOIB.

2. És causa d'incompliment i, en conseqüència, s'ha de reintegrar l'import percebut en concepte d'ajuda per al desplaçament el supòsit que la persona destinatària final de l'ajuda causi baixa voluntària durant els tres primers mesos des de l'inici del contracte.

3. La quantia que finalment s'hagi de reintegrar s'ha de fixar d'acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte la naturalesa i les causes de l'incompliment, d'acord amb l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 30 de les bases reguladores. En aplicació d'aquest criteri de proporcionalitat i dels criteris de graduació a què fa referència l'article 13.n) del Text refós de la Llei de subvencions, quan el compliment s'aproximi de manera significativa al compliment total i se n'acrediti una actuació tendent inequívocament a satisfer els seus compromisos, la quantitat que s'ha de reintegrar està determinada per l'aplicació dels criteris de graduació marcats en les bases reguladores. Aquest principi de proporcionalitat és aplicable especialment en el supòsit d'incompliment de la durada de la contractació prevista inicialment.

4. L'entitat ha de retornar de manera voluntària els fons corresponents als contractes no formalitzats o bé els romanents de fons rebuts i no aplicats (article 90 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions), sense haver d'esperar que el SOIB liquidi la subvenció, mitjançant el model 046 de declaració/liquidació que es pot descarregar a: <https://www.atib.es/TA/Modelos/Modelo.aspx? m=046&idConcepto=7218>.

5. Sens perjudici del que preveuen els apartats anteriors, és aplicable el règim de infraccions i sancions que s'estableix en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, així com, si escau, el que disposa el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 de maig.

23. Comunicació i difusió

Les actuacions subvencionades que configuren el «Programa de primera experiència professional en les administracions públiques» («SOIB Qualificats - Primera experiència»), objecte d'aquesta convocatòria, així com tota la publicitat que es faci sobre aquest programa, han d'estar identificades de conformitat amb les obligacions que determini la normativa interna i de la Unió Europea per al Mecanisme de Recuperació i Resiliència en matèria d'informació, comunicació i publicitat. Les entitats beneficiàries d'aquesta subvenció queden obligades a fer menció en la publicitat de l'origen d'aquest finançament, han de vetllar per donar-li visibilitat, i han d'incloure-hi, quan sigui procedent, l'emblema de la Unió Europea i una declaració de finançament adequada, que indiqui: «Impulsat pel SOIB i finançat per la Unió Europea – Next Generation EU».

A aquest efecte, s'han d'adoptar mesures d'informació, comunicació i visibilitat de les actuacions finançades (bàners en webs o aplicacions informàtiques, cartells informatius, plaques, publicacions impreses o electròniques, material audiovisual, anuncis i insercions en premsa, certificats, etc.), en què cal incloure els logotips següents:

— SOIB.

— SEPE.

— Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

— Emblema de la Unió Europea, en què s'ha d'incorporar el text: «Finançat per la Unió Europea – Next Generation EU».

Tota la publicitat ha d'estar, com a mínim, en català i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i dones.