Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MANACOR
Núm. 12885
Aprovació definitiva modificació ordenança fiscal reguladora de la Taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans
El Ple de l'Ajuntament en sessió celebrada el dia 20 de desembre de 2019 acordà aprovar definitivament la modificació de l'ordenança fiscal 09T.OD reguladora de la Taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans i publicar aquest acord definitiu en el BOIB juntament amb el text íntegre de l'ordenança modificada.
Les modificacions de les ordenances entraran en vigor dia 1 de gener de 2020, prèvia publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 17.4 del RDL 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals i l'article 70.2 i 65.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local.
El text integre de l'ordenança fiscal modificada és el següent:
ORDENANÇA O9T.OD
TAXA PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE RECOLLIDA I TRACTAMENT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS
ARTICLE 1
FONAMENT LEGAL
De conformitat amb l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i l'article 20 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per RDL 2/2004, de 5 de març, s'estableix la taxa per la prestació del servei de recollida i tractament de residus sòlids urbans.
ARTICLE 2
FET IMPOSABLE
1. El fet imposable està constituït per la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida domiciliària, acumulació, transport i tractament de fems i de residus sòlids urbans, d'habitatges, allotjaments o establiments on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis.
2. També constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria d´acumulació, transport i tractament de fems i de residus sòlids urbans, d'habitatges, allotjaments o establiments on s'exerceixin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis, ubicats fora dels nuclis de població.
ARTICLE 3
SUBJECTES PASSIUS
1. Son subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats detallades a l'article 35.4 de la Llei General Tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges i locals ubicats en llocs on es presti el servei objecte de la taxa, com a usufructuàries, o arrendatàries, o fins i tot a precari.
2. Tendrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent la persona propietària dels habitatges o locals, que podrà repercutir les quotes satisfetes sobre els usuaris o beneficiaris del servei.
En matèria de responsabilitat s'estarà al disposat a la Llei General Tributària, i a la resta de disposicions que siguin aplicables.
ARTICLE 4
QUOTA TRIBUTÀRIA
1. 1. La quota tributària quedarà determinada per les següents tarifes en euros:
|
Recollida |
Tractament |
Total |
|||
EPÍGRAF 1 HABITATGES |
|
|
|
|
|
|
Habitatges |
82,03 € |
94,24 € |
176,27 € |
|||
Habitatges no habitables |
17,40 € |
19,99 € |
37,39 € |
|||
EPÍGRAF 2 ALLOTJAMENTS |
|
|
|
|||
Hotels, apartaments i demés allotjaments turístics |
€/plaça |
28,00 € |
€/plaça |
38,61 € |
€/plaça |
66,61 € |
EPÍGRAF 3 LOCALS COMERCIALS I INDUSTRIALS |
|
|
|
|||
Locals comer./industr. < 25 m2 |
72,13 € |
82,87 € |
155,00 € |
|||
Locals comercials =< 200 m2 |
117,06 € |
134,48 € |
251,54 € |
|||
Locals comercials 200 ><300 m2 |
175,59 € |
201,73 € |
377,32 € |
|||
Locals comercials 300=><400 m2 |
254,59 € |
292,48 € |
547,07 € |
|||
Locals comercials =>400 m2 |
302,32 € |
347,32 € |
649,64 € |
|||
Locals industrials < 1000 m2 |
115,29 € |
132,45 € |
247,74 € |
|||
Locals industrials >= 1000 m2 |
242,10 € |
278,14 € |
520,24 € |
|||
Locals sense activitats |
19,95 € |
22,92 € |
42,87 € |
|||
EPÍGRAF 4 ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ |
|
|
|
|||
Bar cafès i bodegues =< 100 m2 |
274,91 € |
315,83 € |
590,74 € |
|||
Bar cafès i bodegu. 100 ><200m2 |
412,37 € |
€/m2 |
1,75 € |
|
||
Bar cafès i bodegues >= 200 m2 |
439,86 € |
€/m2 |
1,75 € |
|
||
Cafeteries i pizzerias =< 100 m2 |
399,07 € |
458,47 € |
857,54 € |
|||
Cafeteries i pizzerias 100><200 m2 |
598,60 € |
€/m2 |
2,48 € |
|
||
Cafeteries i pizzerias >= 200 m2 |
638,51 € |
€/m2 |
2,48 € |
|
||
Restaurants =< 100 m2 |
509,18 € |
584,97 € |
1.094,15 € |
|||
Restaurants 100 >< 200 m2 |
848,63 € |
€/m2 |
2,48 € |
|
||
Restaurants 200=><1000 m2 |
933,49 € |
€/m2 |
2,48 € |
|
||
Restaurants >=1000 m2 |
1.060,79 € |
€/m2 |
2,48 € |
|
||
EPÍGRAF 5 ESTABLIMENTS D'ALIMENTACIÓ |
|
|
|
|||
Majoristes d'alimentació |
530,39 € |
609,34 € |
1.139,73 € |
|||
Supermercats i autoserv. =< 120 m2 |
288,53 € |
331,48 € |
620,01 € |
|||
Supermercats i autoserv. 120><500m2 |
323,16 € |
€/m2 |
6,42 € |
|
||
Supermercats i autoserv. 500=><1500 m2 |
1.154,14 € |
€/m2 |
8,03 € |
|
||
Supermercats i autoserv. >=1500 m2 |
1.586,94 € |
€/m2 |
8,03 € |
|
||
EPÍGRAF 6 ALTRES ESTABLIMENTS |
|
|
|
|||
Centres d'ensenyam. amb menjador |
509,18 € |
584,97 € |
1.094,15 € |
|||
Centres hospitalaris |
848,63 € |
€/plaça |
20,97 € |
|
||
Cinemes |
594,04 € |
€/plaça |
6,74 € |
|
1.2. Aplicació de la tarifa reduïda per adhesió a la correcta separació de residus
Els immobles que als efectes de l' Impost de Béns Immobles estiguin qualificats com a urbans, podran sol·licitar l'aplicació d'una tarifa reduïda per adhesió a la correcta separació de residus.
1.2.1 Sol·licitud.
Per tenir dret a les tarifes reduïdes, el subjecte passiu de la taxa ho haurà de sol·licitar al Departament de Medi Ambient abans del dia 1 de març de l'any d'aplicació, juntament amb la següent documentació:
a) Sol·licitud d'adhesió de conformitat amb el model que serà facilitat pel Departament de Medi Ambient, en el qual la persona interessada ha d'acceptar les condicions següents:
- Compromís de complir el que estableix l'Ordenança reguladora de la neteja viària, recollida de residus sòlids urbans i gestió dels parcs verds.
- Consentir, en presència seva, que membres de l'Ajuntament de Manacor o qui es designi per part de l'Ajuntament accedeixin al seu habitatge o local per controlar que se separin, efectivament, les fraccions de residus (orgànica, paper, vidre, envasos i rebuig).
- Consentir el control dels residus que dipositin en els contenidors del carrer i en les deixalleries.
b) Acreditació d'estar al corrent de pagament davant l'Administració Municipal.
1.2.2. Comprovació i targeta.
Rebudes les sol·licituds d'adhesió per l'Ajuntament de Manacor i comprovat que estan al corrent en el pagament amb l'administració municipal se li expedeix la targeta de serveis ciutadans.
La targeta tindrà caràcter personal i s'emetrà a nom de la persona propietària, per a cada immoble amb indicació de la corresponent referència cadastral.
Amb aquesta targeta de serveis ciutadans es podrá accedir a les deixalleries i als contenidors amb obertura electrònica (orgànica), als efectes de procedir a la correcta separació dels residus generats.
1.2.3. Les tarifes reduïdes s'aplicaran de la següent forma:
a) Per aportacions als contenidors d'orgànica i separació correcta de residus: tindran dret a la tarifa reduïda els contribuents que realitzin un mínim de 52 d'aportacions de residus al contenidor de matèria orgànica i s'acreditin com a persones usuàries de la targeta de serveis ciutadans. També es comprovarà mitjançant una inspecció tècnica de residus (ITR) la correcta separació dels residus.
En el cas d'habitatges amb autocompostatge, s'especificarà a la sol·licitud, i es comprovarà mitjançant una inspecció tècnica de residus (ITR).
|
Recollida |
Tractament reduïda |
Total reduïda |
EPÍGRAF 1 HABITATGES |
|
|
|
Habitatges |
82,03 € |
56,54 € |
138,57 € |
Únicament es podrà tenir en compte una aportació cada 24 hores. L'ús correcte de la targeta serà indispensable per comptabilitzar les aportacions.
b) Per habitatges amb correcta separació de residus: tindran dret a la tarifa reduïda els contribuents que, localitzats dins zona de recollida porta a porta o que no disposin de contenidors d'orgànica dins el nucli urbà on es troben, es comprovi mitjançant una inspecció tècnica de residus (ITR) la correcta separació dels residus.
|
Recollida |
Tractament reduïda |
Total reduïda |
EPÍGRAF 1 HABITATGES |
|
|
|
Habitatges |
82,03 € |
56,54 € |
138,57 € |
c) Per allotjaments, establiments i locals amb correcta separació de residus: tindran dret a a la tarifa reduïda els contribuents que es comprovi mitjançant una inspecció tècnica de residus (ITR) la correcta separació dels residus.
|
Recollida |
Tractament reduïda |
Total reduïda |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
EPÍGRAF 2 ALLOTJAMENTS |
|
|
|
|||
Hotels, apartaments i demés allotjaments turístics |
€/plaça |
28,00 € |
€/plaça |
19,30 € |
€/plaça |
47,30 € |
EPÍGRAF 3 LOCALS COMERCIALS I INDUSTRIALS |
|
|
|
|||
Locals comer./industr. < 25 m2 |
72,13 € |
74,58 € |
146,71 € |
|||
Locals comercials =< 200 m2 |
117,06 € |
121,04 € |
238,10 € |
|||
Locals comercials 200 ><300 m2 |
175,59 € |
181,55 € |
357,14 € |
|||
Locals comercials 300=><400 m2 |
254,59 € |
263,23 € |
517,82 € |
|||
Locals comercials =>400 m2 |
302,32 € |
312,59 € |
614,91 € |
|||
Locals industrials < 1000 m2 |
115,29 € |
119,20 € |
234,49 € |
|||
Locals industrials >= 1000 m2 |
242,10 € |
250,32 € |
492,42 € |
|||
Locals sense activitats |
19,95 € |
20,63 € |
40,58 € |
|||
EPÍGRAF 4 ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ |
|
|
|
|||
Bar cafès i bodegues =< 100 m2 |
274,91 € |
284,25 € |
559,16 € |
|||
Bar cafès i bodegu. 100 ><200m2 |
412,37 € |
€/m2 |
1,58 € |
|
||
Bar cafès i bodegues >= 200 m2 |
439,86 € |
€/m2 |
1,58 € |
|
||
Cafeteries i pizzerias =< 100 m2 |
399,07 € |
412,62 € |
811,69 € |
|||
Cafeteries i pizzerias 100><200 m2 |
598,60 € |
€/m2 |
2,23 € |
|
||
Cafeteries i pizzerias >= 200 m2 |
638,51 € |
€/m2 |
2,23 € |
|
||
Restaurants =< 100 m2 |
509,18 € |
526,47 € |
1.035,65 € |
|||
Restaurants 100 >< 200 m2 |
848,63 € |
€/m2 |
2,23 € |
|
||
Restaurants 200=><1000 m2 |
933,49 € |
€/m2 |
1,49 € |
|
||
Restaurants >=1000 m2 |
1.060,79 € |
€/m2 |
1,49 € |
|
||
EPÍGRAF 5 ESTABLIMENTS D'ALIMENTACIÓ |
|
|
|
|||
Majoristes d'alimentació |
530,39 € |
548,41 € |
1.078,80 € |
|||
Supermercats i autoserv. =< 120 m2 |
288,53 € |
298,33 € |
586,86 € |
|||
Supermercats i autoserv. 120><500m2 |
323,16 € |
€/m2 |
5,78 € |
|
||
Supermercats i autoserv. 500=><1500 m2 |
1.154,14 € |
€/m2 |
6,42 € |
|
||
Supermercats i autoserv. >=1500 m2 |
1.586,94 € |
€/m2 |
7,23 € |
|
||
EPÍGRAF 6 ALTRES ESTABLIMENTS |
|
|
|
|||
Centres d'ensenyam. amb menjador |
509,18 € |
526,47 € |
1.035,65 € |
|||
Centres hospitalaris |
848,63 € |
€/plaça |
18,87 € |
|
||
Cinemes |
594,04 € |
€/plaça |
6,06 € |
|
2. En l'aplicació de les presents tarifes es tindran en compte les següents normes:
a) La quota fixa recaurà sobre cada unitat de local de negoci o habitatge. En els casos de desenvolupament de més d'1 activitat en un local no es tributarà per les activitats que suposin les menors tarifes fiscals, sempre i quan es tracti d'activitats dependents i interrelacionades l'una amb l'altre. En cas d'activitats que disposin d'accés independent i/o es tracti d'unitats de negoci independents, es tributarà per cada una de les activitats.
b) En cas de coincidència del domicili particular i del domicili on s'exercitin activitats professionals o mercantils, serà objecte de pagament la quota professional o mercantil sempre que la superfície en m2 declarada per a l'exercici de l'activitat sigui igual o superior a 25m2. En cas contrari, serà objecte de pagament la quota per habitatge.
c) Les baixes produïdes en les activitats comercial e industrials implicaran per l'exercici fiscal següent l'aplicació de la tarifa de local sense activitat.
d) No tindran la consideració d'habitatge aquells que no siguin habitables. Als efectes de la present taxa, es consideren habitatges no habitables els que no disposin, com a mínim d'una cuina i un bany, o que es trobin en situació de ruïna. L'acreditament de la no habitabilitat d'un habitatge recaurà en el subjecte passiu de la taxa, sense perjudici de l'ulterior comprovació per part del servei d'inspecció o dels zeladors municipals.
e) El còmput dels metres quadrats en els locals serà el mateix que l'utilitzat als efectes del càlcul de l'IAE, sense perjudici de la posterior inspecció ocular per part del servei d'inspecció.
f) Les activitats que no es puguin classificar en cap dels epígrafs anteriors, tributaran per l'epígraf més pròxim en funció de la naturalesa de l'activitat.
g) En el supòsit que no es presti el servei de recollida, només s'aplicarà la part corresponent al tractament. Als efectes de la present taxa, es considera que no es presta el servei de recollida en aquells habitatges emplaçats en sòl rústic.
h) En els supòsits susceptibles de sol·licitar l'aplicació d'una tarifa reduïda per adhesió a la correcta separació de residus, i per tal de comprovar el correcte cumpliment dels requisits exigits, s'estableix la inspecció tècnica de residus (ITR).
La ITR consisteix en una visita presencial a l'immoble del sol·licitant de la tarifa reduïda per a comprovar la correcta separació i gestió dels residus que genera, sempre amb la presència del titular. Membres de l'Ajuntament de Manacor o qui es designi per part de l'Ajuntament accediran a l'habitatge, local o establiment per controlar que se separin, efectivament, les fraccions de residus (orgànica, paper, vidre, envasos i rebuig).
El resultat de la visita serà un acta de la ITR. La ITR favorable acreditarà la correcta separació de residus de conformitat amb l'Ordenança reguladora de la neteja viària, recollida de residus sòlids urbans i gestió dels parcs verds.
S'acceptarà un màxim d'1 inspecció desfavorable durant el mateix exercici per a què el subjecte passiu tingui dret a la tarifa reduïda. S'entendrà que la ITR és desfavorable quan es determini que no es compleix el regulat en l'Ordenança reguladora de la neteja viària, recollida de residus sòlids urbans i gestió dels parcs verds.
Qui acumuli 2 ITR desfavorables durant el mateix exercici perdrà el dret a percebre la tarifa reduïda. En aquest cas, el departament de Medi ambient de l'Ajuntament de Manacor ho notificarà a l'interessat i al departament de Gestió Tributària, per que tramiti el cobrament de la diferència respecte la tarifa no reduïda.
1.3 Beneficis fiscals. En l'aplicació d'aquesta taxa no s'admetrà cap exempció ni cap benefici tributari, a excepció dels expressament prevists a les normes amb categoria de llei o els derivats de l'aplicació dels tractats internacionals.
ARTICLE 5
PERÍODE IMPOSITIU I MERITACIÓ
1. El període impositiu comprendrà l'any natural, excepte en els supòsits d'altes i baixes d'activitats en què el període impositiu serà semestral, exclòs el semestre de l'alta o baixa.
2. La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir, quan s'iniciï el servei o activitat municipal que constitueix el fet imposable, i tot amb independència de què la persona interessada en faci ús.
ARTICLE 6
NORMES DE GESTIÓ
1. La taxa s'exigirà mitjançant padró anual, en el qual figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives derivades de l'aplicació de la present ordenança, excepte les altes i les baixes que podran ser objecte de liquidació semestral.
2. Respecte a les altes i les baixes d'activitats que es produeixin dins de l'exercici sortiran efectes el primer dia del semestre natural següent. En el supòsit de què s'hagi pagat l'import anual de la taxa, s'iniciarà el procediment corresponent de devolució d'ingressos, a petició de la persona interessada, que haurà d'adjuntar a la sol·licitud de devolució la documentació acreditativa de la data d'inici o de baixa de l'activitat, fent constar la data de l'alta o baixa dels cens d'activitats econòmiques.
No obstant l'anterior, les baixes d'activitat suposaran per a l'exercici fiscal següent l'aplicació de la tarifa de local sense activitat.
La durada de les baixes no podrà ser inferior a 12 mesos. En conseqüència, no tindrà la consideració de baixa el tancament temporal de qualsevol establiment.
3. Per a l'aplicació de les tarifes reduïdes indicades en aquesta ordenança, el departament de Medi ambient remetrà al departament de Gestió Tributària , abans de dia 30 d'abril de cada any, el corresponent informe d'alteracions tarifàries amb la relació de subjectes passius i immobles afectats als quals se'ls hauran d'aplicar les tarifes reduïdes, per que es pugui confeccionar el corresponent padró per l'exercici en curs.
4. L'administració podrà d'ofici modificar el padró en base a les alteracions produïdes en el padró de l'Impost sobre Béns Immobles i a la informació censal relativa a l'Import sobre Activitat Econòmiques; sense perjudici de la activitat de camp que es pugui realitzar per determinar el paràmetres a aplicar d'acord amb la present ordenança fiscal.
Manacor, 20 de desembre de 2019
El batle, Miquel Oliver Gomila