Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 2925
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre l’aparcament exterior privat parcel·la 41, polígon 21, Can Torrent, TM Santa Eulària des Riu (37641/13)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’establert a l’article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 22 de febrer de 2018,

DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte del present informe es va subjectar a avaluació d’impacte ambiental d’acord amb la llei 11/2006, de 14 de setembre d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques de les Illes Balears per Acord de Ple de la CMAIB de 2 d’octubre de 2014.

En base a la data d’entrada de l’expedient complet d’avaluació d’impacte ambiental, sotmès a informació pública, 27/02/2017, l’expedient continua la seva tramitació d’acord amb l’articulat de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals.

Per la qual cosa, després d’haver estat sotmesa a avaluació d’impacte ambiental ordinària, segons el que determina la lletra c del punt 1 de l’apartat tercer de la circular del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals de data 4 de novembre de 2015, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.

1.Antecedents

En data 30 d’abril de 2015 es publica al BOIB l’Acord de la CMAIB de 02 d’octubre de 2014 on es conclou la subjecció del projecte a AIA. En el BOIB hi consta que es dóna per realitzada la fase prèvia de consultes.

En data 02/03/2017 té entrada núm. 198/17 per part de l’òrgan substantiu el resultat de la informació pública, adjuntant còpia dels oficis de les consultes, informes rebuts, certificat de l’exposició pública (BOIB núm. 19 de 7/02/2015), projecte d’execució i esmena, l’estudi d’impacte ambiental de novembre de 2014, l’estudi hidrològic de novembre de 2014, esmena de deficiències de 2014 i novembre de 2015.

L’acta del Subcomitè de 21/09/2017 indica que “[...] no s’ha inclòs un Pla de Vigilància Ambiental (PVA) ni cap altre sistema de realitzar el seguiment de les mesures preventives i correctores.

No s’ha incorporat el decantador d’hidrocarburs en el projecte ni en l’EIA. Tampoc hi consta la previsió de recollida de les pluvials.

No s’ha aportat informació sobre el punt de connexió a la xarxa elèctrica elèctrica que s’utilitzarà per a l’aparcament.

L’estudi de mobilitat no s’ha inclòs ni en l’estudi d’impacte ambiental ni tampoc en el project.

Es proposa formular la declaració d’impacte ambiental desfavorable a la realització del projecte al concloure’s que previsiblement es poden produir impactes adversos significatius sobre el medi ambient.

Es proposa instar al Consell Insular d’Eivissa a prendre les mesures oportunes per tal d’evitar que l’aparcament que actualment ja es troba en funcionament, pugui generar impactes sobre el medi ambient.”

El President dona la paraula els promotors que indiquen que s'ha presentat certa documentació que, per les explicacions que dona la ponent, sembla que no consta a l'expedient.

A la vista d'aquest fet el President proposa deixar aquest punt damunt la taula i indica als promotors que no rebran un requeriment formal per tal de subsanar les deficiències detectades; s'els entrega una còpia de l'informe tècnic per tal que presentin la documentació que fa falta. Si alhora de convocar el Subcomitè del mes d'octubre no s'ha presentat cap documentació, s'elevarà al Subcomitè la mateixa proposta de l'informe tècnic que s'ha llegit avui”

En data 25 d’octubre de 2017 té entrada a través de l’òrgan substantiu de nova documentació:

-Documents nous: annexo 9 Subsanació deficiències EIA i annex 9.1 recollida i tractament de pluvials

-Documents entregats amb anterioritat als quals fa referència a l’annex 9: Annex 7 i 8 de deficiències i annex 8.1 estudi d’inundabilitat.

2.Informació del projecte

El promotor del projecte és l’empresa Transportes Juan Bufí Riera S.L. i l’òrgan substantiu és el Departament de Territori del Consell d’Eivissa.

L’objecte del projecte és l’execució d’un aparcament exterior privat, per a camions, remolcs i plataformes de grans dimensions.

El projecte s’ubica en la parcel·la 41, polígon 21 del TM de Santa Eulària. La superfície de la parcel·la és de 8.523 m2. La superfície útil destinada a aparcaments i vials és de 7.592,27 m2, ja que existeix una zona de 930, 73 m2 ocupada per una zona d’arbrat i un pou, la qual no resultarà afectada pel projecte.

La capacitat de l’aparcament serà de 74 places. Això suposa una reducció del nombre de places previstes en relació a la versió inicial del projecte que preveia 113 places.

Es delimitaran plataformes d’estacionament de 14,85 m de longitud per 3,50 m d’amplària, deixant carrils de circulació de 16,60 (quan les zones d’estacionament són perpendiculars al sentit de la circulació) i de 12 m d’ample (quan les zones d’estacionament formen un angle de 45º amb els sentit de circulació).

L’entrada i la sortida dels vehicles es realitzarà per dos llocs diferents amb 73m de diferència, per tal de no interrompre el trànsit de la carretera.

D’acord amb les fotografies de l’IDEIB, l’aparcament va començar a ser parcialment operatiu, al menys des de l’any 2004 i completament a partir de l’any 2008.

El terreny es va desbrossar l’any 2004, arran de les obres de construcció de l’autopista amb la qual limita i la parcel·la, segons es recull en el projecte de 2014 i es va aplanar. Actualment, la parcel·la té una pendent entre l’1 i el 2%.

D’acord amb el projecte, actualment el ferm de la parcel·la es troba constituït per una mescla de materials compactats de diferents granulometries.

El projecte preveu condicionar la superfície mitjançat l’aplicació d’un paviment que es defineix com “triple tractament superficial”, per tal d’evitar la formació de pols i fang. Consisteix en aplicar sobre una superfície de sòl prèviament compactat i amb característiques estructurals suficients per al tràfic que ha de suportar els tractaments superficials següents:

-Preparació de la superfície existent; consisteix en remoure els materials disgregats per tal d’aconseguir una superfície homogènia. Si és necessari s’afegeix més material (graveta). Se perfila la cota d’acabat i s’humecta per a desprès compactar el sòl.

-Aplicació del lligant bituminós.

-Extensió i piconament de l’àrid.

Aquestes dues darreres actuacions es realitzaran 3 vegades.

El paviment de “triple tractament superficial”, permet reparar fàcilment les zones que es deteriorin per suportar un major nombre de maniobres.

D’acord amb el projecte aquest paviment serà bastant impermeable, per la qual cosa les pluvials circularan per les línies de màxima pendent i evacuaran als dos torrents que envolten la parcel·la.

No seran necessàries noves esteses de xarxes elèctriques i a la parcel·la s’inatlaran 4 torres d’enllumenat.

Les activitats que es desenvolupen vora la parcel·la són a l’est emmagatzemament i distribució de gas, al sud una zona de benzinera que es situa devora la depuradora, i a l’est la carretera, envoltada tota la zona est per sòl d’urbà d’ús industrial.

3.Elements ambientals significatius de l’entorn del projecte

La parcel·la s’ubica, des del punt de vista territorial segons el PTI d’EIvissa, dins sòl rústic protegit per ubicar-se a a àrea de prevenció de risc d’inundació dins d’una a àrea classificada de Transició d’Harmonització, i parcialment a àrea de protecció territorial de carreteres.

La parcel·la limita amb dos torrents que alimenten la zona humida de Ses Feixes del Prat de Ses Monges. Es troba a una plana morfològica d’inundació.

La parcel·la es troba al perímetre de restriccions moderades de 2 pous d’abastiment i al de restriccions màximes d’altres dos.

La vulnerabilitat a la contaminació de l’aqüífer de la zona és moderada.

La parcel·la es troba actualment antropitzada sense vegetació natural excepte a la zona sud i al límit est de la parcel·la on es pot observar una taca de vegetació relicte. No s’observen espècies de flora ni fauna protegida ni catalogada.

Es tracta d’un paisatge merament industrial, amb una qualitat de paisatge baixa

4. Resum del procés d’avaluació

4.1. Actuacions prèvies

El Ple de la Comissió de Medi Ambient en data 02 d’octubre de 2014 acorda subjectar a avaluació d’impacte ambiental el projecte i per tant s’haurà de tramitar segons els articles 22 a 39 de la Llei 11/2006. Es dóna per realitzada la fase prèvia de consultes establerta a l’article 22 de dita llei.

4.2. Fase d’informació pública i de consultes

En el BOIB núm. 19 de 7de febrer de 2015 es publica que L’EsIA i el projecte es varen sotmetre a informació pública durant un termini de trenta dies.

a) Consultes administracions públiques

Durant l’exposició pública l’òrgan substantiu ha consultat (febrer de 2015) a les administracions següents, d’algues d’elles s’ha rebut resposta:

- DG de RRHH Servei d’aigües superficials

- DG de RRHH Servei d’Estudis i Planificació

- Ajuntament de Santa Eulària des Riu

- Secció infraestructures viàries Departament de Mobilitat Consell d’Eivissa

- Secció Medi Ambient Consell d’Eivissa

- Secció de Patrimoni Consell d’Eivissa

+L’Informe de la Secció Medi Ambient Consell d’Eivissa de 12/05/2015 indica “[...] el projecte ha de preveure una correcta gestió de les aigües d’escorrentia generades a l’aparcament amb una separació de hidrocarburs i la seva correcta gestió, per tal d’evitar l’afecció hídrica del torrent”.

+L’informe del Servei de Patrimoni del Consell d’Eivissa, de 17/06/2015 conclou que “S’haurà de respectar  el camí tradicional i els seus murs que tanquen la parcel·la pel Llevant.

D’altra banda, a efectes dels possibles moviments de terra en el subsòl, es recorda que aquest espai s’emmarca en la zona de cautela arqueològica de Puig d’en Valls, de conformitat amb el que estableixen les NNSS de Santa Eulària, per la qual cosa, cas de produir-se aquest moviments, s’haurà de comptar amb control arqueològic directe.”

+L’informe del Servei d’Aigües Superficials de la DG de RRHH de 15 de març de 2016 conclou que “En el document referenciat a l’apartat primer Annex 08 Subsanació de deficiències d’11 de novembre de 2015, s’han esmenat les deficiències reflectides a l’informe d’aquest servei de 14 d’abril de 2015. S’informa favorablement el document pel fa a les afeccions al domini públic hidràulic, a les seves zones de protecció i a les zones inundables i potencialment inundables amb la següent prescripció: la plataforma d’aparcament estarà elevada un mínim de 50cm sobre la cota de coronació dels murs de canalització que limiten amb la parcel·la.

Les obres que es realitzin necessitaran de la prèvia autorització administrativa de la DG de RRHH”.

+L’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la DG de RRHH de 30 de juliol de 2013 (enviat el 4/04/2016) informa favorablement el projecte amb el següent condicionant  la parcel·la s’ha de dotar d’un sistema de recollida i tractament de les aigües pluvials que ha de comptar amb un separador d’hidrocarburs que garanteixi una concentració inferior o igual a 5ppm i un filtre de sòlids en suspensió i metalls.

Es recomana comprovar l’estat administratiu del pou de la parcel·la i en cas que no estigui donat d’alta tramitar la seva autorització o clausurar-lo adequadament.”

b) Al·legacions

Cal indicar que d’acord amb l’ofici emès per la Secretària de la Comissió Insular d’Ordenació del Territori no es varen rebre al·legacions.

5. Anàlisi tècnic de l’expedient

5.1. Alternatives

Respecte a les alternatives indicar que es presenten alternatives només del tipus de paviment que recobrirà la parcel·la, essent l’alternativa escollida, indicada en la descripció del projecte, l’ambientalment més adient.

Respecte als dos accessos existents s’han plantejat alternatives i s’ha triat la més viable des del punt de vista tècnic i ambiental que consisteix en utilitzar els dos accessos existents però amb ús exclusiu d’entrada (situat més al sud) i l‘altre accessos amb ús exclusiu de sortida, i així evitar l’obertura de nous o la modificació dels existents, amb la mínima afecció al trànsit rodat.

5.2. Principals impactes de l’alternativa escollida

Els principals impactes es produiran a la fase de d’obres i condicionament de la parcel·la, essent els més destacables les afeccions sobre l’atmosfera per emissió de pols i partícules, l’augment dels nivells sonors per el trànsit de maquinària, l’alteració de les propietats físicoquímiques del sòl. L’impacte sobre la flora a la fase de construcció es considera compatible i moderat, atès que vendrà provocat per l’emissió de pols i partícules i no es destrueix vegetació natural existent.

Durant la fase de funcionament un dels principals impactes detectats és la possible afecció als torrents que envolten la parcel·la per contaminació, sinó es prenen les mesures adients. La pròpia activitat de la parcel·la pot generar impactes compatibles sobre l’atmosfera per emissió de pols i partícules.

No es preveu una afecció sobre la carretera E-10, atès que per l’accés situat més al nord només es produirà la sortida de vehicles que segons la documentació adjunta o suposarà invasió del segon carril de la E-10. No es preveu afecció al trànsit rodat si es prenen les mesures correctores adients.

L’actuació en sí no genera gran nombre de residus, els que es puguin generar s’ahuran de gestionar correctament.

No es preveu un impacte sobre el patrimoni arqueòlogic atès que no es realitzen actuacions als subsòl, a part de la rasa per a la construcció de la canaleta perimetral per a la recollida de les pluvials.

Atès que es tracta d’una zona predominantment d’ús industrial i al costat de la carretera E-10, per la qual cosa no es preveu una afecció sobre el paisatge de la zona ni un augment del renou significatiu.

5.3.Mesures preventives i correctores

Es defineixen una sèrie de mesures de caràcter general a realitzar durant la fase d’obres i funcionament destacant:

-S’instal·larà un sistema de recollida i tractament d’aigües pluvials amb canaletes al voltant de les parcel·les i la instal·lació d’un decantador-separador prefabricat d’hidrocarburs i filtra  de sòlids en suspensió i metalls abans d’abocar a llera. Els residus generats al decantador d’hidrocarburs seran gestionats per empresa autoritzada.

-les caixes dels camions aniran tapades per evitar el transport de partícules

-si es produeixen un abocament sobre el sòl aquest serà retrat i gestionat adequadament

-correcta manteniment de la maquinària

-les lluminàries exteriors seran les mínimes necessàries i minimitzaran la contaminació lumínica.

-es realitzarà una correcta gestió dels residus generats tant a la fase d’obra com de funcionament.

-els vehicles només podran estacionar un cop realitzada la descàrrega dels materials.

5.4. Seguiment ambiental

A l’annex 9 subsanació de deficiències a l’EsIA s’indica que es realitzarà un control, abans de les fortes pluges, del bon estat del paviment i si s’observen desperfectes aquests seran reparats. I en el mateix moment es realitzarà una inspecció visual de l’estat de les cunetes.

Cada cop que es produeixin fortes pluges es procedirà al buidatge del decantador d’hidrocarburs.

Es considera necessari determinar la periodicitat en que es durà a terme aquesta vigilància i establir qui, com i quan es el responsable de vigilar en correcte compliment de les mesures correctores i protectores.

D’acord amb l’article 35 de la Llei 21/2013, el PVA és un dels documents que ha de constar com a mínim a l’EsIA.

5.5. Pressupost

El pressupost total és de 167.367,97€

5.6. Altres consideracions

Durant la tramitació de l’expedient el promotor ha fet entrega a través de l’òrgan substantiu de diferent documentació per tal de subsanar les deficiències observades. I es considera que amb les esmenes presentades s’ha donat resposta a determinades consideracions del informes de les administracions consultades, i a altres consideracions tècniques recollides a l’acta del subcomitè de 21 de setembre de 2017.

6. Conclusions

Per tot l’anterior, es proposa formular la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del projecte “Aparcament exterior privat parcel·la 41 polígon 21 Can Torrent” en el terme municipal de Santa Eulària des Riu promogut per Transportes Joan Bufí Riera SL” (projecte i esmenes presentades) al concloure’s que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin les mesures incloses en l'estudi d'impacte ambiental i els condicionants següents:

a) A les instal·lacions no es realitzarà cap tipus de manteniment dels vehicles.

b) S’haurà de disposar de material adequat per a la correcta retirada de substàncies de possibles abocaments.

c) Els subministrament d’energia elèctrica es realitzarà mitjançant plaques solars.

d) Les lluminàries hauran de ser de baix consum i complir amb la Llei 3/2005 de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

e) Periòdicament s’haurà de realitzar una inspecció visual de l’estat de la carretera E-10 i el seguiment del bon estat del paviment per tal de detectar si es produeixen arrossegaments de materials a la mateixa per tal de prendre les mesures correctores adients.

f) Els vehicles hauran de romandre en funcionament només el temps necessari per a realitzar les maniobres d’aparcament i sortida.

g) S’haurà de redactar un pla de vigilància on s’incloguin totes les mesures correctores proposades a l’estudi d’impacte ambiental i a les esmenes presentades i les recollides a aquesta declaració d’impacte ambiental, on es reculli qui es el responsable del seguiment, com el durà a terme i cada quan.

h) Tal com s’indica a l’informe del Dpt d’obres públiques del Consell d’Eivissa s’haurà de presentar l’estudi de mobilitat indicat a l’informe de 31/10/2014, o sol·lcicitar si encara es considera necessari.

D’acord amb L’informe del Servei de Patrimoni del Consell d’Eivissa, de 17/06/2015 S’haurà de respectar  el camí tradicional i els seus murs que tanquen la parcel·la pel Llevant. Si es produeixen moviments de terra en el subsòl  s’haurà de comptar amb control arqueològic directe.

i) La parcel·la s’ha de dotar d’un sistema de recollida i tractament de les aigües pluvials que ha de comptar amb un separador d’hidrocarburs que garanteixi una concentració inferior o igual a 5 ppm i un filtre de sòlids en suspensió i metalls.

Es recorda que d’acord amb l’informe del Servei d’Aigües Superficials de la DG de RRHH la plataforma d’aparcament estarà elevada un mínim de 50cm sobre la cota de coronació dels murs de canalització que limiten amb la parcel·la. Les obres que es realitzin necessitaran de la prèvia autorització administrativa de la DG de RRHH

Es recomana comprovar l’estat administratiu del pou de la parcel·la i en cas que no estigui donat d’alta tramitar la seva autorització o clausurar-lo adequadament.

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències de gestió, de seguiment, de control, territorials, sancionadores de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma, 28 de febrer de 2018

El presidente de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias