Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 276296
Ordre 14/2022 del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de memòria democràtica

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

D'acord amb el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, una de les formes típiques d'actuació administrativa en l'estat social i democràtic de dret és el foment, que es du a terme, entre altres maneres d'actuació, per mitjà de la concessió de subvencions amb subjecció als principis de publicitat, de concurrència i d'objectivitat.

La Direcció General de Memòria Democràtica, adscrita a la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, exerceix les competències en matèria de coordinació de les polítiques de la memòria democràtica i la gestió del Cens de persones desaparegudes.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre. Aquest mateix precepte legal atribueix als consellers, en ús de la seva potestat reglamentària, l'aprovació de les bases normatives que han de regir la concessió de subvencions en l'àmbit sectorial de cada conselleria.

D'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de las Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i la estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, té entre les seves competències la coordinació de les polítiques de memòria democràtica.

La Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, atesa la manca de normativa reguladora de bases prèvia en matèria de memòria democràtica, considera necessari aprovar aquesta Ordre, per establir les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de memòria democràtica, tot tenint en compte els requisits mínims que exigeix l'article 13 del Text refós de la Llei de subvencions.

En l'elaboració d'aquesta Ordre s'han seguit els principis de bona regulació a què es refereix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, aquesta Ordre respon al principi de necessitat, atès que d'acord amb l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores. En relació amb el principi d'eficàcia, hi ha raons d'interès general adreçades a la recuperació de la memòria democràtica i aquesta Ordre és l'instrument més adequat per aconseguir els fins perseguits. També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat exposada i garanteix el principi de seguretat jurídica dels seus destinataris, en la mesura que l'Ordre és coherent amb el marc normatiu general en matèria de subvencions. Així mateix, compleix amb el principi de transparència, atès que s'han efectuat els tràmits d'audiència i informació pública i se n'ha identificat clarament el propòsit. Finalment, la norma projectada és també conforme al principi d'eficiència, ja que no imposa càrregues administratives.

També s'atenen els principis de qualitat i simplificació previstos en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

Per tot això, fent ús de les facultats que m'atribueixen l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i els articles 41.c), 46.2 i 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

ORDRE

Article 1 Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores per a la concessió de subvencions destinades a les activitats, les actuacions, els estudis, les publicacions, els projectes i els programes relacionats amb la memòria democràtica de les Illes Balears.

 

Article 2 Actuacions subvencionables

1. Poden ser actuacions subvencionables les activitats o els projectes d'interès públic que es detallen a continuació:

a. Estudis i recerques relatives a la recuperació de la memòria democràtica, així com al reconeixement moral de les víctimes de la Guerra Civil i de la dictadura i la Transició.

b. Publicacions, creació de pàgines web i organització de cursos, jornades, conferències, exposicions i altres esdeveniments de tipus científic, divulgatiu o artístic sobre la memòria democràtica.

c. La recopilació, la producció, la conservació, l'estudi i la difusió del patrimoni documental escrit, oral, audiovisual (fotografies, cartells, enregistraments sonors, pel·lícules, documentals…) o intel·lectual (manifestacions artístiques, musicals, literàries…) de la Guerra Civil i/o de la dictadura.

2. Els projectes i les activitats susceptibles de subvenció s'han d'executar dins l'àmbit territorial de les Illes Balears o han de desplegar-ne en aquest territori els efectes principals.

3. També són susceptibles de subvenció les activitats, els projectes o els comportaments singulars esmentats en l'apartat 1 anterior duits a terme amb anterioritat a la data de la convocatòria o de la concessió de la subvenció, sempre que la convocatòria ho prevegi expressament i fixi la data límit de realització de les activitats, els projectes o els comportaments susceptibles de subvenció, la qual, en tot cas, ha de ser posterior a la d'entrada en vigor d'aquesta Ordre.

4. De conformitat amb el que estableix l'article 4.2 del Text refós de la Llei de subvencions, l'ajut pot consistir en la cessió de béns o drets o en la prestació de serveis, l'adquisició o la contractació dels quals es faci amb la finalitat exclusiva de lliurar-los o prestar-los a terceres persones.

Article 3 Compatibilitat amb altres subvencions

1. Com a regla general, els ajuts que s'estableixin a l'empara d'aquesta Ordre són compatibles amb altres ajuts i subvencions, independentment de la seva naturalesa i de l'entitat que els concedeixi, sempre que, aïlladament o conjuntament, no superin el cost total de l'activitat objecte de subvenció. En cas d'incompatibilitat amb altres ajuts que la persona o entitat beneficiària pugui obtenir, aquest aspecte s'ha de fer constar expressament en la convocatòria.

2. En els casos en què es produeixi un excés de finançament sobre el cost de l'activitat com a conseqüència de l'atorgament d'altres subvencions per entitats públiques o privades, s'ha de reintegrar l'import total de l'excés fins al límit de la subvenció atorgada.

Article 4 Persones o entitats beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que s'estableixin en les convocatòries dictades a l'empara d'aquesta Ordre qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, com també les agrupacions de persones físiques o jurídiques i les entitats sense personalitat jurídica que, a més de dur a terme l'activitat o objecte que fonamenti la concessió de la subvenció, compleixi els requisits que estableixen aquestes bases, i els específics que assenyalin les convocatòries corresponents. Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s'han de fer constar de manera explícita, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, com també l'import de la subvenció que hi ha d'aplicar cadascun d'ells, que també tenen la consideració de beneficiaris. En tot cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders suficients per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. Així mateix, l'agrupació no s'ha d'entendre dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció establerts en l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en els articles 57 i 60 del Text refós de la Llei de subvencions.

2. Les persones jurídiques privades han d'estar vàlidament constituïdes, de conformitat amb la normativa vigent, i inscrites en el registre corresponent; han de disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció; i, en el cas que la convocatòria ho exigeixi, han de tenir entre els seus objectius, directament o indirectament, la realització de les activitats o els objectius relacionats amb l'objecte de la resolució de la convocatòria corresponent.

3. Els requisits addicionals que s'esmenten en l'apartat anterior, així com els que es puguin establir en la convocatòria corresponent, s'han d'acreditar aportant la documentació, adjunta a la sol·licitud de subvenció, assenyalada en l'article 10 d'aquesta Ordre i en la convocatòria corresponent.

4. Les convocatòries de les subvencions poden preveure la subcontractació de les activitats subvencionades en els termes prevists en l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.

5. No poden ser beneficiàries de les subvencions les persones, entitats o agrupacions en què es doni alguna de les circumstàncies que s'estableixen com a prohibicions en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, o en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni les que hagin estat sancionades mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions d'acord amb la normativa que ho estableixi.

6. Sempre que la convocatòria ho reculli expressament, les persones menors d'edat poden ser beneficiàries d'ajuts, d'acord amb el que indiqui la convocatòria corresponent, o bé directament, en aplicació de l'article 3, apartat b), de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé a través dels seus representants legals.

Article 5 Convocatòria

1. Les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquestes bases s'han d'aprovar per resolució del conseller competent en matèria de memòria democràtica. El text de la convocatòria s'ha de comunicar a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), amb la resta de la informació que es requereixi, i també s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels recursos que poden interposar les persones o entitats interessades.

2. Les convocatòries han de contenir, com a mínim, els aspectes que assenyala l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions i també han de concretar els terminis generals a què es refereix l'article 16 d'aquesta Ordre i la resta d'aspectes que s'hi regulen.

3. En les convocatòries s'ha d'assenyalar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima de què es disposa per atendre les sol·licituds de subvenció (amb possibilitat de finançament de la Unió Europea, de l'Administració de l'Estat o d'altres), amb indicació de la partida o partides pressupostàries a les quals s'ha d'imputar la despesa i, si escau, de les anualitats i dels imports corresponents en el supòsit que es tramitin subvencions pluriennals, tot tenint en compte les regles particulars següents:

a. La consignació de l'import màxim destinat a les subvencions no implica que s'hagi de distribuir necessàriament tot entre totes les sol·licituds presentades.

b. L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta modificació, llevat que s'estableixi una altra cosa, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï, ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament. Es pot ampliar el crèdit d'una convocatòria i obrir un nou termini per presentar sol·licituds sempre que es garanteixin els principis de publicitat i concurrència.

c. Quan la quantia total màxima de les subvencions convocades es distribueixi entre diferents crèdits pressupostaris, s'entén que la distribució té caràcter estimatiu, i l'eventual alteració no exigeix la modificació de la convocatòria, sens perjudici de la tramitació del procediment pressupostari i comptable que, si escau, pertoqui.

4. Quan les característiques de la subvenció ho permetin, les convocatòries poden preveure la realització de diversos procediments de selecció successius al llarg d'un o més exercicis pressupostaris i per a una mateixa línia de subvenció, tot indicant-ne els aspectes següents:

a. El nombre de procediments i de resolucions successives que s'han de dictar.

b. L'import màxim que s'ha d'atorgar en cada període, tenint en compte la seva durada i el volum de sol·licituds previstes. No obstant això, en els casos en què, una vegada finalitzat qualsevol dels períodes, no s'hagi exhaurit l'import màxim previst inicialment per a cadascun d'aquests períodes, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent, mitjançant resolució de l'òrgan competent per concedir les subvencions, que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

c. El termini en què es poden presentar les sol·licituds per a cadascun dels períodes.

d. El termini màxim de resolució de cadascun dels procediments.

5. En les convocatòries a què es refereix l'apartat anterior, cada resolució s'ha de pronunciar sobre les sol·licituds presentades en el període de temps corresponent i acordar l'atorgament, si escau, d'acord amb els criteris de selecció que, de conformitat amb l'article 6 d'aquesta Ordre, siguin aplicables en cada cas, sense superar la quantia que s'hagi establert en la convocatòria per a cada període.

Article 6 Principis i criteris generals per atorgar les subvencions

1. Llevat de les excepcions establertes en l'article 7.1 del Text refós de la Llei de subvencions, les subvencions que regula aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o l'entitat concedent i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics. Així mateix, com a regla general, el sistema de selecció ha de ser el concurs, mitjançant la comparació en un únic procediment de totes les sol·licituds presentades, de conformitat amb els criteris objectius establerts en aquestes bases i els específics que es fixin en les convocatòries.

2. Sens perjudici dels criteris específics corresponents a cada línia de subvencions establerts en la convocatòria corresponent, es poden tenir en compte els criteris de valoració següents, entre d'altres, atenent els que resultin més conformes amb la naturalesa de la subvenció:

a. L'adequació de l'activitat que s'ha de desenvolupar a les finalitats i als objectius que estableix la convocatòria, com també la viabilitat tècnica i econòmica de l'activitat objecte de subvenció.

b. La capacitat tècnica i financera i l'experiència de la persona o entitat sol·licitant per dur a terme l'activitat objecte de la convocatòria.

c. La qualitat tècnica del projecte o de les activitats proposades.

d. L'aplicació d'alguna o algunes mesures de caràcter social, com per exemple la integració social i laboral de les persones amb discapacitat, la garantia de l'accessibilitat, la sostenibilitat ambiental, la transparència i la responsabilitat fiscal, entre d'altres, excepte els casos en què, per la naturalesa de la subvenció o dels sol·licitants, estigui justificat no incorporar-ne cap.

e. L'àmbit territorial del projecte.

3. D'acord amb el que estableix l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, les convocatòries de subvencions que es derivin d'aquestes bases han d'introduir criteris que valorin les actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les entitats sol·licitants, llevat dels casos en què, per la naturalesa de la subvenció o de les persones sol·licitants, estigui justificat no incorporar-la-hi.

4. D'acord amb el que preveu l'article 25.3 del Decret 49/2018, de 21 de desembre, sobre l'ús de les llengües oficials en l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les convocatòries de subvencions que es derivin d'aquestes bases han d'incloure, sempre que ho permeti la seva naturalesa i sigui possible, clàusules lingüístiques com ara l'ús preferent del català o la previsió d'emprar-lo en l'elaboració de materials, difusió de les actuacions, edicions o publicacions, etc.

5. No obstant això, la selecció de les persones o entitats beneficiàries es pot dur a terme per procediments que no són el concurs quan no siguin necessàries la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. En aquests casos, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi acabat el termini de presentació. Si s'exhaureixe el crèdit destinat a la convocatòria abans d'acabar el termini de presentació de les sol·licituds, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, tot d'acord amb el que disposa l'apartat 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions.

6. Així mateix, quan les característiques de la subvenció ho permetin i així ho prevegin les convocatòries, es pot distribuir o prorratejar l'import global màxim destinat a la convocatòria entre les persones o entitats sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiàries. En tot cas, com a conseqüència de l'aplicació d'aquesta regla de prorrateig, no es pot atribuir a la persona o entitat sol·licitant una subvenció per un import superior al que s'ha sol·licitat.

Article 7 Regles generals sobre l'import de la subvenció

1. L'import de la subvenció pot consistir en el finançament d'una part proporcional del cost de l'activitat subvencionada o en una quantia fixa, segons s'estableixi en la convocatòria, tenint en compte les característiques peculiars de l'activitat subvencionada i l'interès públic objecte de foment en cada cas, com també les regles següents:

a. En el cas que l'import de la subvenció es determini com un percentatge del cost final de l'activitat, segons el pressupost presentat per la persona o entitat sol·licitant i acceptat per l'Administració o segons les modificacions posteriors, l'excés eventual de finançament públic s'ha de calcular prenent com a referència la proporció que ha d'assolir la subvenció respecte al cost total final de l'activitat que justifiqui la persona o entitat beneficiària.

b. Quan la subvenció es fixi com un import cert, sense referència a un percentatge o una fracció del cost total, s'ha d'entendre que la diferència de finançament necessari per a l'execució total de l'activitat subvencionada és a compte de la persona o entitat i, si escau, s'ha de reintegrar la subvenció concedida tan sols per l'import que excedeixi el cost total final de l'activitat, d'acord amb la justificació aportada per la persona o entitat beneficiària.

2. Per assegurar l'eficàcia dels fons atorgats, la Comissió Avaluadora pot proposar que la subvenció es limiti a alguna part separable del projecte, de manera que aquesta part sigui la que es valori i la que s'hagi de justificar després, sempre que això no desvirtuï la finalitat de la subvenció.

3. En el cas que es puntuïn els projectes, si es produeix un empat en la valoració de les persones o entitats sol·licitants i el crèdit romanent és insuficient per cobrir la subvenció que els correspondria a totes, la distribució d'aquest romanent s'ha d'establir d'acord amb els criteris que estableixi la convocatòria. En tot cas, el criteri final de desempat serà l'ordre d'entrada de les sol·licituds, com a criteri residual o si no s'han fixat criteris en la convocatòria.

4. Quan, en aplicació de les regles de repartiment i de determinació previstes en el punt 1 d'aquest article, la suma dels imports dels ajuts corresponents a les persones o entitats sol·licitants que compleixen els requisits per ser-ne beneficiàries sigui superior a la quantia global màxima fixada en la convocatòria, la convocatòria ha d'establir els criteris de repartiment.

5. Amb independència de les regles de determinació de l'import que estableixen aquestes bases, la convocatòria pot establir imports màxims en les subvencions.

6. La convocatòria pot establir una puntuació mínima per poder optar a rebre la subvenció.

7. L'import de la subvenció concedida no pot superar l'import sol·licitat.

8. En tot cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de subvenció.

Article 8 Despeses subvencionables

1. D'acord amb l'article 40 del Text refós de la Llei de subvencions, es consideren despeses subvencionables les que, de manera indubtable, responguin a la naturalesa de l'activitat objecte de subvenció, que s'efectuïn en el termini establert en la convocatòria per dur a terme les accions subvencionables i que no superin el valor de mercat. S'hi poden imputar despeses que s'hagin fet al llarg del període d'activitat fixat en la convocatòria.

2. Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les notarials i registrals o les pericials per dur a terme el projecte subvencionat, i també les d'administracions específiques i d'auditories externes de l'entitat, són subvencionables sempre que siguin indispensables per executar el projecte de manera adequada i estiguin relacionades directament amb l'activitat subvencionada.

3. En el cas d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, la persona o entitat beneficiària ha de destinar els béns al fi concret per al qual s'hagi concedit la subvenció pel temps que estableixi la convocatòria, el qual, d'acord amb l'article 40.4 del Text refós de la Llei de subvencions, no pot ser inferior a cinc anys en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta de béns.

4. Si la convocatòria ho estableix expressament, es poden finançar projectes en els quals una part l'hagi duit a terme personal voluntari, sempre que es respectin les condicions que estableix la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears. Les despeses corresponents a la participació de voluntariat (dietes i transport, pòlisses d'assegurança, etc.) es podran subvencionar sempre que siguin despeses directes relacionades amb l'execució del projecte subvencionat. Sempre que ho prevegi la convocatòria, i en les condicions i amb els límits que s'estableixin, el treball voluntari pot constituir una aportació en espècie a l'efecte de justificar la despesa.

5. A més del que pugui establir cada convocatòria en concret, no són despeses subvencionables:

a. Els interessos deutors de comptes bancaris.

b. Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals o els interessos d'aplicació a la mora de pagaments.

c. Les despeses de procediments judicials derivats de l'activitat o projecte subvencionat o que hi estiguin relacionats.

d. Els imposts indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, com tampoc els imposts personals sobre la renda.

e. Les despeses d'indemnització per acomiadaments (incloses les pactades) ni les bestretes al personal.

Article 9 Òrgans competents

1. El conseller que tengui atribuides les competències en matèria de memòria democràtica és l'òrgan competent per iniciar el procediment mitjançant la convocatòria a què es refereix l'article 5 d'aquesta Ordre.

2. El director general que tengui atribuides les competències en matèria de memòria democràtica és l'òrgan competent per a la instrucció i la tramitació del procediment, i ha de fer, d'ofici, totes les actuacions que consideri necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades que hagin de servir de base a la resolució.

3. El conseller que tengui atribuides les competències en matèria de memòria democràtica és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció, així com, si escau, les resolucions de modificació i revocació a què es refereixen els articles 28 i 30 d'aquesta Ordre.

Article 10 Presentació de sol·licituds

1. Les persones interessades, quan siguin persones jurídiques o entitats sense personalitat jurídica, han de presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta segons els models establerts en cada convocatòria, per mitjans electrònics, a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. D'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015, si algun dels subjectes esmentats presenta la sol·licitud presencialment, l'òrgan instructor ha d'advertir la persona interessada que aquesta presentació no és vàlida a l'efecte que, si escau, pugui aportar la sol·licitud de forma electrònica.

2. Les persones interessades, quan siguin persones físiques, han de presentar les sol·licituds de subvenció i la documentació adjunta segons els models establerts en cada convocatòria, presencialment o per mitjans electrònics, a través de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o bé a qualsevol dels registres esmentats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. Sens perjudici de la documentació addicional que determini cada convocatòria i tenint en compte els punts següents, la documentació que s'ha d'aportar amb la sol·licitud és la següent:

a. En cas de persones jurídiques, agrupacions de persones o entitats sense personalitat jurídica, el document constitutiu de l'entitat o l'agrupació i, si escau, els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent o el certificat d'inscripció registral dels documents esmentats, com també l'acreditació de la representació amb què actua la persona signant de la sol·licitud.

b. Si escau, un informe explicatiu de l'activitat que s'ha de dur a terme, en el qual s'indiquin els antecedents, els objectius i els recursos humans i materials necessaris per executar-la, el pressupost, amb detall dels ingressos i de les despeses o les inversions previstes i, si escau, amb l'IVA desglossat.

c. Una o més declaracions responsables, d'acord amb el model normalitzat que consti en cada convocatòria, en relació amb el compliment de les obligacions següents:

1r. De complir les obligacions que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 17 d'aquesta Ordre, com també les que s'estableixin en la convocatòria corresponent.

2n. De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.

d. Una declaració responsable en la qual es faci constar que la persona o entitat sol·licitant no ha sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

e. Un certificat de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària que indiqui que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Administració de l'Estat. No obstant això, en el cas de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 euros, aquest certificat s'ha de substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant que indiqui que està al corrent en les obligacions corresponents.

f. En el cas que la persona o entitat interessada no sigui perceptora de la Comunitat Autònoma, una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tal com disposa el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, o un document bancari que acrediti la titularitat del compte, d'acord amb el model normalitzat disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. D'acord amb els articles 28 i 53.1.d) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les persones sol·licitants no estan obligades a presentar els documents de què ja disposa l'Administració o que hagin estat elaborats per aquesta. En aquest sentit, la presentació de la sol·licitud suposa, llevat d'oposició expressa, l'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè pugui consultar les dades d'identitat de la persona sol·licitant i del seu representant, si escau. La presentació de la sol·licitud també suposa, llevat d'oposició expressa, l'autorització perquè l'òrgan instructor obtengui de manera directa l'acreditació que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Administració de l'Estat i davant l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació, per part de la persona o entitat interessada, de les prescripcions contingudes en el Text refós de la Llei de subvencions, en aquestes bases i en la convocatòria corresponent.

6. En cas que les sol·licituds no compleixin els requisits o no s'hi adjunti la documentació que exigeixen aquesta Ordre i la convocatòria corresponent, s'ha de requerir la persona o entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva en el termini de deu dies, amb l'advertiment que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la sol·licitud i s'arxivarà l'expedient sense cap més tràmit, amb la resolució prèvia corresponent, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015.

7. L'òrgan instructor del procediment pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

8. En les convocatòries dictades d'acord amb aquesta Ordre es pot limitar i establir el nombre màxim de sol·licituds que pot presentar una persona o entitat per a cada modalitat de projecte subvencionable. En cas que una mateixa persona o entitat presenti un nombre de projectes superior al màxim previst en la convocatòria corresponent per a cada modalitat de projecte subvencionable, es tindrà en compte l'ordre segons la data i el número de registre d'entrada a l'hora de determinar els projectes que s'admeten o no.

Article 11 Inadmissió i desistiment

1. L'incompliment dels requisits no esmenables o del termini de presentació de sol·licituds establerts en la convocatòria de cada subvenció comporta la inadmissió de la sol·licitud.

2. Comporten el desistiment de la sol·licitud els fets següents:

a. La manca de presentació de qualsevol dels documents que exigeix la convocatòria de subvencions o la manca d'esmena dels requisits esmenables en el termini de deu dies hàbils i amb el requeriment previ.

b. La manca de presentació del document d'acceptació, si s'escau.

3. Prèviament a la concessió de les subvencions, el conseller competent en matèria de memòria democràtica ha de resoldre la inadmissió o el desistiment de les sol·licituds i ha de notificar la resolució d'inadmissió o de desistiment a les persones interessades. La notificació es podrà fer mitjançant una publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en els termes prevists en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Qualsevol persona sol·licitant pot desistir per escrit de la seva sol·licitud de subvenció, abans de la concessió, i l'òrgan instructor ho ha d'acceptar.

Article 12 Comissió Avaluadora

1. Únicament és obligatori constituir una comissió avaluadora en els supòsits que estableix l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions. Les convocatòries concretes poden regular la constitució d'una comissió avaluadora encara que no sigui preceptiva.

2. Aquesta comissió, si escau, ha d'estar formada per un president o presidenta, un secretari o secretària i un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de convocatòria, d'acord amb criteris de competència professional i d'experiència. S'ha de procurar que aquest òrgan tengui una composició paritària d'acord amb l'article 4 de la Llei autonòmica 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

3. Aquesta comissió ajustarà el seu funcionament al que estableix la legislació autonòmica i estatal sobre els òrgans col·legiats.

Article 13 Instrucció

1. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici les actuacions previstes en l'article 16.2 del Text refós de la Llei de subvencions. A aquest efecte, les convocatòries corresponents poden fixar la realització d'una avaluació tècnica de les activitats, els projectes o els comportaments objecte de les sol·licituds de subvenció, basada en criteris historiogràfics, tècnics i econòmics, que s'ha de regir per les regles generals següents:

a. L'avaluació tècnica la pot fer una entitat aliena a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en concepte d'entitat col·laboradora, i l'encàrrec s'ha de formalitzar per mitjà del conveni o del contracte que correspongui en cada cas, d'acord amb l'article 27 del Text refós de la Llei de subvencions.

b. Els paràmetres per a l'avaluació tècnica s'han de fixar en la convocatòria, en el marc dels criteris que estableix l'article 6.1 d'aquesta Ordre.

c. Les convocatòries poden fixar que les activitats, els projectes o les actuacions, per ser subvencionables, hagin d'obtenir una qualificació mínima o una puntuació determinada en l'avaluació tècnica.

2. A l'efecte de determinar les persones admeses en la convocatòria de subvencions corresponent, l'òrgan instructor, si escau, ha de requerir a les persones o entitats sol·licitants l'esmena de les sol·licituds d'acord amb l'article 10.6 d'aquesta Ordre.

3. Així mateix, en els supòsits en què, posteriorment, el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a la persona o entitat sol·licitant de la subvenció, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que, transcorregut el termini que s'indiqui a aquest efecte, se'n produirà la caducitat. Si acaba aquest termini i la persona o entitat sol·licitant no ha duit a terme les activitats necessàries per reprendre la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar a l'òrgan competent per resoldre el procediment l'arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, l'ha de notificar a la persona interessada.

4. En tot cas, l'òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos s'ha de demanar la conformitat de la persona sol·licitant, la qual s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini d'entre deu i quinze dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per la persona sol·licitant en el seu escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

5. Sens perjudici del que preveu l'apartat anterior, la persona sol·licitant, a instància de l'Administració, també pot modificar per si mateixa la sol·licitud en els casos i sota les condicions que estableix l'article 16.3 del Text refós de la Llei de subvencions.

6. La proposta de resolució que formuli l'òrgan instructor s'ha de pronunciar sobre tots els aspectes que disposa l'article 14 d'aquesta Ordre per a la resolució.

7. L'informe de la comissió avaluadora ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució.

8. Les propostes de resolució s'han de notificar a les persones interessades. Les convocatòries de les subvencions poden preveure que aquesta notificació es faci mitjançant una publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en els termes prevists en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

9. En el cas que es prevegi en la convocatòria, les persones interessades proposades com a beneficiàries de les subvencions han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o la renúncia de la subvenció proposada en el termini indicat en l'article 16 d'aquesta Ordre. En tot cas, es considera que la persona beneficiària desisteix de la proposta de resolució si no manifesta l'acceptació en el termini atorgat.

10. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

Article 14 Resolució i notificació

1. La resolució de concessió de les subvencions ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents:

a. La identificació de la persona o entitat beneficiària.

b. La descripció de l'activitat que s'ha de subvencionar.

c. El pressupost total de l'activitat subvencionada.

d. L'import de la subvenció concedida.

e. La inclusió o l'exclusió, si escau, de l'IVA suportat.

f. Les obligacions de la persona o entitat beneficiària.

g. Les garanties que ofereix la persona o entitat beneficiària o l'exempció d'aquestes garanties.

h. La forma de pagament.

i. La forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts.

2. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar, així mateix, el nombre d'exercicis a què s'aplica la despesa i la quantia màxima que s'ha d'aplicar en cada exercici, en els límits que estableixen la Llei de finances i les lleis generals de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte de les despeses pluriennals. En tot cas, i pel que fa a les anualitats posteriors a l'exercici corrent, s'entén que l'eficàcia de la resolució de concessió resta sotmesa a l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de cada exercici.

3. A més, la resolució de concessió pot incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que compleixin les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiàries, no hagin estat estimades perquè excedeixen la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna segons els criteris de valoració establerts. En aquest cas, si alguna de les persones beneficiàries renuncia a la subvenció o incompleix les seves obligacions, amb la consegüent pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l'òrgan concedent, sense necessitat de fer una nova convocatòria, ha de concedir la subvenció a la persona o entitat sol·licitant o a les persones o entitats sol·licitants següents, per ordre de puntuació, sempre que s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de comunicar aquesta opció a les persones interessades, perquè acceptin la proposta de subvenció en el termini de deu dies. Una vegada les persones sol·licitants hagin acceptat de forma expressa i per escrit la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de notificar.

4. Les resolucions que posen fi al procediment de concessió de les subvencions s'han de notificar a les persones interessades. Les convocatòries de les subvencions poden preveure que aquesta notificació es faci mitjançant una publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en els termes prevists en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. La resolució final del procediment de concessió de subvencions exhaureix la via administrativa.

6. En tot cas, la resolució de concessió es pot substituir per l'acabament convencional, d'acord amb el que preveu l'article 23 del Text refós de la Llei de subvencions, com també es pot complementar mitjançant els convenis instrumentals a què es refereix l'article 21.2 del mateix Text refós.

7. El termini màxim per resoldre el procediment de concessió de les subvencions és de sis mesos, comptadors segons s'estableixi en cada convocatòria, ja sigui des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, des de l'endemà de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment, o des de l'endemà de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Aquest termini es pot ampliar excepcionalment en el supòsit previst en l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8. El venciment del termini màxim sense que es dicti i es notifiqui la resolució expressa faculta la persona interessada perquè entengui desestimada la sol·licitud.

Article 15 Entitats col·laboradores

1. Per raons d'optimització de la gestió administrativa de les subvencions, les convocatòries que es dictin en aplicació d'aquesta Ordre poden preveure la col·laboració de les entitats que, a aquest efecte, assenyala l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions, quant al lliurament dels fons públics als beneficiaris de les subvencions o a la realització d'altres funcions de gestió.

2. El règim de col·laboració d'aquestes entitats s'ha de subjectar a les normes que estableixen els articles del 26 al 28 del Text refós de la Llei de subvencions i als termes que, si escau, s'estableixin en la convocatòria i en el conveni o contracte corresponent.

3. Les entitats col·laboradores a què es refereix la lletra f) de l'article 26.2 del Text refós de la Llei de subvencions han d'acreditar la solvència econòmica, financera i tècnica que, a aquest efecte, es determini en les convocatòries corresponents, i, si escau, es poden utilitzar alguns dels mitjans de solvència que estableix la normativa vigent per la qual es regulen els contractes del sector públic.

Article 16 Regles generals sobre terminis i pròrrogues

1. La presentació de sol·licituds, escrits i comunicacions mitjançant la plataforma electrònica es pot fer cada dia de l'any durant les 24 hores del dia, d'acord amb el que disposi la convocatòria corresponent.

2. A l'efecte del còmput de terminis, la recepció pel Registre electrònic del Govern de les Illes Balears en un dia inhàbil s'entén efectuada a la primera hora del primer dia hàbil següent.

3. Les convocatòries han de fixar els terminis següents:

a. Un termini mínim de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per presentar les sol·licituds de subvenció.

b. Deu dies per esmenar la sol·licitud o la documentació presentada juntament amb la sol·licitud a què es refereixen l'article 10.6 i el primer paràgraf de l'article 13.2 d'aquesta Ordre.

c. Entre quinze dies i tres mesos per dur a terme l'actuació que permeti reprendre la tramitació del procediment a què es refereix l'article 13.3 d'aquesta Ordre.

d. Entre deu i quinze dies per al tràmit d'audiència, si pertoca.

e. Entre tres i deu dies per acceptar la proposta de resolució o renunciar-hi, comptadors des de l'endemà que s'hagi comunicat.

f. Fins a sis mesos per dictar i notificar la resolució expressa, comptadors, segons s'estableixi en la convocatòria, des de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, des de l'endemà de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment, o des de l'endemà de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.

g. Entre tres i set dies per comunicar el començament de l'activitat objecte de subvenció, en el cas que l'activitat s'hagi de fer amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud i la convocatòria estableixi la comunicació de l'inici de l'activitat com a requisit específic per concedir la subvenció.

h. El termini màxim de justificació de la subvenció que, en consideració a la naturalesa de l'activitat subvencionada, pot consistir en una data certa o en una data determinable, comptador des del termini d'acabament de l'activitat que, si escau, es prevegi en la convocatòria. En el cas que la convocatòria no estableixi res respecte d'això, la justificació s'ha de presentar en el termini màxim de tres mesos des de la data d'acabament de l'execució del projecte.

i. Quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a la persona o entitat beneficiària.

j. El termini mínim d'afectació de l'activitat subvencionada a la finalitat concreta per a la qual s'hagi atorgat la subvenció, si escau. En tot cas, i sempre que la convocatòria no estableixi un termini superior, quan es tracti de béns o d'altres drets reals, aquest termini ha de ser de cinc anys per als béns susceptibles d'inscripció en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns.

k. Tres dies per comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció o, si escau, a l'entitat col·laboradora, la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer, en tot cas, abans de justificar l'aplicació dels fons percebuts.

l. Entre quinze i vint dies hàbils per comunicar les variacions a què es refereix l'apartat c) de l'article 17.2 d'aquesta Ordre.

4. Així mateix, d'ofici o a instància de part, es pot ampliar el termini de presentació de sol·licituds de subvenció, com també el termini màxim d'acabament de l'activitat o el de justificació a què es refereix la lletra h) de l'apartat anterior, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que no es perjudiquin drets de terceres persones, d'acord amb el que estableix la normativa aplicable.

Article 17 Obligacions de la persona o entitat beneficiària

1. Les persones o entitats beneficiàries han de complir les obligacions que s'estableixen en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, en aquestes bases i en la convocatòria corresponent.

2. En tot cas, són obligacions de la persona o entitat beneficiària:

a. Dur a terme l'activitat o la inversió que fonamenti la concessió de la subvenció en la forma i el termini establerts en la convocatòria, com també, si escau, en la resolució de concessió corresponent o en les modificacions que s'aprovin.

b. Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'hagi sol·licitat, i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i el termini que s'indiquin en la convocatòria i, si escau, en la resolució corresponent o les modificacions que s'aprovin.

c. Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.

d. Adoptar, si és procedent, d'acord amb el que s'estableixi en les convocatòries corresponents, les mesures de difusió consistents a fer constar en els informes anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, el cofinançament amb fons de la Unió Europea i més concretament la imatge corporativa de la direcció general de la conselleria competent en matèria de memòria democràtica i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea. Una còpia de les publicacions s'ha de trametre a la direcció general esmentada.

Article 18 Pagament

1. El pagament de les subvencions s'ha de fer efectiu, amb caràcter general, una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'hagi atorgat la subvenció i justificada la realització de l'activitat subvencionada, d'acord amb aquestes bases i en les condicions i els terminis que estableixi cada convocatòria.

2. Excepcionalment, es poden fer bestretes de l'import de la subvenció concedida d'acord amb el que preveu l'article 37 del Text refós de la Llei de subvencions, amb les garanties que, si escau, s'estableixin d'acord amb la normativa aplicable.

3. Així mateix, es poden fer pagaments parcials o fraccionats, amb la justificació prèvia de l'activitat feta parcialment, d'acord amb el que estableixi la mateixa convocatòria.

Article 19 Normes sobre la justificació de la subvenció

1. Les persones o entitats beneficiàries i, si escau, les entitats col·laboradores tenen l'obligació de justificar davant l'òrgan que concedeix la subvenció l'aplicació dels fons percebuts i el compliment de la resta de condicions imposades a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció.

2. Les persones o entitats beneficiàries i, si escau, les entitats col·laboradores han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa d'acord amb la modalitat de justificació i en el termini que concreti cada convocatòria tenint en compte el que estableix l'article 16.3.h) d'aquesta Ordre.

3. Una vegada transcorregut el termini de justificació que estableixi la convocatòria sense que l'entitat beneficiària hagi presentat la documentació justificativa de l'aplicació dels fons, es requerirà la persona beneficiària perquè la presenti en el termini improrrogable de quinze dies a l'efecte de poder justificar la subvenció.

4. Cada convocatòria ha d'establir la forma de documentar la justificació de la subvenció, d'acord amb les modalitats següents:

a. Compte justificatiu.

· Compte justificatiu amb aportació de justificants de despesa i pagament.

· Compte justificatiu simplificat.

· Compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditoria.

b. Acreditació per mòduls.

c. Presentació d'estats comptables.

5. Per als ajuts que es concedeixin en consideració a una determinada situació de la persona o entitat beneficiària i així es disposi en la convocatòria, no s'ha de requerir cap altra justificació que l'acreditació de la situació referida prèviament a la concessió i el compliment dels requisits.

6. D'acord amb la disposició addicional tercera del Text refós de la Llei de subvencions, l'Administració de la Comunitat Autònoma ha de promoure la subscripció de convenis de col·laboració amb els consells insulars i les entitats locals, a fi que aquestes administracions i les seves entitats instrumentals puguin justificar les subvencions concedides per l'Administració de la Comunitat Autònoma o les seves entitats dependents o vinculades a través d'un certificat emès pel titular de l'òrgan gestor de la subvenció que acrediti la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat de la subvenció, i també d'un informe emès per la Intervenció o òrgan de control equivalent de l'entitat subvencionada que acrediti la veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció.

7. Tenint en compte la naturalesa de les entitats beneficiàries, i per garantir el control de la concurrència de subvencions, cada convocatòria pot establir expressament la possibilitat d'estampillar els justificants de despesa, ja sigui mitjançant un segell en què consti l'entitat que concedeix la subvenció, el nom del projecte, la quantia que s'hi imputa i l'any d'imputació, o mitjançant una declaració responsable signada per la persona o entitat beneficiària i les administracions o entitats interessades que han concedit subvencions o ajuts per al mateix projecte, en la qual consti el número, la data i l'import de les factures, l'entitat o administració i els projectes als quals s'ha imputat la factura i l'import imputat a cada entitat. Les convocatòries poden establir altres formes de controlar la concurrència de subvencions, tenint en compte l'ús progressiu de mitjans electrònics en les relacions entre les administracions públiques i les persones interessades.

Article 20 Compte justificatiu amb aportació de justificants de despesa i pagament

1. Les persones o entitats beneficiàries i, si escau, les entitats col·laboradores han de presentar la documentació que acrediti la realització de la despesa mitjançant un compte justificatiu, signat per la persona o entitat beneficiària o bé qui la representi, que ha de tenir el contingut següent:

a. Un informe d'actuació justificatiu del compliment de les condicions imposades per a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b. Un informe econòmic justificatiu del cost de les activitats duites a terme, que ha de contenir:

1r. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i el document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes.

2n. La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentada.

3r. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència.

4t. Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.

5è. La documentació addicional que, si escau, estableixi la convocatòria.

Les convocatòries poden establir continguts específics del compte i, si escau, models homogenis per presentar la documentació.

c. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses incorporades en la relació a què fa referència la lletra b) anterior, i, si escau, la documentació acreditativa del pagament.

En aquest sentit, i llevat que la convocatòria exigeixi expressament el pagament de les despeses imputables a l'activitat subvencionada, s'entenen justificades totes les despeses que, conforme a dret, s'hagin meritat en la data màxima de justificació de l'activitat, amb independència que s'hagin abonat o no als creditors corresponents.

2. La convocatòria pot acceptar la imputació a la subvenció de costs generals o indirectes, degudament justificats.

Article 21 Compte justificatiu simplificat

1. Per a subvencions concedides per un import inferior a 60.000 euros, les convocatòries de subvencions poden establir que la forma de justificació sigui un compte justificatiu simplificat. En aquest cas, el compte justificatiu ha de tenir el caràcter de document amb validesa jurídica de justificació de la subvenció.

2. El compte justificatiu ha de contenir la informació següent:

a. Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b. Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor, el número de la factura o document de valor probatori equivalent en el tràfic mercantil, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament.

En el cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'ha de presentar una liquidació en què s'indiquin i, si escau, es motivin les desviacions respecte al pressupost inicial.

A l'efecte de la consideració com a subvencionable, la despesa es considera efectivament pagada amb la cessió del dret de cobrament de la subvenció a favor dels creditors per raó de la despesa realitzada o amb el lliurament a aquests creditors d'un efecte mercantil, garantit per una entitat financera o companyia d'assegurances.

c. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència. Quan els justificants de les despeses s'imputin parcialment a altres subvencions, cal indicar la quantia exacta o el percentatge imputat a cadascuna, amb identificació dels òrgans concedents.

d. Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat la persona o entitat beneficiària.

e. Si escau, carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats, així com dels interessos que se'n derivin.

3. L'òrgan concedent ha de comprovar, mitjançant les tècniques de mostreig que s'estableixin en la convocatòria, els justificants que consideri oportuns i que permetin obtenir una evidència raonable sobre l'aplicació adequada de la subvenció, per a la qual cosa ha de requerir a la persona o entitat beneficiària la tramesa dels justificants de despesa seleccionats.

Article 22 Compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditoria

1. Les convocatòries de subvencions poden establir que la forma de justificació sigui un compte justificatiu amb aportació d'un informe d'auditoria. En aquest cas, el compte justificatiu ha de contenir la informació següent:

a. Una memòria explicativa del compliment de la finalitat de l'acció, l'activitat o el projecte subvencionat, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b. Una memòria econòmica justificativa de les despeses subvencionables, que ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, agrupades degudament, i, si escau, les quanties inicialment pressupostades i les desviacions esdevingudes.

c. Un informe de revisió del compte justificatiu, que ha de fer i signar un auditor inscrit com a exercent en el Registre oficial d'auditors de comptes i dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, que ha de garantir, mitjançant un examen independent, que la persona o entitat beneficiària ha duit a terme l'activitat subvencionada i ha complert els requisits perquè es pugui fer el pagament.

2. L'actuació dels auditors de comptes en els treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions s'ha de fer d'acord amb l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, prevists en l'article 74 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i amb subjecció a les normes d'actuació i de supervisió que, si escau, proposin la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la conselleria competent en matèria de memòria democràtica.

3. Aquesta modalitat es pot establir amb caràcter voluntari o obligatori, i el cost derivat de l'auditoria es pot subvencionar en les condicions i amb els límits que estableixi cada convocatòria.

Article 23 Àmbit d'aplicació dels mòduls

1. La concessió o justificació de la subvenció per mitjà de mòduls requereix, en tot cas, el compliment de les condicions següents:

a. Que l'activitat subvencionable o els recursos necessaris per dur-la a terme siguin mesurables en unitats físiques.

b. Que hi hagi una evidència o referència del valor de mercat de l'activitat subvencionable o, si escau, dels recursos que s'han d'utilitzar.

c. Que l'import unitari dels mòduls, que pot contenir una part fixa i una altra de variable en funció del grau d'activitat, es determini sobre la base d'un informe tècnic motivat, en el qual s'han de preveure les variables tècniques, econòmiques i financeres que s'han tingut en compte per determinar el mòdul, a partir de valors mitjans de mercat estimats per dur a terme l'activitat o el servei objecte de la subvenció.

2. La concreció dels mòduls i l'elaboració de l'informe tècnic es pot fer de manera diferenciada per a cada convocatòria.

3. Quan les convocatòries estableixin valors específics per als mòduls la quantia dels quals es projecti al llarg de més d'un exercici pressupostari, se n'ha d'indicar la forma d'actualització i s'ha de justificar en l'informe tècnic esmentat.

4. Quan per circumstàncies sobrevingudes es produeixi una modificació de les condicions econòmiques, financeres o tècniques que s'han tingut en compte per establir i actualitzar els mòduls, l'òrgan competent ha d'aprovar la revisió de l'import, motivada mitjançant l'informe tècnic pertinent.

Article 24 Justificació mitjançant mòduls

1. Quan es produeixin les circumstàncies previstes en l'article anterior i la convocatòria hagi fixat el règim de justificació per mòduls, la justificació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant la presentació de la documentació següent:

a. Un informe d'actuació justificatiu del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts.

b. Un informe econòmic justificatiu que ha de contenir els punts següents:

1r. Acreditació o, si no, declaració de la persona o entitat beneficiària sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul.

2n. Quantia de la subvenció, calculada sobre la base de les activitats quantificades en l'informe d'actuació i els mòduls prevists en la convocatòria.

3r. Detall d'altres ingressos o subvencions que hagi finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència.

2. Les persones o entitats beneficiàries estan dispensades de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sens perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.

Article 25 Supòsits de justificació mitjançant estats comptables

1. Les convocatòries poden establir que la subvenció es justifiqui mitjançant la presentació d'estats comptables en els supòsits següents:

a. Quan la informació necessària per determinar la quantia de la subvenció es pugui deduir directament dels estats pressupostaris o financers incorporats en la informació comptable que ha de preparar obligatòriament la persona o entitat beneficiària.

b. Quan la informació comptable hagi estat auditada o sotmesa a control financer d'acord amb el sistema previst en l'ordenament jurídic al qual estigui sotmesa la persona o entitat beneficiària.

2. A més de la informació descrita en l'apartat 1 d'aquest article, s'ha de lliurar un informe complementari elaborat per l'auditor de comptes o, en el cas d'entitats públiques, per l'òrgan de control intern corresponent, als efectes d'identificar i quantificar les despeses susceptibles de subvenció.

Article 26 Comprovació de la justificació adequada de la subvenció

1. L'òrgan que concedeix la subvenció ha de dur a terme la comprovació de la justificació documental, per la qual cosa ha de revisar la documentació que obligatòriament ha d'aportar la persona o entitat beneficiària o, si escau, l'entitat col·laboradora.

2. En els casos en què el pagament de la subvenció es faci amb l'aportació prèvia de la documentació prevista en cadascuna de les modalitats de justificació, d'acord amb el que estableix aquesta Ordre, la comprovació formal per liquidar la subvenció pot comprendre exclusivament els documents prevists per a cadascuna de les modalitats de justificació. En tots aquests casos, la revisió de les factures o els documents de valor probatori anàleg que, si escau, formin part del compte justificatiu, ha de ser objecte de comprovació en els quatre anys següents sobre la base d'una mostra representativa, d'acord amb els criteris que fixi la convocatòria.

3. Una vegada comprovada la justificació de la subvenció, s'ha de dictar i notificar la liquidació de la subvenció, d'acord amb l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions i amb caràcter previ al pagament total o parcial de la subvenció o a l'inici, si escau, dels procediments de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció.

Article 27 Subcontractació de les activitats

La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat i així s'estableixi en la convocatòria. En tot cas, s'han de respectar els límits i les condicions que estableixen els apartats 3 a 7 de l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.

Article 28 Modificació de la resolució de concessió

1. Amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució de l'activitat, la persona o entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada.

2. En aquests casos, l'òrgan que concedeix la subvenció pot autoritzar la modificació sempre que no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment i no perjudiqui terceres persones, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas, tenint en compte, si escau, els criteris de gradació a què es refereix l'article 30 d'aquesta ordre.

3. Quan la persona o entitat beneficiària posi de manifest en la justificació de la subvenció que s'han produït alteracions en la manera d'executar l'activitat subvencionada que no alteren substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció i que hagin pogut ser objecte de la modificació de les condicions d'execució a què es refereix el paràgraf anterior, es pot acceptar la justificació sense exigir la revocació o el reintegrament de la subvenció, sens perjudici de les sancions que hi puguin correspondre.

Article 29 Ampliació del termini de justificació

1. L'òrgan que concedeix la subvenció pot atorgar, si ho preveu la convocatòria corresponent, una ampliació del termini establert per presentar la justificació, que no excedeixi la meitat d'aquest termini i sempre que amb això no es perjudiquin drets de tercers.

2. Les condicions i el procediment per a la concessió de l'ampliació són els que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Una vegada transcorregut el termini establert per a la justificació sense que s'hagi presentat davant l'òrgan administratiu competent, aquest òrgan ha de requerir la persona o entitat beneficiària perquè en el termini improrrogable de quinze dies hàbils presenti la justificació als efectes escaients. La manca de presentació de la justificació en aquest termini addicional comporta la revocació i, si escau, l'exigència de reintegrament i altres responsabilitats establertes en la legislació aplicable en matèria de subvencions. La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix la persona o entitat beneficiària de les sancions que corresponguin d'acord amb el Text refós de la Llei de subvencions.

Article 30 Revocació i criteris de gradació

1. Llevat dels supòsits que es regulen en l'article anterior, l'alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir la persona o entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles prèviament o posteriorment a la resolució de concessió són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió que n'ha d'especificar la causa, com també la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si escau, ha de percebre finalment la persona o entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén com a resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent.

3. A aquests efectes, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació següents:

a. En el cas d'execució parcial de l'activitat objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s'ha de tenir en compte l'existència de mòduls, de fases o d'unitats individualitzades que siguin susceptibles de realització independent.

b. En cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència d'aquestes alteracions en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa diferent, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb d'altres, llevat que la resolució de concessió estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.

c. En cas de manca de presentació de la documentació justificativa de la subvenció en el termini establert, o la pròrroga a què es refereix l'article 19.3 d'aquesta Ordre, el fet que la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l'òrgan competent per a la comprovació requereixi per escrit a la persona o entitat beneficiària que presenti la documentació en el termini màxim de quinze dies, i que, efectivament, no s'aporti la documentació en aquest termini addicional.

d. En cas d'incompliment de l'obligació de difusió publicitària a què es refereix l'article 17.2.d) d'aquesta Ordre, s'han d'aplicar les regles especials següents:

1r. Si encara resulta possible el compliment de l'obligació en els termes prevists inicialment, l'òrgan que concedeix la subvenció ha de requerir a la persona o entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini no superior a quinze dies, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, es pugui derivar.

2n. Si, perquè ja s'han desenvolupat les activitats afectades per aquestes mesures, no resulta possible el compliment de l'obligació en els termes prevists, l'òrgan que concedeix la subvenció pot establir mesures alternatives, sempre que permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el previst inicialment. En el requeriment que s'adreci a aquest efecte a la persona o entitat beneficiària, s'ha de fixar un termini no superior a quinze dies perquè s'adoptin les mesures, amb l'advertiment exprés de l'obligació de reintegrament de la subvenció que, en cas contrari, se'n pugui derivar.

3r. Sens perjudici del règim sancionador que, si escau, hi sigui aplicable, la revocació de la subvenció exigeix que la persona o entitat beneficiària no compleixi el requeriment a què es refereixen els punts 1r o 2n anteriors.

e. Els criteris específics que, si escau, fixi la convocatòria.

Article 31 Reintegrament de la subvenció

1. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, com també el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, tot tenint en compte les regles particulars que estableix l'article 7.1 d'aquesta Ordre, com també els criteris de gradació a què es refereix l'article 30.3.

2. En el cas que la causa del reintegrament derivi de la invalidesa de la resolució de concessió, aquesta resolució s'ha de revisar prèviament d'acord amb l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i la resta de disposicions aplicables.

Article 32 Informació i coordinació amb la Base de dades nacional de subvencions

1. Els instructors dels procediments de concessió de subvencions han de trametre periòdicament a la Intervenció General la informació i la documentació detallades en el títol III del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, en la normativa reglamentària de desplegament, pel que fa a les subvencions que regula aquesta Ordre, a l'efecte de subministrar les dades a la Base de dades nacional de subvencions.

2. D'acord amb la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, s'han de publicar i mantenir actualitzades a la pàgina web de la conselleria competents en matèria de memòria democràtica la relació de les línies d'ajuts que s'hagin de convocar en cada exercici pressupostari i la resta de dades i d'informació que es detallen en l'article 22 d'aquesta Llei.

Article 33 Protecció de dades

En el cas que l'objecte de la subvenció inclogui el tractament de dades de caràcter personal, la persona o entitat beneficiària ha de complir la normativa corresponent, adoptant i aplicant les mesures de seguretat previstes en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, el Reglament general de protecció de dades ―Reglament (UE) 2016/679― i la resta de normativa aplicable.

Disposició final única Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 13 de maig de 2022

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica Juan Pedro Yllanes Suárez