Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 207452
Ordre 7/2022, de 6 d’abril de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s’estableixen les bases reguladores i s’aprova la convocatòria per a l’any 2022 de subvencions per a la millora de l’abastiment d’aigua i reducció de pèrdues a les xarxes en els municipis petits i mitjans de les Illes Balears, finançats per la Unió Europea-NextGeneration EU

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

I

La Comissió Europea ha posat de manifest, de forma recurrent, la situació real de l'abastiment d'aigua, especialment en els petits i mitjans municipis, que, si bé tenen capacitat per a la prestació del servei, no disposen de la capacitat tècnica i econòmica suficient per a la renovació i millora de la seva xarxa, el qual es tradueix en un envelliment dels sistemes, amb la pèrdua d'aigua a la xarxa i la reducció de la garantia del subministrament.

Així doncs, en el darrer «Informe sobre España 2020» de la Comissió Europea, de 26 de febrer de 2020, indica al seu apartat 4: Prioritats de Reforma, Punt 4.5:

Sostenibilitat Ambiental: «Pel que fa a la gestió de l'aigua, és necessària més inversió en infraestructures per a reduir les fuites a les xarxes i millorar el subministrament d'aigua i el tractament de les aigües residuals.

A la base de dades disponible del Institut Nacional d'Estadística (INE), https://www. ine.es/prensa/essa_2018.pdf s'assenyala que a l'any 2018 es va perdre el 15,4% de l'aigua subministrada a escala nacional i a les Illes Balears el 17,7%.

II

La pandèmia de la COVID-19 ha tingut unes conseqüències no només per a la salut de les persones, també per al teixit social i econòmic, que ha donat lloc a l'àmbit de la Unió Europea a un paquet de mesures per a impulsar la convergència, la resiliència i la transformació de la Unió Europea, que s'han traduït, entre d'altres, en l'Acord del Consell Europeu, de 21 de juliol de 2020, sobre el Marc Financer Pluriennal 2021-2027 (MFP) i l'Instrument Europeu de Recuperació, també anomenat NextGeneration EU (NGEU), així com en l'aprovació del Pla de recuperació per a Europa; i en el Reglament (UE 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el mecanisme de recuperació i resiliència.

Les mesures de la Unió Europea s'articulen bàsicament en dues vies: el Marc Financer Plurianual (MFP) per als exercicis 2021-2027 i el Instrument europeu de recuperació, també anomenat Next Generation EU, amb una dotació de 750 mil milions d'euros, amb la finalitat de reparar els danys econòmics i socials causats per la pandèmia del SARS-CoV-2 i impulsar inversions i reformes en els àmbits d'actuació prioritaris a nivell europeu, estructurats en els sis pilars establerts a l'article 3 del reglament 2021/241, entre els quals cal destacar, entre d'altres i als efectes d'aquesta Ordre, la transició verda, el creixement sostenible inclusiu i intel·ligent i la resiliència sanitària, econòmica, institucional i social.

Els recursos del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (d'ara endavant MRR) es distribueixen a través dels plans de recuperació i resiliència què han d'aprovar els seus Estats membres (cap. III del Reglament UE 2021/241).

III

L'Estat espanyol va aprovar el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, mitjançant Acord del Consell de Ministres, de 27 d'abril de 2021 (BOE 130 de 30/4/2021), i una vegada avaluat per la Comissió Europea, va ser aprovat pel Consell Europeu, en data 13 de juliol de 2021.

En el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d'Espanya, dins l'apartat relatiu a «Descripció d'inversions i reformes», s'estableixen 30 components, entre els quals cal esmentar el component 5, relatiu a la «Preservació de l'espai litoral i els recursos hídrics» ha inclòs, dins la enumeració de les reformes/inversions la relativa a «Materialització d'actuacions de depuració, sanejament, eficiència, estalvi, reutilització i seguretat d'infraestructures (DSEAR)», C5.I1, amb un finançament global de 642 milions d'euros, i més concretament dins les actuacions per a la millora de l'eficiència i la reducció de pèrdues en l'ús de l'aigua, assenyala que es pretén dur a terme un pla de subvencions per a la millora de l'eficiència a les xarxes d'abastiment en els municipis mitjans i petits, de menys de 20.000 habitants, que permeti als municipis o organismes públics amb competències assumides en abastiments (mancomunitats, diputacions provincials o comunitats autònomes) la millora dels subministraments mitjançant la reducció de pèrdues en les xarxes de distribució i actuacions de reparació i millora en dipòsits i instal·lacions de potabilització.

Per Acord del Consell de Ministres de 6 de juliol de 2021 i ratificat el mateix 9 de juliol de 2021 per la «Conferencia Sectorial de Medio Ambiente», s'aproven els criteris de repartiment i la distribució territorial dels crèdits relatius als components 4 i 5 amb una dotació total de 511.250.000 euros. La “Preservación del espacio litoral y de los recursos hídricos del Mecanismo de Recuperación y Resiliencia» està inclosa al component 5.

Les bases reguladores, la dotació pressupostària per al finançament del projecte, la fixació dels criteris objectius que serveixen de base per a la distribució territorial dels fons i la seva distribució territorial resultant, figuraren a l'Annex de l'Acord de la Conferència Sectorial de Medi Ambient esmentat.

Segons l'Acord de la Conferència Sectorial de Medi Ambient, les ajudes tenen com a objectiu accelerar les inversions necessàries durant el trienni 2021-2023 concentrant, en aquesta convocatòria, un total de 100 milions d'euros en ajuts per a la construcció d'aquestes infraestructures, i es preveu, que les comunitats autònomes beneficiàries del fons, poden incloure les despeses associades a la gestió dels fons que admeti la normativa europea, i els costs de les actuacions preparatòries prèvies, que inclou, entre d'altres: el cost de la prestació de serveis específics corresponents a la tramitació d'expedients de sol·licitud d'ajudes, amb la seva avaluació administrativa i tècnica i la seva resolució; el cost de la prestació de serveis específics relacionats amb les actuacions de control i verificació del pagament de l'ajuda i la inspecció del procés, així com, en cas necessari, la revocació i reintegrament de les ajudes; el cost de la prestació de serveis específics d'atenció a consultes dels sol·licitants i el cost de les activitats específiques de promoció i difusió del programa.

Aquest Acord s'adopta de conformitat amb l'article 148.2.f) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, amb l'article 86 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària, i l'Acord del Consell de Ministres, de 6 de juliol de 2021, pel qual s'autoritza la proposta de distribució territorial per a l'execució dels crèdits pressupostaris per al seu sotmetiment a la Conferència Sectorial de Medi Ambient.

IV

A l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la quantia assignada per executar el «Pla per a la millora de l'abastiment i reducció de pèrdues a xarxes en municipis petits i mitjans» és de 2.658.926 € (dos milions sis-cents cinquanta-vuit mil nou-cents vint-i-sis euros), la qual cosa representa un 2,66% del total destinat a aquest Pla.

Aquest import és transferit a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears dia 10 d'agost de 2021 per part del Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic.

L'import màxim que la comunitat autònoma pot destinar a les despeses de gestió del Pla per a la millora de l'abastiment i reducció de pèrdues a xarxes en municipis petits i mitjans és de 52.827,75 € (cinquanta-dos mil vuit-cents vint-i-set euros amb setanta-cinc cèntims ).

El Pla Estratègic Autonòmic «Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030» i la declaració de projectes estratègics que s'hi inclouen es varen aprovar per Acord del Consell de Govern, de 4 d'octubre de 2021 (BOIB nº137 de 7/10/2021). Al seu annex 2 es declaren estratègics, entre d'altres, la millora de l'abastiment d'aigua potable i reducció de pèrdues a les xarxes, que forma part de l'eix «2_Sostenibilitat», assenyalant com a promotors «Govern de les Illes Balears/ Conselleria de Medi Ambient i Territori i Ajuntaments» i que figura amb la descripció següent: «finançament d'inversions en el sistema d'abastiment per a la millora de l'eficiència, la reducció de les pèrdues a les xarxes de distribució i la reparació i millora de la captació, els dipòsits i instal·lacions de potabilització dels municipis».

Així mateix, l'Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022, manifesta el compromís del Govern de les Illes Balears en la lluita contra el frau i aprova el pla de mesures antifrau en l'àmbit d'execució del fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència- NextGeneration EU en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (BOIB nº 17, d'1 de febrer de 2022).

V

La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per a executar les actuacions i projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (BOIB núm.173, de 18/12/2021 i BOE núm. 4, de 5/1/2022), sota la rúbrica «especialitats en matèria de subvencions» (capítol VI, articles 15 a 17), estableix, entre d'altres, que les bases reguladores de les subvencions puguin incorporar la convocatòria i que el procediment d'aprovació de les bases ha de seguir exclusivament els tràmits de: resolució d'inici, informe dels serveis jurídics, i, si escau, fiscalització prèvia de la Intervenció general, informes que s'han d'emetre en un termini màxim de deu dies naturals, limitant la fiscalització prèvia de la Intervenció General als aspectes de la convocatòria susceptibles de la fiscalització (art. 15, apartats 1) i 2)).

A aquests tràmits s'ha d'afegir, per una banda, la certificació de la Direcció de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques de la conselleria de Fons Europeus, Universitats i Cultura, prevista a l'apartat segon, 3r, de l'Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021, pel qual s'aprova el Pla estratègic autonòmic «estratègic d'inversions Illes Balears 2030» i es declaren estratègics els projectes que s'hi inclouen (BOIB núm.137 de 7/10/2021); i per altra banda, el tràmit de l'aprovació de l'Ordre pel Conseller de Medi Ambient i Territori (art. 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears), i la seva publicació en el butlletí oficial de les Illes Balears (art. 52, Llei 1/2019) i a la plana web http://dgrechid.caib.es

El Servei Jurídic de la conselleria va emetre el preceptiu informe, « informe jurídic relatiu a l'esborrany de l'Ordre del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria per l'any 2022 de subvencions per la millora de l'abastiment d'aigua i reducció de pèrdues a les xarxes en els municipis petits i mitjans de les Illes Balears, finançats per la Unió Europea- Next Generation EU» , de caràcter favorable en data 17 de març de 2022; i la Intervenció General va fiscalitzar favorablement els aspectes objecte de fiscalització en data 1 d'abril de 2022.

VI

La Conselleria de Medi Ambient i Territori, d'acord amb el previst a la Llei 4/2021, de 17 de desembre, (art. 15.1) i al Real Decret Llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (art. 61.1), ha optat per incorporar la convocatòria de subvencions a les bases reguladores, mitjançant la fórmula d'establir-hi a l'annex I la convocatòria de subvencions per a l'any 2022 de les subvencions per a la millora de l'abastiment d'aigua i reducció de pèrdues a xarxes de petits i mitjans municipis de les Illes Balears, finançat per la Unió Europea NextGeneration EU.

L'Ordre consta de vint-i-vuit articles, dividits en un capítol preliminar i cinc capítols, així com de tres disposicions addicionals, una disposició transitòria, una disposició final i sis annexos.

El capítol preliminar (articles 1 a 5), sota la rúbrica de «disposicions generals», es refereix al seu objecte, finalitat, a la procedència dels fons objecte de la subvenció i principis aplicables, a l'import màxim de les subvencions i a la compatibilitat amb altres ajuts o subvencions.

El capítol I (articles 6 a 8), es refereix a les qüestions subjectives relatives als òrgans competents, beneficiaris i obligacions d'aquests beneficiaris, amb una remissió a l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Subvencions, així com especificant i detallant les obligacions aplicables, assenyalades a la legislació de subvenció, i a la normativa estatal i comunitària aplicable.

El capítol II (articles 9 a 11), es refereix als projectes subvencionables, als seus requisits tècnics i a les despeses d'aquests projectes subvencionables i no subvencionables.

El procediment d'atorgament de les subvencions s'ha detallat al capítol III (articles 12 a 19), recollint essencialment les fases d'iniciació, els requisits i documents de la sol·licitud, l'esmena de deficiències i presentació de documentació, la instrucció, els criteris objectius que han de regir l'atorgament de la subvenció i en el seu cas, la ponderació, la proposta de resolució provisional i el tràmit d'audiència, el termini per resoldre i notificar i el sentit del silenci administratiu, la resolució, així com la modificació i anul·lació de la resolució de concessió. El criteri que s'ha seguit en aquest procediment es basa en el procediment administratiu general, regulat a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú.

El capítol IV (articles 21 a 26), es refereix a la subcontractació o encàrrec a mitjans propis, a la justificació de les despeses, al pagament de la subvenció, així com a la revocació i criteris de gradació, reintegrament, informació, comunicació i publicitat, fent una detallada regulació dirigida als sol·licitants i també a la pròpia Administració pública.

El règim d'infraccions i de sancions es recull al capítol V (articles 27 i 28), amb una remissió al règim que estableix el títol V del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i al Reglament per a l'exercici de la potestat sancionadora de l'Administració pel què fa al procediment sancionador i als òrgans competents.

La important disposició addicional primera preveu la possible aprovació d'una guia per a la sol·licitud o la justificació de la subvenció, el contingut de la qual forma part del règim jurídic de la subvenció, tal i com es recull a la Instrucció de l'interventor general de l'Administració de l'Estat, relativa a l'abast i contingut de les bases reguladores de subvencions que han d'emetre les intervencions delegades, d'acord amb l'article 17 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

La disposició addicional segona, especifica que les notificacions seran telemàtiques i la disposició addicional tercera, el caràcter reglamentari de l'Ordre i els seus annexos, llevat de l'annex 1, relatiu a la convocatòria, que té el caràcter d'acte administratiu.

L'extensió i complexitat de la matèria regulada han aconsellat, des del punt de vista de la tècnica legislativa, l'existència de 6 annexos, el primer dels quals es refereix a la convocatòria per a l'any 2022 i la resta d'annexos a les següents qüestions: l'absència de conflicte d'interessos (annex II), el model de sol·licitud i documentació annexa (annex III), les obligacions del subcontractistes i mitjans propis (annex IV), la justificació de les despeses (annex V) i l'índex socioeconòmic dels municipis de les Illes Balears (annex VI).

Una part important d'aquests annexos són o inclouen models que tracten de facilitar als beneficiaris l'obtenció de les subvencions.

Per tot això, d'acord amb el previst a l'article 12 del Decret legislatiu 2/2005,de 28 de desembre, en relació amb l'article 15.2 de la Llei 4/2021,de 17 de desembre, i l'article 47.3 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

ORDRE

Capítol preliminar Disposicions generals.

Article 1

Objecte

1. L'objecte d'aquesta ordre, d'acord amb l'article 15.1 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació,Transformació i Resiliència (PRTR), és:

a. Establir les bases reguladores per a la concessió d'ajuts en municipis petits i mitjans de les Illes Balears per al finançament de projectes de millora i renovació de sistemes d'abastiment d'aigua.

b. Aprovar la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions a què es refereix l'apartat a), amb el finançament de la Unió Europea NextGeneration EU, que s'adjunta com a annex I.

 

Article 2

Finalitat

La finalitat dels ajuts prevists en aquestes bases és contribuir a la consecució dels objectius relacionats amb la Mesura C5.I1 del component 5 de l'annex del PRTR d'Espanya [SWD(2021) 147 final], aprovat pel Consell Europeu el 13 de juliol de 2021, mitjançant inversions per a la millora de l'abastiment i reducció de pèrdues a les xarxes en municipis petits i mitjans de les Illes Balears.

Article 3

Procedència dels fons objecte de subvenció i principis aplicables

1. Les subvencions es concedeixen amb càrrec als fons assignats a les Illes Balears dins el «Pla per a la millora de l'abastiment i reducció de pèrdues en les xarxes de petits i mitjans municipis», dins els límits determinats per les disponibilitats pressupostàries de cada exercici.

2. Les subvencions s'han de gestionar d'acord amb els principis següents:

a. Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.

b. Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat concedent.

c. Eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

d. Principi de concurrència competitiva, mitjançant la comparació en un únic procediment de les sol·licituds presentades, amb la finalitat d'establir un ordre de prelació entre aquestes d'acord amb els criteris de valoració establerts en aquestes bases i en les corresponents convocatòries.

 

Article 4

Import màxim de les subvencions

L'import màxim de les subvencions és del 80% del cost total subvencionable amb un màxim de 250.000,00€ (dos cents cinquanta mil euros) per projecte, sense que en cap cas l'import de la subvenció superi, en concurrència amb d'altres subvencions, el cost del projecte objecte de la subvenció.

Article 5

Compatibilitat amb altres ajuts o subvencions

1. Les subvencions o ajuts prevists en aquestes bases no són compatibles amb els següents projectes:

a) Els finançats per altres fons estructurals de la Unió Europea.

b) Els que a data de la sol·licitud de l'ajut o subvenció a què es refereixen aquestes bases disposin d'assignació en ferma de fons europeus en el marc de la programació financera vigent.

c) Els que disposin de finançament de l'Administració General de l'Estat a l'estar incloses en un conveni o protocol o hagin estat declarats d'interès general de l'Estat, llevat que mitjançant protocol o conveni amb l'Administració General de l'Estat, les comunitats autònomes o entitats locals hagin assumit l'execució del projecte declarat d'interès general, atès què en aquest cas els projectes podran ser objecte de finançament d'acord amb el previst a aquesta Ordre.

2. No obstant l'exposat a l'apartat anterior d'aquest article, les ajudes són compatibles amb altres ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol altra administració o entitat pública nacional, de la Unió Europea, o d'organismes internacionals, sense que, en cap cas, l'import conjunt de les subvencions o ajudes superi el cost de l'activitat que el beneficiari ha de realitzar o el valor de la situació objecte de finançament, d'acord amb l'article 20 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. Quan el projecte hagi estat finançat, a més de la subvenció a què es refereix la present Ordre, amb altres subvencions i ajudes, s'ha d'acreditar l'import, procedència i aplicació dels fons percebuts destinats a la inversió. A tal efecte, una vegada obtinguda, l'altre subvenció, el beneficiari ho ha de comunicar a la Direcció General de Recursos Hídrics, la qual pot proposar a l'òrgan concedent que l'acord o resolució de la concessió minori la seva quantia a la proporció assenyalada a l'apartat 4 del present article, en el cas que la subvenció prevista a la present Ordre encara no s'hagués concedit.

4. Si la subvenció amb càrrec a la present Ordre, sumada a les ajudes procedents d'altres organismes públics o privats, supera el cost total de la inversió, s'ha de minorar la de la present Ordre fins a ajustar-la a l'esmentat cost.

 

Capítol I Òrgans competents, beneficiaris i obligacions dels beneficiaris

Article 6

Òrgans competents

1. Són òrgans competents, als efectes d'aquestes bases:

a. El conseller de Medi Ambient i Territori per a:

1r. L'aprovació de les convocatòries de subvencions

2n. L'atorgament o denegació de les subvencions, la seva modificació, revocació o reintegrament.

3r. La resolució dels procediments sancionadors per la comissió d'infraccions lleus i greus, però no per a les molt greus que correspon al Consell de Govern.

4t. L'adopció dels procediments i mecanismes oportuns per reduir el risc de frau, corrupció i conflicte d'interessos. En tot cas, vetllarà pel compliment del Pla de mesures antifrau aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 31 de gener de 2022 pel qual es manifesta el compromís del Govern de les Illes Balears de lluita contra el frau i s'aprova el Pla de Mesures Antifrau, en l'àmbit d'execució dels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència – NextGeneration EU en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

5è. L'exercici de qualsevol altra competència no atribuïda expressament a un òrgan concret de la conselleria de Medi Ambient i Territori.

b. La directora general de Recursos Hídrics per a:

1r. La tramitació de les sol·licituds de subvencions, designant l'instructor o instructors i elevant al conseller la proposta d'atorgament o denegació de les subvencions, la seva modificació, revocació o reintegrament.

2n. La iniciació del procediment de revocació o reintegrament de subvencions, així com d'inici del procediment sancionador.

c. L'instructor/instructors, per dur a terme d'ofici les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades que han de servir de base a la resolució i, en particular, les previstes a l'article 16.2 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

d. La Comissió Avaluadora, per examinar, a la vista de l'informe previ i altres actuacions de l'instructor/instructors, les sol·licituds presentades i emetre un informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució que la directora general ha d'elevar al conseller.

2. Tots els intervinents en el procediment de concessió de subvenció han de manifestar, de forma expressa, l'absència de conflicte d'interessos, mitjançant una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI), d'acord amb el model relatiu als òrgans administratius establerts a l'annex II d'aquesta ordre. En tot cas, es considera que han de signar la declaració d'absència d'interessos els òrgans competents per iniciar, instruir, tramitar i resoldre el procediment de concessió de subvencions, els empleats públics que participin en la redacció de les bases i de les convocatòries, així com en la instrucció del procediment, i els membres de la Comissió Avaluadora.

En el cas de conflicte d'interessos, la persona afectada concretarà la sol·licitud o sol·licituds sobre les quals recau l'esmentat conflicte i s'abstendrà d'intervenir en tot el procediment.

Article 7

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les subvencions o ajuts previstes a la present Ordre, en relació a projectes subvencionables en els municipis petits i mitjans de les Illes Balears, les següents entitats:

a) Entitats competents en matèria d'abastiment en cada àmbit territorial, incloent-hi les entitats locals territorials (municipis i consells insulars).

b) Corporacions de dret públic.

c) Consorcis.

d) Mancomunitats.

e) Empreses públiques o concessionàries.

f) Heretaments i comunitats d'aigües, constituïts a l'empara de la normativa aplicable.

g) Comunitats d'Usuaris previstes a la legislació estatal d'aigua, o altres organismes similars.

2. Als efectes d'aquesta Ordre, es consideren municipis petits i mitjans aquells que tenguin una població de menys de 20.000 habitants, segons les xifres oficials de població resultant de la revisió del padró municipal a 1 de gener de 2020, proporcionades per l'INE.

3. Les mancomunitats de municipis i consorcis, només poden ser beneficiaris respecte dels projectes que es desenvolupin a municipis amb població menor de 20.000 habitants.

4. De conformitat amb l'Acord de la Conferència Sectorial de Medi Ambient de 9 de juliol 2021, quan els beneficiaris siguin entitats jurídiques privades és d'aplicació la normativa comunitària en matèria d'ajudes compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

5. No poden concórrer a la convocatòria, simultàniament i per als mateixos projectes, les entitats locals i els consorcis o mancomunitats dels quals formen part les entitats locals corresponents. Cada projecte només podrà ser subvencionat una vegada.

6. No poden ser beneficiàries de les subvencions o ajuts prevists a la present Ordre, les entitats i persones en les quals concorri alguna de les prohibicions per a ser beneficiaris que estableix l'article 10 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no estar sotmeses a les prohibicions per ser-ne beneficiaris s'efectuarà mitjançant declaració responsable, llevat que l'interessat opti per altre medi de justificació.

7. La convocatòria pot determinar les entitats que, per a l'exercici corresponent, poden ser beneficiaris dels ajuts o subvencions prevists a aquesta Ordre.

Article 8

Obligacions dels beneficiaris i condicions de solvència de les entitats col·laboradores

1. Els beneficiaris han de complir les obligacions generals que s'estableixen a l'article 11 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i les que s'estableixen en aquesta ordre.

2. En tot cas, són obligacions dels beneficiaris, entre d'altres:

a. Sol·licitar els permisos i autoritzacions necessàries per poder executar les accions i projectes finançats.

b. Adquirir el compromís de finançar la part del pressupost que no cobreixi la subvenció sol·licitada.

c. Justificar davant l'òrgan concedent el compliment dels requisits i de les condicions, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió o el gaudi de la subvenció.

d. Dur a terme les actuacions d'informació i publicitat que s'indiquen, en el què és aplicable, l'article 26 d'aquesta Ordre i la normativa estatal i comunitària.

e. Comunicar immediatament a la Direcció General de Recursos Hídrics qualsevol variació de les condicions o circumstàncies assenyalades a la sol·licitud o/i a la resolució de concessió, amb les conseqüències que en cada cas corresponguin, sense perjudici que també es puguin incorporar d'ofici a l'expedient.

f. Subjectar-se a les actuacions de seguiment, comprovació i control a efectuar per l'òrgan concedent, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, la Intervenció General de l'Administració General de l'Estat, el Tribunal de Comptes, la Sindicatura de Comptes, el Tribunal de Comptes Europeu, i també, quan procedeixi, la Fiscalia Europea, en els termes prevists a la legislació aplicable.

g. Comunicar a la Direcció General de Recursos Hídrics l'obtenció d'altres ajuts o subvencions que tenguin per objecte finançar el mateix projecte.

h. Remetre a la Direcció General de Recursos Hídrics, la informació que els sol·liciti relativa a la contribució del projecte subvencionat al compliment de les fites i objectius establerts a l'annex de la Proposta de decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de recuperació i resiliència d'Espanya per al component 5 del PRTR, mesura C5.I1 «Materialització d'actuacions de depuració, sanejament, eficiència,estalvi, reutilització i seguretat d'infraestructures».

i. En el cas d'adquisició, construcció, rehabilitació o millora de béns inventariables, el termini que la persona beneficiària ha de destinar els béns al fi concret per al qual s'hagi concedit la subvenció serà de cinc anys en el cas dels béns inscriptibles en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns.

j. Respectar el principi de no causar dany al medi ambient (DNSH «Do not significant harm»), així com la normativa comunitària i nacional, especialment el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021 pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència; el Reglament (UE) 2020/852, relatiu a l'establiment d'un marc per a facilitar inversions sostenibles (Reglament de Taxonomia) i la Guia Tècnica de la Comissió Europea 82021/C 58/01) sobre l'aplicació d'aquest principi,conforme a la declaració responsable aplicable.

k. Adoptar les mesures, oportunes i proporcionades al seu àmbit de gestió, dirigides a prevenir, detectar, comunicar i corregir el frau, la corrupció i el conflicte d'interessos, de conformitat amb l'article 22 del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, i l'article 6 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, amb la subscripció d'una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI), d'acord amb el model establert a l'annex II d'aquesta Ordre.

l. Subministrar informació corresponent a contractistes i subcontractistes conforme al previst a l'article 8 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre. En concret, els beneficiaris han de complir les obligacions següents en relació amb la identificació dels contractistes i subcontractistes indicant Número d'Identificació Fiscal (NIF), nom o raó social i domicili fiscal.

m. No oposar-se als drets i accessos necessaris per a garantir que la Comissió, l'Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF), el Tribunal de Comptes Europeu, la Fiscalia Europea i les autoritats nacionals i autonòmiques competents exerceixin les seves competències.

n. No oposar-se a la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució dels projectes del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, conforme a la declaració responsable aplicable.

o. El compromís de compliment dels principis transversals establerts en el PRTR i que poguessin afectar a l'àmbit objecte de gestió, que estableix l'article 2 i l'annexe IV.C de l'Ordre HFP/1030/2021, conforme a la declaració responsable aplicable.

p. El compromís d'adequada execució, manteniment i explotació de les actuacions incloses en el projecte subvencionable.

q. La subjecció a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics, i han de facilitar tota la informació que els requereixi la Direcció General de Recursos Hídrics, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes i altres òrgans de control extern. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació o a la revocació de l'ajuda atorgada.

r. El compliment de les obligacions de control, verificació, seguiment i d'altres obligacions imposades per la normativa interna i de la Unió Europea.

s. La presentació del compte justificatiu de la subvenció, amb les condicions i termini a què es refereix l'article 22 d'aquesta Ordre i la convocatòria.

t. El compliment dels requisits tant a nivell de compliment de fites i objectius, etiquetatge verd i digital, com d'execució pressupostària i comptable, entre d'altres, que els corresponguin d'acord amb l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre.

u. La comunicació de la data l'inici del projecte subvencionat.

v. La presentació d'un informe anual de l'estat d'execució del projecte, des de l'any següent a l'inici de l'execució del projecte i abans de l'1 de març de cada any, de conformitat amb el model que estableixi la Direcció General de Recursos Hídrics, el qual ha d'estar disponible a la web de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. La no presentació de l'informe d'execució anual implicarà la devolució total o parcial de l'ajut adjudicat.

w. La presentació d'un informe justificatiu final de l'actuació amb una memòria descriptiva dels treballs desenvolupats i la inversió total realitzada, una vegada finalitzat el projecte i en el termini de tres mesos des de la seva recepció.

3. No es preveu la participació d'entitats col·laboradores, per tant, no es requereixen condicions de solvència.

Capítol II Projectes i despeses subvencionables

Article 9

Projectes subvencionables

1. Els projectes subvencionables, d'acord amb el previst a aquesta Ordre, dins les finalitats o objectius del pla per a la millora de l'abastiment i la reducció de pèrdues a les xarxes en els petits i mitjans municipis, són els relatius a:

a) Millora de l'eficiència en l'abastiment d'aigua.

b) La reducció de pèrdues a la xarxa de distribució.

c) La reparació i millora de la captació.

d) El dipòsit i instal·lacions de potabilització.

e) Qualsevol altre projecte, en el marc del «Pla per a la millora de l'abastiment i reducció de pèrdues en les xarxes de petits i mitjans municipis», que tengui l'efecte significatiu en l'estalvi d'aigua i energia i en una millor garantia de subministrament.

2. No són subvencionables els projectes relatius a:

a) Els declarats d'interès general de l'Estat, tret que mitjançant protocol o conveni amb l'Administració General de l'Estat, els Ajuntaments o entitats locals hagin assumit l'execució d'aquestes actuacions.

b) Els que a la data de sol·licitud de l'ajuda disposin d'assignació en ferma de fons europeus diferents dels que financen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en el marc de la programació financera vigent, o que comptin amb finançament de l'Administració General de l'Estat en estar incloses en un conveni o protocol amb aquesta. El finançament aportat per aquestes ajudes no és compatible amb el cofinançament per altres fons estructurals de la Unió Europea.

3. La convocatòria pot determinar, en particular i per a l'exercici que sigui d'aplicació, els projectes subvencionables, així com, si escau, la seva priorització.

4. El termini d'execució dels projectes és el que s'assenyala a la convocatòria corresponent.

Article 10

Requisits tècnics dels projectes

Els projectes subvencionables han de complir els requisits tècnics que, en cada cas, siguin exigibles, d'acord amb la normativa aplicable.

Article 11

Despeses subvencionables i no subvencionables

1. Les despeses subvencionables són les relatives a:

a) Inversions necessàries que tinguin per objecte l'execució d'obres de millora i renovació de sistemes d'abastiment locals que serveixen a petits i mitjans municipis (captació, adducció i transport, dipòsits, potabilitzadores i xarxes de distribució) i les encaminades a la reducció de pèrdues en les xarxes d'aquests sistemes d'abastiment.

b) Actuacions preparatòries prèvies necessàries en honoraris dels professionals intervinents, el cost de redacció dels projectes i en el seu cas, el visat pel col·legi professional corresponent, informes tècnics i certificats precisos, fins a un import màxim corresponent a un percentatge màxim del quatre per cent (4%) del pressupost de base de licitació de les obres assenyalades en el paràgraf a), exclòs l'Impost sobre el Valor Afegit.

2. No són despeses subvencionables les relatives a:

a) Modificacions, revisions de preus, certificació final, liquidació del contracte i qualsevol altra incidència sorgida.

b) El justipreu per expropiacions forçoses i de canvi de serveis afectats.

c) Les despeses realitzades abans de l'1 de febrer de 2020 i després de l'1 de juny de 2025.

d) Les taxes i impostos, fins i tot l'Impost sobre el Valor Afegit.

e) Les despeses corresponents a les retribucions de personal del beneficiari, així com les indemnitzacions per raons del servei dels funcionaris o empleats de l'entitat que elabori, executi o dugui la direcció del projecte subvencionable, llevat dels supòsits de subcontractació o d'encàrrec a mitjans propis.

3. La convocatòria podrà concretar, en relació a l'establert a la present Ordre, les despeses subvencionables i les no subvencionables.

Capítol III Procediment d'atorgament de les subvencions

Article 12

Inici del procediment

1. El procediment de concessió de subvencions s'iniciarà d'ofici, mitjançant l'oportuna convocatòria.

2. La present ordre aprova la convocatòria per a l'exercici 2022, que s'inclou a l'annex I, d'acord amb l'article 15.1 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre.

3. Les successives convocatòries de subvencions que, en el seu cas, s'aprovin a l'emparament d'aquesta Ordre s'ajustaran al previst a l'article 15 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Article 13

Sol·licituds: requisits i documentació

1. Les sol·licituds de subvenció s'han d'ajustar al model normalitzat que estableix l'apartat primer de l'annex III d'aquesta Ordre i la seva presentació ha de ser exclusivament de forma telemàtica a través del Registre Electrònic General dirigides a la Direcció General de Recursos Hídrics, i en el termini assenyalat a l‘oportuna convocatòria.

2. Amb la sol·licitud s'ha d'acompanyar la documentació administrativa i tècnica que estableix l'apartat segon de l'annex III d'aquesta Ordre.

3. La convocatòria, si escau, podrà exigir documentació complementària a presentar amb la sol·licitud.

Article 14

Esmena de deficiències i presentació de documentació

Si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts al model normalitzat o no va acompanyada de la documentació exigida a l'annex III d'aquesta Ordre i/o a la convocatòria, s'ha de requerir a l'interessat perquè en un termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb indicació que, si no ho fa, es tendrà per desistit de la seva petició, prèvia resolució, que es dictarà en els termes indicats en l'article 21.1 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 15

Instrucció

1. La instrucció del procediment de concessió de subvencions l'ha de dur a terme el personal funcionari de la Direcció General de Recursos Hídrics, que designi la persona titular d'aquesta direcció general, que es l'òrgan competent per a tramitar els procediments.

2. L'instructor ha de dur a terme les actuacions previstes a l'article 16.2 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, sol·licitant tots els informes i realitzant tots els tràmits prevists legalment, entre ells la tramesa a la Comissió Avaluadora en els termes prevists a l'article 19 de la mateixa Llei i ha d'elevar a la directora general la proposta de resolució que pertoqui, per a la seva tramesa al conseller.

3. La Comissió Avaluadora, que s'ha de constituir preceptivament, està integrada per un president o presidenta, un secretari o secretària i un nombre de vocals no inferior a tres. La convocatòria ha de determinar la composició, el nombre concret de membres, d'acord amb criteris de competència professional i d'experiència i tenint en compte la presència equilibrada de dones i homes, de conformitat amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Tots els integrants de la Comissió Avaluadora han de formalitzar, abans de la primera sessió, una declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) prevista a l'annex II d'aquesta Ordre, que s'ha de reflectir a la corresponent acta.

Article 16

Criteris objectius que han de regir l'atorgament de la subvenció i, en el seu cas, la ponderació

1. Els criteris objectius que han de regir l'atorgament de les subvencions es classifiquen en:

a) Criteris generals i, en el seu cas de priorització, que s'estableixen a aquesta Ordre.

b) Criteris específics i de preferència que es fixen a la convocatòria.

2. Els criteris objectius generals i de priorització que han de regir l'atorgament de la subvenció son:

a) Assegurament del compliment de l'objectiu de la present Ordre, fins a un màxim de cinquanta (50) punts.

b) Innovació tecnològica en els sistemes de subministrament municipal, fins a un màxim de vint (20) punts.

c) Grau de maduració de les actuacions, fins a un màxim de vint (20) punts.

d) La contribució als objectius del Repte Demogràfic, fins a un màxim de deu (10) punts.

 

Article 17

Proposta de resolució i tràmit d'audiència

L'instructor/instructors, a la vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, ha de formular la proposta de resolució provisional, motivada, que ha d'especificar la quantia de la subvenció, la seva avaluació i criteris de valoració seguits per a la seva determinació. La proposta s'ha de notificar als interessats, obrint un tràmit d'audiència, per un termini mínim de deu dies i màxim de quinze, a fi de que puguin formular les al·legacions que estimin adients.

En tot cas, quan l'import de la subvenció aprovada sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, s'ha d'instar al beneficiari per a què, en el termini previst per al tràmit d'audiència, accepti la quantitat inicialment aprovada que li ha estat comunicada.

En el cas de no acceptar la quantitat inicialment aprovada, s'entendrà que desisteix de la seva petició de subvenció.

Article 18

Termini per resoldre, notificar i el sentit del silenci administratiu

1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de dotze mesos, a comptar des de l'aprovació de la distribució dels crèdits per Acord de la Conferència Sectorial de Medi Ambient, de 9 de juliol de 2021, pel qual es varen aprovar els criteris de distribució i la distribució territorial dels crèdits.

2. La manca de resolució expressa i notificació, en el termini indicat, te caràcter desestimatori, amb aplicació de la figura del silenci administratiu negatiu.

Article 19

Resolució

1. La resolució d'atorgament o denegació de la subvenció, que ha de ser motivada, s'ajustarà al previst a l'article 21 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i ha de contenir, com a mínim, les dades següents:

a. La identificació de l'entitat beneficiària i la descripció del projecte que es subvenciona.

b. El pressupost total del projecte subvencionat.

c. L'import individual de la subvenció concedida, amb l'exclusió de l'IVA suportat.

d. El termini per a l'execució del projecte en els termes en que es fixin a la convocatòria.

e. Les obligacions i les garanties que l'entitat beneficiària ofereix o l'exempció d'aquestes.

f. La forma de pagament.

g. La forma de justificació dels fons percebuts.

h. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, el nombre d'exercicis a què s'aplica la despesa i la quantia màxima que s'ha d'aplicar a cada exercici, dins els límits que fixen el Text refós de la Llei de finances i les lleis generals de pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears respecte de les despeses pluriennals. En tot cas, pel que fa a les anualitats posteriors a l'exercici corrent, s'entén que l'eficàcia de la resolució de concessió resta sotmesa a l'existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de cada exercici, com també a la previsió expressa de la línia de subvenció en el pla estratègic de subvencions de l'any corresponent.

i. Que exhaureix el procediment administratiu i que contra la mateixa es pot interposar, alternativament, recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Medi Ambient i Territori, en el termini d'un mes a comptar des de la notificació o directament recurs contenciós administratiu, en el termini de 2 mesos davant la jurisdicció contenciosa-administrativa, indicant l'òrgan jurisdiccional concret.

2. La resolució s'ha de notificar individualment, de forma telemàtica, als interessats i es publicaran, conjuntament, per tractar-se d'actes integrants d'un procediment selectiu o de concurrència competitiva, en el butlletí oficial de les Illes Balears i a la plana web http:// dgrechid.caib.es

Article 20

Modificació i anul·lació de la resolució de concessió

1. La modificació de la resolució de concessió de la subvenció s'ajustarà al previst a l'article 24 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en el supòsit d'alteració de les condicions que s'han tingut en compte per a la concessió de la subvenció, i en tot cas, per a l'obtenció de subvencions incompatibles.

Així mateix, podran modificar-se les condicions d'execució del projecte subvencionat, en els termes prevists a l'article 24.3 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

2. L'anul·lació de la resolució de concessió de la subvenció s'ajustarà al previst a l'article 25 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

 

 

Capítol IV De la subcontractació o encàrrec a mitjans propis, de la justificació de les despeses, del pagament de la subvenció, de la revocació i criteris de gradació, reintegrament de les subvencions, de la informació, comunicació i publicitat.

Article 21

Subcontractació o encàrrec a mitjans propis

1. El beneficiari pot subcontractar, de forma total o parcial, l'activitat subvencionada, excepte les activitats que, tot i augmentar el cost de l'activitat subvencionada, no aportin valor afegit al contingut de la mateixa activitat.

Així mateix, pot efectuar un encàrrec a mitjans propis, en els termes prevists a l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic.

2. S'entén que un beneficiari subcontracta quan concerta amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció. Queda fora d'aquest concepte la contractació de les despeses en què hagi d'incórrer el beneficiari per a la realització per si mateix de l'activitat subvencionada.

3. No es pot subcontractar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb les persones, entitats, intermediaris o assessors especificats a l'apartat 7 de l'article 38 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. Quan l'activitat subcontractada amb un tercer excedeixi el 20% de l'import de la subvenció i l'import sigui superior a 60.000,00 euros (seixanta mil euros), la subcontractació estarà sotmesa al compliment dels següents requisits:

a. Que es subscrigui per escrit.

b. Que la formalització sigui autoritzada prèviament per l'òrgan competent per concedir la subvenció.

En tot cas, no es pot fraccionar un contracte amb la finalitat de disminuir la quantia i eludir el compliment dels requisits a què es refereix aquest apartat.

5. Els subcontractistes o mitjans propis queden obligats només front el beneficiari, que assumirà la total responsabilitat de l'execució de l'activitat subvencionada davant l'òrgan atorgant de la subvenció.

6. Són obligacions dels subcontractistes i dels mitjans propis:

a. La subjecció a les actuacions de comprovació i control que estableix l'apartat 2.f) de l'article 8 d'aquesta Ordre.

b. Declaració responsable relativa a la cessió i tractament de dades en relació amb l'execució dels projectes del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i al compromís de compliment dels principis transversals establerts en el PRTR i que puguin afectar a l'àmbit objecte de gestió, que estableix l'article 2 i l'annexe IV.C de l'Ordre HFP/1030/2021, que s'ha d'ajustar al model que s'adjunta com annex IV.

c. L'acreditació de la inscripció en el Cens d'empresaris professionals i retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, que ha de reflectir l'activitat econòmica efectivament desenvolupada a la data de sol·licitud de l'ajut.

 

Article 22

Justificació de les despeses

1. Els beneficiaris han de justificar davant la Direcció General de Recursos Hídrics l'aplicació dels fons percebuts i despeses en què han incorregut, així com el compliment de les obligacions establertes al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, a aquesta Ordre, a la convocatòria i a la resolució de concessió, a les presents bases reguladores i a la normativa aplicable.

2. La justificació de les despeses s'ha de dur a terme exclusivament de forma telemàtica, mitjançant la presentació de les factures o documents a què es refereix l'apartat 5.b).2n d'aquest article.

3. La manca de justificació de la totalitat del pressupost del projecte, determina que la subvenció sigui minorada en la mateixa proporció.

4. El termini màxim de justificació de la subvenció s'ha de concretar a la resolució de concessió i, en tot cas, no pot ser superior a tres mesos, des de la data de finalització del termini d'execució del projecte assenyalat a la convocatòria.

Transcorregut el termini que s'assenyala al paràgraf anterior, sense haver-se presentat l'esmentada justificació, s'ha de requerir al beneficiari per a que en un termini improrrogable de quinze dies la presenti, en aplicació del que preveu l'article 70.3 del Real Decret 887/2006, de 21 de juliol, per el que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

5. La justificació de les despeses s'ha d'ajustar al model normalitzat que estableix l'annex V, que inclou la següent documentació:

a. Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció que indiqui les activitats realitzades i els resultats obtinguts en relació als indicadors de seguiment i avaluació proposats.

b. Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades que ha de contenir:

1r. Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import i la data d'emissió. En el cas que la subvenció s'atorgui segons un pressupost, s'indicaran les desviacions produïdes.

2n. Les factures o documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil, o amb eficàcia administrativa, incorporats en la relació a la qual fa referència el punt anterior d'aquest article i la documentació acreditativa del seu pagament efectiu. Les factures han de concretar suficientment els conceptes inclosos i les seves característiques, a fi que es pugui comprovar que s'ajusten als requisits de la convocatòria i a les despeses subvencionables.

3r. Indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats en la relació a la qual fa referència el punt 1er. b) d'aquest article.

4t. L'acreditació de la procedència i l'aplicació dels fons propis, o altres subvencions o recursos que subvencionen el projecte.

5è. Les tres ofertes/pressuposts de distints proveïdors, quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia prevista a la legislació de contractes per al contracte menor, previst a l'article 118 de la Llei 9/2017, en relació a l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

c. Declaració responsable acreditativa de: l'execució del projecte, la quantia de la subvenció atorgada, conjuntament amb altres fonts específiques de finançament del projecte, no supera el cost total del projecte, i la veracitat de les dades bancàries, conforme al model que estableix l'annex V d'aquestes bases.

6. La convocatòria pot establir continguts més específics del compte justificatiu i models homogenis per presentar la documentació.

7. Si la justificació de la subvenció presenta deficiències o no va acompanyada de la documentació exigida, es requerirà al beneficiari per a que en un termini màxim de quinze dies hàbils esmeni les deficiències o acompanyi la documentació.

La manca de presentació de la justificació, o d'una part d'ella, en el termini corresponent, determina el reintegrament, total o parcial, de la subvenció, sense perjudici de la imposició, si escau, de la corresponent sanció.

8. Només es consideren despeses justificables les realitzades dins el termini d'execució del projecte subvencionable, que és entre l'1 de febrer de 2020 i l'1 de juny de 2025.

Article 23

Pagament de la subvenció

1. El pagament de la subvenció s'ha de fer efectiu una vegada s'hagi acreditat el següent:

a. El compliment de la finalitat per la qual la subvenció va ser atorgada.

b. La justificació de la realització del projecte, mitjançant la presentació del compte justificatiu indicat a l'apartat 5é de l'article 22 de la present Ordre i, en cas necessari, després d'haver dut a terme les comprovacions o inspeccions corresponents.

c. L'acreditació que el beneficiari està al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social, en el moment del pagament, la qual cosa s'ha de realitzar d'ofici per l'Administració si el beneficiari no s'ha oposat a la seva comprovació a la sol·licitud de subvenció.

2. No obstant l'indicat a l'apartat anterior, es poden fer bestretes de pagament o pagament anticipat sobre l'import de la subvenció concedida amb l'exigència, si escau, de les garanties adients, en els supòsits que assenyala l'article 37 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, sempre que així es faci constar expressament en la convocatòria corresponent.

3. La documentació per justificar les despeses i obtenir el pagament es pot presentar en qualsevol moment després que s'hagi executat el projecte i donat compliment a totes les obligacions exigibles, i abans de la finalització del termini d'execució.

4. Les convocatòries poden preveure la possibilitat de pagaments parcials o fraccionats, amb la justificació prèvia de l'activitat realitzada parcialment, en els termes que la mateixa convocatòria estableixi.

Article 24

Revocació i criteris de gradació

1. Pertoca la revocació, total o parcial, de la subvenció si, posteriorment a la resolució d'una concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari:

a. Incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

b. No s'assoleixen els objectius prevists o no es pugui acreditar l'assoliment dels objectius prevists per la falta de fiabilitat dels indicadors reportats.

2. La revocació de la subvenció es subjecta al següent procediment:

a. Iniciació d'ofici, mitjançant resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, que ha d'especificar la causa de revocació, el grau d'incompliment i l'import que, si escau, ha de percebre finalment el beneficiari, així com, si cal, la mesura cautelar consistent en la retenció del pagament de les quantitats pendents d'abonar al beneficiari, en els termes de l'article 44.5 paràgraf segon del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

b. Notificació de la resolució d'inici a l'interessat, per via telemàtica a fi de que presenti, si cal, les al·legacions i/o documents que estimi adients en el termini de quinze dies hàbils.

c. Anàlisi de les al·legacions, informe addicional i obertura, en el seu cas, d'un tràmit de prova.

d. Tràmit d'audiència, si es sol·liciten informes addicionals o es practica prova, amb notificació telemàtica a l'interessat.

e. Estudi d'al·legacions o d'informació addicional, si l'interessat les formula durant el tràmit d'audiència.

f. Proposta de resolució de la directora general de Recursos Hídrics.

g. Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, amb notificació telemàtica a la persona interessada i a la Intervenció general de la Comunitat Autònoma, a través de la servei de Gestió Econòmica de la conselleria.

3. A l'efecte de la revocació, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i la resta de criteris de gradació següents:

a. En el cas d'execució parcial de l'activitat objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s'ha de tenir en compte l'existència de mòduls, fases o unitats individualitzades que siguin susceptibles de dur-se a terme de manera independent.

b. En el cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa distinta, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb d'altres, llevat que la resolució de concessió estableixi una altra cosa o que afecti al compliment de la finalitat essencial de la subvenció.

c. En el cas de la falta de presentació de la documentació justificativa de la subvenció dins el termini establert o la pròrroga, i sens perjudici del règim sancionador que, si escau, hi sigui aplicable, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l'òrgan competent per a la comprovació de la subvenció requereixi per escrit la persona o l'entitat beneficiària que presenti la documentació en el termini màxim de quinze dies i que la persona o l'entitat beneficiària no l'aporti dins aquest termini addicional.

d. En el cas d'incompliment de l'obligació de difusió publicitària a què es refereix l'article 26 s'han d'aplicar les regles especials següents:

1r. Si encara és possible complir els termes prevists inicialment, l'òrgan concedent ha de requerir la persona o l'entitat beneficiària perquè adopti les mesures de difusió corresponents en un termini de quinze dies com a màxim, i advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció si no les adopta.

2n. Si no és possible complir els termes prevists perquè les activitats ja s'han dut a terme, l'òrgan concedent pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el que es preveia inicialment.

3r. En el requeriment que s'adreci a aquest efecte a la persona o l'entitat beneficiària s'ha de fixar un termini de quinze dies com a màxim perquè s'adoptin les mesures, i advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció si no les adopta.

4t. Que el beneficiari no compleixi el requeriment a què es refereixen els punts 1r i 2n d'aquest article.

4. Quan el compliment pel beneficiari o, en el seu cas, l'entitat col·laboradora s'aproximi de forma significativa al compliment total i s'acrediti per aquests una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, la quantitat a reintegrar vendrà determinada pel l'aplicació dels criteris de gradació de l'article 17.3.n) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

5. La revocació s'entén sense perjudici de l'aplicació del regim d'infraccions i sancions que estableix el títol V del decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Article 25

Reintegrament

1. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, dels fons transferits al beneficiari, i també el procediment per exigir-lo, es regeixen per l'article 44 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i la normativa reglamentària que el desplega, tot tenint en compte les regles particulars i els criteris de gradació que s'estableixen a la present Ordre.

2. En el cas que es produeixi un excés de finançament sobre el cost d'una activitat com a conseqüència d'altres subvencions d'altres entitats públiques o privades, s'ha de reintegrar l'import total que excedeixi el cost fins al límit de la subvenció atorgada, d'acord amb el procediment assenyalat a l'apartat 2 de l'article 24 d'aquesta Ordre.

Article 26

Informació, comunicació i publicitat

1. Els beneficiaris dels ajuts estan obligats a:

a. Fer menció a l'origen d'aquest finançament i a incloure l'emblema de la UE amb una declaració de finançament adequada que digui «finançat per la Unió Europea-NextGeneration EU», en particular, quan promoguin les accions i els seus resultats, facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada dirigida a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic (article 34 del «Reglamento (UE) 2021/241 del Parlamento Europeo y del Consejo de 12 de febrero de 2021 por el que se establece el Mecanismo de Recuperación y Resiliencia»).

b. Col·locar a un lloc ben visible d'accés al públic els cartells i plaques del projecte subvencionat, en el qual s'inclourà l'origen del finançament, l'emblema europeu, de l'Administració General de l'Estat i de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d'acord a allò establert a les especificacions tècniques contingudes a https:// planderecuperacion.gob.es/identidad-visual i als seus manuals i informacions indicades.

c. Incloure en tots els productes digitals, llocs web i les seves versions mòbils destinats al públic o participants, i en un lloc destacat l'emblema de la UE, de l'Administració General de l'Estat i de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'origen del finançament, d'acord a allò establert a les especificacions tècniques contingudes a https:// planderecuperacion.gob.es/identidad-visual i als seus manuals i informacions indicades.

2. Les convocatòries s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb indicació dels recursos procedents, d'acord amb l'article 15.1 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. La informació sobre les convocatòries i les resolucions de concessió derivades de les mateixes es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) de conformitat amb els articles 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i es publicarà a la web del Govern de les Illes Balears http:// dgrechid.caib.es

 

Capítol V Règim d'infraccions i sancions

Article 27

Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions a què es refereix aquesta Ordre és el previst al Títol V del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (article 50 a 63).

Article 28

Procediment sancionador i òrgans competents

1. El procediment sancionador és el que estableix:

a. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i en particular, els articles 63, 64, 77.4, 85, 88.7, 89, 90 i 96.5 que estableixen les especialitats del procediment administratiu sancionador, així com els tràmits del procediment administratiu simplificat.

b. El Reglament per a l'exercici de la potestat sancionadora de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els òrgans competents per a la imposició de les sancions és el que estableix l'article 62.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Disposició addicional primera

Guia per a la sol·licitud o la justificació de la subvenció

El titular de la direcció general de Recursos Hídrics pot aprovar una guia per a la sol·licitud o la justificació de la subvenció, el contingut de la qual forma part del règim jurídic de la subvenció.

Disposició addicional segona

Notificacions telemàtiques

Les notificacions a què es refereix aquesta Ordre s'han de realitzar sempre de forma telemàtica, de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

Disposició addicional tercera

Caràcter Reglamentari

La present ordre, així com els seus annexos, tenen caràcter reglamentari, llevat de l'annex I, que té caràcter d'acte administratiu, tot això a efectes de la interposició dels recursos escaients.

Disposició transitòria

Reglament sobre l'exercici de la potestat sancionadora de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Fins que no es dicti altre norma, el reglament sobre l'exercici de la potestat sancionadora a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears és l'aprovat pel Decret 14/1994 de 10 de febrer (BOIB núm. 21 de 17 de febrer de 1994), que és l'aplicable en tot allò que no s'oposi al previst a la Llei 39/2015, i en particular a la tramitació simplificada dels procediments sancionadors.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en el dia de la signatura electrònica (7 d'abril de 2022)

El conseller de Medi Ambient i Territori Miquel Mir Gual

 

ANNEX I Convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per a la millora de l'abastiment d'aigua i reducció de pèrdues a les xarxes en els municipis petits i mitjans de les Illes Balears, finançats per la Unió Europea-NextGeneration EU.

Primer

Objecte

La present convocatòria per a l'any 2022 té per objecte les subvencions públiques per a la millora de l'abastiment d'aigua i reducció de pèrdues a les xarxes en els municipis petits i mitjans de les Illes Balears, finançats per la Unió Europea-NextGeneration EU.

Segon

Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les subvencions o ajuts previstes a la present convocatòria, d'acord a l'article 7.1 de l'Ordre, les entitats públiques titulars de sistemes d'abastiment d'aigua següents:

a) Els municipis de les Illes Balears de menys de 20.000 habitants.

b) Els Consorcis locals per als municipis de menys de 20.000 habitants.

c) Mancomunitats de municipis per als municipis de menys de 20.000 habitants.

d) Els ens del sector públic instrumental i les societats de capital públic que prestin el servei d'abastiment d'aigua a municipis de menys de 20.000 habitants.

2. Els requisits específics que han de complir els beneficiaris són els indicats a l'article 7 de l'Ordre i han de ser acreditats en el moment de la presentació de la sol·licitud.

Tercer

Projectes subvencionables, despeses subvencionables i no subvencionables

1. A la present convocatòria els projectes subvencionables, les despeses subvencionables i les no subvencionables són els referits als articles 9.1 i 9.2 de l'Ordre, en relació als projectes subvencionables i als articles 11.1 i 11.2 de l'Ordre, en relació a les despeses subvencionables i no subvencionables. Tan sols es podrà presentar un únic projecte subvencionable per a cada sol·licitant i el projecte només podrà ser subvencionat una vegada.

2. L'import màxim de les subvencions és del 80% del cost total subvencionable amb un màxim de 250.000,00€ (dos-cents cinquanta mil euros) per projecte, sense que en cap cas l'import de la subvenció superi, en concurrència amb d'altres subvencions, el cost del projecte objecte de la subvenció.

Quart

Terminis

1. El termini de presentació de les sol·licituds, a què es refereix l'article 13.1 de l'Ordre, és d'un mes comptador des del dia següent a la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, acabant el mateix dia en que es va produir la publicació en el mes del venciment.

2. Els projectes objecte de subvenció poden haver-se iniciat des de l'1 de febrer de 2020.

3. El termini màxim per a l'execució dels projectes finalitza l'1 de juny de 2025. És obligatori que es trobin executats el 31 de desembre de 2023 en més del cinquanta per cent (50%) de la inversió prevista.

4. El termini màxim de presentació de la documentació justificativa de les despeses, a què es refereix l'article 22.4 d'aquesta Ordre, és de tres mesos des de la data de finalització del termini d'execució.

Cinquè

Import màxim de la convocatòria i crèdits pressupostaris als quals s'imputa

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 2.606.098,25€ (dos milions sis-cents sis mil noranta-vuit euros i vint-i-cinc cèntims) segons la distribució inicial següent i amb càrrec a les partides pressupostàries de l'any 2022 a 2025 que s'indiquen a continuació, tot això essent susceptible de ser modificat segons les peticions rebudes:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2022

300.000,00 €

15201 G/562A01 76001/00/MR027

2023

700.000,00 €

15201 G/562A01 76001/00/MR027

2024

800.000,00 €

15201 G/562A01 76001/00/MR027

2025

806.098,25 €

15201 G/562A01 76001/00/MR027

 

Sisè

Comissió avaluadora

1. La composició de la Comissió Avaluadora, a què es refereix l'article 15.3 de l'Ordre, és la següent:

a. Presidenta: la cap del Departament Tècnic de Coordinació de Recursos Hídrics.

b. Cinc vocals:

1r. Tres tècnics de la direcció general competent en matèria de recursos hídrics, designats per la persona titular, un dels quals farà les funcions de secretari.

2n. Una persona representant del servei Jurídic, designat per la Secretaria General.

3r. Una persona representant del servei de Gestió Econòmica, designat per la Secretaria General.

2. A les designacions de la directora general de Recursos Hídrics i de la secretària general s'ha de tenir en compte una presència equilibrada d'homes i dones, per la qual cosa s'han de coordinar ambdós titulars dels òrgans directius.

Setè

Criteris objectius i de preferència, de caràcter específic, que han de regir la concessió de la subvenció

1. L'avaluació dels criteris es realitzarà mitjançant l'assignació d'una puntuació a cadascun d'ells segons les regles de baremació que s'indiquen en l'apartat 3. De l'avaluació dels criteris es podrà obtenir una puntuació d'entre zero (0) i cent (100) punts. Per a poder ser beneficiari d'una subvenció s'ha d'obtenir una puntuació igual o superior a cinquanta (50) punts. Les subvencions es concediran a aquelles sol·licituds que hagin obtingut major puntuació fins al límit de crèdit fixat.

2. Per a cada un dels criteris generals establerts a les bases, els criteris objectius específics són:

a) Pel que fa al criteri general d'assegurament del compliment de l'objectiu, fins a un màxim de cinquanta (50) punts, els criteris específics són:

1r. Que l'actuació per a la millora i/o renovació porti aparellat una reducció significativa de les pèrdues en el sistema, fins a quaranta (40) punts, amb el següent barem:

a. Reducció en les pèrdues en el sistema igual o superiors al 25%: quaranta (40) punts.

b. Reducció en les pèrdues en el sistema entre el 20% i el 24,99%: trenta (30) punts.

c. Reducció en les pèrdues en el sistema entre el 15% i el 19,99%: vint (20) punts.

d. Reducció en les pèrdues en el sistema entre el 10% i el 14,99%: deu (10) punts.

e. Reducció en les pèrdues en el sistema desconegudes o inferiors al 10%: zero (0) punts.

2n. Que l'actuació per a la millora i/o renovació incrementi la garantia del sistema: fins a deu (10) punts, amb el següent barem:

a. Increment en la garantia del sistema igual o superior al 10%: deu (10) punts.

b. Increment en la garantia del sistema desconeguda o inferior al 10%: zero (0) punts.

A l'efecte de la valoració d'aquest criteri relatiu a assegurament del compliment de l'objectiu s'ha de justificar de forma adequada la millora que suposa l'actuació quant a la reducció de pèrdues d'aigua en el sistema i/o l'increment de la garantia del sistema, amb expressió dels percentatges reeixits. En un altre cas, no s'obtindrà puntuació en aquest apartat.

b) Pel que fa al criteri general d'innovació tecnològica en els sistemes d'abastiment municipal, fins a vint (20) punts, s'han de valorar aquelles actuacions que presentin solucions innovadores tant en la seva dimensió verda i d'eficiència energètica, com d'aplicació de noves tecnologies en petits i mitjans municipis per a la seva gestió i explotació, en els següents termes:

1r. Que l'actuació per a la millora i/o renovació respecte a la reutilització, reciclatge i recuperació dels residus de construcció i demolició no perillosos: fins a deu (10) punts, amb el següent barem:

a. Si es garanteix que almenys el 70% (en pes) dels residus de construcció i demolició no perillosos serà reutilitzat, reciclat o recuperat: deu (10) punts.

b. Si no es garanteix aquest percentatge: zero (0) punts.

2n. Que l'actuació per a la millora i/o renovació respecte a la reducció del consum mitjà d'energia: fins a deu (10) punts, amb el següent barem:

a. Si l'actuació redueix el consum mitjà d'energia en almenys un 20%: deu (10) punts.

b. Si l'actuació redueix el consum mitjà d'energia entre un 10% i un 19,99%: cinc (5) punts.

c. Si l'actuació redueix el consum mitjà d'energia en menys del 10% o en percentatge desconegut: zero (0) punts.

A l'efecte de la valoració d'aquest criteri relatiu a innovació tecnològica en els sistemes d'abastiment municipal, s'ha d'aportar justificació adequada dels aspectes exposats. En un altre cas, no s'obtindrà puntuació en aquest apartat.

c) En relació al criteri general de grau de maduració de les actuacions, fins a vint (20) punts, s'han de valorar aquelles actuacions que comptin amb projectes ja executats íntegrament, els redactats o amb pressupost per als contractes menors que no requereixen projecte i on es verifiqui la plena disponibilitat dels terrenys i permisos necessaris, en els termes següents:

1r. Les sol·licituds de concessió de subvenció que comptin amb projecte totalment executat i justificat en la data de presentació de la sol·licitud: vint (20) punts.

2n. Les sol·licituds de concessió de subvenció que comptin amb projecte tècnic redactat i visat pel col·legi professional corresponent i que comptin amb o estiguin només mancant els permisos sectorials necessaris i amb plena disponibilitat dels terrenys acreditat en la convocatòria: deu (10) punts.

3r. Les sol·licituds de concessió de subvenció que comptin tan sols amb el projecte tècnic redactat i visat pel col·legi professional corresponent: cinc (5) punts.

4t. La resta de sol·licituds: zero (0) punts.

d) En relació al criteri general de contribució als objectius del Repte Demogràfic, fins a deu (10) punts, s'han de prioritzar les actuacions situades en zones aïllades geogràficament o en dificultats, on la inversió pública pugui ser un element de suport per a articular un desenvolupament harmònic i impulsar l'economia d'aquestes, contribuint a promoure la igualtat i compensar als territoris més vulnerables a l'exclusió social, així com millorar la competitivitat i facilitar el desenvolupament de noves activitats econòmiques, que afavoreixin l'assentament i la fixació de la població en el medi rural.

La puntuació s'ha de basar en l'índex socioeconòmic de cada municipi menor de 20.000 habitants de les Illes Balears que resulta de considerar la densitat de població, renda per habitant , el percentatge d'aturats i el percentatge de població major de 65 anys, en els termes que s'assenyalen a l'annex VI d'aquesta Ordre, en els termes següents:

1r. Les actuacions en municipis en el que el seu índex socioeconòmic sigui major de dos (2): deu (10) punts.

2n. Les actuacions en municipis en índex socioeconòmic comprès entre un (1) i dos (2,): cinc (5) punts.

3r. Les actuacions en municipis amb índex socioeconòmic inferior a un (1): zero (0) punts.

 

Vuitè

Pagament parcial

1. Els beneficiaris poden sol·licitar un pagament parcial de l'import de la subvenció atorgada per a un projecte, mitjançant justificacions i liquidacions parcials, d'acord amb les prescripcions següents:

a) La justificació prèvia de l'activitat realitzada parcialment s'ha de dur terme mitjançant la presentació de la documentació indicada a l'article 22 de l'Ordre.

b) Únicament poden ser objecte de pagament parcial les despeses efectivament executades i pagades abans de presentar la documentació justificativa per acollir-se al pagament parcial.

c) Les quantitats o imports a pagar de manera parcial no poden ser superiors al 50% de la subvenció atorgada a aquell projecte.

d) La memòria d'actuació justificativa a la qual fa referència l'article 22.5.a) de l'Ordre a presentar al final de l'execució ha d'abastar la totalitat del projecte, independentment de la documentació aportada per obtenir el pagament parcial.

 

Novè

Naturalesa jurídica de la convocatòria i la seva impugnació

La present convocatòria, d'acord amb el que estableix la disposició addicional tercera de l'Ordre, té la naturalesa jurídica d'un acte administratiu, que exhaureix la via administrativa, contra la qual cal interposar, alternativament, recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Medi Ambient i Territori, en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, o directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, davant l'òrgan adient de la jurisdicció contenciosa.

Documents adjunts