Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 204331
Ordre 6/2022 del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s’estableixen les bases reguladores de subvencions en l’àrea d’influència socioeconòmica del Parc Nacional Maritimoterrestre de l’Arxipèlag de Cabrera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

La Comunitat Autònoma de les Illes Balears té, d'acord amb l'article 30.46 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer), competència exclusiva en matèria de medi ambient, sens perjudici de la normativa bàsica estatal.

D'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria de Medi Ambient i Territori és la que exerceix les funcions en matèria de medi ambient. Concretament, la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat és la que exerceix les competències en matèria d'espais naturals protegits, entre d'altres.

La Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat, preveu que per tal de contribuir al manteniment dels espais naturals protegits i afavorir el desenvolupament socioeconòmic de les poblacions locals de forma compatible amb els objectius de conservació de l'espai, en les seves disposicions reguladores poden establir àrees d'influència socioeconòmica, amb especificació del règim econòmic i les compensacions adequades al tipus de limitacions. Aquestes àrees estaran integrades, almenys, pel conjunt dels termes municipals on es trobi ubicat l'espai natural de què es tracti i la seva zona perifèrica de protecció.

Més específicament, la Llei 30/2014, de 3 de desembre, de parcs nacionals, preveu a l'article 31 que l'àrea d'influència socioeconòmica estigui constituïda pels termes municipals que aporten territori al Parc Nacional i, excepcionalment, per altres directament relacionats, sempre que hi hagi causes objectives que ho justifiquin i així es consideri en les lleis declaratives. En particular, preveu que en els parcs marins o maritimoterrestres, l'àrea d'influència socioeconòmica pugui incloure igualment aquells municipis que, sense aportar territori al parc, en siguin adjacents en funció de la seva situació geogràfica, mantinguin una clara vinculació econòmica i social amb les activitats que s'hi despleguin o suportin instal·lacions o infraestructures associades a aquest.

D'altra banda, l'apartat tercer de la disposició addicional setena de la Llei 30/2014 preveu que les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals declarats amb anterioritat a l'entrada en vigor de la mateixa Llei no patiran modificació quant als municipis que les componen.

El Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera va ser declarat per mitjà de la Llei 14/1991, de 29 d'abril, de creació del Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera (BOE núm. 103, de 30 d'abril de 1991). La seva àrea d'influència socioeconòmica està constituïda pels municipis de Palma i ses Salines.

Els límits del Parc Nacional es van ampliar per mitjà de la Resolució de 7 de febrer de 2019, de l'Organisme Autònom Parcs Nacionals, per la qual es publica l'Acord de Consell de Ministres d'1 de febrer de 2019, pel qual s'amplien els límits de Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera per incorporació d'espais marins adjacents a aquest (BOE núm. 43, de 19 de febrer de 2019).

Així doncs, la finalitat d'aquesta Ordre és establir les bases reguladores que han de regir les subvencions en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera, que estan regulades en el Reial decret 1229/2005, de 13 d'octubre, pel qual es regulen les subvencions públiques amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat en les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals. Així doncs, la concessió d'aquestes subvencions es regeix pel Reial decret 1229/2005 i, en allò no previst en aquest, s'aplica el contingut bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; tot això, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que es regiran pel Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

En l'elaboració d'aquesta Ordre s'han seguit els principis de bona regulació —necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació—, enumerats en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

L'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o la consellera competent n'hagi establert prèviament les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre. Aquest mateix precepte legal atribueix als consellers i conselleres, en ús de la potestat reglamentària, l'aprovació de les bases normatives que han de regir la concessió de subvencions dins l'àmbit sectorial de cada conselleria.

Per tot això, en virtut de l'article 12 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i d'acord amb els articles 41.c) i 46.2 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

ORDRE

Article 1

Objecte

Aquesta Ordre té per objecte establir les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions de la Conselleria de Medi Ambient i Territori per al foment de projectes i actuacions en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional Maritimoterrestre de l'Arxipèlag de Cabrera (d'ara endavant, Parc Nacional de Cabrera), constituïda pels municipis de Palma i ses Salines.

Les subvencions que es convoquin a l'empara d'aquestes bases reguladores han de tenir com a finalitat promocionar el desenvolupament sostenible de les poblacions el territori de les quals tenguin la consideració d'àrea d'influència socioeconòmica.

Les subvencions que s'atorguin a l'empara d'aquestes bases reguladores seran compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitats públiques o privades, estatals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals. En qualsevol cas, l'import de les subvencions no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat a desenvolupar per part de la persona beneficiària.

Article 2

Règim jurídic

1. Les subvencions destinades a l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera es regiran pel règim jurídic de l'ens que ha establert la subvenció, que és l'Administració de l'Estat, amb les particularitats previstes al Reial decret 1229/2005, de 13 d'octubre, pel qual es regulen les subvencions públiques amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat en les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals. Els aspectes procedimentals i organitzatius es regiran per la normativa autonòmica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Les subvencions per a actuacions en les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals està limitada a les disponibilitats pressupostàries existents derivades de les transferències operades per l'entitat Organisme Autònom Parcs Nacionals, d'acord amb l'article 86 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària, segons la distribució territorial que anualment es determini per l'Administració general de l'Estat.

Article 3

Actuacions subvencionables

Poden ser objecte de subvenció les actuacions i els projectes, públics o privats, que tinguin per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o d'interès social o de promoció d'una finalitat pública, en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera, destinades a les finalitats següents:

a) La conservació o restauració del patrimoni natural, sempre que presentin un valor ecològic manifest.

b) La divulgació dels valors i importància del Parc Nacional entre amplis sectors de la societat local.

c) L'eliminació de qualsevol classe d'impacte sobre els valors naturals o culturals que justificaren la creació del Parc Nacional, inclús l'impacte visual sobre la percepció estètica del Parc Nacional ocasionat per infraestructures preexistents.

d) Garantir la compatibilitat i integració de les activitats i els usos tradicionals amb la finalitat i objectius del Parc Nacional i potenciar la seva millora tecnològica, incorporació comercial i projecció social.

e) La formació de la població local en tasques relacionades amb la gestió del Parc Nacional en qualsevol de les seves facetes, així com la conservació dels valors naturals i culturals que justificaren la seva declaració o amb l'ús sostenible dels recursos naturals renovables.

f) La conservació o restauració del patrimoni arquitectònic, així com aquelles que contribueixin a la recuperació de la tipologia constructiva tradicional, sempre que presentin un valor historicoartístic o cultural a escala local manifest.

g) La conservació d'infraestructures i equipaments destinats a facilitar el gaudiment, el coneixement, l'ús compatible, la seguretat i l'accessibilitat de les persones en el medi natural.

h) Les altres iniciatives previstes al Reial decret 1229/2005, de 13 d'octubre, pel qual es regulen les subvencions públiques amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat en les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals.

 

Article 4

Persones beneficiàries

Poden ser beneficiàries de les subvencions les persones físiques i jurídiques següents:

a. Entitats locals:

  • Els ajuntaments dels municipis situats en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera.
  • Les entitats de caràcter supramunicipal de les quals formi part un o diversos d'aquests ajuntaments i hagin estat creades per la Comunitat Autònoma en l'exercici de les seves competències en matèria de règim local.

b. Entitats empresarials:

  • Les entitats empresarials que tenguin la consideració de petites i mitjanes empreses, la seu social de les quals estigui radicada en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera i l'activitat principal de la qual es desenvolupi en aquest.
  • Els empresaris autònoms en els supòsits següents:
  1. Quan la seva residència i activitat es localitzin en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera.
  2. Quan resideixin en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera i pretenguin implantar-hi la seva activitat.
  3. Quan no resideixin en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera però duguin a terme en l'interior del Parc activitats productives de caràcter artesanal lligades al sector primari, sempre que aquestes activitats hagin estat específicament reglades en els instruments de planificació d'aquest Parc Nacional.

c. Persones físiques: les persones físiques residents en l'àrea d'influència socioeconòmica.

d. Institucions sense afany de lucre:

  • Les fundacions i associacions sense afany de lucre legalment constituïdes i la seu local de les quals, o les seves seccions o delegacions, radiquin en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera, a condició que entre les seves finalitats estatutàries figuri expressament la realització d'actuacions en matèria de conservació o ús sostenible dels recursos naturals, de protecció del patrimoni historicoartístic o de promoció de la cultura tradicional.
  • Les associacions de municipis inclosos en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera, constituïdes per a la promoció d'activitats de desenvolupament sostenible.

e. Altres:

Les entitats de dret públic constituïdes a l'empara d'alguna legislació sectorial en matèria de recursos naturals renovables i l'activitat de les quals estigui relacionada amb el seu aprofitament ordenat en l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera.

La convocatòria de subvencions establirà la forma d'acreditar la condició de beneficiària.

Article 5

Obligacions de les persones beneficiàries

1. Les persones beneficiàries han de complir les obligacions que estableixen l'article 14 de la Llei 38/2003 i aquestes bases i les que fixi la convocatòria corresponent. L'incompliment total o parcial d'aquestes obligacions dona lloc a la modificació de la resolució de concessió, amb la revocació consegüent total o parcial de la subvenció concedida o, en el cas que aquesta ja s'hagi abonat a la persona beneficiària, a la iniciació del procediment de reintegrament corresponent, d'acord amb els articles 20 i 21 d'aquesta Ordre.

2. En tot cas, són obligacions específiques de la persona beneficiària:

  1. Adquirir el compromís de finançar la part del pressupost que no cobreixi la subvenció sol·licitada.
  2. Presentar una declaració d'estar legalment constituïda, en el cas que la persona beneficiària sigui una persona jurídica, i una declaració de compromís de sol·licitar les llicències necessàries per al projecte objecte de subvenció.
  3. Divulgar que l'activitat ha estat finançada amb càrrec al programa de subvencions de la Xarxa de Parcs Nacionals. A aquest efecte, durant l'execució de les obres i el desenvolupament dels serveis subvencionats s'hauran de realitzar les oportunes senyalitzacions acreditatives del seu finançament. En les publicacions subvencionades o divulgatives de les activitats subvencionades s'inserirà la informació acreditativa del seu finançament. La convocatòria ha d'establir la manera amb què s'han de fer les oportunes comunicacions i senyalitzacions acreditatives del seu finançament.
  4. Sotmetre's a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguin efectuar els òrgans de control intern i extern de l'activitat economicofinancera de l'Administració pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aportant la informació que els requereixin en l'exercici de les actuacions anteriors.
  5. Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable a la persona beneficiària en cada cas, amb la finalitat de garantir l'adequat exercici de les facultats de comprovació i control.
  6. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, en tant que poden ser objecte de les actuacions de comprovació i control.
  7. Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries autonòmiques i estatals i davant la Seguretat Social, tant en el moment de la concessió de l'ajuda com en el de la justificació del pagament efectuat.
  8. Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades. Aquesta comunicació s'haurà d'efectuar tan prest com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
  9. Comunicar a l'òrgan concedent la modificació de qualsevol circumstància, tant de caràcter objectiu com subjectiu, que pugui afectar algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

3. En el cas d'adquisició, construcció, rehabilitació o millora de béns inventariables, la persona beneficiària ha de destinar els béns al fi concret per al qual s'hagi concedit la subvenció durant un termini de cinc anys en el cas dels béns inscriptibles en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns.

Article 6

Principis i criteris generals per a l'atorgament de les subvencions

1. Les subvencions regulades en aquesta Ordre s'han de concedir amb subjecció als principis d'objectivitat, transparència, publicitat i concurrència. Només operaran com a excepcions als principis de publicitat i concurrència les previstes en l'article 22 de la Llei 38/2003.

2. Els criteris d'avaluació i barem dels projectes seran els següents:

a) Les actuacions mediambientals de recuperació d'àrees degradades i altres actuacions que revalorin els recursos naturals de l'entorn, de 0 a 2 punts.

  • L'activitat desenvolupa directament una activitat de recuperació d'àrees degradades o bé altres actuacions que revalorin els recursos naturals de l'entorn (2 punts).
  • L'activitat no desenvolupa directament una activitat de recuperació d'àrees degradades o bé altres actuacions que revalorin els recursos naturals de l'entorn (1 punt).
  • L'activitat no té cap efecte en la recuperació d'àrees degradades o bé altres actuacions que revalorin els recursos naturals de l'entorn (0 punts).

b) El grau de sinergia amb els objectius i activitats del Parc Nacional de Cabrera, de 0 a 2 punts.

  • L'activitat desenvolupa directament un objectiu o un programa proposat per l'administració ambiental pel Parc Nacional o la seva àrea d'influència (2 punts).
  • L'activitat manté una coherència amb els objectius del Parc Nacional (1 punt).
  • L'activitat no té relació amb els objectius del Parc Nacional (0 punts).

c) El caràcter d'exemplificació d'un model de desenvolupament compatible amb la conservació dels processos naturals, de 0 a 2 punts.

  • L'activitat promou la generació d'un model de desenvolupament compatible amb la conservació dels processos naturals en l'àmbit del municipi o de la comarca (2 punts).
  • L'activitat individual, o juntament amb altres accions, contribueix a generar un procés continuat en el temps de desenvolupament compatible amb la conservació dels processos naturals (1 punt).
  • L'activitat no exemplifica un model de desenvolupament sostenible (0 punts).

d) El grau de contribució al manteniment i promoció de les activitats tradicionals, de 0 a 2 punts.

  • L'activitat contribueix a la promoció i manteniment d'oficis tradicionals de manera continuada (2 punts).
  • L'activitat promou o manté oficis tradicionals durant el temps dels projectes (1 punt).
  • L'activitat no és útil per mantenir o promoure oficis tradicionals (0 punts).

e)  La intensitat de l'efecte sobre la millora de la qualitat de vida i el desenvolupament socioeconòmic, de 0 a 2 punts.

  • L'activitat comporta millores en sectors marginals o desfavorits en el medi rural, com ara accés al mercat laboral a col·lectius amb dificultats, millora de l'accessibilitat i mobilitat dels discapacitats o millores en la qualitat de vida de persones majors (2 punts).
  • L'activitat comporta directament la millora en treball, salut o contribueix a la difusió i comprensió de la imatge del Parc (1 punt).
  • L'activitat no suposa millores mesurables (0 punts).

f) El grau de contribució a la millora, estalvi i optimització de la gestió dels recursos en el Parc Nacional de Cabrera, de 0 a 2 punts.

  • L'activitat contribueix a la millora, estalvi i optimització dels recursos al Parc Nacional de manera continuada (2 punts).
  • L'activitat contribueix a la millora, estalvi i optimització dels recursos al Parc Nacional durant el temps del projecte (1 punt).
  • L'activitat no és útil per contribuir a la millora, estalvi i optimització de la gestió dels recursos al Parc Nacional (0 punts).

g) El volum de creació d'ocupació estable, de 0 a 2 punts.

  • S'hi creen quatre o més llocs estables de feina (2 punts).
  • S'hi creen entre un i tres llocs estables de feina (1 punt).
  • No s'hi creen llocs estables de feina (0 punts).

El barem ha d'incloure factor de multiplicació (x 1,2) per discriminar positivament els projectes que, referits a inversions, repercuteixin directament sobre els residents en l'interior de l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera, així com aquelles iniciatives que presentin alguna de les condicions establertes a l'article 3.d) del Reial decret 1229/2005, de 13 d'octubre, pel qual es regulen les subvencions públiques amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat en les àrees d'influència socioeconòmica dels parcs nacionals.

Les convocatòries de subvencions concretaran, si escau, aquests criteris i els barems de valoració.

3. L'atorgament de les subvencions es durà a terme mitjançant els procediments prevists en la normativa de subvencions.

El procediment ordinari de concessió de les subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva, sense perjudici que s'hi puguin aplicar altres procediments dels que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el cas de les referides als beneficiaris que s'inclouen a l'article 4.a).

Les convocatòries de subvencions podran preveure, quan les característiques de la subvenció ho permetin, el prorrateig de l'import global màxim destinat a la convocatòria entre les persones sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiàries.

4. Segons l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, es denegarà l'atorgament de subvencions, beques o qualsevol altre tipus d'ajut públic a les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades en els darrers tres anys perquè hagin exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma.

Article 7

Convocatòria

1. Les convocatòries que es dictin a l'empara d'aquestes bases s'han d'aprovar per mitjà d'una resolució de la Conselleria de Medi Ambient i Territori i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Les convocatòries han de contenir, com a mínim, la informació que indica l'article 23 de la Llei 38/2003, i també els terminis generals a què es refereix l'article 13 d'aquesta Ordre i la resta d'aspectes que s'hi preveuen.

3. En les convocatòries s'ha d'assenyalar la quantia de la disponibilitat pressupostària màxima per atendre les sol·licituds de subvenció, amb la indicació de la partida o les partides pressupostàries a les quals s'ha d'imputar la despesa i, si escau, de les anualitats i dels imports corresponents en el supòsit que es tramitin subvencions pluriennals, tot tenint en compte les regles particulars següents:

a. La consignació de l'import màxim destinat a les subvencions no implica que s'hagi de distribuir necessàriament de manera total entre totes les sol·licituds presentades.

b. L'import consignat inicialment es pot ampliar, mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes, si escau, que disposa l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La modificació esmentada, llevat que s'estableixi altrament, no implica que el termini per presentar sol·licituds s'ampliï ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Cada convocatòria ha d'establir les activitats de l'article 3 que són objecte de subvenció i les condicions i els requisits específics per concórrer-hi. Entre d'altres, s'hi ha d'establir la durada del projecte, que podrà ser de caràcter anual o pluriennal.

5. El text de la convocatòria es comunicarà a la Base de dades nacional de subvencions en relació amb el que estableixen els articles 18.1 i 18.2 i l'article 20 de la Llei 38/2003, i el Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es va regular la Base de dades nacional de subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes públiques. La tramitació de la convocatòria seguirà el que estableix l'article 6 del Reial decret 130/2019.

Article 8

Presentació de sol·licituds i terminis de presentació

1. Cada convocatòria establirà els requisits i la documentació amb què s'hauran de presentar les sol·licituds de subvenció, tenint en compte especialment les normes sobre simplificació administrativa.

2. La presentació de la sol·licitud comporta l'acceptació de les prescripcions contingudes en aquestes bases i en la convocatòria corresponent, i també l'autorització a l'òrgan instructor per obtenir, de manera directa, l'acreditació de les obligacions d'estar al corrent de les obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma i les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat.

3. La convocatòria ha d'establir el període de presentació de les sol·licituds i la documentació.

Article 9

Regles generals sobre l'import de les subvencions

1. L'import de la subvenció concedida pot consistir en el finançament d'un percentatge del cost de l'actuació subvencionada o en una quantia fixa, segons estableixi la convocatòria.

2. En tot cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que superi, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, el cost de l'actuació objecte de subvenció.

Article 10

Òrgans competents

1. La consellera o conseller de Medi Ambient i Territori és l'òrgan competent per iniciar el procediment de concessió de les subvencions mitjançant la convocatòria.

2. La directora o director general d'Espais Naturals i Biodiversitat és l'òrgan competent per a la instrucció i tramitació del procediment, i ha de fer d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades que han de servir de base a la resolució.

3. La consellera o conseller de Medi Ambient i Territori és l'òrgan competent per dictar les resolucions de concessió o denegació de la subvenció, i, si escau, les resolucions de modificació i revocació a què es refereixen els articles 12 i 19 d'aquesta Ordre.

Article 11

Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora s'ha de constituir preceptivament en els casos prevists a l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions. En la resta de casos, la convocatòria determinarà si n'és necessària o no la constitució.

2. En els casos en què es constitueixi, ha d'estar composta per un president o presidenta, un secretari o secretària i tres vocals com a mínim, amb una presència equilibrada de dones i homes, de conformitat amb la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. La convocatòria n'ha de determinar la composició i el nombre concret de membres, d'acord amb criteris de competència professional i d'experiència.

Article 12

Resolució i notificació

1. La resolució de concessió de subvencions ha de ser motivada i ha de contenir les dades següents:

  1.  La identificació de la persona beneficiària i la descripció de l'activitat que s'ha de subvencionar.
  2.  El pressupost total de l'activitat subvencionada.
  3.  L'import de la subvenció concedida, amb l'exclusió, si escau, de l'IVA suportat.
  4.  Les obligacions de la persona beneficiària i les garanties que la persona beneficiària ofereix o l'exempció d'aquestes garanties.
  5.  La forma de pagament.
  6.  La forma de justificació de l'aplicació dels fons percebuts.

2. La resolució es notificarà individualment o mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, segons el que indiqui la convocatòria.

Article 13

Regles generals sobre els terminis i les pròrrogues

1. Les convocatòries corresponents han de fixar els terminis següents:

  1.  El termini per presentar les sol·licituds.
  2.  Entre deu i quinze dies per al·legar i presentar els documents específics que fixin les convocatòries i, si escau, les justificacions, en el tràmit d'audiència previ a la resolució, de conformitat amb l'article 82 de la Llei 39/2015.
  3.  Fins a sis mesos per dictar i notificar la resolució expressa comptadors, segons estableixi la convocatòria, des de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, des de la data d'entrada de la sol·licitud de subvenció en el registre de l'òrgan competent per a la instrucció del procediment o des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds.
  4.  Entre tres i set dies per comunicar el començament de l'activitat objecte de subvenció, en el cas que l'activitat s'hagi de fer amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud i la convocatòria estableixi l'obligació de comunicació.
  5.  El termini màxim de justificació de la subvenció, que pot consistir en una citació a dia cert o en una data determinable comptadora des del termini d'acabament de l'activitat que, si escau, fixi la convocatòria.
  6.  Entre deu i quinze dies per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció que, si escau, apreciï l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de la subvenció, amb la comunicació prèvia per escrit adreçada a la persona beneficiària a aquest efecte.
  7.  El termini mínim d'afectació de l'activitat subvencionada a la finalitat concreta per a la qual s'ha atorgat la subvenció. En tot cas, quan es tracti de béns o altres drets reals, aquest termini ha de ser de cinc anys per als béns susceptibles d'inscripció en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns.

2. El fet que hagi transcorregut el termini màxim a què es refereix l'apartat 1.c) i no s'hagi dictat ni notificat la resolució expressa, faculta la persona o l'entitat interessada a entendre desestimada la sol·licitud.

3. Així mateix, d'ofici o a instància de part, quan la disponibilitat pressupostària ho permeti, es pot ampliar el termini màxim d'acabament de l'activitat o de justificació a què es refereix l'apartat 1.e) per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones, d'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015.

Article 14

Modificació de la resolució

1. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, i en tot cas l'obtenció concurrent d'altres aportacions fora dels casos permesos en les normes reguladores, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, d'acord amb el que es disposa en l'article 19 de la Llei 38/2003, general de subvencions, i segons el que estableix la normativa que en regula el desenvolupament.

2. La persona beneficiària podrà sol·licitar la modificació de les condicions de temps o de l'estructura del projecte inicial aprovat, sempre que no es variï el destí i la finalitat de la subvenció, no perjudiqui tercers, no comporti en cap cas un increment de la subvenció inicialment concedida i es donin algun dels supòsits següents:

a) Que circumstàncies sobrevingudes, difícils de preveure en el moment en què acabi el termini de presentació de sol·licituds, determinin variacions en les característiques, la durada o qualsevol altra obligació, el compliment del qual se sotmeti a termini en la resolució de concessió de la subvenció.

b) Que circumstàncies sobrevingudes determinin la necessitat que el beneficiari modifiqui les característiques tècniques o econòmiques del projecte inicialment aprovat per l'Administració.

 

Article 15

Justificació de les despeses

1. La persona o entitat beneficiària té l'obligació de justificar l'aplicació dels fons percebuts a l'objectiu que hagi servit de fonament per a la concessió de la subvenció.

2. En el termini màxim que concreti la convocatòria, la persona o l'entitat beneficiària ha de presentar la documentació que acrediti que s'ha duit a terme l'activitat i la despesa mitjançant un compte justificatiu, subscrit per la persona beneficiària o que actuï en representació de l'entitat beneficiària, amb el contingut següent:

a) Memòria de l'activitat subvencionada, que indiqui, com a mínim, les activitats que s'han duit a terme, i informe tècnic i econòmic sobre els resultats obtinguts o previsibles del projecte subvencionat.

b) Certificat, firmat per la persona sol·licitant, que acrediti que s'ha duit a terme l'activitat objecte de la subvenció.

c) Factures o rebuts originals, o fotocòpies compulsades de les factures o dels rebuts, a nom de la persona beneficiària, que justifiquin totes les despeses corresponents a les activitats i als conceptes subvencionats, o acreditació per un mitjà escaient i informe del personal instructor del procediment. Les factures han de concretar suficientment els conceptes inclosos i les característiques, de manera que es pugui comprovar que s'ajusten als requisits de la convocatòria i als conceptes subvencionats.

d) Amb relació a les actuacions efectuades amb personal propi, el personal assignat a cada tasca i la valoració econòmica desglossada.

e) Llista detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.

f) Certificat que acrediti que la quantia de l'aportació efectuada per la Conselleria de Medi Ambient i Territori, conjuntament amb les altres fonts específiques de finançament de l'actuació, no supera el cost total de l'actuació.

3. Les convocatòries poden establir continguts específics del compte justificatiu i models homogenis per presentar la documentació.

4. Per a les ajudes que es concedeixin en consideració a la concurrència d'una determinada situació en la persona o l'entitat beneficiària, només es requereix acreditar la situació prèviament a la concessió i complir els requisits exigits per concedir-la, si així ho determina la convocatòria.

Article 16

Pagament de les subvencions

1. El pagament de les subvencions s'ha de fer efectiu, amb caràcter general, una vegada s'ha acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha atorgat la subvenció i s'ha justificat que s'ha duit a terme l'activitat subvencionada en els termes que estableixen aquestes bases.

2. Excepcionalment, si es fa constar expressament en la convocatòria, es poden efectuar bestretes de l'import de la subvenció concedida, en els casos prevists a l'article 25.2.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En cap cas es podran preveure bestretes en els supòsits prevists al tercer paràgraf de l'article 34.4 de la Llei 38/2003.

3. En aquest cas, el règim de garanties aplicables serà el que s'estableixi a la convocatòria, segons el que preveu el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Així mateix, les convocatòries poden preveure la possibilitat de pagaments parcials o fraccionats, amb la justificació prèvia de l'activitat feta parcialment, en els termes que la mateixa convocatòria estableixi.

5. El pagament s'efectuarà mitjançant transferència bancària al compte bancari indicat pel beneficiari a la sol·licitud.

Article 17

Entitats col·laboradores

Poden tenir consideració d'entitats col·laboradores les indicades en l'article 26.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

En el cas que l'entitat col·laboradora sigui qualsevol altra persona jurídica, les condicions de solvència i eficàcia són les següents:

  1. Tenir un patrimoni propi, un cop deduït el valor de les càrregues i gravàmens amb valor superior a l'import dels fons públics que hagi de percebre per lliurar i distribuir entre els beneficiaris els ajuts i subvencions.
  2. Constituir garantia, per assegurar el compliment de les obligacions que estableix el Decret 13/2019, de 7 de març, pel qual es regula el règim jurídic de les garanties i dels dipòsits custodiats per la Dipositaria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per l'import que es fixi en la convocatòria.
  3. Tenir un objecte social o activitat amb relació directa amb el sector a què es dirigeixen les ajudes i subvencions.
  4. Comptar amb els mitjans materials i personals suficients per desenvolupar l'activitat de lliurament, distribució i comprovació exigibles de les ajudes i subvencions.
 

Article 18

Subcontractació de les activitats

Les convocatòries de subvenció podran preveure la subcontractació de l'activitat subvencionada fins al percentatge que estableixin cada una d'aquestes i, en tot cas, fins a un màxim del 50 % de l'import de l'activitat subvencionada.

Article 19

Deure d'informació i publicitat

1. S'ha de donar publicitat a les subvencions concedides, en els termes indicats al Reial decret 1229/2005 i a la Llei 38/2003.

2. En aquest cas, de les subvencions destinades a l'àrea d'influència socioeconòmica del Parc Nacional de Cabrera, la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat s'haurà d'atenir també al que disposa l'article 8 del Reial decret 1229/2005 pel que fa al subministrament d'informació a l'entitat Organisme Autònom Parcs Nacionals.

Article 20

Revocació i criteris de gradació

1. La revocació, total o parcial, de la subvenció pertoca si, posteriorment a la resolució d'una concessió vàlida i ajustada a dret, la persona beneficiària incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. Tot això, sens perjudici del règim sancionador que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, en els casos que l'incompliment constitueixi una infracció administrativa en matèria de subvencions.

2. La subvenció s'ha de revocar per mitjà d'una resolució de l'òrgan concedent, prèvia tramitació del corresponent procediment administratiu, que ha d'especificar la causa de revocació, el grau d'incompliment i l'import, el qual, si escau, ha de percebre finalment la persona o l'entitat beneficiària. S'entén com a resolució de revocació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d'execució pressupostària, la qual, en aquest cas, ha de contenir tots els requisits que fixa aquest punt.

3. A l'efecte de la revocació, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i la resta de criteris de gradació següents:

  1. En el cas d'execució parcial de l'activitat objecte de subvenció, el nivell de divisibilitat de l'activitat i de la finalitat pública perseguida en cada cas. En particular, s'ha de tenir en compte l'existència de mòduls, fases o unitats individualitzades que siguin susceptibles de dur-se a terme de manera independent.
  2. En el cas d'alteració de les condicions d'execució, el grau d'incidència en la satisfacció de la finalitat essencial de la subvenció. En particular, quan la subvenció s'hagi concedit per finançar despeses o inversions de naturalesa distinta, s'ha d'acceptar la compensació d'unes partides amb d'altres, llevat que la resolució de concessió estableixi una altra cosa o que afecti el compliment de la finalitat essencial de la subvenció.
  3. En el cas de falta de presentació de la documentació justificativa de la subvenció dins el termini establert o la pròrroga a què es refereix l'article 13, i sens perjudici del règim sancionador que, si escau, hi sigui aplicable, la revocació de la subvenció exigeix que, prèviament, l'òrgan competent per a la comprovació de la subvenció hagi requerit per escrit la persona beneficiària que presenti la documentació en el termini màxim de quinze dies i que la persona beneficiària no l'hagi aportada dins aquest termini addicional.
  4. En el cas d'incompliment de l'obligació de difusió publicitària, s'han d'aplicar les regles especials següents:

i. Si encara és possible complir els termes prevists inicialment, l'òrgan concedent ha de requerir la persona o l'entitat beneficiària que adopti les mesures de difusió corresponents en un termini de quinze dies com a màxim, i advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció si no les adopta.

ii. Si no és possible complir els termes prevists perquè les activitats ja s'han duit a terme, l'òrgan concedent pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que el que es preveia inicialment. En el requeriment que s'adreci a aquest efecte a la persona beneficiària s'ha de fixar un termini de quinze dies com a màxim perquè adopti les mesures, i advertir-la expressament de l'obligació de reintegrar la subvenció si no les adopta.

iii. Sens perjudici del règim sancionador que, si escau, sigui aplicable, la revocació de la subvenció exigeix que la persona beneficiària no hagi complit el requeriment a què es refereixen les regles a i b anteriors.

  1. Els criteris específics que, si s'escau, fixi la convocatòria.

Article 21

Reintegrament

El reintegrament de la subvenció es regeix pel que estableix l'article 10 del Reial decret 1229/2005 i altres normes aplicables.

Article 22

Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i les sancions que puguin derivar de l'atorgament de les subvencions que recull aquesta Ordre es regeixen pel títol IV de la Llei 38/2003.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 21 de març de 2022

El conseller de Medi Ambient i Territori Miquel Mir Gual