Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 212277
Decret 19/2023 de 27 de març de modificació del Decret 27/2014, de 27 de juny, pel qual s’aproven els Estatuts de l’entitat pública empresarial Servei d’Informació Territorial de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 8/2013, de 23 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2014, en l'article 30, crea l'ens del sector públic instrumental Servei d'Informació Territorial de les Illes Balears com una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1 b. de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

De conformitat amb l'article 30, l'entitat que es crea té com a fins generals tots els relacionats amb la cartografia i la informació territorial de competència del Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, llevat que estiguin atribuïts a altres ens del sector públic instrumental.

La Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023 ha modificat l'article 30 esmentat, amb la finalitat de canviar la denominació actual (Servei d'Informació Territorial de les Illes Balears. per la de «Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears»).

El procediment d'elaboració normativa està regulat en els articles 53 i següents de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears. L'apartat 2 de l'article 53 exclou expressament d'aquest procediment els projectes de disposicions reglamentàries de caràcter organitzatiu; no obstant això, «s'ha de dictar la resolució d'inici del procediment, els informes preceptius prevists legalment i, si n'és el cas, l'informe en relació amb la despesa pressupostària que generi» (apartat 3 de l'article 53).

Mitjançant una resolució de 26 de gener de 2023 el conseller de Medi Ambient i Territori va dictar l'inici del procediment per modificar el Decret 27/2014, de 27 de juny, pel qual s'aproven els Estatuts de l'entitat pública empresarial Servei d'Informació Territorial de les Illes Balears. Així mateix, el 15 de febrer de 2023 es va emetre l'informe previst a l'article 36.2 de la Llei 7/2010.

D'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, aquest Decret s'adequa als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació. En primer lloc, la necessitat de modificar el Decret 27/2014 sorgeix del canvi legal fet per la Llei 11/2022, que ha modificat la denominació de l'entitat pública SITIBSA; en conseqüència, és necessari adaptar els Estatuts de l'entitat. La modificació respon als principis d'eficàcia i proporcionalitat, ja que es limita bàsicament a modificar la denominació i a actualitzar les referències normatives derogades. Per altra banda, afavoreix la simplificació, atès que es redueix el nombre mínim de sessions del Consell d'Administració, que passen a ser trimestrals. També s'afavoreix la seguretat jurídica, ja que els estatuts modificats es recullen en l'annex del Decret, a fi de facilitar-ne la lectura, el coneixement i evitar la dispersió. Finalment, també s'adequa als principis d'eficiència i qualitat, atès que no s'estableixen càrregues administratives i el Decret segueix mantenint una estructura i sistemàtica clara i accessible.

Per tot això, a proposta del conseller de Medi Ambient i Territori, amb l'informe preceptiu favorable de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 27 de març de 2023,

DECRET

Article únic Modificació del Decret 27/2014, de 27 de juny, pel qual s'aproven els Estatuts de l'entitat pública empresarial Servei d'Informació Territorial de les Illes Balears

1. Es modifica la denominació de l'entitat pública empresarial Servei d'Informació Territorial de les Illes Balears continguda en els Estatuts annexats al Decret 27/2014, que passa a ser Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears, d'acord amb la disposició final tercera de la Llei 11/2022, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023.

Les referències contingudes en els Estatuts annexats al Decret 27/2014 a la denominació Servei d'Informació Territorial de les Illes Balears o al seu acrònim SITIBSA s'han d'entendre fetes a l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears.

2. Es modifica l'apartat 2 de l'article 14 dels Estatuts annexats al Decret 27/2014, que queda redactat de la manera següent:

«Amb caràcter general, el Consell d'Administració es reuneix ordinàriament una vegada per trimestre. També es pot reunir de manera extraordinària per iniciativa de la Presidència o a petició de la Gerència per causes organitzatives o de necessitat.»

3. Les remissions que els Estatuts contenen a normes actualment derogades s'han d'entendre fetes a les normes vigents que les substitueixen.

4. La modificació i l'adaptació resultants són les que consten en els Estatuts que s'adjunten com a annex.

Disposició final única Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació en Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 27 de març de 2023

  El vicepresident

El conseller de Medi Ambient i Territori

Miquel Mir Gual

(Per suplència d'acord amb l'article 7 de la Llei 1/2019,

de 31 de gener del Govern de les Illes Balears)

Juan Pedro Yllanes Suárez

 

 

ANNEX Estatuts de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1 Denominació, finalitat, naturalesa i adscripció

1. L'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1 b de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica, pròpia i diferenciada, amb plena capacitat d'actuar i autonomia de gestió, sens perjudici de la relació de tutela amb l'Administració de la Comunitat Autònoma.

L'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears pot fer servir també l'acrònim ICGIB.

2. L'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears té com a fins generals tots els relacionats amb la cartografia i la informació territorial de competència del Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, llevat que estiguin atribuïts a altres organismes del sector públic instrumental.

3. L'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears es regeix pel dret públic en la formació de la voluntat dels seus òrgans, en l'exercici de les potestats administratives que té atribuïdes i en allò que preveuen la Llei 7/2010, una altra norma amb rang de llei o aquests Estatuts. En la resta d'aspectes, es regeix pel dret privat.

4. L'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears s'adscriu a la conselleria competent en matèria d'ordenació del territori per mitjà de la Direcció General de Territori i Paisatge. Correspon a aquesta conselleria la direcció, l'avaluació i el control dels resultats de l'activitat de l'entitat.

Article 2 Principis generals

1. L'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears se sotmet als principis de legalitat, servei a l'interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s'ha d'ajustar al principi d'instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.

2. Així mateix, pel que fa a l'organització i al funcionament, s'ha de regir pels criteris que estableix la normativa reguladora del règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les singularitats que, com a entitat pública empresarial, es preveuen en el capítol III del títol I de la Llei 7/2010.

 

​​​​​​​Article 3 Potestats administratives

1. L'entitat pública empresarial Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears és un organisme públic creat sota la dependència o la vinculació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Baleares per dur a terme activitats d'execució i de gestió, tant administratives com de contingut econòmic, en règim de descentralització funcional.

2. L'entitat té les potestats administratives necessàries per acomplir els seus fins i les seves competències, fins i tot la potestat de foment.

A aquests efectes, es pot adscriure a l'entitat el personal funcionari de la Direcció General de Territori i Paisatge que sigui necessari per exercir les potestats administratives, les competències i les funcions que té atribuïdes.

L'activitat de foment, d'acord amb la previsió de l'article 42.2 de la Llei 7/2010, ha de tenir un caràcter accessori i complementari respecte de l'activitat, la finalitat o l'objecte principals de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears.

En cap cas li correspon la potestat d'expropiació.

3. Les potestats administratives atribuïdes a l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears, les han d'exercir el Consell d'Administració i la Presidència de l'entitat.

L'exercici de les funcions que impliquen l'exercici de potestats administratives correspon al personal funcionari.

Article 4 Funcions

1. Les funcions i les competències de l'organisme, tant de caràcter material com jurídic, d'acord amb el que estableixin els Estatuts i en el marc de les competències del Govern i de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ordenació del territori i cartografia, són les següents:

a. Elaborar, recopilar i distribuir la cartografia bàsica i derivada de referència de les Illes Balears, en l'àmbit de les competències de la Comunitat Autònoma, i també qualsevol altra cartografia o informació geogràfica.

b. Gestionar els registres públics de cartografia d'acord amb el que estableix la legislació vigent.

c. Crear i organitzar la cartoteca de les Illes Balears.

d. Elaborar les propostes de plans cartogràfics de les Illes Balears i de normes tècniques orientades a la interoperabilitat de les dades territorials de diferents ens i organismes públics de les Illes Balears.

e. Desenvolupar i mantenir les infraestructures físiques i tecnològiques relatives a geodèsia i sistemes de posicionament.

f. Donar suport a les conselleries, els organismes i les entitats del Govern de les Illes Balears en matèria cartogràfica i d'informació geogràfica.

g. Participar en la formació del personal al servei de les administracions públiques de les Illes Balears que hagin d'exercir tasques cartogràfiques.

h. Desenvolupar i gestionar la infraestructura de dades espacials de les Illes Balears i, en general, els sistemes d'informació geogràfica en l'àmbit del Govern de les Illes Balears.

i. Impulsar els sistemes d'informació geogràfica de les administracions públiques de les Illes Balears, i elaborar i mantenir els que li siguin encomanats, especialment els relatius als instruments de planificació territorial, urbanística i mediambiental.

j. Elaborar estudis territorials i assessorar les administracions públiques en matèria d'informació territorial.

k. Coordinar-se i relacionar-se amb organismes de naturalesa semblant d'altres comunitats autònomes, de l'Estat o internacionals.

l. Executar els convenis que se subscriguin en les matèries pròpies de les seves competències, i també les funcions que li encomani l'Administració de la Comunitat Autònoma o que se li atribueixin en virtut de convenis subscrits amb l'Administració General de l'Estat, els consells insulars, les corporacions locals i qualsevol altra entitat pública o privada.

m. Exercir qualsevol altra funció que estigui relacionada amb les esmentades en les lletres anteriors o que en sigui complementària.

2. En el marc de les competències pròpies dels consells insulars i dels municipis, l'entitat pot concertar els instruments de col·laboració o cooperació que preveu la legislació, especialment els convenis de col·laboració i els plans i els programes conjunts.

3. L'entitat pública empresarial Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears, competent per desenvolupar i gestionar els sistemes d'informació geogràfica en l'àmbit del Govern de les Illes Balears, serà l'encarregada de definir els estàndards i els criteris comuns aplicables als sistemes d'informació que es desenvolupin en tots els departaments de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats que en depenen.

 

​​​​​​​Article 5 Forma de gestió

Per dur a terme els fins, les accions i les activitats pròpies, l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears pot dur a terme les actuacions en forma de gestió directa, indirecta o mixta, i també participar en la constitució de negocis, societats, consorcis i empreses o entitats públiques o privades, de conformitat amb la normativa que sigui aplicable.

Article 6 Mitjà propi i servei tècnic

1. De conformitat amb el que preveu l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears té el caràcter de mitjà propi i servei tècnic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d'organismes de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma que, d'acord amb la Llei 9/2017, esmentada, s'hagin de considerar poders adjudicadors, sempre que es compleixin les condicions a què es refereix l'apartat 3 següent i d'altres que preveu la normativa aplicable.

2. A aquests efectes, qualsevol de les administracions o entitats esmentades en l'apartat anterior pot encarregar a la societat l'execució de qualsevol actuació material relacionada amb les funcions de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears a què es refereix l'article 4 d'aquests Estatuts, sense que, per la seva banda, l'entitat pugui participar en cap licitació de contractació pública convocada per aquestes administracions o organismes instrumentals.

La contraprestació a favor de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears per raó dels encàrrecs de gestió que rebi d'aquests poders adjudicadors s'ha d'ajustar a les tarifes aprovades per l'Administració autonòmica, les quals s'han de calcular en funció dels costs reals imputables a l'execució dels projectes, tenint en compte especialment la informació que, a aquest efecte, aporti l'entitat. En tot cas, les tarifes aplicables a cadascun dels encàrrecs s'han d'aprovar amb anterioritat a la formalització dels actes o acords que continguin els encàrrecs, per mitjà d'una resolució de la persona titular de la conselleria a la qual està adscrita l'entitat.

Article 7 Encàrrecs de gestió

Els encàrrecs de gestió interadministratius que no tinguin el caràcter onerós propi dels encàrrecs a què es refereix l'article 6 d'aquests Estatuts, es regeixen pel que estableix l'article 11 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, en relació amb l'article 30 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

TÍTOL II L'ORGANITZACIÓ

Capítol I L'estructura orgànica

Article 8 Òrgans de direcció

· Els òrgans de direcció de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears són els següents:

a. La Presidència

b. La Vicepresidència

c. El Consell d'Administració

d. La Gerència

· Prèviament a la contractació de la persona titular de la Gerència, la Direcció General de Pressuposts i Finançament i la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis han d'emetre un informe sobre els aspectes pressupostaris i de legalitat de la contractació que es proposi, respectivament, d'acord amb l'article 20.5 de la Llei 7/2010.

· En la composició dels òrgans de direcció s'ha de fomentar la presència equilibrada d'homes i dones.

 

 

​​​​​​​Capítol II La Presidència

Article 9 La Presidència

La Presidència és l'òrgan unipersonal superior de direcció de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears. Aquest càrrec recau en la persona titular de la conselleria competent en matèria d'ordenació del territori.

Article 10 Funcions

1. Les funcions de la Presidència de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears són les següents:

a. Exercir la màxima representació de l'entitat, sens perjudici de la representació ordinària, que correspon a la Gerència.

b. Exercir l'alta direcció i la inspecció.

c. Presidir el Consell d'Administració, convocar-ne i aixecar-ne les sessions, fixar-ne l'ordre del dia, moderar les reunions, dirigir les deliberacions i dirimir els empats amb el vot de qualitat.

d. Assegurar l'acompliment de les lleis i la regularitat de les deliberacions, i vetllar perquè es compleixin els acords adoptats.

e. Representar l'entitat i el Consell d'Administració en judici o fora d'aquest, en qualsevol acte o contracte, sens perjudici que per a un supòsit concret i mitjançant un acord de la Presidència o del Consell d'Administració s'atorgui aquesta representació a la Vicepresidència o a la Gerència.

f. Exercir, per raons d'urgència o circumstàncies especials, qualsevol facultat que correspongui al Consell d'Administració i donar-n'hi compte a l'efecte de la ratificació.

g. Signar qualsevol classe d'actes i convenis conforme als acords adoptats pel Consell d'Administració, sens perjudici que pugui delegar-ne la signatura.

h. Exercir totes les facultats que, en matèria de contractació, hi delegui el Consell d'Administració.

i. Resoldre els recursos potestatius de reposició interposats contra els actes administratius propis.

j. Exercir les facultats que, si escau, hi delegui el Consell d'Administració.

2. La Presidència pot delegar les funcions pròpies en la Vicepresidència o en la Gerència, llevat de les que es preveuen en les lletres b i f de l'apartat anterior i de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei.

 

Capítol III La Vicepresidència

Article 11 La Vicepresidència

1. La Vicepresidència de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears recau en la persona titular de la direcció general competent en matèria d'ordenació del territori.

2. La persona titular de la Vicepresidència exerceix les funcions que, si escau, li delegui la Presidència o el Consell d'Administració.

3. La persona titular de la Vicepresidència substitueix la de la Presidència en els casos d'absència, vacant, malaltia o una altra impossibilitat. En el cas que no hi hagi Vicepresidència, l'ha de substituir la persona titular de l'òrgan directiu de la conselleria competent en matèria d'ordenació del territori de més antiguitat o edat, per aquest ordre.

 

Capítol IV El Consell d'Administració

Article 12 Composició

1. El Consell d'Administració és l'òrgan col·legiat superior de direcció de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears, i està format per un mínim de set membres i un màxim de tretze. En són membres la persona titular de la Presidència de l'entitat, i de la Vicepresidència si n'hi ha, i els vocals.

2. Els vocals del Consell d'Administració són:

a. La persona titular de la secretaria general de la conselleria competent en matèria d'ordenació del territori.

b. La persona titular, si n'hi ha, de la secretaria general adjunta de la conselleria competent en matèria d'ordenació del territori.

c. Una persona en representació de la conselleria competent en matèria d'hisenda, designada per la persona que n'és titular.

d. La persona titular de la Presidència de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

e. Una persona en representació del Departament Jurídic o dels serveis jurídics de la conselleria competent en matèria d'ordenació del territori, designada per la persona titular de la conselleria.

f. Fins a un màxim de sis vocals més, designats lliurament per la persona titular de la conselleria competent en matèria d'ordenació del territori, que pot designar suplents, si ho estima adequat.

3. Les resolucions de nomenament dels vocals que no ho siguin per raó del càrrec que ocupen han d'incloure les persones que han de suplir-los en els casos d'absència, vacant, malaltia o un altre impediment legal.

4. Ha d'assistir a les sessions, per a tasques d'assessorament jurídic dels òrgans directius, amb veu però sense vot, una persona en representació de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sens perjudici que l'Advocacia pugui delegar aquestes funcions en un membre del servei que tingui atribuït l'assessorament jurídic de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears.

5. Així mateix, han d'assistir a les sessions del Consell d'Administració, amb veu però sense vot:

a. La persona titular de la Gerència.

b. El personal tècnic de l'entitat o de la conselleria d'adscripció relacionat amb els assumptes que s'hagin de tractar d'acord amb l'ordre del dia, per decisió de la Presidència, ja sigui a iniciativa pròpia o a proposta de qualsevol dels membres del Consell d'Administració.

6. Els acords que, si escau, adopti el Consell d'Administració per establir les indemnitzacions per raó de l'assistència a les sessions s'han de subjectar al que disposa l'article 20.3 de la Llei 7/2010 i al que estableixi anualment la llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 13 Funcions

1. El Consell d'Administració té les funcions següents:

a. Dirigir el funcionament de l'entitat, sens perjudici de les funcions dels altres òrgans de direcció.

b. Aprovar el pla d'actuació anual de l'entitat.

c. Aprovar l'avantprojecte dels pressuposts d'explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, els projectes d'inversions reals i financeres que s'hagin de fer o començar durant l'exercici, i també les propostes de modificacions dels pressuposts i dels projectes d'inversió.

d. Aprovar la memòria de la gestió anual de l'entitat i la liquidació anual del pressupost vençut.

e. Aprovar els comptes anuals.

f. Aprovar el pla financer anual que exigeix l'article 11.4 de la Llei 7/2010.

g. Aprovar, amb les autoritzacions prèvies que pertoquin, els emprèstits, les operacions de crèdit, els endeutaments i la resta d'operacions financeres per a un finançament adequat de les activitats de l'entitat, amb les limitacions que estableix l'article 12 de la Llei 7/2010.

h. Acordar les mesures adequades per administrar els béns i els drets de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears, i també aprovar l'adquisició, la venda, la permuta, l'arrendament, la cessió gratuïta i onerosa i el gravamen dels béns i els drets de l'organisme i, en general, qualsevol tipus de negocis jurídics sobre aquests, en els termes de la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

i. Actuar com a òrgan de contractació de l'entitat, sens perjudici de la delegació o la desconcentració.

j. Acordar la subscripció de convenis amb persones o entitats públiques o privades.

k. Proposar que es creïn taxes, i també aprovar les quanties dels preus públics que, si escau i per raó de la prestació de serveis en règim de dret administratiu, s'estableixin mitjançant una ordre de la persona titular de la conselleria d'adscripció.

l. Aprovar els preus privats que corresponguin per la prestació de serveis en règim de dret privat.

m. Decidir la participació de l'entitat en negocis, societats, consorcis, entitats o empreses públiques o privades per acomplir millor els fins, i també la constitució d'unes i altres, i fixar-ne les normes i les condicions, de conformitat amb la legislació aplicable.

n. Aprovar, a proposta de la Gerència, la relació de llocs de treball de l'entitat d'acord amb la Llei 3/2007, de 27 de març, de funció pública de les Illes Balears.

o. Aprovar els criteris bàsics de selecció del personal, d'acord amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat en el marc de la normativa vigent.

p. Convocar i atorgar subvencions, de conformitat amb les bases reguladores aprovades, si escau, mitjançant una ordre del conseller competent en matèria d'ordenació del territori.

q. Autoritzar i exercir les accions administratives i judicials que corresponguin a l'entitat, llevat dels casos d'urgència.

r. Sol·licitar informació a altres òrgans sobre actuacions que es duguin a terme per complir els acords.

s. Nomenar, si escau, el membre del Consell d'Administració que hagi de formar part del Comitè d'Auditoria que, si s'escau, es constitueixi.

t. Resoldre els recursos potestatius de reposició interposats contra els actes administratius que hagi dictat.

u. Resoldre els expedients disciplinaris relatius al personal.

v. Qualsevol altra funció que correspongui a l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears, o que li pugui correspondre, que no estigui expressament reservada a altres òrgans.

2. El Consell d'Administració pot delegar, amb caràcter permanent o temporal, les funcions pròpies en la Presidència, la Vicepresidència o la Gerència, llevat de les que estableixen les lletres b, c, d, e, f, g, m, n i o de l'apartat anterior i de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei.

Article 14 Règim de funcionament

1. El règim de constitució, convocatòria, funcionament i adopció d'acords del Consell d'Administració és el que preveu per als òrgans col·legiats la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. Amb caràcter general, el Consell d'Administració es reuneix ordinàriament una vegada per trimestre. També es pot reunir de manera extraordinària per iniciativa de la Presidència o a petició de la Gerència per causes organitzatives o de necessitat.

3. La Presidència té vot de qualitat en cas d'empat.

 

Capítol V La Gerència

Article 15 Gerència

1. La Gerència és un òrgan unipersonal de direcció de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears, jeràrquicament inferior a la Presidència i al Consell d'Administració.

2. Correspon al Consell d'Administració, per mitjà d'un acord, nomenar i disposar el cessament de la persona titular de la Gerència, a proposta de la Presidència de l'entitat. El nomenament i el cessament s'han de comunicar al Consell de Govern i s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. La contractació de la persona que ha de ser titular de la Gerència requereix els informes previs que preveu l'article 20.5 de la Llei 7/2010.

4. En el cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altre impediment de la persona titular de la Gerència, l'ha de substituir la que designi el Consell d'Administració a proposta de la Presidència.

Article 16 Funcions

1. En general, corresponen a la Gerència les facultats de direcció, administració i gestió ordinària de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears, i també les funcions executives, de conformitat amb el acords del Consell d'Administració, sens perjudici de les funcions reservades a l'òrgan col·legiat i a la Presidència.

2. En particular, la Gerència té les funcions següents:

a. Auxiliar la Presidència en l'exercici de les seves funcions.

b. Fer-se càrrec de la representació ordinària de l'empresa, en judici i fora d'aquest, en qualsevol classe d'actes i contractes.

c. Exercir la direcció del personal, i la direcció tècnica, la direcció administrativa i la inspecció de tots els serveis i les dependències de l'entitat.

d. Elaborar, i elevar al Consell d'Administració, el pla d'actuació anual de l'entitat, el pla financer anual, l'avantprojecte de pressuposts d'explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, els projectes d'inversions reals i d'operacions financeres, la liquidació dels comptes, la memòria explicativa de la gestió anual, els comptes anuals, la relació de llocs de treball i qualsevol acte o acord que requereixi l'aprovació del Consell d'Administració.

e. Elevar al Consell d'Administració l'informe sobre els projectes d'activitat, els pressuposts, les adquisicions, els estudis i els serveis de l'entitat que li encarregui el Consell d'Administració.

f. Proposar al Consell d'Administració la formalització d'emprèstits, les operacions de crèdit, els endeutaments i la resta d'operacions financeres que convinguin a l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears.

g. Autoritzar les despeses i ordenar els pagaments, dins els límits pressupostaris, d'acord amb la normativa sobre finances i els límits que acordi el Consell d'Administració.

h. Proposar al Consell d'Administració l'autorització de les despeses i dels pagaments de quantia superior a la que determini el Consell d'Administració.

i. Proposar a la persona titular de la conselleria d'adscripció de l'entitat o, si escau, al Consell de Govern mitjançant una proposta de la conselleria d'adscripció, l'autorització de la iniciació dels expedients de despesa dels quals puguin derivar obligacions econòmiques superiors a la quantitat que fixa l'article 15.2 de la Llei 7/2010.

j. Proposar al Consell d'Administració l'aprovació dels plecs de condicions generals (plecs de clàusules administratives) i del plecs de prescripcions tècniques que han de regir la contractació.

k. Vetllar pel cobrament dels cànons, les taxes i els preus que siguin aplicables.

l. Aprovar els projectes d'obres, serveis i subministraments.

m. Elaborar els informes sobre els estudis i les propostes que se li encomanin o s'estableixin reglamentàriament, i presentar-los al Consell d'Administració.

n. Informar la Presidència i el Consell d'Administració de totes les qüestions que afectin la gestió de l'entitat.

o. Retre comptes detallats de la gestió al Consell d'Administració.

p. Subministrar a la conselleria d'adscripció la informació que exigeix l'article 14 de la Llei 7/2010, i donar-ne compte al Consell d'Administració.

q. Trametre a la conselleria d'adscripció el pla d'actuació anual aprovat pel Consell d'Administració.

r. Elaborar l'informe anual d'activitat, presentar-lo davant el Consell d'Administració i la conselleria d'adscripció, i signar la declaració de garantia i responsabilitat sobre l'activitat de l'entitat que exigeix l'article 18 de la Llei 7/2010.

s. Contractar el personal de l'entitat, amb les autoritzacions o els informes previs que exigeix la legislació vigent, i extingir les relacions laborals. D'ambdós casos s'ha de donar compte al Consell d'Administració.

t. Qualsevol altra facultat que, si s'escau, el Consell d'Administració o la Presidència li atribueixi expressament o hi delegui.

 

TÍTOL III EL RÈGIM ECONÒMIC I FINANCER

Article 17 Règim juridicofinancer

El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, d'intervenció i de control de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears, és el següent:

a. El capítol III del títol preliminar de la Llei 7/2010.

b. Les normes específiques que, en relació amb les entitats públiques empresarials, estableix la legislació economicofinancera.

c. Els preceptes que continguin les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de cada exercici relatius a l'activitat financera de les entitats públiques empresarials.

d. Les particularitats que preveu aquest títol.

Article 18 Recursos econòmics

L'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears disposa dels recursos econòmics següents:

a. Els béns i els drets que constitueixen el patrimoni.

b. Els productes i les rendes d'aquest patrimoni.

c. Els ingressos ordinaris i extraordinaris que la normativa vigent li autoritzi a percebre.

d. Les transferències, corrents o de capital, que té assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma o en altres administracions o entitats públiques.

e. Els ingressos procedents de preus públics o privats per la prestació dels serveis relacionats amb les finalitats pròpies, com també de les taxes que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableixi que li pertoquen com a subjecte actiu.

f. Les participacions o els ingressos que procedeixin de convenis o concerts amb altres organismes, entitats o persones públiques o privades.

g. Les subvencions, corrents o de capital, d'administracions o entitats públiques.

h. Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, d'entitats privades o particulars.

i. Els derivats de l'endeutament, a curt o a llarg termini, i altres operacions financeres, en els termes que estableix la normativa vigent.

j. Qualsevol altre que se li atribueixi.

​​​​​​​Article 19 Comptes anuals i subministrament d'informació

1. Correspon a la Gerència de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears formular els comptes anuals de l'entitat en el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l'exercici i elevar-los al Consell d'Administració perquè els aprovi. També li correspon trametre'ls a la Intervenció General en el termini de deu dies des que s'hagin formulat, i, posteriorment, en el termini de deu dies des que s'hagin aprovat.

2. Correspon al Consell d'Administració de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears aprovar els comptes anuals de l'entitat en el termini màxim de sis mesos comptadors des del tancament de l'exercici, una vegada emès i presentat, si escau, l'informe d'auditoria o de control financer corresponent.

3. Així mateix, correspon a la Gerència formular la liquidació del pressupost, elevar-la al Consell d'Administració perquè l'aprovi i trametre-la a la Intervenció General juntament amb els comptes anuals.

4. L'obligació de subministrament d'informació que exigeix l'article 14 de la Llei 7/2010 correspon a la Gerència.

 

TÍTOL IV EL RÈGIM DEL PERSONAL

Article 20 Personal de l'entitat

1. El personal al servei de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears pot ser:

a. Laboral

b. Funcionari

2. No es pot nomenar personal eventual.

Article 21 Personal laboral

1. El personal laboral propi de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears es regeix, a més de per les disposicions de l'Estatut bàsic de l'empleat públic que li siguin aplicables i la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d'aquesta naturalesa, per la Llei 7/2010 i les normes que la despleguin i per les normes d'ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que ho disposin expressament.

2. La selecció d'aquest personal s'ha d'ajustar als sistemes i als procediments que estableix la legislació de funció pública de les Illes Balears.

Article 22 Personal funcionari

1. L'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears pot disposar del personal funcionari de l'Administració de la Comunitat Autònoma o dels organismes autònoms que li sigui adscrit, i també del personal funcionari de qualsevol administració pública que s'hi incorpori mitjançant qualsevol procediment de provisió i d'ocupació de llocs de treball, d'acord amb la normativa de funció pública de la Comunitat Autònoma.

2. Aquest personal es regeix pel que disposa la normativa de funció pública.

 

​​​​​​​Article 23 Ordenació dels recursos humans

1. L'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears ha de disposar d'una relació de llocs de treball pròpia, com a instrument d'ordenació dels recursos humans, que ha d'incloure tot el personal al servei de l'entitat.

El Consell d'Administració, a proposta de la Gerència i d'acord amb la Llei 3/2007, és l'òrgan competent per aprovar la relació de llocs de treball.

2. L'estructura orgànica de l'entitat i les funcions i dependències del personal, les ha de determinar el Consell d'Administració, respectant l'organització bàsica que estableixen aquests Estatuts.

 

TÍTOL V EL RÈGIM PATRIMONIAL

Article 24 Patrimoni

1. El règim patrimonial de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears és el que preveu la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. El patrimoni de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears està constituït pels béns següents:

a. Els béns propis que adquireixi en el curs de la gestió necessaris per acomplir les finalitats pròpies.

b. Els béns que li cedeixi qualsevol persona jurídica pública o privada.

c. Els béns que li adscrigui l'Administració de la Comunitat Autònoma o qualsevol persona jurídica pública.

3. L'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears ha d'elaborar un inventari de béns propis, i trametre'n una còpia íntegra validada a la direcció general competent en matèria de patrimoni. Les variacions que s'hi produeixin s'han de comunicar a la direcció general esmentada.

 

TÍTOL VI EL RÈGIM DE CONTRACTACIÓ

Article 25 Règim aplicable

El règim de contractació de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears és el que es preveu en la normativa bàsica estatal de contractes del sector públic i en la normativa autonòmica sobre contractació, juntament amb el que s'estableix en aquest títol.

Article 26 Òrgan de contractació

L'òrgan de contractació de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears és el Consell d'Administració, sens perjudici del que estableix la normativa autonòmica en matèria de contractació centralitzada.

Les funcions que li corresponen com a òrgan de contractació es poden desconcentrar o delegar en la Presidència o la Gerència, en els termes que estableix la legislació reguladora del règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

Article 27 Mesa de contractació

1. La mesa de contractació, en els supòsits en què s'hagi de constituir, té la composició següent:

a. La Gerència, que actua com a president o presidenta de la mesa.

b. La persona responsable de la contractació administrativa de l'entitat, que actua com a secretari o secretària.

c. Una persona en representació de la Intervenció General, sens perjudici que aquesta hi delegui un membre de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears que tingui assignades les funcions de control econòmic.

d. Una persona en representació de la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sens perjudici que aquesta hi delegui un membre del servei que tingui atribuït l'assessorament jurídic de l'entitat.

e. Una persona en representació del servei promotor de l'expedient.

2. En el cas que el Consell d'Administració desconcentri les funcions que li corresponen com a òrgan de contractació o les delegui en la Gerència, ha d'actuar com a president o presidenta de la mesa de contractació qui designi la Presidència de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears.

 

TÍTOL VII LA REVISIÓ D'ACTES EN VIA ADMINISTRATIVA, LES RECLAMACIONS PRÈVIES I LA RESPONSABILITAT PATRIMONIAL

Article 28 Recursos administratius

1. El règim de recursos administratius és el que preveu la legislació reguladora del règim jurídic i del procediment administratiu en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici del que estableix aquest article.

2. Els actes subjectes a dret administratiu dictats pel Consell d'Administració o per la Presidència de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears exhaureixen la via administrativa.

3. Contra els actes dictats pels òrgans de l'entitat en matèria economicoadministrativa, les persones interessades poden interposar una reclamació economicoadministrativa davant la Junta Superior d'Hisenda o un recurs de reposició davant el mateix òrgan que els va dictar.

Article 29 Revisió d'ofici

1. Els procediments de revisió d'actes nuls de ple dret han de ser iniciats d'ofici per l'òrgan autor de l'acte o a sol·licitud de la persona interessada.

2. Són competents per resoldre els procediments de revisió d'ofici els òrgans següents:

a. La persona titular de la conselleria d'adscripció respecte dels actes dictats pel Consell d'Administració.

b. El Consell d'Administració respecte dels actes dictats per la Presidència.

Article 30 Declaració de lesivitat

1. Els procediments de declaració de lesivitat dels actes anul·lables, els ha d'iniciar l'òrgan autor de l'acte.

2. Són competents per resoldre els procediments de declaració de lesivitat els òrgans següents:

a. La persona titular de la conselleria d'adscripció respecte dels actes dictats pel Consell d'Administració.

b. El Consell d'Administració respecte dels actes dictats per la Presidència.

Article 31 Reclamacions prèvies a la via civil o laboral

Les reclamacions prèvies a la via judicial civil o laboral, les ha de resoldre el Consell d'Administració.

Article 32 Responsabilitat patrimonial

1. Els procediments de reclamació de danys i perjudicis contra l'entitat s'han de tramitar de conformitat amb el que estableix la normativa sobre responsabilitat patrimonial.

2. L'inici i la resolució d'aquests procediments corresponen al Consell d'Administració.

 

TÍTOL VIII EL RÈGIM DE L'ASSESSORAMENT JURÍDIC I DE DEFENSA EN JUDICI

Article 33 Assessorament jurídic

1. L'assessorament jurídic de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears correspon, en primer terme, al personal propi que tingui atribuïda aquesta funció en la relació de llocs de treball, el qual podrà rebre el suport del servei jurídic de la conselleria d'adscripció.

2. Això no obstant, la secretaria general de la conselleria d'adscripció de l'entitat pot demanar a l'Advocacia de la Comunitat Autònoma que emeti un informe jurídic en els casos d'especial transcendència, amb l'informe previ del servei jurídic de la conselleria, que s'ha de pronunciar sobre la transcendència de l'assumpte i sobre el fons de la qüestió des del punt de vista jurídic.

Article 34 Representació i defensa en judici

1. La representació i la defensa en judici de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears corresponen als advocats de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma només si s'ha subscrit el conveni d'assistència jurídica corresponent.

2. A manca de conveni, la representació i la defensa en judici es poden encomanar als lletrats assessors dels serveis jurídics de l'entitat o a lletrats col·legiats externs designats per a casos o àmbits concrets, que han d'actuar conforme a les instruccions que el Consell d'Administració fixi a aquest efecte.

 

TÍTOL IX L'EXTINCIÓ I LA LIQUIDACIÓ

Article 35 Causes

L'extinció i la liquidació de l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de les Illes Balears es regeixen per l'article 37 de la Llei 7/2010.