Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 467228
Decret 36/2022, de 22 d’agost, pel qual s’estableixen els principis generals de funcionament dels serveis d’orientació professional i es regulen els requisits que han d’acreditar per a la inscripció posterior en el Registre d’entitats i els serveis d’orientació professional i els serveis complementaris

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL I

L'article 149.1.7 de la Constitució atribueix a l'Estat la competència exclusiva sobre legislació laboral, sens perjudici que l'executin els òrgans de les comunitats autònomes. Per mitjà del Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre (BOE núm. 291, de 5 de desembre), l'Administració de l'Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències en matèria de gestió del treball, de l'ocupació i de la formació, que anteriorment gestionava l'Institut Nacional d'Ocupació (INEM), de conformitat amb l'article 12.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció de la Llei orgànica 9/1994, de 24 de març (actualment, la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, en l'article 32.11). Aquestes competències es varen assumir per mitjà del Decret 136/2001, de 14 de desembre, d'assumpció i distribució de les competències transferides de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 136, de 27 de desembre).

D'acord amb l'assumpció de competències, es va dictar la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), modificada en diverses ocasions, la darrera de les quals és mitjançant la disposició final setena de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2015. S'hi disposa que el SOIB té com a finalitat planificar, gestionar i coordinar les polítiques d'ocupació, amb funcions concretes d'informació, d'orientació i d'intermediació en el mercat laboral, i també fomentar l'ocupació en tots els seus vessants i desenvolupar la formació professional per a l'ocupació.

D'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost), modificat mitjançant el Decret 25/2021, de 8 de març (BOIB núm. 33, de 9 de març), la competència en l'àmbit material de la gestió del treball correspon a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, a la qual s'adscriu el SOIB, en virtut del Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 131, de 25 de juliol).

II

La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, estableix els principis bàsics de la contractació, l'acció concertada i la cooperació directa dels serveis a les persones en l'àmbit social que formalitzin les administracions públiques competents a les Illes Balears, amb la finalitat de proveir uns serveis de qualitat a la ciutadania.

Dins el concepte de «serveis a les persones en l'àmbit social», s'hi inclou el servei d'orientació professional, recollit en la cartera comuna del serveis a les persones en l'àmbit social del Sistema Nacional d'Ocupació, que s'adreça a col·lectius especialment vulnerables, com ara els col·lectius amb discapacitat, els col·lectius amb dificultats especials d'inserció laboral, les persones amb diagnòstic de salut mental, etc.

La disposició final segona de la Llei 12/2018 fixa un doble manament dirigit a l'executiu autonòmic, per tal que, en el termini màxim de devuit mesos des de l'entrada en vigor del text legal, dictàs, d'una banda, la normativa de creació i de funcionament del registre d'entitats que poden optar a l'acció concertada en els serveis d'orientació professional i, de l'altra, determinàs els requisits per obtenir l'acreditació administrativa oportuna per prestar el servei objecte de l'acció concertada.

Per un altre costat, el Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, mitjançant el qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, detalla en l'article 14 les funcions del Sistema Nacional d'Ocupació. Entre aquestes funcions, hi figura determinar i tenir actualitzada una cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació que han de prestar els serveis públics d'ocupació, que garanteixi a tot l'Estat espanyol l'accés, en condicions d'igualtat, a un servei públic i gratuït d'ocupació.

És mitjançant el Reial decret 7/2015, de 16 de gener, que s'aprova la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació. S'hi regulen els principis i els requisits mínims als quals s'han d'ajustar els serveis que conformen el Sistema Nacional d'Ocupació, i es fixen els aspectes bàsics dels serveis complementaris que estableixin els serveis públics d'ocupació per al seu àmbit territorial.

La cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació està integrada, entre altres serveis, pels d'orientació professional. Per a cadascun dels serveis, se n'estableixen l'objecte i les activitats que es preveu que s'han de prestar, com a mínim, per als usuaris dels serveis públics d'ocupació: persones, desocupades o ocupades, i també empreses, independentment de la forma jurídica.

Així mateix, s'hi regulen les condicions de prestació del servei i s'hi defineix el servei d'orientació professional com un servei integral que té per objecte la informació, el diagnòstic de la situació individual, l'assessorament, la motivació i l'acompanyament en les transicions laborals, des de l'educació cap al món laboral o bé entre les diverses situacions d'ocupació i desocupació que es poden donar al llarg de la vida laboral. Aquest servei té per finalitats ajudar els usuaris a millorar l'ocupabilitat, promoure'n la carrera professional i facilitar-ne la contractació o orientar cap a l'autoocupació.

El desplegament normatiu del Reial decret 7/2015 esmentat s'ha concretat en l'Ordre ESS/381/2018, de 10 d'abril, per la qual s'aprova la Guia tècnica de referència per desplegar els protocols de la cartera comuna dels serveis del Sistema Nacional d'Ocupació. En aquesta Ordre es concreta la guia tècnica per al servei d'orientació professional, en què es defineixen les activitats específiques, així com els criteris per accedir-hi i les condicions perquè les entitats col·laboradores habilitades per a l'activitat prestin aquest servei.

III

Pel que fa als aspectes substantius, aquest Decret té com a finalitat donar compliment al mandat legislatiu que estableix l'article 5 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, a regular els requisits relatius a l'acreditació del servei d'orientació professional.

El fet de fixar els requisits per obtenir l'acreditació oportuna ha de possibilitar a les entitats inscriure's en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i els serveis complementaris, i conèixer els procediments d'acreditació de serveis i d'habilitació d'entitats per poder accedir a l'acció concertada.

IV

Aquest Decret consta de vuit articles, una disposició addicional i dues disposicions finals.

L'article 1 estableix l'objecte de la norma; l'article 2 especifica els principis generals de funcionament dels serveis d'orientació professional; l'article 3 conté les definicions de la terminologia emprada; l'article 4 regula la tipologia dels col·lectius que s'han d'atendre en els serveis d'orientació professional; l'article 5 es refereix a les condicions funcionals dels serveis d'orientació professional; l'article 6 disposa quins són els recursos humans i els perfils professionals de les persones amb què cal dur a terme el servei d'orientació professional; l'article 7 fa referència a les ràtios mínimes per a cada unitat d'orientació, en funció del col·lectiu que s'hi ha d'atendre i, l'article 8 determina les instal·lacions, els mitjans i les infraestructures de què han de disposar les entitats.

Així mateix, el Decret conté una disposició addicional única relativa a l'ús del llenguatge harmònic amb el principi d'igualtat de gènere, i dues disposicions finals, que fan referència al desplegament normatiu i a l'entrada en vigor, respectivament.

V

D'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest Decret s'adequa als principis de bona regulació en l'exercici de la iniciativa reglamentària.

En primer lloc, compleix els principis de necessitat i eficàcia atesa l'encomana feta en la disposició final segona de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, que estableix que en el termini màxim de devuit mesos, el Govern ha d'aprovar el reglament en el qual es regulin els requisits per a l'acreditació per poder optar a l'acció concertada en els serveis d'orientació professional.

En virtut del principi de proporcionalitat, aquest Decret conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que ha de cobrir la norma, una vegada s'ha constatat que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que no imposin menys obligacions a les persones destinatàries. La norma compleix aquest principi, atès que les dades recollides són les mínimes i les imprescindibles per complir la finalitat pretesa.

A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, aquest Decret completa el marc regulador que disposa la Llei 12/2018 per tal de poder establir el servei d'orientació professional mitjançant el sistema de l'acció concertada, ja que és imprescindible regular els requisits de l'acreditació d'aquest mateix servei.

Tenint en compte el principi de transparència en l'elaboració de la norma, s'ha previst la possibilitat que les persones destinatàries hi tenguin una participació activa, a través dels tràmits d'audiència i d'informació pública corresponents, que preveu l'article 58 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

En aplicació del principi d'eficiència, aquest Decret no suposa noves càrregues administratives per a les persones administrades, ja que es limita a regular els principis generals i els requisits que han de complir els serveis d'orientació professional per poder ser acreditats i inscrits posteriorment en el Registre corresponent, per tal de poder optar a l'acció concertada.

Així mateix, d'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, aquest Decret s'ajusta als principis de qualitat i de simplificació, atès que el contingut s'hi expressa de manera clara i precisa, sense estendre's en la redacció, per facilitar que s'entengui.

Per tot això, a proposta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, consultat el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i, havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 22 d'agost de 2022, dict el següent

DECRET

Article 1 Objecte

L'objecte d'aquest Decret és regular els principis generals de funcionament dels serveis d'orientació professional i els requisits que aquests serveis han de complir per ser acreditats i, posteriorment, inscrits en el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i els serveis complementaris.

Article 2 Principis generals de funcionament dels serveis d'orientació professional

El funcionament dels serveis d'orientació professional es regeix pels principis següents:

a) Motivació, per afavorir el desenvolupament de l'autonomia individual.

b) Intimitat: l'actuació i la intervenció han de respectar i garantir el dret a la intimitat.

c) Integració: procés dinàmic i multifuncional que possibilita a les persones que es troben en situació de vulnerabilitat, a participar en el nivell mínim del benestar social i vital.

d) Professionalització: el personal dels serveis ha de tenir la qualificació tècnica corresponent al seu nivell professional.

e) Globalitat: l'atenció que es presti ha de ser integral i ha d'incloure aspectes sanitaris, psicològics, socials, culturals, ambientals, i altres d'anàlegs.

f) Atenció personalitzada: s'ha de dispensar atenció personalitzada adaptada a les necessitats de cadascú.

g) Confidencialitat, respecte de tot el que es refereix a les persones.

h) Col·laboració amb l'Administració, per la qual s'han d'aportar totes les dades i els informes que se sol·licitin, amb caràcter periòdic o puntual.

i) Adequació: els serveis s'han d'adequar a les necessitats de les persones ateses.

j) Normalització: la vida de les persones usuàries s'ha d'ajustar tant com sigui possible a la conducta i a les pautes de vida que la ciutadania considera quotidianes.

k) Participació: s'ha de potenciar la participació en les activitats i en el funcionament del servei.

l) Adaptació: els serveis han d'estar adaptats funcionalment a les condicions de les persones usuàries.

m) Equitat: reconèixer les condicions i les característiques específiques de cadascú i oferir un tracte equivalent creant accions que afavoreixin la igualtat d'oportunitats.

Article 3 Definicions

Als efectes d'aquest Decret s'entén per:

a) Servei d'orientació professional: servei integral que té per objecte informar, diagnosticar la situació individual, assessorar, motivar i acompanyar en les transicions laborals, des de l'educació cap al món laboral o bé entre les diverses situacions d'ocupació i desocupació que es poden donar al llarg de la vida laboral, d'acord amb l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, per a cada un dels col·lectius definits en aquest Decret. Aquest servei està compost inicialment per una unitat d'orientació o per més d'una, i es pot incrementar posteriorment per mitges unitats o per unitats completes.

b) Àmbit territorial comunitari: entitat habilitada que presta el servei acreditat almenys en dues illes.

c) Àmbit territorial insular: entitat habilitada que presta el servei acreditat en una illa.

d) Unitat d'orientació: conjunt de recursos humans, materials i metodològics, organitzats en dispositius distribuïts territorialment, a través dels quals es duen a terme i es gestionen accions d'orientació professional, d'acord amb les ràtios de places que estableix l'article 7 d'aquest Decret.

e) Ràtio: nombre mínim de places que s'assignen a una unitat d'orientació durant els dotze mesos que completen l'anualitat de referència.

f) Persona usuària atesa: persona donada d'alta al servei d'orientació professional que s'ajusta al perfil del col·lectiu atès i que, després d'haver participat en la fase inicial diagnòstica, signa l'acord personal i el pla de treball inicial que preveu l'entitat (amb una durada mínima de tres hores).

g) Plaça ocupada: plaça assignada a una o més persones usuàries ateses.

h) Jornada laboral completa: correspon al treball efectiu del 100 % de la jornada d'acord amb el conveni col·lectiu aplicable.

Article 4 Definició i tipologia de col·lectius que s'han d'atendre en el serveis d'orientació professional

Són objecte de l'atenció preferent dels serveis d'orientació professional, sense perjudici de les prioritats que es puguin establir en el marc d'iniciatives estatals o europees per a altres col·lectius, els col·lectius següents:

a) Col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació.

S'entén com a «persona en risc d'exclusió social» la que acredita aquesta situació mitjançant un informe de serveis socials o un informe tècnic de l'entitat que especifiqui les causes conduents a la situació de risc d'exclusió.

b) Col·lectiu de joves en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, majors de 16 anys i menors de 30 anys, inscrits en el SOIB com a demandants d'ocupació.

S'entén com a «persona en risc d'exclusió social» la que acredita aquesta situació mitjançant un informe de serveis socials o un informe tècnic de l'entitat que especifiqui les causes conduents a la situació de risc d'exclusió.

c) Col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual i amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació amb la condició de persona amb discapacitat amb un grau igual o superior al 33 %.

També hi queden incloses les persones amb capacitat intel·lectual límit, inscrites com a demandants d'ocupació no ocupades, que hi poden accedir acreditant una valoració d'almenys un 20 % de discapacitat intel·lectual i que no arribi al 33 %.

d) Col·lectiu de persones amb diagnòstic de salut mental i amb dificultats especials d'inserció, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació.

S'entén com a «persona amb diagnòstic de salut mental» la que acredita aquesta situació mitjançant documentació que certifica una discapacitat amb un grau igual o superior al 33 % o amb la presentació d'un informe psiquiàtric emès per part de l'Àrea de Salut Mental del Servei de Salut Pública.

e) Col·lectiu de persones amb discapacitat sensorial i amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació amb la condició de persona amb discapacitat amb un grau igual o superior al 33 %.

f) Col·lectiu de persones amb discapacitat física i altres discapacitats amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació amb la condició de persona amb discapacitat amb un grau igual o superior al 33%.

g) Col·lectiu de persones recluses de segon i tercer grau, exrecluses o amb mesures alternatives i amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació. Les persones recluses de segon grau estan exemptes d'estar inscrites en el SOIB.

Article 5 Condicions funcionals

1. L'entitat que presta el servei d'orientació professional ha de desenvolupar un itinerari personalitzat d'inserció, com a procés més adequat d'acord amb el perfil, les necessitats i les expectatives de cadascú, a través de criteris tècnics i estadístics. Inclou les actuacions i les propostes principals, un calendari per dur-les a terme, i els elements necessaris per verificar-les i per fer-ne el seguiment.

2. Les actuacions que obligatòriament s'han de dur a terme per a cada persona usuària dins l'itinerari personalitzat d'inserció són les següents:

a) Diagnòstic individualitzat i elaboració del perfil.

b) Disseny de l'itinerari individual i personalitzat d'ocupació.

c) Acompanyament personalitzat en el desenvolupament de l'itinerari i en el compliment del compromís d'activitat, així com altres funcions d'assessorament i de suport a la inserció laboral.

d) Assessorament i ajuda tècnica addicional per definir el currículum i per aplicar tècniques per a la recerca activa d'ocupació.

e) Informació i assessorament addicional sobre la situació del mercat de treball, polítiques actives d'ocupació i serveis comuns i complementaris de la cartera, i sobre l'oferta formativa i els programes de formació-ocupació.

f) Suport a la gestió de la mobilitat laboral.

g) Totes les adaptacions que aquestes actuacions comportin.

3. En cada itinerari personalitzat d'inserció, les actuacions esmentades en l'apartat anterior es duran a terme en funció de la situació de cada persona usuària i de la peculiaritat del col·lectiu al qual pertanyi.

4. El servei d'orientació professional s'ha de prestar durant tot l'any, d'acord amb l'horari i el calendari que determina l'article 8 del Decret.

Article 6 Recursos humans i perfils professionals

1. Per prestar el servei d'orientació professional, l'entitat ha de disposar del personal necessari per garantir una atenció suficient, continuada i adequada a la tipologia del col·lectiu al qual pertany la persona usuària i, almenys, ha de tenir el nombre de professionals que donin resposta a la ràtio que defineix l'article 7 i que permeti el treball individual o en grup, per assegurar la qualitat tècnica de la intervenció.

2. El personal del servei d'orientació professional s'ha d'ajustar als perfils que es descriuen a continuació.

a) Personal coordinador

Persones llicenciades, diplomades o graduades en l'àmbit social o humanístic preferentment: Educació Social, Psicologia, Pedagogia, Psicopedagogia, Sociologia o Ciències Polítiques, Ciències del Treball, Treball Social, Relacions Laborals—, o amb l'habilitació que fan alguns col·legis professionals a treballadors amb experiència acreditada.

― Persones llicenciades, diplomades o graduades d'altres camps que tenguin, com a mínim, tres anys d'experiència en processos d'orientació amb col·lectius amb dificultats especials d'inserció, o bé una titulació de postgrau que permeti una especialització en matèria d'ocupació amb col·lectius amb dificultats especials d'inserció.

Independentment de la titulació de què disposi, el personal de coordinació ha de dominar les eines ofimàtiques i d'ús d'Internet a nivell d'usuari.

b) Personal orientador

Persones llicenciades, diplomades o graduades en l'àmbit social o humanístic —preferentment: Educació Social, Psicologia, Pedagogia, Psicopedagogia, Sociologia o Ciències Polítiques, Ciències del Treball, Treball Social, Relacions Laborals—, o amb l'habilitació que fan alguns col·legis professionals a treballadors amb experiència acreditada.

― Persones llicenciades, diplomades o graduades d'altres camps que tenguin, com a mínim, tres anys d'experiència en processos d'orientació amb col·lectius amb dificultats especials d'inserció, o bé una titulació de postgrau que permeti una especialització en matèria d'ocupació amb col·lectius amb dificultats especials d'inserció.

Independentment de la titulació de què disposi, el personal orientador ha de dominar les eines ofimàtiques i d'ús d'Internet a nivell d'usuari.

c) Personal de sensibilització empresarial

― Persones llicenciades, diplomades o graduades en l'àmbit social o humanístic—preferentment: Educació Social, Psicologia, Pedagogia, Psicopedagogia, Sociologia o Ciències Polítiques, Ciències del Treball, Treball Social, Relacions Laborals—, o amb l'habilitació que fan alguns col·legis professionals a treballadors amb experiència acreditada.

― Persones llicenciades, diplomades, graduades d'altres camps o que disposin del títol de Formació Professional de Grau Superior en Integració Social que tenguin, com a mínim, tres anys d'experiència en processos d'orientació amb col·lectius amb dificultats especials d'inserció, o bé una titulació de postgrau que permeti una especialització en matèria d'ocupació amb col·lectius amb dificultats especials d'inserció.

― Personal de l'entitat amb una experiència mínima de quatre anys en programes d'inserció laboral amb col·lectius amb dificultats especials d'inserció. En aquest cas, només poden desenvolupar tasques de sensibilització empresarial.

Independentment de la titulació de què disposi, el personal de sensibilització empresarial ha de dominar les eines ofimàtiques i d'ús d'Internet a nivell d'usuari.

d) Personal d'informació laboral

Com a mínim, ha de disposar del títol d'educació secundària obligatòria o equivalent, o bé persones sense titulació amb tres anys d'experiència acreditada en les funcions que han de fer vinculades a programes que s'adrecen a persones amb dificultats especials d'inserció.

3. Un 30 % del personal orientador i coordinador del servei d'orientació professional, amb independència de la jornada laboral, ha d'acreditar un mínim de tres anys d'experiència en processos d'orientació amb persones amb dificultats especials d'inserció.

En el supòsit que el personal orientador i el coordinador siguin menys de tres, almenys una d'aquestes persones ha de complir el requisit esmentat en el paràgraf anterior.

Article 7 Ràtios mínimes per a cada unitat d'orientació

La ràtio mínima de places i del personal d'orientació professional, en funció del col·lectiu que s'ha d'atendre, per a cada unitat d'orientació, és la següent:

Col·lectiu

Nombre de places

Temps de dedicació del personal orientador

Temps de dedicació del personal coordinador

Temps de dedicació del personal de sensibilització empresarial

Temps de dedicació del personal d'informació laboral

Persones en risc d'exclusió social

47

1 jornada laboral completa en còmput anual

0,11 de la jornada laboral del personal orientador a càrrec seu

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

Joves en risc d'exclusió social

41

1 jornada laboral completa en còmput anual

0,11 de la jornada laboral del personal orientador a càrrec seu

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

Persones amb discapacitat intel·lectual

26

1 jornada laboral completa en còmput anual

0,11 de la jornada laboral del personal orientador a càrrec seu

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

Persones amb diagnòstic de salut mental

26

1 jornada laboral completa en còmput anual

0,11 de la jornada laboral del personal orientador a càrrec seu

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

Persones amb discapacitat sensorial

28

1 jornada laboral completa en còmput anual

0,11 de la jornada laboral del personal orientador a càrrec seu

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

Persones amb discapacitat física i altres

30

1 jornada laboral completa en còmput anual

0,11 de la jornada laboral del personal orientador a càrrec seu

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

Persones recluses i exrecluses

24

1 jornada laboral completa en còmput anual

0,11 de la jornada laboral del personal orientador a càrrec seu

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

0,11 de la jornada laboral del personal orientador

Article 8 Instal·lacions, mitjans i infraestructures

1. Les entitats han de disposar de les instal·lacions, els mitjans i les infraestructures que garanteixin prestar el servei d'orientació professional en totes les seves actuacions.

2. Les entitats han de disposar d'un centre d'atenció principal amb les característiques mínimes següents:

El centre d'atenció principal ha de disposar de les zones següents:

— Zona de recepció.

— Espai d'atenció individual, que asseguri la confidencialitat. Aquest espai ha de tenir com a mínim un despatx d'atenció individual per a cada dos tècnics orientadors, amb una superfície mínima de 6 m2, que han d'utilitzar de manera alterna per a l'atenció individual, o bé un despatx per a cada tres tècnics si el servei disposa de dos o més espais d'atenció grupal. En aquest espai hi ha d'haver, com a mínim, una taula, dues cadires i un ordinador amb connexió a Internet.

En el cas dels serveis d'atenció per a població reclusa i exreclusa, aquesta superfície mínima de 6 m2 la poden utilitzar quatre tècnics, que l'han de fer servir de manera individual.

— Espai d'atenció grupal, on s'han de poder atendre grups formats per un mínim de tres persones usuàries. Ha de disposar d'una superfície mínima de 3 m2 per participant, amb taules i cadires per a cada usuari i per al personal orientador i, com a mínim, amb un ordinador amb connexió a Internet. Si l'entitat disposa de més d'un espai grupal, es poden utilitzar per a l'atenció individualitzada, si escau.

— Un espai per a tot el personal del servei d'orientació professional per treballar-hi mentre no fa atenció individual o grupal, que no és necessari si els tècnics tenen despatxos d'ús individual.

— Un espai de l'entitat dotat amb els recursos necessaris per facilitar el procés d'inserció en igualtat de condicions (ordinadors, telèfon, accés a Internet, impressora, escàner, wifi, material fungible necessari per als processos de recerca, etc.)

— Un bany adaptat.

A més, aquest centre ha d'estar obert al públic tot l'any, de dilluns a divendres, excepte festius, durant un mínim de 5 hores diàries, si escau, en un horari flexible que es pugui adaptar a les necessitats de les persones usuàries, i amb presència de personal tècnic.

3. Les entitats també poden disposar d'un punt d'atenció permanent i/o d'un punt d'atenció a demanda, que han de reunir les característiques següents:

a) El punt d'atenció permanent ha de disposar de les zones següents:

Espai d'atenció individual, que asseguri la confidencialitat. Aquest espai ha de tenir, com a mínim, un despatx d'atenció individual per a cada dos tècnics orientadors, amb una superfície mínima de 6 m2, que han d'utilitzar de manera alterna per a l'atenció individual, o bé un despatx per a cada tres tècnics, si el servei disposa de dos o més espais d'atenció grupal. En aquest espai hi ha d'haver, com a mínim, una taula, dues cadires i un ordinador amb connexió a Internet.

En el cas dels serveis d'atenció a la població reclusa i exreclusa, aquesta superfície mínima de 6 m2 la poden utilitzar quatre tècnics, que l'han de fer servir de manera individual per a l'atenció. En el supòsit que l'atenció es faci dins les institucions penitenciàries, l'espai és el que es posi a disposició de l'entitat per poder prestar el servei.

Espai d'atenció grupal, on s'han de poder atendre grups formats per un mínim de tres persones usuàries. Ha de disposar d'una superfície mínima de 3 m2 per participant, amb taules i cadires per a cada usuari i per al personal orientador i, com a mínim, amb un ordinador amb connexió a Internet. Si l'entitat disposa de més d'un espai grupal, es poden utilitzar per a l'atenció individualitzada, si escau.

— Un espai de l'entitat dotat dels recursos necessaris per facilitar el procés d'inserció en igualtat de condicions (ordinadors, telèfon, accés a Internet, impressora, escàner, wifi, material fungible necessari per als processos de recerca, etc.)

— Un bany adaptat.

A més, aquest punt d'atenció ha d'estar obert al públic dos o més dies a la setmana, durant un mínim 4 hores cada dia, i amb presència de personal tècnic.

b) El punt d'atenció a demanda és l'espai on només es presta el servei si la persona usuària sol·licita que se li presti una atenció tècnica d'orientació, i ha de comptar amb la zona següent:

— Espai d'atenció individual, que asseguri la confidencialitat, amb una superfície mínima de 6 m2, amb una taula, dues cadires i un ordinador amb connexió a Internet.

A més, l'horari i el calendari d'atenció s'han d'establir en funció de les necessitats de les persones que s'han d'atendre.

4. Per prestar el servei acreditat es poden compartir espais i dependències amb altres serveis de la mateixa entitat o d'una de diferent, però s'han d'identificar visiblement les zones d'activitat per a cada servei i s'han de respectar els horaris i els nivells d'atenció requerits.

No obstant això, en l'espai on es presta el servei s'han de poder utilitzar també les zones comunes no destinades directament a l'atenció directa, com banys, zona de recepció, ascensors, etc.

Disposició addicional única Denominacions

Les referències genèriques en masculí expressades al llarg del text, s'han d'entendre com a fetes al gènere masculí i femení.

Disposició final primera Desplegament i habilitació

Es faculta el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball perquè dicti les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret en l'àmbit de les competències del Govern de les Illes Balears.

Disposició final segona Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor el mateix dia que es publica en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 22 d'agost de 2022

  La presidenta
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball Francesca Lluch Armengol i Socias
Iago Negueruela i Vázquez