Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 467225
Decret 35/2022, de 22 d’agost, pel qual es crea i regula el Registre d’entitats i els serveis d’orientació professional i els serveis complementaris, i els procediments d’acreditació de serveis i habilitació d’entitats

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

I

Per mitjà del Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre (BOE núm. 291, de 5 de desembre) l'Administració de l'Estat va traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències en matèria de gestió del treball, de l'ocupació i de la formació, que anteriorment gestionava l'Institut Nacional d'Ocupació (INEM), de conformitat amb l'article 12.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 9/1994, de 24 de març (actualment tal com disposa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, en l'article 32.11). Aquestes competències varen ser assumides per mitjà del Decret 136/2001, de 14 de desembre, d'assumpció i distribució de les competències transferides de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 136, de 27 de desembre).

De conformitat amb l'assumpció de competències es va dictar la Llei 7/2000, de 15 de juny, de creació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, modificada en diverses ocasions, la darrera de les quals mitjançant la disposició final setena de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2015, que disposa que el SOIB té com a finalitat planificar, gestionar i coordinar les polítiques d'ocupació, amb funcions concretes d'informació, orientació i intermediació en el mercat laboral, el foment de l'ocupació en tots els seus vessants i el desenvolupament de la formació professional per a l'ocupació.

D'acord amb el Decret 21/2019, de 2 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 106, de 2 d'agost) modificat pel Decret 22/2019, de 19 d'agost (BOIB núm. 116, de 24 d'agost) la competència en l'àmbit material de la gestió del treball correspon a la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball a la qual s'adscriu el Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) d'acord amb el Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 131, de 25 de juliol).

II

La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears estableix els principis bàsics de la contractació, l'acció concertada i la cooperació directa dels serveis a les persones en l'àmbit social que formalitzin les administracions públiques, amb la finalitat de proveir uns serveis de qualitat a la ciutadania.

Dins el concepte de serveis a les persones en l'àmbit social, s'hi inclou el servei d'orientació professional recollit en la cartera comuna del serveis a les persones en l'àmbit social del Sistema Nacional d'Ocupació, adreçat a col·lectius especialment vulnerables, com ara els col·lectius amb discapacitat, col·lectius amb dificultats especials d'inserció laboral, persones amb diagnòstic de salut mental, etc.

El fet que l'orientació professional pugui ser objecte d'un servei d'acció concertada de conformitat amb la Llei 12/2018, de 15 de novembre, fa que la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria (actualment Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball) hagi de regular la creació i les normes de funcionament del Registre d'entitats així com els requisits per a l'acreditació que preveu l'article 5.3 a). És la mateixa Llei que fixa un termini de devuit mesos perquè s'aprovi el reglament que reguli el Registre d'entitats per poder optar a l'acció concertada dels serveis d'orientació professional, serveis que defineix l'article 8.1 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació.

Per una altra banda, el Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, mitjançant el qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació, detalla en l'article 14 les funcions del Sistema Nacional d'Ocupació, entre les quals figura la de determinar i tenir actualitzada una cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació que han de prestar els serveis públics d'ocupació i que garanteixi a tot l'Estat l'accés, en condicions d'igualtat, a un servei públic i gratuït d'ocupació.

És mitjançant el Reial decret 7/2015, de 16 de gener, que s'aprova la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, en la qual es regulen els principis i els requisits mínims als quals s'han d'ajustar els serveis que conformen el Sistema Nacional d'Ocupació i es fixen els aspectes bàsics dels serveis complementaris que estableixin els serveis públics d'ocupació per al seu propi àmbit territorial.

La cartera de serveis que preveu aquest Reial decret té caràcter comú i és aplicable al conjunt dels usuaris dels serveis públics d'ocupació. D'altra banda, tenen la consideració de serveis complementaris els que, encara que no s'hagin inclòs en la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, siguin establerts pel servei públic d'ocupació competent per al seu propi àmbit territorial, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears en l'àmbit de la comunitat autònoma.

La cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació està integrada, entre d'altres serveis, pels serveis d'orientació professional. Per a cadascun dels serveis s'estableix l'objecte, així com les activitats que preveu que s'han de prestar com a mínim per als usuaris dels serveis públics d'ocupació, persones, desocupades o ocupades, així com les empreses, independentment de la seva forma jurídica.

En l'article 6, referit a les condicions de prestació del servei, s'estableix que els serveis públics d'ocupació poden prestar els serveis als seus usuaris directament a través dels seus propis mitjans o a través d'entitats col·laboradores habilitades per a això. En la prestació de serveis s'ha de procurar la cooperació entre agents públics i privats, i amb els agents socials i altres entitats col·laboradores.

L'article 8 defineix el servei d'orientació professional com un servei integral que té per objecte la informació, el diagnòstic de la situació individual, l'assessorament, la motivació i l'acompanyament en les transicions laborals, des de l'educació al món laboral o entre les diverses situacions d'ocupació i desocupació que es poden donar al llarg de la vida laboral. Aquest servei té per finalitat ajudar els usuaris a millorar l'ocupabilitat, promoure'n la carrera professional i facilitar-ne la contractació o orientar cap a l'autoocupació.

L'article 13 preveu la creació de carteres de serveis dels serveis públics d'ocupació autonòmics que han d'incloure, en qualsevol cas, la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, la qual s'ha de garantir a tots els usuaris i hi poden incorporar els serveis complementaris i les activitats no previstes en la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació.

El desplegament normatiu d'aquest Reial decret s'ha concretat en l'Ordre ESS/381/2018, de 10 d'abril, per la qual s'aprova la Guia tècnica de referència per al desenvolupament dels protocols de la cartera comuna dels serveis del Sistema Nacional d'Ocupació. En aquesta Ordre es detalla la Guia Tècnica del Servei d'Orientació Professional, i es defineixen les activitats específiques d'aquest servei, així com els criteris per accedir-hi i les condicions de prestació per part de les entitats col·laboradores habilitades per a l'activitat.

III

Pel que fa als aspectes substantius, aquest Decret té com a finalitat, en primer lloc, donar compliment al mandat legislatiu que estableix l'article 5 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, en relació amb la disposició final segona, que disposa que s'ha d'aprovar un reglament que reguli la creació i les normes de funcionament del Registre d'entitats que prestin el servei d'orientació professional; i, en segon lloc, determinar l'acreditació administrativa oportuna dels serveis complementaris que el Servei d'Ocupació de les Illes Balears pot incorporar de conformitat amb l'article 13 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació.

La creació i la regulació d'aquest Registre suposa un avenç per tenir un coneixement actualitzat de les entitats que actuen en l'àmbit dels serveis d'orientació professional i/o els serveis complementaris en el territori de les Illes Balears; així mateix, permetrà planificar i programar les actuacions aprovades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears pel que fa a aquests tipus de serveis.

D'altra banda, d'acord amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, cal una norma reglamentària que desplegui les previsions de l'article 14.3 per ampliar els subjectes obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics per a certs col·lectius de persones físiques i per a determinats procediments.

Actualment, les entitats que col·laboren amb el SOIB que duen a terme accions d'orientació professional mitjançant l'activitat administrativa de foment (subvenció) són persones jurídiques i, per tant, obligades a relacionar-se amb l'Administració de manera electrònica, de conformitat amb l'article 14.2 a) de la Llei 39/2015. Les persones físiques que pretenguin estar inscrites en aquest Registre necessitaran dedicació professional i capacitat tècnica per tal que posteriorment puguin optar a l'acció concertada; per això, s'ha considerat oportú exigir la utilització de mitjans electrònics per relacionar-se amb l'administració mitjançant el procediment d'acreditació de serveis i d'habilitació d'entitats.

IV

El Decret s'estructura en set capítols. El primer fa referència a les disposicions generals; el segon regula el Registre d'entitats i els serveis d'orientació i els serveis complementaris; el capítol tercer fa referència al procediment per acreditar els serveis i habilitar les entitats; el capítol quart estableix les obligacions de les entitats habilitades; el capítol cinquè regula el procediment d'inscripció en el Registre; el capítol sisè regula el procediment de revocació i suspensió de l'acreditació i, finalment, el capítol setè es dedica al seguiment i el control.

Així mateix, s'hi estableix un règim transitori, la durada del qual dependrà del termini de vigència del contracte, el conveni o la subvenció vigent i en el qual no serà necessari inscriure's en el Registre. Pel que fa a l'entrada en vigor del Decret, serà escalonada depenent de l'entitat; així doncs, per a les entitats que pertanyen al tercer sector d'acció social, l'entrada en vigor serà a partir de l'endemà que es publiqui el Decret en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, per a la resta d'entitats serà als sis mesos des que s'hi hagi publicat.

V

Finalment, de conformitat amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, el Govern ha d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, eficiència, qualitat i simplificació, que estableix la normativa estatal bàsica. Així doncs, i de conformitat amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot afirmar que aquest Decret s'adequa als principis esmentats anteriorment.

En primer lloc, dona compliment als principis de necessitat i eficàcia (article 129.2) atesa l'encomana feta a la Disposició final segona de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, que estableix que en el termini màxim de divuit mesos, el Govern ha d'aprovar el reglament de creació i normes de funcionament del registre d'entitats per poder optar a l'acció concertada en els serveis d'orientació professional.

En virtut del principi de proporcionalitat (article 129.3), aquest Decret conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que ha de cobrir la norma, una vegada s'ha constatat que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que no imposin menys obligacions a les persones destinatàries. La norma compleix amb aquest principi atès que les dades recollides són les mínimes i les imprescindibles per atendre la finalitat pretesa.

A fi de garantir el principi de seguretat jurídica (article 129.4), aquest reglament completa el marc regulador que estableix la Llei 12/2018, esmentada anteriorment, per tal de poder establir mitjançant el sistema de l'acció concertada el servei d'orientació professional, i la creació d'aquest Registre és la passa prèvia a l'acció concertada.

Per una altra banda, i de conformitat amb el Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears té potestat per incorporar en la seva cartera de serveis els complementaris, la qual cosa permet conèixer les entitats i el serveis que es prestin en l'àmbit de la comunitat autònoma.

En virtut del principi de transparència (article 129.5) i ja que es tracta d'una disposició normativa amb un clar contingut ad extra, atès que incorpora la creació i la regulació d'un registre que afecta tercers aliens a l'Administració, el projecte s'ha sotmès a la consulta pública prèvia de participació de la ciutadania en l'elaboració de la norma, i als tràmits d'audiència i la informació pública corresponents que preveuen els articles 55 i 58 de la Llei 1/2019, ja esmentada.

En aplicació del principi d'eficiència (article 129.6), aquest Decret suposa unes càrregues administratives mínimes i necessàries per a les persones administrades i racionalitza, en la seva aplicació, la gestió dels recursos públics perquè es durà a terme amb els recursos existents al Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

Així mateix, segons el que estableix l'article 49 de la Llei 1/2019, aquest Decret s'ajusta als principis de qualitat i simplificació, atès que el contingut s'hi expressa de forma clara i precisa, sense estendre's en la redacció, per facilitar-ne la comprensió.

En resum, es considera que aquest Decret s'adequa totalment als principis que estableix l'article 49 de la Llei 1/2019 així com a l'article 129 de la Llei 39/2015, esmentades anteriorment, els quals han inspirat i formen part implícitament del seu contingut i igualment s'han respectat en el procediment d'elaboració de la norma.

Per tot això, a proposta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, consultat el Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i, havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 22 d'agost de 2022, dict el següent

DECRET

Capítol I Disposicions generals

Article 1. Objecte

Aquest Decret es dicta en desplegament de la Llei 12/2018, de 15 novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, amb l'objecte de:

a) Crear i regular el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris.

b) Establir els procediments d'habilitació de les entitats i d'acreditació dels serveis d'orientació professional i els serveis complementaris, la inscripció, la revocació, així com el seguiment i el control.

 

Article 2. Àmbit d'aplicació

1. Aquest Decret és d'aplicació a totes les entitats que desenvolupin serveis d'orientació professional, en l'àmbit competencial del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, tant públics com privats, amb ànim de lucre o sense, que s'ubiquin o actuïn en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, amb independència del lloc on tenguin la seu social o el domicili legal.

2. També és d'aplicació a les entitats titulars dels serveis complementaris que preveu el punt 2 de l'article 13 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, que aprova la cartera comuna de Serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, que es despleguin reglamentàriament.

Article 3. Exclusions

1. Queden exclosos de l'aplicació d'aquest Decret, els serveis regulats mitjançant el Reial decret 207/2019, de 29 de març, pel qual es regula el sistema nacional d'admissió de membres i socis de la Xarxa EURES a Espanya.

2. Així mateix, aquest Decret no és aplicable als serveis que regula el Reial decret 1796/2010, de 30 de desembre, pel qual es regulen les agències de col·locació.

Article 4. Competència

Correspon al Govern de les Illes Balears, a través de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, mitjançant el Servei d'Ocupació de les Illes Balears, exercir les funcions relatives a la gestió del Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris, així com registrar, habilitar, acreditar i dur a terme el seguiment i el control de les entitats i els serveis, que s'ubiquin o actuïn en el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Article 5. Definicions

Als efectes d'aquest Decret s'entén per:

a) Entitat: tota persona física o jurídica legalment constituïda, de naturalesa pública o privada, amb ànim de lucre o sense, que és titular d'un o de diversos serveis d'orientació professional i/o serveis complementaris.

b) Servei d'orientació professional: servei integral que té per objecte la informació, el diagnòstic de la situació individual, l'assessorament, la motivació i l'acompanyament en les transicions laborals, des de l'educació al món laboral o entre les diverses situacions d'ocupació i desocupació que es poden donar al llarg de la vida laboral. Aquest servei té per finalitat ajudar els usuaris a millorar l'ocupabilitat, promoure'n la carrera professional i facilitar-ne la contractació o orientar cap a l'autoocupació, tal com estableix l'article 8 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació.

c) Serveis complementaris: els serveis que sense haver-se inclòs en la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, siguin establerts pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears, i se'n garanteixi la prestació com a part de la seva cartera, tal com defineix l'article 3 del Reial decret 7/2015. Aquests serveis han de complir els principis de la prestació de serveis que estableix l'article 4 del Reial decret 7/2015, així com l'estratègia espanyola d'activació per a l'ocupació vigent en cada moment.

d) Habilitació: reconeixement per a l'entitat que s'ha inscrit en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris, i almenys disposa d'un servei acreditat.

e) Acreditació: reconeixement atorgat pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears a un servei d'orientació professional i/o servei complementari, el qual s'ajusta a la normativa vigent que el regula, especialment a l'Ordre ESS/381/2018, de 10 d'abril, per la qual s'aprova la Guia tècnica de referència per al desenvolupament dels protocols de la cartera comuna dels serveis del Sistema Nacional d'Ocupació.

 

Capítol II Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris

Article 6. Creació del Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris

1. Es crea i regula el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris com un instrument de coneixement, planificació, ordenació, gestió i control dels serveis d'orientació professional i/o serveis complementaris existents a la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. En aquest Registre, hi ha de constar la informació relativa a:

a) Les entitats habilitades que són titulars de serveis d'orientació professional i/o serveis complementaris.

b) Els serveis d'orientació professional i/o serveis complementaris que les entitats habilitades tenguin acreditats.

c) El tipus de finançament del SOIB dels serveis acreditats: contractes, concerts, convenis o subvencions.

d) Les incidències que es puguin produir envers l'entitat habilitada, ja siguin com a conseqüència de l'exercici de les funcions d'inspecció i sanció establerta per les lleis, ja siguin les derivades del seguiment i el control dut a terme pel SOIB.

e) La composició actualitzada dels òrgans de govern i d'administració de les entitats.

3. El Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris serà únicament electrònic.

Article 7. Naturalesa i finalitat

1. El Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris té caràcter administratiu, públic i únic, i s'adscriu al Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

2. Les inscripcions que s'hi efectuïn tendran la consideració d'assentaments públics. Aquest caràcter públic està subjecte al compliment de la normativa sobre protecció de dades personals que estableix l'article 9 del Decret.

3. La finalitat del Registre és tenir un coneixement actualitzat i ordenat de les entitats i els serveis que actuen en l'àmbit dels serveis d'orientació professional i dels serveis complementaris dins el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears; així com servir d'eina als efectes de planificació, gestió i de programació dels recursos i permetre el seguiment i el control dels serveis acreditats.

Article 8. Contingut del Registre i tipus d'assentaments

1. El Registre estarà constituït per les inscripcions de les entitats habilitades així com els serveis d'orientació professional i serveis complementaris. La inscripció s'ha de fer per entitat, i tendrà un assentament principal per entitat i un subassentament per cada servei acreditat que presti l'entitat.

2. Pel que fa a les entitats, les dades registrals que s'han d'inscriure al Registre són les següents:

a. La denominació de l'entitat

b. El NIF

c. La naturalesa jurídica

d. El número registral

e. La data d'inscripció

f. El domicili social de l'entitat o el domicili de la persona física, si escau.

g. L'objecte social, si escau.

h. La composició actualitzada dels òrgans de govern i d'administració de l'entitat, si escau.

i. La relació de contractes, concerts, convenis i subvencions establerts entre l'entitat i el Servei d'Ocupació de les Illes Balears que tenen com a finalitat finançar la prestació dels serveis d'orientació professional i/o serveis complementaris.

j. El número de registre del Registre Unificat de Serveis Socials i el número de registre del cens del Tercer Sector Social, si escau.

k. Les incidències que es produeixin com a conseqüència de l'exercici del seguiment i el control en les prestacions de col·laboració dut a terme pel SOIB, i les que es produeixin com a conseqüència de les funcions d'inspecció i sanció establertes per les lleis.

3. Pel que fa a l'acreditació de serveis, les dades registrals que s'han d'inscriure són les següents:

a. La denominació del servei.

b. Les places, les sessions o la capacitat d'atenció als usuaris.

c. El tipus de servei, amb el detall de si es tracta d'un servei de la cartera comuna o si és un servei complementari.

d. El sector de població al qual s'adreça.

e. L'àmbit territorial de prestació del servei.

f. El domicili on es presta el servei acreditat.

g. La data d'acreditació.

h. Les incidències detectades.

4. En el Registre es poden practicar els assentaments següents:

a) Assentament principal: és el que suposa l'accés per primera vegada de l'entitat (persona física o jurídica) al Registre, amb l'assignació del número registral que la reconeix com a entitat habilitada.

b) Subassentament per servei acreditat: són els assentaments que tenen per objecte deixar constància, de manera successiva i sense modificar el número registral, dels serveis d'orientació professional i/o serveis complementaris de l'entitat habilitada, així com la modificació, la suspensió de l'acreditació i la baixa dels serveis d'orientació professional i/o serveis complementaris. Aquest subassentament mantindrà el número de l'assentament principal de l'entitat, i hi afegeix un codi de subassentament per servei acreditat.

c) Notes marginals: tenen per objecte, si és necessari, completar la informació que hi ha en el Registre, sempre que aquestes dades no siguin objecte d'un subassentament per servei acreditat.

d) Cancel·lacions: són els assentaments que deixen sense efecte l'assentament principal i impliquen la pèrdua del número registral corresponent.

Article 9. Dades de caràcter personal i accés a les dades registrals

1. La recollida, el tractament, la cessió i la gestió de les dades personals que s'inclouen en el Registre estan sotmesos al Reglament (UE) 2016/679, del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de les dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i de garantia dels drets digitals.

2. L'accés a la informació del Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris per part dels ciutadans s'ha de fer en els termes i en les condicions que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com la Llei 4/2011, de 31 de març, de bona administració i bon govern de les Illes Balears.

 

Capítol III Procediment d'acreditació de serveis i habilitació d'entitats

Article 10. Inici del procediment

1. El procediment d'acreditació dels serveis d'orientació professionals i/o serveis complementaris i l'habilitació d'entitats s'ha d'iniciar a instància de la persona interessada mitjançant la sol·licitud d'habilitació i/o acreditació únicament per via telemàtica a través del web del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

2. Per presentar la sol·licitud per via telemàtica, la persona física ha de disposar de qualsevol dels sistemes d'identificació que disposa l'article 9.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre i el Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics. En cas de persones jurídiques, el representant ha de disposar de certificat digital de representant de persona jurídica.

3. El període per presentar les sol·licituds estarà obert tot l'any.

4. Juntament amb la sol·licitud, s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a) La còpia del NIF

b) Si la sol·licitud es presenta en nom d'una persona jurídica, s'hi ha d'adjuntar una còpia autèntica de l'acta de constitució o de l'escriptura pública de constitució, inscrita degudament en el registre corresponent, així com dels estatuts corresponents. Així mateix, s'ha d'aportar un certificat de l'òrgan de representació amb la composició actualitzada dels membres que formen els òrgans de govern i d'administració de l'entitat.

c) El títol habilitant per dur a terme l'activitat, d'acord amb la normativa aplicable sobre activitats.

d) El projecte de la plantilla de personal, amb l'especificació de la distribució jeràrquica, organitzativa i horària, la classificació dels llocs de treball i la descripció de les funcions que ha de fer cada categoria professional. En aquest sentit, el servei ha d'estar dotat, tant a l'inici de l'activitat com en les actuacions ulteriors, del personal necessari d'acord amb les ràtios que estableix la normativa d'aplicació, si escau. També s'hi ha d'especificar, si escau, la possibilitat d'accés de personal voluntari i les activitats que se li poden assignar.

e) La relació detallada de l'equipament material.

f) La declaració responsable següent:

  • Que disposa del certificat del registre de la propietat sobre la titularitat i les possibles càrregues de l'immoble, el contracte de cessió o arrendament o qualsevol altre document que en justifica l'ús per part de l'entitat.
  • Que disposa de la pòlissa d'assegurança que cobreix la responsabilitat civil i els accidents del personal i els usuaris.
  • Que disposa de la pòlissa d'assegurança de danys de l'immoble.
  • Que disposa del Pla de Gestió de Qualitat o el certificat d'avaluació de la qualitat del servei.
  • Que les instal·lacions d'atenció als usuaris s'adeqüen a la normativa vigent en matèria de seguretat i higiene i prevenció de riscos laborals de centres de treball.
  • Que els centres de treball compleixen amb la legislació vigent referida a l'accessibilitat universal, sense que hi hagi discriminació de les persones amb discapacitat, i que hi ha de manera efectiva igualtat d'oportunitats.
  • Que els centres de treball disposen d'espais adequats, degudament identificats i diferenciats per dur a terme l'activitat que permetin atenció individualitzada i grupal.

g) L'altra documentació que fixi la normativa sectorial de regulació.

5. Una vegada habilitada l'entitat, si ha d'acreditar altres serveis d'orientació i/o serveis complementaris que es prestin a un espai distint al del servei acreditat, han d'aportar la documentació descrita a l'apartat anterior amb excepció de l'apartat a) i b). Les entitats que sol·licitin l'acreditació d'un nou servei ubicat al mateix espai només han d'aportar la documentació corresponent als apartats d), e) i g).

6. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, sempre que sigui possible, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha d'obtenir els documents electrònicament a través de les xarxes corporatives o mitjançant una consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats amb aquesta finalitat, tret que la persona interessada s'hi oposi.

7. La sol·licitud haurà d'incloure el consentiment de la persona interessada per al tractament de les dades, en el supòsit de ser persona física, així com informació sobre els drets d'accés, rectificació, supressió, limitació del tractament, portabilitat i oposició.

Article 11. Esmena de sol·licitud

En cas que la sol·licitud no reuneixi els requisits, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears requerirà la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni les mancances detectades d'acord amb el que estableix l'article 68.1 de la Llei 39/2015, esmentada anteriorment, amb l'advertiment que, si no ho fa, s'entén que desisteix de la petició, prèvia resolució dictada en els termes de l'article 21 d'aquesta mateixa Llei.

Article 12. Actes d'instrucció

1. El personal del Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha de fer una visita en què comprovarà que es compleixen tots els requisits exigits per acreditar els serveis sol·licitats i n'estendrà una acta, que servirà de fonament a la resolució que es dicti posteriorment. A aquesta visita ha d'assistir, com a mínim, una persona representant de l'entitat sol·licitant.

2. En el supòsit que en l'acta es constati que hi ha incompliments que impedeixen atorgar l'acreditació sol·licitada, s'ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de 15 dies esmeni les deficiències o aporti els documents que consideri oportuns, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, esmentada anteriorment.

Article 13. Finalització del procediment

1. Correspon al director o la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears dictar les resolucions dels procediments d'acreditació dels serveis d'orientació professional, serveis complementaris i habilitació d'entitats. Les resolucions denegatòries i de desistiment s'han de motivar.

2. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de sis mesos des de l'entrada de la sol·licitud en el registre. El venciment del termini màxim sense haver rebut notificació expressa, legitima les persones interessades a entendre estimada la sol·licitud per silenci administratiu.

3. Les resolucions no exhaureixen la via administrativa. Per tant, de conformitat amb l'article 121 de la Llei 39/2015, contra aquestes resolucions es pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que tengui lloc la notificació o la publicació de la resolució. El recurs es pot interposar davant l'òrgan que ha dictat la resolució o davant el superior jeràrquic que l'ha de resoldre, és a dir, el president o la presidenta del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

4. La resolució favorable de l'habilitació o l'acreditació del servei d'orientació professional o serveis complementaris suposa que un cop s'hagi inscrit en el Registre, l'entitat pot col·laborar amb el Servei d'Ocupació de les Illes Balears en la prestació del servei corresponent.

5. En la resolució s'ha de concretar la tipologia del servei i la tipologia d'activitats per a les quals s'acredita l'entitat, així com l'àmbit territorial d'actuació i la capacitat d'atenció.

6. Aquesta resolució, com també les incidències que es puguin produir, s'ha d'inscriure d'ofici en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional.

Article 14. Manteniment de l'habilitació i l'acreditació

1. L'habilitació de l'entitat té caràcter permanent, excepte que es produeixi el supòsit que estableix l'article 17.2.

2. L'acreditació d'un servei s'atorga de manera indefinida sempre que es mantinguin les condicions i els requisits que varen motivar-ne la concessió i es compleixin les obligacions que especifica l'article 15.

 

Capítol IV Obligacions de l'entitat habilitada

Article 15. Obligacions de l'entitat habilitada

Les entitats que presten serveis acreditats estan obligades a:

a. Mantenir actualitzada tota la documentació que ha servit de base a la inscripció.

b. Comunicar les actualitzacions o les modificacions que es produeixin quant a les dades relatives a l'entitat o al serveis que s'hagin acreditat.

c. Comunicar els canvis de titularitat de l'entitat habilitada i dels serveis d'orientació professional i/o serveis complementaris.

d. Mantenir els requisits de l'acreditació concedida.

e. Mantenir vigent una pòlissa d'assegurança que cobreixi la responsabilitat civil i els accidents del personal i dels usuaris, així com la pòlissa de l'assegurança de l'immoble.

f. Respectar i vetllar perquè es respectin els drets dels usuaris.

g. Prestar el servei d'orientació professional i serveis complementaris amb la diligència deguda.

h. Remetre anualment la memòria d'activitats del servei a l'Administració en què s'acrediti el manteniment dels requisits exigits al servei efectuat que, en tot cas, haurà d'incloure la variable sexe.

i. Sotmetre's a les actuacions de control i seguiment.

j. Complir la normativa que els és aplicable.

 

Capítol V Procediment d'inscripció en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris

Article 16. Inscripció en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris

1. El SOIB ha d'inscriure d'ofici les entitats habilitades i els serveis d'orientació professionals i/o serveis complementaris una vegada hagin obtingut l'acreditació corresponent.

2. La inscripció dels contractes, els concerts, els convenis i les subvencions finançats pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears s'han de fer d'ofici.

3. Així mateix, el SOIB ha d'inscriure d'ofici els actes que els afectin, sempre que n'hagi tengut coneixement.

 

Capítol VI Procediment de revocació i suspensió de l'acreditació de serveis i habilitació d'entitats

Article 17. Causes de revocació de l'acreditació de serveis i habilitació d'entitats

1. Les causes que poden donar lloc a la revocació de l'acreditació de serveis de les entitats, amb la instrucció prèvia del procediment corresponent, són les següents:

a) L'incompliment en qualsevol moment dels requisits i les condicions que varen donar lloc a l'acreditació del servei.

b) L'incompliment de les obligacions que regula l'article 15.

c) L'extinció o la pèrdua de la personalitat jurídica de l'entitat titular del servei acreditat, excepte que comuniqui al SOIB el canvi de titularitat dins el termini de dos mesos des del canvi, en el supòsit que l'entitat habilitada no col·labori amb el SOIB mitjançant contracte, concert, conveni o subvenció.

d) L'extinció o la pèrdua de la personalitat jurídica de l'entitat titular del servei acreditat, excepte que s'hagi obtingut l'autorització corresponent de canvi de titularitat en el supòsit que l'entitat col·labori amb el Servei d'Ocupació de les Illes Balears mitjançant contracte, concert, conveni o subvenció.

e) L'obstrucció o l'impediment a l'Administració de les funcions de seguiment i control.

f) La cessació de l'activitat del servei.

g) La renúncia voluntària a l'acreditació per part de l'entitat titular del servei.

2. La revocació de l'habilitació es produeix en el supòsit que l'entitat disposi d'un únic servei acreditat i es revoqui per alguna de les causes que estableix l'apartat anterior.

Article 18. Procediment de revocació

1. El procediment de revocació tant de l'habilitació de l'entitat com de l'acreditació d'un servei d'orientació professional i/o servei complementari s'ha d'iniciar d'ofici, mitjançant un acord d'inici del director o la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, de manera motivada de conformitat amb alguna de les causes que recull l'article 17, en el qual es pot incloure l'adopció de la mesura provisional de suspensió de l'acreditació d'un servei d'orientació professional o servei complementari, o de l'habilitació, de conformitat amb l'article 56 de la Llei 39/2015, o bé el manteniment de la suspensió dictada en relació amb l'article 20 del Decret. Aquest acord s'ha de notificar a la persona interessada.

2. Les persones interessades disposen d'un termini de quinze dies per formular les al·legacions que considerin oportunes i presentar els documents que estimin convenients.

3. Correspon al director o la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears dictar la resolució dels procediments de revocació de l'acreditació del servei d'orientació i/o servei complementari i, si escau, l'habilitació. El termini màxim per resoldre i notificar és de sis mesos des de la data de l'acord d'inici.

4. El venciment del termini màxim establert sense que s'hagi dictat ni notificat cap resolució expressa en produeix la caducitat.

5. Les resolucions no exhaureixen la via administrativa. Per tant, de conformitat amb l'article 121 de la Llei 39/2015, contra aquestes resolucions es pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que es notifiqui o publiqui la resolució. El recurs es pot interposar davant l'òrgan que ha dictat la resolució o davant el superior jeràrquic que l'ha de resoldre, és a dir, el president o la presidenta del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

Article 19. Efectes de la revocació

1. La revocació de l'acreditació del servei d'orientació i/o el servei complementari suposarà la baixa de la inscripció d'aquest servei a partir de l'endemà que la resolució dictada hagi adquirit fermesa.

2. Si l'entitat titular a la qual s'ha revocat l'acreditació del servei no és titular d'altres serveis acreditats, es revocarà l'habilitació de l'entitat en el mateix procediment i d'ofici es cancel·larà la inscripció en el Registre a partir de l'endemà que la resolució dictada hagi adquirit fermesa.

3. Si l'entitat titular està afectada per una causa de revocació que afecta l'habilitació de l'entitat i és titular de diversos serveis acreditats, es revocarà l'habilitació de l'entitat i tots els serveis acreditats i es cancel·larà la inscripció al Registre, a partir de l'endemà en què la resolució dictada hagi adquirit fermesa.

Article 20. Suspensió de l'acreditació

1. L'acreditació administrativa d'un servei d'orientació professional o servei complementari es pot suspendre en els casos següents:

a) Per la sol·licitud de l'entitat titular, quan prevegi dur a terme modificacions en les circumstàncies que varen motivar la concessió de l'acreditació.

b) D'ofici, quan el SOIB constati una modificació en les circumstàncies que es tengueren en compte per a la concessió de l'acreditació sense que l'entitat titular hagi comunicat aquesta situació.

2. En cas que el procediment s'iniciï d'ofici, s'ha de comunicar a l'entitat titular i s'ha de donar audiència per un termini màxim de quinze dies.

3. El director o la directora del Servei d'Ocupació de les Illes Balears ha de resoldre en el sentit de determinar la procedència de la suspensió temporal, la durada i els efectes en un termini de sis mesos. Contra aquesta resolució, es pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que es notifiqui o es publiqui la resolució. El recurs es pot interposar davant l'òrgan que ha dictat la resolució o davant l'òrgan superior jeràrquic que l'ha de resoldre, és a dir, el president o la presidenta del Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

4. Transcorregut el termini fixat per a la suspensió temporal, en cas que les causes que la motivaren s'hagin extingit, s'ha d'acordar d'ofici, o a petició de l'entitat titular, l'aixecament de la suspensió. En cas que les causes persisteixin, s'ha d'iniciar el procediment de revocació de l'acreditació alhora que se'n pot mantenir la suspensió fins que es resolgui el procediment.

 

Capítol VII Seguiment i control

Article 21. Seguiment i control

1. L'entitat està subjecta a l'exercici de les funcions de seguiment i control, i també ha de comunicar qualsevol variació de la informació facilitada.

2. Els tècnics responsables del seguiment dels serveis que es duguin a terme mitjançant contracte, concert, conveni o subvenció han de comunicar al Registre les incidències que detectin en els procediments de seguiment i control.

Disposició transitòria única. Règim transitori del control administratiu i l'acreditació

Les entitats que, en el moment de l'entrada en vigor d'aquest Decret, col·laborin amb el SOIB mitjançant contracte, conveni o subvenció no se'ls requerirà l'habilitació ni l'acreditació per prestar el servei mentre es mantingui el contracte, conveni o subvenció.

Disposició final primera. Desplegament i habilitació

Es faculta el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball perquè dicti les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret en l'àmbit de les competències del Govern de les Illes Balears.

Disposició final segona. Entrada en vigor

Per a les entitats integrants del tercer sector d'acció social, aquest Decret entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

No obstant això, per a la resta d'entitats, l'entrada en vigor és als sis mesos des de l'endemà que es publiqui aquest Decret en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 22 d'agost de 2022

 

La presidenta

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball

Francesca Lluch Armengol i Socias

Iago Negueruela i Vázquez