Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 385207
Decret 24/2022 d’11 de juliol, de la Comissió Superior de Sistemes d’Informació en Tecnologia i Comunicacions

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

La primera comissió d'informàtica es va constituir inicialment mitjançant el Decret 48/1984, de 7 de juny, que preveia únicament la Comissió Tècnica d'Organització i Informàtica, de la qual formaven part una persona representant de cadascuna de les conselleries.

El Decret 136/1995, de 12 de desembre, creà les comissions Superior i Tècnica d'Informàtica. La Comissió Tècnica estava configurada pel secretari general tècnic o secretària general tècnica de Presidència, l'interventor o interventora general, el o la cap del Departament Jurídic, l'assessor o assessora en matèria d'informàtica de Vicepresidència i un representant designat pel president de la Comissió Superior. El Decret 108/2000, de 14 de juliol, derogà el Decret 136/1995 i va constituir novament les comissions Superior i Tècnica d'Informàtica, amb una nova composició.

El Decret 174/2003, de 24 d'octubre, pel qual es regulen les comissions de sistemes d'informació en tecnologia i comunicacions, va establir, d'una banda, l'estructura, la composició i les funcions de les comissions de sistemes d'informació, i, de l'altra, determinats requisits de caràcter procedimental referits a l'adquisició, l'alienació, l'arrendament i el manteniment de béns i serveis integrats dels sistemes d'informació. Així mateix, va derogar els anteriors decrets reguladors de les comissions i va modificar la denominació i la composició.

Posteriorment es va dictar el Decret 126/2010, de 23 de desembre, pel qual es regulen la Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions i l'adquisició, l'alienació, l'arrendament i el manteniment de béns i serveis dels sistemes d'informació que va derogar el Decret 174/2003.

Aquest Decret tenia per objecte regular la Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions, com també l'adquisició, l'alienació, l'arrendament i el manteniment de béns i serveis dels sistemes d'informació per part dels òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, del Servei de Salut de les Illes Balears i dels organismes autònoms integrants del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La composició d'aquesta Comissió es va modificar amb el Decret 11/2012, de 17 de febrer (BOIB núm. 31, de 28 de febrer).

El Decret 8/2021, de 13 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, determina la nova composició del Govern i l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Decret 11/2021, de 15 de febrer, modificat pel Decret 25/2021, de 8 març, de la presidenta de les Illes Balears, estableix les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

La nova estructura i el repartiment de competències de l'Administració autonòmica fan necessari realitzar una adaptació de la normativa reguladora de la Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions per tal d'actualitzar-ne la composició i facilitar-ne el funcionament, i establir, mitjançat una disposició addicional, quina és la competència material respecte de la qual es realitza la designació dels seus membres.

D'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, cal dir que queden suficientment justificats els principis de necessitat i eficàcia, perquè amb aquesta norma es pretén adequar la normativa reguladora de la Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions a la reestructuració orgànica de l'Administració autonòmica; de proporcionalitat, ja que aquest Decret conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que ha de cobrir; de seguretat jurídica, en la mesura en què la norma s'insereix, de manera coherent, en el marc normatiu aplicable a la matèria que regula; de transparència, atès que tot i que es tracta d'una norma de caràcter administratiu que no precisa de consulta prèvia i tràmit d'audiència la seva tramitació s'ha publicat al Portal de Transparència; d'eficiència i simplificació, perquè no suposa cap càrrega administrativa ni té impacte econòmic i pressupostari; de simplificació, perquè amb la seva aprovació es redueix el nombre de normes reguladores i la seva dispersió, amb la derogació dels decrets que regulen aquesta matèria. Finalment, s'ha respectat també el principi de qualitat formal, així com el fet que estigui escrita en termes clars, precisos i accessibles per a la ciutadania.

D'acord amb el Decret 11/2021 esmentat, modificat pel Decret 25/2021, la Direcció General de Modernització i Administració Digital de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura té atribuïda la competència en matèria de planificació i ordenació dels sectors de les comunicacions i de les noves tecnologies de la informació; sistemes d'informació, recursos tecnològics i serveis informàtics i telemàtics de l'Administració de la Comunitat Autònoma, així com de seguretat de la informació dels recursos tecnològics.

Per tot això, a proposta del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura, havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 11 de juliol de 2022.

DECRET

Capítol I Disposicions generals

Article 1 Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquest Decret té per objecte regular la composició i el funcionament la Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions.

2. La Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions és l'òrgan col·legiat adscrit a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, que té com a funció informar, amb caràcter previ i preceptiu, sobre els plecs de prescripcions tècniques dels òrgans de contractació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dels organismes autònoms i de les entitats de dret públic per a la contractació de béns i serveis en matèria de sistemes d'informació.

3. Als efectes d'aquest Decret, es remet a la definició de «sistema d'informació» establerta a l'annex IV del Reial decret 311/2022, de 3 de maig, pel qual es regula l'Esquema Nacional de Seguretat.

 

Capítol II La Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions. Naturalesa, composició i funcions

Article 2 Naturalesa i objecte

La Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions es configura com a l'òrgan col·legiat de control dels sistemes d'informació per tal de garantir que la contractació dels béns i serveis en matèria de sistemes d'informació s'adeqüi a les normes i els criteris d'homologació definits per la Direcció General de Modernització i Administració Digital

Article 3 Composició

1. La Comissió estarà formada pels membres següents:

a) El president de la Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions és el conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura, que pot delegar el càrrec en qualsevol dels òrgans directius adscrits a la Conselleria.

b) Els vocals de la Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions són els següents:

1r. El secretari general de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.

2n. La secretària general de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, que actua com a secretària de la Comissió.

3r. El director general de Modernització i Administració Digital.

4t. Una persona en representació de l'òrgan o entitat promotora del projecte o projectes que han de ser objecte d'informe.

2. En el cas que l'òrgan promotor del projecte sigui una conselleria, ha d'actuar com a representant el secretari general o secretària general d'aquesta, que pot ser substituït pel director general o directora general competent per raó de la matèria o per un tècnic o tècnica de la conselleria.

3. En el cas que l'entitat promotora del projecte sigui un organisme autònom o una entitat de dret públic vinculada o depenent de la l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ha d'actuar com a representant el director gerent o directora gerent o càrrec assimilat de l'organisme corresponent, que pot ser substituït per un tècnic o tècnica de l'entitat.

4. En casos d'absència, malaltia o qualsevol altra causa justificada, els vocals poden designar una altra persona que els supleixi, prèvia comunicació escrita al secretari o secretària de la Comissió.

5. S'ha de garantir la representació equilibrada de dones i homes en la Comissió d'acord amb l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

Article 4 Funcions

1. La Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions ha d'informar, amb caràcter previ i preceptiu, els plecs de prescripcions tècniques dels projectes en matèria de sistemes d'informació, en els casos en què la quantia dels projectes sigui superior a cinc-cents mil euros (500.000 €), independentment de la secció pressupostària a la qual s'imputin o del fet de requerir o no l'aprovació o l'autorització prèvia del Consell de Govern.

Article 5 Règim de funcionament

1. El funcionament de la Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions s'ha d'ajustar al que disposen els articles 15 a 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic, i a les peculiaritats organitzatives dels òrgans col·legiats contingudes en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. A l'efecte de la celebració de les sessions, el secretari o secretària de la Comissió realitzarà tantes convocatòries com òrgans o entitats promotores de projectes hagin sol·licitat informe; la Comissió quedarà constituïda a l'inici de cada sessió.

Article 6 Procediment

1. Els òrgans i les entitats incloses dins l'àmbit d'aplicació d'aquest Decret han de presentar, per mitjans electrònics, la sol·licitud d'informe a la Direcció General de Modernització i Administració Digital, abans de la proposta d'aprovació de l'expedient de contractació.

2. Correspon a la Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions emetre l'informe previ i preceptiu sobre els plecs de prescripcions tècniques per als contractes en matèria de sistemes d'informació de quantia superior a cinc-cents mil euros i, al director general de Modernització i Administració Digital, quan no se superi aquest import.

3. El termini màxim per emetre l'informe és de deu dies hàbils, comptadors des de la sol·licitud o des de la seva assignació, per raó de la quantia, a la Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions.

 

Capítol III Inventari de sistemes d'informació

Article 7 Inventari de sistemes d'informació

1. La Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, a través de la Direcció General de Modernització i Administració Digital, ha de gestionar l'inventari de sistemes d'informació, sens perjudici del compliment de la normativa vigent en matèria de patrimoni.

2. Queden exclosos d'aquest inventari tots els equips terminals i perifèrics, com també les aplicacions que no resideixin als servidors del Centre de Procés de Dades.

Disposició addicional única Referències als càrrecs

Les referències contingudes en aquest Decret als càrrecs que s'esmenten a continuació s'han d'interpretar de la manera següent:

1. Les referències al conseller i a la secretària general de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, així com al director general de Modernització i Administració Digital es realitzen com a òrgans de la conselleria i direcció general competents en matèria de planificació i ordenació dels sectors de les comunicacions i de les noves tecnologies de la informació, sistemes d'informació, recursos tecnològics i serveis informàtics i telemàtics de l'Administració autonòmica i de seguretat de la informació dels recursos tecnològics, sens perjudici que, en el futur, pugui modificar-se la denominació de la Conselleria o de la Direcció General així com de l'adscripció d'aquesta competència, en virtut de les competències de la presidenta del Govern de les Illes Balears, d'acord amb el que preveu l'article 10.d) de la Llei 1/2019, del Govern de les Illes Balears.

 

2. Les referències al secretari general de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat es realitzen com a òrgan de la conselleria competent en matèria de coordinació interdepartamental entre òrgans de conselleries diverses i de coordinació de les matèries de caràcter transversal, sens perjudici que, en el futur, pugui modificar-se la denominació de la Conselleria o l'adscripció d'aquesta competència, en virtut de les competències de la presidenta del Govern de les Illes Balears, d'acord amb el que preveu l'article 10.d) de la Llei 1/2019, del Govern de les Illes Balears.

Disposició derogatòria única Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin a allò que disposa aquest Decret i, en particular les disposicions següents:

a) Decret 126/2010, de 23 de desembre, pel qual es regulen la Comissió Superior de Sistemes d'Informació en Tecnologia i Comunicacions i l'adquisició, l'alienació, l'arrendament i el manteniment de béns i serveis dels sistemes d'informació.

b) Decret 11/2012, de 17 de febrer, modificació del Decret 126/2010, de 23 de desembre, pel qual es regulen les comissions de sistemes d'informació en tecnologia i comunicacions, i l'adquisició, l'alienació, l'arrendament i el manteniment de béns i serveis dels sistemes d'informació.

Disposició final primera Habilitació normativa

S'autoritza la conselleria que té assumides les competències en matèria de tecnologia i comunicacions per dictar les disposicions que siguin necessàries per desplegar aquest Decret.

Disposició final segona Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 11 de juliol de 2022

 

El vicepresident

El conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura

Miquel Company Pons  

(Per suplència d'acord amb l'article 7 de la Llei 1/2019,

de 31 de gener del Govern de les Illes Balears)

    Juan Pedro Yllanes Súarez