Secció I. Disposicions generals
CONSELL DE GOVERN
Núm. 13348
Decret 48/2018, de 21 de desembre, pel qual s’aproven els Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics
Preàmbul
Mitjançant el Decret 55/2012, de 13 de juliol, es va extingir l’organisme autònom Institut d’Estudis Baleàrics i es va integrar en el Consorci per al Foment de la Llengua Catalana i la Projecció Exterior de la Cultura de les Illes Balears (BOIB núm. 101, de 14 de juliol de 2012) i, mitjançant l’Acord del Consell de Govern de 13 de juliol de 2012 (BOIB núm. 101, de 14 de juliol de 2012), es va autoritzar la modificació del Consorci per al Foment de la Llengua Catalana i la Projecció Exterior de la Cultura de les Illes Balears, la modificació dels seus Estatuts i el canvi de denominació a Institut d’Estudis Baleàrics.
L’esmentat Acord del Consell de Govern de 13 de juliol de 2012 va ser derogat per l’Acord del Consell de Govern de 19 de juliol de 2013 pel qual s’autoritza la modificació dels Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics (BOIB núm. 101, de 20 de juliol de 2013), actualment en vigor.
L’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB), a l’empara del que disposa l’article 2.1.e) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és un consorci amb caràcter d’ens públic, de naturalesa corporativa de base associativa, amb personalitat jurídica i patrimoni propis, independents dels seus membres, i que es regeix per les disposicions legals i reglamentàries pròpies de la seva naturalesa i pels seus Estatuts. Està integrat per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Universitat de les Illes Balears, el Consell Insular de Mallorca, el Consell Insular de Menorca, el Consell Insular d’Eivissa i el Consell Insular de Formentera.
D’acord amb el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l’IEB està adscrit a la Conselleria de Cultura, Participació i Esports.
En l’exercici de la seva competència, el Parlament de les Illes Balears mitjançant la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015, va disposar la creació de l’entitat pública empresarial Institut d’Estudis Baleàrics (article 40 de la Llei) de les que preveu l’article 2.1.b) de la Llei 7/2010, que té com a fins generals els relacionats amb l’ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la seva projecció exterior, d’acord amb els seus Estatuts.
L’article 40.6 de la Llei 13/2014 estableix que, una vegada aprovats els Estatuts de la nova entitat, s’extingirà el consorci Institut d’Estudis Baleàrics, mitjançant la cessió global d’actius i passius, sense liquidació, en els termes que preveu l’article 127.5 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
D’altra banda, la disposició final sisena de la Llei 12/2015, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016, va modificar els apartats 2, 3 i 5 de l’article 40 de la Llei 13/2014.
La disposició final cinquena de la Llei 18/2016, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2017, modificà l’article 40 de la Llei 13/2014 i disposà la creació de l’entitat pública empresarial Institut de la Llengua i la Cultura de les Illes Balears (ILLENC).
La disposició final tretzena de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, modificà de nou l’article 40 de la Llei 13/2014 i recuperà el nom d’Institut d’Estudis Baleàrics (IEB).
L’article 35.1 de la Llei 7/2010 disposa que, un cop en vigor la llei de creació de l’organisme, el Consell de Govern, a proposta de la persona titular de la conselleria d’adscripció i amb l’informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts, n’ha d’aprovar els Estatuts per decret.
Segons l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l’exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques han d’actuar d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
El Decret que aprova els Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics s’adequa als principis esmentats. Així, els de necessitat i eficàcia estan justificats per l’entrada en vigor de la Llei 13/2017, que modifica l’article 40 de la Llei 13/2014 i disposa la creació de l’entitat pública empresarial Institut d’Estudis Baleàrics, que té com a fins generals els relacionats amb l’ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la seva projecció exterior. D’acord amb l’article 35.2 de la Llei 7/2010, la tramitació de la norma és l’instrument més adequat per garantir la consecució d’aquests fins. Així mateix, la norma s’adequa al principi de proporcionalitat, atès que la iniciativa que es proposa conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat que ha de cobrir, i al principi de seguretat jurídica, perquè aquesta iniciativa normativa s’exerceix en coherència amb la resta de l’ordenament jurídic. Es compleix també el principi de transparència, perquè s’ha garantit la participació ciutadana abans i durant el procediment d’elaboració de la norma. Finalment, la norma s’adequa al principi d’eficiència perquè, per tal de racionalitzar la gestió dels recursos públics, el Decret no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius finals.
Per tot això, a proposta de la consellera de Cultura, Participació i Esports, amb l’informe previ favorable de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, de data 12 de novembre de 2018, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de 21 de desembre de 2018,
DECRET
Article únic
Aprovació dels Estatuts de l’Institut d’Estudis Baleàrics
S’aproven els Estatuts de l’entitat pública empresarial Institut d’Estudis Baleàrics, creada per l’article 40 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015, els quals consten com a annex d’aquest Decret.
Disposició addicional primera
Denominacions
Les referències genèriques a les formes masculines expressades al llarg del text s’han d’entendre fetes al gènere masculí i al femení indistintament.
Disposició addicional segona
Extinció del consorci Institut d’Estudis Baleàrics
L’aprovació d’aquests Estatuts determina l’extinció del consorci Institut d’Estudis Baleàrics, mitjançant la cessió global d’actius i passius, sense liquidació, a l’entitat pública empresarial Institut d’Estudis Baleàrics, d’acord amb el que preveu l’article 40.6 de la Llei 13/2014, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015, en relació amb l’article 127.5 de la Llei 40/23015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
Disposició derogatòria única
Normes que es deroguen
Queden derogades les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin a aquest Decret, el contradiguin o siguin incompatibles amb el que disposa.
Disposició final única
Entrada en vigor
Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 21 de desembre de 2018
|
La presidenta |
La consellera de Cultura, Participació i Esports |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
Francesca Tur Riera |
|
ANNEX Estatuts de l’entitat pública empresarial Institut d’Estudis Baleàrics
TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Denominació, naturalesa jurídica i règim general
1. L’Institut d’Estudis Baleàrics és una entitat pública empresarial de les que preveu l’article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d’actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l’Administració de la Comunitat Autònoma.
2. L’Institut d’Estudis Baleàrics pot fer servir l’acrònim IEB.
3. L’IEB es regeix pel dret públic en la formació de la voluntat dels seus òrgans i en l’exercici de les potestats administratives que tengui atribuïdes, i en tot allò que prevegi la Llei 7/2010 o altres normes amb rang de llei. En la resta d’aspectes, es regeix pel dret privat.
Article 2
Adscripció
L’IEB s’adscriu a la Conselleria de Cultura, Participació i Esports, sens perjudici dels canvis d’adscripció que pugui determinar el president de les Illes Balears per mitjà dels decrets d’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 3
Principis generals
1. L’IEB se sotmet als principis de legalitat, servei a l’interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s’ha d’ajustar al principi d’instrumentalitat respecte de les finalitats i els objectius que té assignats.
2. Així mateix, pel que fa a l’organització i al funcionament, es regeix pels criteris que estableix la normativa reguladora del règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les singularitats que, com a entitat pública empresarial, preveu el capítol III del títol I de la Llei 7/2010.
Article 4
Fins generals
L’IEB té com a fins generals els relacionats amb l’ensenyament i la normalització lingüística de la llengua catalana, la promoció de la cultura de les Illes Balears i la seva projecció exterior, d’acord amb aquests Estatuts i respectant les competències pròpies dels consells insulars.
Article 5
Funcions i competències
1. Les funcions i les competències de l’IEB, d’acord amb el que estableixen aquests Estatuts, en el marc de les competències del Govern i de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de llengua catalana i cultura de les Illes Balears, són les següents:
1. El foment de la recerca, en totes les àrees de la cultura i la ciència, en temes relacionats amb les Illes Balears, d’acord amb els objectius generals que amb vista a la recerca proposin el Govern de les Illes Balears i el mateix IEB.
2. La formació lingüística en llengua catalana dels ciutadans de les Illes Balears, fora de l’ensenyament reglat.
3. El foment dels usos socials de la llengua catalana en tots els àmbits de la vida diària, amb respecte i protecció de les modalitats insulars del català de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i sens perjudici de la unitat de la llengua.
4. La difusió, per mitjans propis o aliens, de qualsevol tipus d’activitat cultural que es dugui a terme en l’àmbit territorial de les Illes Balears.
5. La publicació en el camp dels estudis locals, mitjançant l’elaboració de monografies, col·leccions i revistes, i l’organització de jornades, congressos i conferències.
6. El foment d’activitats culturals relatives a l’intercanvi i la relació entre Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, i entre les Illes Balears i l’exterior.
7. La difusió de la informació relativa als ajuts i els serveis que els organismes d’àmbit insular i municipal destinen a la creació artística i cultural.
8. L’assessorament al Govern de les Illes Balears i als organismes de la comunitat autònoma de les Illes Balears en tots els temes de la seva competència que li siguin sol·licitats, sens perjudici de la funció consultiva que, d’acord amb l’article 35 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, té la Universitat de les Illes Balears per a tot el que es refereix a la llengua catalana.
9. L’exercici de la Secretaria del Patronat Ramon Llull.
10. La publicació de materials diversos relacionats amb les finalitats de l’IEB.
11. La realització d’activitats que s’adiguin amb les finalitats de l’IEB.
2. Les competències a què es refereix l’apartat anterior s’han d’exercir en coordinació amb la Direcció General de Cultura i la Direcció General de Política Lingüística.
3. Les competències a què es refereix la lletra f s’han d’exercir en coordinació amb l’Institut Ramon Llull i amb els consells insulars implicats.
Article 6
Personalitat jurídica i potestats administratives
1. L’entitat pública empresarial IEB és un organisme públic creat sota la dependència de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per dur a terme activitats d’execució i de gestió, tant administratives com de contingut econòmic, en règim de descentralització funcional.
2. Dins l’esfera de les seves competències, l’entitat IEB gaudeix de totes les potestats administratives necessàries per al compliment dels seus fins, fins i tot la potestat de foment, a més de la venda de productes culturals.
3. Les potestats administratives atribuïdes a l’IEB, les han d’exercir el president, els vicepresidents i el Consell de Direcció de l’entitat.
4. En el marc de les competències pròpies dels consells insulars i dels municipis, l’entitat pot concertar els instruments de col·laboració o cooperació prevists en la legislació aplicable, especialment els convenis de col·laboració i els plans i programes conjunts.
Article 7
Forma de gestió
Per aconseguir els fins propis, l’IEB pot actuar mitjançant la gestió directa, indirecta o mixta, i participar en la constitució de societats, consorcis i empreses o entitats públiques o privades de conformitat amb la normativa aplicable.
TÍTOL II ORGANITZACIÓ
Capítol I Estructura orgànica
Article 8
Classes d’òrgans
Formen part de l’IEB els òrgans de direcció, administració, gestió i assessorament següents:
1. Òrgans superiors de direcció:
a. El president
b. Els vicepresidents
c. El Consell de Direcció
2. Òrgans de direcció, administració i gestió:
El director
3. Òrgan assessor:
El Consell Assessor
Capítol II Òrgans superiors de direcció
Secció 1a El president
Article 9
El president
1. El president de l’IEB, òrgan unipersonal superior de direcció, és el conseller de Cultura, Participació i Esports, o la persona que delegui.
2. En els casos de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra impossibilitat temporal del president, ha d’assumir les seves funcions, en primer lloc, el vicepresident primer, en segon lloc, el vicepresident segon i, en el cas que no sigui possible, el vocal del Consell de Direcció de més jerarquia, antiguitat o edat, per aquest ordre.
Article 10
Funcions del president
1. Corresponen al president les funcions següents:
a. Exercir la màxima representació, l’alta direcció i la inspecció de l’entitat.
b. Representar legalment l’IEB davant les administracions públiques, institucions, entitats públiques i privades, persones físiques i jurídiques.
c. Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries del Consell de Direcció i la fixació de l’ordre del dia, tenint en compte, si s’escau, les peticions dels altres membres, sempre que hagin estat formulades amb l’antelació suficient.
d. Presidir les sessions del Consell de Direcció i del Consell Assessor, moderar el desenvolupament dels debats i suspendre’ls per causes justificades.
e. Dirimir amb el seu vot els empats a l’efecte d’adoptar els acords del Consell de Direcció.
f. Vetlar pel compliment de les lleis i dels acords adoptats pel Consell de Direcció.
g. Visar les actes i els certificats dels acords del Consell de Direcció.
h. Nomenar i separar la persona titular del càrrec de director, o fer la proposta prevista en l’article 16.10 d’aquests Estatuts i, en cas que no hi hagi un director, exercir les funcions atribuïdes al director.
i. Supervisar les activitats de l’IEB i sotmetre al Consell de Direcció i al Consell Assessor la documentació i els informes que consideri oportuns.
j. Convocar i atorgar subvencions, de conformitat amb les bases reguladores que aprovi, per mitjà d’una ordre, la persona titular de la conselleria competent en matèria de cultura, sens perjudici de la necessitat d’obtenir l’autorització prèvia del Consell de Direcció en el cas de les subvencions a què es refereix l’article 7.1.c) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
k. Actuar d’òrgan de contractació i, com a tal, aprovar els plecs de clàusules administratives, de prescripcions tècniques o de condicions que hagin de regir la contractació amb l’IEB; nomenar els components de les meses de contractació que hagin de constituir-se, i signar la documentació i els contractes corresponents.
l. Subscriure els instruments de col·laboració o cooperació prevists en la legislació aplicable, especialment els convenis de col·laboració i els plans i programes conjunts.
m. Subscriure acords, convenis, concerts i contractes, i tots els documents que siguin necessaris per gestionar l’IEB i per complir les seves finalitats.
n. Dictar els actes que siguin necessaris per desenvolupar els acords del Consell de Direcció.
o. Formular al Consell de Direcció les propostes de reglaments de règim intern, d’organització i de funcionament de les diverses activitats de l’IEB.
p. Exercir, en cas d’urgència, les facultats de dur a terme tot tipus d’accions, excepcions, recursos i reclamacions judicials i administratives en defensa dels drets i els interessos de l’IEB, i comunicar-ho al Consell de Direcció en la primera reunió que tengui lloc a l’efecte de la ratificació.
2. El president pot delegar les funcions que preveuen les lletres b), f), k), l), m) i n) de l’apartat 1 en els vicepresidents o en el director, d’acord amb els límits i les quanties que preveuen aquests Estatuts, i llevat de les que siguin indelegables perquè així ho fixi una norma amb rang de llei.
Secció 2a Els vicepresidents
Article 11
Els vicepresidents
1. L’IEB té dos vicepresidents, el vicepresident primer és el director general de Cultura i el vicepresident segon és el director general de Política Lingüística, o les persones que deleguin, sens perjudici dels canvis en el nombre de vicepresidents per raó dels decrets d’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Els vicepresidents exerceixen les funcions que, si escau, els delegui el president o el Consell de Direcció, a proposta del president.
3. Els vicepresidents substitueixen, segons l’ordre que fixa l’article 9.2 d’aquests Estatuts, el president en els casos d’absència, vacant, malaltia o qualsevol altra impossibilitat d’actuar d’aquest.
Secció 3a El Consell de Direcció
Article 12
Composició del Consell de Direcció
1. El Consell de Direcció, òrgan col·legiat superior de direcció, està integrat pel president, els dos vicepresidents i vuit vocals.
2. La presidència i la vicepresidència del Consell de Direcció les exerceixen el president i els vicepresidents de l’IEB, respectivament.
3. Els vocals del Consell de Direcció són els següents:
— Tres representants de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears nomenats per la persona titular de la conselleria a la qual estigui adscrit l’IEB.
— El director de l’Institut Ramon Llull, o la persona que delegui.
— El director de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears, o la persona que delegui.
— Un representant de la conselleria competent en matèria d’educació.
— Un representant de la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts.
— Un representant de la conselleria competent en matèria de funció pública.
4. El director ha d’assistir a les sessions del Consell de Direcció, amb veu però sense vot.
5. La designació i el cessament del secretari, que no pot ser membre del Consell de Direcció i, per tant, té veu però no vot, s’han de fer per acord del Consell de Direcció, a proposta del president.
En els supòsits de vacant, absència o malaltia del secretari, el president o els vicepresidents han de designar un suplent perquè n’assumeixi les funcions.
6. Ha d’assistir a les sessions per a tasques d’assessorament jurídic dels òrgans directius, amb veu i sense vot, un representant de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici que aquest organisme pugui delegar les funcions esmentades en un membre del servei que tengui atribuït l’assessorament jurídic de l’IEB.
7. Pot assistir a les sessions del Consell de Direcció, amb veu però sense vot, el personal tècnic de l’entitat relacionat amb els assumptes que s’hagin de tractar d’acord amb l’ordre del dia, per decisió del president, tant si és per iniciativa pròpia com a proposta de qualsevol dels membres del Consell de Direcció.
8. Els vocals del Consell de Direcció són designats per l’entitat o institució corresponents —com també les persones que els han de suplir en cas d’absència, vacant, malaltia o impediment legítim— i nomenats pel president de l’IEB. S’entén que han estat nomenats pel càrrec que ocupen.
9. Els membres del Consell de Direcció cessen automàticament com a tals quan cessen del càrrec pel qual foren nomenats. La plaça ha de romandre vacant al Consell de Direcció fins que es faci un nou nomenament. En cas de falta de nomenament d’algun dels membres, aquest no s’ha de tenir en compte en el càlcul del quòrum de constitució i de votació del Consell de Direcció.
10. En la composició del Consell de Direcció s’ha de fomentar la presència equilibrada d’homes i dones.
11. Els membres del Consell de Direcció no tenen dret a percebre cap tipus de dieta per assistir a les sessions.
12. Quant als assistents no membres, les indemnitzacions o percepcions per raó de l’assistència a sessions del Consell de Direcció són les que acordi el Consell de Direcció, que han de ser autoritzades prèviament per l’Administració de la Comunitat Autònoma, mitjançant una resolució conjunta de la persona titular de la conselleria d’adscripció i de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda, d’acord amb l’article 31 del Decret 16/2016, de 8 d’abril, pel qual s’aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l’Administració autonòmica de les Illes Balears.
Article 13
Funcions del Consell de Direcció
1. Corresponen al Consell de Direcció les funcions següents:
a. Aprovar el pla general d’actuacions i els plans pluriennals que consideri necessaris, que s’han de reflectir en els pressuposts anuals i que han d’incloure també el pla d’inversions i els projectes d’obres, d’instal·lacions i de serveis.
b. Orientar, d’una manera general, les activitats de l’IEB en el marc dels objectius estatutaris.
c. Aprovar l’avantprojecte de pressuposts de l’IEB i les modificacions del pressupost.
d. Aprovar definitivament els comptes anuals de l’IEB en els sis mesos següents al tancament de l’exercici.
e. Aprovar la liquidació anual del pressupost vençut, que ha de ser remesa posteriorment a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma.
f. Aprovar el pla financer anual que exigeix l’article 11.4 de la Llei 7/2010.
g. Aprovar la proposta del pla estratègic de subvencions, que s’ha d’elevar al Consell de Govern d’acord amb la normativa vigent en matèria de subvencions.
h. Aprovar, si escau, els preus privats o les tarifes corresponents als serveis prestats per l’IEB en règim de dret privat, amb l’autorització prèvia de la persona titular de la conselleria d’adscripció, i proposar a aquesta conselleria d’adscripció, si escau, l’aprovació de preus públics o taxes a favor de l’IEB per raó de la prestació de serveis en règim de dret públic.
a. Aprovar la proposta del president en el supòsit que preveu l’article 16.10 d’aquests Estatuts.
j. Aprovar els criteris bàsics de selecció del personal, d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat, en el marc de la normativa vigent.
k. Sotmetre les ofertes públiques d’ocupació i les bases generals de les convocatòries de selecció de personal a la negociació en el si de les meses sectorials de negociació constituïdes a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que correspongui, en funció del sector d’activitat de què es tracti en cada cas.
l. Aprovar la relació de llocs de treball i les condicions de treball dels empleats al servei de l’IEB, amb els informes exigits per la normativa vigent.
m. Dissenyar la política de personal de l’IEB amb les limitacions que, si escau, s’estableixin reglamentàriament en els termes prevists en l’article 20.6 i en la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010, i en el marc del que disposen els articles 22, 23 i 44 de la Llei esmentada, a més de les disposicions contingudes en l’Estatut bàsic de l’empleat públic que siguin aplicables.
n. Aprovar les indemnitzacions o percepcions per raó de l’assistència a sessions del Consell de Direcció dels assistents no membres, les quals han de ser autoritzades prèviament per l’Administració de la Comunitat Autònoma, mitjançant una resolució conjunta de la persona titular de la conselleria d’adscripció i de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda.
o. Aprovar els reglaments de règim intern, d’organització i de funcionament de les diverses activitats de l’IEB.
p. Aprovar anualment l’inventari del patrimoni de l’IEB.
q. Aprovar la contractació de tot tipus d’operacions financeres i de crèdit a curt termini o a llarg termini, amb les limitacions establertes en l’article 12 de la Llei 7/2010.
r. Fixar els criteris d’ordenació de pagaments i assignar en aquesta matèria les atribucions del director, sens perjudici de la coordinació i el control de la gestió de la tresoreria per part dels òrgans competents de l’Administració de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l’article 11 de la Llei 7/2010.
s. Establir l’estructura de l’IEB creant consells acadèmics, seccions o àrees d’activitat, sempre que no impliquin cap cost econòmic, i determinant-ne el contingut i les competències.
t. Acordar les mesures pertinents per administrar els béns i els drets, i també aprovar l’adquisició, la venda, la permuta, l’arrendament, la cessió gratuïta i onerosa i el gravamen dels béns i els drets de l’organisme i, en general, qualsevol tipus de negoci jurídic sobre aquests, de conformitat amb la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
u. Aprovar els projectes d’obres, d’instal·lacions i de serveis d’un termini d’execució superior al pressupost anual, i també el seu pla de finançament.
v. Autoritzar i exercir les facultats de dur a terme tot tipus d’accions, excepcions, recursos i reclamacions judicials i administratives en defensa dels drets i els interessos de l’IEB, sens perjudici de les facultats reconegudes al president en l’article 10.1. p) d’aquests Estatuts.
w. Adoptar les disposicions i les mesures necessàries per assolir la millor organització i el millor funcionament de l’IEB.
x. Dictar les resolucions dels expedients disciplinaris i les relatives a l’extinció o la suspensió dels contractes laborals per causes no disciplinàries, en relació amb el personal laboral. Pel que fa al personal funcionari, s’ha d’aplicar la normativa vigent en matèria de funció pública.
y. Instar la creació d’altres ens instrumentals o la participació en aquests quan sigui adequat per a la consecució de les finalitats assignades.
z. Les altres funcions que aquests Estatuts atribueixin al Consell de Direcció.
aa. Qualsevol altra facultat no atribuïda expressament a un altre òrgan de l’IEB.
2. El Consell de Direcció només pot delegar en el president o els vicepresidents les facultats a què es refereixen els apartats, u), v), w) i x) del punt anterior.
Article 14
Règim jurídic
1. El règim de constitució, convocatòria, funcionament i adopció d’acords del Consell de Direcció és el que estableixen, amb caràcter general, per als òrgans col·legiats els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i els articles 17 i següents de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici de les peculiaritats organitzatives contingudes en aquests Estatuts.
2. El Consell de Direcció pot constituir-se, convocar-se, celebrar les sessions, adoptar acords i remetre actes tant de manera presencial com a distància.
Article 15
Convocatòries i sessions
1. Amb caràcter general, el Consell de Direcció es reuneix ordinàriament dues vegades a l’any.
2. El Consell de Direcció s’ha de reunir en sessió extraordinària sempre que el convoqui el president, per iniciativa pròpia o a petició de, com a mínim, sis dels seus membres, per causes organitzatives o de necessitat.
3. En les sessions que celebri el Consell de Direcció a distància, els seus membres poden trobar-se en diferents llocs, sempre que s’asseguri, per mitjans electrònics, la identitat dels membres o persones que els supleixin, el contingut de les seves manifestacions, el moment en què aquestes es produeixen, així com la interactivitat i la intercomunicació entre ells en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió. Entre d’altres, es consideren inclosos entre els mitjans electrònics vàlids, els telefònics i els audiovisuals, com ara les audioconferències i les videoconferències, i també el correu electrònic.
4. Per a la constitució vàlida del Consell de Direcció en primera convocatòria, a efectes de la celebració de sessions, deliberacions i presa d’acords, es requereix l’assistència, presencial o a distància, del president i el secretari o, si escau, de qui els supleixin, i la de, com a mínim, sis dels seus membres.
En segona convocatòria —que s’ha de fer a partir d’una hora després de la primera— com a mínim han d’assistir-hi el president, el secretari i un mínim de tres vocals.
5. Les convocatòries han de ser remeses als membres de l’òrgan col·legiat a través de mitjans electrònics amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores, fent-hi constar l’ordre del dia, juntament amb la documentació necessària per a la seva deliberació, quan sigui possible, les condicions en què s’ha de celebrar la sessió, el sistema de connexió i, si escau, els llocs en què estiguin disponibles els mitjans tècnics necessaris per assistir a la reunió i participar-hi.
En els casos d’urgència, la convocatòria s’ha de fer almenys amb vint-i-quatre hores d’antelació.
6. Quan estiguin reunits, de manera presencial o a distància, el secretari i tots els membres del Consell de Direcció o, si escau, les persones que els supleixin, aquests podran constituir-se vàlidament com a òrgan col·legiat per a la celebració de sessions, deliberacions i adopció d’acords, sense necessitat de convocatòria prèvia, quan així ho decideixin tots els membres.
7. L’ordre del dia ha de contenir tots els temes que s’han de tractar en les sessions que es convoquin. No pot ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figuri inclòs en l’ordre del dia, llevat que hi assisteixin tots els membres de l’òrgan col·legiat i sigui declarada la urgència de l’assumpte pel vot favorable de la majoria.
8. Els acords del Consell de Direcció han de ser adoptats per majoria de vots. Quan s’hi assisteixi a distància, els acords s’entendran adoptats en el lloc on tengui la seu l’òrgan col·legiat i, si no, on estigui ubicada la Presidència.
9. Quan els membres del Consell de Direcció votin en contra o s’abstinguin, queden exempts de la responsabilitat que, si escau, pugui derivar-se dels acords.
10. Es permet fer votacions a través del sistema de delegació del vot. Si un membre del Consell de Direcció amb dret a vot és absent en la presa de decisions, pot delegar per escrit el seu vot en un altre membre del Consell.
11. D’acord amb l’article 18 de la Llei 40/2015, el secretari ha d’estendre acta de cada sessió que celebri el Consell de Direcció, la qual es pot aprovar en la mateixa sessió o en la següent immediata.
Capítol III Òrgans de direcció, administració i gestió
Article 16
Nomenament i naturalesa del càrrec de director
1. El president pot nomenar i separar el director o fer la proposta prevista en el punt 10 d’aquest article. El nomenament i el cessament s’han de comunicar al Consell de Govern en el termini màxim de set dies i s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en el termini màxim de deu dies.
2. El director ha de tenir titulació universitària i un perfil professional adient i ha de ser nomenat atenent criteris de competència professional i experiència en l’exercici de llocs de responsabilitat en la gestió pública o privada, i és aplicable a l’exercici de les seves funcions:
a. La responsabilitat professional, personal i directa per la gestió desenvolupada.
b. La subjecció al control i avaluació de la gestió per part de l’òrgan superior directiu competent.
3. El director ha de mantenir amb l’IEB una relació laboral especial d’alta direcció, que es regeix per les clàusules estipulades en el contracte de treball corresponent, amb subjecció a les fonts i els criteris reguladors establerts en l’article 3 del Reial decret 1382/1985, d’1 d’agost, pel qual es regula la relació laboral especial del personal d’alta direcció. Al director li és aplicable la normativa reguladora del règim d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d’acord amb el que estableix l’article 21.2 de la Llei 7/2010.
4. En cas que el director sigui empleat públic, estarà assimilat al rang d’alt càrrec als efectes prevists en l’article 99.1 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en l’article 87.1 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, que regulen la declaració de la situació de serveis especials.
5. El nomenament i la contractació del director requereixen els informes previs prevists en l’article 20.5 de la Llei 7/2010.
6. La retribució bruta anual del director no pot superar el llindar retributiu que fixi la normativa respecte dels òrgans unipersonals de direcció dels ens instrumentals.
7. El director, a més de cessar en els supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i en la normativa laboral aplicable, cessa quan ho fa el conseller que el va nomenar. A l’acabament de la legislatura, la durada del contracte del director s’ha de perllongar un màxim de tres mesos, mentre no es nomeni un nou director. En tot cas, el cessament s’ha de comunicar al Consell de Govern.
8. El director no pot percebre en el moment del seu cessament cap indemnització, llevat de les que estiguin establertes per disposició legal de dret necessari. En cap cas, no té dret a cap indemnització si té la condició de funcionari de carrera o si és empleat d’una entitat integrant del sector públic amb reserva de lloc de treball. A aquest efecte, no es poden pactar o subscriure clàusules contractuals que tenguin per objecte reconèixer indemnitzacions o compensacions econòmiques, sigui quina sigui la seva naturalesa o quantia.
9. En el cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altre impediment per actuar del director, les seves funcions les ha d’assumir el president, sense que tengui dret a percebre cap retribució per aquest concepte. Si escau, el president pot delegar les funcions del director en un membre del Consell de Direcció, sense que tengui dret a percebre cap retribució per aquest concepte.
10. En qualsevol cas, les funcions de director poden ser assumides per algun dels òrgans directius de la conselleria d’adscripció que formin part del Consell de Direcció, si així ho acorda el Consell de Direcció, a proposta del seu president, sense que tengui dret a percebre cap retribució per aquest concepte.
Article 17
Funcions del director
Corresponen al director les funcions següents:
a. Executar i fer complir els acords i les directrius del Consell de Direcció.
b. Dirigir l’acció de promoció cultural, científica i lingüística de l’IEB, en coordinació amb la Direcció General de Cultura i la Direcció General de Política Lingüística.
c. Dirigir la gestió econòmica i administrativa que resulti necessària per assolir els objectius de l’IEB.
d. Dur a terme la gestió ordinària del patrimoni de l’IEB.
e. Impulsar i dur a terme els actes encaminats a l’execució del pla anual cultural, científic i lingüístic de l’IEB.
f. Dirigir, gestionar i inspeccionar les instal·lacions, els serveis i les activitats de l’IEB.
g. Adoptar, d’acord amb el criteri del Consell de Direcció, les mesures que garanteixin el funcionament correcte de l’IEB.
h. Exercir de cap de personal de l’IEB.
i. Elaborar, i elevar al Consell de Direcció, la proposta del pla anual d’actuacions, el pla financer anual, l’avantprojecte de pressuposts d’explotació i capital, les previsions anuals i pluriennals, els projectes d’inversions reals i d’operacions financeres, la liquidació dels comptes, la memòria explicativa de la gestió anual, els comptes anuals dins els tres primers mesos de l’exercici, la relació de llocs de treball, la proposta del pla estratègic de subvencions, i qualsevol acte o acord que requereixi l’aprovació del Consell de Direcció.
j. Realitzar les despeses i atendre els pagaments dins els límits establerts per la normativa vigent, i d’acord amb el Consell de Direcció.
k. Proposar al president l’aprovació dels plecs de condicions generals (plecs de clàusules administratives) i dels plecs de prescripcions tècniques que han de regir les contractacions, sempre sota supervisió jurídica.
l. Proposar al president l’aprovació dels projectes d’obres, serveis i subministraments perquè els elevi al Consell de Direcció.
m. Expedir certificats relacionats amb la gestió diària de l’entitat.
n. Subscriure l’informe anual d’activitat i la declaració de garantia i responsabilitat, i informar-ne el Consell de Direcció, de conformitat amb el que preveuen els apartats 2, 3 i 4 de l’article 18 de la Llei 7/2010.
o. Preparar la liquidació del pressupost vençut i sotmetre’l a la consideració del president, perquè sigui aprovat pel Consell de Direcció.
p. Qualsevol altra funció que li encomanin expressament o li deleguin el Consell de Direcció o el president, en l’àmbit de les seves competències respectives.
Capítol IV Òrgan assessor
Article 18
Composició del Consell Assessor
1. El Consell Assessor és l’òrgan superior de consulta i assessorament de l’IEB, i està integrat per un president i fins a un màxim de 15 vocals.
2. El president del Consell Assessor és el president de l’IEB. El vicepresident serà elegit entre els membres del Consell Assessor.
3. Els vocals del Consell Assessor són els següents:
— El director de l’IEB, o la persona que delegui
— Un representant nomenat per la Universitat de les Illes Balears
— Un representant nomenat pel Consell Insular de Mallorca
— Un representant nomenat pel Consell Insular de Menorca
— Un representant nomenat pel Consell Insular d’Eivissa
— Un representant nomenat pel Consell Insular de Formentera
— Un representant nomenat per la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears
— El director de l’Institut Ramon Llull, o la persona que delegui
— Set vocals nomenats pel president de l’IEB, entre persones de reconegut prestigi en l’àmbit cultural, artístic, científic, acadèmic i lingüístic.
4. La designació i el cessament del secretari, que no pot ser membre del Consell Assessor, s’han de fer per acord del Consell Assessor, a proposta del president.
En els supòsits de vacant, absència o malaltia del secretari, el president ha de designar un suplent perquè n’assumeixi les funcions.
5. Les persones que són membres del Consell Assessor per raó del càrrec que ocupen cessen automàticament com a tals quan cessen del càrrec pel qual foren nomenats. La plaça ha de romandre vacant al Consell Assessor fins que es faci un nou nomenament.
6. En la composició del Consell Assessor s’ha de fomentar la presència equilibrada d’homes i dones.
7. Els membres del Consell Assessor que no siguin alts càrrecs de l’Administració poden percebre una indemnització per l’assistència a les reunions, d’acord amb el que disposa l’article 31 del Decret 16/2016.
8. Les despeses derivades del desplaçament, la manutenció i, si s’escau, l’allotjament, tant dels membres del Consell Assessor que presten servei en l’Administració autonòmica com dels representants d’entitats privades i dels particulars són a càrrec de l’IEB.
Les despeses derivades del desplaçament, la manutenció i, si s’escau, l’allotjament dels membres del Consell Assessor que representen altres institucions públiques són a càrrec de la institució corresponent.
9. Quant als assistents no membres, les indemnitzacions o percepcions per raó de l’assistència a sessions del Consell Assessor són les que acordi el Consell de Direcció, que han de ser autoritzades prèviament per l’Administració de la Comunitat Autònoma, mitjançant una resolució conjunta de la persona titular de la conselleria d’adscripció i de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’hisenda, d’acord amb l’article 31 del Decret 16/2016.
Article 19
Funcions del Consell Assessor
Són funcions del Consell Assessor:
a. Proposar les actuacions que es considerin adequades per complir les finalitats de l’IEB.
b. Emetre informes sobre el projecte del pla estratègic de subvencions de l’IEB.
c. Emetre informes sobre l’avantprojecte de pressuposts de l’IEB.
d. Valorar, prèviament a la seva aprovació, les memòries d’activitats de l’IEB.
e. Emetre informes sobre qualsevol qüestió plantejada pel Consell de Direcció o el president de l’IEB en les matèries que són competència de l’ens.
Article 20
Funcionament del Consell Assessor
1. El Consell Assessor s’ha de reunir, com a mínim, una vegada a l’any i les vegades que ho consideri convenient el seu president o la majoria dels seus membres.
2. El règim de constitució, convocatòria i funcionament del Consell Assessor és el que estableixen, amb caràcter general, per als òrgans col·legiats els articles 15 i següents de la Llei 40/2015 i els articles 17 i següents de la Llei 3/2003, sens perjudici de les peculiaritats organitzatives contingudes en aquests Estatuts.
3. El Consell Assessor pot constituir-se, convocar-se, celebrar les sessions i remetre actes tant de forma presencial com a distància.
4. El Consell Assessor pot aprovar un reglament de funcionament intern.
TÍTOL III RÈGIM PATRIMONIAL, FINANCER, PRESSUPOSTARI I COMPTABLE
Capítol I Patrimoni
Article 21
Règim patrimonial
1. El règim patrimonial de l’IEB és el que preveu la legislació sobre patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Constitueixen el patrimoni de l’IEB els béns i els drets que adquireixi o rebi per qualsevol títol.
3. L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o qualsevol persona jurídica pública poden adscriure béns i drets a l’IEB, els quals mantindran la seva qualificació jurídica originària. L’IEB no adquirirà la seva propietat i haurà d’utilitzar-los per al compliment de les finalitats que determini la seva adscripció.
4. El patrimoni de l’IEB ha de quedar reflectit en l’inventari corresponent, que ha de ser revisat i aprovat anualment pel Consell de Direcció. L’IEB ha de trametre una còpia íntegra validada del seu inventari a la direcció general competent en matèria de patrimoni.
Capítol II Finançament i pressupost
Article 22
Règim jurídic financer
El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, d’intervenció i de control de l’IEB és el que s’estableix en les disposicions següents:
a. El capítol III del títol preliminar de la Llei 7/2010.
b. Les normes específiques que estableix la legislació economicofinancera en relació amb les entitats públiques empresarials.
c. Els preceptes que contenguin les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de cada exercici relatius a l’activitat financera de les entitats públiques empresarials.
d. Les particularitats que preveu aquest títol.
Article 23
Finançament
Per dur a terme les seves activitats, l’IEB es pot finançar amb els recursos econòmics següents:
a. Els béns i drets que constitueixen el seu patrimoni.
b. Els productes i les rendes d’aquest patrimoni.
c. Els ingressos ordinaris i extraordinaris que estigui autoritzat a percebre, segons les disposicions per les quals es regeix.
d. Les transferències, corrents o de capital, que tengui assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d’altres administracions o entitats públiques.
e. Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixin de les administracions o entitats públiques.
f. Les donacions, els llegats i qualsevol altra aportació, dinerària o no dinerària, que pugui percebre d’entitats privades i de particulars.
g. Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.
Article 24
Pressupost
1. Els pressuposts de l’IEB s’integren en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes que preveu l’article 36 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i amb el contingut exigit per l’article 40 d’aquesta Llei.
2. L’IEB ha de trametre, per mitjà de la conselleria d’adscripció, dins el termini que es fixi en l’ordre del conseller competent en matèria d’hisenda i pressuposts, l’avantprojecte del pressupost d’explotació i de capital, que ha de comprendre totes les seves activitats, amb la documentació annexa que s’especifica en l’article 45 de la Llei 14/2014, degudament ajustat a les previsions que contenen aquesta Llei i la resta de la normativa aplicable, i d’acord amb les directrius de política econòmica i financera que estableixi el Consell de Govern.
3. L’IEB ha de formular, aprovar i trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, juntament amb els comptes anuals, una liquidació del seu pressupost.
Capítol III Comptabilitat, control financer i comptes anuals
Article 25
Règim de comptabilitat
1. L’exercici econòmic ha de coincidir amb l’any natural.
2. El règim de comptabilitat de l’IEB s’ha d’ajustar al que preveuen l’article 13 de la Llei 7/2010 i l’article 132 de la Llei 14/2014.
3. La iniciació de qualsevol expedient de despesa per part de l’IEB que superi els imports que estableix l’article 15.2 de la Llei 7/2010, requereix les autoritzacions corresponents que preveu l’article esmentat.
Article 26
Control financer
1. El control financer l’exerceix la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els termes que preveu la Llei 14/2014.
2. Així mateix, l’IEB està sotmès al control d’eficàcia i eficiència en els termes que preveu l’article 17.1 de la Llei 7/2010.
Article 27
Comptes anuals
1. Els comptes anuals de l’IEB s’han de formular, s’han d’aprovar i s’han de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma en els terminis i de la manera que preveuen els apartats 3, 4 i 5 de l’article 13 de la Llei 7/2010.
2. L’incompliment dels terminis pot donar lloc a l’exigència de les responsabilitats que pertoquin, d’acord amb els articles 141 i següents de la Llei 14/2014, i també a les mesures addicionals de control a què fa referència l’article 19 de la Llei 7/2010.
3. Correspon al Consell de Direcció aprovar els comptes anuals de l’entitat.
Article 28
Obligació de subministrament d’informació
L’IEB ha de trametre a la conselleria competent en matèria d’hisenda i pressuposts, per mitjà de la conselleria d’adscripció, la informació que preveu l’article 14 de la Llei 7/2010.
Article 29
Pla d’actuacions, informe anual d’activitat i declaració de garantia de la gestió
1. L’IEB ha d’elaborar, anualment, un pla d’actuacions d’acord amb el que preveu l’article 17.2 de la Llei 7/2010.
2. Aquest pla l’ha d’aprovar el Consell de Direcció en el primer trimestre de l’exercici pressupostari corresponent, i s’ha de trametre a la persona titular de la conselleria d’adscripció, la qual n’ha de donar compte al Consell de Govern.
3. Simultàniament a l’aprovació dels comptes anuals, el director ha de presentar al Consell de Direcció i a la conselleria d’adscripció un informe anual d’activitat i signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats dutes a terme per l’ens durant l’any anterior, en els termes que preveu l’article 18 de la Llei 7/2010, i que han de reflectir la valoració del grau de compliment del pla d’actuacions, d’acord amb l’article 17.3 d’aquesta Llei.
TÍTOL IV RÈGIM DE PERSONAL
Article 30
Personal de l’entitat
1. El personal al servei de l’IEB pot ser:
a. Personal laboral propi.
b. Personal funcionari adscrit.
2. El personal al servei de l’IEB es regeix per la legislació aplicable en cada cas i per les disposicions de la Llei 7/2010. En tot cas, i com a mínim, és d’aplicació a tot el personal al servei de l’IEB la regulació establerta en el Reial decret legislatiu 5/2015 quant als deures dels empleats públics i el codi de conducta, els principis ètics, els principis de conducta, els principis rectors de l’accés a l’ocupació pública i les normes reguladores de la reserva de quota per a persones amb discapacitat.
Article 31
Personal laboral
1. El personal laboral propi de l’IEB, a més de regir-se per les disposicions contingudes en l’Estatut bàsic de l’empleat públic que li siguin aplicables i per la resta de normes laborals i convencionals aplicables al personal d’aquesta naturalesa, es regeix pels preceptes de la Llei 7/2010 i per les normes que la despleguin, com també per les normes d’ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que ho disposin expressament.
2. La selecció d’aquest personal s’ha de fer mitjançant una convocatòria pública d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit i capacitat, i amb els informes exigits per la normativa vigent.
Article 32
Personal funcionari
1. L’IEB pot disposar del personal funcionari de l’Administració de la Comunitat Autònoma o dels organismes autònoms que li sigui adscrit, i del personal funcionari de qualsevol administració pública que s’hi incorpori per qualsevol procediment de provisió o d’ocupació de llocs de feina, d’acord amb la normativa de funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El personal funcionari adscrit a l’IEB es regeix per la normativa de funció pública aplicable i, en particular, per la legislació de funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 33
Personal directiu professional
1. El règim del personal directiu professional és el que preveu l’article 22 de la Llei 7/2010 i s’ha de sotmetre als límits que s’estableixin reglamentàriament en desplegament d’aquesta Llei.
2. El personal directiu professional de naturalesa laboral està sotmès a la relació laboral especial d’alta direcció i serà nomenat atenent a criteris de competència professional i d’experiència en l’exercici de llocs de responsabilitat en la gestió pública o privada.
Serà aplicable a l’exercici de les seves funcions:
a. La responsabilitat professional, personal i directa per la gestió desenvolupada.
b. La subjecció al control i avaluació de la gestió pel Consell de Direcció, sens perjudici del control establert per la Llei general pressupostària.
3. El personal directiu professional ha de tenir naturalesa funcionarial en els casos que tengui atribuïdes funcions que impliquin la participació en l’exercici de potestats administratives.
4. La contractació de personal directiu professional requereix els informes previs que preveu l’article 20.5 de la Llei 7/2010.
5. Les convocatòries de selecció del personal directiu professional han de ser objecte de l’informe previ de la conselleria competent en matèria de funció pública, d’acord amb el que estableix l’article 22.3 de la Llei 7/2010.
Article 34
Ordenació dels recursos humans
1. L’IEB ha de disposar d’una relació de llocs de treball pròpia, com a instrument d’ordenació dels recursos humans, que ha d’incloure tot el personal al servei de l’entitat. El Consell de Direcció és l’òrgan competent per aprovar la relació de llocs de treball.
2. No es pot nomenar personal eventual.
3. Tot el personal, propi o adscrit, s’ha d’inscriure en el Registre central de personal del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el qual s’han d’anotar preceptivament tots els actes que afectin la vida laboral del personal i totes les resolucions que comportin efectes econòmics en nòmina. La inscripció prèvia en el Registre és un requisit imprescindible perquè es puguin meritar en nòmina les retribucions i les noves remuneracions del personal que hi hagi d’estar inscrit, tret dels increments establerts legalment.
4. L'IEB ha d’elaborar un pla d'igualtat de personal, d'acord amb el que estableix l’article 44 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
TÍTOL V CONTRACTACIÓ PÚBLICA
Article 35
Règim de contractació
1. L’actuació de l’IEB en matèria de contractació s’ha d’ajustar a la normativa bàsica estatal de contractes del sector públic i a la normativa autonòmica sobre contractació.
2. El president de l’IEB és l’òrgan de contractació, d’acord amb l’article 10.1.k) d’aquests Estatuts.
TÍTOL VI RÈGIM D’ASSESSORAMENT JURÍDIC I DE DEFENSA EN JUDICI
Article 36
Assessorament jurídic
1. L’assessorament jurídic de l’IEB correspon, en primer terme, al personal propi que tengui atribuïda aquesta funció en la relació de llocs de treball, el qual pot rebre el suport del servei jurídic de la conselleria d’adscripció.
2. En cas que l’IEB no tengui servei jurídic propi, pot demanar assessorament al servei jurídic de la conselleria d’adscripció.
3. Això no obstant, la secretaria general de la conselleria a la qual l’ens estigui adscrit pot sol·licitar a la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que emeti un informe jurídic en casos d’especial transcendència, amb l’informe previ del servei jurídic de la conselleria d’adscripció, que s’ha de pronunciar sobre la transcendència de l’assumpte i sobre el fons de la qüestió des del punt de vista jurídic.
Article 37
Representació i defensa en judici
1. La representació i defensa en judici de l’IEB correspon als advocats de la Direcció de l’Advocacia de la Comunitat Autònoma només si s’ha subscrit el corresponent conveni d’assistència jurídica.
2. En cas que no hi hagi cap conveni subscrit, la representació i defensa en judici es pot encomanar a lletrats col·legiats externs contractats expressament per a casos o àmbits concrets.
TÍTOL VII RÈGIM JURÍDIC, REVISIÓ D’ACTES I RESPONSABILITAT PATRIMONIAL
Article 38
Recursos administratius
1. Els actes i les resolucions dels òrgans de l’IEB, quan es dictin en l’exercici de potestats administratives, s’han de regir per les regles corresponents previstes en la legislació reguladora del règim jurídic i del procediment administratiu en l’àmbit de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Els actes subjectes a dret administratiu dictats pel Consell de Direcció o pel president de l’IEB exhaureixen la via administrativa.
Article 39
Revisió d’ofici i declaració de lesivitat
1. Els procediments de revisió dels actes nuls i els de declaració de lesivitat dels actes anul·lables, els ha d’iniciar l’òrgan autor de l’acte.
2. La competència per resoldre els procediments de revisió d’ofici dels actes nuls i declarar la lesivitat dels actes anul·lables recau en:
a. La persona titular de la conselleria d’adscripció respecte dels actes dictats pel Consell de Direcció.
b. El Consell de Direcció respecte dels actes dictats per la resta d’òrgans de l’entitat.
3. La revisió dels actes en matèria tributària s’ha de regir pel que disposen la Llei general tributària i la resta de disposicions aplicables a aquesta matèria.
Article 40
Responsabilitat patrimonial
1. Els procediments de responsabilitat patrimonial que es puguin derivar contra l’entitat s’han de tramitar de conformitat amb el que estableix la normativa sobre règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també de conformitat amb la normativa que regula els procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial.
2. L’inici d’aquests procediments correspon al director de l’entitat, i la resolució correspon al Consell de Direcció.
TÍTOL VIII MODIFICACIÓ, EXTINCIÓ I LIQUIDACIÓ
Capítol I Modificació dels Estatuts
Article 41
Modificació dels Estatuts
1. La modificació dels Estatuts de l’IEB s’ha d’aprovar per decret, d’acord amb les previsions de la Llei 7/2010.
2. La modificació dels Estatuts s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Capítol II Extinció i liquidació
Article 42
Causes d’extinció
1. L’extinció de l’IEB es produeix:
a. Per determinació d’una llei.
b. Per decret del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d’adscripció, i amb l’informe previ i favorable de les conselleries competents en matèria d’hisenda i en matèria de funció pública, en els casos següents:
1. Perquè les seves finalitats i objectius han estat assumits completament pels serveis de l’Administració de la Comunitat Autònoma o un altre ens del sector públic instrumental.
2. Perquè les seves finalitats i objectius han estat complerts totalment, de manera que no es justifica la pervivència de l’entitat pública empresarial.
2. La norma que en determini l’extinció ha d’establir les mesures aplicables al personal de l’IEB en el marc de la legislació reguladora dels empleats públics i, en particular, de la legislació de funció pública de la Comunitat Autònoma. A més, ha de determinar, si escau, la integració en el patrimoni de la Comunitat Autònoma dels béns i drets sobrants que resultin del procés de liquidació de l’organisme, i indicar-ne l’afectació a serveis de l’Administració de la Comunitat Autònoma o l’adscripció als organismes públics que correspongui, d’acord amb el que prevegin les disposicions reguladores del patrimoni de la Comunitat Autònoma.