Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 13347
Decret 47/2018, de 21 de desembre, de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques LGTBI

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Comissió Mixta Govern - Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis, prevista en la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i creada mitjançant el Decret 130/2007, de 19 d’octubre, una vegada acomplerts els tràmits establerts en el Reglament de l’òrgan col·legiat estatutari esmentat, ha aprovat, en la sessió del dia 17 de desembre de 2018, un acord de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques LGTBI.

Aquest Acord, en forma de proposta, s’ha d’elevar a la consideració del Consell de Govern perquè, mitjançant un decret, l’incorpori a l’ordenament jurídic.

Per això, a proposta de la consellera de Presidència, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 21 de desembre de 2018,

DECRET

 

Article 1

S’aprova l’Acord de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, prevista en la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, que es transcriu com a annex a aquest Decret, adoptat pel Ple d’aquest òrgan col·legiat estatutari en la sessió del dia 17 de desembre de 2018, de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques LGTBI.

Article 2

En conseqüència, queden traspassats als consells insulars les funcions i els serveis, com també els crèdits pressupostaris corresponents, en els termes i les condicions que resulten del mateix Acord de la Comissió Mixta i de les relacions que s’adjunten a aquest Acord.

Article 3

El traspàs a què es refereix aquest Decret tindrà efectivitat a partir del dia assenyalat en l’Acord de la Comissió Mixta esmentada, sens perjudici que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears dicti fins aquest dia, si escau, els actes administratius necessaris per al manteniment dels serveis en el mateix règim que tenien en el moment de l’adopció de l’Acord de què es tracta.

Article 4

Els crèdits pressupostaris que es determinen, de conformitat amb la relació número 2 de l’annex d’aquest Decret, s’han de donar de baixa en els conceptes pressupostaris corresponents i han de ser integrats per la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques en els conceptes habilitats en la Secció 32 dels Pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a fi que es puguin aplicar al finançament de les funcions i els serveis assumits pels consells insulars de la manera que preveu la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, una vegada que la Conselleria de Presidència trameti a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques els certificats de retenció de crèdit que calguin per tal de donar compliment a la normativa econòmica pressupostària vigent.

Article 5

1. El finançament inicial s’integrarà, tractant-se, aquest traspàs, de funcions i serveis assumits per tots els consells insulars, a partir de l’any següent del de la data d’efectivitat del traspàs de què es tracta, en el sistema de finançament definitiu mitjançant la seva integració en el fons interinsular de finançament dels serveis, d’acord amb el que estableix l’apartat 4 de l’article 14 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars.

2. Al respecte, es tindran en compte les categories de despesa, les variables socioeconòmiques representatives i les ponderacions establertes en l’apartat 4 de l’article 9 de la Llei esmentada en el punt anterior, que, en funció de les competències d’aquesta naturalesa ja traspassades als consells insulars pel Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars en matèria de promoció turística, pel Decret 46/2018, de 21 de desembre, de traspàs als consells insulars en matèria de polítiques de gènere i dona, i de les que mitjançant el Decret present es traspassen en matèria de polítiques LGTBI, es veuen modificades resultant-ne l’aparició d’una nova categoria de despesa, amb la consegüent modificació de les ponderacions de les categories ja existents.

3. En conseqüència, les categories de despesa, les variables socioeconòmiques representatives i les ponderacions respectives establertes en l’apartat 4 de l’article 9 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, queden així modificades de la manera següent:

Categories de despesa

Ponderació

Variables socioeconòmiques

Ponderació

Administració general

10,114422 %

Població ampliada

100 %

 

 

 

 

Seguretat i protecció civil

1,414055 %

Població ampliada

50 %

 

 

Superfície forestal

50 %

 

 

 

 

Serveis socials

47,616341 %

Població de dret

45 %

 

 

Població de dret de 65 anys i més

40 %

 

 

Dispersió de la població

7 %

 

 

Població en atur

5 %

 

 

Població de dret de 18 anys i menys

3 %

 

 

 

 

Cultura i esports

6,618563 %

Població ampliada

100 %

 

 

 

 

Habitatge i urbanisme

1,610452 %

Població ampliada

80 %

 

 

Superfície

20 %

 

 

 

 

Medi ambient

2,464777 %

Població ampliada

40 %

 

 

Superfície

30 %

 

 

Superfície protegida

30 %

 

 

 

 

Carreteres

28,359661 %

Població ampliada

50 %

 

 

Superfície

30 %

 

 

Dispersió de la població

20 %

 

 

 

 

Promoció turística

1,418138 %

Població ampliada

50 %

 

 

Superfície protegida

20 %

 

 

Places turístiques d’allotjament

30 %

 

 

 

 

Polítiques de gènere i dona

0,322976 %

Població de dret, dones

100 %

 

 

 

 

Polítiques LGTBI

0,060615 %

Població de dret

100 %

Disposició addicional primera

De conformitat amb el que determina la disposició addicional primera de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, serà gratuïta la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears dels anuncis, els acords, les resolucions, les disposicions i altres actes exigits per l’ordenament jurídic que es facin com a conseqüència de l’exercici pels consells insulars de les funcions i els serveis associats a l’Acord de traspàs en qüestió.

Disposició addicional segona

Les conselleries d’Hisenda i Administracions Públiques i de Presidència, conjuntament o separadament, en els seus àmbits de competències respectius, han d’articular, mitjançant els seus òrgans superiors o directius afectats en cada cas, les mesures necessàries per executar el que disposa aquest Decret.

Disposició final única

Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

                                                                                        Palma, 21 de desembre de 2018                                               

 

 

La presidenta

La consellera de Presidencia 

Francesca Lluch Armengol i Socias

Pilar Costa i Serra

 

ANNEX

Bartolomé Mora Martí i Rosa Salord Oleo, secretaris de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en representació, respectivament, del Govern de les Illes Balears i dels consells insulars,

CERTIFICAM:

Que el Ple de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en la sessió del dia 17 de desembre de 2018, ha adoptat un acord de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques LGTBI, en els termes que es detallen a continuació:

A) Referència als preceptes estatutaris en què s’empara el traspàs de funcions i serveis

L’apartat 17 de l’article 30 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, preveu que la Comunitat Autònoma, en sentit genèric o ampli —és a dir, com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat—, té la competència exclusiva en matèria de polítiques de gènere.

En virtut d’això, el legislador balear promulga la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia.

Ara bé, en el marc de la nova articulació del sistema autonòmic a les Illes Balears que estableix l’Estatut vigent, les facultats implícites en les competències de polítiques de gènere esmentades abans i, en conseqüència, també en matèria de polítiques LGTBI, són atribuïdes a diferents àmbits institucionals.

En aquest sentit, de conformitat amb l’apartat 20 de l’article 70 de la norma institucional autonòmica, en matèria de polítiques LGTBI, com en moltes altres a les quals es refereix l’article esmentat, els consells insulars tenen reconegudes, per llei, competències pròpies, les funcions i els serveis inherents a les quals, d’acord amb el que preveu el darrer paràgraf de l’article 70 esmentat, s’han de traspassar a les institucions insulars mitjançant un acord de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars —òrgan de caràcter paritari que preveu la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia— que ha de prendre la forma de proposta al Govern de les Illes Balears, el qual, mitjançant un decret, l’haurà d’aprovar.

B) Funcions i serveis de l’Administració de la Comunitat Autònoma que han d’assumir els consells insulars de Mallorca, de Menorca, d’Eivissa i de Formentera

  1.  

1. En els termes d’aquest Acord i de les normes que el facin efectiu, es traspassen als consells insulars de Mallorca, de Menorca, d’Eivissa i de Formentera, en els àmbits territorials respectius, amb subjecció a les prescripcions competencials que preveu l’Estatut d’autonomia i en el marc de l’ordenament jurídic vigent, les funcions i els serveis que fins ara duia a terme l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques LGTBI (atenció a la diversitat sexual i de gènere) que s’indiquen a continuació:

1.1.      Quant a la participació social del moviment LGTBI:

a. L’impuls de consells o comissions de participació LGTBI d’àmbit insular, com a espais de participació ciutadana en matèria de drets i deures de persones LGTBI, en el marc del que disposa l’article 7.4 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia.

b. La realització d’accions que facin efectiu el dret a la participació social del moviment LGTBI.

c. L’establiment de relacions en l’àmbit insular amb les organitzacions socials, en especial de persones i famílies LGTBI i col·lectius LGTBI.

d. La realització d’accions concretes destinades a dinamitzar el teixit associatiu LGTBI. El foment dels instruments de participació i col·laboració amb les organitzacions socials, en especial les persones LGTBI, el moviment associatiu LGTBI i persones LGTBI que pertanyen a moviments socials i sindicals.

e. La promoció de la participació de les persones LGTBI en els òrgans de consulta i participació insulars a fi d’elaborar propostes per fer efectiu el principi d’igualtat de tracte i no discriminació de les persones LGTBI en tots els àmbits de la vida política, econòmica, cultural, educativa i social.

f. L’apoderament de les persones LGTBI en l’àmbit rural facilitant-los l’accés als recursos i el reconeixement de la seva pròpia identitat, en el marc del que estableix la lletra p) de l’article 6 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia.

  1.  

1.2. Pel que fa a l’elaboració de polítiques LGTBI en tots els àmbits insulars d’intervenció:

a. La planificació estratègica de les polítiques LGTBI en l’àmbit insular, en el marc del que disposa l’article 8.3 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia.

b. La programació i l’execució, en l’àmbit de les competències que els són pròpies, de les polítiques LGTBI.

c. L’adopció de mesures, en els àmbits d’actuació respectius, per a la prevenció, la correcció i l’eliminació de tota discriminació per raó d’orientació sexual i identitat de gènere, de conformitat amb el que estableix l’article 1.1 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia.

  1.  

1.3. Quant a les mesures per a la integració de la perspectiva de gènere en l’actuació administrativa:

  1. La incorporació de la perspectiva de gènere de manera transversal en el conjunt de les polítiques de les institucions insulars.

  2. L’emissió de l’informe sobre avaluació d’impacte sobre orientació sexual i identitat de gènere en el procediment d’elaboració de disposicions de caràcter general que s’hagin de dictar en el marc de les seves competències, així com estableix l’article 32 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia.

  3.  

1.4. Pel que fa a les mesures per promoure la igualtat en diferents àrees d’intervenció administrativa:

  1. L’estudi i la detecció de les mancances i de les necessitats de les persones LGTBI per poder complir les prescripcions de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia.

  2. L’atenció, la informació i l’orientació de les persones LGTBI sobre programes i recursos per facilitar l’exercici efectiu dels seus drets.

  3. El disseny i l’aplicació de les polítiques destinades a erradicar les desigualtats que pateixen les persones LGTBI en tots els àmbits insulars d’intervenció.

  4. La prevenció, la gestió positiva i l’abordatge de situacions de conflicte vinculades a comportaments i actituds d’LGTBI-fòbia.

1.5. Quant a la participació del col·lectiu LGTBI en l’àmbit cultural, esportiu i de temps lliure:

  1. La realització d’accions que facin efectiva la no discriminació i la participació de les persones LGTBI en l’àmbit de la cultura i la divulgació i la visibilització de les seves aportacions.

  2. La realització d’actuacions adreçades a afavorir la creació i la divulgació d’obres que presentin innovacions formals favorables a la superació de l’LGTBI-fòbia, de manera que s’incentivin les produccions artístiques i culturals del col·lectiu, així com les que vetllin perquè no es reprodueixin estereotips LGTBI-fòbics en les manifestacions artístiques, de conformitat amb l’article 14 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia.

  3. La promoció de les manifestacions culturals de diferent procedència en què les persones LGTBI siguin reconegudes i no menystingudes.

1.6. Pel que fa a la inclusió social de les persones LGTBI:

L’establiment, en l’àmbit competencial propi, de programes de cohesió social i d’inclusió específics per als col·lectius LGTBI més desfavorits o subjectes a situacions de discriminació o a desigualtats que afectin o vulnerin el ple exercici de les persones LGTBI com a ciutadans.

1.7. Quant a la formació i la sensibilització, en general, en matèria de polítiques LGTBI:

a. Les accions formatives en matèria de no discriminació per raó d’orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, adreçades al personal al servei de les corporacions locals, per a la consecució de l’aplicació transversal de la perspectiva de la diversitat sexual i de gènere.

b. La formació i la sensibilització de la població dels diferents municipis de l’àmbit insular corresponent a fi de promoure el canvi envers una cultura igualitària respecte a la diversitat sexual, la identitat de gènere i l’expressió de gènere.

c. La implementació de formació no reglada en matèria de respecte a la diversitat sexual, identitat de gènere i expressió de gènere, adreçada a infants i joves.

1.8. En relació amb la recerca de recursos sobre polítiques LGTBI:

L’elaboració d’una avaluació anual de l’eficàcia dels recursos existents a l’illa en matèria d’LGTBI-fòbia.

1.9. Pel que fa a les relacions institucionals:

  1. L’articulació de convenis i altres instruments de col·laboració amb l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb la resta de consells insulars i ajuntaments per a la fixació de polítiques comunes entre les administracions afectades en cada cas, com també, en el marc del que disposa l’article 73 de l’Estatut d’autonomia, i d’acord amb el Govern de les Illes Balears, amb altres illes, comunitats o amb l’Estat, en l’àmbit de les competències que els són pròpies.

  2. Les relacions que pertoquin i l’articulació d’instruments de col·laboració en l’àmbit insular amb les organitzacions socials.

2. Sens perjudici de les competències concurrents d’altres institucions i administracions públiques en matèria de polítiques LGTBI, correspon als consells insulars, en els àmbits territorials respectius, a més de les funcions i dels serveis que s’assenyalen en els punts anteriors, exercir totes les altres facultats que siguin inherents a les competències que els són pròpies en aquestes matèries, amb sujecció a les prescripcions competencials previstes en l’Estatut d’autonomia i en el marc de l’ordenament jurídic vigent.

3. Específicament, les institucions insulars en cada cas concernides són les competents per exercir la potestat sancionadora de les infraccions tipificades en la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia. La competència susdita únicament correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quan les conductes infractores tipificades en la Llei balear 8/2016 es projectin en un àmbit territorial que ultrapassi el d’una illa.

4. En les competències atribuïdes com a pròpies als consells insulars en matèria de polítiques LGTBI, sobre les quals es traspassen les funcions i els serveis mitjançant aquest Acord de traspàs, els consells insulars exerceixen la potestat reglamentària, de conformitat amb el que estableix l’article 72 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

5. Correspon als consells insulars, en les matèries de les competències pròpies sobre les quals es traspassen les funcions i els serveis mitjançant aquest Acord de traspàs i en els seus àmbits territorials, exercir l’activitat de foment, sens perjudici de l’activitat que correspongui a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

C) Funcions i serveis que es reserva l’Administració de la Comunitat Autònoma

1.   Corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes d’aquest Acord i de les normes que el facin efectiu, les funcions i els serveis en matèria de diversitat sexual i de gènere següents, els quals ha de continuar duent a terme:

1.1. L’emissió de l’informe sobre avaluació d’impacte sobre orientació sexual i identitat de gènere en el procediment d’elaboració de disposicions de caràcter general que s’hagin de dictar en el marc de les seves competències, així com estableix l’article 32 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia.

1.2. L’obtenció, d’acord amb la normativa aplicable, de dades estadístiques oficials per elaborar, en l’àmbit de les competències que li són pròpies, polítiques públiques antidiscriminatòries en l’àmbit LGTBI.

1.3. El disseny, la coordinació i l’impuls de l’elaboració, per part de la Direcció General de Coordinació de la Conselleria de Presidència, del Pla Estratègic de Coordinació i Atenció a la Diversitat Sexual i de Gènere. En totes aquestes tasques s’han de respectar les competències dels consells insulars.

1.4. El suport operatiu per al funcionament del Consell d’LGTBI de les Illes Balears.

1.5. L’impuls d’un pla interinstitucional que garanteixi la coordinació entre els diferents organismes competents per a l’aplicació de les polítiques públiques LGTBI (disposició addicional segona de la Llei 8/2016).

1.6. La preparació tant de l’informe de l’impacte social de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia, com de l’informe de procés i resultats, als quals es refereix la disposició addicional primera de la norma esmentada.

1.7.  L’impuls de mesures per fomentar el desenvolupament d’accions de responsabilitat social de les empreses en polítiques LGTBI.

1.8. El disseny d’un servei d’atenció integral per atendre les persones que pateixin, hagin patit o estiguin en risc de patir discriminació o violència per raó de l’orientació sexual, la identitat de gènere o l’expressió de gènere (article 9 de la Llei 8/2016).

1.9. La promoció de la recerca sobre les causes, les característiques i les dificultats per identificar els problemes i les conseqüències de les diferents formes de violències masclistes, inclosa l’LGTBI-fòbia.

1.10. La creació d’espais per a la interlocució per fer efectiu el que estableixen els articles 10 i 11 de la Llei 8/2016.

1.11. n general, la resta de funcions i serveis que, per la seva pròpia naturalesa, tenguin un caràcter suprainsular o que s’hagin de desenvolupar per a la satisfacció dels interessos estratègics de les polítiques LGTBI en el conjunt de les Illes Balears.

2. En matèria de polítiques LGTBI, que són pròpies dels consells insulars, el traspàs de les funcions i els serveis inherents a les quals es formalitza mitjançant aquest Acord, el Govern de les Illes Balears, de conformitat amb el que disposa l’apartat 3 de l’article 58 de l’Estatut d’autonomia, pot establir-ne els principis generals mitjançant decret i ha de garantir l’exercici de la potestat reglamentària dels consells insulars.

3. La coordinació de l’activitat dels consells insulars en matèria de polítiques LGTBI, en tot allò que pugui afectar els interessos de la Comunitat Autònoma, correspon al Govern de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix l’article 72 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears. En l’establiment dels mecanismes o instruments de coordinació corresponents, el Govern de les Illes Balears ha de comptar amb la participació necessària dels consells insulars.

D) Funcions i serveis en els quals han de concórrer les administracions autonòmica i insulars

1. Sens perjudici de la potestat de fixar polítiques pròpies en l’àmbit de les seves respectives competències, les administracions autonòmica i insulars, en el marc dels procediments que, de mutu acord, determinin, han de propiciar la fixació de posicions comunes en les actuacions que, en matèria de polítiques LGTBI, s’hagin de plantejar davant instàncies supracomunitàries.

2. Les delegacions de l’Administració de les Illes Balears davant instàncies supracomunitàries han d’incloure la presència de representants dels consells insulars, quan s’hagin de desenvolupar actuacions d’interès específic dels consells insulars.

3. Els consells insulars han de participar, en els àmbits que pertoquin, en els procediments d’elaboració dels plans estratègics autonòmics de polítiques LGTBI, l’aprovació dels quals és competència del Govern de les Illes Balears. A la vegada, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de fer el mateix en els procediments d’elaboració dels plans estratègics insulars de polítiques LGTBI de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, tot això amb la finalitat d’aconseguir la convergència necessària i la complementarietat d’actuacions en matèria de polítiques LGTBI en el conjunt de les Illes Balears, amb vista al compliment del principi de coherència.

4. Els consells insulars han d’executar, en els àmbits territorials respectius, les mesures i les accions que els corresponguin, en l’exercici de les competències que els són pròpies en matèria de polítiques LGTBI, previstes en els plans estratègics corresponents.

E) Instruments i formes institucionals de col·laboració i cooperació de les administracions autonòmica i insulars en l’àmbit de les polítiques LGTBI

1.  L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els consells insulars, en consideració a la comunitat d’interessos que els vincula, s’han de prestar ajuda i auxili recíprocs per exercir de manera efectiva les funcions i els serveis inherents a les seves pròpies competències.

2.   En el marc de l’ordenament jurídic vigent, l’Administració de la Comunitat Autònoma pot subscriure amb les institucions insulars, i aquestes entre si, en els àmbits de les seves competències respectives, protocols generals i convenis de col·laboració i fer ús dels instruments i les mesures de col·laboració que consideri adequats per acomplir assumptes d’interès comú.

3.   Les administracions autonòmica i insulars, directament o, quan pertoqui, per mitjà dels seus ens instrumentals, han d’establir un marc general i permanent de relació en matèria de polítiques LGTBI, entre d’altres, als efectes següents:

  1. Cooperació, col·laboració, coordinació i informació en l’exercici mutu de les competències pròpies.

  2. Establiment de mecanismes d’informació i col·laboració sobre les respectives polítiques públiques i els assumptes d’interès comú.

  3. Impuls del seguiment i la resolució de conflictes en totes les qüestions d’interès comú.

4.   En els assumptes que, en matèria de polítiques de gènere i dona, i polítiques LGTBI, afectin interessos comuns de les institucions autonòmica i insulars, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els consells insulars hi han de participar a través dels procediments o els òrgans multilaterals ja constituïts o els que, en el futur, s’estableixin legalment o reglamentàriament.

F) Valoració del cost efectiu anual de les funcions i els serveis que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques LGTBI

  1. La valoració que correspon al cost efectiu global anual associat al traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis en matèria de polítiques LGTBI, que atén tant els costs directes com els indirectes, com també les despeses d’inversió, ascendeix a 104.760,11 € ,en els termes que es recull en la relació número 1 d’aquest Acord.

  2. No obstant això, per tal de garantir l’efectivitat de les actuacions —moltes d’elles de nou encuny— que després de l’entrada en vigor de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI-fòbia, ha d’escometre la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a partir de l’any 2019 i en successius exercicis, com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat, però l’execució de les quals, estatutàriament, correspon instrumentar a diferents nivells institucionals —l’autonòmic i els insulars—, i per aconseguir que la despesa de les administracions que integren el sistema institucional autonòmic en aquests sectors de l’activitat administrativa respongui a una assignació equitativa dels recursos públics, la dotació del cost efectiu anual que correspon als consells insulars, que es detalla en el punt anterior d’aquesta lletra, s’incrementa en 80.000 €, quantia aquesta que s’entén acumulable i consolidable en el marc del que disposa l’article 15 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema definitiu dels consells insulars.

  3. Així, el finançament en euros 2019 que correspon al cost efectiu consolidat i determinat d’acord amb els punts anteriors és el que es recull en la relació número 2 d’aquest Acord.

G) Distribució entre els consells insulars de la massa de finançament corresponent al cost efectiu anual consolidat de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques LGTBI

La distribució entre les institucions insulars de la massa de finançament corresponent al cost efectiu anual consolidat de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques LGTBI es detalla en la relació número 2 d’aquest annex.

El càlcul de la distribució entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera de la massa de finançament esmentada s’ha instrumentat conforme a la metodologia que s’indica en l’apèndix d’aquest Acord.

H) Integració en el sistema de finançament definitiu

  1. D’acord amb el que disposa l’article 15.4 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema definitiu dels consells insulars, el finançament inicial inherent al cost efectiu consolidat associat al traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis en matèria de polítiques LGTBI s’ha d’integrar, en els termes d’aquest Acord i de les normes que el facin efectiu, en el sistema de finançament definitiu.

  2. Atès el que estableixen l’article susdit i la disposició final segona de la Llei 3/2014, de 17 de juny, s’hauran de fixar, en el moment procedimental oportú, les categories de despesa a les quals s’han d’imputar les noves competències, així com les noves variables i ponderacions que es considerin adients.

I) Regles intertemporals sobre recursos administratius

Correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears resoldre els recursos administratius contra els actes i els acords dictats pels seus òrgans abans de la data d’efectivitat d’aquest Acord, encara que el recurs s’interposi posteriorment.

J) Regles intertemporals sobre responsabilitat patrimonial

Les administracions insulars concernides només es faran càrrec de les reclamacions de responsabilitat patrimonial que es produeixin un cop tengui efectivitat aquest Acord. Les reclamacions que tenguin origen en causes o fets que varen tenir lloc amb anterioritat a aquesta efectivitat s’hauran de substanciar davant l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

K) Documentació i expedients relatius a les funcions i els serveis que es traspassen

El lliurament de la documentació i els expedients relatius a les funcions i els serveis que es traspassen als consells insulars concernits s’ha d’efectuar en el termini màxim d’un mes a partir de la data d’efectivitat d’aquest Acord de traspàs.

L) Data d’efectivitat del traspàs

Es fixa el dia 1 de gener de 2019 com a data d’efectivitat del traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques LGTBI.

RELACIÓ 1

VALORACIÓ DEL COST EFECTIU

COST EFECTIU DEL TRASPÀS ALS CONSELLS INSULARS DE LES FUNCIONS I ELS SERVEIS INHERENTS A LES COMPETÈNCIES PRÒPIES D’AQUESTES INSTITUCIONS INSULARS QUE ACTUALMENT EXERCEIX LA CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA

EUROS 2018

Despeses

 

Despeses personal

 

Costs directes

12.580,90 €

Costs indirectes

 

Despeses en béns corrents i serveis

 

Costs directes

 

Costs indirectes

 

Transferències corrents

50.000,00 €

Inversions reals

42.179,44 €

Total de despeses

104.737,34 €

 

COST EFECTIU

104.737,34 €

Costs perifèrics

22,77 €

 

COST EFECTIU TOTAL: 104.737,34 + 22,77

104.760,11 €

RELACIÓ 2

COST EFECTIU CONSOLIDAT

 

POBLACIÓ %

TOTAL 2018

INCREMENT DEL COST EFECTIU 2019

TOTAL DEL COST EFECTIU CONSOLIDAT

Consell Insular de Mallorca

81.545,17 €

20.000,00 €

101.545,17 €

Consell Insular de Menorca

8.558,23 €

20.000,00 €

28.558,23 €

Consell Insular d’Eivissa

13.503,92 €

20.000,00 €

33.503,92 €

Consell Insular de Formentera

1.152,74 €

20.000,00 €

21.152,74 €

TOTAL

104.760,11 €

80.000,00 €

184.760,11 €

APÈNDIX

METODOLOGIA APLICADA EN EL CÀLCUL DE LA DISTRIBUCIÓ ENTRE ELS CONSELLS INSULARS DE LA MASSA DE FINANÇAMENT CORRESPONENT AL COST EFECTIU CONSOLIDAT DE LES FUNCIONS I ELS SERVEIS INHERENTS A LES COMPETÈNCIES QUE ACTUALMENT EXERCEIX L’ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS EN MATÈRIA DE POLÍTIQUES LGTBI

1. La xifra de partida per materialitzar la distribució esmentada es determina tenint en compte el cost efectiu que representa per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l’exercici de les funcions i els serveis objecte de traspàs en matèria de polítiques LGTBI en el conjunt de les Illes Balears.

Aquest cost efectiu, calculat d’acord amb els crèdits pressupostaris de què disposa la Conselleria de Presidència per a l’exercici de 2018 per finançar les funcions, els serveis i les institucions que seran objecte de translació als consells insulars, i que es recull en la relació número 1 de l’annex, ascendeix a 104.760,11 €.

2. A l’empara del que estableix el segon paràgraf de l’apartat 2 de l’article 15 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, la distribució d’aquesta quantia es fa tenint en compte la població total a cada illa l’any 2017, variable objectiva que s’obté a partir de la taula de dades socioeconòmiques de l’IBESTAT següent:

POBLACIÓ PER ILLES ANY 2017 (TAULA)

TERRITORI

HABITANTS

PES RELATIU

Illa de Mallorca

868.693

77,84 %

Illa de Menorca

91.170

8,17 %

Illa d’Eivissa

143.856

12,89 %

Illa de Formentera

12.280

1,10 %

 

1.115.999

100 %

Atesa la variable considerada en l’apartat anterior, la distribució del cost efectiu entre els consells insulars resulta ser la següent:

Consell Insular de Mallorca

81.545,17 €

Consell Insular de Menorca

8.558,23 €

Consell Insular d’Eivissa

13.503,92 €

Consell Insular de Formentera

1.152,74 €

 

104.760,11 €

3. De conformitat amb el que estableix l’apartat 2 de la lletra F) de l’Acord de traspàs, s’incrementa en 80.000 € la dotació del cost efectiu (104.760,11 €) determinada d’acord amb la metodologia que es detalla en el punt anterior d’aquest apèndix, per la qual cosa la massa de finançament corresponent al cost efectiu consolidat de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques LGTBI ascendeix a 184.760,11 €.

4. Atès que l’increment addicional es reparteix de forma igual entre totes les institucions insulars, la massa de finançament corresponent al cost efectiu consolidat resultant, és a dir, 184.760,11 €, es distribueix finalment així:

 

TOTAL 2018

INCREMENT DEL COST EFECTIU 2019

TOTAL DEL COST EFECTIU

Consell Insular de Mallorca

81.545,17 €

20.000,00 €

101.545,17 €

Consell Insular de Menorca

8.558,23 €

20.000,00 €

28.558,23 €

Consell Insular d’Eivissa

13.503,92€

20.000,00 €

33.503,92 €

Consell Insular de Formentera

1.152,74€

20.000,00 €

21.152,74 €

TOTAL

104.760,11 €

80.000,00 €

184.760,11 €

I, perquè consti, expedim aquest certificat.

 

Palma, 17 de desembre de 2018

Els secretaris de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars

Bartolomé Mora Martí i Rosa Salord Oleo

 

Vist i plau

La presidenta i la vicepresidenta de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars                

Pilar Costa i Serra i Susana Irene Mora Humbert