Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 13346
Decret 46/2018, de 21 de desembre, de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

La Comissió Mixta Govern - Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis, prevista en la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears i creada mitjançant el Decret 130/2007, de 19 d’octubre, una vegada acomplerts els tràmits establerts en el Reglament de l’òrgan col·legiat estatutari esmentat, ha aprovat, en la sessió del dia 17 de desembre de 2018, un acord de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona.

Aquest Acord, en forma de proposta, s’ha d’elevar a la consideració del Consell de Govern perquè, mitjançant un decret, l’incorpori a l’ordenament jurídic.

Per això, a proposta de la consellera de Presidència, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 21 de desembre de 2018,

DECRET

Article 1

S’aprova l’Acord de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, prevista en la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, que es transcriu com a annex a aquest Decret, adoptat pel Ple d’aquest òrgan col·legiat estatutari en la sessió del dia 17 de desembre de 2018, de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona.

Article 2

En conseqüència, queden traspassats als consells insulars les funcions i els serveis, com també els crèdits pressupostaris corresponents, en els termes i les condicions que resulten del mateix Acord de la Comissió Mixta i de les relacions que s’adjunten a aquest Acord.

Article 3

Tal com preveu l’Acord esmentat en l’article 1 d’aquest Decret, la instrumentació específica del traspàs de determinats mitjans personals al Consell Insular de Mallorca s’ha de formalitzar mitjançant un conveni que han de subscriure el consell insular concernit i la Fundació Institut Socioeducatiu S’Estel, el contingut del qual queda especificat prèviament en un acord complementari d’aquest Acord de traspàs.

Un cop signat el conveni entre les parts i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, es considerarà que constitueix una part inseparable de l’Acord que s’aprova mitjançant aquest Decret.

Article 4

El traspàs a què es refereix aquest Decret tindrà efectivitat a partir del dia assenyalat en l’Acord de la Comissió Mixta esmentada, sens perjudici que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears dicti fins aquest dia, si escau, els actes administratius necessaris per al manteniment dels serveis en el mateix règim que tenien en el moment de l’adopció de l’Acord de què es tracta.

Article 5

Els crèdits pressupostaris que es determinen, de conformitat amb la relació número 5 de l’annex d’aquest Decret, s’han de donar de baixa en els conceptes pressupostaris corresponents i han de ser integrats per la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques en els conceptes habilitats en la Secció 32 dels Pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, a fi que es puguin aplicar al finançament de les funcions i els serveis assumits pels consells insulars de la manera que preveu la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, una vegada que les conselleries de Presidència i de Serveis Socials i Cooperació trametin a la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques els certificats de retenció de crèdit que calguin per tal de donar compliment a la normativa econòmica pressupostària vigent.

Article 6

1. Pel que fa a la integració en el sistema de finançament definitiu establert per la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, del finançament inicial inherent al cost efectiu associat al traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis en matèria de polítiques de gènere i dona, cost efectiu en el qual es diferencia una part distribuïble i una altra no distribuïble, encara que es tracti d’una competència homogènia, cal atenir-se a les regles següents:

a) L’import de la part distribuïble, incloent-hi el que es descriu com a «increment del cost efectiu 2019», s’integrarà en el fons interinsular de finançament dels serveis i evolucionarà d’acord amb les normes que per a aquest fons estableix la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars.

b) A aquests efectes, es tindran en compte les categories de despesa, les variables socioeconòmiques representatives i les ponderacions establertes en l’apartat 4 de l’article 9 de la Llei esmentada en la lletra anterior, que, en funció de les competències d’aquesta naturalesa ja traspassades als consells insulars pel Decret 7/2018, de 23 de març, de traspàs als consells insulars en matèria de promoció turística, i de les que mitjançant el Decret present es traspassen en matèria de polítiques de gènere i dona, es veuen modificades resultant-ne l’aparició de dues noves categories de despesa, amb la consegüent modificació de les ponderacions de les categories originals.

2. En conseqüència, les categories de despesa, les variables socioeconòmiques representatives i les ponderacions respectives establertes en l’apartat 4 de l’article 9 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, queden així modificades de la manera següent:

Categories de despesa

Ponderació

Variables socioeconòmiques

Ponderació

Administració general

10,120556 %

Població ampliada

100 %

 

 

 

 

Seguretat i protecció civil

1,414913 %

Població ampliada

50 %

 

 

Superfície forestal

50 %

 

 

 

 

Serveis socials

47,645222 %

Població de dret

45 %

 

 

Població de dret de 65 anys i més

40 %

 

 

Dispersió de la població

7 %

 

 

Població en atur

5 %

 

 

Població de dret de 18 anys i menys

3 %

 

 

 

 

Cultura i esports

6,622578 %

Població ampliada

100 %

 

 

 

 

Habitatge i urbanisme

1,611428 %

Població ampliada

80 %

 

 

Superfície

20 %

 

 

 

 

Medi ambient

2,466272 %

Població ampliada

40 %

 

 

Superfície

30 %

 

 

Superfície protegida

30 %

 

 

 

 

Carreteres

28,376861 %

Població ampliada

50 %

 

 

Superfície

30 %

 

 

Dispersió de la població

20 %

 

 

 

 

Promoció turística

1,418998 %

Població ampliada

50 %

 

 

Superfície protegida

20 %

 

 

Places turístiques d’allotjament

30 %

 

 

 

 

Polítiques de gènere i dona

0,323172 %

Població de dret, dones

100 %

3. D’altra banda, l’import de la part no distribuïble, quantia fixa però no igual per a cada consell insular i que respon, en cada cas, a despeses que són directament imputables a una determinada illa, i només a una, perquè resulten afectes a béns patrimonials concrets, a unitats d’actuació que no es poden escindir, localitzades a un determinat territori, o a activitats convencionals específiques l’objecte de les quals s’emmarca sempre en un àmbit insular determinat, s’integrarà dins la massa no homogènia de finançament i evolucionarà d’acord amb les normes específiques de finançament per a les competències no homogènies establertes en l’article 13 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars.

 

Disposició addicional primera

De conformitat amb el que determina la disposició addicional primera de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, serà gratuïta la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears dels anuncis, els acords, les resolucions, les disposicions i altres actes exigits per l’ordenament jurídic que es facin com a conseqüència de l’exercici pels consells insulars de les funcions i els serveis associats a l’Acord de traspàs en qüestió.

Disposició addicional segona

Les conselleries d’Hisenda i Administracions Públiques, de Presidència i de Serveis Socials i Cooperació, conjuntament o separadament, en els seus àmbits de competències respectius, han d’articular, mitjançant els seus òrgans superiors o directius afectats en cada cas, les mesures necessàries per executar el que disposa aquest Decret.

Disposició transitòria única

Entre l’entrada en vigor d’aquest Decret i el dia 1 de gener de 2019, data d’efectivitat de l’Acord que s’aprova mitjançant aquesta disposició, el Consell Insular de Mallorca i la Fundació Institut Socioeducatiu S’Estel han de signar el conveni a què es refereix l’article 3 del Decret present.

Disposició final única

Aquest Decret entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 21 de desembre de 2018

 

La presidenta

La consellera de Presidència 

Francesca Lluch Armengol i Socias

Pilar Costa i Serra

 

 

 

ANNEX

Bartolomé Mora Martí i Rosa Salord Oleo, secretaris de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en representació, respectivament, del Govern de les Illes Balears i dels consells insulars,

CERTIFICAM:

Que el Ple de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars, en la sessió del dia 17 de desembre de 2018, ha adoptat un acord de traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona, en els termes que es detallen a continuació:

A) Referència als preceptes estatutaris en què s’empara el traspàs de funcions i serveis

L’apartat 17 de l’article 30 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, preveu que la Comunitat Autònoma, en sentit genèric o ampli —és a dir, com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat—, té la competència exclusiva en matèria de polítiques de gènere.

Ara bé, en el marc de la nova articulació del sistema autonòmic a les Illes Balears que estableix l’Estatut vigent, les facultats implícites en les competències esmentades abans són atribuïdes a diferents àmbits institucionals. En aquest sentit, de conformitat amb l’apartat 20 de l’article 70 de la norma institucional autonòmica, en matèria de polítiques de gènere i dona, com en moltes altres a les quals es refereix l’article esmentat, els consells insulars tenen reconegudes, per llei, competències pròpies, les funcions i els serveis inherents a les quals, d’acord amb el que preveu el darrer paràgraf de l’article 70 esmentat, s’han de traspassar a les institucions insulars mitjançant un acord de la Comissió Mixta Govern – Consells Insulars —òrgan de caràcter paritari que preveu la disposició transitòria cinquena de l’Estatut d’autonomia— que ha de prendre la forma de proposta al Govern de les Illes Balears, el qual, mitjançant un decret, l’haurà d’aprovar.

B) Funcions i serveis de l’Administració de la Comunitat Autònoma que han d’assumir els consells insulars de Mallorca, de Menorca, d’Eivissa i de Formentera

1. En els termes d’aquest Acord i de les normes que el facin efectiu, es traspassen als consells insulars de Mallorca, de Menorca, d’Eivissa i de Formentera, en els àmbits territorials respectius, amb subjecció a les prescripcions competencials que preveu l’Estatut d’autonomia i en el marc de l’ordenament jurídic vigent, les funcions i els serveis que fins ara duia a terme l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona que s’indiquen a continuació:

1.1. En relació amb les mesures per a la integració de la perspectiva de gènere en l’actuació administrativa:

a) La creació i l’adequació d’estructures, programes i procediments perquè en l’anàlisi, la planificació, el disseny i l’execució de les polítiques insulars es prenguin en consideració les diferències entre dones i homes en els diferents àmbits o activitats, tenint en compte la manera en què les diverses actuacions, situacions i necessitats afecten les dones.

b) L’emissió a càrrec de l’administració insular afectada en cada cas de l’informe d’avaluació d’impacte de gènere en el procediment d’elaboració de disposicions de caràcter general que s’hagin de dictar en l’àmbit de les seves competències, en el marc del que estableix l’article 5.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

c) El manteniment d’estadístiques actualitzades que permetin tenir un coneixement de les diferències entre dones i homes en els diversos àmbits d’intervenció insular.

d) El seguiment del compliment del que preveu l’article 7 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, pel que fa a la integració, en l’elaboració d’estudis i estadístiques, de la perspectiva de gènere en l’activitat ordinària de l’administració dels consells insulars i dels ajuntaments.

e) El seguiment, en el marc de les competències insulars, del compliment efectiu de les prescripcions que contenen els articles 4, 11, 24 i 25 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

f) L’adopció de les mesures necessàries, en l’exercici de les competències pròpies, perquè en tots els àmbits, públics i privats, d’una banda, es faci un ús no sexista del llenguatge i, de l’altra, es reprodueixi una imatge plural, diversa i no estereotipada de les dones i els homes.

1.2. En relació amb els plans d’igualtat:

a) El disseny, la coordinació i l’impuls de l’elaboració dels plans estratègics d’igualtat d’àmbit insular, així com el seu seguiment i avaluació —article 9.4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

b) El suport a les administracions locals perquè puguin elaborar plans d’igualtat municipals, de conformitat amb el que disposa l’article 9.5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

c) El seguiment dels plans d’igualtat municipals.

1.3. En relació amb l’acreditació per prestar serveis en matèria d’igualtat de dones i homes:

a) La reglamentació aplicable a les acreditacions d’entitats privades per prestar serveis en matèria d’igualtat de dones i homes, l’àmbit territorial d’actuació efectiva de les quals sigui insular.

b) La tramitació i la concessió de les acreditacions d’entitats privades per prestar serveis en matèria d’igualtat de dones i homes, l’àmbit territorial d’actuació efectiva de les quals sigui insular.

1.4. En relació amb les mesures per promoure la igualtat en diferents àrees d’intervenció administrativa:

a) L’estudi i la detecció de les mancances i de les necessitats de les dones per poder complir les prescripcions que dimanen de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

b) L’atenció, la informació i l’orientació a les dones sobre programes i recursos per facilitar l’exercici efectiu dels seus drets, i la sensibilització d’homes i dones en termes d’igualtat de drets i deures.

c) El disseny i l’aplicació de polítiques destinades a erradicar les desigualtats i l’explotació de les dones en tots els àmbits insulars d’intervenció.

d) El foment de la coeducació en les entitats i institucions dedicades a la formació en el lleure i a les activitats extraescolars, i la promoció i facilitació de l’accés dels infants i els joves a l’educació en el lleure. L’impuls de la col·laboració amb els consells escolars insulars i amb els consells escolars municipals.

e) La prevenció, la gestió positiva i l’abordatge de situacions de conflicte vinculades a comportaments i actituds de caràcter sexista.

1.5. En relació amb la participació de les dones en l’àmbit cultural, esportiu i de temps lliure:

a) La realització d’accions que facin efectiva la no discriminació i la participació de les dones en l’àmbit de la cultura, i la divulgació i visibilització de les seves aportacions.

b) La realització d’actuacions adreçades a afavorir la creació i divulgació d’obres que presentin innovacions formals favorables a la superació de l’androcentrisme i el sexisme, de manera que se n’incentivin les produccions artístiques i culturals, així com les que fomentin els valors d’igualtat entre dones i homes, i es vetlli perquè no es reprodueixin estereotips i valors sexistes en les manifestacions artístiques, de conformitat amb l’article 32 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

c) L’adopció de les mesures necessàries per garantir la igualtat d’oportunitats entre dones i homes en la participació de festes tradicionals i en la cultura popular, i per corregir estereotips sexistes, en el marc del que disposa l’article 32 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

d) L’adopció de les mesures necessàries per garantir el dret de les dones a la cultura.

e) La promoció de les manifestacions culturals de diferent procedència en què les dones siguin reconegudes i no menystingudes.

f) La realització d’accions que facilitin la representació equilibrada de dones i homes, amb capacitació, competència i preparació adequades, en els jurats de tot tipus de certàmens i premis.

g) La promoció de l’esport entre les nines i les dones, i el foment de les actuacions que permetin visibilitzar les esportistes d’elit.

1.6. En relació amb la participació social de les dones:

a) La realització d’accions que facin efectiu el dret a la participació social de les dones.

b) L’establiment de relacions en l’àmbit insular amb les organitzacions socials, en especial les de les dones i el moviment associatiu de dones.

c) La realització d’accions concretes destinades a dinamitzar el teixit associatiu femení, el foment dels instruments de participació i col·laboració amb les organitzacions socials, en especial les de dones, el consell de dones, el moviment associatiu de dones i els grups de dones que pertanyen a moviments socials i sindicals en l’execució.

d) La promoció de la participació de les dones per mitjà dels consells de les dones insulars, com a òrgans de consulta i participació de la política municipal per a la igualtat, a fi d’elaborar propostes per fer efectiu el principi d’igualtat entre dones i homes en tots els àmbits de la vida política, econòmica, cultural, educativa i social.

e) L’apoderament de les dones en l’àmbit rural incidint en l’accés als recursos i el reconeixement de la seva pròpia identitat.

1.7. En relació amb la inclusió social de les dones:

L’establiment, en l’àmbit de les competències que els són pròpies, de programes de cohesió social i d’inclusió específics per als col·lectius de dones més desfavorits o subjectes a situacions de discriminació o desigualtats que afecten o vulneren el ple exercici de les dones com a ciutadanes.

1.8. En relació amb la formació i la sensibilització, en general, en matèria de polítiques de gènere i dona:

a) Les accions formatives en matèria d’igualtat entre homes i dones adreçades al personal al servei de les corporacions locals, per a la consecució de l’aplicació transversal de la perspectiva de gènere.

b) Les accions formatives i de sensibilització que tenguin com a destinatària la població dels diferents municipis de cada illa a fi de promoure el canvi envers una cultura igualitària en polítiques de gènere.

c) La implementació de formació no reglada adreçada a la infància i a la joventut en matèria de polítiques de gènere.

d) La col·laboració amb institucions acadèmiques i amb altres institucions públiques i privades per implementar accions formatives i altres polítiques de sensibilització.

1.9. En relació amb la prevenció, l’atenció i la protecció de les dones víctimes de violència masclista:

a) El desenvolupament de les accions necessàries per prevenir, detectar i identificar qualsevol acte de violència masclista.

b) L’establiment i el manteniment de centres d’informació i assessorament per a les dones i els seus fills víctimes de la violència masclista, en qualsevol de les seves manifestacions, als quals es refereix l’article 70 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, en els quals es farà assistència psicològica, social i jurídica específica.

c) La creació, la gestió i el manteniment de la funcionalitat operativa de centres d’acollida suficients per atendre les necessitats de protecció i allotjament de les dones víctimes de violència masclista i de les seves filles i dels seus fills mentre duri el procés d’atenció integral.

d) La participació, en l’àmbit de les seves competències, en tot tipus de recursos, serveis i programes de titularitat d’altres administracions públiques de les Illes Balears o gestionats per aquestes encaminats a garantir a les dones víctimes de violència de gènere el dret a una assistència social integral, així com el suport pel que fa a aquests tipus de recursos, serveis i programes.

e) La realització de les actuacions necessàries amb les administracions competents en la matèria per tal de gestionar la posada a disposició de les dones víctimes de violència masclista que ho necessitin, en l’àmbit insular corresponent, d’habitatges protegits de promoció pública.

f) La reglamentació, de conformitat amb l’ordre estatutari de competències establert, sobre les característiques que han de tenir els centres d’atenció i assistència psicològica, social i jurídica específica i les ràtios adequades de professionals per oferir una atenció de qualitat a les víctimes de violència masclista.

g) La reglamentació, de conformitat amb l’ordre estatutari de competències establert, sobre els criteris i les condicions de qualitat i funcionament dels centres d’acollida i serveis d’urgència.

1.10. En relació amb la formació en matèria de violència masclista:

a) La facilitació d’una oferta formativa interna per a professionals de cada consell insular que intervenen de forma habitual en la prevenció, l’assistència i la protecció de les dones que pateixen violència masclista. Aquesta oferta formativa ha de ser complementària de l’oferta bàsica facilitada per l’Administració de la Comunitat Autònoma i ha de respectar els protocols de violència de gènere referits a professionals establerts per l’Administració de la Comunitat Autònoma.

b) La facilitació d’una oferta formativa adreçada al personal de les administracions públiques locals que intervenen de forma habitual en la prevenció, l’assistència i la protecció de les dones que pateixen violència masclista. Aquesta oferta formativa ha de ser complementària de l’oferta bàsica facilitada per l’Administració de la Comunitat Autònoma i ha de respectar els protocols de violència de gènere referits a professionals establerts per l’Administració de la Comunitat Autònoma.

1.11. Pel que fa a les relacions institucionals:

a) L’articulació de convenis i altres instruments de col·laboració amb l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb la resta de consells insulars i ajuntaments per a la fixació de polítiques comunes entre les administracions afectades en cada cas, com també, en el marc del que disposa l’article 73 de l’Estatut d’autonomia, i d’acord amb el Govern de les Illes Balears, amb altres illes, comunitats o amb l’Estat, en l’àmbit de les competències que els són pròpies.

b) La participació, si escau, per mitjà dels mecanismes que es determinin en cada cas, en el si dels procediments establerts o que puguin establir l’Estat o l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els ens que en depenen per definir projectes i activitats que s’hagin d’executar en cadascuna de les illes en el marc de qualsevol instrument comunitari europeu encaminat a assolir la igualtat efectiva entre dones i homes i a erradicar qualsevol tipus de violència masclista.

c) Les relacions que pertoquin i l’articulació d’instruments de col·laboració en l’àmbit insular, amb les organitzacions socials, en especial les de dones, i el moviment associatiu de dones.

1.12. En relació amb els àmbits de participació i col·laboració de les dones en el seguiment i l’avaluació de les polítiques públiques en matèria d’igualtat de gènere:

a) El suport operatiu per al funcionament dels consells de les dones d’àmbit insular.

b) El foment de les activitats, d’àmbit insular, projectades en el si dels òrgans col·legiats de participació esmentats.

1.13. Quant a les mesures per a la integració de la perspectiva de gènere en l’actuació administrativa:

La incorporació de la perspectiva de gènere de manera transversal en el conjunt de les polítiques de les institucions insulars.

2. Sens perjudici de les competències concurrents d’altres institucions i administracions públiques en matèria de polítiques per a la igualtat efectiva entre dones i homes, i, específicament, de protecció integral contra la violència de gènere, correspon als consells insulars, en els àmbits territorials respectius, a més de les funcions i dels serveis que s’assenyalen en els punts anteriors, exercir totes les altres facultats que siguin inherents a les competències que els són pròpies en aquestes matèries, amb sujecció a les prescripcions competencials previstes en l’Estatut d’autonomia i en el marc de l’ordenament jurídic vigent.

3. En les competències atribuïdes com a pròpies als consells insulars en matèria de polítiques de gènere i dona sobre les quals es traspassen les funcions i els serveis mitjançant aquest Acord, els consells insulars exerceixen la potestat reglamentària, de conformitat amb el que estableix l’article 72 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.

4. Correspon als consells insulars, en les matèries de les competències pròpies sobre les quals es traspassen les funcions i els serveis mitjançant aquest Acord i en els seus àmbits territorials, exercir l’activitat de foment, sens perjudici de l’activitat que correspongui a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

C) Funcions i serveis que es reserva l’Administració de la Comunitat Autònoma

1. Corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en els termes d’aquest Acord i de les normes que el facin efectiu, les funcions i els serveis següents, els quals ha de continuar duent a terme:

1.1. En relació amb les mesures per a la integració de la perspectiva de gènere en l’actuació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

a) La creació i l’adequació d’estructures, programes i procediments per integrar la perspectiva de gènere en les actuacions de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

b) L’elaboració, per mitjà de l’Institut Balear de la Dona, de la proposta d’informe anual en relació amb l’efectivitat del principi d’igualtat entre dones i homes —que ha d’aprovar el Govern i s’ha d’elevar a la consideració del Parlament de les Illes Balears, de conformitat amb el que disposa l’article 23.1 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

c) L’emissió per l’organisme autonòmic per a la igualtat —avui, Institut Balear de la Dona— de l’informe d’avaluació d’impacte de gènere en el procediment d’elaboració de disposicions de caràcter general que s’hagin de dictar en el marc de les seves competències, així com estableix l’article 5.1 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes. Aquests informes s’han de formalitzar d’acord amb les directrius que aprovi el Govern de les Illes Balears, a proposta de l’Institut Balear de la Dona, a les quals es refereix l’article 5.5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

d) El disseny de la metodologia per adequar les estadístiques al principi d’igualtat atès el que disposa l’article 13.2.g) de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

e) El seguiment, per mitjà de l’Institut Balear de la Dona, del compliment del que preveu l’article 7 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, pel que fa a la integració, en l’elaboració d’estudis i estadístiques, de la perspectiva de gènere en l’activitat ordinària de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

f)  El seguiment, per mitjà de l’Institut Balear de la Dona, del compliment efectiu de les prescripcions que contenen els articles 4, 6, 11, 24 i 25 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

g) La promoció en tots els àmbits, públics o privats, perquè es faci un ús no sexista del llenguatge, i la vigilància perquè es reprodueixi, en l’àmbit de l’Administració de les Illes Balears, una imatge plural, diversa i no estereotipada de les dones i els homes.

1.2. En relació amb la planificació sobre la igualtat de dones i homes:

a) El disseny, la coordinació i l’impuls de l’elaboració, per mitjà de l’Institut Balear de la Dona, del pla estratègic d’igualtat de dones i homes —que ha d’aprovar el Govern de les Illes Balears, a proposta de la Conselleria de Presidència—, així com el seu seguiment i avaluació —article 9 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes. S’han de respectar en totes aquestes tasques les competències dels consells insulars.

b) Les actuacions que pertoquin en l’àmbit de les competències que els són pròpies d’acord amb l’Estatut, en compliment de l’article 9.5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, quan no les assumeixin els consells insulars.

1.3. En relació amb l’organització institucional de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

a) El suport tècnic i administratiu i el manteniment de la funcionalitat operativa de l’Observatori per a la Igualtat, adscrit a l’Institut Balear de la Dona, al qual es refereix l’article 18 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

b) El suport tècnic i administratiu a la Comissió per a la Igualtat de Gènere que preveu l’article 20 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

1.4. En relació amb els àmbits de participació i col·laboració de les dones en l’impuls, el seguiment i l’avaluació de les polítiques públiques en matèria d’igualtat de gènere:

a) El suport operatiu per al funcionament del Consell de Participació de les Dones a les Illes Balears.

b) El foment de les activitats que, projectades en el si de l’esmentat òrgan col·legiat de participació, siguin, per la seva mateixa naturalesa, d’àmbit suprainsular, amb el respecte, en tot cas, a les funcions i els serveis inherents a les competències que són pròpies dels consells insulars.

1.5. En relació amb l’acreditació per prestar serveis en matèria d’igualtat de dones i homes:

a) La fixació, mitjançant decret, dels principis generals aplicables a les acreditacions d’entitats privades per prestar serveis en matèria d’igualtat de dones i homes, tot respectant l’àmbit normatiu propi que correspon als consells insulars.

b) La tramitació i la concessió de les acreditacions d’entitats privades per a la prestació de serveis en matèria d’igualtat de dones i homes, l’àmbit territorial d’actuació efectiva de les quals sigui suprainsular.

1.6. En relació amb la promoció de la igualtat en l’àmbit de les polítiques educatives:

a) La posada en marxa de projectes i accions per incorporar la coeducació en tots els nivells i modalitats del sistema educatiu.

b) Les actuacions adreçades a la inclusió de la coeducació en els currículums, els llibres de text i els materials didàctics.

c) La prestació de formació permanent del professorat en matèria de coeducació, incloses l’educació sexual i contra la violència masclista i l’orientació social.

d) L’adopció de les mesures necessàries per garantir la presència de persones amb coneixements en coeducació en el Consell Escolar de les Illes Balears, els consells escolars, els consells escolars municipals i, en general, en els centres educatius i en els serveis educatius.

e) La promoció, en l’àmbit de l’educació superior i en col·laboració amb institucions acadèmiques superiors, dels estudis de gènere, la recerca i la seva divulgació; la creació de postgraus específics; la inclusió, en els plans d’estudis que correspongui, d’ensenyaments en matèria d’igualtat entre les dones i els homes i, en general, de projectes docents i investigadors.

1.7. En relació amb la participació social de les dones:

La realització d’accions, en l’exercici de les competències que li són pròpies, que facilitin el dret a la participació social de les dones en els àmbits educatius, de la salut, l’ocupació i l’empresa, l’economia i la imatge pública, com també en la construcció d’un espai lliure de violències masclistes.

1.8. En relació amb el treball, l’ocupació i l’empresa:

a) La promoció de la igualtat de tracte i d’oportunitats de dones i homes en l’àmbit laboral, en especial el desenvolupament de mesures d’acció positiva destinades a millorar l’ocupabilitat i l’ocupació de les dones pel que fa a l’accés, la presència, la permanència i les condicions de treball.

b) La incorporació de la perspectiva de gènere en les polítiques actives d’ocupació.

c) La incorporació de la perspectiva de gènere en totes les fases del procediment d’inserció laboral, amb la garantia d’una representació equilibrada de dones i homes en els programes i les actuacions que es duguin a terme.

d) La realització d’actuacions, plans i programes d’ocupació destinats a les dones amb dificultats especials d’inserció laboral.

e) La incorporació de la perspectiva de gènere en el disseny de la formació que rebi el personal que intervé en el procés d’orientació i inserció laboral.

f)  La col·laboració amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social en la vigilància de les normes sobre igualtat d’oportunitats de dones i homes en l’ocupació i en el treball.

g) La inclusió, en el marc de les polítiques de foment empresarial de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’ajuts específics per a dones per crear empreses o cooperatives, o ajuts a l’autoocupació. S’han de tenir en compte especialment les iniciatives d’emprenedoria impulsades per dones amb dificultats especials d’inserció laboral o en situació de desavantatge social.

h) L’adopció d’incentius a la contractació de les dones, atenent amb caràcter prioritari els sectors i les categories laborals en què estiguin infrarepresentades, i també les situacions singulars, sense menyscapte dels criteris tècnics i de qualificació professional.

i)  El foment, per mitjà de l’Institut Balear de la Dona, de la implantació voluntària dels plans d’igualtat en les empreses privades que no hi estan obligades per la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. L’organisme autònom esmentat ha de prestar a les empreses suport i assessorament per elaborar-los.

j)  La gestió del registre dels plans d’igualtat.

k) El visat dels plans d’igualtat de les empreses per l’Institut Balear de la Dona, en els termes que el Govern de les Illes Balears estableixi reglamentàriament.

l)  El reconeixement de les empreses que adoptin plans d’igualtat i promoguin polítiques d’igualtat al seu si, en les condicions i amb les característiques que s’estableixin per reglament.

1.9. En relació amb la negociació col·lectiva:

a) L’adopció de mesures d’acció positiva per complir la igualtat de tracte en el marc de la negociació col·lectiva.

b) La promoció de la inclusió de mesures d’igualtat en els convenis col·lectius.

1.10. En relació amb la responsabilitat social de les empreses en matèria d’igualtat:

a) L’impuls de mesures per fomentar el desenvolupament d’accions de responsabilitat social de les empreses en matèria d’igualtat de gènere.

b) L’organització per l’Institut Balear de la Dona d’iniciatives informatives sobre els aspectes positius i la rendibilitat social i econòmica d’impulsar polítiques d’igualtat dins el món empresarial.

1.11. En relació amb la igualtat en la seguretat i salut laboral en les empreses:

a) L’adopció de mesures per fomentar la inclusió de la perspectiva de gènere en els programes de seguretat i salut laboral.

b) La realització de programes de formació específica destinats als agents socials i als serveis de prevenció en matèria de seguretat i salut laboral des d’una perspectiva de gènere.

c) L’impuls de mesures per a la prevenció de l’assetjament sexual i de l’assetjament per raó de sexe a les empreses.

d) L’elaboració, sota la coordinació de l’Institut Balear de la Dona, de protocols d’actuació específics per donar resposta a les denúncies o reclamacions que pugui formular qui hagi estat objecte d’assetjament.

1.12. En relació amb les polítiques de salut:

a) La incorporació en els instruments de planificació sanitària de la perspectiva de gènere en totes les fases.

b) L’impuls de polítiques específiques de salut de les dones, preferentment per mitjà de les accions i els recursos que assenyalen els articles 47 i 48 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

c) La recerca, la producció, la publicació i la difusió d’informació sobre les desigualtats de gènere en salut i sobre la influència del gènere en la salut.

1.13. En relació amb la inclusió social:

L’establiment, en el marc de les competències que li són pròpies, de programes de cohesió social i d’inclusió específics per als col·lectius de dones més desfavorits o subjectes a situacions de discriminació o a desigualtats que afecten o vulneren el ple exercici de les dones com a ciutadanes.

1.14. En relació amb la publicitat:

a) La sol·licitud per l’Institut Balear de la Dona, davant l’empresa anunciant, de la cessació i la rectificació de la publicitat que suposi un tractament il·lícit de la imatge de la dona, de conformitat amb el que disposa l’article 62 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

b) Les accions que pertoquin per actuar contra els actes de competència deslleial, incloent-hi la publicitat il·lícita.

c) La promoció a càrrec de l’Institut Balear de la Dona d’iniciatives per afavorir les bones pràctiques en publicitat, per tal d’eliminar les pràctiques en què es presenten estereotips de gènere o pràctiques sexistes.

1.15. En relació amb la investigació sobre violència masclista:

a) La promoció de la investigació sobre les causes, les característiques, les dificultats per identificar els problemes i les conseqüències de les diferents formes de violència masclista, com també sobre l’eficàcia i la idoneïtat de les mesures aplicades per erradicar-la i per reparar-ne els efectes —article 66.1 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

b) L’elaboració d’una avaluació anual de l’eficàcia dels recursos existents a les Illes Balears en matèria de violència contra les dones i els seus fills i filles, de conformitat amb el que disposa l’article 66.2 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

1.16. En relació amb la formació en matèria de violència masclista:

a) La col·laboració, per mitjà de l’Institut Balear de la Dona, amb els òrgans competents en matèria de formació del personal de la resta d’administracions públiques de les Illes Balears, en l’elaboració de diagnosis periòdiques per conèixer el grau de formació del seu personal en matèria d’atenció a les víctimes de violència masclista, a l’empara del que disposa l’article 67.1 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

b) La facilitació, directament o amb la participació d’altres institucions o entitats, d’una programació formativa bàsica en matèria de violència masclista adreçada al personal de les administracions públiques de les Illes Balears que pugui intervenir en l’atenció a les víctimes de violència de gènere.

c) La intervenció, directament o juntament amb altres institucions o entitats, en el manteniment d’una oferta formativa permanent i especialitzada per als professionals que intervenen de forma habitual en la prevenció, l’assistència i la protecció de les dones que pateixen violència masclista.

1.17. En relació amb la coordinació interinstitucional en matèria de violència masclista:

a) L’assumpció per l’Institut Balear de la Dona de totes les funcions derivades de la consideració d’aquest organisme autònom com a centre coordinador de les ordres de protecció a les Illes Balears, a les quals es refereix la Llei 27/2003, de 31 de juliol, reguladora de l’ordre de protecció de les víctimes de violència domèstica.

b) El manteniment de la funcionalitat operativa de l’aplicació informàtica VGSIC, que s’ha d’integrar en l’aplicació VIOGEN de l’Administració General de l’Estat com a sistema de dades unificat i accessible als sistemes d’atenció i protecció de les víctimes de violència masclista en el conjunt de les Illes Balears. Aquest instrument s’ha de posar a l’abast dels consells insulars perquè en puguin fer ús en l’exercici de les competències que els són pròpies, en els termes i les condicions que es determinin en un acord complementari de l’Acord de traspàs.

c) L’elaboració i el desenvolupament per l’Institut Balear de la Dona, juntament amb la resta d’administracions i institucions competents, dels protocols d’intervenció per a l’atenció de les víctimes de violència masclista, en qualsevol de les fases del procés en què es trobi, que han d’incloure els mapes de processos, els mapes de serveis i els mapes de cobertura de ràtios per evitar la doble victimització de les dones i la duplicitat de serveis entre administracions.

1.18. En relació amb la prevenció, l’atenció i la protecció de les dones víctimes de violència masclista:

a) La determinació dels principis generals, de conformitat amb l’ordre estatutari de competències establert, sobre les característiques que han de tenir els centres d’atenció i assistència psicològica, social i jurídica específica i les ràtios mínimes adequades de professionals per oferir una atenció de qualitat a les víctimes de violència masclista, en el marc del que disposa l’article 70 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

b) La determinació dels principis generals, de conformitat amb l’ordre estatutari de competències establert, sobre els criteris i les condicions mínimes de qualitat i funcionament dels centres d’acollida i serveis d’urgència, d’acord amb el que disposa l’article 71 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

c) La fixació reglamentària de les condicions per a l’accés preferent a habitatges de promoció pública de les dones que s’han vist obligades a deixar el seu habitatge com a conseqüència d’haver patit violència masclista —article 74 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

d) La fixació de les condicions, que s’han de determinar reglamentàriament, perquè les dones víctimes de violència masclista puguin accedir a cursos de formació per a l’ocupació amb finançament públic.

e) L’atenció social i l’acompanyament especialitzat, les 24 hores del dia, a les dones víctimes de violència de gènere que es trobin en situació d’emergència.

1.19. En relació amb l’accés a l’habitatge de les dones víctimes de violència masclista:

Les actuacions necessàries per a la posada a disposició dels consells insulars d’habitatges protegits de promoció pública per a dones que s’han vist obligades a deixar el seu habitatge com a conseqüència d’haver patit violència masclista i que es trobin residint a centres d’acollida, mitjançant la convergència d’actuacions amb institucions i entitats públiques competents en matèria de polítiques d’habitatge.

En tot cas, abans de l’articulació dels recursos a què fa referència aquest epígraf, s’ha d’establir la interlocució oportuna amb els consells insulars per mitjà dels procediments o els òrgans multilaterals ja constituïts o els que en el futur s’estableixin legalment o reglamentàriament.

1.20. Pel que fa a les relacions institucionals en l’àmbit de les polítiques d’igualtat:

a) Les relacions amb l’Administració General de l’Estat i els ens que en depenen, les administracions de les altres comunitats autònomes i, en general, amb la resta d’institucions, organitzacions i entitats, nacionals o internacionals, quan aquestes es refereixin a àmbits de les polítiques d’igualtat entre dones i homes i d’erradicació de la violència de gènere respecte a les quals s’hagin de desenvolupar actuacions considerades d’interès general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Específicament, en el marc de les susdites relacions, són atribucions de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l’àmbit de les seves competències, les següents:

a.1) L’articulació, directament o per mitjà de l’Institut Balear de la Dona, de protocols generals i convenis de col·laboració amb l’Administració General de l’Estat, l’Institut de la Dona i altres organismes integrants del seu sector públic instrumental, en execució de polítiques per assolir la igualtat efectiva entre les dones i els homes en el conjunt de les Illes Balears, i la coordinació, el seguiment i l’avaluació de les actuacions que s’hagin de dur a terme en el marc d’aquests instruments, tot respectant les competències pròpies dels consells insulars.

Si escau, en els procediments d’articulació dels protocols i convenis esmentats hi hauran de participar els consells insulars. Aquesta participació serà extensible als processos de seguiment i avaluació de les actuacions incloses en aquests instruments esmentats, quan aquestes actuacions afectin interessos específics dels consells insulars.

a.2) L’articulació, en l’àmbit territorial de la Comunitat Autònoma i en el marc de les relacions de col·laboració entre l’administració de justícia, els cossos i les forces de seguretat de l’Estat, l’administració sanitària i de serveis socials i organismes d’igualtat, de protocols d’actuació interinstitucional per determinar els procediments que assegurin una atenció global i integral de les diferents administracions i dels serveis implicats amb vista a la prevenció i l’assistència de les víctimes de violència masclista, i també la coordinació, el seguiment i l’avaluació de l’aplicació d’aquests mateixos protocols, tot això de conformitat amb el que disposa l’article 32 i concordants de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.

S’ha de garantir, en tot cas, la participació dels consells insulars en l’articulació dels protocols esmentats.

a.3) La participació, si escau, en el si dels procediments establerts o que pugui establir l’Administració General de l’Estat i els ens que en depenen per definir projectes i activitats que s’hagin d’executar en el marc de qualsevol instrument comunitari europeu encaminat a assolir la igualtat efectiva entre les dones i els homes i a erradicar qualsevol tipus de violència masclista.

En l’articulació d’aquests procediments s’ha de garantir la participació dels consells insulars afectats.

a.4) L’articulació de convenis de col·laboració amb altres comunitats per coordinar i posar en comú les respectives xarxes de centres d’acollida per atendre les dones víctimes de violència de gènere.

En tot cas, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de garantir, per mitjà dels mecanismes i instruments més adequats, la participació dels consells insulars en aquestes relacions.

b) Les relacions que pertoquin a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat, amb institucions, organitzacions i entitats, autonòmiques, nacionals o internacionals, en matèria de polítiques de gènere. En tot cas, l’Administració de la Comunitat Autònoma ha de garantir, per mitjà dels mecanismes i instruments més adequats, la participació dels consells insulars en aquestes relacions.

1.21. En relació amb altres funcions i serveis de caràcter autonòmic:

a) La tramitació i la bestreta del pagament dels ajuts a què tenen dret les dones víctimes de violència de gènere als municipis de qualsevol dels territoris insulars afectats, en els supòsits que preveu el Decret 46/2015, de 22 de maig, de modificació de principis generals per a la concessió dels ajuts econòmics de pagament únic recollits en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.

b) En general, la resta de funcions i serveis que, per la seva pròpia naturalesa, tenguin un caràcter suprainsular o que s’hagin de desenvolupar en garantia de la consecució de l’equilibri territorial necessari en l’àmbit de la comunitat autònoma, per a la satisfacció dels interessos estratègics de les polítiques de gènere en el conjunt de les Illes Balears.

2. En matèria de polítiques de gènere i dona, que són pròpies dels consells insulars, el traspàs de les funcions i els serveis inherents a les quals es formalitza mitjançant aquest Acord, el Govern de les Illes Balears, de conformitat amb el que disposa l’apartat 3 de l’article 58 de l’Estatut d’autonomia, pot establir-ne els principis generals mitjançant decret i ha de garantir l’exercici de la potestat reglamentària dels consells insulars.

3. La coordinació de l’activitat dels consells insulars en matèria de polítiques de gènere i dona, en tot allò que pugui afectar els interessos de la Comunitat Autònoma, correspon al Govern de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableix l’article 72 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears. En l’establiment dels mecanismes o instruments de coordinació corresponents, el Govern de les Illes Balears ha de comptar amb la participació necessària dels consells insulars.

D) Funcions i serveis en què han de concórrer les administracions autonòmica i insulars

1. Sens perjudici de la potestat de fixar polítiques pròpies en l’àmbit de les seves respectives competències, les administracions autonòmica i insulars, en el marc dels procediments que, de mutu acord, determinin, han de propiciar la fixació de posicions comunes en les actuacions que, en matèria d’igualtat, s’hagin de plantejar davant instàncies supracomunitàries.

2. Les delegacions de l’Administració de les Illes Balears davant instàncies supracomunitàries han d’incloure la presència de representants dels consells insulars, quan s’hagin de desenvolupar actuacions d’interès específic dels consells insulars.

3. Els consells insulars han de participar, en els àmbits que pertoquin, en els procediments d’elaboració dels plans estratègics autonòmics d’igualtat, l’aprovació dels quals és competència del Govern de les Illes Balears. A la vegada, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de fer el mateix en els procediments d’elaboració dels plans estratègics insulars d’igualtat de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, tot això amb la finalitat d’aconseguir la convergència necessària i la complementarietat d’actuacions en matèria de polítiques de gènere en el conjunt de les Illes Balears, amb vista al compliment del principi de coherència.

4. Els consells insulars han d’executar, en els àmbits territorials respectius, les mesures i les accions que els corresponguin, en l’exercici de les competències que els són pròpies en matèria de polítiques de gènere i dona previstes en els plans estratègics corresponents.

5. En relació amb el procediment de pagament dels ajuts econòmics de pagament únic que estableix l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, i atès que les administracions competents en l’atorgament dels ajuts esmentats, en l’àmbit de cadascuna de les comunitats autònomes, resten obligades a l’eventual desemborsament anticipat d’aquests ajuts, sens perjudici que l’Estat els financi, i tenint en compte que, fins ara, no s’ha establert un procediment d’interrelació directa entre l’Administració de l’Estat i els consells insulars en el procediment de què es tracta, i fins que es pugui formalitzar, l’Administració de les Illes Balears ha d’assumir les responsabilitats en la fixació dels mecanismes que cal seguir, d’acord amb l’Estat, per al reintegrament de les quantitats anticipades, tot això tenint en compte el que estableix la lletra a) del punt 1.21 de l’apartat C d’aquest Acord.

6. En relació amb la prevenció sobre la violència masclista, les administracions autonòmica i insulars, cadascuna en l’àmbit de les competències que els són pròpies, poden dur a terme accions pedagògiques i comunicatives destinades a generar canvis o modificacions en les actituds de la població que permetin avançar envers l’erradicació de la violència masclista, o participar-hi, i també accions destinades a sensibilitzar la ciutadania sobre aquesta problemàtica. Així mateix, han d’impulsar o facilitar accions orientades a evitar o reduir la incidència de la problemàtica de la violència masclista per mitjà dels factors de risc, i impedir-ne així la normalització.

E) Instruments i formes institucionals de col·laboració i cooperació de les administracions autonòmica i insulars en l’àmbit de les polítiques de gènere i dona

1. L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els consells insulars, en consideració a la comunitat d’interessos que els vincula, s’han de prestar ajuda i auxili recíprocs per exercir de manera efectiva les funcions i els serveis inherents a les seves pròpies competències.

2. En el marc de l’ordenament jurídic vigent, l’Administració de la Comunitat Autònoma pot subscriure amb les institucions insulars, i aquestes entre si, en els àmbits de les seves competències respectives, protocols generals i convenis de col·laboració i fer ús dels instruments i les mesures de col·laboració que consideri adequats per acomplir assumptes d’interès comú.

3. Les administracions autonòmica i insulars, directament o, quan pertoqui, per mitjà dels seus ens instrumentals, han d’establir un marc general i permanent de relació en matèria de polítiques de gènere, entre d’altres, als efectes següents:

a) Cooperació, col·laboració, coordinació i informació en l’exercici mutu de les competències pròpies.

b) Establiment de mecanismes d’informació i col·laboració sobre les respectives polítiques públiques i els assumptes d’interès comú.

c) Impuls del seguiment i la resolució de conflictes en totes les qüestions d’interès comú.

4. En els assumptes que, en matèria de polítiques de gènere i dona, afectin interessos comuns de les institucions autonòmica i insulars, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els consells insulars hi han de participar a través dels procediments o els òrgans multilaterals ja constituïts o els que, en el futur, s’estableixin legalment o reglamentàriament.

F) Personal funcionari adscrit a les funcions i els serveis que es traspassen

1. En la relació adjunta número 1.1 s’inclouen els llocs de treball de personal funcionari adscrits a les funcions i els serveis traspassats, els quals passen a dependre del Consell Insular de Mallorca, en els termes prevists en aquest Acord i en les normes que els siguin aplicables i en les condicions que figuren en els seus expedients de personal.

2. El personal funcionari traspassat s’integrarà plenament en la funció pública del Consell Insular de Mallorca com a personal funcionari propi d’aquesta institució.

3. Aquest personal funcionari passarà a estar en situació administrativa de servei actiu en el Consell Insular de Mallorca i es regirà, mentre persisteixi en aquesta situació, per la legislació aplicable a les institucions insulars a les quals hagi estat traspassat.

4. El Consell Insular de Mallorca, a l’hora d’integrar el personal funcionari transferit com a propi, ha de respectar tots els drets que tenguin consolidats els afectats en l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, llevat dels endarreriments i de les indemnitzacions meritats abans de l’efectivitat d’aquest traspàs.

5. En l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el personal funcionari traspassat continuarà pertanyent als seus cossos o escales d’origen en la situació de serveis en altres administracions públiques i, en relació amb aquesta situació, mantindrà els drets que els corresponguin, fins i tot el de participar en els concursos de trasllats que convoqui l’Administració esmentada, en igualtat de condicions que la resta dels membres del mateix cos o escala, perquè puguin mantenir així el dret permanent d’opció.

6. La conselleria competent en matèria de funció pública de l’Administració de la Comunitat Autònoma notificarà el traspàs als interessats. Així mateix, trametrà al Consell Insular de Mallorca una còpia certificada de tots els expedients del personal traspassat i, també, els certificats d’havers referits a les quantitats meritades durant el 2018.

7. En el supòsit que sigui necessari introduir correccions o rectificacions en la relació de personal esmentada, aquestes es duran a terme, amb la constatació prèvia d’ambdues administracions, mitjançant un certificat expedit per la secretaria conjunta de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars.

G) Llocs de feina vacants que es traspassen

1. La relació de llocs de feina vacants, amb dotació pressupostària en la data d’efectivitat d’aquest Acord, que s’han de traspassar als consells insulars de Menorca i d’Eivissa figuren en les relacions adjuntes número 1.2 i 1.3, respectivament.

2. D’altra banda, en les relacions adjuntes número 1.4 i 1.5 d’aquest Acord hi figuren els llocs de treball vacants de l’Institut Balear de la Dona, però no dotats pressupostàriament, afectats pel traspàs objecte de l’Acord en matèria de polítiques de gènere i dona.

H) Instrumentació específica del traspàs al Consell Insular de Mallorca del personal laboral dependent de la fundació pública Institut Socioeducatiu S’Estel

El traspàs del personal laboral dependent de la fundació pública Institut Socioeducatiu S’Estel al Consell Insular de Mallorca s’ha de formalitzar mitjançant un conveni que han de subscriure aquest Consell Insular i la fundació pública concernida, el contingut del qual serà el que especifiqui un acord complementari del present Acord de traspàs. El conveni en qüestió també ha de regir el traspàs de béns mobles i de mitjans materials i d’altra naturalesa.

Un cop signat el conveni entre les parts i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, es considerarà que constitueix una part inseparable del present Acord de traspàs.

I) Béns, drets i obligacions que es traspassen

1.Es traspassa al Consell Insular de Mallorca, per a l’efectivitat de les funcions que són objecte de traspàs, l’immoble que s’indica en la relació adjunta número 2.1.

El Consell Insular de Mallorca assumeix totes les facultats i els drets que puguin recaure sobre el bé esmentat, sense perjudici que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la institució insular concernida formalitzin un acord complementari d’aquest Acord de traspàs en què s’estableixin les especificacions oportunes per gestionar una situació de transició de responsabilitats entre ambdues institucions quant a la funcionalitat operativa del bé immoble de què es tracta.

2. Es traspassen al Consell Insular de Mallorca els béns mobles que es detallen en la relació adjunta número 2.2.

3. Llevat que els supòsits expressament prevists en aquest Acord estableixin una altra cosa, els consells insulars, en els respectius àmbits territorials, se subroguen, a partir de la data d’efectivitat d’aquest traspàs, en els drets i les obligacions de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats del sector públic autonòmic inherents a les funcions i els serveis, com també dels béns que es traspassen.

4. Específicament, es fa menció expressa que el Consell Insular de Mallorca se subroga en la posició que té l’Institut Balear de la Dona en els contractes en curs d’execució i en els convenis vigents que es detallen, respectivament, en les relacions adjuntes número 3.1 i 3.2 d’aquest Acord. Aquesta subrogació suposa l’assumpció íntegra i en plenitud d’efectes per al consell insular implicat dels drets i les obligacions derivats dels contractes i convenis en qüestió.

5. Si, per qualsevol circumstància, entre el dia d’entrada en vigor del Decret d’aprovació d’aquest Acord de traspàs i la seva data d’efectivitat es formalitzen nous contractes, seran responsabilitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma.

J) Valoració del cost efectiu anual de les funcions i els serveis que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona

1. La valoració que correspon al cost efectiu global anual associat al traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis en matèria de polítiques de gènere i dona, que atén tant els costs directes com els indirectes, així com també les despeses d’inversió, ascendeix a 1.968.534,07 €, en els termes que es recull en la relació número 4 d’aquest Acord.

2. No obstant això, per tal de garantir l’efectivitat de les actuacions —moltes d’elles de nou encuny— que després de l’entrada en vigor de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, ha d’escometre la Comunitat Autònoma de les Illes Balears a partir de l’any 2019 i en successius exercicis, com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat, però l’execució de les quals, estatutàriament, correspon instrumentar a diferents nivells institucionals —l’autonòmic i els insulars—, i perquè la despesa de les administracions que integren el sistema institucional autonòmic en aquests sectors de l’activitat administrativa respongui a una assignació equitativa dels recursos públics, la dotació del cost efectiu anual que correspon als consells insulars, que es detalla en el punt anterior d’aquesta lletra, s’incrementa en 400.000 € (quatre-cents mil euros), quantia aquesta que s’entén acumulable i consolidable en el marc del que disposa l’article 15 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema definitiu dels consells insulars.

3. Així, el finançament en euros 2019 que correspon al cost efectiu consolidat i determinat d’acord amb els punts anteriors és el que es recull en la relació número 5 d’aquest Acord.

K) Distribució entre els consells insulars de la massa de finançament corresponent al cost efectiu anual consolidat de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona

La distribució entre les institucions insulars de la massa de finançament corresponent al cost efectiu anual consolidat de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona es detalla en la relació número 5 d’aquest annex.

El càlcul de la distribució entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera de la massa de finançament esmentada s’ha instrumentat conforme a la metodologia que s’indica en l’apèndix número 1 d’aquest Acord.

L) Finançament addicional

1. Atès l’interès general en què es fonamenten les mesures incloses en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere, i la responsabilitat que les institucions de la Comunitat Autònoma —com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat— tenen per a la protecció de les víctimes de violència de gènere i de les seves filles i fills, es determina una dotació addicional de 2.000.000 d’€ (dos milions d’euros), la distribució de la qual es farà entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera durant el període 2019-2022.

2. La quantia esmentada no s’integra en el cost efectiu del traspàs, atès que s’entén no acumulable i, per tant, no consolidable, en el marc del que disposa l’article 15 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars.

Aquest finançament addicional s’integrarà en la Secció 32 dels Pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en partides separades de la resta del finançament i codificades com a fons finalista, atès que està vinculat a les mesures contingudes en el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere.

3. La quantificació del lliurament anual que s’ha de fer d’aquests fons addicionals entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, en el període transitori esmentat, s’indica en la relació número 6 d’aquest annex.

4. El càlcul de la distribució entre els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera de la massa de finançament addicional s’ha instrumentat conforme a la metodologia que s’indica en l’apèndix número 2 d’aquest Acord.

5. Els termes i les condicions de gestió d’aquesta dotació addicional s’establiran mitjançant un acord complementari d’aquest Acord de traspàs.

M) Integració en el sistema de finançament definitiu

1. D’acord amb el que disposa l’article 15.4 de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, el finançament inicial inherent al cost efectiu consolidat associat al traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis en matèria de polítiques de gènere i dona s’ha d’integrar, en els termes d’aquest Acord i de les normes que el facin efectiu, en el sistema de finançament definitiu.

2. Atès el que estableixen l’article susdit i la disposició final segona de la Llei 3/2014, de 17 de juny, s’hauran de fixar, en el moment procedimental oportú, les categories de despesa a les quals s’han d’imputar les noves competències, així com les noves variables i ponderacions que es considerin adients.

N) Regles intertemporals sobre recursos administratius

Correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears resoldre els recursos administratius contra els actes i els acords dictats pels seus òrgans abans de la data d’efectivitat d’aquest Acord, encara que el recurs s’interposi posteriorment.

O) Regles intertemporals sobre responsabilitat patrimonial

Les administracions insulars concernides només es faran càrrec de les reclamacions de responsabilitat patrimonial que es produeixin un cop tengui efectivitat aquest Acord. Les reclamacions que tenguin origen en causes o fets que varen tenir lloc amb anterioritat a aquesta efectivitat s’hauran de substanciar davant l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

P) Documentació i expedients relatius a les funcions i els serveis que es traspassen

El lliurament de la documentació i els expedients relatius a les funcions i els serveis que es traspassen als consells insulars concernits s’ha d’efectuar en el termini màxim d’un mes a partir de la data d’efectivitat d’aquest Acord de traspàs.

Q) Accés dels consells insulars a l’aplicació informàtica de l’Institut Balear de la Dona sobre base de dades de víctimes de violència de gènere

L’accés dels consells insulars a l’aplicació informàtica de l’Institut Balear de la Dona denominada VGSIC, base de dades de víctimes de violència de gènere de les Illes Balears, s’articularà de conformitat amb els termes i condicions que s’especifiquin en un acord complementari d’aquest Acord de traspàs.

R) Data d’efectivitat del traspàs

Es fixa el dia 1 de gener de 2019 com a data d’efectivitat del traspàs als consells insulars de les funcions i els serveis inherents a les competències pròpies d’aquests consells insulars que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere i dona.

Relació 1.1

Llocs de feina de personal funcionari que es traspassen al Consell Insular de Mallorca

 

Nom i llinatges

Codi i lloc

Destinació

Tipus d’ocupació

Grup

Sou

Triennis

Complement de destinació

Complement específic

Complement de productivitat compensada

Indemnització per residència

Carrera professional

Seg. Social

Total

FRANCESCA MACIANA VIDAL RIPOLL

LLOC BASE TÈCNIC/A SUPERIOR F01670203

PALMA

FUNCIONÀRIA INTERINA

A1

15.216,03

1.756,44

6.870,29

2.912,92

7.464,06

1.143,66

 

10.962,65

46.326,05

MARGARITA CANTALLOPS ALEMANY *

TREBALLADOR/A SOCIAL

F01650092

PALMA

F. DE CARRERA EN COMISSIÓ DE SERVEIS

A2

13.379,49

1.214,76

5.729,99

2.912,92

4.818,72

914,22

4.332,00

7.387,38

40.689,48

ANTONIA JAUME VIDAL

LLOC BASE AUXILIAR F01470174

PALMA

F. DE CARRERA

C2

8.686,10

2.380,45

4.427,08

2.912,92

3.120,00

530,58

5.225,04

5.624,57

32.906,74

ELENA BARROSO STOCKMANN

LLOC BASE AUXILIAR F01470174

PALMA

F. INTERINA

C2

8.686,10

391,44

4.427,08

2.912,92

3.120,00

530,58

 

6.221,12

26.289,24

* Aquest lloc de treball està ocupat per la funcionària interina Anna Nadal Camprubí, atès que la seva titular està en comissió de serveis a un altre lloc de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

146.211,50

Relació 1.2

Llocs de feina vacants que es traspassen al Consell Insular de Menorca

 

 

 

Nom i llinatges

Codi i lloc

Destinació

Tipus d’ocupació

Grup

Sou

Triennis

Complement de destinació

Complement específic

Complement de productivitat compensada

Indemnització per residència

Carrera professional

Seg. Social

Total

 

AUXILIAR D’ATENCIÓ AL PÚBLIC F02590003

MENORCA

 

C2

8.686,10

 

5.078,92

4.406,14

3.120,00

682,80

 

6.811,93

28.785,89

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28.785,89

Relació 1.3

Llocs de feina vacants que es traspassen al Consell Insular d’Eivissa

Nom i llinatges

Codi i lloc

Destinació

Tipus d’ocupació

Grup

Sou

Triennis

Complement de destinació

Complement específic

Complement de productivitat compensada

Indemnització per residència

Carrera professional

Seg. Social

Total

 

LLOC BASE TÈCNIC/A SUPERIOR F01670

EIVISSA

 

A1

14.507,42

 

6.870,29

2.912,92

7.464,06

1.266,34

 

10.236,52

43.257,55

 

AUXILIAR D’ATENCIÓ AL PÚBLIC

F02590002

EIVISSA

 

C2

8.686,10

 

5.078,92

4.406,14

3.120,00

682,80

 

6.811,93

28.785,89

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

72.043,44

Relació 1.4

Llocs de feina vacants, no dotats pressupostàriament, que es traspassen al Consell Insular de Menorca

Nom i llinatges

Codi i lloc

Destinació

Tipus d’ocupació

Grup

Sou

Triennis

Complement de destinació

Complement específic

Complement de productivitat compensada

Indemnització per residència

Carrera professional

Seg. Social

Total

 

LLOC BASE TÈCNIC/A DE GRAU MITJÀ F01650065

MENORCA

 

A2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relació 1.5

Llocs de feina vacants, no dotats pressupostàriament, que es traspassen al Consell Insular d’Eivissa

Nom i llinatges

Codi i lloc

Destinació

Tipus d’ocupació

Grup

Sou

Triennis

Complement de destinació

Complement específic

Complement de productivitat compensada

Indemnització per residència

Carrera professional

Seg. Social

Total

 

LLOC BASE TÈCNIC/A DE GRAU MITJÀ F01650064

EIVISSA

 

A2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relació 2.1

Béns immobles que es traspassen al Consell Insular de Mallorca

Nom

Adreça

Localitat

Superfície en m2

Situació jurídica

Referència cadastral

Casal de Dones

Carrer dels Foners, 38, baixos

Palma 07006

Edificada: 340

Propietat CAIB

1001501 – DD7810A – 0001 – W - B

Relació 2.2

Béns mobles que es traspassen al Consell Insular de Mallorca

SALA RECEPCIÓ

DESPATX 1

DESPATX 2

DESPATX 3 (LUDOTECA)

DESPATX 4

PASSADÍS GRAN

MAGATZEM PETIT

SALA DE JUNTES

MAGATZEM GRAN

SALA D'ACTES

MOBILIARI

MOBILIARI

MOBILIARI

MOBILIARI

MOBILIARI

MOBILIARI

MOBILIARI

MOBILIARI

MOBILIARI

MOBILIARI

2 cadires (butaques)

3 taules despatx

1 taula despatx

1 taula

1 taula

1 penjador peu

4 prestatgeries altes per material

1 taula ovalada

1 armari amb portes

2 taules suport auxiliars

3 cadires (confidents)

3 cadires despatx

4 prestatgeries

2 cadires

3 cadires

3 armaris alts amb porta de vidre (llibres)

 

9 cadires

1 classificador amb calaixos expositor

4 cadires

2 cadires (despatx)

4 arxivadors baixos

1 armari amb portes

1 butaca

1 moble TV

 

 

 

 

8 taules

1 taulell (4 mòduls)

1 prestatge

2 calaixeres

2 armaris tancats

6 prestatgeries amb llibres

10 butaques

 

 

 

56 cadires amb braços

2 tauletes revisteres

1 armari amb portes

1 taula redona

1 armari prestatgeria

 

1 taula revistera

 

 

 

 

3 mobles( 2 portes)

1 penjador peu

10 butaques ( 3 amb rodes)

2 armaris per a joguines

 

9 taquilles

 

 

 

 

3 arxivadors baixos

 

6 cadires

1 calaixera taula

 

 

 

 

 

 

EQUIPS INFORMÀTICS

EQUIPS INFORMÀTICS

EQUIPS INFORMÀTICS

EQUIPS INFORMÀTICS

EQUIPS INFORMÀTICS

EQUIPS INFORMÀTICS

EQUIPS INFORMÀTICS

EQUIPS INFORMÀTICS

EQUIPS INFORMÀTICS

EQUIPS INFORMÀTICS

2 pantalles ordenador BENQ

1 ordinador LG

1 impressora CANNON

 

1 TV SANYO

1 deshumidificador FAGOR

1 microones FM

 

1 radio antiga

1 màquina exercici POWER PLATE

1 ordinador NOX

1 pantalla BENQ

1 ordinador NOX

 

1 DVD LG

 

1 gelera CORBERO

 

 

1 ordinador NOX

1 ordinador FUJITSU

1 teclat TTL

1 pantalla ACER

 

1 DVD LENCO

 

 

 

 

1 pantalla BENQ

1 teclat CHERRY

2 telèfons

1 ratolí TTL

 

1 reproductor vídeo

 

 

 

 

1 teclat INNOBO

1 teclat INNOBO

1 calefactor petit OK

1 teclat INNOBO

 

1 ordinador NOX

 

 

 

 

1 ratolí TTL

1 ratolí DELL

1 ventilador TAURUS

1 impressora HP

 

1 ordinador LG

 

 

 

 

 

1 ratolí LOGITEC

 

1 impressora EPSON

 

1 teclat

 

 

 

 

 

1 telèfon NETCOM

 

1 pantalla ACER (no funciona)

 

1 ratolí TTL

 

 

 

 

 

2 parells de altaveus GENIUS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 impressora CANNON

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 ordinador VALLS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relació 3.1

Contractes en curs d’execució en què el Consell Insular de Mallorca se subroga en la posició de l’Institut Balear de la Dona (1 de gener de 2019)

Número d’expedient

Denominació

Import total

2019

Execució

Observacions

CONTR 2018/495

Servei de quatre punts d’informació i assessorament jurídic sobre els drets de les dones, dirigit a les dones i als professionals i les professionals, per als anys 2018 i 2019

32.387,53 €

12.145,33 €

16/04/2018

15/04/2019

 

CONTR 2018/495

Servei per a la gestió integral i el manteniment de la funcionalitat operativa del Casal de Dones

43.586,69 €

40.201,92 €

1/12/2018

30/11/2019

 

PRO11 2018/3869

Pròrroga del contracte del servei d’assistència psicològica a les dones víctimes de violències de gènere i a les seves filles i fills, per als anys 2018 i 2019

192.000,00 €

138.838,71 €

22/08/2018

22/08/2019

 

Relació 3.2

Convenis vigents en què el Consell Insular de Mallorca se subroga en la posició jurídica de l’Institut Balear de la Dona (1 de gener de 2019)

Denominació

Vigència

Observacions

Conveni de col·laboració interadministrativa entre l’Institut Balear de l’Habitatge i l’Institut Balear de la Dona per a la cessió de la gestió i l’administració

23/12/2016

22/12/2020

 

 

Relació 4

Valoració del cost efectiu

COST EFECTIU DEL TRASPÀS ALS CONSELLS INSULARS DE LES FUNCIONS I ELS SERVEIS INHERENTS A LES COMPETÈNCIES PRÒPIES D’AQUESTES INSTITUCIONS INSULARS QUE ACTUALMENT EXERCEIX L’INSTITUT BALEAR DE LA DONA

EUROS 2018

Despeses

 

Despeses de personal

 

Costs directes

272.877,47 €

Costs indirectes

71.003,58 €

Despeses en béns corrents i serveis

 

Costs directes

16.880,00 €

Costs indirectes

15.176,00 €

Transferències corrents

760.517,64 €

Inversions reals

264.446,72 €

Total despeses

1.400.901,41 €

 

Cost efectiu

1.400.901,41 €

Costs perifèrics

2.124,90 €

 

COST EFECTIU DEL TRASPÀS ALS CONSELLS INSULARS DELS SERVEIS INHERENTS A LES COMPETÈNCIES PRÒPIES D’AQUESTA INSTITUCIÓ INSULAR QUE ACTUALMENT EXERCEIX A MALLORCA L’INSTITUT SOCIOEDUCATIU S’ESTEL

EUROS 2018

Despeses

 

Despeses de personal

559.060,26 €

Total despeses

559.060,26 €

 

Cost efectiu

559.060,26 €

Costs perifèrics

6.447,50 €

 

Cost efectiu total: 1.400.901,41 € + 2.124,91 € + 559.060,26 € + 6.447,50 €

1.968.534,07 €

Relació 5

Cost efectiu consolidat

 

Part no distribuïble

Part distribuïble

(% dones)

TOTAL 2018

Increment del cost efectiu 2019

TOTAL DEL COST EFECTIU CONSOLIDAT

Consell Insular Mallorca

773.561,76 €

455.874,64 €

1.229.436,40 €

100.000,00 €

1.329.436,40€

Consell Insular de Menorca

262.427,64 €

46.756,37 €

309.184,01 €

100.000,00 €

409.184,01 €

Consell Insular d’Eivissa

328.090,00 €

75.979,11 €

404.069,11 €

100.000,00 €

504.069,11 €

Consell Insular de Formentera

20.000,00 €

5.844,55 €

25.844,55 €

100.000,00 €

125.844,55 €

 

TOTAL

1.384.079,40 €

584.454,67 €

1.968.534,07 €

400.000,00 €

TOTAL 2.368.534,07€

Relació 6

Distribució entre els consells insulars de la massa de finançament addicional

 

2019

2020

2021

2022

Total

Mallorca

390.000,00€

390.000,00€

390.000,00€

390.000,00€

1.560.000,00

Menorca

40.000,00€

40.000,00€

40.000,00€

40.000,00€

160.000,00

Eivissa

65.000,00€

65.000,00€

65.000,00€

65.000,00€

260.000,00

Formentera

5.000,00€

5.000,00€

5.000,00€

5.000,00€

20.000,00

Total

500.000,00€

500.000,00€

500.000,00€

500.000,00€

2.000.000,00

Apèndix número 1

Metodologia aplicada en el càlcul de la distribució entre els consells insulars de la massa de finançament corresponent al cost efectiu consolidat de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma en matèria de polítiques de gènere i dona

1. La xifra de partida per materialitzar la distribució esmentada es determina tenint en compte el cost efectiu que representa per l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l’exercici de les funcions i els serveis objecte de traspàs en matèria de polítiques de gènere i dona en el conjunt de les Illes Balears, que inclou tant els costs directes com els indirectes, com també les despeses d’inversió.

Aquest cost efectiu, calculat d’acord amb els crèdits pressupostaris de què disposen l’Institut Balear de la Dona i la Fundació Institut Socioeducatiu S’Estel per a l’exercici de 2018 per finançar les funcions, els serveis i les institucions que seran objecte de translació als consells insulars, i que es recull en la relació número 4 de l’annex, ascendeix a 1.968.534,07 €.

2. A l’empara del que estableixen el segon paràgraf de l’apartat 2 de l’article 15 i la disposició final segona de la Llei 3/2014, de 17 de juny, del sistema de finançament definitiu dels consells insulars, la distribució d’aquesta quantia, és a dir, 1.968.534,07 €, es fa tenint en compte el següent:

a) S’estableix una quantia fixa, però no igual, a favor de cada institució insular, l’import de la qual respon, en cada cas, a les despeses que són directament imputables a una determinada illa, i només a una, perquè resulten afectes a béns patrimonials concrets, a unitats d’actuació —que no es poden escindir— localitzades a un determinat territori, o a activitats convencionals específiques l’objecte de les quals s’emmarca sempre en un àmbit insular determinat.

Aquesta quantia s’indica a continuació:

INSTITUCIÓ

IMPUTACIÓ FIXA

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

773.561,76 €

CONSELL INSULAR DE MENORCA

262.427,64 €

CONSELL INSULAR D’EIVISSA

328.090,00 €

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

20.000,00 €

 

1.384.079,40 €

b) Es fixa una quota variable, la quantia de la qual resulta de la diferència entre la xifra d’1.968.534,07 € esmentada en la relació número 4 de l’annex i en el punt 1 d’aquest apèndix a la qual ascendeix el cost efectiu, i d’1.384.079,40 € corresponents a la quota d’imputació fixa a cada consell insular esmentada en l’apartat a) anterior, això es, 584.454,67 €.

Aquesta quota es distribueix entre els consells insulars tenint en compte la variable socioeconòmica següent: la població de dones a cada illa l’any 2017.

De la variable estadística considerada s’obté el quadre següent:

POBLACIÓ DE DONES PER ILLES. ANY 2017 (TAULA)

Territori

Nre. de dones

Pes relatiu

ILLA DE MALLORCA

439.016

78 %

ILLA DE MENORCA

45.870

8 %

ILLA D’EIVISSA

70.337

13 %

ILLA DE FORMENTERA

5.851

1 %

 

561.074

100 %

Atesa la variable considerada en la lletra anterior, la distribució de la quota variable entre els consells insulars resulta ser la següent:

INSTITUCIÓ

QUANTIA

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

455.874,64 €

CONSELL INSULAR DE MENORCA

46.756,37 €

CONSELL INSULAR D’EIVISSA

75.979,11 €

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

5.844,55 €

 

584.454,67 €

3.De conformitat amb el que estableix l’apartat 2 de la lletra J) de l’Acord de traspàs, s’incrementa en 400.000 € la dotació del cost efectiu (1.968.534,07 €) determinada d’acord amb la metodologia que es detalla en el punt anterior d’aquest apèndix, per la qual cosa la massa de finançament corresponent al cost efectiu consolidat de les funcions i els serveis inherents a les competències que actualment exerceix l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de polítiques de gènere ascendeix a 2.368.534,07 €

4.Atès que l’increment addicional es reparteix de forma igual entre totes les institucions insulars, la massa de finançament corresponent al cost efectiu consolidat resultant, és a dir, 2.368.534,07 €, es distribueix finalment així:

 

Imputació fixa

Part distribuïble (% de dones)

TOTAL 2018

Increment del cost efectiu 2019

Total del cost efectiu

 

Consell Insular de Mallorca

773.561,76 €

455.874,64 €

1.229.436,40 €

100.000,00 €

1.329.436,40 €

 

 

Consell Insular de Menorca

262.427,64 €

46.756,37 €

309.184,01 €

100.000,00 €

409.184,01 €

 

 

Consell Insular d’Eivissa

328.090,00 €

75.979,11 €

404.069,11 €

100.000,00 €

504.069,11 €

 

Consell Insular de Formentera

20.000,00 €

5.844,55 €

25.844,55 €

100.000,00 €

125.844,55 €

 

TOTAL

1.384.079,40 €

584.454,67 €

1.968.534,07 €

400.000,00 €

2.368.534,07 €

 

 

Apèndix número 2

Metodologia aplicada en el càlcul de la distribució entre els consells insulars de la massa de finançament addicional

La distribució entre els consells insulars de la massa de finançament addicional a què es refereix la lletra L) de l’annex i que es quantifica en la relació número 6 que s’hi adjunta, s’obté de manera proporcional en funció de la població de dones a cada illa l’any 2017 (segons les taules de dades socioeconòmiques de l’Institut d’Estadística de les Illes Balears), a saber: Consell Insular de Mallorca: 78 %; Consell Insular de Menorca: 8 %; Consell Insular d’Eivissa:13 %, i Consell Insular de Formentera: 1 %.

I, perquè consti, expedim aquest certificat.

 

Palma, 17 de desembre de 2018

Els secretaris de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars Bartolomé Mora Martí i Rosa Salord Oleo

Vist i plau

La presidenta i la vicepresidenta de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars  Pilar Costa i Serra i Susana Irene Mora Humbert