Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 222975
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual s’ordena la publicació del Reglament de funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l’Alumnat

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, en l'article 64.2 determina que la participació de la comunitat educativa en el si de la conselleria competent en matèria d'educació, sense perjudici del que disposen altres normes reguladores de la participació, s'ha de realitzar a través de diverses meses específiques dels diferents sectors de la comunitat educativa. Així mateix en els punts 1 i 2 de l'article 74 es concreta que la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l'Alumnat és l'òrgan col·legiat de participació, consulta i assessorament de les associacions de famílies d'alumnat per mitjà de les federacions i confederacions en les quals es trobin agrupades en totes les qüestions que l'afectin.

2. Dia 6 de febrer de 2024, en sessió ordinària, es va constituir la nova Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l'Alumnat i es va presentar el nou Reglament, així com estableix el Decret 45/2022, de 28 de novembre, pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació no universitària.

3. En la sessió ordinària de dia 26 de març de 2024 es va aprovar el Reglament de funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies.

4. El Decret 45/2022, en l'article 9.2, determina que els reglaments de funcionament de les meses de participació, previstes a l'article 2.b), s'han de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears per mitjà de les resolucions del conseller d'Educació i Formació Professional.

Fonaments de dret

1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març).

2. El Decret 45/2022 de 28 de novembre, pel qual es regulen les meses de participació per sectors de la comunitat educativa de les Illes Balears en l'àmbit de l'educació (BOIB núm. 155, de 29 de novembre).

3. La Llei 3/2023, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril de 2003).

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

Ordenar la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears del Reglament de funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l'Alumnat que figura a l'annex d'aquesta Resolució.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

(Signat electrònicament: 9 d'abril de 2024) El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

ANNEX Reglament de funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l'Alumnat

Article 1 Àmbit d'actuació

Aquest Reglament regula el funcionament i l'organització de la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l'Alumnat de les Illes Balears com a òrgan de participació, informació, consulta i assessorament de les famílies en totes les qüestions que afecten l'educació de l'alumnat de l'àmbit no universitari.

Article 2 Finalitat i naturalesa de la Mesa

1. La Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l'Alumnat de les Illes Balears té com a objectiu estudiar i debatre els assumptes que afecten l'àmbit educatiu no universitari de les Illes Balears, fer-ne un seguiment i, si s'escau, fer propostes sobre aquests assumptes, especialment sobre els avantprojectes i els projectes de disposicions normatives rellevants que, en matèria educativa, elabori la Conselleria d'Educació i Universitats.

2. Així mateix, pot proposar l'adopció de mesures per millorar la qualitat de l'ensenyament i fer-ne el seguiment.

3. La Mesa es constitueix com un organisme de consulta i debat sense funcions decisòries. Tant els acords que s'hi adoptin com els informes que pugui emetre no seran preceptius ni vinculants per a la Conselleria d'Educació i Universitats ni tendran caràcter executiu.

Article 3 Funcions

Les funcions de la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l'Alumnat de les Illes Balears són les següents:

a) Emetre informes facultatius i no vinculants, en relació amb els projectes de disposicions normatives amb caràcter general que elabori la Conselleria d'Educació i Universitats en matèria educativa, a petició de la direcció general encarregada de la tramitació de l'expedient.

b) Fer el seguiment dels assumptes que afectin l'àmbit educatiu de les Illes Balears i fer-ne la proposta corresponent a la Conselleria d'Educació i Universitats.

c) Proposar l'adopció de mesures sobre la millora de la qualitat de l'ensenyament i fer-ne el seguiment.

Article 4 Composició

1. Formen part de la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies les persones següents:

a) El conseller d'Educació i Universitats, que la presideix.

b) La directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa competent en matèria de comunitat educativa, com a vicepresidenta.

c) Altres representants de l'Administració educativa designats pel conseller d'Educació i Universitats.

d) Un membre de cadascuna de les federacions de les famílies de l'alumnat i de les confederacions existents a les Illes Balears incloses en el cens de la Conselleria d'Educació i Universitats.

e) Tres membres de reconegut prestigi en el món educatiu, designats per consens dels membres de la Mesa.

f) Un funcionari de la Conselleria d'Educació i Universitats que actuarà com a secretari amb veu i sense vot.

2. El nombre de representants de l'Administració educativa ha de ser igual al nombre de membres dels apartats d) i e) del punt anterior.

3. Cada un dels sectors que formen part d'aquesta Mesa de participació ha d'assegurar la presència equilibrada d'homes i dones entre les persones que els representen.

Article 5 Nomenaments i cessaments

1. Les persones que representen les associacions de famílies són nomenades com a membres titulars i suplents; el nomenament té una durada màxima de dos anys.

2. Els representants poden ser cessats de la condició de membres de la Mesa per alguna de les causes següents:

a) Expiració del termini del nomenament, sense que hi hagi una proposta de renovació.

b) Renúncia o incapacitat permanent, que s'han de posar en coneixement i ser acceptades pel conseller d'Educació i Universitats.

c) Incompliment greu o reiterat de la seva funció.

d) Renovació del mandat, en cas dels representants de l'Administració educativa.

3. Els membres de reconegut prestigi en el món educatiu han de ser nomenats per un període de dos anys.

Article 6 Convocatòria i sessions

1. Correspon a la presidència determinar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar-ne l'ordre del dia, tenint en compte, si escau, les peticions de la resta de membres de la Mesa formulades amb cinc dies hàbils d'antelació. D'acord amb l'article 17.4 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, es pot afegir un punt a l'ordre del dia si hi assisteixen tots els membres de l'òrgan col·legiat i es declara la urgència de l'afer pel vot favorable de la majoria.

2. La convocatòria de les sessions en casos d'urgència apreciada per la presidència s'ha de fer, com a mínim, amb quaranta-vuit hores d'antelació i el primer punt de l'ordre del dia ha de ser la justificació i votació prèvia de la urgència.

3. La Mesa queda constituïda vàlidament sempre que hi assisteixin les persones que n'ocupin la presidència i la secretaria i la majoria dels vocals nomenats, o bé les persones que els supleixen. Els acords s'han de prendre per majoria de vots dels membres que siguin presents en el moment de la votació. En cas d'empat, la presidència té vot de qualitat.

4. La Mesa s'ha de reunir en sessió ordinària una vegada per trimestre durant el curs escolar, i en sessió extraordinària quan així ho estimin la presidència o un terç dels membres de la Mesa.

5. Les reunions s'han de convocar en horaris pactats prèviament entre els representants de les famílies nomenats com a membres de la Mesa i l'Administració, amb la finalitat de garantir la conciliació de les reunions d'aquest òrgan amb els horaris laborals dels seus membres.

Article 7 Funcionament

1. El funcionament de la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l'Alumnat de les Illes Balears és el que s'estableix per als òrgans col·legiats en els articles 15, 16, 17 i 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. Les reunions de la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l'Alumnat de les Illes Balears podran ser de manera presencial o per via telemàtica. En cas de reunions presencials, els membres que ho sol·licitin podran participar-hi telemàticament.

Article 8 Aplicació

Aquest reglament entra en vigor un cop els membres de la Mesa de Diàleg Permanent amb les Famílies de l'Alumnat l'hagin aprovat definitivament i l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.