Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 220956
Resolució de la directora general de Planificació i Gestió Educatives per la qual s’estableixen determinats aspectes, per al curs 2024-2025, respecte als processos d’admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics i als centres de la xarxa educativa complementària i/o concertats als nivells de primer cicle d’educació infantil a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. L'article 14.7 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE), segons la redacció establerta per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), disposa el següent:

«Art. 14.7: El Govern, en col·laboració amb les Comunitats Autònomes, determinarà els continguts educatius del primer cicle de l'educació infantil d'acord amb el que preveu aquest capítol. Així mateix, ha de regular els requisits de titulació dels seus professionals i els que hagin de complir els centres que imparteixin el cicle esmentat, relatius, en tot cas, a la relació numèrica alumne-professor, a les instal·lacions i al nombre de llocs escolars.»

2. El capítol II del Títol V de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, regula els processos d'escolarització des d'un marc d'escolarització equitativa i d'inclusió educativa. La regulació del procés d'elecció de centre constitueix un element fonamental per assegurar la igualtat d'oportunitats i garanteix les mateixes condicions per a totes les famílies en els diferents moments o contexts d'escolarització. En aquesta matèria, la Llei 1/2022 destaca, entre d'altres, el principi de la lliure elecció de centre, que atorga a les famílies la possibilitat de sol·licitar l'escolarització dels seus fills als centres de la seva preferència d'acord amb el que determini la normativa vigent, en la mesura que sigui possible.

L'article 5 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 1 de març) en el seu apartat 2, estableix que l'educació infantil, s'estructura com a una única etapa educativa, des del naixement fins als sis anys, i comprèn dos cicles de tres anys cada un. L'apartat 3 de l'article 5 esmentat anteriorment, assenyala que el primer cicle comprèn entre els zero i els tres anys i el segon cicle, entre els tres i els sis anys.

A més, l'article 7 de la esmentada llei determina que l'objectiu de la regulació del primer cicle d'educació infantil és universalitzar aquest cicle, fer-lo gratuït progressivament i garantir una educació equitativa i de qualitat.

3. El Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que deroga el Decret 37/2008, regula els processos d'escolarització i és la normativa vigent en aquest àmbit en tot allò que no s'oposa al contingut de la Llei d'educació balear 1/2022 i del Decret esmentat, així com per l'aprovació de la Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (en endavant LOMLOE), especialment pel que fa a les modificacions previstes en els articles 84, 86 i 87.

4. L'article 1.3 del Decret 64/2019 disposa el següent:

«L'admissió d'alumnes per cursar ensenyaments de primer cicle d'educació infantil, formació professional, ensenyaments de règim especial i ensenyaments d'adults a centres sostinguts amb fons públics, ha d'atendre la regulació que, en el marc dels principis generals que estableix el present decret, determini a aquests efectes la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. ».

5. El Decret 64/2019, de 2 d'agost faculta al conseller d'Educació i Universitats per dictar les disposicions administratives necessàries en aquest àmbit. Cal dir que l'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 7 de maig de 2012 que regula la convocatòria del procés d'admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer i segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, mòduls voluntaris de programes de qualificació professional inicial (PQPI) i batxillerat per al curs 2012-2013 (BOIB núm. 64, de 5 de maig de 2012), va ser derogada per l'Ordre de 7 d'abril de 2016, a excepció dels preceptes que fan referència al primer cicle d'educació infantil que conserven la seva vigència i s'apliquen al procés d'escolarització, en tot allò que no s'oposi o contradigui la regulació prevista en el Decret 64/2019, de 2 d'agost.

6. La normativa autonòmica esmentada es veu afectada per l'aprovació de la LOMLOE; més concretament, per les modificacions previstes en els articles 84, 86 i 87.

7. Així, l'article 84.2 de la LOE, segons la redacció establerta per la LOMLOE, referent a l'admissió d'alumnes, estableix que, quan no hi hagi places suficients, el procés d'admissió s'ha de regir pels criteris prioritaris d'existència de germans matriculats al centre; proximitat del domicili o del lloc de treball d'algun dels pares, mares o tutors legals, i la renda per càpita de la unitat familiar. Així mateix, s'ha de tenir en compte que els pares, mares o tutors legals treballin al centre, la condició legal de família nombrosa, d'alumnes nascuts de part múltiple, de família monoparental, la situació d'acolliment familiar de l'alumne, la concurrència de discapacitat en l'alumne o en algun dels seus pares, mares o germans i la condició de víctima de violència de gènere o de terrorisme. Cap d'aquests criteris té caràcter excloent ni pot suposar més del 30 % del total de la puntuació màxima, excepte la proximitat al domicili, que pot superar aquest límit.

8. Aquesta Resolució recull els criteris complementaris que es preveuen en l'article 15.4 del Decret 64/2024, de 2 d'agost.

9. Pel que fa al límit de puntuació del 30 % que s'estableix en l'article 84.2 de la LOE, en aquesta convocatòria cap criteri no el supera.

10. L'article 7.2 del títol I, capítol I, secció segona, de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, estableix que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de tenir com a prioritat l'ús de les tecnologies de la informació en l'activitat administrativa. En especial, ha de facilitar l'accés de la ciutadania a la informació i al procediment administratiu per mitjans electrònics, amb les limitacions que es deriven de la Constitució i de la resta de l'ordenament jurídic. La utilització de mitjans electrònics no ha d'implicar, en cap cas, una minva dels drets ciutadans, com tampoc restriccions o discriminacions de qualsevol naturalesa en l'accés als serveis públics.

11. En el procés d'escolarització del curs 2024-2025, els interessats poden presentar la sol·licitud de forma telemàtica o presencial, d'acord amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

12. L'article 13.1 del Decret 64/2019, de 2 d'agost, estableix que la Conselleria d'Educació i Universitats habilitarà els mitjans necessaris per poder fer les sol·licituds d'admissió tant de forma presencial com, preferentment, mitjançant via telemàtica, la qual es regula en aquesta Resolució en els annexos corresponents.

13. Els sol·licitants que optin per la modalitat presencial han d'utilitzar el model de sol·licitud d'escolarització que apareix a l'annex 16 d'aquesta Resolució i que els centres tindran a la seva disposició. No obstant això, els centres escolars poden recordar als sol·licitants que preferentment han de fer ús de la tramitació telemàtica i els oferiran el suport necessari per fer-ho.

14. D'acord amb l'article 14 del Decret 64/2019,de 2 d'agost, aplicable al procés d'admissió d'alumnes corresponent al curs 2024-2025 , quan no hi hagi places suficients per atendre totes les sol·licituds, l'admissió s'ha de regir per criteris prioritaris i per criteris complementaris, que s'han d'aplicar amb caràcter concurrent d'acord amb l'aplicació del barem establert en l'annex 4. En el cas que es produeixi algun empat en la puntuació obtinguda per diferents alumnes, s'ha d'aplicar el que es preveu en l'annex 4 d'aquesta Resolució.

15. La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies, recull la redefinició de les relacions entre les famílies actuals, a causa de l'aparició de noves situacions de necessitat que la Llei tracta de fer front per tal d'aconseguir una protecció social, econòmica i jurídica d'aquesta realitat. Amb aquest objectiu, s'incorporen a la normativa d'escolarització criteris de barem per tal de tenir en compte la diversa realitat de les famílies que mereixen atenció: famílies monoparentals, famílies amb persones en situació de dependència, famílies en risc social i víctimes de violència masclista, o famílies amb persones amb discapacitat i famílies en situació d'especial vulnerabilitat econòmica. La LOMLOE recull alguns d'aquests supòsits.

16. El Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil, aprovat pel Decret 23/2020, de 31 de juliol, modificat pel Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari, estableix que l'educació és un dret de totes les persones que s'ha de garantir al llarg de la vida i que ha d'atendre totes les facetes del desenvolupament personal, emocional i professional dels alumnes. Una de les obligacions dels poders públics és garantir d'una manera efectiva aquest dret a l'educació, sigui quina sigui la procedència dels infants i independentment de les seves capacitats i característiques culturals i lingüístiques, del seu gènere o de les seves creences religioses.

17. El punt 3 de la disposició addicional segona del Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància, aprovat pel Decret 30/2020, de 28 de setembre, estableix que les entitats privades que han signat un conveni de col·laboració amb la Conselleria d'Educació i Universitats constituiran una xarxa educativa complementària a la xarxa d'escoletes públiques (d'ara endavant, xarxa complementària) per tal de garantir el dret a l'educació dels infants. Aquests convenis preveuen que els centres de la xarxa duguin a terme el procés d'escolarització d'acord amb la normativa que estableix el règim d'admissió d'alumnes a les escoles infantils públiques.

18. En data 9 de juliol de 2022 es va publicar la Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional de 30 de juny, per la qual s'aprova el model de conveni de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i les entitats privades interessades per millorar l'oferta de places de primer cicle d'educació infantil i les condicions educatives de la primera infància.

19. L'article únic del Decret 1/2024, de 4 de gener, que modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la competència en l'impuls i foment de la implantació de l'educació 0-3 anys correspon a la Direcció General de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa.

No obstant això, segons el mateix Decret 1/2024, de 4 de gener, la gestió dels processos d'escolarització és competència de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives i en ús d'aquesta atribució es dicta la present Resolució.

20. D'acord amb l'article 84.9 de la LOE, la matriculació d'un alumne en un centre públic o en un centre privat de la xarxa complementària i/o concertats suposa respectar-ne el projecte educatiu, sense perjudici dels drets reconeguts als alumnes i a les seves famílies en les lleis.

21. Aquesta Resolució també recull l'escolarització a un curs inferior dels infants amb naixement prematur, d'acord amb la Disposició Addicional tercera de l'Ordre 4/2023, d'1 de febrer, del conseller d'Educació i Formació Professional d'organització i funcionament dels equips d'atenció primerenca de les Illes Balears dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig de 2006), modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 340, de 30 de desembre de 2020).

2. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022).

3. El Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari (BOIB núm. 120, de 29 d'agost).

4. La Llei 12/2023, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 (BOIB núm. 176, de 30 de desembre).

5. La Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses (BOE núm. 277, de 19 de novembre de 2003), modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència (BOE núm. 180, de 29 de juliol de 2015).

6. El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social (BOE núm. 289, de 3 de desembre de 2013).

7. La Llei 19/2021, de 20 de desembre, per la qual s'estableix l'ingrés mínim vital (BOE núm. 304, de 21 de desembre de 2021).

8. El Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears (BOIB núm. 109, de 16 de juny 2020, correcció d'errades BOIB núm. 112, de 20 de juny de 2020).

9. La Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears (BOIB núm. 53, de 9 d'abril de 2011).

10. La Llei 29/2011, de 22 de setembre, de reconeixement i protecció integral a les víctimes del terrorisme (BOE núm. 229, de 23 de setembre de 2011).

11. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost de 2016).

12. La Llei 8/2018, de 31 de juliol, de suport a les famílies (BOIB núm. 97, de 7 d'agost de 2018).

13. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 36, de 2 d'octubre).

14. El Decret 64/2019, de 2 d'agost, pel qual s'estableix el règim d'admissió d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que regula el procés i els criteris d'admissió d'alumnes als centres sostinguts amb fons públics de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments regulats en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

15. El Decret 28/2020, de 21 de setembre, de principis generals dels procediments de reconeixement de la condició de família monoparental i de la condició de família nombrosa (BOIB núm. 164, de 22 de setembre de 2020).

16. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 de maig de 2011), afectat per l'Acord de Consell de Govern de 27 de maig de 2011 pel qual es corregeixen les errades del Decret 39/2011 (BOIB núm. 78, de 28 de maig de 2011).

17. El Decret 23/2020, de 31 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres de primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 135, d'1 d'agost de 2020).

18. El Decret 30/2020, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual s'estableix i regula la xarxa d'escoles infantils públiques i els serveis per a l'educació de la primera infància de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es crea l'Institut per a l'Educació de la Primera Infància (BOIB núm. 167, de 29 de setembre).

19. El Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2023-2024 (BOIB núm. 169, de 29 de desembre de 2022).

20. El Decret 1/2024, de 4 de gener, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost (BOIB núm. 3, de 5 de gener).

21. L'Ordre del conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 7 de maig de 2012 que regula la convocatòria del procés d'admissió i matriculació d'alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer i segon cicle d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, mòduls voluntaris de programes de qualificació professional inicial (PQPI) i batxillerat per al curs 2012-2013 (BOIB núm. 64, de 5 de maig de 2012).

22. L'Ordre 4/2023, d'1 de febrer, del conseller d'Educació i Formació Professional d'organització i funcionament dels equips d'atenció primerenca de les Illes Balears dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

23. La Resolució del conseller d'Educació i Universitats de 6 de setembre de 2023 per la qual s'aprova el model de Conveni específic de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i els centres de titularitat privada de la xarxa complementària per establir la gratuïtat del servei d'escolarització bàsica del primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 124, de 7 de setembre).

24. La Resolució del conseller d'Educació i Universitats de 6 de setembre de 2023 per la qual s'aprova el model de Conveni específic de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i els ajuntaments, i si escau, els seus òrgans dependents, com a titulars de centres de la xarxa pública d'escoles infantils de les Illes Balears per establir la gratuïtat del servei d'escolarització bàsica del primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 124, de 7 de setembre).

25. La Resolució del conseller d'Educació i Universitats de 6 de setembre de 2023 per la qual s'aprova el model de Conveni específic de col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i els consells insulars com a titulars de centres de la xarxa pública d'escoles infantils de les Illes Balears per establir la gratuïtat del servei d'escolarització bàsica del primer cicle d'educació infantil (BOIB núm. 124, de 7 de setembre).

26. La Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 26 d'abril de 2017 per la qual s'aproven les instruccions que regulen el procediment per autoritzar la permanència durant un curs més a l'etapa d'educació infantil per als alumnes amb necessitats educatives especials (BOIB núm. 52, de 2 de maig de 2017).

27. Resolució de la directora general de Primera Infància i Atenció a la Diversitat de 8 de setembre de 2023 per la qual es regulen les mesures i suports per a l'atenció educativa inclusiva, així com els documents que se'n deriven, per al curs 2023-24.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar les instruccions generals per als centres públics del primer cicle d'educació infantil i per als centres privats de la xarxa complementària i/o concertats respecte als processos d'admissió i matriculació d'alumnes, que es recullen en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el calendari dels processos d'admissió i matriculació d'alumnes de primer cicle d'educació infantil per al curs escolar 2024-2025, que es recull en l'annex 2 d'aquesta Resolució.

3. Fixar les zones escolars vigents per al procés d'admissió del curs acadèmic 2024-2025, que es recullen en l'annex 3 d'aquesta Resolució.

4. Publicar el barem de puntuació, que figura en l'annex 4 d'aquesta Resolució.

5. Publicar el llistat de la documentació necessària per als processos d'admissió i matriculació, la documentació que es pot consultar telemàticament i els aclariments per interpretar els criteris del barem, que figuren en l'annex 5 d'aquesta Resolució.

6. Publicar en l'annex 6 les instruccions per a les sol·licituds de canvi de configuració presentades pels centres escolars.

7. Publicar en l'annex 7 les instruccions per a l'obertura o tancament d'unitats d'escolarització autoritzades.

8. Publicar en l'annex 8 les instruccions per a les sol·licituds d'augment extraordinari de ràtio presentades pels centres escolars.

9. Publicar en l'annex 9 les normes sobre la tramitació telemàtica del procés d'admissió per al curs 2024-2025.

10. Publicar i incorporar al procediment, en l'annex 10 d'aquesta Resolució, el model de la clàusula de protecció de dades.

11. Aprovar i publicar el model de declaració responsable que s'ha d'utilitzar en els casos que es determinin, que figura en l'annex 11 d'aquesta Resolució.

12. Publicar en l'annex 12 el model de renúncia a una plaça escolar assignada durant el procés d'admissió o durant el procés de gestió de les llistes d'espera.

13. Publicar en l'annex 13 el model de baixa voluntària d'un alumne de primer cicle d'EI.

14. Publicar en l'annex 14 el model de compromís de reserva de plaça per a absències no superiors als 2 mesos.

15. Publicar en l'annex 15 el model de conformitat dels pares, mares o tutors legals amb l'escolarització de l'infant prematur a un curs inferior al corresponent per edat cronològica.

16. Aprovar i publicar el model de sol·licitud d'admissió per participar en els processos d'escolarització, que figura en l'annex 16 d'aquesta Resolució.

17. Aprovar i publicar en l'annex 17 el model de sol·licitud d'escolarització fora de termini.

18. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, en data de la signatura electrònica. (9 d'abril de 2024)

La directora general de Planificació i Gestió Educatives Catalina Maria Ginart Serrano

 

ANNEX 1 Instruccions generals per als centres educatius

Primer Requisits d'accés a primer cicle d'Educació Infantil

1. Es pot sol·licitar una plaça escolar en un centre que imparteixi el primer cicle de l'etapa d'Educació Infantil per a qualsevol infant nascut en el moment de formalitzar la sol·licitud d'admissió.

2. Es podrà permetre l'escolarització d'un infant en un nivell educatiu inferior al corresponent a la seva edat si s'al·leguen i s'acrediten fefaentment circumstàncies que recomanin l'adopció d'aquesta mesura d'edat corregida.

3. L'edat mínima per incorporar-se a un centre educatiu que imparteixi el primer cicle de l'etapa d'Educació Infantil serà de 16 setmanes. Això no obstant, es podrà accedir excepcionalment al primer nivell d'aquesta etapa amb una edat inferior si existeixen situacions que ho justifiquin objectivament i si així ho determinen conjuntament el Departament d'Inspecció Educativa i el Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions, sempre amb el vistiplau del centre. En cap cas l'edat d'incorporació podrà ser inferior a les 8 setmanes.

4. L'infant al qual se li assigni una plaça escolar, ja sigui durant el procés d'admissió o fora de termini, s'haurà d'incorporar al centre immediatament a l'inici del curs escolar o una vegada formalitzada la matrícula, segons correspongui (si es tracta d'una plaça obtinguda quan el curs ja ha començat). En cap cas es podrà reservar la plaça per ocupar-la amb posterioritat.

Segon Planificació del procés i matriculació dels alumnes en el GestIB

1. Abans de l'inici del procés d'escolarització els centres participants han de fer públic al taulell d'anuncis de l'escoleta els trams horaris i les quotes establertes. Aquesta informació també s'ha de fer pública al web del centre.

2. Els centres educatius han de matricular en el programa de gestió acadèmica i administrativa de centres de la Conselleria d'Educació i Universitats, GestIB, l'alumnat que hagi obtingut plaça escolar al centre durant els períodes que estableix el calendari de l'annex 2. Els alumnes han d'estar donats d'alta en el GestIB el 28 de juny de 2024.

3. En el cas que per part dels centres no es compleixi el calendari de matriculació que consta en l'apartat precedent, la Conselleria d'Educació i Universitats s'ha de basar en les dades introduïdes en el GestIB pels centres educatius i assignar d'ofici, si és necessari, les places que figuren com a vacants als centres als nivells i a les etapes educatives que s'imparteixen a cada centre.

Tercer Temporalització del procés

1. El procés d'escolarització s'ha de dur a terme d'acord amb el calendari establert en l'annex 2 i amb les indicacions estipulades pel Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions.

2. En el cas que, un cop acabat el període de sol·licituds i com a resultat de la demanda de places per part de les famílies, sigui necessari fer un canvi de configuració del centre que no comporti un augment d'aules autoritzades, el centre haurà de sol·licitar el canvi esmentat mitjançant el tràmit telemàtic establert a tal efecte o bé de forma presencial, d'acord amb la documentació relativa a la gestió d'aquesta sol·licitud i que està disponible al web del Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions de la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, dins el període establert, acompanyat d'una declaració responsable de compliment de la normativa per a la configuració sol·licitada. Aquesta nova configuració no podrà ser modificada fins el següent període, establert a l'annex 2 de la present Resolució .

Quart Gestió de les llistes d'espera

1. Finalitzat el procés d'admissió, els infants que no hagin obtingut plaça només figuraran en la llista d'espera del centre que hagin triat en primera opció.

2. Les llistes d'alumnes no admesos en el procés d'admissió (llistes d'espera) han de romandre en exposició pública, als centres i llocs que determini el titular del centre, fins dia 30 de setembre de 2024, data en què finalitza la vigència de les llistes d'espera. Les llistes d'espera s'activen a partir del dia següent a la finalització del període de matrícula en període ordinari. Durant aquest període, aquestes llistes han de servir perquè, a mesura que es produeixin vacants al centre, es puguin adjudicar alumnes no admesos durant el procés d'admissió, per rigorós ordre de puntuació en la llista. En el cas de produir-se aquesta circumstància, els centres han d'actualitzar la llista d'espera i exposar-la novament.

3. En el moment en què es generi una baixa al centre, aquest ho ha de comunicar per telèfon, personalment o a través d'un missatge a la bústia de veu (als dos telèfons facilitats), al primer alumne de la llista d'espera. Si a través dels sistemes anteriors el centre no aconsegueix contactar amb la família, li ha d'enviar un SMS.

4. La família de l'alumne té fins al dia hàbil següent per formalitzar la matrícula a partir del moment en què expressi, verbalment o per escrit, l'acceptació de la plaça. Si en un termini de 24 hores, comptadores a partir de l'enviament de l'SMS, la família de l'alumne no ha estat localitzada o no ha acceptat la vacant, s'ha d'oferir la plaça al segon de la llista, i així successivament. La no acceptació d'una plaça vacant comporta la renúncia automàtica a la llista d'espera.

5. Si els centres no tramiten la llista d'espera, el Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions serà l'encarregat de gestionar les llistes d'espera dels centres educatius.

Cinquè Reserva de places per a alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE)

1. L'article 71.2 de la LOE, segons la redacció establerta per la LOMLOE, estableix les necessitats específiques de suport educatiu, fent referència als alumnes que requereixen una atenció educativa diferent de l'ordinària. La Conselleria d'Educació i Universitats ha de vetllar per garantir una adequada i equilibrada escolarització i atenció als alumnes amb NESE.

2. D'acord amb el Decret 64/2019 on s'estableix que, per tal de facilitar l'escolarització equilibrada i garantir el dret a l'educació dels alumnes amb NESE, la Conselleria d'Educació i Universitats ha de reservar fins a la finalització dels períodes de preinscripció i matrícula un nombre de places per als alumnes amb NESE en cada un dels centres.

3. El centre ha de reservar, com a mínim, una plaça del nombre total de places de cada grup per a alumnes amb NESE i una plaça per a alumnes amb NEE fins que acabi el període de sol·licituds a cada nivell del cicle. En cas que no s'ocupi la plaça, aquesta ha de passar a tenir la condició d'ordinària. El nombre d'alumnes amb NESE no pot superar el 30% de l'alumnat total de centre, així com no pot excedir en un 10% la mitjana d'alumnes amb NESE de la resta de centres educatius de la seva zona d'escolarització. L'Administració Educativa dotarà als centres educatius de recursos suficients i necessaris per a poder afrontar l'escolarització de forma correcta.

4. D'acord amb l'article 5.2 del Decret 64/2019 i ateses les particularitats del primer cicle d'educació infantil, els titulars poden fer una reserva de places per a alumnes amb NESE superior a la que s'estableix en el paràgraf anterior. En aquests casos, aquests alumnes han de veure la seva condició de NESE revisada per part dels equips d'orientació educativa i psicopedagògica d'atenció primerenca (EAP) abans del procés d'escolarització del segon cicle d'educació infantil.

Sisè Permanència al primer cicle d'educació infantil per als alumnes identificats amb necessitats educatives especials (NEE)

1. Per autoritzar la permanència durant un curs més en un centre de primer cicle d'educació infantil, s'ha d'aplicar el que disposa la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 26 d'abril de 2017 per la qual s'aproven les instruccions que regulen el procediment per autoritzar la permanència durant un curs més a l'etapa d'educació infantil per als alumnes amb NEE.

2. El procediment que s'ha de seguir per a aquests alumnes escolaritzats per primera vegada és el que s'estableix en la Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Centres de 26 d'abril de 2017.

Setè Admissió d'alumnes nascuts prematurament

1. S'entén per naixement prematur, als efectes d'aquesta Resolució, el del nadó nascut abans de les trenta-set setmanes de gestació, sempre que el part s'hagi produït els darrers cinc mesos de l'any. Aquest alumnat que opta per primera vegada a algun dels cursos del primer cicle d'educació infantil podrà sol·licitar que es tengui en compte la seva edat corregida per incorporar-se a un curs inferior al que li correspondria per edat.

2. El procediment s'iniciarà a través d'una sol·licitud dels pares, mares o tutors legals adreçada al Servei d'Escolarització Títols i Legalitzacions i anirà acompanyada d'un informe mèdic pediàtric que acrediti la condició de prematuritat i que avali problemes de salut o endarreriments maduratius. El Servei d'Escolarització Títols i Legalitzacions sol·licitarà un informe al Departament d'Inspecció Educativa, i un altre informe als Equips d'Atenció Primerenca, perquè es valori l'adequació del procediment i es comprovi que han estat respectats els drets de l'infant i de la família.

3. La Directora General de Planificació i Gestió Educatives, tenint en compte tota la documentació del cas, autoritzarà o denegarà a través d'una Resolució l'escolarització a un curs inferior.

4. En cas que es dicti una Resolució estimatòria, a la fi del curs escolar afectat, la Direcció General de Planificació i Gestió Educatives, revisarà l'escolarització de l'infant de manera que es mantengui la seva escolarització a un curs inferior o s'escolaritzi al grup per edat cronològica al llarg de l'educació infantil.

5. En cas que s'autoritzi la sol·licitud, la família haurà de mostrar la seva conformitat per mitjà de l'imprès que apareix a l'annex 15 d'aquesta Resolució.

Vuitè Sol·licitud d'escolarització de fora de termini

1. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds corresponents al procés d'admissió, les famílies interessades podran formalitzar una sol·licitud fora de termini. Aquesta sol·licitud es podrà tramitar tant per via telemàtica com de forma presencial als centres educatius mitjançant l'annex 17.

2. Els centres d'educació infantil introduiran les sol·licituds de fora de termini amb la primera opció que trii la família. Serà el Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions qui adjudiqui les places en funció de les vacants dels centres de la zona triada per la família.

3. La valoració del possible alumnat amb NESE del tercer curs d'educació infantil es realitzarà per part dels orientadors adscrits al Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions, sempre que hi hagi orientador adscrit a l'oficina d'escolarització pertinent. En cas contrari, la valoració es realitzarà per part dels orientadors de l'EAP, que també durà a terme la valoració dels infants del primer i segon curs d'educació infantil.

4. L'escolarització ha de respectar el centre triat per la família, sempre que hi hagi places disponibles en aquell moment i ha de garantir sempre la distribució adequada i equilibrada entre els centres escolars amb alumnes amb NESE.

5. Les famílies que hagin tramitat sol·licituds de fora de termini, disposen de 24 hores comptadores des del moment en què les oficines d'escolarització hi contactin per oferir-los una plaça escolar, per acceptar o renunciar a la plaça oferida. En cas d'acceptar la plaça, disposen de 72 hores per formalitzar la matrícula. Si transcorregut aquest termini la matrícula no s'ha fet efectiva, s'entendrà que es renuncia a la plaça i es perdran tots els drets a la plaça inicialment oferida.

6. L'escolarització d'infants no nascuts durant el període obert d'admissió s'haurà de sol·licitar a través de les sol·licituds de fora de termini a partir de les 16 setmanes de vida de l'alumne.

7. La gestió de les sol·licituds de fora de termini es realitzarà per part del Servei d'Escolarització Títols i Legalitzacions a partir de dia 1 d'octubre de 2024, una vegada exhaurides les llistes d'espera.

Novè Baixes d'alumnes matriculats

1. En cas que la família d'un infant matriculat a una escoleta que imparteixi primer cicle d'educació infantil vulgui sol·licitar la baixa del seu infant, haurà de formalitzar el document que, a tal efecte, li proporcionarà el centre educatiu i que figura a l'annex 13 d'aquesta Resolució.

2. Els centres hauran de mantenir actualitzades les dades al GestIB, incloent-hi les altes i les baixes, per tal que es puguin publicar les dades de vacants per municipi al web d'Escolarització 0-3.

3. Després d'haver exhaurit les vies de comunicació amb la seva família, el centre ha de comunicar al Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions la inassistència d'un alumne o la no incorporació en la data prevista sense causa justificada. Aquesta inassistència pot suposar la pèrdua de plaça al centre on s'hagi formalitzat la matrícula.

4. Si un alumne s'ha d'absentar durant un període inferior a 2 mesos, per causa justificada, la seva família o els seus tutors legals hauran de signar un document de compromís de retorn al centre en una data que s'hi indiqui, d'acord amb l'annex 14, i la plaça romandrà reservada fins aleshores. Si superat aquest període temporal l'alumne no s'incorpora, el centre procedirà a donar-lo de baixa d'ofici i aquesta plaça podrà ser assignada com a vacant. Aquesta petició es podrà efectuar sempre que l'infant hagi estat escolaritzat al centre educatiu un mínim d'un mes abans de procedir a la sol·licitud.

Desè Llistat de vacants per municipis

Al web d'Escolarització 0-3 es publicarà la relació de les places vacants per municipi, una vegada finalitzat el procés d'admissió i matrícula. Aquest llistat s'anirà actualitzant al llarg de tot el curs escolar.

Onzè Comissions d'escolarització

1. En el cas que hi hagi incidències durant el procés d'escolarització, es poden constituir comissions d'escolarització que tenguin com a funció resoldre-les.

2. A les esmentades comissions d'escolarització se'ls facilitarà tota la informació i documentació que necessitin per exercir les seves funcions i proposaran a la Conselleria d'Educació i Universitats les mesures que considerin adequades, dins el que estableix la normativa vigent.

3. Aquestes comissions o òrgans han d'estar integrats per representants de la Conselleria d'Educació i Universitats, de l'Administració local, del professorat, dels centres educatius públics i dels titulars dels centres de la xarxa complementària, així com dels pares, mares o tutors. També s'hi podrà requerir l'assistència de tècnics o professionals d'àmbits o programes específics que puguin ajudar en la presa de decisions.

 

ANNEX 2 Calendari dels processos d'admissió i de matriculació d'alumnes en el primer cicle d'educació infantil

L'ordre de presentació de la sol·licitud de plaça no implica cap prioritat quant a l'assignació de la plaça. Només es tendran en compte els criteris de baremació recollits a l'annex 4.

1. S'estableix el calendari general següent:

a) Presentació de sol·licituds:

  • Inici: 22 d'abril de 2024
  • Finalització: 03 de maig de 2024

b) Llistes de puntuació provisionals: 28 de maig 2024

c) Reclamacions:

  • Inici: 29 de maig de 2024
  • Finalització: 31 de maig de 2024
  • Darrer dia de resolució de les reclamacions: 7 de juny de 2024

d) Llistes definitives: 18 de juny de 2024

e) Matriculació:

  • Inici: 19 de juny de 2024
  • Finalització: 28 de juny de 2024

f) Alumnes que presenten la sol·licitud fora de termini:

  • Inici: 1 d'octubre de 2024
  • Finalització: fins a l'inici del procés d'admissió per al curs 2025-2026

En el cas de les sol·licituds presentades amb posterioritat a la data de finalització indicada, la matrícula s'ha de formalitzar, com a màxim, 72 hores després de l'adjudicació de la plaça.

2. La tipologia de centres que participen en el procés d'escolarització són:

  • EI (escola infantil): centres públics que depenen de les diferents administracions públiques.
  • CEI (centre d'educació infantil), CC (centre concertat), CCEI (centre concertat d'educació infantil): centres privats autoritzats que han signat conveni de col·laboració amb la Conselleria d'Educació i Universitats per formar part de la xarxa complementària.

3. Abans de l'inici del període de sol·licitud, es penjarà al web del Servei d'Escolarització, Títols i Legalitzacions la llista de centres finançats amb fons públics d'acord amb el Decret llei 5/2023, de 28 d'agost, de mesures urgents en l'àmbit educatiu i en el sanitari que participen en el procés d'escolarització.

Documents adjunts