Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ARTÀ

Núm. 797459
Aprovació definitiva del Reglament que regula la venda ambulant i els mercats temporals d’Artà

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord inicialment adoptat pel Ple de l'Ajuntament d'Artà en la sessió de dia 30 d'octubre de 2023, d'aprovació del Reglament de l'Ajuntament d'Artà sobre la venda ambulant i els mercats temporals,  s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

El text íntegre del Reglament que regula la venda ambulant i els mercats temporals a Artà, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.

«REGLAMENT DE L'AJUNTAMENT D'ARTÀ SOBRE LA VENDA AMBULANT I ELS MERCATS TEMPORALS

Preàmbul

La venda fora dels establiments comercials permanents constitueix una modalitat de venda arrelada en els municipis i ha adquirit, per circumstàncies diverses, una apreciable dimensió deixant de ser una fórmula subsidiària de la distribució comercial establerta.

L'activitat comercial és objecte de regulació a la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears i, amb caràcter estatal, al Reial decret 199/2010, de 26 de febrer, pel qual es regula l'exercici de la venda ambulant o no sedentària.

La importància creixent de la venda ambulant és el que anima a aprovar aquest Reglament, que ha de garantir, d'una banda, la realització de la venda en el marc de la lliure i lleial competència i, d'una altra banda, el respecte i la garantia dels drets de les persones consumidores i la protecció de la salut.

Per tant, s'aprova aquest Reglament amb l'objecte d'establir els requisits i les condicions que s'han d'acomplir en l'exercici de la venda ambulant que es realitza a la via pública i en els espais oberts del municipi d'Artà.

 

CAPÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Concepte, modalitats i règim jurídic de la venda ambulant

A l'efecte d'aquest Reglament i en virtut del que estableix la Llei 11/2014, es considera venda ambulant la que s'efectua fora d'un establiment comercial permanent, de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, en els perímetres o llocs degudament autoritzats, a instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent-hi els camions botiga.

En tot cas, aquest tipus de venda únicament es pot dur a terme a mercats fixos, periòdics o ocasionals, i en llocs instal·lats a la via pública.

Les activitats de venda ambulant o no sedentària no perden la seva condició pel fet que es duguin a terme en sòl de propietat o titularitat privada.

Aquest Reglament no és aplicable a aquelles vendes que, tot i efectuar-se a la via pública, es duen a terme en instal·lacions permanents o a les atraccions o similars que tenguin lloc amb motiu de les festes patronals, instal·lacions que requereixen una autorització diferent.

L'exercici de la venda ambulant o no sedentària es pot realitzar en alguna de les modalitats següents:

a) Venda en els mercats periòdics que es duen a terme en el municipi d'Artà, que són els següents: el mercat d'abastament d'Artà, el mercat d'abastament de la Colònia de Sant Pere i el mercat de segona mà.

b) Venda en mercats ocasionals instal·lats amb motiu de fires, festes o esdeveniments populars.

c) Venda realitzada en camions botiga o llocs instal·lats a la via pública que s'autoritzen en circumstàncies i condicions concretes.

L'activitat desenvolupada en alguna de les modalitats de venda ambulant o no sedentària s'ha d'efectuar amb subjecció al règim general que estableixen la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, i, amb caràcter estatal, el Reial decret 199/2010, de 26 de febrer, pel qual es regula l'exercici de la venda ambulant o no sedentària, sense perjudici de la normativa en matèria de defensa de les persones consumidores i usuàries, i de protecció de la salut pública i la seguretat alimentària.

Article 2. Competències i ordenació de l'ocupació                                                                                                           

La Batlia és l'òrgan competent per autoritzar l'exercici de la venda ambulant i la instal·lació de mercats, per regular el nombre i l'extensió dels llocs de venda, per modificar la ubicació o les línies de venda segons les necessitats de la població, i per definir els criteris per adjudicar els llocs de venda.

L'Ajuntament ha de regular l'ocupació de les vies públiques per exercir la venda ambulant mitjançant autorització o llicència administrativa.

L'Ajuntament, per causa d'interès general, pot disposar el trasllat dels llocs de venda a altres zones, així com la reducció o l'ampliació del nombre de llocs amb motiu d'altres esdeveniments festius. De la mateixa manera, pot decretar la suspensió temporal per raó d'obres en la via pública o per altres causes d'interès general.

Article 3. Ubicació i dimensions

Els mercats temporals s'han d'instal·lar en les zones que especifiqui l'Ajuntament. Aquestes zones han de tenir superfícies delimitades d'ocupació, que es denominen llocs o parades.

Els llocs o parades se subdivideixen en solars. Els solars tenen una dimensió de 2 metres d'amplària per 2 metres de longitud.

Les persones autoritzades han de respectar, rigorosament, les dimensions assignades a les seves instal·lacions.

L'autorització per exercir la venda ambulant no dóna dret al titular a realitzar cap ocupació de superfície que no li correspongui, i només se l'autoritza a instal·lar-s'hi el temps necessari per realitzar les operacions o les transaccions que són objecte de l'autorització esmentada.

Article 4. Autoritzacions

La Batlia és l'òrgan competent per autoritzar l'exercici de venda ambulant.

L'Ajuntament ha d'atorgar a les persones interessades que acompleixin els requisits fixats en cada cas la llicència per exercir la venda ambulant, en la qual s'han de determinar el temps i el lloc en què s'ha d'exercir.

No es pot atorgar a la mateixa persona titular més d'una llicència per al mateix mercat.

Article 5. Renovació

La renovació de l'autorització no és automàtica, sinó que s'ha de sol·licitar a instància de la part interessada. Així mateix, els canvis en els elements fonamentals autoritzats inicialment s'han de motivar.

L'Ajuntament ha d'informar sobre l'inici del termini per renovar les autoritzacions.

Article 6. Transmissió

L'autorització no és transmissible.

Excepcionalment, i després de comunicar-ho a l'Ajuntament, es pot transmetre l'autorització únicament en cas de defunció o impossibilitat sobrevinguda a la persona titular de dur a terme l'activitat, i sempre que no tenguin una altra llicència de venda ambulant al mateix mercat, en els casos següents:

a) A favor del cònjuge o parella de fet, de les persones ascendents i descendents en primer grau.

b) A favor dels treballadors i treballadores per compte de la persona titular de l'autorització municipal que acreditin una antiguitat mínima d'un any.

La persona que substitueixi la titular ha de continuar l'activitat de venda ambulant durant la resta del període de vigència de l'autorització, sense perjudici d'haver d'acomplir els requisits per exercir la venda ambulant i la resta d'obligacions que se'n puguin derivar.

 

Article 7. Revocació

L'Ajuntament pot revocar les autoritzacions en cas d'incompliment de les disposicions d'aquest Reglament o per renúncia de la persona autoritzada al lloc de venda, després de presentar-ho per escrit en el Registre General de l'Ajuntament.  

Entre d'altres, són motiu de revocació les causes següents:

a) No haver abonat les taxes o el preu públic en la forma i els terminis que determina l'ordenança fiscal d'aplicació corresponent.

b) No adoptar les mesures oportunes per evitar la incidència negativa en el medi ambient.

c) No mantenir les condicions mínimes de neteja i higiene de la parada i del mercat, així com de les mercaderies.

d) No concórrer al lloc de venda, sense causa justificada i sense avisar prèviament, durant més de tres dies consecutius de mercat o sis d'alterns durant la vigència de la llicència.

e) Cedir l'ús o el gaudi del lloc de venda a terceres persones.

f) No ajustar-se en tot moment a la línia de venda declarada i autoritzada.

g) No presentar, quan es requereixi i en el termini màxim de deu dies hàbils, els justificants de trobar-se al corrent de les seves obligacions fiscals, laborals i sanitàries, d'acord amb el període de llicència autoritzat.

En qualsevol cas, la revocació s'ha de motivar.

La revocació no dóna lloc a cap tipus d'indemnització o compensació econòmica.

Els llocs que quedin lliures, per abandonament o per pèrdua dels drets, queden a disposició de l'Ajuntament, que els pot adjudicar o no de conformitat amb les normes establertes en aquest Reglament.

Article 8. Taxes

Els tributs municipals que han de satisfer les persones titulars d'autoritzacions que exerceixen activitats regulades per aquesta norma s'han d'establir en l'ordenança fiscal corresponent o en l'acord que en fixi els preus públics, de conformitat amb la legislació d'hisendes locals.

Un cop liquidades les taxes, el fet que la persona adjudicatària no ocupi el punt de venda per causes alienes a l'Ajuntament no dóna dret a la devolució ni total ni parcial d'aquestes taxes.

El fet de no abonar la totalitat o part de les taxes dins el període establert per l'Ajuntament per a cada tipus d'autorització suposa la pèrdua de l'autorització vigent.

Article 9. Obligacions

Són obligacions de les persones titulars:

a) Acomplir i fer acomplir a les persones que tenen sota les seves ordres aquestes normes i totes les disposicions i ordres que els afectin, tant les que fan referència a les instal·lacions com les que afecten els productes que venen. Així mateix, acatar les instruccions que rebi del personal encarregat i les dels agents de la Policia Local.

b) Respondre, en tot moment, de la qualitat dels seus productes, sense que puguin ocasionar riscos per a la salut o la seguretat de les persones consumidores, suposin un frau en la quantitat o la qualitat, siguin falsificats, atemptin contra els drets de la infància i els menors, o incompleixin els requisits mínims per a la seva comercialització. En tot cas, s'han de responsabilitzar de la procedència lícita dels productes que són objecte de venda.

c) Tenir exposada, de forma fàcilment visible per al públic i per a les autoritats que realitzin actuacions inspectores, l'autorització municipal i una adreça per rebre les possibles reclamacions durant l'exercici de l'activitat.

d) En acabar l'activitat, deixar el recinte ocupat i les seves proximitats en perfecte estat de neteja i en les mateixes condicions que l'han trobat, i retirar els embalatges i els residus de qualsevol mena que s'hagin generat, d'acord amb el que disposa l'Ordenança municipal de neteja, deixalles i residus sòlids urbans del municipi d'Artà.

e) Adoptar les mesures necessàries per evitar que s'embrutin les vies i els espais lliures públics.

f) Respondre dels danys i perjudicis que puguin originar-se amb les instal·lacions i els elements de la seva pertinença.

No obstant això, queden exemptes de qualsevol obligació empresarial o professional, les autoritzacions concedides per al mercat de segona mà a causa del caràcter de venda entre particulars.

 

 

CAPÍTOL II. DISPOSICIONS ESPECÍFIQUES PER ALS MERCATS D'ABASTAMENT D'ARTÀ I DE LA COLÒNIA DE SANT PERE

Article 10. Ubicació i temporalitat

El mercat d'abastament d'Artà s'ubica a la plaça del Conqueridor i voltants i es fa, setmanalment, els dimarts.

El mercat d'abastament de la Colònia de Sant Pere s'ubica a la plaça de Sant Pere i voltants, i es du a terme, setmanalment, els dissabtes.

Article 11. Horari

De forma general, l'horari de venda al públic és de 9 h a 14 h. No obstant això, la Batlia pot modificar l'horari de venda al públic per necessitats del servei.

Les persones que tenen assignat un lloc en el mercat poden accedir al recinte de 6.30 h a 8.30 h per muntar i de 14 h a 15.30 h per desmuntar.

L'hora límit per sortir del recinte del mercat amb els vehicles és les 15.30 h.

Així mateix, es prohibeix la circulació de vehicles dins el recinte del mercat entre les 9 h i les 14 h.

Els horaris d'entrada, sortida, muntatge i desmuntatge poden variar quan, per circumstàncies climatològiques, d'afluència de gent i d'altra índole, la Policia Local ho autoritzi.

En qualsevol cas, s'han de seguir les indicacions dels responsables municipals del mercat i dels agents de la Policia Local per no destorbar el pas d'altres vehicles ni la instal·lació de les parades.

Article 12. Productes autoritzats

Els productes autoritzats en aquests mercats són els següents: tèxtils, calçat, cuir, guarnicioneria, ceràmica i productes artesans, alimentació en general, ferreteria, articles de neteja, articles de perfumeria i cosmètica, articles de plàstic, juguetes i qualsevol altre producte autoritzat similar als enumerats prèviament. No obstant això, l'Ajuntament es reserva la facultat de concretar, ampliar o restringir els productes que poden ser objecte de venda.

Article 13. Prohibicions

Està totalment prohibit fer propaganda o publicitat per megafonia.

No es pot concedir cap autorització per vendre productes que la normativa reguladora específica prohibeix.

Article 14. Nombre d'autoritzacions

La Batlia és l'òrgan competent per regular el nombre dels llocs de venda i la seva autorització, els quals s'han de concedir en funció de l'espai de domini públic disponible en cada cas.

Article 15. Tipus d'autoritzacions i durada

Les autoritzacions per a l'ocupació als mercats d'abastament d'Artà i de la Colònia de Sant Pere es fan en dos períodes: la temporada d'estiu, que de forma general és el període comprès entre l'1 d'abril i el 31 d'octubre (7 mesos), i la temporada d'hivern, que de forma general és el període comprès entre l'1 de novembre i el 31 de març (5 mesos).

Excepcionalment, es poden concedir autoritzacions puntuals per a les associacions inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes a fi d'exposar i difondre les activitats artístiques i artesanals, incloent-hi la venda dels productes realitzats per aquestes associacions i pels centres educatius respecte dels treballs elaborats pel seu alumnat.

Article 16. Termini de sol·licitud

Tant les persones interessades a renovar les autoritzacions com les de nova ocupació han de presentar la sol·licitud corresponent en el Registre General de l'Ajuntament, de l'1 al 30 de setembre, ambdós dies inclosos. Les sol·licituds poden ser per al període corresponent a la temporada d'hivern, per al període corresponent a la temporada d'estiu o per als dos períodes.

El fet de no formular les sol·licituds de renovació dins el termini establert suposa la pèrdua automàtica del lloc de venda i la necessitat de sol·licitar-ne, si s'escau, un de nou.

Article 17. Procediment i criteris per atorgar les autoritzacions

Quant al procediment i criteris per atorgar les autoritzacions, s'ha de tenir en compte el següent:

a) Renovació: totes les persones que hagin sol·licitat la renovació dins termini tenen prioritat a l'hora d'atorgar les autoritzacions sempre que acompleixin els requisits establerts per al període corresponent. S'entén per renovació aquella que se sol·liciti per al mateix període del que ja es té autorització (estiu o hivern).

b) Permuta: en cas de vacant d'una parada de mercat, aquesta s'ha de cobrir, en primer lloc, per les persones que ja tenen adjudicada una altra parada i hagin indicat, prèviament, a l'Ajuntament la voluntat de permutar-ne l'emplaçament i aquesta sigui compatible amb les parades confrontants. En cas que hi hagi més d'una sol·licitud de permuta, s'ha de tenir en compte el següent:

- Les assistències a fires i mercadets del municipi el mateix any.

- Les faltes no justificades.

- La tipologia de productes.

En el cas que, així i tot, persisteixi l'empat, s'ha de resoldre mitjançant sorteig.

c) Nova ocupació: si encara hi ha llocs vacants, l'Ajuntament els ha d'atorgar entre les persones interessades que hagin presentat una sol·licitud de nova ocupació, sempre que acompleixin els requisits, d'acord amb els criteris següents:

- La tipologia dels productes i serveis que es pretenen comercialitzar. Aquest criteri respon a la voluntat de mantenir un equilibri entre l'oferta i la demanda i a la d'incorporar productes de nova línia.

- Tenir algun distintiu de qualitat reconegut en l'àmbit del comerç ambulant, carta d'artesà, mestre artesà o similar.

- L'experiència demostrada en l'exercici de la professió que asseguri la prestació correcta de l'activitat comercial.

- La disponibilitat d'instal·lacions desmuntables adequades i proporcionals a l'exercici de l'activitat comercial ambulant.

- Les dificultats per a l'accés al mercat laboral de la persona sol·licitant, amb prioritat de les derivades pels Serveis Socials municipals.

- Les assistències a fires i mercadets del municipi el mateix any.

En cas d'igualtat de circumstàncies entre persones sol·licitants, s'ha de resoldre per rigorós ordre d'entrada de la sol·licitud en el Registre municipal.

Article 18. Requisits

Per obtenir les autoritzacions, les persones interessades han de reunir els requisits següents:

- Estar donat d'alta en l'impost d'activitats econòmiques, en l'epígraf que correspongui, i al corrent de pagament.

- Estar donat d'alta en el règim que correspongui de la Seguretat Social, i al corrent de pagament.

- Disposar d'una pòlissa de responsabilitat civil per un import mínim de 60.000 € per respondre de possibles danys a tercers amb motiu del desenvolupament de la seva activitat.

- Si es tracta de persones comerciants estrangeres, disposar dels permisos de residència i de treball autònom, o tot el que ordeni la normativa específica vigent.

- En cas de venda d'aliments o begudes d'elaboració pròpia, disposar del número de registre sanitari corresponent.

- Reunir totes i cadascuna de les condicions exigides per la normativa reguladora del producte objecte de venda ambulant.

- En cas de tenir personal contractat, acomplir totes les disposicions en matèria laboral.

No obstant l'anterior, les associacions inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes (vegeu article 15) només han de presentar la documentació que justifiqui que la finalitat de l'acció que han de dur a terme forma part dels objectius de l'associació.

Article 19. Documentació

Les persones interessades a obtenir l'autorització municipal corresponent per exercir la venda en els mercats d'abastament d'Artà i de la Colònia han de presentar a l'Ajuntament una sol·licitud, el model de la qual es pot trobar a les oficines municipals, en la qual han d'especificar les dades personals, el mercat i el període pel qual sol·liciten nova ocupació o renovació, els productes que es volen vendre i, també, els metres lineals que es volen ocupar.

Juntament amb la sol·licitud esmentada en el punt anterior, s'han de presentar una fotocòpia del document nacional d'identitat (DNI) o del codi d'identificació fiscal (CIF), segons el cas, i una declaració responsable de la persona interessada en què manifesti, com a mínim:

- Que acompleix els requisits i les disposicions establerts en aquest Reglament i que els mantendrà durant el termini de vigència de l'autorització.

- Que està en possessió de la documentació que ho acredita a partir de l'inici de l'activitat.

- Que està donada d'alta a l'epígraf corresponent de l'impost sobre activitats econòmiques (o del que el substitueixi) i que està al corrent de pagament de la tarifa o, en cas d'estar-ne exempta, està donada d'alta en el cens d'obligats tributaris.

-  Que està donada d'alta i al corrent de pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social.

- En el cas de persones procedents de països no comunitaris, que acredita l'acompliment de les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions de residència i treball.

- Que reuneix totes i cadascuna de les condicions exigides per la normativa reguladora del producte o productes objecte de venda ambulant.

La circumstància d'estar donat d'alta i al corrent de pagament de l'impost sobre activitats econòmiques o, en cas d'exempció, en el cens d'obligats tributaris s'ha d'acreditar bé a opció de la persona interessada o bé per ell mateix, o bé mitjançant una autorització a l'Ajuntament perquè en verifiqui l'acompliment. No s'ha d'exigir la justificació documental de cap altre dels requisits detallats en la declaració responsable, sense perjudici de les facultats de comprovació de l'Administració municipal.

 

CAPÍTOL III DISPOSICIONS ESPECÍFIQUES PER AL MERCAT DE SEGONA MÀ

Article 20. Ubicació i temporalitat

El mercat de segona mà s'ubica a la plaça de Conqueridor i als seus voltants, i es fa el primer diumenge de cada mes, excepte el del mes d'agost.

Article 21. Horari

De forma general, l'horari de venda al públic és de 9 h a 14 h. No obstant això, la Batlia pot modificar l'horari de venda al públic per necessitats del servei.

Les persones que tenen assignat un lloc en el mercat de segona mà poden accedir al recinte de 7.30 h a 8.30 h per muntar i de 14 h a 15.30 h per desmuntar.

L'hora límit per sortir del recinte del mercat amb els vehicles és les 15.30 h.

Així mateix, es prohibeix la circulació de vehicles dins el recinte del mercat entre les 9 h i les 14 h.

Els horaris d'entrada, sortida, muntatge i desmuntatge poden variar quan, per circumstàncies climatològiques, d'afluència de gent i d'altra índole, la Policia Local ho autoritzi.

En qualsevol cas, s'han de seguir les indicacions dels responsables municipals del mercat i dels agents de la Policia Local per no destorbar el pas d'altres vehicles ni la instal·lació de les parades.

Article 22. Productes autoritzats

Al mercat de segona mà només es poden vendre productes i objectes de segona mà, restaurats i/o reciclats, com ara: antiguitats rústiques; quadres i pintures; articles col·leccionables; articles de rellotgeria; roba i calçat; llibres i revistes; pel·lícules, vídeos, discs i similars, sempre que siguin originals; articles diversos com eines, maquinària petita, joguines, vidre, fotografia, ceràmica i similars.

No obstant això, l'Ajuntament es reserva la facultat de concretar, ampliar o restringir els productes que poden ser objecte de venda en aquest mercat.

En qualsevol cas, les persones titulars són responsables de la procedència lícita dels productes objecte de la venda.

Article 23. Prohibicions

Queda totalment prohibida la venda dels productes següents: articles nous; còpies de pel·lícules, vídeos, discs i similars; productes químics; animals vius; i aliments, begudes i menjars preparats, a excepció d'aquells elaborats per associacions inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes a fi d'exposar i difondre les activitats artístiques i artesanals, incloent-hi la venda dels productes realitzats per aquestes associacions i pels centres educatius respecte dels treballs elaborats pel seu alumnat.

Està totalment prohibit fer propaganda o publicitat per megafonia i penjar objectes de venda en els extrems dels tendals que dificultin la circulació dels vianants.

No es pot concedir cap autorització per vendre productes que la normativa reguladora específica prohibeix.

Article 24. Nombre d'autoritzacions

La Batlia és l'òrgan competent per regular el nombre dels llocs de venda i la seva autorització, els quals s'han de concedir en funció de l'espai de domini públic disponible en cada cas.

No es permet cap mena de venda fora dels llocs assignats per l'Ajuntament.

Article 25. Tipus d'autoritzacions i durada

Les autoritzacions per a l'ocupació al mercat de segona mà tenen caràcter eventual i es concedeixen per un període màxim d'un any.

Excepcionalment, es poden concedir autoritzacions puntuals per a les associacions inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes a fi d'exposar i difondre les activitats artístiques i artesanals, incloent-hi la venda dels productes realitzats per aquestes associacions i pels centres educatius respecte dels treballs elaborats pel seu alumnat.

Així mateix, i també de manera extraordinària, es poden concedir autoritzacions puntuals per a persones sol·licitants que no tenguin la voluntat d'acudir tot l'any al mercat, però que tenguin la necessitat o la voluntat d'acudir-hi un màxim de dos dies durant un any natural.

Article 26. Termini de sol·licitud

Tant les persones interessades a renovar les autoritzacions anuals com les de nova ocupació han de presentar la sol·licitud corresponent en el Registre General de l'Ajuntament, de l'1 al 30 de novembre, ambdós dies inclosos.

El fet de no formular les sol·licituds de renovació dins el termini establert suposa la pèrdua automàtica del lloc de venda i la necessitat de sol·licitar-ne, si s'escau, un de nou.

Les persones interessades en ocupacions puntuals han de presentar la sol·licitud corresponent en el Registre General de l'Ajuntament fins el dia 21 del mes anterior.

Article 27. Procediment i criteris per atorgar les autoritzacions

Les autoritzacions s'han d'atorgar per rigorós ordre d'entrada de la sol·licitud en el Registre municipal.

Article 28. Documentació

Les persones interessades a obtenir l'autorització municipal corresponent per exercir la venda al mercat de segona mà han de presentar a l'Ajuntament una sol·licitud, el model de la qual es pot trobar a les oficines municipals, on han de fer constar les seves dades personals, el període per al qual sol·liciten la nova ocupació o la renovació, els metres lineals que es volen ocupar i el tipus de mercaderies que s'hi ha d'exposar.

Juntament amb la sol·licitud, s'han de presentar una fotocòpia del document nacional d'identitat (DNI) i una declaració responsable signada per la persona interessada, en què manifesti, com a mínim, l'acompliment de les disposicions establertes en aquest Reglament i que no realitza cap tipus d'activitat empresarial o professional en aquest mercat.

 

CAPÍTOL IV DISPOSICIONS ESPECÍFIQUES PER A MERCATS OCASIONALS INSTAL·LATS AMB MOTIU DE FIRES, FESTES O ESDEVENIMENTS POPULARS

Article 29. Regulació

Mitjançant un decret de Batlia, s'han de regular tots els aspectes vinculats al mercat ocasional en qüestió, com ara la ubicació, els dies que hi ha d'haver instal·lat el mercat ocasional, l'horari, la tipologia de productes permesos i prohibits, el termini per presentar les sol·licituds, el procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions i la documentació necessària.

En tot cas, el procediment per atorgar l'autorització municipal s'ha de dur a terme amb criteris clars, senzills, objectius, que s'han de donar a conèixer amb antelació.

 

CAPÍTOL V DISPOSICIONS ESPECÍFIQUES  PER A LA VENDA REALITZADA EN CAMIONS BOTIGA, LLOCS INSTAL·LATS A LA VIA PÚBLICA O ALTRES ACTIVITATS AMBULANTS

Article 30. Regulació

Per a la resta d'activitats ambulants no especificades en aquest Reglament, l'Ajuntament ha de fer un estudi de cada cas i ha de resoldre en funció d'aquest. Subsidiàriament, s'han d'aplicar el que preveuen aquesta Ordenança, la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, el Reial decret 199/2010, de 26 de febrer, pel qual es regula l'exercici de la venda ambulant o no sedentària, i la normativa restant que sigui d'aplicació.

 

CAPÍTOL VI INFRACCIONS I SANCIONS

Article 31. Competència i procediment sancionador

L'Ajuntament ha de vigilar i garantir que les persones titulars de les autoritzacions concedides acompleixen, degudament, tot el que disposa aquest Reglament.

Les infraccions del que disposa aquest Reglament s'han de sancionar d'acord amb la normativa vigent, després d'instruir l'expedient sancionador corresponent.

La incoació i la resolució dels expedients sancionadors correspon, en tot cas, a la Batlia. Els expedients sancionadors s'han de tramitar de conformitat amb l'article 8 del Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament a seguir per l'Administració de la comunitat autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora, l'article 13 del Reial decret 1398/1993, de 4 d'agost, els articles 172 a 175 del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les corporacions locals, i els articles 261 i 273 del Reial decret legislatiu 1/1992, de 26 de juny.

Article 32. Qualificació de les infraccions

Les infraccions es qualifiquen com a lleus, greus i molt greus, i s'han de sancionar d'acord amb la graduació següent:

a) Infraccions lleus: amb una multa de fins a 100 euros.

b) Infraccions greus: amb una multa compresa entre 101 i 300 euros

c) Infraccions molt greus: amb una multa compresa entre 301 i 600 euros.

Les sancions s'han de graduar, especialment, en funció de l'incompliment d'advertiments previs, quantia del benefici obtingut, grau de negligència o intencionalitat quant a les accions o omissions, l'existència de frau, termini de temps durant el qual s'hagi comès la infracció i la reincidència.

En les sancions previstes per a les faltes greus i molt greus es pot preveure, amb caràcter accessori, la suspensió temporal o la revocació de l'autorització corresponent.

Article 33. Faltes lleus

Es consideren faltes lleus:

a) No deixar el recinte ocupat i les seves proximitats en perfecte estat de neteja i en les mateixes condicions que s'han trobat, en acabar l'activitat.

b) No adoptar les mesures necessàries per evitar que s'embrutin les vies i els espais lliures públics.

c) Compartir un lloc de venda.

d) No ajustar-se a la línia de productes de venda declarada i en funció de l'autorització atorgada.

e) Sobrepassar les dimensions autoritzades per al lloc de venda.

f) Desobeir l'autoritat municipal, els agents i els encarregats del mercat, quan les ordres siguin verbals.

Així mateix, s'han de considerar faltes lleus les infraccions que no figuren reflectides com a greus o molt greus en els articles següents, sense perjudici d'allò que disposa l'apartat anterior.

Article 34. Faltes greus

Són faltes greus:

a) Les infraccions lleus en què concorrin circumstàncies de publicitat o notorietat que afectin la imatge del servei públic, l'Administració o la corporació municipal.

b) Les faltes lleus en què concorrin agreujants de reincidència, és a dir, quan la persona infractora hagi estat denunciada per dues o més faltes lleus durant un mateix any natural.

c) Desobeir l'autoritat municipal, els agents o les persones encarregades del mercat, quan les ordres siguin escrites.

d) No disposar de l'autorització municipal.

e) No abonar el preu públic corresponent una vegada acabats els períodes voluntaris que, a aquest efecte, hagi establert l'Ajuntament.

f) Incomplir les condicions que estableix la normativa reguladora del producte objecte de venda ambulant.

Article 35. Faltes molt greus

Són faltes molt greus:

a) Aquelles que impliquen falsedat i ocultacions en les declaracions o els documents exigibles reglamentàriament.

b) El frau en la qualitat, el pes, la mesura, la capacitat, el preu, l'envàs, els paquets, les etiquetes, les marques, les condicions higienicosanitàries i qualsevol altra circumstància anàloga en què sigui evident l'ànim de lucre en perjudici del consumidor.

c) Les faltes greus en què concorrin agreujants de reincidència o reiteració, és a dir, quan la persona infractora hagi estat denunciada per dues o més faltes greus durant un mateix any natural.

d) Alterar o vulnerar, de manera flagrant, les condicions mínimes de seguretat i sanitat del servei públic de mercat i les de les persones usuàries.

e) Alterar l'ordre públic en el mercat.

Article 36. Mesures cautelars

Sense perjudici de les facultats sancionadores a què es refereix aquest capítol, la Batlia ha d'adoptar les mesures complementàries que siguin necessàries per corregir les anomalies que es puguin produir, a fi d'assegurar les condicions mínimes de seguretat i sanitat del servei. L'Administració municipal pot immobilitzar o retirar els elements, els materials o les mercaderies vinculats a una infracció i els ha de dipositar sota custòdia municipal.

En tot cas, les despeses que es deriven com a conseqüència de l'adopció de les mesures mencionades, han d'anar a compte i càrrec de la persona autoritzada.

Disposició addicional. Altres activitats no comercials

Les activitats informatives no comercials de caràcter artístic, institucional, d'organitzacions no governamentals sense ànim de lucre, partits polítics i sindicats, poden coincidir amb la celebració dels mercats regulats en aquest Reglament sempre que no destorbin el lliure exercici del comerç per part de les persones titulars de les autoritzacions.

Disposició final primera. Normativa de règim supletori

Tot allò que no preveu aquest Reglament s'ha de regir pel que disposen la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears; la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears i la normativa complementària i les disposicions que siguin d'aplicació en matèria de sanitat general i alimentària, comerç, abastament i fiscal

Disposició final segona. Entrada en vigor

Aquest Reglament entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el BOIB, sempre que hagi transcorregut el termini de 15 dies que estableixen els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.»

Contra el present acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

(Signat electrònicament: 20 de desembre de 2023

El batle Manuel Galán Massanet)