Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 797108
Informació sobre la tramitació al Parlament de les Illes Balears (participaciociutadana@parlamentib.es) de la Proposició de llei de millora de la regulació del servei de transport amb vehicles de fins a 9 places a les Illes Balears (RGE núm. 9953/23)
Atès que el Ple del Parlament de les Illes Balears, en sessió de dia 12 de desembre de 2023, prengué en consideració la Proposició llei de millora de la regulació del servei de transport amb vehicles de fins a 9 places a les Illes Balears (RGE núm. 9953/23) i la Mesa de la cambra, en sessió de dia 15 de desembre de 2023, n'acordà la continuació de la tramitació, per tal de fer efectiu l'article 139.6 del Reglament del Parlament es publica la proposició de llei esmentada, el text de la qual es transcriu a continuació.
Palma, a la data de la signatura electrònica (19 de desembre de 2023)
El president del Parlament de les Illes Balears Gabriel Le Senne i Presedo
PROPOSICIÓ DE LLEI PER A LA MILLORA DE LA REGULACIÓ DELS SERVEIS DE TRANSPORT AMB VEHICLES DE FINS A 9 PLACES A LES ILLES BALEARS
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
I
El sector dels transports ha viscut, en els darrers anys, canvis molt rellevants. Ja sigui des del punt de vista del fortíssim augment de la demanda, que s'ha donat amb especial intensitat a les Illes Balears, o bé des del punt de vista de les noves formes de mobilitat que, lligades a la tecnologia i als nous hàbits de consum de la ciutadania, suposen canvis quant a tipus de trajectes, horaris i modalitats requerides, el fet cert és que aquesta dinàmica empeny a avançar en canvis quant a les formes tradicionals de gestió que s'adeqüin de forma clara a les noves demandes i als nous usos que s'estan establint. Aquesta situació a més ha vingut de la mà de l'augment de costos en el combustible i l'impacte sobre la fabricació de vehicles i components electrònics, que també ha suposat nous reptes dins el mateix sector; reptes que han esperonat l'activitat del transport a incorporar, cada vegada més, sistemes de propulsió menys contaminants, com seria el cas de la irrupció de vehicles de gas, híbrids o elèctrics en les seves flotes, així com a anar incorporant eines tecnològiques que facilitin la interacció entre els usuaris i els prestadors dels serveis de transport.
Tot plegat ha posat de manifest, una vegada més, la necessitat d'adaptar la regulació del sector perquè pugui encabir les noves necessitats i l'augment de la demanda, sense que això suposi trencar l'equilibri entre sectors que tradicionalment s'ha produït en l'activitat del transport.
II
Bona part d'aquesta regulació s'ha anat fent amb les successives modificacions de la normativa, tant a nivell estatal com a nivell autonòmic, produïdes en la qüestió del transport de viatgers en vehicles turisme i, específicament, en l'arrendament de vehicles amb conductor. Cal esmentar, en aquest sentit, l'aprovació del Reial Decret Llei 13/2018, de 28 de setembre, pel qual es modifica la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'ordenació de transports terrestres, en matèria d'arrendament de vehicles amb conductor, que suposà un canvi rellevant pel que fa a la transferència de capacitat de regulació a escala local i autonòmica d'aquesta modalitat de transport. En són també exemples, ja a nivell autonòmic, les modificacions introduïdes pel Decret llei 2/2017, de 26 de maig; el Decret llei 1/2019, de 22 de febrer, de mesures urgents sobre l'explotació i el control de l'activitat de lloguer de vehicles amb conductor i altres mesures en matèria de transports terrestres; el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19; la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19; el Decret llei 5/2022, de 16 de maig, de modificació de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears, i pel qual s'estableix el règim de prestació del servei de taxi en l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa; i el Decret llei 2/2023, de 6 de març, de mesures urgents en matèria del servei públic discrecional del transport de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics. Normes que han permès anar avançant en la regulació del sector a mesura que ha estat necessari per mor de la demanda social, pels canvis tecnològics o operatius produïts al si del propi sector, o bé per diferents sentències judicials dictades en aquest àmbit.
III
La present llei té un article únic de modificació de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, que compta amb tres apartats.
En el primer es proposa la modificació del seu article 74bis, s'incorpora al redactat la possibilitat d'establir limitacions a l'activitat dels vehicles de lloguer amb conductor relacionades amb criteris de mobilitat sostenible, de trànsit urbà o d'altres limitacions relacionades amb la capacitat d'acollida de vehicles a nivell insular que des de les autoritats competents es vulguin establir. S'incorpora també en aquest article la limitació de prestació dels serveis dins l'illa on estigui domiciliada l'autorització, i s'adopta així el mateix criteri que, a nivell estatal, s'ha determinat per limitar l'activitat d'aquestes autoritzacions a l'àmbit territorial on estan localitzats de forma habitual; i s'explicita a més la necessitat de comptar amb llicència urbana i interurbana per als seus vehicles.
En el segon apartat es proposa crear una nova secció del capítol V de la llei, que emmarqui la regulació de les denominades “àrees de prestació conjunta” com a nova figura territorial que permeti mancomunar serveis de transport en vehicles turisme.
El tercer apartat és el que crea un nou article a la llei, el 74 ter, on es concreten la definició, el procediment d'aprovació i les característiques principals que han de tenir aquestes esmentades àrees de prestació conjunta. Tot plegat amb la finalitat de generar noves eines que permetin millorar l'eficàcia i l'eficiència en la prestació de serveis de transport en vehicles de fins a 9 places.
Article únic Modificació de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears
Primer. Es modifica l'article 74 bis de la Llei 4/2014, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb el redactat següent:
"1. A l'efecte de millorar la gestió de la mobilitat de les persones viatgeres i garantir el control efectiu de les condicions de prestació dels serveis, respectant els criteris de proporcionalitat establerts en el Decret 43/2014, de 3 d'octubre, pel qual es despleguen i concreten determinats aspectes de l'activitat de lloguer de vehicles amb conductor en l'àmbit territorial de les Illes Balears, s'estableixen les condicions següents:
a) L'activitat de lloguer de vehicles amb conductor interurbana ve regulada per la normativa estatal, conformement amb la qual l'exercici d'aquesta activitat està condicionada a l'obtenció de l'autorització corresponent i la seva utilització per part de les persones usuàries està condicionada a la contractació prèvia del servei. Així mateix, aquesta prestació estarà sotmesa a les regulacions establertes per les normes de regulació del trànsit a les xarxes viàries urbanes i interurbanes; a l'establiment de polítiques de mobilitat sostenible per fomentar una mobilitat menys contaminant; i a les limitacions que es puguin establir en relació amb la circulació de vehicles a cadascuna de les illes on es presti el servei.
b) L'activitat de lloguer de vehicles amb conductor està subjecta a l'obtenció de llicències establertes per la legislació autonòmica tant en àmbit urbà com interurbà; amb caràcter general, la llicència urbana haurà de ser prèvia a l'obtenció de la llicència interurbana. S'estableix l'obligació de reservar el servei amb l'antelació de trenta minuts al moment de la prestació. En el vehicle obligatòriament s'ha de dur la documentació acreditativa d'aquesta contractació; si la contractació prèvia s'hagués efectuat per mitjans telemàtics, caldrà acreditar, a través de l'aplicació, el servei o el document digital corresponent, la reserva prèvia de trenta minuts.
c) Els vehicles adscrits a les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor hauran d'iniciar-se en el territori de l'illa on es trobi domiciliada la pertinent autorització. A tal efecte, s'entendrà que l'origen o l'inici del transport es produeix al lloc on són recollits els passatgers de forma efectiva. Així mateix, no podran en cap cas circular per les vies públiques per cercar clients ni propiciar la captació de persones viatgeres que no hagin contractat prèviament el servei ni romandre estacionats a aquest efecte.
d) Els vehicles adscrits a les autoritzacions de lloguer de vehicles amb conductor han d'anar identificats permanentment tal com s'estableix en el Decret 56/2016, de 16 de setembre, pel qual es regula el distintiu d'identificació dels vehicles dedicats a l'activitat de lloguer amb conductor a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. A l'àmbit territorial de les Illes Balears, l'acreditació del termini màxim de deslocalització dels vehicles proveïts de l'autorització de lloguer amb conductor expedida a altres comunitats autònomes s'ha de fer documentalment amb la presentació, si se'n requereix, dels bitllets de desplaçaments d'anada i tornada."
Segon. S'afegeix una nova secció, la cinquena, al capítol V de la Llei 4/2014, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb el títol següent:
“Secció 5a. Àrees territorials de prestació conjunta per al transport discrecional de viatgers en vehicles de turisme de fins a 9 places”.
Tercer. S'afegeix un nou article, el 74 ter, a la Llei 4/2014, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb el redactat següent:
“Article 74 ter Àrees territorials de prestació conjunta per al transport discrecional de viatgers en vehicles de turisme de fins a 9 places
1. Les administracions competents en l'àmbit de transport terrestre de cada illa podran establir àrees de prestació conjunta per a vehicles de turisme fins a 9 places entre diferents municipis.
2. L'establiment d'aquestes àrees de prestació conjunta s'haurà de fonamentar en l'existència de relacions de mobilitat comunes entre els municipis que en formin part i en la millora de l'eficiència i la gestió del transport de viatgers derivada de la unificació dels serveis. A tal fi, s'haurà d'acompanyar la seva creació a través d'un estudi tècnic que en justifiqui la seva creació i extensió.
3. Per a l'establiment d'aquestes àrees de prestació s'haurà de comptar, prèviament, amb l'acord favorable a la seva inclusió dels municipis que s'hi vulguin integrar, i hauran de ser oïdes les entitats representatives del sector a través del Consell Balear de Transports. Així mateix, el procediment s'haurà de seguir en cas que es vulguin ampliar les Àrees de Prestació Conjunta una vegada creades, o bé per procedir a la seva dissolució.
4. Les normes que regularan la prestació de serveis de transport en l'àmbit d'aquestes àrees inclouran una proposta de tarifes conjuntes, l'establiment de criteris específics sobre el règim de recollida de viatgers, la concreció de l'òrgan de gestió de cada una de les àrees o la regulació de les eines tecnològiques per facilitar l'accés dels usuaris als seus serveis.
5. De forma reglamentària es detallaran els procediments i la regulació específica determinats en els apartats anteriors.”
(Signat electrònicament: 29 de novembre de 2023)
El portaveu Iago Negueruela i Vázquez