Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS
Núm. 795822
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual es publiquen les bases que han de regir els procediments d’acreditació de competències adquirides a través de l’experiència laboral o altres vies no formals i informals convocats per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional (BOE núm. 78, d'1 d'abril de 2022) té com a objectiu la constitució i ordenació d'un Sistema de Formació Professional al servei d'un règim de formació i acompanyament professionals que sigui capaç de respondre amb flexibilitat als interessos, les expectatives i les aspiracions de qualificació professional de les persones al llarg de la seva vida. Alhora, ha de ser també un poderós instrument per a l'enfortiment i sostenibilitat de l'economia que satisfaci les competències demandades pel món laboral, tant per a l'augment de la productivitat com per a la generació d'ocupació i el seu manteniment per part dels sectors productius.
2. La Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible (BOE núm. 55, de 5 de març de 2011), indica en l'article 72.h) que un dels objectius en matèria de formació professional és millorar la qualificació dels ciutadans mitjançant l'aplicació del procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals.
3. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022), determina en l'article 29.2 que el procediment tendrà com a referent la tipologia de les ofertes i els graus de formació que estableix la normativa bàsica i es desenvoluparà d'acord amb els criteris que garanteixin la fiabilitat, l'objectivitat i el rigor tècnic de l'avaluació.
4. El Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional (BOE núm. 174, de 22 de juliol), procedeix a ordenar i actualitzar el procediment d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar les bases que han de regir els procediments d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals convocats per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquestes bases figuren com a Annex d'aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i establir que començarà a tenir efectes l'endemà de publicar-se.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en data de la signatura electrònica (19 de desembre de 2023)
El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany
ANNEX Bases de les convocatòries
Primer
Objecte i àmbit d'aplicació
Aquestes bases són d'aplicació en tots els procediments d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals convocats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon
Política de privacitat
1. Les dades que es recullin en aquests procediments s'han de tractar d'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (BOE núm. 294, de 6 de desembre de 2018).
2. L'Institut de les Qualificacions Professionals de les Illes Balears (IQPIB) ha de dur a terme el tractament estadístic i la gestió dels procediments d'acreditació de les competències. En qualsevol moment es poden exercir els drets reconeguts en la Llei abans esmentada, en particular els d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició, per la qual cosa hauran d'adreçar-se per escrit a l'IQPIB, amb el mateix domicili que la Conselleria d'Educació i Universitats.
Tercer
Destinataris
Els destinataris són les persones amb experiència laboral sense acreditació o bé amb educació no formal, informal o altres relacionats amb els estàndards de competències professionals que compleixin els requisits establerts al punt quart d'aquestes bases.
Quart
Requisits per a la participació
1. Les persones que vulguin participar en el procediment han de complir els requisits següents:
i. Almenys 2 anys amb un mínim de 1.000 hores treballades per als estàndards de competència de nivell 1.
ii. Almenys 3 anys amb un mínim de 2.000 hores treballades per als estàndards de competència de nivell 2 i 3.
i. Almenys 200 hores de formació per als estàndards de competència de nivell 1.
ii. Almenys 300 hores de formació per als estàndards de competència de nivell 2 i 3.
En els casos en què els mòduls formatius associats a l'estàndard o estàndards de competència que es pretén acreditar contemplin una durada inferior, s'han d'acreditar les hores establertes en aquests mòduls.
2. Les persones més grans de 25 anys que reuneixin els requisits d'experiència laboral o de formació i que no puguin justificar-los documentalment, segons el que s'estableix al punt sisè d'aquesta Resolució, poden sol·licitar la inscripció provisional en el procediment sempre que presentin alguna prova admesa en dret (declaració responsable) que justifiqui l'experiència laboral o aprenentatges no formals de formació. Per a aquests casos la Comissió Permanent de l'IQPIB ha de determinar si se'n permet la inscripció definitiva.
Cinquè
Fases del procediment i taxes
1. Segons el que disposa la normativa vigent, les fases del procediment són:
2. La inscripció a l'assessorament i a l'avaluació estan subjectes al pagament de taxes. Aquest pagament es pot fer per via telemàtica o de forma presencial en el moment de fer el tràmit en línia corresponent.
3. Les taxes que cal abonar són aquelles que estan aprovades en la Llei de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any vigent, les quals es poden consultar a la pàgina web de l'Agència Tributària de les Illes Balears (https://www.atib.es/TA/Modelos/Tasas046.aspx?idConselleria=3451).
4. Queden exempts del pagament de la taxa:
La documentació dels apartats b) i d) s'ha de comprovar d'ofici llevat que la persona interessada no n'autoritzi la comprovació.
Sisè
Inscripció al procediment i documentació requerida
1. Les persones interessades a participar en el procediment han d'emplenar la sol·licitud d'inscripció mitjançant el formulari establert a l'efecte que es troba disponible a la pàgina web http://iqpib.caib.es. La tramitació només es completa quan s'envia la sol·licitud. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua «sense validesa», ja que això indica que no s'han enviat.
2. Si la persona interessada ha participat a l'avaluació sense renunciar i la finalitza amb un resultat de no demostrat en un o més estàndards de competència, pot tornar a inscriure's al procediment transcorreguts sis mesos per tal de poder adquirir experiència professional i/o formació relacionada amb els estàndards de competència que vol acreditar. La documentació justificativa que s'ha d'aportar ha de tenir una data posterior a l'acta d'avaluació.
3. No es pot demanar l'acreditació dels estàndards de competència en els casos següents:
4. Juntament amb la sol·licitud, s'ha de presentar la documentació acreditativa següent:
i. Per a persones assalariades:
- Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguin afiliats en què constin l'empresa, la categoria laboral i el període de contractació (vida laboral).
- Contractes de treball o certificat de l'empresa, en la qual s'hagi adquirit l'experiència laboral, en què constin la durada dels períodes de prestació del contracte, l'activitat exercida i l'interval de temps en què s'ha fet l'activitat.
ii. Per a persones autònomes o per compte propi:
- Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de l'Institut Social de la Marina dels períodes d'alta en la Seguretat Social en el règim especial corresponent.
- Certificat d'alta l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE).
- Declaració responsable amb indicació de l'activitat laboral exercida i amb un resum de les funcions que s'ha duit a terme.
iii. Per a persones voluntàries o becàries:
- Certificat de l'organització, en la qual s'hagi prestat l'assistència, en què constin les activitats i les funcions exercides, l'any en què s'han exercit i el nombre total d'hores dedicades.
- Certificat de la formació en què han de constar el programa detallat dels continguts, les hores de la formació i el període en què es va dur a terme.
5. Tots els documents que no es presentin redactats en llengua catalana o castellana s'han d'acompanyar necessàriament de la traducció oficial corresponent.
6. La falsedat en les dades declarades o aportades comporta la pèrdua del dret a participar en el procediment, per la qual cosa les taxes abonades no seran retornades.
Setè
Presentació de la documentació
1. La documentació requerida s'ha de presentar preferentment en línia en el moment de realitzar el tràmit telemàtic.
2. En cas de no adjuntar la documentació, aquesta s'ha de presentar als llocs següents:
3. D'acord amb l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els documents que les persones interessades adrecin als òrgans de les administracions públiques es poden presentar:
Vuitè
Admissió al procediment
1. Les sol·licituds d'inscripció al procediment han de ser revisades per la Comissió Permanent de l'IQPIB. En cas que es faci un requeriment de documentació a la persona candidata, aquesta persona disposarà de 15 dies naturals per aportar-la i, si no la presenta, es considera que desisteix de participar en el procediment.
2. Totes les persones interessades que compleixen els requisits podran participar en el procediment.
3. La Comissió Permanent de l'IQPIB ha de comunicar a les persones que compleixen els requisits que poden participar en el procediment i que han de formalitzar la sol·licitud d'inscripció a la fase d'assessorament. De la mateixa manera, també ha de comunicar a les persones que no compleixen els requisits els motius pels quals no poden participar en el procediment.
Novè
Inscripció i desenvolupament de la fase d'assessorament
1. Les persones que compleixen els requisits rebran, al correu electrònic que han fet constar a la seva inscripció, un enllaç que han d'emplenar, en un termini no superior a tres mesos, amb el qual tramitaran la sol·licitud d'inscripció a la fase d'assessorament. La tramitació només es completarà quan aquesta sol·licitud sigui enviada. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua «sense validesa», ja que això indica que no s'han enviat.
2. Juntament amb aquesta sol·licitud, s'ha de presentar el justificant del pagament de la taxa d'inscripció i, si n'és el cas, documentació justificativa de tenir dret a l'exempció del pagament.
3. L'IQPIB ha d'assignar un assessor o assessora a cada participant, que l'ajudarà a autoavaluar la seva competència i completar el seu historial professional i formatiu relacionat amb els estàndards de competència dels quals hagi sol·licitat l'assessorament.
4. La fase d'assessorament s'ha de desenvolupar d'acord amb allò que disposa l'article 184 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol. L'assessorament és una fase obligatòria que pot desenvolupar-se de manera individual o col·lectiva, presencial o per mitjans telemàtics en funció de les necessitats de les persones candidates.
5. Un cop finalitzada la fase d'assessorament, les persones assessorades rebran, per mitjans telemàtics, l'informe d'assessorament no vinculant i podran continuar amb el procediment.
Desè
Inscripció i desenvolupament de la fase d'avaluació
1. Les persones que hagin estat assessorades rebran, al correu electrònic que han fet constar a la seva inscripció, un enllaç que han d'emplenar, en un termini no superior a tres mesos, amb el qual tramitaran la sol·licitud d'inscripció a la fase d'avaluació. La tramitació només es completarà quan aquesta sol·licitud sigui enviada. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua «sense validesa», ja que això indica que no s'han enviat.
2. Juntament amb aquesta sol·licitud, s'ha de presentar el justificant del pagament de la taxa d'inscripció o, si n'és el cas, la documentació justificativa de tenir dret a l'exempció del pagament.
3. L'IQPIB ha d'assignar un avaluador o avaluadora a cada participant per tal que avaluï la seva competència professional relacionada amb els estàndards de competència dels quals hagi sol·licitat l'avaluació.
4. La fase d'avaluació s'ha de desenvolupar d'acord amb el que disposa l'article 185 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol. L'avaluació és una fase que pot desenvolupar-se per mitjans telemàtics o presencials, amb l'objectiu d'analitzar i comprovar si la persona candidata compta amb la competència professional, amb els indicadors de qualitat requerida, i obtenir evidències complementàries del tipus entrevista, observació al lloc de treball, simulacions, o qualsevol altra forma pràctica de comprovació de la manera següent:
5. Les persones avaluades han de rebre, per mitjans telemàtics, el resultat provisional de l'avaluació del seu avaluador o avaluadora. Els resultats de l'avaluació de cada estàndard de competència professional es registraran expressats en termes de demostrat o no demostrat. Si la persona avaluada no està d'acord amb el resultat provisional té dret a reclamar davant el seu avaluador o avaluadora en un termini de tres dies hàbils.
6. Un cop finalitzada la fase d'avaluació, les persones avaluades han de rebre, per mitjans telemàtics, l'acta d'avaluació. Si la persona avaluada no està d'acord amb el resultat definitiu pot presentar un recurs d'alçada contra l'acta d'avaluació davant el director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació.
Onzè
Fase d'acreditació i registre
1. El director de l'IQPIB ha d'expedir un certificat d'acreditació dels estàndards de competència avaluats positivament per a cada persona avaluada, expressats com a demostrats, d'acord amb el model previst en l'annex XVIII del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, el qual s'enviarà a la persona interessada per mitjans telemàtics.
2. A més, cada persona avaluada ha de rebre un informe d'orientació de les ofertes de formació professional i, en conseqüència, les titulacions o certificats que podria obtenir de manera total o parcial.
3. L'IQPIB ha de registrar les acreditacions en el Registre Estatal d'Acreditacions de Competències Professionals Adquirides per Experiència Laboral o vies no Formals i Informals.
4. L'expedient de tot el procediment, en el qual es recullen tots els registres i resultats produïts al llarg del procediment, serà custodiat per l'IQPIB.
Dotzè
Designació de les persones assessores i avaluadores
1. D'acord amb allò que preveu el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, s'han de designar les persones assessores i avaluadores per dur a terme el procediment d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals.
2. Per poder exercir les funcions d'assessorament i avaluació les persones assessores i avaluadores han de:
3. Les persones assessores i avaluadores hauran de seguir les instruccions per a l'assessorament i les instruccions per a l'avaluació que complementen aquesta Resolució.