Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 795822
Resolució del conseller d’Educació i Universitats per la qual es publiquen les bases que han de regir els procediments d’acreditació de competències adquirides a través de l’experiència laboral o altres vies no formals i informals convocats per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional (BOE núm. 78, d'1 d'abril de 2022) té com a objectiu la constitució i ordenació d'un Sistema de Formació Professional al servei d'un règim de formació i acompanyament professionals que sigui capaç de respondre amb flexibilitat als interessos, les expectatives i les aspiracions de qualificació professional de les persones al llarg de la seva vida. Alhora, ha de ser també un poderós instrument per a l'enfortiment i sostenibilitat de l'economia que satisfaci les competències demandades pel món laboral, tant per a l'augment de la productivitat com per a la generació d'ocupació i el seu manteniment per part dels sectors productius.

2. La Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible (BOE núm. 55, de 5 de març de 2011), indica en l'article 72.h) que un dels objectius en matèria de formació professional és millorar la qualificació dels ciutadans mitjançant l'aplicació del procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals.

3. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març de 2022), determina en l'article 29.2 que el procediment tendrà com a referent la tipologia de les ofertes i els graus de formació que estableix la normativa bàsica i es desenvoluparà d'acord amb els criteris que garanteixin la fiabilitat, l'objectivitat i el rigor tècnic de l'avaluació.

4. El Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional (BOE núm. 174, de 22 de juliol), procedeix a ordenar i actualitzar el procediment d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Aprovar les bases que han de regir els procediments d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals convocats per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquestes bases figuren com a Annex d'aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i establir que començarà a tenir efectes l'endemà de publicar-se.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en data de la signatura electrònica (19 de desembre de 2023)

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

 

ANNEX Bases de les convocatòries

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

Aquestes bases són d'aplicació en tots els procediments d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals convocats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Política de privacitat

1. Les dades que es recullin en aquests procediments s'han de tractar d'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals (BOE núm. 294, de 6 de desembre de 2018).

2. L'Institut de les Qualificacions Professionals de les Illes Balears (IQPIB) ha de dur a terme el tractament estadístic i la gestió dels procediments d'acreditació de les competències. En qualsevol moment es poden exercir els drets reconeguts en la Llei abans esmentada, en particular els d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició, per la qual cosa hauran d'adreçar-se per escrit a l'IQPIB, amb el mateix domicili que la Conselleria d'Educació i Universitats.

Tercer

Destinataris

Els destinataris són les persones amb experiència laboral sense acreditació o bé amb educació no formal, informal o altres relacionats amb els estàndards de competències professionals que compleixin els requisits establerts al punt quart d'aquestes bases.

Quart

Requisits per a la participació

1. Les persones que vulguin participar en el procediment han de complir els requisits següents:

  1.  Tenir la nacionalitat espanyola, haver obtingut el certificat de registre de ciutadania comunitària o la targeta de familiar de ciutadà de la Unió Europea, o ser titular d'una autorització de residència o de residència i treball a Espanya en vigor, en els termes establerts en la normativa espanyola d'estrangeria i immigració.
  2.  Tenir, en el moment de fer la inscripció, com a mínim:
  • 18 anys complerts, per als estàndards de competència de nivell 1.
  • 20 anys complerts, per als estàndards de competència de nivell 2 i 3.
  1.  Tenir experiència laboral, formació relacionada i/o haver desenvolupat labors de voluntariat amb les competències professionals que es volen acreditar:
  •  En cas d'experiència laboral i voluntariat s'ha de justificar, en els darrers quinze anys transcorreguts abans de la sol·licitud, el que figura a continuació:

i. Almenys 2 anys amb un mínim de 1.000 hores treballades per als estàndards de competència de nivell 1.

ii. Almenys 3 anys amb un mínim de 2.000 hores treballades per als estàndards de competència de nivell 2 i 3.

  • En cas de formació s'ha de justificar, en els darrers deu anys transcorreguts abans de la sol·licitud, el que figura a continuació:

i. Almenys 200 hores de formació per als estàndards de competència de nivell 1.

ii. Almenys 300 hores de formació per als estàndards de competència de nivell 2 i 3.

En els casos en què els mòduls formatius associats a l'estàndard o estàndards de competència que es pretén acreditar contemplin una durada inferior, s'han d'acreditar les hores establertes en aquests mòduls.

2. Les persones més grans de 25 anys que reuneixin els requisits d'experiència laboral o de formació i que no puguin justificar-los documentalment, segons el que s'estableix al punt sisè d'aquesta Resolució, poden sol·licitar la inscripció provisional en el procediment sempre que presentin alguna prova admesa en dret (declaració responsable) que justifiqui l'experiència laboral o aprenentatges no formals de formació. Per a aquests casos la Comissió Permanent de l'IQPIB ha de determinar si se'n permet la inscripció definitiva.

Cinquè

Fases del procediment i taxes

1. Segons el que disposa la normativa vigent, les fases del procediment són:

  1.  Assessorament.
  2.  Avaluació de la competència professional.
  3.  Acreditació i registre de la competència professional.

2. La inscripció a l'assessorament i a l'avaluació estan subjectes al pagament de taxes. Aquest pagament es pot fer per via telemàtica o de forma presencial en el moment de fer el tràmit en línia corresponent.

3. Les taxes que cal abonar són aquelles que estan aprovades en la Llei de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any vigent, les quals es poden consultar a la pàgina web de l'Agència Tributària de les Illes Balears (https://www.atib.es/TA/Modelos/Tasas046.aspx?idConselleria=3451).

4. Queden exempts del pagament de la taxa:

  1.  Les persones en situació legal de desocupació, sempre que presentin l'informe de període ininterromput inscrit en situació de desocupació del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB) o l'organisme equivalent de fora de les Illes Balears que acrediti que està inscrit com a demandant d'ocupació i la condició de desocupat. La data d'aquest document no pot ser anterior en més de quinze dies naturals a la data de formalització de la inscripció.
  2.  Les persones amb una discapacitat igual o superior al 33 % i els membres de la seva unitat familiar, sempre que presentin la targeta acreditativa del grau de discapacitat o un certificat expedit per la Direcció General d'Atenció a la Dependència.
  3.  Les persones en situació de dependència en grau II o III i els membres de la seva unitat familiar, sempre que presentin la documentació acreditativa corresponent.
  4.  Els membres de famílies nombroses, sempre que presentin el títol de família nombrosa en vigor.
  5.  Les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica especial, sempre que presentin el certificat corresponent.
  6.  Les famílies en situació de risc social, sempre que presentin la documentació acreditativa corresponent.
  7.  Les persones subjectes a mesures privatives de llibertat, sempre que presentin un certificat expedit pel centre penitenciari.
  8.  Els joves en acolliment familiar i els joves tutelats i extutelats en vies d'emancipació, sempre que presentin el certificat corresponent.
  9.  Les persones que hagin estat víctimes d'actes terroristes, i també el cònjuge i els fills, sempre que acreditin documentalment aquesta condició mitjançant la resolució administrativa corresponent. En el cas del cònjuge i els fills també s'ha de presentar el llibre de família.
  10.  Les víctimes de violència de gènere i també els fills que en depenen, sempre que acreditin documentalment aquesta condició mitjançant qualsevol dels documents prevists per la normativa vigent. En el cas dels fills dependents, també s'ha de presentar el llibre de família.
  11.  Els membres de les famílies monoparentals, sempre que presentin el títol de família monoparental o la targeta individual en vigor.

La documentació dels apartats b) i d) s'ha de comprovar d'ofici llevat que la persona interessada no n'autoritzi la comprovació.

Sisè

Inscripció al procediment i documentació requerida

1. Les persones interessades a participar en el procediment han d'emplenar la sol·licitud d'inscripció mitjançant el formulari establert a l'efecte que es troba disponible a la pàgina web http://iqpib.caib.es. La tramitació només es completa quan s'envia la sol·licitud. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua «sense validesa», ja que això indica que no s'han enviat.

2. Si la persona interessada ha participat a l'avaluació sense renunciar i la finalitza amb un resultat de no demostrat en un o més estàndards de competència, pot tornar a inscriure's al procediment transcorreguts sis mesos per tal de poder adquirir experiència professional i/o formació relacionada amb els estàndards de competència que vol acreditar. La documentació justificativa que s'ha d'aportar ha de tenir una data posterior a l'acta d'avaluació.

3. No es pot demanar l'acreditació dels estàndards de competència en els casos següents:

  1.  Si aquests s'han acreditat prèviament.
  2.  Si la persona interessada té mòduls formatius d'un certificat de professionalitat o mòduls professionals d'un cicle formatiu de Formació Professional LOE superats i són acreditables amb els estàndards de competència.
  3.  Si la persona candidata està desenvolupant tasques com a personal assessor o avaluador en un procediment d'acreditació de la mateixa qualificació professional.

4. Juntament amb la sol·licitud, s'ha de presentar la documentació acreditativa següent:

  1.  Fotocòpia del DNI o del NIE, sempre que la persona interessada no n'autoritzi la comprovació d'ofici, o un altre document justificatiu.
  2.  Documentació justificativa de complir amb els requisits establerts en el punt quart d'aquestes bases:
  • En cas de voler acreditar experiència laboral:

i. Per a persones assalariades:

Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Institut Social de la Marina o de la mutualitat a la qual estiguin afiliats en què constin l'empresa, la categoria laboral i el període de contractació (vida laboral).

Contractes de treball o certificat de l'empresa, en la qual s'hagi adquirit l'experiència laboral, en què constin la durada dels períodes de prestació del contracte, l'activitat exercida i l'interval de temps en què s'ha fet l'activitat.

ii. Per a persones autònomes o per compte propi:

Certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de l'Institut Social de la Marina dels períodes d'alta en la Seguretat Social en el règim especial corresponent.

Certificat d'alta l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE).

Declaració responsable amb indicació de l'activitat laboral exercida i amb un resum de les funcions que s'ha duit a terme.

iii. Per a persones voluntàries o becàries:

Certificat de l'organització, en la qual s'hagi prestat l'assistència, en què constin les activitats i les funcions exercides, l'any en què s'han exercit i el nombre total d'hores dedicades.

  •  En cas de voler acreditar formació:

Certificat de la formació en què han de constar el programa detallat dels continguts, les hores de la formació i el període en què es va dur a terme.

5. Tots els documents que no es presentin redactats en llengua catalana o castellana s'han d'acompanyar necessàriament de la traducció oficial corresponent.

6. La falsedat en les dades declarades o aportades comporta la pèrdua del dret a participar en el procediment, per la qual cosa les taxes abonades no seran retornades.

Setè

Presentació de la documentació

1. La documentació requerida s'ha de presentar preferentment en línia en el moment de realitzar el tràmit telemàtic.

2. En cas de no adjuntar la documentació, aquesta s'ha de presentar als llocs següents:

  1.  Mallorca: Registre de la Conselleria d'Educació i Universitats (c. del Ter, 16, planta baixa, 07009 Palma).
  2.  Menorca: Delegació Territorial d'Educació a Menorca (c. de Josep Maria Quadrado, 33, 07703 Maó).
  3.  Eivissa: Delegació Territorial d'Educació a Eivissa (v. Púnica, 23, 07800 Eivissa).
  4.  Formentera: Delegació Territorial d'Educació a Formentera (av. Porto-salè, 87, 07860 Sant Francesc).

3. D'acord amb l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els documents que les persones interessades adrecin als òrgans de les administracions públiques es poden presentar:

  1.  Al registre electrònic de l'administració o organisme al qual es dirigeixin, així com a la resta de registres electrònics de qualsevol dels subjectes a allò que es refereix l'article 2.1.
  2.  A les oficines de Correus, en la forma que s'estableixi per reglament.
  3.  A les representacions diplomàtiques o oficines consulars d'Espanya a l'estranger.
  4.  A les oficines d'assistència en matèria de registres.
  5.  En qualsevol altre lloc que estableixin les disposicions vigents.

Vuitè

Admissió al procediment

1. Les sol·licituds d'inscripció al procediment han de ser revisades per la Comissió Permanent de l'IQPIB. En cas que es faci un requeriment de documentació a la persona candidata, aquesta persona disposarà de 15 dies naturals per aportar-la i, si no la presenta, es considera que desisteix de participar en el procediment.

2. Totes les persones interessades que compleixen els requisits podran participar en el procediment.

3. La Comissió Permanent de l'IQPIB ha de comunicar a les persones que compleixen els requisits que poden participar en el procediment i que han de formalitzar la sol·licitud d'inscripció a la fase d'assessorament. De la mateixa manera, també ha de comunicar a les persones que no compleixen els requisits els motius pels quals no poden participar en el procediment.

Novè

Inscripció i desenvolupament de la fase d'assessorament

1. Les persones que compleixen els requisits rebran, al correu electrònic que han fet constar a la seva inscripció, un enllaç que han d'emplenar, en un termini no superior a tres mesos, amb el qual tramitaran la sol·licitud d'inscripció a la fase d'assessorament. La tramitació només es completarà quan aquesta sol·licitud sigui enviada. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua «sense validesa», ja que això indica que no s'han enviat.

2. Juntament amb aquesta sol·licitud, s'ha de presentar el justificant del pagament de la taxa d'inscripció i, si n'és el cas, documentació justificativa de tenir dret a l'exempció del pagament.

3. L'IQPIB ha d'assignar un assessor o assessora a cada participant, que l'ajudarà a autoavaluar la seva competència i completar el seu historial professional i formatiu relacionat amb els estàndards de competència dels quals hagi sol·licitat l'assessorament.

4. La fase d'assessorament s'ha de desenvolupar d'acord amb allò que disposa l'article 184 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol. L'assessorament és una fase obligatòria que pot desenvolupar-se de manera individual o col·lectiva, presencial o per mitjans telemàtics en funció de les necessitats de les persones candidates.

5. Un cop finalitzada la fase d'assessorament, les persones assessorades rebran, per mitjans telemàtics, l'informe d'assessorament no vinculant i podran continuar amb el procediment.

Desè

Inscripció i desenvolupament de la fase d'avaluació

1. Les persones que hagin estat assessorades rebran, al correu electrònic que han fet constar a la seva inscripció, un enllaç que han d'emplenar, en un termini no superior a tres mesos, amb el qual tramitaran la sol·licitud d'inscripció a la fase d'avaluació. La tramitació només es completarà quan aquesta sol·licitud sigui enviada. No es consideren vàlides les sol·licituds amb la marca d'aigua «sense validesa», ja que això indica que no s'han enviat.

2. Juntament amb aquesta sol·licitud, s'ha de presentar el justificant del pagament de la taxa d'inscripció o, si n'és el cas, la documentació justificativa de tenir dret a l'exempció del pagament.

3. L'IQPIB ha d'assignar un avaluador o avaluadora a cada participant per tal que avaluï la seva competència professional relacionada amb els estàndards de competència dels quals hagi sol·licitat l'avaluació.

4. La fase d'avaluació s'ha de desenvolupar d'acord amb el que disposa l'article 185 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol. L'avaluació és una fase que pot desenvolupar-se per mitjans telemàtics o presencials, amb l'objectiu d'analitzar i comprovar si la persona candidata compta amb la competència professional, amb els indicadors de qualitat requerida, i obtenir evidències complementàries del tipus entrevista, observació al lloc de treball, simulacions, o qualsevol altra forma pràctica de comprovació de la manera següent:

  1.  Com a primera intervenció s'ha de realitzar una entrevista professional, la qual es pot dur a terme de manera presencial o a través de mitjans telemàtics, en funció de les necessitats de la persona candidata.
  2.  Si les evidències són insuficients s'ha de realitzar una observació al lloc de treball. Aquesta actuació serà possible si la persona candidata està en actiu i desenvolupa funcions relacionades amb els estàndards de competència sol·licitats i si el seu lloc de treball es troba a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
  3.  Si les evidències encara són insuficients o l'observació no ha estat possible, s'ha de realitzar una simulació o qualsevol altra forma pràctica de comprovació, la qual s'ha de realitzar de manera presencial a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. Les persones avaluades han de rebre, per mitjans telemàtics, el resultat provisional de l'avaluació del seu avaluador o avaluadora. Els resultats de l'avaluació de cada estàndard de competència professional es registraran expressats en termes de demostrat o no demostrat. Si la persona avaluada no està d'acord amb el resultat provisional té dret a reclamar davant el seu avaluador o avaluadora en un termini de tres dies hàbils.

6. Un cop finalitzada la fase d'avaluació, les persones avaluades han de rebre, per mitjans telemàtics, l'acta d'avaluació. Si la persona avaluada no està d'acord amb el resultat definitiu pot presentar un recurs d'alçada contra l'acta d'avaluació davant el director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació.

Onzè

Fase d'acreditació i registre

1. El director de l'IQPIB ha d'expedir un certificat d'acreditació dels estàndards de competència avaluats positivament per a cada persona avaluada, expressats com a demostrats, d'acord amb el model previst en l'annex XVIII del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, el qual s'enviarà a la persona interessada per mitjans telemàtics.

2. A més, cada persona avaluada ha de rebre un informe d'orientació de les ofertes de formació professional i, en conseqüència, les titulacions o certificats que podria obtenir de manera total o parcial.

3. L'IQPIB ha de registrar les acreditacions en el Registre Estatal d'Acreditacions de Competències Professionals Adquirides per Experiència Laboral o vies no Formals i Informals.

4. L'expedient de tot el procediment, en el qual es recullen tots els registres i resultats produïts al llarg del procediment, serà custodiat per l'IQPIB.

Dotzè

Designació de les persones assessores i avaluadores

1. D'acord amb allò que preveu el Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, s'han de designar les persones assessores i avaluadores per dur a terme el procediment d'acreditació de competències adquirides a través de l'experiència laboral o altres vies no formals i informals.

2. Per poder exercir les funcions d'assessorament i avaluació les persones assessores i avaluadores han de:

  1.  Complir amb els requisits que s'estableixen a l'article 187 del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol.
  2.  Haver participat a l'activitat formativa actualitzada del procediment d'acreditació de competències.
  3.  Haver manifestat, mitjançant el formulari periòdic, la seva conformitat en la participació en el procediment d'acreditació de competències.

3. Les persones assessores i avaluadores hauran de seguir les instruccions per a l'assessorament i les instruccions per a l'avaluació que complementen aquesta Resolució.