Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SALUT
Núm. 795181
Resolució de la consellera de Salut per la qual es modifica la Resolució de la consellera de Salut i Consum per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per donar suport a projectes transformadors i d’impacte de recerca i innovació en salut per al període 2023-2026 (BOIB núm. 91, de 6 de juliol de 2023) per reajustar la distribució del pressupost per anualitats, així com la data màxima de justificació a aquesta nova distribució
Fets
Mitjançant la Resolució de la consellera de Salut i Consum de 23 de juny de 2023, amb identificador BNDS 705221, es va publicar la convocatòria de subvencions per donar suport a projectes transformadors i d'impacte de recerca i innovació en salut per al període 2023-2026 (BOIB núm. 91, de 6 de juliol de 2023). Al punt tretzè de les bases d'aquesta convocatòria s'estableix que la Direcció General de Recerca en Salut, Formació i Acreditació és l'òrgan competent per instruir els procediments de concessió de les ajudes.
Per tal de garantir que les ajudes de la convocatòria es concedeixen en règim de concurrència competitiva, i cercant sempre l'eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics, així com la qualitat de les propostes subvencionades, es va estipular a la convocatòria un procediment d'avaluació de les propostes presentades. D'acord amb les bases de la convocatòria, punt setzè, aquest procediment de s'ha de fer en dues fases: una primera fase d'avaluació externa i una segona fase d'avaluació interna.
En aquest sentit, el punt setzè 3 indica que per dur a terme la fase d'avaluació externa es pot designar com a entitat col·laboradora una entitat avaluadora de prestigi reconegut i de dret públic (AGAUR, AVAP, AQUIB, AEI o qualsevol altra de similar). Així doncs, la Conselleria de Salut ha demanat la col·laboració de l'Agència de Qualitat Universitària de les Illes Balears (d'ara endavant, AQUIB), ja que presenta els requisits, la capacitat i l'experiència per desenvolupar els treballs. Igualment, es va tenir en compte que és l'única entitat amb les característiques requerides ubicada a les Illes Balears (amb l'avantatge de treballar en ambdós idiomes oficials de les Illes Balears).
Respecte d'aquests treballs d'avaluació externa, l'òrgan instructor informa que existeix avui dia un retard en el procediment: per una banda, no ha estat possible signar el corresponent conveni de col·laboració, necessari per iniciar els treballs, fins al mes d'octubre (el nou president que signa el conveni va ser nomenat a la reunió del Consell de Direcció de l'AQUIB, el dia 26 de setembre).
Per altra banda, una vegada signat, el conveni de col·laboració estableix un termini màxim d'avaluació i entrega dels treballs de setze setmanes. Així doncs, l'avaluació es podria allargar fins al gener del 2024, i en el cas que l'entrega s'avançàs a finals del 2023, no hi hauria temps d'efectuar la fase d'avaluació interna, les propostes d'acceptació, el tràmit d'audiència, les resolucions de concessió definitives i els pagaments corresponents abans del tancament de l'exercici pressupostari del 2023.
Es presenta així un escenari en el qual hi ha una gran dificultat per completar la tramitació del procediment de concessió i la dels pagaments corresponents a l'exercici 2023, i en aquest sentit no es pot respectar la distribució pressupostària i el termini màxim de justificació especificats a la convocatòria (punts cinquè i vint-i-dosè).
Quant a la distribució total per anualitats i entre les partides, s'informa que s'han fet els ajusts mínims necessaris per tal d'adaptar les quantitats previstes i les previsions del nombre de projectes que es podrien presentar, per modalitat i tipus d'entitat, a la realitat del nombre de projectes ja presentats. Aquesta modificació facilitarà el pagament de les ajudes i possibilitarà el que es detalla en el punt cinquè, apartat 4, de les bases de la convocatòria (passar el romanent d'una modalitat a l'altra), ja que la forma de pagament d'ambdues modalitats i tipus d'entitat és diferent (mentre que a la modalitat 1 els pagaments a les entitats beneficiàries es fa en un 80 % per avançat i un 20 % a la justificació, a la modalitat 2 el pagament a les entitats privades és d'un 100 % a la justificació).
Per tot el que s'ha exposat, és necessari modificar la convocatòria per tal de reajustar la distribució de crèdit de les noves anualitats assignades, deixant sense pressupost l'anualitat 2023 en la qual no serà possible executar el pressupost, així com modificar la data màxima de justificació.
Fonaments de dret
1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. La Llei 14/2007, de 3 de juliol, de recerca biomèdica.
4. La Llei 14/2011, d'1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació, modificada per la Llei 17/2022, de 5 de setembre.
5. La Llei 7/2022, de 5 d'agost, de la ciència, la tecnologia i la innovació de les Illes Balears.
6. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
8. El Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per als esmentats fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.
9. El Reglament (UE) 2021/1058 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, relatiu al Fons Europeu de Desenvolupament Regional i al Fons de Cohesió.
10. L'Ordre HFP/1979/2016, de 29 de desembre, que estableix les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional per al període 2014-2020, i la modificació d'aquesta mitjançant l'Ordre HAC/114/2021, de 5 de febrer.
11. El Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, i eximeix determinades categories d'ajudes a la inversió per a les ajudes a projectes de recerca i desenvolupament (article 25).
12. La Comunicació de la Comissió sobre el Marc d'ajudes estatals de recerca i desenvolupament i innovació (2014/C 198/01), publicada en el Diari Oficial de la Unió Europea C 198, de 27 de juny de 2014.
13. La Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
14. L'Ordre de la consellera de Salut i Consum 36/2022, de 22 de desembre, per la qual s'estableixen les bases reguladores per concedir subvencions en matèria de recerca i innovació en salut (BOIB núm. 166, de 22 de desembre de 2022).
15. Els principis fonamentals que s'estableixen en la Declaració de Hèlsinki de l'Associació Mèdica Mundial (en la seva revisió actual), en el Conveni del Consell d'Europa relatiu als drets humans i a la biomedicina, en la Declaració Universal de la UNESCO sobre el genoma humà i els drets humans, així com els requisits que estableix la legislació espanyola en l'àmbit de la recerca biomèdica, la protecció de dades de caràcter personal i la bioètica.
16. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, modificat pels decrets 16/2023 i 17/2023, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, havent considerat la disponibilitat pressupostària per als exercicis 2023, 2024, 2025, 2026 i 2027, l'informe de la Direcció General de Pressuposts i la fiscalització prèvia limitada de la Intervenció de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
Resolució
Primer. Modificar la Resolució de la consellera de Salut i Consum de 23 de juny de 2023 per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions per donar suport a projectes transformadors i d'impacte de recerca i innovació en salut per al període 2023-2026 en els termes següents:
1.1. Es modifica l'apartat 1 del punt cinquè de l'annex I, «Finançament i quantia de la subvenció», que queda redactat de la forma següent:
1. L'aportació de la Direcció General de Recerca en Salut, Formació i Acreditació per donar suport als projectes ha de ser com a màxim d'1.800.000 euros i té caràcter quinquennal. La distribució màxima per anualitats ha de ser la següent:
Any 2023: 0 euros
Any 2024: 456.000 euros
- 250.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 44900 00 31111.
- 86.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 48000 00 31111.
- 120.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 44700 00 31111.
- 0,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 47000 00 31111.
Any 2025: 600.000 euros
- 320.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 44900 00 31111.
- 100.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 48000 00 31111.
- 150.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 44700 00 31111.
- 30.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 47000 00 31111.
Any 2026: 600.000 euros
- 320.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 44900 00 31111.
- 100.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 48000 00 31111.
- 150.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 44700 00 31111.
- 30.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 47000 00 31111.
Any 2027: 144.000 euros
- 64.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 44900 00 31111.
- 20.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 48000 00 31111.
- 30.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 44700 00 31111.
- 30.000,00 euros, amb càrrec a la partida 18501 541A01 47000 00 31111.
1.2 Es modifiquen els apartats 3 i 11 del punt vint-i-dosè de l'annex I, «Període d'inversió, seguiment i justificació de les ajudes», que, respectivament, queden redactats de la manera següent:
3. Les dates finalment assignades com a data d'inici i data de finalització han de ser les estipulades en la resolució de concessió de l'ajuda. Les dates de justificació de cada període, la distribució pressupostària anual i els imports mínims que s'han de justificar per a cada període s'han de comunicar igualment als interessats una vegada es concedeixi el projecte. La data de justificació final de l'ajuda no pot ser, en cap cas, posterior a l'1 de juny de 2027.
11. En la quarta i darrera justificació (per fer abans de l'1 de juny del 2027) s'ha de presentar l'informe final, que ha d'incloure la mateixa documentació detallada en l'apartat anterior (amb les particularitats de la memòria final), a més d'un compte justificatiu (imprès 8) per a cada projecte o subprojecte, amb les despeses realitzades durant tot el període d'execució i tota la documentació acreditativa prevista respecte d'això per a les memòries econòmiques anuals.
Segon. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Salut en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant això, en el cas que s'hagi interposat amb caràcter previ un recurs de reposició, no es podrà interposar el recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt expressament o se n'hagi produït la desestimació presumpta.
Palma, en la data de la signatura electrònica (18 de desembre de 2023)
La consellera de Salut Manuela García Romero