Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BINISSALEM

Núm. 795176
Aprovació definitiva ordenança fiscal reguladora de l'Impost de béns immobles (IBI)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Expedient núm. : 962/2023

Modificació ordenança reguladora de l'impost sobre Bens Immobles

Al no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic queda automàticament elevat a definitiu l'acord plenari provisional de l'Ajuntament de 16 d'octubre de 2023 (PLN/2023/12), sobre modificació de l'Ordenança Fiscal reguladora de l'impost sobre bens immobles (IBI) publicada al BOIB nº 143 de data 21 d'octubre del 2023.

El text íntegre de la qual es fa públic en compliment de l'article 103 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre municipal i de Règim Local de les Illes Balears.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES

Article 1. Fonament legal

L'Ajuntament de Binissalem, de conformitat amb l'article 15.2 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, fa ús de la facultat que li confereix la mateixa, en ordre a la fixació dels elements necessaris per a la determinació de les quotes tributàries de l'Impost sobre Béns Immobles, previst en l'article 59.1.a), d'aquesta Llei, l'exacció de la qual s'efectuarà amb subjecció al disposat en aquesta Ordenança Fiscal.

Article 2. Naturalesa

L'Impost sobre Béns Immobles és un tribut directe de caràcter real que grava el valor dels béns immobles en els termes establerts en l'article següent.

Article 3. Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de l'impost la titularitat dels següents drets sobre els béns immobles rústics i urbans i sobre els immobles de característiques especials:

a. D'una concessió administrativa sobre els propis immobles o sobre els serveis públics a què es trobin afectes.

b. D'un dret real de superfície.

c. D'un dret real d'usdefruit.

d. Del dret de propietat.

2. La realització del fet imposable que correspongui d'entre els definits en l'apartat anterior per l'ordre en ell establert determinarà la no subjecció de l'immoble a la resta de modalitats previstes.

3. A l'efecte d'aquest impost tindran la consideració de béns immobles rústics, de béns immobles urbans i de béns immobles de característiques especials els definits com a tals en les normes reguladores del Cadastre Immobiliari.

4. En cas que un mateix immoble es trobi localitzat en distints termes municipals s'entendrà, a l'efecte d'aquest impost, que pertany a cadascun d'ells per la superfície que ocupi en el respectiu terme municipal.

5. No estan subjectes a aquest impost:

a. Les carreteres, els camins, la resta de vies terrestres i els béns del domini públic marítimo-terrestre i hidràulic, sempre que siguin d'aprofitament públic i gratuït.

b. Els següents béns immobles propietat dels municipis en què estiguin enclavats:

  • Els de domini públic afectes a ús públic.
  • Els de domini públic afectes a un servei públic gestionat directament per l'Ajuntament, excepte quan es tracti d'immobles cedits a tercers mitjançant contraprestació.
  • Els béns patrimonials, exceptuats igualment els cedits a tercers mitjançant contraprestació.

Article 4. Subjectes passius

1. Són subjectes passius, a títol de contribuents, les persones naturals i jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 354 de la Llei General Tributària que ostenten la titularitat del dret que, en cada cas, sigui constitutiu del fet imposable d'aquest impost.

El disposat a l'apartat anterior serà d'aplicació sense perjudici de la facultat del subjecte passiu de repercutir la càrrega tributària suportada conforme a les normes de dret comú.

2. En el supòsit de concurrència de diversos concessionaris sobre un mateix immoble de característiques especials, serà substitut del contribuent qui hagi de satisfer el major cànon.

El substitut del contribuent a què es refereix el paràgraf anterior, podrà repercutir sobre la resta de concessionaris la part de la quota líquida que li correspongui en proporció als cànons que hagin de satisfer cadascun d'ells.

3. L'Ajuntament repercutirà la totalitat de la quota líquida de l'Impost en aquells que no reunint la condició de subjectes passius del mateix, facin ús mitjançant contraprestació dels seus béns demanials o patrimonials.

Article 5. Exempcions

Estaran exemptes els següents immobles:

a. Els que siguin propietat de l'Estat, de les Comunitats Autònomes o de les entitats locals que estiguin directament afectes a la seguretat ciutadana i als serveis educatius penitenciaris, així com els de l'Estat afectes a la Defensa Nacional.

b. Els béns comunals i les muntanyes veïnals en mà comú.

c. Els de l'Església Catòlica i els de les associacions confessionals no catòliques legalment reconegudes, en els termes establerts en els respectius acords de cooperació subscrits en virtut d'allò disposat en l'article 16 de la Constitució.

A l'Església Catòlica i a les esglésies, confessions i comunitats religioses que tinguin subscrits acords de cooperació amb l'Estat espanyol se'ls aplicarà aquesta exempció directament per l'Ajuntament.

d. Els de la Creu Roja Espanyola.

e. Els immobles als quals els sigui d'aplicació l'exempció en virtut de convenis internacionals en vigor i, a condició de reciprocitat, els dels Governs estrangers destinats a la seva representació diplomàtica, consular, o als seus organismes oficials.

f. La superfície de les muntanyes poblades amb espècies de creixement lent reglamentàriament determinades, el principal aprofitament de les quals sigui la fusta o el suro, sempre que la densitat de l'arbrat sigui la pròpia o normal de l'espècie de la qual es tracti.

g. Els terrenys ocupats per les línies de ferrocarrils i els edificis enclavats en els mateixos terrenys, que estiguin dedicats a estacions, magatzems o a qualsevol altre servei indispensable per a l'explotació de les línies esmentades. No estan exempts, per consegüent, els establiments d'Hosteleria, espectacles, comercials i d'esbarjo, les cases destinades a vivendes dels empleats, les oficines de la direcció ni les instal·lacions fabrils.

h. Els béns urbans la quota líquida dels quals resulti inferior a 5,00 euros i els béns rústics la quota líquida dels quals o quota agrupada, segons l'article 77.2 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, resulti inferior a 5,00 euros.

Així mateix, prèvia sol·licitud, estaran exempts:

a. Els béns immobles que es destinin a l'ensenyament per centres docents acollits, total o parcialment, al règim de concert educatiu, quant a la superfície afectada a l'ensenyament concertat. La present exempció es concedirà en els termes establerts al RD 2187/1995, de 28 de desembre, tal i com recull en les seves condicions materials i formals la circular 05.03.04/2008/p, de 2 d'abril, emesa per la Direcció General de Cadastre.

b. Els declarats expressa i de forma individual monument o jardí històric d'interès cultural, mitjançant Reial Decret en la forma establerta per l'art. 9 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, i inscrits en el Registre General a què es refereix l'art. 12 com a integrants del Patrimoni Històric Artístic Espanyol, així com els compresos en les disposicions addicionals primera, segona i cinquena de la Llei dita.

Aquesta exempció no arribarà a qualssevol classes de béns urbans ubicats dins del perímetre delimitatiu de les zones arqueològiques i llocs o conjunts històrics, globalment integrats en ells, sinó, exclusivament, a aquells que reuneixen les següents condicions:

a) En zones arqueològiques, els inclosos com a objecte de especial protecció en l'instrument de planejament urbanístic a què es refereix l'art. 20 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol.

b) En llocs o conjunts històrics, els que comptin amb una antiguitat igual o superior a cinquanta anys i estiguin inclosos en el catàleg previst al Reial Decret 2159/1978, de 23 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de Planejament per al desenvolupament i aplicació de la Llei sobre el Règim del Sòl i Ordenació Urbana, com a objecte de protecció integral en els termes previstos a l'art. 21 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol.

c) La superfície de les muntanyes on es realitzin repoblacions forestals o regeneració de masses arbrades subjectes a projectes d'ordenació o plans tècnics aprovats per l'Administració forestal. Aquesta exempció tindrà una durada de quinze anys, comptats a partir del període impositiu següent a aquell en què es realitzi la seva sol·licitud.

d) Els béns immobles dels quals siguin titulars en els termes previstos en la normativa reguladora de les Hisendes Locals, les entitats sense finalitats lucratives a aquelles que esmenta la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de Règim Fiscal de les Entitats sense Finalitats Lucratives i dels Incentius Fiscals al Mecenatge, conforme a allò establert al Reial Decret 1270/2003, de 10 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament per a l'aplicació del precitat règim fiscal, excepte els afectes a explotacions econòmiques no exemptes de l'Impost sobre Societats.

L'aplicació de l'exempció dita estarà condicionada a què les entitats sense finalitats lucratives comuniquin a l'Ajuntament l'exercici de l'opció pel règim fiscal especial i al compliment dels requisits i supòsits de fet relatius al mateix, que hauran de ser provats per cada entitat sol·licitant.

La documentació que s'haurà a cada sol·licitud serà la següent:

  • Còpia del NIF de l'entitat sol·licitant.
  • Còpia de l'escriptura de representació o document acreditatiu de la mateixa per a qui efectua la sol·licitud.
  • Còpia dels estatuts socials, adaptats a les prescripcions contingudes a l'apartat 6 de l'art. 3 de la Llei 49/2002 relatives a la destinació del patrimoni en cas de dissolució.
  • Certificació emesa pel Protectorat del qual la Fundació depengui o per l'entitat a la qual tingui l'obligació de rendir comptes, que l'entitat sol·licitant compleix els requisits exigits per la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, a les entitats sense finalitats lucratives i que es troben enumerats a l'article 3 de la mateixa, entre ells es troba la gratuïtat dels càrrecs de patró, representant estatutari o membre de l'òrgan de govern. En el certificat esmentat ha d'assenyalar-se, a més, que els immobles per als quals se sol·licita l'exempció no es troben afectes a explotacions econòmiques no exemptes de l'Impost sobre Societats, i que les activitats desenvolupades en ells no són alienes al seu objecte o finalitat estatutària.
  • Còpia de la declaració censal presentada davant l'Agència Estatal de l'Administració Tributària en la qual es comuniqui l'opció pel règim fiscal especial establert a la Llei 49/2002 o bé certificat emès per la pròpia Agència Estatal d'Administració Tributària indicant des de quina data l'entitat sol·licitant està acollida a l'esmentat règim. Les entitats que no estiguin obligades a presentar la declaració censal per estar incloses en la disposició addicional novena, apartat 1, de la Llei 49/2002, podran presentar certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditatiu d'aquest extrem.
  • Documentació que acrediti que l'entitat sol·licitant pot ser considerada entitat sense finalitats lucratives a l'efecte de la Llei 49/2002, segons allò establert a l'art. 2 de la mateixa, mitjançant certificació de la seva inscripció en el registre administratiu corresponent i on es descriguin la naturalesa i finalitats de l'entitat dita. En concret, les entitats religioses han d'aportar certificat literal d'inscripció en el Registre d'Entitats Religioses del Ministeri de Justícia, i les associacions declarades d'interès públic han de lliurar la còpia de la notificació de l'acord del Consell de Ministres o, si escau, de l'Ordre del Ministeri de Justícia o Interior mitjançant la qual s'atorgui la qualificació d' "utilitat pública". De trobar-se en tràmit qualsevol d'aquests documents, s'haurà d'aportar còpia de la sol·licitud.
  • Identificació de les finques que són objecte de l'expedient en curs, amb còpia d'escriptura de propietat o, en el seu defecte, documentació acreditativa de la titularitat dominical.

Per a les entitats que no estiguin obligades a comunicar l'opció pel règim fiscal especial s'aplicarà l'exempció directament per l'Administració, una vegada sol·licitada degudament davant aquest Ajuntament acreditant-se la inscripció de l'entitat en el registre administratiu corresponent, la seva inclusió en l'apartat 1 de la disposició addicional novena de la Llei i, per últim, indicant els immobles per als quals se sol·licita l'exempció dita i l'ús o destinació dels mateixos.

Conforme al que disposa l'article 1 del Reglament per a l'aplicació del règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives aprovat per RD 1270/2003, l'exempció s'aplicarà al període impositiu que finalitzi amb posterioritat a la data de presentació de la declaració censal en què es contingui l'opció i als successius. En aquest sentit, durant la vigència de l'exempció els immobles hauran de continuar no afectes a explotacions econòmiques no exemptes de l'Impost sobre Societats.

A més, aquesta vinculació de forma indefinida al règim fiscal estarà condicionada, per a cada període, al compliment dels requisits previstos a l'article 3 de la Llei 49/2002 i en tant que l'entitat no renunciï al règim. En aquest cas, una vegada presentada la renúncia a l'Agència Estatal d'Administració Tributària, haurà de comunicar la renúncia dita a aquest Ajuntament conforme a l'art. 2.4 de l'esmentat Reglament i produirà efectes a partir del període impositiu que s'iniciï amb posterioritat a la presentació de l'esmentat model.

El Dret a l'exempció s'aplicarà sense perjudici que pugui ser objecte de verificació en qualsevol moment per part de l'Administració municipal, mitjançant l'exercici de les potestats de comprovació i inspecció que ostenta, requerint la documentació que sigui necessària. En aquest sentit, l'incompliment dels requisits assenyalats anteriorment determinarà per a l'entitat sol·licitant l'obligació d'ingressar la totalitat de les quotes corresponents a l'exercici en què es produeixi, juntament amb els interessos de demora que es produeixin i sense perjudici de les sancions previstes a la Llei 58/2003, General Tributària, per al cas d'infraccions greus si es gaudís indegudament de beneficis fiscals.

Article 6. Afecció dels béns al pagament de l'Impost i supòsits especials de responsabilitat

1. En els supòsits de canvi, per qualsevol causa, en la titularitat dels drets que constitueixen el fet imposable d'aquest impost, els béns immobles objecte dels drets esmentats quedaran afectes al pagament de la totalitat de la quota tributària. A aquests efectes, els notaris sol·licitaran informació i advertiran als compareixents sobre els deutes pendents per l'Impost sobre Béns Immobles associats a l'immoble que es transmet.

2. Responen solidàriament de la quota d'aquest impost, i en proporció a les seves respectives participacions, els copartíceps o cotitulars de les entitats a què es refereix l'article 35 de la Llei General Tributària, si figuren inscrits com a tals al Cadastre Immobiliari. De no figurar inscrits, la responsabilitat s'exigirà per parts iguals.

Article 7. Base imposable

1. La base imposable d'aquest impost està constituïda pel valor cadastral dels béns immobles, que es determinarà, notificarà i serà susceptible d'impugnació conforme a allò disposat en les normes reguladores del Cadastre Immobiliari.

2. Els valors cadastrals podran ser objecte de revisió, modificació o actualització en els casos i forma que la Llei preveu.

Article 8. Base liquidable

1. La base liquidable d'aquest impost és el resultat de practicar en la base imposable les reduccions que legalment estiguin establertes; i en particular la reducció a què es refereix l'article 9 de la present Ordenança Fiscal.

2. La base liquidable es notificarà conjuntament amb la base imposable en els procediments de valoració col·lectiva. Aquesta notificació inclourà la motivació de la reducció aplicada mitjançant la indicació del valor base que correspongui a l'immoble així com dels imports de la reducció dita i de la base liquidable del primer any de vigència del nou valor cadastral.

3. El valor base serà la base liquidable de l'exercici immediat anterior a l'entrada en vigor del nou valor cadastral, excepte les circumstàncies assenyalades a l'article 69 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, en la seva redacció donada per la Llei 16/2013, de 29 d'octubre, per la qual s'estableixen determinades mesures en matèria de fiscalitat mediambiental i s'adopten altres mesures tributàries i financeres.

4. En els procediments de valoració col·lectiva la determinació de la base liquidable serà competència de la Direcció General del Cadastre i s'hi pot recórrer davant els Tribunals Econòmic Administratius de l'Estat.

Article 9. Reduccions en la base

1. La reducció en la base imposable serà aplicable a aquells béns immobles urbans i rústics que es trobin en algunes d'aquestes dues situacions:

a. Immobles el valor cadastral dels quals s'incrementi, com a conseqüència de procediments de valoració col·lectiva de caràcter general en virtut de:

1. L'aplicació de la primera ponència total de valors aprovada amb posterioritat a l'1 de gener de 1997.

2. L'aplicació de successives ponències totals de valors que s'aprovin una vegada transcorregut el període de reducció establert a l'article 68 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, en la seva redacció donada per la Llei 16/2013, de 29 d'octubre, per la qual s'estableixen determinades mesures en matèria de fiscalitat mediambiental i s'adopten altres mesures tributàries i financeres.

b. Quan s'hagi aprovat una Ponència de valors que hagi donat lloc a l'aplicació prevista en aquest apartat 1 i el valor cadastral del qual s'alteri, abans de finalitzar el termini de reducció, per:

1r. Procediments de valoració col·lectiva de caràcter general.

2n. Procediments de valoració col·lectiva de caràcter parcial.

3r. Procediments simplificats de valoració col·lectiva.

4t. Procediments d'inscripció mitjançant declaracions, comunicacions, sol·licituds, esmena de discrepàncies i inspecció cadastral.

2. La reducció s'aplicarà d'ofici sense necessitat de sol·licitud prèvia pels subjectes passius de l'impost.

3. La reducció no s'aplicarà respecte de l'increment de la base imposable dels immobles que resulti de l'actualització dels seus valors cadastrals per aplicació dels coeficients establerts a les Lleis de Pressuposts Generals de l'Estat.

4. En cap cas serà aplicable aquesta reducció als béns immobles classificats com de característiques especials.

Article 10. Quota tributària, tipus de gravamen i recàrrec

1. La quota íntegra d'aquest impost serà el resultat d'aplicar a la base liquidable el tipus de gravamen a què es refereix l'apartat 3 d'aquest article. La quota líquida s'obtindrà minorant la quota íntegra en l'import de les bonificacions previstes legalment.

2. L'Ajuntament de Binissalem, fent ús de les facultats que l'art. 72 que la Llei li confereix, estableix els següents tipus impositius a aplicar al municipi:

a. Tipus de gravamen a aplicar a béns urbans: 0,54%

b. Tipus de gravamen a aplicar per béns rústics: 0,63%

c. Tipus de gravamen a aplicar per béns immobles de característiques especials: 0,60 %

d. Al 10% dels béns que tinguin major valor cadastral d'entre els que, segons la normativa cadastral, estiguin classificats com a industrial (I), d'espectacles (T) i oficines (O), i que tinguin un valor cadastral superior als 100.000 € se'ls hi aplicarà el tipus de gravamen del 0,93%.

e. Al 10% dels béns que tinguin major valor cadastral d'entre els que, segons la normativa cadastral, estiguin classificats com a magatzems (A), i comerços (C) i que tinguin un valor cadastral superior als 15.000 € se'ls hi aplicarà el tipus de gravamen del 0,93%. No es consideraran magatzems a aquests efectes les cotxeries i magatzems particulars.

Article 11. Bonificacions

1. Tindran dret a una bonificació del 50% en la quota íntegra de l'impost, sempre que així se sol·liciti pels interessats abans de l'inici de les obres, els immobles que constitueixin l'objecte de l'activitat de les empreses d'urbanització, construcció i promoció immobiliària tant d'obra nova com de rehabilitació equiparable a aquesta, i no figurin entre els béns del seu immobilitzat.

El termini d'aplicació d'aquesta bonificació comprendrà des del període impositiu següent a aquell que s'iniciïn les obres fins al posterior a l'acabament de les mateixes, sempre que durant aquest temps es realitzin obres d'urbanització o construcció efectiva, i sense que, en cap cas, pugui excedir de tres períodes impositius.

2. Tindran dret a una bonificació del 50 per 100 en la quota íntegra de l'Impost, durant els tres períodes impositius següents al de l'atorgament de la qualificació definitiva, els habitatges de protecció oficial i els que resultin equiparables a aquestes conforme a la normativa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta bonificació es concedirà a petició de l'interessat, la qual podrà efectuar-se en qualsevol moment anterior a l'acabament dels tres períodes impositius de durada de la mateixa i assortirà efectes, si escau, des del període impositiu següent a aquell que se sol·liciti.

Així mateix els citats habitatges tindran dret a una bonificació addicional del 50 per 100 en la quota íntegra de l'Impost, durant els tres períodes impositius següents una vegada transcorregut el termini previst en el paràgraf anterior.

3. Tindran dret a una bonificació de la quota a pagar els subjectes passius que ostentin la condició de família nombrosa de conformitat amb els requisits regulats en la Llei 40/2003, de 18 de novembre (BOE 277/2003), de protecció a les famílies nombroses, en els següents termes:

  • Famílies nombroses categoria especial bonificació del 90%.
  • Famílies amb ingressos inferiors a 25.000,00 €, tindran dret a una bonificació del 80 % de la quota
  • Famílies amb ingressos superior a 25.000,00 € i inferiors a 35.000,00 €, tindran dret a una bonificació del 50 % de la quota

Aquesta bonificació només afectarà als immobles que constitueixin el domicili familiar. Cas de que hi haguí més d'un titular al títol de família, només afectarà a un immoble que constitueixi el domicili familiar habitual.

S'atorgarà anualment a petició de l'interessat, que l'haurà de sol·licitar abans del 31 de març de l'exercici per al qual se sol·licita i tindrà efectes tributaris el mateix exercici en que es formuli la petició.

Aquesta bonificació es farà efectiva per compensació prèvia aportació de la següent documentació:

  • Escrit de sol·licitud on s'identifiqui l'immoble, i còpia del darrer rebut de l'impost sobre béns immobles.
  • Fotocòpia del títol de família nombrosa emès pel CIM, vigent a l'1 de gener de l'exercici pel qual es demana la bonificació.
  • Certificat d'empadronament de tots els membres de la unitat familiar.
  • Declaració de que la quota tributària a bonificar correspon a l'immoble que constitueix la residència habitual de la família.

S'entén com habitatge habitual l'immoble d'ús residencial on estiguin empadronats tots els membres que figuren al títol de família nombrosa i visquin al citat domicili.

N'estan exceptuats els supòsits de nul·litat, separació o divorci, en què només cal que estigui inclòs en el títol de família nombrosa el cònjuge que per declaració judicial ferma tingui atribuït l'ús de l'habitatge familiar.

Còpia de la declaració de renda de tots els membres que integrin la unitat familiar, o documentació acreditativa de la no obligació de presentar-la.

Acreditar la titularitat del ple domini del referit habitatge amb ús residencial. No podran ésser persones titulars, en tot el territori Estatal, del ple domini d'altres habitatges amb ús residencial, de locals amb ús comercial o d'altres usos amb un percentatge superior al 33,33 %, a excepció de locals amb ús d' aparcament o traster.

No obstant l'anterior, i per al cas d'aquelles famílies nombroses arrendatàries, obligades al pagament de la quota de l'Impost de béns immobles, en virtut del seu contracte de lloguer, es podrà obtenir l'anterior bonificació sempre que reuneixin els esmentats requisits i aportin còpia del contracte de lloguer on consti dita obligació.

Qualsevol altre document requerit per l'Administració Municipal a efectes de comprovar el compliment dels requisits prevists per la concessió de la bonificació.

S'establirà la renda familiar d'acord amb els membres computables que hagin presentat declaració d'IRPF. Són membres computables dins l'àmbit familiar: progenitors i fills menors de 25 anys que conviuen en el domicili familiar i que contribueixin econòmicament a la unitat familiar.

Per a la sol·licitud de la bonificació no es pot tenir cap deute tributari en període executiu.

Les bonificacions aplicables, ja siguin potestatives o obligatòries no seran d'aplicació simultània.

4. Tindran dret a una bonificació del 25 % en la quota íntegra de l'impost els habitatges en els quals s'hagin instal·lat sistemes per a l'aprofitament tèrmic o elèctric de l'energia provinent del sol, conforme a l'establert en l'article 74.5 del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març. En concret, l'aplicació d'aquesta bonificació estarà condicionada al fet que les instal·lacions per a producció de calor incloguin col·lectors que disposin de la corresponent homologació per l'Administració competent.

Per tenir dret a aquesta bonificació serà necessari que la instal·lació hagi estat realitzada amb caràcter voluntari i no respongui a obligacions derivades de la normativa vigent específica en la matèria aplicable en la data d'instal·lació.

Aquesta bonificació tindrà una durada màxima de tres anys, a aplicar des del període impositiu següent al de la data d'instal·lació.

La bonificació, que tindrà caràcter rogat, haurà de sol·licitar-se abans de 31 de març de cada any per a la seva aplicació al mateix exercici i els següents que restessin fins a completar el termini màxim esmentat a l'apartat anterior, i s'aplicarà sempre que es reuneixin les condicions establertes i s'acrediti davant l'Ajuntament de Binissalem el compliment dels requisits exigits per a la seva concessió. La quantitat total bonificada per a cadascun dels anys en què s'apliqui aquest benefici no podrà superar el 33 per 100 del cost total de la instal·lació.

En el cas d'immobles amb ús residencial subjectes al règim de propietat horitzontal, en els quals s'hagi instal·lat el sistema d'aprofitament energètic per a benefici de tots els membres de la comunitat de propietaris, l'import anual a bonificar, si escau, no podrà superar el 33 per 100 del cost de la instal·lació, repercutible a cada propietari en funció de la seva quota de participació en la comunitat. En aquest cas, només es podran beneficiar els habitatges i locals vinculats a la instal·lació, per la qual cosa, hauran d'aportar la relació de propietaris partícips de la instal·lació.

A la sol·licitud, degudament emplenada, haurà d'acompanyar-se la següent documentació:

a) La que acrediti la correcta identificació dels immobles/habitatges respecte dels quals se sol·licita el benefici fiscal (còpia del rebut de l'Impost sobre Béns Immobles). Únicament s'haurà d'aportar còpia del títol de propietat en el cas que els rebuts de l'impost no figurin a nom del titular de l'immoble.

b) Factura detallada de la instal·lació on consti expressament el model i tipus del sistema d'energia solar i la data i lloc de muntatge del mateix. A més, per concretar les característiques tècniques del sistema que s'ha instal·lat (nº de panells o captadors solars, àrea d'obertura, ...), s'haurà d'aportar còpia de la corresponent resolució de l'organisme competent per la qual se certifiqui aquest sistema d'energia.

c) Documentació acreditativa que la instal·lació dels sistemes d'aprofitament de l'energia solar no ha estat obligatòria a tenor de la normativa específica en la matèria aplicable en la data d'instal·lació.

d) Per als immobles amb ús residencial subjectes al règim de propietat horitzontal, la sol·licitud de bonificació es presentarà per part de la representació de la comunitat de propietaris i tota la documentació i altres dades a aportar es referiran a la instal·lació comunitària; sent aplicable si escau, i amb les limitacions especificades als apartats anteriors, per a cadascun d'aquests immobles.

Aquesta sol·licitud haurà d'anar acompanyada d'una relació de tots els immobles pels quals se sol·licita la bonificació, amb la identificació dels seus respectius propietaris. En el cas de no coincidir algun d'ells amb els titulars dels rebuts de l'impost, per poder accedir a aquesta bonificació, aquests propietaris estaran obligats a presentar l'oportuna sol·licitud de canvi de titularitat juntament amb la documentació corresponent.

La sol·licitud d'aquesta bonificació s'haurà de realitzar dins els dos mesos següents a la finalització de la instal·lació.

Aquesta bonificació en cap cas, s'aplicarà als immobles afectats pel Real Decret 314/2006, de 17 de març, d'aprovació del codi tècnic de l'edificació. (Publicat en el BOE del 28.03.2006).

Totes les bonificacions previstes, que tenen caràcter rogat, s'han de sol·licitar abans del 31 de març, en cas contrari no s'aplicarà al rebut.

Article 12. Període impositiu i meritació

1. L'impost es meritarà el primer dia del període impositiu.

2. El període impositiu coincideix amb l'any natural.

3. Les variacions d'ordre físic, econòmic o jurídic, incloent les modificacions de la titularitat dels béns immobles, tindran efectivitat en el període impositiu següent a aquell en què es produeixin les variacions esmentades.

Article 13. Obligacions formals

1. Les alteracions relatives als béns immobles susceptibles d'inscripció cadastral que tinguin transcendència a l'efecte d'aquest impost determinaran l'obligació dels subjectes passius de formalitzar les declaracions conduents a la seva inscripció en el Cadastre Immobiliari, conforme a allò establert en les seves normes reguladores.

2. Sense perjudici de la facultat de la Direcció General del Cadastre de requerir a l'interessat la documentació que en cada cas resulti pertinent, a aquest municipi, i en el marc del procediment de comunicació previst en les normes reguladores del Cadastre Immobiliari, les declaracions a les quals fa referència l'apartat anterior s'entendran realitzades quan les circumstàncies o alteracions a què es refereixen constin en la corresponent llicència o autorització municipal, supòsit en el qual el subjecte passiu quedarà exempt de l'obligació de declarar abans esmentada.

3. L'Ajuntament exigirà l'acreditació de la presentació de la declaració cadastral de nova construcció per a la tramitació del procediment de concessió de la llicència que autoritzi la primera ocupació dels immobles.

4. De conformitat amb el que disposa l'article 76.3 del TR-LHL, modificat per l'article 11.1 de la Llei 36/2006, de 29 de novembre, de mesures per a la prevenció del frau fiscal, els titulars del béns immobles de naturalesa rústica hauran d'acreditar la presentació de la “ declaració cadastral de nova construcció” per a la tramitació del procediment de concessió del certificat municipal final d'obra o de la concessió de la llicència que autoritzi la primera ocupació dels immobles.

Article 14. Gestió de l'Impost i revisió

1. La gestió, liquidació, recaptació i inspecció de l'Impost es durà a terme per l'Òrgan de l'Administració que resulti competent, bé en virtut de competència pròpia, bé en virtut de conveni o acord de delegació de competències.

L'Ajuntament podrà agrupar en un únic document de cobrament totes les quotes d'aquest impost relatives a un mateix subjecte passiu quan es tracti de béns rústics situats al terme municipal de Binissalem.

2. La gestió, liquidació, recaptació i inspecció de l'Impost es durà a terme conforme a allò preceptuat en el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals; en les normes reguladores del Cadastre Immobiliari; i en la resta de disposicions que resultin d'aplicació.

3. Els actes de gestió i inspecció cadastral de l'Impost seran revisables en els termes i segons als procediments assenyalats a la Llei d'Hisendes Locals, i en la del Cadastre Immobiliari.

4. Contra els actes d'aplicació i efectivitat del tribut regulat per la present ordenança podran els interessats interposar, amb caràcter potestatiu, el recurs de reposició previst a l'article 14 del Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals, en el termini d'un mes comptat des del dia següent al de la notificació expressa de l'acte la revisió del qual se sol·licita o al de la finalització del període d'exposició pública del corresponent padró, que tindrà lloc mitjançant anunci al Butlletí Oficial de la Província per període de 15 dies, o reclamació econòmic administrativa davant el Tribunal Econòmic Administratiu Municipal en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la notificació de l'acte impugnat o des del dia següent a aquell en què es produeixin els efectes del silenci administratiu.

En el supòsit de deutes de venciment periòdic i notificació col·lectiva el termini per a la interposició de la reclamació econòmic administrativa es computarà a partir del dia següent al de la finalització del període voluntari.

El termini d'ingrés en període voluntari queda establert en almenys dos mesos, i s'ha de comunicar el termini mitjançant Anunci de Cobrament en la forma determinada a l'article 24 del Reglament General de Recaptació.

DISPOSICIÓ DEROGATORIA

La present Ordenança deroga l'ordenança aprovada en sessió plenària de 7 de novembre de 2016 (BOIB nº 143 de 12 de novembre de 2016) per a l'exercici del 2017.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança fiscal entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i s'aplicarà a partir de 01 de gener de 2024. El seu període de vigència es mantindrà fins que s'esdevingui la seva modificació o derogació expresses.

 

Binissalem, a la data de la signatura electrònica (13 de desembre de 2023)

El batle Juan Victor Martí Vallés