Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS
Núm. 794092
Acord d’acció concertada entre la Conselleria de Famílies i Afers Socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Fundació Es Garrover per a la prestació d’habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental, a Inca, per als anys 2023-2027
Parts
Catalina Cirer Adrover, consellera de Famílies i Afers Socials del Govern de les Illes Balears en virtut del Decret 9/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 94, de 10 de juliol), en representació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb NIF S0711001H, en l'exercici de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril).
Pere Quetglas Martorell, amb DNI ****232**, gerent de la Fundació Es Garrover, en representació d'aquesta entitat, amb seu social al carrer Quarter, 44 d'Inca , i amb NIF G57356057.
Antecedents
1. L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social; les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials, i les polítiques d'atenció a les persones dependents.
2. En el desenvolupament de la seva actuació com a entitat prestadora de serveis socials, l'entitat Fundació Es Garrover presta el servei d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental.
3. A l'empara de la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials de 26 d'octubre de 2023 per la qual es convoca l'acció concertada de la prestació d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental, a Inca, per als anys 2023-2027 (BOIB núm. 147, de 28 d'octubre), s'ha instruït l'expedient administratiu corresponent i s'ha acreditat que l'entitat Fundació Es Garrover és titular del servei anomenat «Servei d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental», el qual compleix els requisits per subscriure aquest concert.
4. El concert s'imputa a la partida econòmica 17301.313B01.26104.00 (o l'equivalent que la substitueixi) dels Pressuposts de la Comunitat Autònoma per als anys 2024, 2025, 2026 i 2027.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Acord d'acció concertada, d'acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte
L'objecte d'aquest Acord és la concertació d'un nombre màxim de 10 places de la prestació d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental, per als anys 2023-2027 a Inca amb l'entitat Fundació Es Garrover, durant els mesos de vigència del concert.
2. Quantia i partida pressupostària
1. El preu màxim d'una plaça concertada de la prestació d'habitatge supervisat és de 76,41 euros per plaça/dia per a 2023 i de 78,09 euros per plaça/dia per a 2024 i següents.
Aquests preus poden ser objecte de revisió, d'acord amb el que disposa l'article 24 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
2. L'import màxim del concert és de 1.140.374,10 € (exempt de l'IVA) amb càrrec a les següents partides i anualitats:
• 2024: 285.288,60 €, corresponents als mesos de desembre de 2023 a novembre de 2024, calculant un màxim de 31 dies a preu 2023 i un màxim de 335 dies a preu de 2024, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o equivalent que la substitueixi), dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2024.
• 2025: 285.028,50 €, corresponents als mesos de desembre de 2024 a novembre de 2025, per a un màxim de 365 dies, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o equivalent que la substitueixi), dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2025.
• 2026: 285.028,50 €, corresponents als mesos de desembre de 2025 a novembre de 2026, per a un màxim de 365 dies, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o equivalent que la substitueixi), dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2026.
• 2027: 285.028,50 €, corresponents als mesos de desembre de 2026 a novembre de 2027, per a un màxim de 365 dies, amb càrrec a la partida 17301.313B01.26104.00 (o equivalent que la substitueixi), dels pressuposts de la comunitat autònoma per a l'any 2027.
3. Si durant la vigència d'aquest Acord les necessitats reals de places són superiors a les estimades inicialment i, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària, es podrà ampliar el concert, mitjançant un ajust comptable, sense necessitat de modificar l'Acord d'acció concertada.
3. Persones usuàries del servei
1. Poden ser persones usuàries de les places concertades de la prestació d'habitatge supervisat les persones d'ambdós sexes, d'entre 18 i 65 anys i més grans d'aquesta edat que no tenguin reconegut cap servei de dependència, amb una discapacitat associada a un diagnòstic de salut mental i necessitat de suport extens i un grau de discapacitat igual o superior al 33 %.
2. No poden ser persones usuàries d'aquestes places concertades les persones que pateixin malalties en fase terminal o qualsevol altra malaltia que requereixi atenció permanent en un centre hospitalari o assistència sanitària especialitzada continuada.
3. En tot cas, correspon a la Conselleria de Famílies i Afers Socials determinar la concurrència d'aquestes circumstàncies i d'altres que puguin ser motiu d'exclusió, i interpretar-les o modificar-les.
4. Designació de les persones usuàries
1. S'aplica el procediment que estableixen els capítols II i III del Decret 7/2016, de 12 de febrer, pel qual es regulen l'accés al servei ocupacional per a persones amb discapacitat per trastorn mental greu i la gestió de la llista d'espera de les places d'aquest servei.
2. Correspon a la persona usuària o, si escau, representant legal, presentar la sol·licitud d'accés al servei d'habitatge supervisat, segons el model normalitzat, en els punts d'atenció a la ciutadania de la Conselleria de Famílies i Afers Socials del Govern de les Illes Balears.
3. L'aprovació o la denegació de l'accés a la prestació concertada de la persona usuària s'efectuarà mitjançant una resolució de l'òrgan competent.
4. El servei està obligat a acceptar les persones usuàries designades per la Conselleria i, una vegada se li hagi notificat la resolució d'adjudicació de plaça, ha de dur a terme l'ingrés efectiu de la persona usuària, d'acord amb aquesta resolució.
5. La persona usuària disposa d'un període d'adaptació al servei de trenta dies naturals, transcorreguts els quals es consolidarà el seu dret a la plaça. Si hi ha circumstàncies que impedeixin l'atenció de la persona usuària, l'entitat ho ha de comunicar a l'òrgan competent –mitjançant un informe raonat–, que adoptarà la resolució que pertoqui.
5. Facturació de la prestació
1. L'entitat concertada ha de presentar una factura en la qual ha de constar l'import de la liquidació de les places concertades corresponent al mes anterior, descomptant l'import mensual de la participació econòmica de la persona usuària. A aquesta factura s'ha d'adjuntar, degudament signada pel representant legal de l'entitat concertada, una relació detallada de les persones usuàries segons el model facilitat per la Conselleria.
2. La justificació ha de contenir com a mínim els conceptes següents: nom de la persona usuària, DNI/NIE, data d'incorporació, data de baixa (si s'escau), nombre de places concertades, import deduït en concepte de participació econòmica de la persona usuària i cost del servei fraccionat mensualment.
6. Pagament
El pagament de les quantitats justificades mensualment s'efectuarà de la manera següent:
a. La Conselleria de Famílies i Afers Socials, mitjançant la Direcció General d'Atenció a la Dependència, tramitarà mensualment la proposta de pagament en concepte de cost del servei de les places concertades. El pagament de la quantitat que correspongui es durà a terme en el compte corrent que indiqui l'entitat concertada.
b. L'entitat concertada no pot cobrar cap quantitat suplementària per places o per qualsevol altre servei o prestació que s'hagi d'atendre en virtut del concert subscrit.
c. La percepció indeguda de quantitats per part de l'entitat concertada suposa l'obligació de reintegrar-les, amb la tramitació prèvia del procediment que correspongui, amb l'audiència de la persona interessada.
d. Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, les prestacions concertades queden subjectes al control de caràcter financer i a les funcions inspectores i sancionadores de les administracions competents en la matèria.
7. Auditories
L'entitat s'obliga a presentar, dins el tercer trimestre de cada any següent durant la vigència del concert, les auditories que preveu l'article 27.2 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
8. Durada del concert
El règim de concert és des del dia 1 de desembre de 2023, o la data en què es formalitzi, i finalitzarà el 30 de novembre de 2027.
En el cas que el present concert es signi abans de la data de finalització de l'anterior Acord de concertació amb una vigència fins dia 15 de desembre de 2023, i segons el que disposa l'apartat 7.3 de la Resolució de la convocatòria, l'anterior concert quedarà resolt automàticament.
En el cas que el present concert es signi posterior a la data de finalització de l'anterior Acord de concertació, suposarà el finançament de les places ja ultimades de la prestació d'habitatge supervisat, a partir del 16 de desembre de 2023 i fins a la data de la signatura de l'Acord, que no s'han pogut deixar de prestar i que són l'objecte d'aquesta concertació.
9. Condicions tècniques d'execució de la prestació
1. L'entitat titular de la prestació de la qual es concerten les places ha de complir, com a mínim, les condicions tècniques i de funcionament que estableix el Plec general de condicions tècniques aprovat per la consellera de Famílies i Afers Socials, que s'adjunta com a annex.
2. El servei està obligat a acceptar les persones usuàries designades per la Conselleria i, una vegada que se li hagi notificat la resolució d'adjudicació de servei, haurà de realitzar la prestació efectiva del servei a la persona usuària, tot d'acord amb la resolució d'adjudicació de servei.
10. Cobertura del servei
1. Des de l'entrada en vigor d'aquest concert, l'entitat responsable de la prestació d'habitatge supervisat disposa de les places concertades que en són objecte per assignar-les de manera efectiva.
2. Mensualment, l'entitat ha d'informar la Direcció General d'Atenció a la Dependència de qualsevol incidència en les places en el moment que es produeixin.
11. Inspecció i control
En qualsevol moment, la Direcció General d'Atenció a la Dependència pot inspeccionar el funcionament de la prestació concertada, per comprovar si s'ajusta al que estableix aquest Acord, en tot el que pugui repercutir, en general, sobre els usuaris de la prestació d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental.
12. Causes de resolució
Són causes de resolució d'aquest Acord:
a) La desaparició de qualsevol de les condicions administratives o tècniques que en fonamenten l'establiment.
b) L'incompliment d'alguna de les estipulacions.
c) La negativa o obstrucció a la tasca inspectora de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.
d) La resta de causes de resolució que estableix l'article 9.2 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
13. Sistema de penalitzacions
El sistema de penalitzacions és el que estableix el Plec general de condicions tècniques.
14. Garantia dels drets de la persona usuària i informació a la ciutadania dels seus drets i deures
L'entitat concertada ha de donar informació dels drets i deures de les persones usuàries i n'ha de garantir els drets, concretament:
1. Igualtat: s'ha de garantir que, en l'acció concertada, l'atenció a les persones usuàries es presta en plena igualtat amb les persones usuàries ateses directament per l'Administració pública.
2. Gratuïtat: no es pot cobrar cap quantitat suplementària a les persones usuàries.
3. Qualitat assistencial: és el principi que ha d'inspirar l'organització de l'acció concertada en tots els aspectes.
4. Participació: s'han d'establir mecanismes per a la implicació efectiva de les persones usuàries en la prestació i l'avaluació dels serveis, tenir a disposició de les famílies de les persones usuàries els fulls de reclamació i donar resposta escrita a les queixes o suggeriments.
Així mateix, s'han de garantir la resta de drets que reconeix el capítol II («Drets i deures») de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
15. Normativa aplicable
En tot el que no estigui estipulat en aquest Acord, s'han d'aplicar el Plec de prescripcions tècniques; la Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials de 26 d'octubre de 2023 per la qual es convoca l'acció concertada del servei d'habitatge supervisat per a persones amb diagnòstic de salut mental, a Inca, per als anys 2023-2027, a més de tota la normativa relacionada; la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
16. Jurisdicció competent
Les qüestions litigioses que es puguin derivar de la interpretació, l'execució i, si escau, la resolució d'aquest Acord s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa.
Com a mostra de conformitat, signam aquest Acord.
Palma, en la data de la signatura electrònica (4 de desembre de 2023)
Per la Conselleria de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover
Per l'entitat Fundació Es Garrover Pere Quetglas Martorell