Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SA POBLA
Núm. 792817
Aprovació de l'instrument plurianual justificatiu de la taxa específica (LPGE 2023)
Es fa saber que, a la sessió del plenari de l'Ajuntament de sa Pobla celebrada en data 14 de desembre de 2023, s'ha adoptat el següent acord:
«PRIMER. Aprovar l'instrument de planificació plurianual que a continuació es transcriu, autoritzant la taxa específica en els termes de l'article 20.Dos.4 de la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'exercici 2023, tot envers a aconseguir una taxa de temporalitat sota el 8% de les places de naturalesa estructural, sense perjudici del que resulti del resultats dels processos selectius d'estabilització conforme la Llei 20/2021. de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en el sector públic.
«MEMÒRIA JUSTIFICATIVA – PLA PLURIANUAL JUSTIFICATIU DE LA TAXA ESPECÍFICA ART. 20.2.4 LPGE 2023
Introducció
De conformitat amb l'article 20.dos.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2023, cada Administració podrà autoritzar, amb caràcter extraordinari, una taxa específica que sigui necessària per donar compliment de l'objectiu previst en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, de què la temporalitat en l'ocupació pública no superi el 8 per cent de les places de naturalesa estructural en cadascun dels seus àmbits, sempre que estigui justificat d'acord amb l'instrument de planificació plurianual amb que haurà de comptar.
Com s'adverteix, es tracta de l'habilitació legal derivada de les exigències de la pròpia Unió Europea quant a la temporalitat. Així, de la pròpia Exposició de Motius de la Llei 20/2021 de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública es deriva que «el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (d'ara endavant, PRTR), ja avaluat favorablement per la Comissió Europea en la Proposta de Decisió d'Execució del Consell, de 22 de juny de 2021, relativa a l'aprovació de l'avaluació del citat Pla, contempli en el seu component 11, relatiu a la Modernització de les Administracions Públiques, la reforma referida a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública».
Això suposa un abans i un després a l'hora d'afrontar les reformes estructurals de calat per adaptar i fer més eficient el funcionament de les Administracions Públiques, el seu règim jurídic i la ineludible planificació de la gestió dels recursos humans per garantir la prestació d'uns serveis públics de qualitat.
Així, la primera de les actuacions previstes per aquesta reforma és precisament l'adopció de mesures per millorar l'eficiència dels recursos humans reduint els alts nivells de temporalitat i flexibilitzant la gestió dels recursos humans en les Administracions Públiques. L'objectiu de la reforma és situar la taxa de temporalitat estructura per sota del 8% en el conjunt de les Administracions Públiques espanyoles, actuant la reforma en tres dimensions: adopció de mesures immediates per remeiar l'elevada temporalitat existent, articulació de mesures eficaces per prevenir i sancionar l'abús i el frau en la temporalitat a futur i, finalment, potenciació de l'adopció d'eines i una cultura de la planificació per a una millor gestió dels recursos humans.
Ara bé, el legislador és conscient de què les Administracions Públiques, encara complint amb les exigències contingudes en l'article 2 i les Disposicions Addicionals Sisena i Vuitena i incloent les places que complissin amb els requisits d'estructuralitat i acompliment interí o temporal en les dates de referència, poguessin no aconseguir complir amb la reducció al 8% en atenció a l'altíssim volum de temporalitat. Per a fer-ho, s'habilita aquesta taxa específica, perquè, una vegada aprovada l'Oferta especial d'estabilització exigida imperativament per la Llei 20/2021, puguin incorporar-se a l'Oferta ordinària de l'exercici 2023 altres places que, no complint els requisits de la referida Llei (perquè si els havien complert haurien d'haver-se inclòs preceptivament en l'OPE especial) coadjuvi la seva cobertura definitiva a través de procediments de selecció ordinaris a aconseguir la reducció al 8% de la temporalitat.
El referit apartat Quatre de l'article 20 LPGE realitza una exigència addicional i és, que «sigui justificat d'acord amb l'instrument de planificació plurianual amb que haurà de comptar».
La necessitat d'aquest instrument de planificació plurianual es deriva de l'acordat en la Mesa General de Negociació de l'Administració General de l'Estat sobre l'Oferta d'Ocupació Pública subscrita el 23 de maig de 2022, Apartat Sisè, el qual indica que «les parts signatàries coincideixen en la necessitat d'incorporar progressivament una planificació plurianual de les necessitats de personal de l'Administració, amb l'objectiu d'aconseguir, tant quantitativa com qualitativament, els recursos òptims per a la prestació dels serveis que té encomanats i que permeti anticipar la previsió d'incorporació de personal que es recull en les ofertes d'ocupació pública, analitzant les causes, oportunitats i polítiques públiques en les quals serà necessària una major intensitat d'incorporacions en futurs exercicis».
Per conformar aquest instrument, s'elabora la present memòria justificativa de l'essencialitat i estructuralitat que comporten aquestes places, així com en relació amb la seva explicació de per què al seu moment no es van incloure en l'Oferta d'estabilització regulada en la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.
ANÀLISI DE LA PLANTILLA DE L'AJUNTAMENT DE SA POBLA
L'Ajuntament de sa Pobla ha convocat els processos d'estabilització previstos a l'article 2 i DA sisena i vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l'ocupació pública.
Places incloses al procés d'estabilització derivat de la Llei 20/2021:
Personal funcionari
ESCALA |
DENOMINACIÓ |
NÚM. RPTF |
NÚM |
GRUP |
FORMA DE PROVISIÓ |
---|---|---|---|---|---|
Ad. General |
AUXILIAR DE GESTIÓ TRIBUTARIA |
RPTF0015 |
1 |
C2 |
CONCURS |
Personal laboral
DEPARTAMENT |
DENOMINACIÓ |
NÚM. RLLT |
NÚM |
VINCULACIÓ |
FORMA DE PROVISIÓ |
---|---|---|---|---|---|
Serveis generals |
BIDELL |
RLTL0069 RLTL0006 RLTL0081 |
3 |
LABORAL |
CONCURS |
Serveis generals |
BIDELL |
RLTL0066 |
1 |
LABORAL |
CONCURS-OPOSICIÓ |
Serveis socials |
EDUCADOR/A SOCIAL |
RLTL0040 RLTL0043 RLTL0044 |
3 |
LABORAL |
CONCURS |
Serveis socials |
TREBALLADOR/A SOCIAL |
RLTL0039 RLTL0041 RLTL0042 |
3 |
LABORAL |
CONCURS |
Serveis socials |
AUXILIAR ADMINISTRATIU |
RLTL0046 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Serveis socials |
FISIOTERAPEUTA (25% jornada) |
RLTL0057 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Centre de dia |
COORDINADOR/A CENTRE DE DIA – TREBALLADOR/A SOCIAL |
RLTL0058 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Educació |
DIRECTOR/A |
RLTL0009 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Educació |
CAP D'ESTUDIS |
RLTL0011 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Educació |
TÈCNIC/A ED. INFANTIL |
RLTL0010 RLTL0013 RLTL0016 RLTL0018 RLTL0019 RLTL0020 RLTL0024 |
7 |
LABORAL |
CONCURS |
Educació |
TÈCNIC/A ED. INFANTIL |
RLTL0012 RLTL0014 RLTL0021 RLTL0026 |
4 |
LABORAL |
CONCURS-OPOSICIÓ |
Educació |
PERSONAL DE CUINA |
RLTL0028 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Aigua |
FONTANER |
RLTL0083 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Aigua |
TRACTAMENT NITRATS |
RLTL0086 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Cultura |
AUXILIAR MUSEU |
RLTL0035 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Cultura |
ADMINISTRATIU/VA ARXIU |
RLTL0033 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Cultura |
ADMINISTRATIU/VA BIBLIOTECA |
RLTL0031 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Brigada de manteniment |
OFICIAL 1ª ELECTRICISTA |
RLTL0092 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Brigada de manteniment |
OFICIAL 1ª SERVEI MANTENIMENT |
RLTL0097 RLTL0099 |
2 |
LABORAL |
CONCURS |
Brigada de manteniment |
OFICIAL 3ª SERVEI MANTENIMENT |
RLTL0110 |
1 |
LABORAL |
CONCURS-OPOSICIÓ |
Brigada de manteniment |
OFICIAL 3ª SERVEI MANTENIMENT |
RLTL0103 RLTL0104 RLTL0108 |
3 |
LABORAL |
CONCURS |
Brigada de manteniment |
OFICIAL 1ª JARDINERIA |
RLTL0101 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Brigada de manteniment |
OFICIAL 3ª JARDINERIA |
RLTL0111 RLTL0109 |
2 |
LABORAL |
CONCURS |
Esports |
ENCARREGATS PAVELLONS MUNICIPALS |
RLTL0063 |
1 |
LABORAL |
CONCURS-OPOSICIÓ |
Esports |
ENCARREGATS PAVELLONS MUNICIPALS |
RLTL0064 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Esports |
MONITORS ESPORTIUS 100% JORNADA |
RLTL0089 RLTL0113 RLTL0118 |
3 |
LABORAL |
CONCURS |
Esports |
MONITORS ESPORTIUS 53,3% JORNADA |
RLTL0114 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Esports |
AUXILIAR BIBLIOTECA |
RLTL0082 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Esports |
AUXILIAR ADMINISTRATIU |
RLTL0123 |
1 |
LABORAL |
CONCURS |
Serveis Generals |
NETEJA EDIFICIS |
RLTL0071 RLTL0075 RLTL0076 RLTL0078 RLTL0079 RLTL0080 RLTL0071 |
7 |
LABORAL |
CONCURS |
Serveis Generals |
NETEJA EDIFICIS |
RLTL0073 RLTL0074 RLTL0124 |
3 |
LABORAL |
CONCURS-OPOSICIÓ |
Serveis socials i centre de dia |
TÈCNIC/A SOCIOSANITARI |
RLTL0047 RLTL0048 RLTL0049 RLTL0050 RLTL0051 RLTL0054 RLTL0055 RLTL0056 RLTL0059 RLTL0060 RLTL0061 RLTL0062 |
12 |
LABORAL |
CONCURS |
Així i tot, per part d'aquesta Administració i amb aquests únics instruments no seria possible arribar als objectius que fitxa la Llei, per tant l'Ajuntament acorda adoptar les mesures necessàries per procedir a la possible cobertura definitiva, sota l'habilitació legal que la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2023 estableix, aprovant:
1. Taxa específica extraordinària ex art. 20.2.4 LPGE 2023, amb les següents places estructurals:
TIPUS |
PLAÇA |
NIVELL / CATEGORIA |
NÚM. PLACES |
N.º RLT |
---|---|---|---|---|
FUNCIONARI |
SOT INSPECTOR POLICIA LOCAL |
A2 |
1 |
RLTF0017 |
ARQUITECTE |
A1 |
1 |
RLTF0053 |
|
LABORAL |
BIDELL |
5 |
1 |
RLTL0131 |
TREBALLADOR/A SOCIAL |
2 |
1 |
RLTL0130 |
|
NETEJA |
5 |
1 |
RLTL0070 |
|
TÈCNIC/A SOCIOSANITARI/A |
4 |
1 |
RLTL0053 |
|
ENCARREGAT JARDINERA |
3 |
1 |
RLTL0126 |
Igualment indicar, respecte a l'abast d'aquesta referida taxa de reposició, que a l'OPE 2022, aquesta Corporació, de conformitat amb l'establert a la Disposició Adicional 4 del Reial Decret Llei 32/2021, va incloure les següents places:
TIPUS |
PLAÇA |
CATEGORIA |
NÚM. PLACES |
N.º RLT |
---|---|---|---|---|
LABORAL |
BIDELL |
5 |
4 |
RLTL0068 RLTL0005 RLTL0125 RLTL0127 |
ADMINISTRATIU ÀREA POLICIA |
3 |
1 |
RLTL0067 |
|
AUXILIAR ADMINISTRATIU RRHH |
4 |
1 |
RLTL0002 |
|
TÈCNIC/A D'EDUCACIÓ INFANTIL |
3 |
2 |
RLTL0015 RLTL0017 |
|
AJUDANT CUINA |
5 |
1 |
RLTL0027 |
|
RESPONSABLE BIBLIOTECA |
2 |
1 |
RLTL0032 |
|
AUXILIAR ADM MUSEU |
4 |
1 |
RLTL0037 |
|
NETEJA |
5 |
1 |
RLTL0077 |
|
MONITORS ESPORTIUS |
4 |
2 |
RLTL0116 RLTL0117 |
Conforme l'indicat articulat, per a la cobertura de les mateixes era requisit l'autorització del Ministeri d'Hisenda i Funció Públic, la qual fou sol·licitada en el mateix any 2022 essent que a dia d'avui no ha rebut cap tipus de resposta. Al gaudir aquestes referides places del caràcter d'essencials i tenir naturalesa estructural, i a manca de la referida autorització, s'entén adient, addicionar les mateixes a la taxa específica de l'article 20.Dos.4 de la LGPE 2023, formant part de la justificació del present pla, i incorporant-se a l'OPE 2023.
En definitiva, vist el precedent, es tracta de una sèrie de places de caràcter estructural que han hagut d'esser cobertes interinament per necessitats ineludibles i urgents per a la prestació dels serveis municipals i que no han pogut ésser incloses en els processos d'estabilització a l'empar de la Llei 20/2021. Per tot això, es proposa respecte d'aquestes places, el següent:
A. Incloure les places referenciades anteriorment a l'Oferta Pública d'Ocupació per a l'any 2023, dins la taxa específica que recull l'article 20.2.4 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre.
B. Totes aquelles places que estan ocupades temporalment cobrint vacants i es troben limitades pel termini de 3 anys des de la data de nomenament (data de presa de possessió) els serà d'aplicació el que es recull a l'art. 10 del TREBEP, i concretament en el seu apartat 4 que diu: "Excepcionalment, el personal funcionari interí podrà romandre en la plaça que ocupi temporalment, sempre que s'hagi publicat la corresponent convocatòria dins del termini dels tres anys, a comptar des de la data del nomenament del funcionari interí, i sigui resolta d'acord amb els terminis establerts a l'article 70 del TREBEP. En aquest supòsit podrà romandre fins a la resolució de la convocatòria, sense que la seva cessació doni lloc a compensació econòmica". Tot sense perjudici de la seva inaplicació al personal funcionari amb nomenament interí anterior a la redacció actual del referit article.
C. Per tot això, hauran d'estar convocades, aprovades i publicades al BOP les bases de selecció corresponents a la cobertura de les mateixes incloses en l'OEP, havent de ser resoltes i estar totalment executades abans que transcorri el termini de 3 anys des de la publicació de l'OEP de 2023 on es reculli la taxa addicional o específica establerta a l'art. 20.2.4 de la LPGE 2023.
D. El sistema d'accés a aquestes places es durà a terme pel sistema de concurs-oposició lliure o en el seu cas promoció interna, sense que pugui ser objecte d'aplicació les mesures excepcionals d'accés previstes a la Disposició Addicional 6a de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, pel que únicament es pot utilitzar la normativa general d'accés a l'ocupació pública.
El procediment a seguir per tal de desenvolupar el present pla, serà conforme segueix:
a. Aquest instrument de planificació plurianual haurà de ser objecte de negociació a la respectiva mesa general de negociació, d'acord amb el que disposen els articles 34 i 37.1.c) del Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic -TREBEP-, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre.
b. L'òrgan competent per a la seva aprovació serà el Ple, a causa de les possibles implicacions pressupostàries o, si escau, per les obligacions que pugui suposar en exercicis posteriors. No obstant això, la posterior OEP és competència de l'Alcaldia, en virtut de l'establert a l'article 21.1.h) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local - LRBRL.
c. Un cop aprovat pel Ple de la Corporació, s'inclourà al portal de transparència de la pàgina web i haurà de ser objecte de publicació de l'anunci corresponent al BOIB, amb la indicació dels recursos que procedeixen contra aquest acord.
d. Un cop aprovat l'instrument de planificació plurianual, l'Alcaldia-Presidència procedirà a l'aprovació de l'OEP corresponent que reculli les places afectades per la taxa específica.
Finalment indicar que, al tenir el present instrument un abast plurianual i havent-se desenvolupar l'OEP conseqüent en el termini de tres anys, es considera el mateix adient, justificat i necessari per dur a terme la reducció de la temporalitat sota el límit del 8% de les places estructurals, tot sense perjudici de ulteriors jubilacions, baixes, cessaments o altres incidències que es pugin donar».
Sa Pobla, a la data de signatura electrònica (16 de desembre de 2023
El batle-president Biel Ferragut Mir)