Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 792435
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la que es convoca el procediment de selecció d’entitats col·laboradores relatives a determinades intervencions en forma de pagaments directes i de desenvolupament rural a l’empara del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, per a l’any 2024
Amb la reforma de la política agrària comuna (PAC) 2023-2027, s'implanta un nou enfocament en el qual els estats membres han d'establir els detalls de les intervencions o mesures de la nova PAC, a través d'un pla estratègic, partint d'una subsidiarietat més gran. El pla esmentat ha d'agrupar les intervencions en forma de pagaments directes, les intervencions en determinats sectors, així com les intervencions per al desenvolupament rural, i es finançarà amb càrrec als fons europeus agrícoles, FEAGA i FEADER. L'objectiu és provar de garantir que s'assoleixin les metes previstes perquè se satisfacin les necessitats existents.
El 31 d'agost del 2022 la Comissió Europea va aprovar el Pla estratègic de la PAC (PEPAC) d'Espanya i, a fi de poder fer una implantació i gestió correctes del conjunt d'intervencions que s'inclouen al Pla estratègic nacional de la política agrària comuna (PAC) del Regne d'Espanya 2023-2027, es fa necessari disposar de les eines jurídiques adequades que permetin una aplicació harmonitzada de totes les mesures al territori nacional.
Amb aquesta finalitat, l'Administració general de l'Estat va aprovar, durant finals del 2022 i principis del 2023, un paquet legislatiu format per la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrària comuna i altres matèries connexes i diversos reials decrets que regulen els aspectes necessaris per a la seva aplicació: normes per aplicar les intervencions en forma de pagaments directes, requisits comuns i sol·licitud única; sistema de drets d'ajuda bàsica a la renda per a la sostenibilitat; regulació de condicionalitat reforçada i social; sistema integrat de gestió i control, i governança dels fons europeus agrícoles.
D'altra banda, el Pla estratègic de la política agrària comuna per al període 2023-2027 (PEPAC), aprovat per la Comissió Europea mitjançant la Decisió d'execució C(2022) 6017, de 31 d'agost de 2022, preveu una sèrie d'intervencions de desenvolupament rural a l'empara del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013. Entre el catàleg d'intervencions que preveu, hi ha aquelles vinculades a compromisos mediambientals, climàtics i altres compromisos de gestió, de l'article 70 i els ajuts a zones amb limitacions naturals o altres limitacions específiques de l'article 71 del reglament.
Així mateix, l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control, estableix que els agricultors que vulguin obtenir durant l'any el pagament de les intervencions en forma de pagaments directes o de les intervencions per al desenvolupament rural assimilades al SIGC han de presentar una sol·licitud única.
Partint d'això, és necessari que tant els ajuts que preveu l'article 1 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, com els relatius a les intervencions de desenvolupament rural assimilades al SIGC, que es preveu convocar l'any 2024, i les sol·licituds de pagament de les convocades a l'exercici anterior s'hagin de presentar a través d'un sistema de la denominada sol·licitud única; aquest reial decret es considera la base reguladora dels ajuts esmentats.
L'apartat 4 de l'article 104 esmentat estableix que la sol·licitud única la pot presentar directament l'agricultor o bé a través del seu representant o d'una entitat habilitada per l'autoritat competent de la comunitat autònoma per a aquesta finalitat.
Aquesta entitat ha d'estar acreditada, en aquest cas, pel FOGAIBA, per presentar la sol·licitud única, de manera que tingui potestat per actuar en nom de l'agricultor durant la seva tramitació, incloent-hi la recepció de notificacions i avisos emesos per l'Administració i l'enviament de respostes a aquests, així com l'accés a la informació de l'expedient. De la mateixa manera, estableix que el FOGAIBA li ha de conferir els permisos d'accés als sistemes i aplicacions que en cada cas es determinin.
D'altra banda, a l'article 5.7 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'estableix que les administracions públiques poden habilitar amb caràcter general o específic persones físiques o jurídiques autoritzades per dur a terme determinades transaccions electròniques en representació de les persones interessades.
Aquesta habilitació ha d'especificar les condicions i obligacions a què es comprometen els que així adquireixin la condició de representants, i determina la presumpció de validesa de la representació tret que la normativa d'aplicació prevegi una altra cosa. Les administracions públiques poden requerir, en qualsevol moment, l'acreditació d'aquesta representació. Tanmateix, la persona interessada sempre pot comparèixer per si mateixa en el procediment.
Partint de tot això i atesa la configuració especial dels ajuts esmentats, considerant que tots han de respondre a una sola gestió sota el marc de la sol·licitud única, es considera necessari que s'estableixi un procediment de selecció d'entitats col·laboradores per dur a terme les actuacions descrites anteriorment.
Per tot el que s'ha exposat i en el marc del que preveu l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control i de l'article 26.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, és procedent dur a terme la convocatòria corresponent de selecció d'aquestes entitats.
La selecció esmentada s'ha de fer entre aquelles entitats que reuneixin un perfil més adequat per a les tasques que cal dur a terme, atesa l'especialitat tècnica, sempre que en tinguin mitjans materials i personals per fer-ho.
Així mateix, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, assenyala que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En concret, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
Per tot això, en virtut del que estableix el Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte
1. És objecte d'aquesta resolució convocar el procediment de designació d'entitats col·laboradores per participar en la gestió dels ajuts que es convoquin, per a l'any 2024, que preveu el Títol I del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control (BOE núm. 312, de 29 de desembre de 2022), i les corresponents a les intervencions de desenvolupament rural 6504, 6613 i a les altres intervencions que es convoquin vinculades a la sol·licitud única, que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna d'Espanya, per al període 2023-2027 (PEPAC), aprovat per la Comissió Europea mitjançant Decisió d'execució C(2022) 6017, de 31 d'agost de 2022.
Així mateix, també s'inclouen les sol·licituds de pagament d'ajuts de l'anualitat 2024, corresponents a la convocatòria de l'exercici 2023, relatives a les intervencions 6503, 6505.1, 6501.1, 6501.2, 6501.7.
2. L'àmbit d'aplicació és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon
Requisits de les entitats col·laboradores
1. Són designades entitats col·laboradores, amb la finalitat que preveu aquesta resolució, totes les entitats ubicades a les Illes Balears que s'indiquen a continuació, que no incorrin en cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i que compleixin els requisits d'eficàcia que estableix aquest apartat:
a) Corporacions locals
b) Empreses públiques
c) Entitats bancàries
d) Entitats associatives amb un caràcter agrari clar
e) Altres persones jurídiques, sempre que disposin d'una pòlissa de responsabilitat civil per cobrir l'actuació objecte de col·laboració
Tenint en compte que la finalitat de la col·laboració de les entitats esmentades se circumscriu a actuacions de gestió, sense la intervenció en la distribució o lliurament de fons, no s'han d'aportar documents acreditatius de la solvència financera.
2. A fi d'acreditar el compliment de les condicions d'eficàcia, les persones sol·licitants han de justificar:
a) Que disposen de mitjans personals adequats per a la tramitació dels ajuts esmentats.
b) Que disposen de prou mitjans materials per desenvolupar l'activitat de lliurament, distribució i comprovació exigibles, dels ajuts.
A aquests efectes i com a mitjans materials, han de disposar de:
b.1. Requeriments de maquinari
- CPU: 1,86-3,20 GHz. Es recomana Intel Core i5 amb 4 cores a 2,4 GHz
- RAM: 4 GB
- Disc: 256 Gb
- Resolució de pantalla: 1280 × 1024
- Una impressora làser
- Un escàner
b.2. Requeriments de programari
- Sistema operatiu: Windows 7 o superior.
- Navegador, versió mínima i configuració: Edge 88.0.705.74, Firefox 42.0, Chrome 47.0.2526.106 m, actualitzats a l'última versió.
- Condicions per a la signatura electrònica: ha d'estar instal·lada l'aplicació Autofirma, com a mínim en la versió 1.6.2.
- Versió d'Adobe Reader actualitzada i, si cal, s'ha de tenir activat el connector al navegador utilitzat: versió 11 (11.0.10.X).
b.3. Amplada de banda
- Es recomana una amplada de banda mínima de 2 Mb de baixada per a cada lloc de treball.
Tercer
Condicions de col·laboració
1. Les entitats col·laboradores designades es poden acollir a una de les dues modalitats següents, que han d'indicar en el moment de cursar la sol·licitud corresponent:
A) Fer només la captura de la sol·licitud, per a la qual cosa han de dur a terme les tasques de suport en l'emplenament i informatització de sol·licituds i el trasllat de documentació a l'òrgan gestor, d'acord amb les directrius següents:
A1. Difondre els termes i requisits de les línies d'ajuda que s'estableixen, informant sobre els requisits necessaris tant per poder accedir a aquests ajuts com per a les diferents fases de la tramitació, així com les condicions i els terminis que s'estableixen.
A2. Posar a disposició dels particulars, en la mesura que els recursos materials i personals ho permetin, els mitjans necessaris per oferir suport administratiu i tècnic per cursar les sol·licituds corresponents.
A3. Emplenar les sol·licituds que presenten les persones interessades utilitzant els programes informàtics que proporciona el FOGAIBA, seguint les guies i els procediments d'utilització que s'estableixen. De conformitat amb l'article 5.7 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'habilita les entitats col·laboradores designades per presentar la sol·licitud electrònica en representació de les persones interessades, sempre que aquestes els n'atorguin, de manera expressa i en els termes que la llei esmentada estableix, la representació. Aquesta habilitació determina la presumpció de validesa de la representació i el FOGAIBA pot requerir, en qualsevol moment, l'acreditació de la representació esmentada. Tanmateix, la persona interessada sempre pot comparèixer per si mateixa en el procediment.
A4. Escanejar la documentació que les persones interessades presentin, seguint els procediments que estableix el FOGAIBA.
B) Fer la captura de la sol·licitud, en els termes que preveu el punt A d'aquest apartat, així com el seguiment de les incidències i la gestió dels semàfors, que consisteix en la captura segons l'apartat anterior, la resolució de les incidències que sorgeixin en la tramitació dels expedients i la resolució dels semàfors grocs i vermells resultat dels controls per monitoratge.
2. Aquesta col·laboració serà efectiva des que es designin com a entitats col·laboradores i se signi el conveni corresponent fins que finalitzi el període d'instrucció del procediment de concessió d'aquests ajuts.
Quart
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds per designar entitat col·laboradora va des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al 12 de gener del 2024.
2. Les sol·licituds s'han de presentar mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. S'han de subministrar totes les dades que s'indiquen al formulari de sol·licitud telemàtica, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que aquest formulari conté.
3. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a. Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.
b. Acreditació de la representació amb què actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.
c. Relació de mitjans personals qualificats disponibles.
d. Relació de mitjans materials disponibles.
e. Pòlissa de responsabilitat civil, si escau.
4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que elles mateixes hagin aportat davant de qualsevol administració. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitadora que presenti o, per defecte, acrediti per altres mitjans els requisits a què es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
5. Si la sol·licitud té algun defecte o no inclou tota la documentació assenyalada, es requerirà a la persona sol·licitadora que esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendrà desistida la seva sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
6. Quan a qualsevol dels documents que s'han de presentar durant la tramitació de l'expedient hi hagi guixades o esmenes, el document es considerarà no presentat i, en aquest cas, es procedirà d'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Cinquè
Instrucció del procediment i selecció d'entitats
1. L'òrgan competent per instruir el procediment de designació d'entitat col·laboradora és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. L'òrgan esmentat duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució, així com per valorar la idoneïtat de les capacitats i mitjans disponibles per cada candidata a ser designada entitat col·laboradora que, en tot cas, ha d'incloure la valoració del resultat assolit per cada una d'elles en campanyes anteriors.
2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d'Ajudes Directes PAC.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de tres mesos, comptats des que finalitza la presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, la sol·licitud s'entén desestimada.
La pràctica de les comunicacions i notificacions a les persones interessades, en aquest procediment, es fa de manera telemàtica.
L'efectivitat de la resolució esmentada està condicionada a la subscripció dels convenis corresponents segons estableix l'apartat següent.
4. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant del conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Sisè
Convenis
1. Segons el que s'estableix a l'article 27 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, una vegada designada l'entitat col·laboradora, i en el termini màxim d'un mes des de la notificació de la resolució de designació, totes dues parts han de formalitzar un conveni en el qual s'han de concretar els termes de la col·laboració.
2. El conveni de col·laboració ha d'incloure, com a mínim, els punts següents:
a) Delimitació de l'objecte de col·laboració i de les obligacions de l'entitat col·laboradora.
b) Identificació de la normativa reguladora específica de les subvencions que hagi de gestionar l'entitat col·laboradora.
c) Termini de durada del conveni.
Setè
Obligacions de les entitats col·laboradores
Les entitats col·laboradores estan obligades, a més de complir la resta d'obligacions que preveu la normativa reguladora d'ajuts i subvencions, a:
a) Dur a terme les actuacions en la forma que preveu el conveni subscrit en aquesta resolució i la resta de normativa d'aplicació.
b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que faci la Intervenció General de la Comunitat Autònoma o la Sindicatura de Comptes, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
c) Complir el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals i la normativa de desenvolupament i d'aplicació, així com subscriure el contracte corresponent per al tractament de dades personals per compte de tercers.
d) Seguir les instruccions que corresponen a la preparació i a l'enviament de sol·licituds i adjuntar la relació de declaracions tramitades en cada enviament, en el format subministrat.
e) No cedir en cap circumstància, ni utilitzar per a altres finalitats diferents de l'ús per al qual han estat reservades, les dades gràfiques o alfanumèriques que el FOGAIBA pugui cedir a l'entitat per tal que els programes SIGPAC funcionin millor.
f) Utilitzar els programes i les aplicacions informàtiques que subministri el FOGAIBA únicament i exclusivament per emplenar les sol·licituds d'ajuda al territori de les Illes Balears, i per a la finalitat pròpia de les línies corresponents, i fer un ús reservat de les dades personals a les quals tingui accés a aquest efecte.
g) Sotmetre's a les actuacions de formació que, per dur a terme les tasques assignades, organitzi el FOGAIBA.
Vuitè
Publicació
Aquesta resolució es publica al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
En el lloc i la data de la signatura electrònica (18 de desembre de 2023)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons