Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE CULTURA I PATRIMONI
Núm. 792416
Resolució de modificació puntual del Programa para la restauració de les torres del sistema costaner de defensa, vigilància i alerta de la illa de Mallorca, en relació a l’ampliació d’annualitats
El dia 30 de novembre de 2023, vaig dictar la següent resolució:
“Antecedents
1. El 30 de març de 2017, el vicepresident primer i conseller executiu de Cultura, Patrimoni i Esports aprovà el Programa de conservació de les torres del sistema costaner de defensa, vigilància i alerta de Mallorca (BOIB núm. 44, de 13 d'abril de 2017).
2. El 24 d'octubre de 2017, el vicepresident primer i conseller executiu de Cultura, Patrimoni i Esports aprovà, a proposta de la Comissió Tècnica d'Avaluació reunida en sessió ordinària el 19 d'octubre de 2017, la relació de torres objecte de restauració (BOIB núm. 135, de 4 de novembre de 2017): torre de cala Pi (Llucmajor); torre des Verger (Banyalbufar); torre Major (Alcúdia), i torre de sa Mola (Andratx).
3. El 18 de desembre de 2020, la vicepresidenta primera i consellera executiva de Cultura, Patrimoni i Política Lingüística va ordenar el reajustament de les anualitats previstes al Programa per a la restauració de les torres del sistema costaner de defensa, vigilància i alerta de l'illa de Mallorca fins a l'any 2023 (BOIB núm. 213, de 24/12/2020).
4. El 22 de novembre de 2023, s'emet informe tècnic justificatiu de la necessitat d'ampliar les anualitats del Programa.
5. El 24 de novembre de 2023, el director insular de Patrimoni emet informe justificatiu de reajustament d'anualitats.
6. El 27 de novembre de 2023, s'emet informe jurídic favorable a la tramitació de l'ampliació del Programa de restauració.
Fonaments de Dret
Primer.- Competències
El Consell Insular de Mallorca exerceix les competències en matèria de Patrimoni Històric des de l'entrada en vigor de la Llei 6/1994, de 13 de desembre, de traspàs de les competències de Cultura, Patrimoni, Promoció Sociocultural, Dipòsit de llibres i Política Lingüística de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 159, de 29/12/1994). Amb l'aprovació de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, les competències en matèria de patrimoni històric es consideren com a pròpies d'acord amb el seu article 70. Entre aquestes competències es troba la de vetllar per la conservació del patrimoni cultural. L'art. 73 estableix que corresponen als consells insulars, en les matèries que aquest Estatut els atribueix competència pròpia, l'exercici de l'activitat de foment.
Dins el marc d'aquestes competències, el Ple del Consell Insular de Mallorca va aprovar, a la sessió de 12 de desembre de 2016, el Programa de conservació de les torres costaneres de defensa, vigilància i alerta de Mallorca (BOIB núm. 3, de 07/01/2017) que té, entre altres objectius, promoure la restauració, condicionament i posterior posada en valor de les torres costaneres de Mallorca.
La tramitació i gestió d'aquest expedient de cooperació tècnica per a la conservació del sistema costaner de defensa, vigilància i alerta de Mallorca, se subjecta als principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no discriminació, eficàcia i eficiència. A tal efecte, es destina el personal del Servei de Patrimoni Històric, no s'aprova despesa ni s'adquireixen compromisos de despeses ni es realitza cap despesa pròpiament dita, ja que l'aportació de materials i condicionament per l'accés els assumeix la propietat mitjançant conveni subscrit entre les parts.
Segon. Informe tècnic
L'informe tècnic, de 24 de novembre de 2023, fa constar que:
“4. Fins a l'actualitat, els treballs realitzats han estat els següents:
- Torre de cala Pi de Llucmajor, la restauració es va iniciar a principis de 2018 i es va acabar a principis de 2019
- Torre des Verger de Banyalbufar, els treballs de restauració s'iniciaren el mes de setembre de 2020 i acabaren el desembre de 2022
- En els casos de les torres Major d'Alcúdia i de sa Mola d'Andratx, tot i que les intervencions arquitectòniques no s'hagin iniciat; es varen dur a terme, durant l'any 2019, la neteja i desbrossament dels seus respectius entorns, i estan redactats els projectes respectius, els quals es troben en revisió ja que degut al temps transcorregut i a l'important encariment general de preus dels darrers temps, s'han d'actualitzar pressuposts. A més a més, també han canviat els tècnics responsables.
5. Els motius pels quals el Programa per a la restauració de les torres del sistema costaner de defensa, vigilància i alerta de l'illa de Mallorca (2017-2020), prorrogat fins al desembre de 2023 s'ha endarrerit considerablement són, per una banda els mateixos que motivaren la primera pròrroga (manca de personal a la Direcció Insular de Patrimoni per destinar a l'execució d'aquest programa, i per l'altra, les constants interrupcions sofertes per aquest personal però també constants han estat les baixes, principalment per malaltia comuna, entre aquests treballadors picapedrers) afegit a que també hi ha hagut baixes molt llargues dels tècnics responsables, amb els corresponents perides sense cobrir, entre que es produeix la plaça i finalment es cobreix. A més a més, la brigada s'ha vist obligada a atendre altres tasques i tampoc ha pogut atendre aquestes.
6. La situació actual respecte a les dues torres que manquen per executar és que s'han de revisar els projectes tècnics redactats, degut a increments de preus i necessitat d'actualització de pressuposts, i també degut al canvi de tècnics redactors d'aquests projectes. Una vegada revisats i actualitzats s'han de tornar sometre a la tramitació administrativa corresponent (aprovació de CIPH, informes o autoritzacions d'altres administracions competents i llicència municipal) i després es podran iniciar les obres.”
Per tant, resulta justificat el reajustament d'anualitats proposat a fi de restaurar tots els elements inclosos dins el programa, tenint en compte que es destina el personal del Servei de Patrimoni Històric: un arquitecte que redacta els projectes i la Brigada d'Obres que els executa, i que aquestes feines no suposen increment de cost al pressupost del Consell Insular de Mallorca ni a la despesa complementària i, per tant, no es veu afectat el capítol 1 ni la resta dels altres des del moment en què no s'aprova despesa ni s'adquireixen compromisos de despeses ni es realitza cap despesa pròpiament dita ja que l'aportació de materials i condicionament per l'accés els assumeix la propietat mitjançant conveni subscrit entre les parts.
Tercer. Modificació puntual del Programa
En base al seu punt tercer que preveu: “Si una vegada elaborat el Pla d'actuació, i distribuït en les anualitats previstes, fos impossible execució es pot tramitar l'expedient corresponent de reajustament d'anualitats.” Conforme a l'informe tècnic, el Programa es perllongarà fins a desembre de 2027.
Quart. Competència
Correspon a la persona titular del Departament de Cultura i Patrimoni al ser l'òrgan que va resoldre l'aprovació del Programa per a la restauració de les torres del sistema costaner de defensa, vigilància i alerta de l'illa de Mallorca (2017-2020) i el llistat d'elements inclusos, de conformitat amb la disposició transitòria primera de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
Davant l'exposat i en ús de les atribucions conferides,
RESOLC
1. Aprovar la modificació puntual quant al reajustament de les anualitats previstes al Programa per a la restauració de les torres del sistema costaner de defensa, vigilància i alerta de l'illa de Mallorca, de tal manera que
Allà on diu:
“2017-2023”
Ha de dir:
“2017-2027”
2. Publicar aquesta resolució al BOIB.”
Contra aquesta resolució que no posa fi a la via administrativa es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'UN MES, comptador a partir del dia següent al de la recepció de la present notificació.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la recepció de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Un cop transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, contra la desestimació presumpta del recurs d'alçada, sense limitació temporal, mentre no hagi resolució expressa.
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.
Palma, a la data de la signatura electrònica (18 de desembre de 2023)
La consellera executiva de Cultura i Patrimoni Antònia Roca Bellinfante