Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 733202
Resolució de la consellera de Famílies i Afers Socials per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen serveis i programes d’atenció social, d’orientació, de valoració i d’integració per al foment de la inclusió social i serveis d’atenció social adreçats a persones i famílies en risc d’exclusió social mitjançant programes dirigits a cobrir necessitats bàsiques, per als anys 2024-2026

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 Identificador BDNS: 728039

L'article 30.15 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d'altres, l'acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials i les polítiques d'atenció a les persones dependents.

La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, tot potenciant-ne l'autonomia i la qualitat de vida. L'article 4 recull entre els principis rectors dels serveis socials la intervenció comunitària, en el sentit que el sistema públic de serveis ha de promoure la intervenció en l'àmbit comunitari amb la voluntat de prioritzar les accions preventives i d'aconseguir processos d'inserció social íntimament lligats a l'entorn social i més proper a la ciutadania.

L'article 3 de la Llei 4/2009, relatiu als objectius de les polítiques de serveis socials, estableix que l'actuació dels poders públics en matèria de serveis socials persegueix, entre d'altres, els objectius de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones; promoure l'autonomia personal, familiar i dels grups; prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social; detectar, prevenir i atendre les necessitats derivades de la dependència amb l'objectiu de promoure l'autonomia de les persones, i detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups.

L'article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d'iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions s'han de dirigir fonamentalment a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, entre d'altres.

Aquesta convocatòria de subvencions s'adreça a les entitats privades sense ànim de lucre del tercer sector social que, en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, actualment desenvolupen programes en matèria de serveis socials adreçats a persones que estiguin en situacions especials de necessitat i que, d'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, són objecte d'atenció prioritària.

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l'establiment o la gestió de les quals corresponen a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen. Així mateix, d'acord amb l'article 12 d'aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent n'hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents.

L'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb la redacció derivada de la disposició final setena de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears, estableix que, quan ho prevegin les bases reguladores o, en els supòsits de l'article 7.1 del Text refós, la resolució de concessió, també es poden efectuar bestretes de pagament de les subvencions destinades a finançar projectes o programes en matèria de serveis socials, habitatge, cultura, sanitat, cooperació internacional o acció sociosanitària que es concedeixin a entitats sense ànim de lucre, federacions, confederacions o agrupacions d'aquestes entitats, i també de les subvencions a entitats que no disposin de recursos suficients per finançar transitòriament l'execució de l'activitat subvencionada, circumstància que s'ha d'acreditar davant l'òrgan gestor de la subvenció. La bestreta del pagament, amb l'exigència, si escau, de les garanties corresponents, ha de ser com a màxim del 75 % de l'import de la subvenció, amb excepció de les bestretes a favor d'entitats que formin part del tercer sector social, d'acord amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, que poden assolir fins al 100 % de l'import de la subvenció. Sens perjudici de tot això, quan l'òrgan gestor de la subvenció acrediti raons d'interès públic, el Consell de Govern, a proposta del conseller competent per raó de la matèria, pot autoritzar el pagament anticipat fins al 100 % de l'import de qualsevol subvenció, amb l'exigència de les garanties que pertoquin.

El Decret 8/2013, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, inclou, sota la direcció del Govern, la Conselleria de Famílies i Afers Socials, de la qual depèn la Direcció General d'Afers Socials.

El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General d'Afers Socials les competències en gestió de programes de serveis socials; foment dels programes d'inclusió social; gestió de les prestacions no contributives; gestió del complement de renda social de les Illes Balears a les pensions no contributives; gestió de la renda social garantida; gestió de prestacions socials de caràcter econòmic; planificació de la política de serveis socials; autorització, acreditació, registre i inspecció de serveis i centres de serveis socials d'àmbit suprainsular; elaboració de normativa en matèria de serveis socials; foment de la construcció d'equipaments de serveis socials; foment de les inversions en serveis socials; gestió dels plans de formació en serveis socials; pla de finançament de serveis socials; implantació dels sistemes d'informació, elaboració d'estadístiques i avaluació de la qualitat i els resultats dels serveis en l'àmbit de les Illes Balears, i voluntariat.

Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d'aquesta convocatòria s'engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Famílies i Afers Socials a través de la Direcció General d'Afers Socials, la qual, per tant, és l'òrgan competent per tramitar aquest expedient.

L'expedient es tramitarà com a anticipat de despesa per a l'any 2024, de conformitat amb l'article 43 i els següents del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

D'acord amb el que disposa l'article 5 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

Aquesta convocatòria està prevista en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021) i modificat per la Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 19 de setembre de 2023 (BOIB núm. 131, de 23 de setembre de 2023):

IV.2.2. Ajuts destinats a entitats sense ànim de lucre que gestionen serveis i programes d'atenció social, d'orientació, de valoració i d'integració per al foment de la inclusió social, i serveis d'atenció social adreçats a persones i famílies en risc d'exclusió social mitjançant programes dirigits a cobrir necessitats bàsiques (2022-2023) / (2024-2026)

La configuració dels serveis socials a Europa, com a serveis d'interès general, habilita la flexibilització de les normes del mercat interior, atès que no es consideren activitats econòmiques, d'acord amb l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea. Els serveis d'assistència social, com a serveis d'interès general, han de respondre als principis d'universalitat, igualtat d'accés, equitat, continuïtat de les prestacions, transparència i qualitat. També els és aplicable el Protocol núm. 26 del Tractat de Lisboa, que declara que «les disposicions dels tractats no afecten de cap manera la competència dels estats membres per prestar, encarregar i organitzar serveis d'interès general que no tenguin caràcter econòmic» (article 2). Així, els estats són competents per organitzar els seus serveis socials.

Els ajuts susceptibles de ser atorgats en aquesta convocatòria no compleixen els requisits per ser considerats ajuts d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme al que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que l'activitat que se subvenciona no és una activitat econòmica.

Per tot això, d'acord amb els articles 15.1 i 16 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 5 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, d'acord amb els informes previs del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre que desenvolupen serveis i programes d'atenció social, d'orientació, de valoració i d'integració per al foment de la inclusió social i serveis d'atenció social adreçats a persones i famílies en risc d'exclusió social mitjançant programes dirigits a cobrir necessitats bàsiques, per als anys 2024-2026, d'acord amb l'annex d'aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 3.300.000,00 euros (tres milions tres-cents mil euros), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2023

0,00 €

17401.313E01.48000.00

2024

1.100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

2025

1.100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

2026

1.100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

3. Autoritzar una despesa de 3.300.000,00 € euros (tres milions tres-cents mil euros), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2023

0,00 €

17401.313E01.48000.00

2024

1.100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

2025

1.100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

2026

1.100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

4. Tramitar aquesta convocatòria pel procediment de tramitació anticipada d'expedients de despesa, de conformitat amb l'article 43 i els següents del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la qual cosa queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de la CAIB per als anys 2024-2026.

5. Designar la Direcció General d'Afers Socials òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

6. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Famílies i Afers Socials en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, document signat electrònicament (20 de novembre de 2023)

La consellera de Famílies i Afers Socials Catalina Cirer Adrover

 

ANNEX Bases de la convocatòria

1. Objecte

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és l'establiment de subvencions destinades a entitats privades sense ànim de lucre del tercer sector social per finançar les despeses derivades del funcionament de serveis i programes d'atenció social, d'orientació, de valoració i d'integració per al foment de la inclusió social, així com de serveis d'atenció social adreçats a persones i famílies en risc d'exclusió social mitjançant programes dirigits a cobrir necessitats bàsiques.

1.2. Poden ser objecte de finançament actuacions amb usuaris de serveis concertats o contractats, sempre que formin part de projectes diferenciats i amb entitat pròpia i que, per tant, siguin actuacions complementàries i clarament diferenciades de les incloses en el contracte o concert corresponent.

1.3. Resten exclosos d'aquesta convocatòria els serveis o programes vinculats a activitats relacionades amb l'autoocupació, la dependència, la discapacitat o la salut. També en resten excloses les actuacions contractades o concertades amb qualsevol administració.

1.4. Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut (BOIB núm. 34, de 11 de març de 2021).

2. Àmbit temporal

Són subvencionables les despeses descrites en el punt 6 d'aquesta convocatòria per a les actuacions iniciades durant el mes de gener de 2024 que es desenvolupin necessàriament fins al mes de desembre de 2026.

3. Pressupost

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 3.300.000,00 euros (tres milions tres-cents mil euros), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2024

1.100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

2025

1.100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

2026

1.100.000,00 €

17401.313E01.48000.00 (o l'alternativa corresponent)

4. Requisits de les entitats beneficiàries

4.1. Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les entitats que compleixin els requisits que s'indiquen tot seguit:

a. Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre i disposar d'organització, estructura tècnica i capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat subvencionada.

b. Estar constituïdes legalment i inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.

c. Estar constituïdes legalment i inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, en la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 7 del capítol I de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, de 31 de maig).

d. Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears. S'entén per seu o delegació permanent i activa l'espai d'accés públic, amb dotació de personal voluntari o professional i obert al públic, administracions o altres entitats socials un mínim de deu hores setmanals.

e. Incloure en els estatuts com a beneficiàries de la seva activitat qualsevol persona o família en situació de risc o exclusió social, sense que sigui preceptiva la pertinença a un col·lectiu o sector específic de població per raons de salut, discapacitat o dependència.

f. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. Els deutes ajornats no suposen un incompliment de les obligacions tributàries.

g. Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

h. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiàries de subvencions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

i. No haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

j. Complir l'obligació que estableix l'article 57.1 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.

k. En els casos legalment prevists, disposar del pla d'igualtat inclòs en els articles 45, 46 i 47 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, d'acord amb la redacció del Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a la garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en el treball i l'ocupació, i haver-ne sol·licitat la inscripció en el Registre de plans d'igualtat de les empreses.

 

4.2. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:

 

a. Entitats que, d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora o, en tot cas, siguin una unió d'associacions (article 3.f) de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).

b. Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

5. Obligacions de les entitats beneficiàries

5.1. D'acord amb l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, les entitats beneficiàries d'aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

a. Comunicar a l'òrgan competent que accepta la proposta de resolució o que hi renuncia. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, una vegada transcorregut el termini de cinc dies hàbils, no es fa constar el contrari.

b. Acreditar davant la Conselleria de Famílies i Afers Socials que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir els ajuts.

c. Comunicar, en el termini de quinze dies hàbils, a la Conselleria de Famílies i Afers Socials qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.

d. Adoptar les mesures de difusió consistents a fer constar de forma destacada en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, la col·laboració i el finançament de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, que també s'ha de fer constar en tots els elements publicitaris de l'activitat subvencionada, en un lloc destacat i sol·licitant l'autorització prèvia a l'adreça de correu serveissocials@dgsersoc.caib.es.

e. Trametre a la Conselleria de Famílies i Afers Socials una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

f. Complir les obligacions que, amb caràcter específic, estableixi la convocatòria.

g. Complir la resta d'obligacions que preveu l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.

5.2. L'entitat beneficiària ha d'executar la totalitat del projecte aprovat que hagi fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l'import concedit en la resolució de concessió.

6. Despeses subvencionables

6.1. Únicament són subvencionables les despeses derivades directament del funcionament dels serveis que es detallen tot seguit:

a. Les despeses corrents necessàries per dur a terme els serveis o les activitats: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet, material fungible, rènting de material informàtic —amb un màxim d'un 3 % del pressupost presentat— correspondència, difusió del projecte, auditories i prevenció de riscs laborals, etc.

b. Les despeses corrents necessàries per al manteniment econòmic dels espais o locals on es duen a terme els serveis o les activitats: lloguer; subministrament d'aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; imposts de béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; neteja (material); manteniment de sistemes d'alarma i seguretat, i detecció i extinció d'incendis, etc. Se n'exclouen les reparacions i altres intervencions de manteniment dels espais o locals.

c. Les despeses del personal contractat per l'entitat destinat a l'atenció directa als beneficiaris dels serveis. Aquest personal ha de tenir contracte i la titulació i la formació necessàries per a l'exercici de les funcions i les activitats assignades.

La retribució de personal contractat en règim d'arrendament de serveis té caràcter excepcional. S'admet en els casos en què, per les característiques especials de l'activitat, no resulta adient que desenvolupi les activitats concretes el personal subjecte a la normativa laboral vigent. En conseqüència, es tracta de supòsits de contractació de professionals liberals col·legiats (advocats, metges, psicòlegs, etc.) i, en tot cas, s'hi han de presentar les circumstàncies següents:

  • El professional ha d'estar donat d'alta a l'impost d'activitats econòmiques.
  • El professional no ha d'estar dins l'àmbit d'organització de l'entitat subvencionada i no n'ha de rebre instruccions concretes pel que fa a la manera d'executar la feina encomanada.
  • El professional ha d'assumir els riscs derivats de la prestació del servei.

d. Les despeses derivades de la incorporació de personal voluntari d'acord amb la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears: assegurances, despeses establertes en el document de compromís, etc.

e. Les despeses derivades d'assessoria o consultoria externa de caràcter jurídic, fiscal, laboral, comptable o informàtic de l'entitat relacionades directament amb l'activitat subvencionada, sempre que no superin el 4 % de l'import del projecte aprovat.

f. Les despeses del personal de direcció, administració i serveis generals contractat per l'entitat relacionades directament amb l'activitat subvencionada i indispensables per a la preparació o execució, i les despeses de dietes i transport de tot el personal que participa en l'execució del projecte. L'import de les despeses incloses en aquest apartat no pot superar el 8 % de l'import del projecte aprovat.

g. Les despeses destinades a la formació del personal contractat d'atenció directa, que no poden ser superiors al 5 % de l'import del projecte aprovat. Resta exclòs de les accions formatives subvencionables el personal contractat mitjançant un contracte d'arrendament.

h. Les prestacions econòmiques dineràries o en espècie per a persones en situació de vulnerabilitat social amb necessitat de cobrir despeses bàsiques subordinades a un pla d'intervenció personal, familiar o formatiu.

i. Les despeses derivades de la justificació mitjançant un informe d'auditoria sempre que no superin el 3 % de l'import del projecte aprovat.

Les entitats que desenvolupin el projecte exclusivament amb personal voluntari no poden justificar despeses corresponents als apartats c) i e).

6.2. A l'efecte de sol·licitar l'autorització que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, no es consideren modificacions de les condicions de l'execució de l'activitat subvencionada les variacions de l'import de les partides del pressupost aprovat que, sense alterar el pressupost total del projecte, siguin iguals o inferiors al 20 % de l'import del pressupost aprovat per a cada any. En aquest cas, les entitats interessades poden compensar les variacions produïdes entre les partides, sense necessitat que l'òrgan que concedeix les subvencions autoritzi aquesta actuació o modifiqui el contingut de la resolució de concessió de l'ajut.

6.3. A l'efecte de sol·licitar l'autorització que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, es consideren modificacions de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada les variacions en les partides que, sense alterar la quantia total de l'ajut i del projecte aprovat, superin el 20 % de les partides afectades i siguin inferiors al 25 %. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 20 % del pressupost aprovat per a cada any però que, sumades, arribin a aquest límit passaran a tenir la consideració de modificació a l'efecte de sol·licitar l'autorització de la modificació que preveu l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions.

6.4. Amb caràcter general, i llevat que hi concorrin circumstàncies excepcionals degudament justificades per l'entitat interessada, les reduccions en l'apartat c) de despeses del personal contractat per l'entitat per a l'atenció directa als beneficiaris dels serveis, es consideren modificacions substancials i, per tant, no es poden autoritzar.

6.5. El resultat de la modificació de les partides pressupostàries ha de respectar els límits percentuals establerts en els apartats a), e), f), g) i i) de les despeses subvencionables.

6.6. L'import màxim per subvencionar cada entitat i projecte és de 220.000,00 euros.

6.7. Les sol·licituds de subvencions per finançar despeses de funcionament de projectes han d'incloure un projecte amb una execució i una distribució de la quantia proporcionals (el mateix import per a cada anualitat) entre les anualitats 2024, 2025 i 2026.

7. Sol·licituds: via, termini, nombre i documentació que cal presentar

7.1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i adjuntar-hi la documentació detallada en els punts següents, signada a través del procediment de tràmit telemàtic.

7.2. Les entitats interessades només poden presentar una sol·licitud per a aquesta convocatòria. En el cas que una entitat presenti més d'una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la darrera, d'acord amb l'ordre fixat pel registre d'entrada.

7.3. Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s'han d'emplenar i presentar són a disposició de les persones interessades al web de la Direcció General d'Afers Socials.

7.4. A la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar, sempre que no estigui en poder de l'Administració o se'n pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, la documentació següent:

a. Una còpia dels estatuts vigents de l'entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En aquests estatuts hi ha de constar expressament la realització d'activitats, serveis o programes de l'àmbit social.

b. L'acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l'assemblea general, apoderament, certificat d'habilitació, etc.).

c. Una declaració responsable conjunta (imprès 1) en la qual es faci constar que l'entitat sol·licitant:

  • No es troba en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció.
  • Compleix les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 16 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, aquesta convocatòria i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  • No ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016.
  • Es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, i amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Amb la signatura d'aquesta declaració s'entén atorgat el consentiment per demanar el certificat telemàtic justificatiu de les obligacions esmentades; en cas que l'entitat no ho autoritzi, s'ha d'aportar aquest certificat.
  • No ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries en els darrers tres anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social.
  • Adquireix el compromís d'incorporar el personal voluntari inclòs en el projecte, si escau.

d. Una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, tramitada vàlidament, d'acord amb el model aportat per la Direcció General d'Afers Socials (imprès 2), excepte que el compte ja estigui d'alta a la Comunitat Autònoma. En aquest cas, és suficient informar-ne i comunicar el compte en què s'ha de fer el pagament. La titularitat del compte bancari ha de ser de l'entitat sol·licitant de la subvenció.

e. Una declaració responsable pel que fa a l'impost sobre el valor afegit (IVA). L'entitat ha de comunicar si està exempta de pagar-lo o bé si està subjecta a l'impost o a la regla de prorrata i el percentatge corresponent (imprès 3).

f. Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat (persona física o jurídica) o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 3).

g. Un certificat signat per la persona representant de l'entitat en el qual es facin constar l'adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears i l'adreça dels locals de què disposa l'entitat per executar el projecte, amb una indicació clara dels serveis que es duen a terme a cada local, amb l'especificació de dies i horaris (imprès 4).

h. Una declaració responsable, signada per la persona representant de l'entitat, en la qual es facin constar els anys de funcionament del servei per al qual se sol·licita la subvenció (imprès 4).

i. En el cas d'entitats que desenvolupin projectes que suposin un contacte habitual amb menors, una declaració responsable que l'entitat està en possessió dels certificats negatius del Registre central de delinqüents Sexuals de tots els treballadors afectats i que, en cas de noves contractacions, han d'estar en poder de l'empresa abans de la incorporació (imprès 5).

j. Un projecte tècnic, segons el model disponible al web (imprès 7).

k. L'acreditació documental de disposar d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals d'acord amb la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, segons l'article 42.1.a) de la Llei 7/2018, de 31 de juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears.

7.5. Les entitats que hagin presentat correctament tota la documentació requerida en edicions anteriors d'aquesta convocatòria poden substituir els documents exigits en els apartats a), b) i d) per una declaració responsable signada per la persona representant de l'entitat, en la qual consti el manteniment de les mateixes condicions (imprès 6).

7.6. Els tècnics de la Direcció General d'Afers Socials poden sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que considerin necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

7.7. Amb relació a la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General d'Afers Socials qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

7.8. La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza els tècnics de la Direcció General d'Afers Socials perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

7.9. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació de les prescripcions que conté aquesta convocatòria i de tota la normativa aplicable en matèria de subvencions.

7.10. En qualsevol cas, les entitats sol·licitants han de trametre una còpia del projecte presentat (imprès 7) en format d'editor de text a l'adreça de correu electrònic serveissocials@dgsersoc.caib.es en el termini de tres dies hàbils després de tramitar la sol·licitud.

8. Examen de la documentació

8.1. Els serveis tècnics de la Direcció General d'Afers Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per determinar si s'adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

8.2. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació necessària, es requerirà l'entitat sol·licitant perquè, en el termini de cinc dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar d'acord amb l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

9. Comissió Avaluadora

9.1. D'acord amb el que disposen l'article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:

a. President o presidenta: el cap del Departament de Serveis Socials de la Direcció General d'Afers Socials, o la cap del Servei de Serveis Socials de la Direcció General d'Afers Socials o la persona que delegui.

b. Vocals:

  • La cap del Departament Jurídic de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, o la persona que delegui.
  • La cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, o la persona que delegui.
  • Tres tècnics de la Direcció General d'Afers Socials.

c. Secretari o secretària: un dels tres tècnics de la Direcció General d'Afers Socials designats vocals.

9.2. A partir de la revisió dels informes tècnics previs elaborats i signats individualment pel personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora, aquesta Comissió ha d'emetre l'informe global que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar les propostes de resolució de concessió de subvencions. En aquest informe, la Comissió Avaluadora ha d'establir la llista dels possibles projectes beneficiaris ordenats per puntuació.

9.3. En el cas que el crèdit global màxim destinat a la convocatòria sigui suficient per atendre totes les sol·licituds presentades, es podrà finançar la totalitat de l'import sol·licitat per cada entitat que compleixi els requisits per ser-ne beneficiària, sense necessitat d'elaborar els informes tècnics esmentats en el punt 9.2.

10. Instrucció i resolució del procediment

10.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és el director general d'Afers Socials, que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d'acord amb el que estableix l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.

10.2. En tot cas, abans de la proposta de resolució, l'òrgan instructor pot proposar i notificar individualment la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per l'entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l'activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de l'entitat sol·licitant, conformitat que s'ha d'entendre atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en el termini de cinc dies. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sens perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

10.3. D'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, el director general d'Afers Socials, òrgan instructor del procediment, iniciarà el tràmit d'audiència amb la formulació d'una primera proposta provisional de resolució perquè, en el termini de cinc dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació, les entitats interessades puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes a la puntuació obtinguda pel projecte presentat. Una vegada finalitzat el tràmit d'audiència, l'òrgan instructor del procediment, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, formularà una segona proposta provisional de resolució perquè, en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació, els interessats comuniquin l'acceptació o la renúncia a la proposta de resolució o la reformulació del projecte aprovat. En tot cas, es considera que l'entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat. Finalment, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució definitiva, que inclourà la quantia assignada i, si escau, l'acceptació o no de la reformulació del projecte presentada per l'entitat. Tant les propostes de resolució provisionals com la proposta de resolució definitiva s'han de notificar a les persones interessades individualment o s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

10.4. L'òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions que determina aquesta convocatòria és la consellera de Famílies i Afers Socials.

10.5. Les resolucions dictades en aquest procediment s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i exhaureixen la via administrativa.

10.6. El termini per resoldre el procediment i publicar les resolucions és de tres mesos comptadors des de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.

10.7. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l'apartat anterior s'han de considerar desestimades.

10.8. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

11. Criteris de valoració

11.1. D'acord amb el que disposa l'article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, s'han de seleccionar les entitats beneficiàries mitjançant el procediment de concurs.

11.2. La concessió dels ajuts s'ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

11.3. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen a continuació:

Bloc 1. Qualitat tècnica del projecte (màxim 65 punts)

1.1. Definició del projecte. Justificació i context territorial en què es desenvolupa el projecte (màxim 5 punts)

1.2. Descripció de les situacions de necessitat sobre les quals es pretén actuar (màxim 5 punts)

1.3. Descripció acurada de les característiques sociofamiliars de les persones participants. Factors de vulnerabilitat. Edat, sexe, discapacitat, dependència, situació sociofamiliar i altres (màxim 5 punts)

1.4. Presentació de l'objectiu general i dels objectius específics (màxim 5 punts)

1.5. Descripció detallada de les activitats en relació als objectius plantejats, els instruments d'avaluació i els indicadors d'avaluació (quadre) (màxim 10 punts)

1.6. Intensitat del servei en relació al nombre d'intervencions per persona beneficiària directa (màxim 5 punts)

1.7. Cost unitari en funció de la intensitat d'intervenció (màxim 10 punts; cost mitjà 10 punts; la resta de puntuacions serà proporcional a la distància del cost mitjà)

1.8. Implantació territorial del projecte: presència a les Illes Balears i nombre de punts d'atenció (màxim 10 punts)

1.9. Pes específic del finançament de la convocatòria dins el cost total del projecte (puntuació inversament proporcional al pes del finançament extern) (màxim 5 punts)

1.10. Mesures de foment de la igualtat en les activitats amb les persones beneficiàries (màxim 5 punts)

 

Bloc 2. Capacitat operativa i tècnica de l'entitat sol·licitant (màxim 35 punts)

2.1. Experiència de l'entitat en l'execució de projectes amb les mateixes característiques (0,5 punts per mes, màxim fins a 10 punts). (Es valorarà a partir de la data que consti en el certificat dels anys de funcionament i fins al moment de la publicació de la convocatòria.)

2.2. Descripció dels recursos humans necessaris per desenvolupar el projecte (màxim 5 punts) i inclusió entre les persones treballadores de grups vulnerables (persones amb discapacitat, persones víctimes de violència de gènere, aturades, dones majors de 45 anys, persones majors de 55 anys o aturats de llarga durada)

2.3. Hores de formació ofertes per l'entitat al personal del projecte (màxim 5 punts; 1 punt per cada 10 hores de formació)

2.4. Voluntariat a l'entitat (màxim 5 punts)

2.5. Treball en xarxa amb altres recursos o entitats (es requereix l'aportació de documents de compromís per part dels altres recursos) (màxim 5 punts)

2.6. Certificat de qualitat vigent (màxim 5 punts)

12. Determinació de l'import de la subvenció

12.1. Per determinar l'import de la subvenció, cada projecte s'ha de valorar de 0 a 100 punts, d'acord amb els criteris que estableix el punt 11 d'aquesta convocatòria.

12.2. La puntuació mínima necessària d'un projecte per accedir a la subvenció és de 50 punts.

12.3. La quantia per subvencionar cada projecte es determinarà en funció dels projectes que es presentin a la convocatòria, amb el límit que consta en el punt 6.6. Si la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes que hagin obtingut la puntuació mínima prevista en el punt 12.2 d'aquesta convocatòria no supera l'import màxim previst en el punt 3, s'atorgarà a les entitats el 100 % de l'import sol·licitat.

12.4. En el cas que la suma dels imports sol·licitats per a tots els projectes presentats a la convocatòria superi l'import màxim previst en el punt 3, s'aplicaran la regles següents:

a. L'import de la subvenció serà el resultat directe d'aplicar la puntuació obtinguda en el procés de valoració, en forma de percentatge amb dos decimals, a l'import sol·licitat, i se li atorgarà un mínim del 50 % de l'import sol·licitat, sempre que hagi obtingut una puntuació mínima de 50 punts, i un màxim del 100 % per a les sol·licituds que obtenguin la puntuació màxima de 100 punts.

b. S'ha de respectar la proporció entre els punts obtinguts i els percentatges que s'han d'aplicar sobre l'import sol·licitat i que han de donar com a resultat la quantia de la subvenció.

c. En el cas que la suma dels imports totals dels ajuts que correspondrien a les entitats beneficiàries superi l'import total del pressupost assignat, d'acord amb el límit pressupostari que consta en el punt 3 de la convocatòria, s'ha de prorratejar aquest import total entre les entitats beneficiàries, tenint en compte l'ajut assignat inicialment.

12.5. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe global elaborat per la Comissió Avaluadora que ha de servir de base a la proposta de resolució sigui inferior a l'import sol·licitat, l'òrgan instructor instarà l'entitat sol·licitant a modificar-ne la sol·licitud per reformular el projecte i ajustar-lo a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. Les entitats poden minorar com a màxim, i exclusivament, l'import de l'activitat per la diferència entre l'import sol·licitat i l'import proposat. En el cas que, com a conseqüència de la reformulació, l'entitat redueixi el pressupost presentat, aquesta reducció no pot superar el 45 % del pressupost del projecte inicial i, en tot cas, pot mantenir la subvenció proposada inicialment, amb independència del percentatge que representi sobre l'import del pressupost de l'activitat, d'acord amb el que estableix l'article 12.4 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut. Per a la reformulació de les sol·licituds, s'ha d'emplenar, si escau, un projecte adaptat dels programes amb proposta de subvenció (imprès 8). En aquest projecte s'ha de redimensionar la magnitud o modificar el contingut del programa sol·licitat d'acord amb l'import de la subvenció proposada, preservant sempre les ràtios per usuari del personal contractat i la intensitat de la intervenció proposades en la sol·licitud. En tot cas, la modificació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts.

12.6. L'import d'adjudicació s'arrodonirà a l'alça en múltiples de tres per ajustar els pagaments a les anualitats de la convocatòria i exhaurir el total de l'import total.

12.7. L'import de la subvenció concedida no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l'activitat objecte de subvenció.

12.8. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

13. Pagament dels ajuts

13.1. El primer pagament de la subvenció serà del 33,33 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins l'anualitat de 2024, una vegada notificada la resolució de concessió de la subvenció, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa.

13.2. El segon pagament de la subvenció serà del 33,33 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins el primer trimestre de l'any 2025, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa.

13.3. El tercer pagament de la subvenció serà del 33,33 % de l'import concedit i es farà anticipadament, dins el primer trimestre de l'any 2026, en concepte de bestreta, i eximeix l'entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa.

13.4. L'import del pagament s'arrodonirà a l'alça en múltiples de tres per ajustar els pagaments a les anualitats de la convocatòria i exhaurir el total de l'import total.

13.5. Els pagaments prevists en els punts 13.1, 13.2 i 13.3 suposen una bestreta acumulada superior al 75 % de l'import màxim establert en aquesta convocatòria, encara que no s'ha de presentar cap tipus de garantia, segons l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 25.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Atès que les entitats sol·licitants de les subvencions objecte d'aquesta convocatòria han d'estar inscrites en el Cens d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears, de conformitat amb la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, no és necessari que el Consell de Govern autoritzi la bestreta.

14. Justificació

14.1. L'entitat beneficiària ha de justificar el 100 % del projecte aprovat per a cada anualitat abans del 31 de març de l'exercici següent al de l'execució de les actuacions.

14.2. Les subvencions atorgades per un import superior a 20.000,00 euros s'han de justificar necessàriament mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria i d'acord amb els requisits que estableix l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut. A l'informe d'auditoria s'ha d'adjuntar una memòria econòmica abreujada, de conformitat amb el que disposa l'article 21 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021. La memòria econòmica abreujada ha de contenir, com a mínim, un estat representatiu de les despeses efectuades en la realització de les activitats subvencionades, degudament agrupades, així com, si pertoca, les quanties pressupostades inicialment i les desviacions esdevingudes. Les normes d'actuació dels auditors i l'abast i el contingut de l'informe d'auditoria per a la justificació econòmica s'estableixen en el document disponible al web http://aferssocialsiesports.caib.es. A aquesta documentació de caràcter econòmic s'hi ha d'adjuntar la documentació tècnica indicada en l'apartat 14.4.a) de la convocatòria.

14.3. Les subvencions atorgades per un import inferior o igual a 20.000,00 euros es poden justificar, a elecció de l'entitat:

a. Mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria, de la mateixa manera que s'indica en el punt 14.2 d'aquesta convocatòria.

b. Mitjançant la modalitat de justificació ordinària.

c. Mitjançant un model simplificat de compte justificatiu, en els casos en què les despeses siguin de caràcter recurrent i successiu, amb la sol·licitud prèvia de l'entitat i l'acceptació expressa de l'òrgan que tramita la subvenció.

14.4. En els casos de justificació ordinària del projecte subvencionat, l'entitat ha d'aportar la documentació següent:

a. Una memòria tècnica justificativa, que ha d'incloure:

  • Un certificat del representant legal de l'entitat que acrediti la realització parcial efectiva de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada i l'aplicació parcial dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, per al primer i segon any.
  • El tercer any, un certificat que acrediti la realització total efectiva de l'activitat i l'aplicació total dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció, quan es presenti la darrera justificació parcial (abans del 31 de març de 2027).
  • Un informe tècnic anual complet i detallat del projecte executat en conjunt i una avaluació també anual, d'acord amb el model que facilitarà la Direcció General d'Afers Socials.

Aquesta memòria tècnica justificativa s'ha de presentar abans del 31 de març de l'exercici següent al de la realització l'activitat.

b. Una memòria econòmica anual, en la qual han de constar:

  • Un compte justificatiu, degudament emplenat i signat pel representant de l'entitat, que ha d'incloure la relació dels justificants imputats al projecte (amb una llista numerada dels documents justificatius) per a cada període, amb la data d'emissió i de pagament, i el percentatge d'imputació al projecte subvencionat tenint en compte els altres ajuts de què disposa l'entitat per dur a terme l'activitat subvencionada. Aquest document també s'ha de trametre en format electrònic a l'adreça serveissocials@dgsersoc.caib.es.
  • Un balanç final per cada any del pressupost total del projecte aprovat, que ha d'especificar les despeses que ha finançat el Govern de les Illes Balears, les que han finançat altres entitats o administracions públiques i les que s'han finançat amb fons propis.
  • Una carpeta ordenada i amb un índex que contengui fotocòpies de totes les factures, de les nòmines i d'altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les activitats subvencionades durant el període comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre de l'exercici en què s'ha duit a terme l'activitat, així com de tots els certificats bancaris i d'altres justificants de pagament que acreditin la data i l'import del pagament de les despeses derivades de l'execució de l'activitat o del projecte pel qual s'ha concedit la subvenció, entre l'1 de gener de l'any en què s'ha duit a terme l'activitat i el 31 de març de l'any en què es formalitza la justificació.
  • D'acord amb el que disposa l'article 24.2 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, amb posterioritat a la presentació de la documentació esmentada, la Direcció General d'Afers Socials concertarà una visita amb l'entitat subvencionada, que haurà de dur la documentació original per confrontar-la amb les còpies presentades inicialment.

Les factures han d'indicar les dades següents:

  • Raó social i NIF del proveïdor.
  • Raó social i NIF de l'associació.
  • Expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.
  • Data d'emissió.
  • Modalitat del pagament.

Les prestacions econòmiques per als usuaris finals previstes en el projecte s'han de justificar de la manera següent:

  • Rebuts signats pel beneficiari de l'ajut, en què han de constar les inicials del seu nom i llinatges i els quatre primers dígits del DNI o el NIF, la data de lliurament, la finalitat i l'import o la magnitud de l'ajut en cas que es tracti de prestacions en espècie.
  • Un certificat d'un treballador o treballadora social col·legiat que acrediti que la persona perceptora es troba en situació de vulnerabilitat social i que l'ajut forma part d'un pla d'intervenció individual, familiar o formatiu de caràcter global.

c. Els elements publicitaris (cartells, fullets, etc.) en els quals consti la col·laboració i el finançament de la Conselleria de Famílies i Afers Socials.

d. Una declaració responsable, actualitzada en la data de presentació de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'hagi sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'hagi obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

14.5. En els casos en què es justifiqui el projecte mitjançant un model simplificat de compte justificatiu, s'ha de presentar una memòria econòmica de les despeses efectuades, d'acord amb el que estableix l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, que ha de constar de la documentació següent:

a. El compte justificatiu simplificat, de conformitat amb el model que trametrà la Direcció General d'Afers Socials, en el qual s'indiquin les factures o els documents equivalents.

b. Les factures o altres documents acreditatius justificants que, amb posterioritat, sol·liciti l'òrgan gestor dels ajuts, el qual determinarà la dimensió de la mostra de documents que ha de lliurar l'entitat perquè sigui representativa, així com la relació concreta i numerada de documents seleccionats aleatòriament.

c. Un certificat final del representant de l'entitat beneficiària que acrediti la realització efectiva i completa de l'activitat d'acord amb la sol·licitud presentada, així com l'aplicació dels fons percebuts a la finalitat que hagi servit de fonament a la concessió de la subvenció.

d. Una declaració expressa, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'hagi sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'hagi obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida.

14.6. L'aplicació dels fons percebuts no s'entén del tot justificada fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte aprovat, amb independència de l'import de la subvenció concedida.

14.7. Les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data compresa entre l'1 de gener de 2024 i el 31 de desembre de 2026, d'acord amb la sol·licitud presentada i l'anualitat justificada. Les factures de l'informe d'auditoria al qual es refereix l'apartat 14.2 poden tenir com a data límit el 31 de març de l'exercici posterior al que s'ha auditat. També s'admeten les factures amb data límit del 31 de gener posterior a cada exercici, sempre que els serveis o subministraments s'hagin prestat dins el període d'execució del projecte.

14.8. Els justificants de pagament de les factures, les nòmines i els altres documents acreditatius de l'activitat duita a terme han de tenir una data anterior al 31 de març de l'exercici següent al de la realització l'activitat justificada.

14.9. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d'un termini màxim de quinze dies hàbils, des de l'endemà de la notificació a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

15. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

15.1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, i pel que fa al termini de justificació de les accions, les entitats beneficiàries de la subvenció en poden demanar una ampliació, que no pot excedir la meitat del termini concedit inicialment.

15.2. D'acord amb l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d'ofici o a instància de part, per mitjà d'una resolució motivada de l'òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d'aplicació. La sol·licitud d'ampliació d'aquest termini s'ha de presentar abans del 28 de febrer de l'any posterior al que sigui objecte de justificació.

16. Formes de justificació admissibles

16.1. Són formes de justificació admissibles, pel que fa a les despeses subvencionables, les següents:

a. Personal contractat: nòmines, justificants d'ingrés de les quotes de la Seguretat Social i d'ingrés de les retencions de l'IRPF.

b. Col·laboracions de professionals en l'organització general de l'entitat: factures signades pel perceptor o perceptora en què constin el seu nom i llinatges i el NIF, la col·laboració prestada, el període de la prestació, l'import total i la retenció efectuada a càrrec de l'IRPF.

c. Despeses generals (telefonia fixa i mòbil, accés a Internet i correspondència, rènting de material informàtic amb un màxim d'un 3 % del pressupost presentat, etc.): factures amb IVA i documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes.

d. Despeses de lloguer: còpia del contracte de lloguer i els corresponents rebuts o justificants de transferència bancària.

e. Despeses d'assegurances del local on es desenvolupen el programa o les activitats: document de resguard de l'alta i la vigència de l'assegurança i document bancari o factura del pagament.

f. Subministrament de fungibles i d'altres béns no inventariables: factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora, la data i el concepte de la despesa.

g. Despeses d'assessoria jurídica, fiscal o comptable o de gestió de permisos, llicències i altres tràmits administratius: factures amb IVA i documents acreditatius del pagament davant les institucions i els organismes.

h. Assistència i participació en assemblees, cursos, conferències, actes i activitats similars per millorar la formació i la gestió de la qualitat dels recursos i les activitats de l'entitat o la coordinació en els diversos àmbits territorials: factures de despesa amb especificació dels conceptes i el NIF del receptor, degudament signats i amb el certificat d'assistència, a més dels documents acreditatius del pagament.

i. Campanyes de publicitat o difusió del projecte i dels objectius: certificat de realització de la campanya expedit pel mitjà utilitzat, amb les factures corresponents i un exemplar del mitjà, en el qual ha de constar el suport de la Conselleria, amb el document acreditatiu de pagament.

j. Difusió, publicació i edició de revistes, estudis o informes, i creació o manteniment del lloc web, sempre que estiguin relacionats directament amb el projecte: factures amb l'IVA inclòs i descomptes de l'IRPF dels professionals o col·laboradors, així com el document de pagament.

k. Mitjans de transport utilitzats per a la realització del servei: factures amb el NIF i el nom de l'entitat emissora i de l'entitat receptora del servei o del bé, i la data d'emissió i de pagament.

l. Ajuts econòmics per a les persones usuàries dels serveis per a transport, aliments i productes de primera necessitat, beques de formació i similars:

  • Rebuts signats pel beneficiari de l'ajut, en els quals han de constar les inicials del seu nom i llinatges i els quatre primers dígits del DNI o el NIF, la data de lliurament, la finalitat i l'import o la magnitud de l'ajut en cas que es tracti de prestacions en espècie.
  • Un certificat d'un treballador o treballadora social col·legiat que acrediti que la persona perceptora es troba en situació de vulnerabilitat social i que l'ajut forma part d'un pla d'intervenció individual, familiar o formatiu de caràcter global.
  • Factures originals acreditatives de la despesa a nom de l'entitat executant del programa.

16.2. En tots els documents justificatius de la subvenció hi han de constar, de manera clara i inequívoca, el nom i el NIF de l'entitat beneficiària de la subvenció.

16.3. A l'efecte de la justificació, s'admeten tots els certificats i rebuts digitals expedits per entitats bancàries, empreses de subministraments, administracions públiques, etc., dels llocs web respectius o tramesos per correu electrònic.

16.4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties que la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic estableix per als contractes menors, el beneficiari ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per executar l'obra, prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de la despesa, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin, o llevat que la despesa s'hagi efectuat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació o, si escau, en la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia i s'ha de justificar expressament en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

17. Subcontractació

D'acord amb el que preveu l'article 25 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut:

— La persona o entitat beneficiària pot subcontractar fins al 100 % de l'execució l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat, d'acord amb els límits i les condicions que disposa l'article 38 del Text refós de la Llei de subvencions.

— Quan la subcontractació no superi el 50 %, la persona o entitat sol·licitant de la subvenció ha de presentar un informe explicatiu dels motius pels quals s'ha de recórrer a la contractació d'activitats amb tercers.

— Si l'activitat concertada amb tercers excedeix el 20 % de l'import de la subvenció i l'import és superior a 60.000,00 euros o superior al 50 %, independentment de la quantia, a més de la prescripció esmentada en l'apartat anterior, la subcontractació està sotmesa al compliment del requisits següents:

 

a. Que el contracte se subscrigui per escrit.

b. Que l'òrgan competent per concedir la subvenció autoritzi prèviament la formalització d'aquest contracte.

Les despeses d'assessoria jurídica i notarials que pertoquin, derivades de la formalització del contracte subscrit per a la subcontractació, tenen la consideració de despesa subvencionable.

— Els subcontractistes han de subscriure i lliurar a la persona o entitat beneficiària, a més de les factures o els documents equivalents, un estat amb el detall dels costs per naturalesa econòmica i, si escau, del benefici derivat de la realització de l'activitat subcontractada, que s'ha de mantenir a disposició dels òrgans competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.

18. Avaluació i control

18.1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

18.2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat, sens perjudici de les responsabilitats que se'n puguin derivar.

19. Revocació dels ajuts concedits

19.1. D'acord amb l'article 28 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, l'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han de tenir en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

19.2. La revocació de la subvenció s'ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n'ha d'especificar la causa, així com la valoració del grau d'incompliment, i ha de fixar l'import que, si pertoca, ha de percebre finalment l'entitat beneficiària. A aquest efecte, s'entén per resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el procediment d'execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en els casos en què, com a conseqüència de l'abonament previ de la subvenció, la persona o entitat beneficiària n'hagi de reintegrar la totalitat o una part, no s'ha de dictar cap resolució de modificació i s'ha d'iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s'han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

20. Reintegrament dels ajuts concedits

20.1. L'entitat beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quanties rebudes i, si correspon, l'interès de demora, en els casos que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

20.2. Les causes i l'import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i la normativa reglamentària de desplegament, i s'han de tenir en compte els criteris de gradació a què es refereix l'article 28.3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021.

20.3. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

21. Compatibilitat

21.1. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.

21.2. Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria no poden finançar actuacions contractades o concertades amb qualsevol administració. Poden ser objecte de finançament actuacions amb usuaris de serveis concertats o contractats sempre que formin part de projectes diferenciats i amb entitat pròpia i que, per tant, siguin actuacions complementàries i clarament diferenciades de les incloses en el contracte o concert corresponent.

21.3. D'acord amb l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials i de joventut, l'import de la subvenció no pot ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres ajuts de la mateixa administració o altres entitats públiques o privades, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

 

22. Règim d'infraccions i sancions

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

23. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s'han d'aplicar l'Ordre de la consellera d'Afers Socials i Esports de 5 de març de 2021 i el Text refós de la Llei de subvencions.