Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
Núm. 731110
Aprovació bases específiques de la convocatòria del procés selectiu per cobrir com a personal funcionari de carrera set (7) places vacants a la categoria de Policia del cos de la policia local de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia
Mitjançant Resolució d'Alcaldia 2023-4583, de data 17 de novembre de 2023, s'ha adoptat el següent ACORD:
PRIMER. APROVAR la convocatòria que ha de regir el procés selectiu com a personal funcionari de carrera, de 7 places de la categoria de policia del cos de la Policia Local de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, corresponent a l'escala d'Administració Especia, Subescala Serveis Especials, grup C, subgrup C1, incloses a l'oferta d'ocupació pública de 2023 aprovada el 10.11.2023 (Publicada al BOIB num. 156 de 16.11.2023), vacants i dotades pressupostàriament, pel sistema d'accés de torn lliure i procediment de selecció d'oposició.
SEGON. APROVAR les bases que han de regir aquest procés i que es detallen als annexos adjunts a aquesta Resolució, les quals han de complir obligatòriament l'Ajuntament, el Tribunal Qualificador i les persones aspirants que hi participin.
TERCER. ACORDAR l'aplicació de la tramitació d'urgència del procediment de resolució del procés selectiu convocat i, per tant, declarar que es redueixen a la meitat els terminis previstos al procediment ordinari, excepte el de pressa de possessió, el de presentació de sol·licituds i el d'interposició de recurs.
QUART. APROVAR els exercicis i els programes de temes de la fase d'oposició del procés selectiu, que consten a l'annex I i II.
CINQUÈ. ORDENAR la publicació de la present Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (https://santjosep.sedeelectrónica.es).
SISÈ. ORDENAR la publicació de l'anunci de publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, en aplicació de l'art. 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, pot interposar-se el recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la seva aprovació, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici que es pugui interposar qualsevol altre recurs que estimi més convenient al seu dret.
Sant Josep de sa Talaia, 17 de novembre de 2023
L'alcalde Vicente Roig Tur
ANNEX BASES ESPECÍFIQUES DE LA CONVOCATÒRIA DEL PROCÉS SELECTIU PER A COBRIR COM A PERSONAL FUNCIONARI DE CARRERA SET (7) PLACES VACANTS DE LA CATEGORIA DE POLICIA DEL COS DE LA POLICIA LOCAL DE L'AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA.
PRIMERA. Normes generals
1. Objecte de la convocatória
Aquesta convocatòria té per objecte regular el procés selectiu per proveir, com a funcionaris de carrera, set (7) places de la categoria de Policia del cos de la Policia Local de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, corresponents a l'escala d'Administració Especial, Subescala Serveis Especials, grup C, subgrup C1, incloses a les ofertes d'ocupació pública de 2023 (BOIB núm. 156 de 16 de novembre de 2023), vacants i dotades pressupostàriament, pel sistema d'accés de torn lliure i procediment de selecció d'oposició.
2. Normativa d'aplicació
En l'execució d'aquest procés selectiu és aplicable les presents bases i la normativa següent:
Així com la resta de disposicions legals aplicables a la Policia Local.
3. Reserva
D'acord amb el que estableix la Disposició addicional tercera de la Llei 4/2013, modificada per la llei 11/2017, i a fi d'impulsar les accions positives previstes a la normativa d'igualtat de gènere, es reserven en aquesta convocatòria dues places corresponents al 25% de les set places convocades, que seran cobertes per dones amb la finalitat d'aconseguir equilibrar la presència d'aquestes i dels homes a la plantilla de la policia local de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia.
Quan de conformitat amb la llista definitiva d'aprovats de la fase d'oposició les places no es cobreixin per dones, es dóna preferència a les dones candidates sobre els candidats homes sempre que:
a. Hi hagi una equivalència de capacitació determinada per la superació de les proves i els exercicis de la fase d'oposició del sistema selectiu.
b. Cap de les candidates dones seleccionades per l'aplicació d'aquesta preferència no tingui un diferencial de puntuació en les fases d'oposició superior al 15% davant dels candidats homes preterits.
c. No concorrin en un altre candidat motius legalment previstos que, no sent discriminatoris per raó de sexe, justifiquin la no aplicació de la mesura, com la pertinença a altres col·lectius amb dificultats especials per accedir a l'ocupació.
Les persones que s'hagin acollit al dret a la rectificació de la menció registral recollit a la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i per a la garantia dels drets de les persones LGTBI, i passin del sexe masculí al sexe femení podran acollir-se a la reserva de places per ser cobertes per dones, sempre que la resolució de la rectificació registral del canvi de sexe estigui inscrita al Registre Civil amb caràcter previ a la finalització del termini de presentació de sol·licituds i mantinguin la condició de dona durant tot el procés selectiu i fins al nomenament com a funcionàries de carrera. En cas contrari, la persona aspirant decaurà en el dret a acollir-se a la reserva.
Això no obstant, en l'àmbit dels processos selectius, l'article 14 de la Constitució Espanyola (CE) s'ha de posar en connexió amb l'article 23.2 del mateix text normatiu, articles que imposen que el principi d'igualtat exclogui qualsevol avantatge competitiu que pugui afavorir alguna de les parts participants en un procés selectiu d'accés a la funció pública.
Així, la doctrina de la Unió Europea determina que, si no es tenen en compte les condicions fisiològiques determinades pel sexe de les persones aspirants a les proves físiques dels processos selectius per a l'accés a les funcions públiques, ens trobaríem davant d'una situació de discriminació indirecta. Per això, no es considera contrari al principi d'igualtat l'aplicació de criteris de valoració de les proves físiques que siguin adequades a la fisiologia pròpia del sexe femení, encara que siguin diferents dels criteris previstos per al sexe masculí.
Tenint en compte que la Llei 4/2023, de 28 de febrer, no exigeix la modificació prèvia de l'aparença o funció corporal de la persona a través de procediments mèdics, quirúrgics o de qualsevol altra índole, que amb la rectificació registral, realment, s'està modificant el gènere (identitat social), que no pas el sexe (condicions biològiques), i l'esperit de la mateixa Llei, que a l'apartat 3 de l'article 26 diu:
“3. A les pràctiques, esdeveniments i competicions esportives en l'àmbit de l'esport federat, cal atenir-se al que disposa la normativa específica aplicable, nacional, autonòmica i internacional, incloses les normes de lluita contra el dopatge, que, de manera justificada i proporcionada, tinguin per objecte evitar avantatges competitius que puguin ser contraris al principi d'igualtat”
Per tot això, i per evitar avantatges competitius que vulnerin l'article 23.2 de la CE, les persones, tot i haver realitzat una rectificació registral del sexe masculí al femení degudament inscrita, hauran de participar en les proves físiques amb el barem aplicables als homes.
4. Procediment selectiu
El procediment selectiu és la oposició. Els temaris i els exercicis que han de superar les persones aspirants són els que es detallen a l'annex I.
5. Relacions amb els ciutadans
D'acord amb l'article 45.1.b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, atès que es tracta d'un procediment de concurrència competitiva, els actes administratius que integren aquest procediment i hagin de notificar a les persones interessades, així com els de qualsevol procediment que se'n derivi, en comptes de notificar-se, s'han de publicar a la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Sant de sa Talaia (https://santjosep.sedelectronica.es).
Tot això, sens perjudici que es publiquin al Butlletí Oficial de les Illes Balears els actes que les bases d'aquesta convocatòria determinin expressament que s'hagin de publicar. En tot cas, només tenen efectes jurídics les comunicacions enviades pels mitjans de publicació que preveu aquesta convocatòria.
6. Relacions a través de mitjans electrònics
Les persones interessades a participar en aquest procés selectiu s'hauran de relacionar preferentment amb aquest Ajuntament convocant a través de mitjans electrònics en tots els tràmits del procediment. Tots els tràmits de presentació d'escrits, documentació o al·legacions es duran a terme dins dels terminis previstos en aquesta convocatòria preferentment a través del tràmit telemàtic creat a aquest efecte a la Seu Electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (https://santjosep.sedelectronica.es).
Tenint en compte que la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, ha suposat un impuls per a la implementació de l'administració electrònica, i que l'article 56 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'Empleat Públic, aprovat pel Reial Decret 5/2015, de 30 d'octubre, exigeix per participar en els processos selectius, entre altres requisits, tenir la capacitat funcional per al desenvolupament de les tasques, s'estableix que les persones aspirants es relacionin preferentment per mitjans electrònics en totes les fases del procediment, atès que el desenvolupament adequat de les funcions dels empleats públics exigeix disposar d'habilitats relacionades amb l'administració electrònica, les quals pressuposen els coneixements necessaris per dur a terme els tràmits telemàtics previstos en aquesta convocatòria.
La relació per aquests mitjans facilitarà a les persones aspirants a la presentació de les sol·licituds i la realització dels diversos tràmits, atès que podran dur a terme el tràmit, en qualsevol lloc i hora, sempre dins el termini establert, i a l'hora , suposarà una major agilitat en la tramitació del procediment administratiu.
7. Identificació de les persones aspirants a les publicacions dels actes administratius
D'acord amb el que estableix la Disposició Addicional Setena de la Llei Orgànica 3/2018, quan sigui necessària la publicació de Resolucions, anuncis o actes a la Seu electrònica, al web o al Butlletí Oficial de les Illes Balears, les persones aspirants seran identificades amb nom, cognoms, afegint quatre xifres numèriques aleatòries del document nacional d'identitat, número d'identitat d'estranger, passaport o document equivalent.
8. Llengua de tramitació
En la tramitació dels procediments selectius ha de complir el que preveu el Decret 49/2018, de 21 de desembre, sobre l'ús de les llengües oficials a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
9. Reducció de terminis
L'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, en el marc de l'exercici de la potestat d'autoorganització que li correspon, ostenta la facultat d'utilitzar els instruments legals al vostre abast per a la millora organitzativa i optimització dels recursos de la Policia Local amb l'objecte d'assolir nivells satisfactoris d'eficàcia i eficiència en els serveis que presta a la ciutadania, nivells que prenen especial rellevància en època estival tenint en compte que aquest Ajuntament és eminentment turístic, sector en què basa el motor econòmic i que requereix equilibri en la seguretat i convivència entre les persones residents i visitants.
En aquest context s'emmarca la necessitat de donar més estabilitat a la plantilla de la Policia Local, dotant-la d'un nombre més gran d'efectius, context en què cobren especial importància els temps que s'han d'invertir en aquest procés selectiu, i cal que els terminis s'optimitzin i es redueixin al màxim possible, a fi de poder cobrir les places ofertes abans de l'inici de la temporada turística, per a una millora organitzativa dels serveis policials que, sens dubte, resulten d'interès públic.
Per tant, els terminis del present procediment es regiran, d'acord amb el que estableix l'article 33 de la Llei 39/2015 i 185 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, en aconsellar-ho raons d'interès públic,es redueixen a la meitat els terminis previstos al procediment ordinari, excepte el de presa de possessió, el de presentació de sol·licituds i el d'interposició de recursos. No es pot interposar cap recurs contra l'acord que declari l'aplicació de tramitació d'urgència del procediment.
10. Publicació
Les bases d'aquesta convocatòria es publicaran en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Al Butlletí Oficial de l'Estat es publicarà l'anunci de la convocatòria amb la denominació de l'escala i la categoria de les places convocades, el nombre de places, l'ajuntament que els convoca, el sistema d'accés, el procediment selectiu, els mitjans de impugnació i la data i número del Butlletí Oficial de les Illes Balears on s'han publicat les bases.
SEGONA. Requisits i condicions de les persones interessades
1. Per tenir la condició d'aspirant i ser admesos en aquest procés selectiu, les persones interessades han de complir, en la data de finalització del termini de presentació de sol· licituds i durant tot el procés selectiu, els requisits següents:
a. Tenir la nacionalitat espanyola.
b. Tindre divuit anys complerts.
c. Estar en possessió del títol de Batxiller, Tècnic Mitjà o equivalent, o estar en condicions d'obtenir-lo en la data en què finalitzi el termini de presentació de sol·licituds. En el cas de titulacions expedides a l'estranger, s'haurà d'aportar la corresponent homologació del ministeri competent en matèria d'educació i formació professional, o d'una universitat espanyola. La titulació s'ha d'acreditar mitjançant l'expedició dels títols corresponents per l'autoritat acadèmica corresponent. Aquesta mateixa autoritat també pot declarar l'equivalència de títols.
d. No patir cap malaltia o defecte físic o psicofísic que impedeixi o disminueixi el desenvolupament correcte de les funcions, en relació amb el quadre de les exclusions que es determinen a lannex 5 del Decret 40/2019, de 30 dabril.
e. No haver estat separat del servei de lAdministració local, autonòmica o estatal, ni estar inhabilitat per a l'exercici de la funció pública.
f. No tindre antecedents penals per delictes dolosos.
g. Posseir els permisos de conducció de les classes A2 i B en vigor.
h. Comprometre's a portar armes i, si escau, a utilitzar-les, mitjançant una declaració jurada.
i. Estar en possessió del nivell B2 (nivell avançat) del coneixement de la llengua catalana. Els certificats s'han d'acreditar mitjançant el certificat oficial corresponent d'entre els següents:
j. Signar la declaració responsable relativa al compliment dels requisits de participació que figura al tràmit telemàtic d'inscripció en aquest procés selectiu. S'entén que la declaració responsable està signada quan es presenti i finalitzi el procés d'inscripció.
2. Amb anterioritat al nomenament com a Policia Local de Sant Josep de sa Talaia, la persona aspirant haurà de manifestar que no exerceix cap càrrec o activitat al sector públic dels quals delimita l'article 1 de la Llei 53/1984, de 26 de desembre , d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, i que no percep pensió de jubilació, retir o orfandat. En el cas d'exercir activitat privada, ho declararà en el termini de deu dies hàbils des de la presa de possessió, a fi que la Corporació pugui adoptar acord de compatibilitat o incompatibilitat.
3. Si en qualsevol moment del procés selectiu, el tribunal tingués coneixement que alguna persona aspirant no compleix un o diversos dels requisits exigits en aquesta convocatòria, amb l'audiència prèvia de l'interessat, haurà de proposar la seva exclusió a l'alcalde i comunicarà als efectes oportuns, les inexactituds o falsedats consignades per la persona aspirant a la sol·licitud d'admissió.
TERCERA. Publicació de la convocatòria i presentació de sol·licituds.
1. Publicació
Una vegada aprovades les presents bases per l'òrgan competent es publicaran al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i posteriorment l'anunci de la convocatòria al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) s'haurà de tenir com a referència aquesta darrera publicació als efectes del termini de presentació de sol·licituds.
Els restants i successius anuncis es faran públics únicament al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (https://santjosep.sedelectronica.es).
2. Sol·licituds
Les sol·licituds per a participar en les proves de selecció hauran d'ajustar-se al model publicat en la present convocatòria com a Annex III, sent presentat en la Seu Electrònica d'aquest Ajuntament (https://santjosep.sedelectronica.es) a partir de l'obertura del termini per a la seva presentació.
Les sol·licituds es presentaran preferentment en la Seu Electrònica (https://santjosep.sedelectronica.es) o en la forma establerta en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Si la sol·licitud no fos presentada al Registre General de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia o a la seva Seu Electrònica, per ser realitzat en la forma prevista a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no serà admesa, encara que consti que es va lliurar abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, llevat que es remeti la justificació de la seva presentació per correu electrònic a alcaldia@santjosep.org.
3. Termini
El termini de presentació de sol·licituds serà de vint dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la data de publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). La no-presentació de sol·licituds en temps i forma determina la no admissió de les persones aspirants al procés selectiu.
4. Declaració responsable
Per a ser admeses en les proves selectives corresponents i prendre part en elles, les persones aspirants han de presentar la sol·licitud de manera electrònica o mitjançant sol·licitud facilitada per l'oficina d'atenció al ciutadà, incorporant la declaració responsable en els termes de l'article 69.1 de la Llei 39/2015 relativa al compliment de tots i cadascun dels requisits de participació que s'exigeixen en la base segona, referits sempre a la data d'expiració del termini assenyalat per a la presentació de les instàncies.
En aquesta sol·licitud les persones aspirants han de consignar les dades relatives al compliment dels requisits de participació i no han d'acreditar-les fins al termini que es regula a la base novena.
L'Ajuntament, d'ofici o a proposta de la persona que presideixi el tribunal, pot requerir en qualsevol moment del procediment selectiu que les persones aspirants aportin la documentació que acrediti el compliment dels requisits declarats, així com la veracitat de qualsevol dels documents que cal aportar en aquest procés selectiu, i la persona interessada els ha d'aportar. La inexactitud, la falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpori a la declaració responsable o la no-presentació davant l'administració convocant de la documentació que, si escau, s'hagi requerit per acreditar el compliment d'allò declarat determina l'exclusió del procediment selectiu, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives en què s'hagi pogut incórrer.
El fet de constar a la llista de persones admeses no implica el reconeixement a les interessades que es compleixen els requisits per participar en aquesta convocatòria. Les persones que superin el procés selectiu han de presentar la documentació acreditativa dels requisits generals que s'indiquin a la base segona, amb caràcter previ al seu nomenament.
5. Tractament de dades de caràcter personal
Amb la formalització i la presentació de la sol·licitud per participar en el procés selectiu, suposa el coneixement i l'acceptació inequívocs de l'aspirant per al tractament de les dades de caràcter personal a càrrec de l'òrgan competent i únicament per a les finalitats establertes i que són necessàries per prendre part a la convocatòria i per a la resta de la tramitació del procés selectiu, d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal. El tractament de la informació facilitada a les sol·licituds tindrà en compte les previsions del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, i de la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals,
De conformitat al que disposa la Llei Orgànica 3/2018, s'informa a les persones aspirants que les dades personals contingudes a la sol·licitud d'admissió, documentació que s'hi acompany i o que es generi com a resultat d'aquesta convocatòria, s'incorporaran a un fitxer de dades de caràcter personal de què és responsable l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, i que té per finalitat, entre d'altres, la convocatòria, la tramitació, la qualificació i la resolució d'aquesta convocatòria.
En cas que sigui necessari, algunes dades personals podran ser publicades al BOIB, tauler d'edictes de l'Ajuntament i al portal web d'aquesta institució (www.santjosep.org) d'acord amb el que disposen les bases de la present convocatòria.
Es fa constar que, en cas que la persona interessada hagi posat en coneixement de l'Ajuntament dades de salut, autoritza expressament el tractament per al compliment de les finalitats anteriorment exposades.
L'òrgan administratiu davant el qual les persones interessades poden, si escau, exercitar els drets d'accés, rectificació, cancel·lació, oposició i la resta de drets reconeguts a la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals és la seu del Registre General d'Entrada de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, situat al carrer Pere Escanellas, 12-16 de Sant Josep de sa Talaia.
Els aspirants quedaran vinculats a les dades que es facin constar a la seva sol·licitud. El domicili, telèfon i email que hi figurin es consideraran vàlids a efectes de notificacions, sent responsabilitat exclusiva dels candidats tant els errors descriptius com la no comunicació durant el procés de selecció de qualsevol canvi en les dades de la sol·licitud.
QUARTA. Admissió i exclusió de les persones aspirants.
1. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, en el termini màxim de cinc dies hàbils, l'alcalde dictarà resolució per la qual s'aprovi la llista provisional d'admesos i exclosos, amb indicació de la causa d'exclusió, si escau, es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears i tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (https://santjosep.sedelectronica.es). A la resolució en què es publiqui la llista provisional d'admesos i exclosos es publicarà la composició del Tribunal Qualificador.
En tot cas, per tal d'evitar errors i, si es produeixen, possibilitar-ne l'esmena en temps i forma, les persones interessades han de comprovar no només que no figuren en la relació de persones excloses, sinó que a més, els seus noms consten en la relació pertinent de persones admeses.
2. Els aspirants exclosos o omesos disposaran d'un termini de cinc dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació, per corregir el defecte o adjuntar el document que sigui preceptiu. En cas que no s'esmenin dins d'aquest termini les deficiències que n'hagin motivat l'exclusió, es considerarà que desisteixen de la sol·licitud.
Als efectes d'aquest apartat, s'entenen com a causes d'exclusió no esmenables:
3. Un cop finalitzat el termini a què es refereix el paràgraf anterior i esmenades, si escau, les sol·licituds, l'alcalde dictarà una resolució, en el termini màxim de cinc dies hàbils, d'aprovació de la llista definitiva de persones admeses i excloses, juntament amb la data, hora i lloc en què es duran a terme els exercicis de la fase d'oposició amb indicació de si es faran en una o més sessions, i amb l'interval mínim entre exercici i exercici. Serà publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears i tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia.
El fet de figurar en la relació de persones admeses no prejutjarà que se'ls reconegui a les persones aspirants la possessió dels requisits exigits per participar en el procés selectiu. Si de la documentació que han de presentar en superar-ho es desprèn que no tenen algun dels requisits, perdran tots els drets que es puguin derivar de la seva participació.
CINQUENA. El Tribunal Qualificador.
1. L'òrgan de selecció és col·legiat, la composició s'ha d'ajustar als principis d'imparcialitat i professionalitat dels membres i s'ha de respectar el principi de representació equilibrada de dones i homes, llevat de raons fundades i objectivament motivades.
2. La composició del Tribunal ha de ser predominantment tècnica; tots els seus membres han de tenir titulació igual o superior a les exigides per accedir a les places convocades.
3. El personal d'elecció o de lliure designació política, el personal funcionari interí i el personal eventual no poden formar part dels òrgans de selecció. Tampoc no en poden formar part els representants dels empleats públics, sens perjudici de les funcions de vigilància i salvaguarda del bon desenvolupament del procediment selectiu.
Les persones representants sindicals que participin en el procediment selectiu, amb aquestes funcions de vigilància i salvaguarda, han de pertànyer a organitzacions sindicals que tinguin la consideració de més representatives i que tinguin més del 10 % de representants a l'àmbit del municipi de la convocatòria, amb un màxim d'un representant per cada sindicat i amb el límit de quatre membres per cada procediment selectiu.
4. La pertinença als òrgans de selecció serà sempre a títol individual; no es pot exercir aquesta representació per compte d'altri.
5. El Tribunal Qualificador estarà constituït per cinc membres, i el mateix nombre de suplents, la seva composició serà publicada juntament amb la llista provisional d'admesos i exclosos havent d'estar format per:
a. President o presidenta: designat per lajuntament entre el personal funcionari de carrera d'experiència reconeguda.
b. Vocals:
c. Un secretari o secretària: persona designada per l'Ajuntament amb veu i vot.
6. El Tribunal no es pot constituir ni actuar sense l'assistència de més de la meitat dels seus membres, titulars o suplents indistintament, ni sense la presidència ni el secretari. Les decisions s'adoptaran per majoria de vots dels membres presents a cada sessió. En cas d'empat, el vot del president o presidenta té caràcter diriment.
7. El Tribunal podrà acordar la incorporació a les tasques de personal assessor o especialistes en totes o alguna de les proves, que actuaran amb veu però sense vot.
8. Els membres del tribunal i els assessors s'han d'abstenir d'intervenir-hi quan concorrin les circumstàncies previstes a l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. Així mateix, han de notificar aquesta circumstància a l'autoritat que els va nomenar.
L'abstenció i la recusació dels membres del tribunal es regularà pels articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i els articles 22 i 23 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
9. Les decisions adoptades pel Tribunal es poden recórrer en les condicions que estableix l'article 121 de la Llei 39/2015. El tribunal continuarà constituït fins que no es resolguin reclamacions plantejades o els dubtes que pugui suscitar el procés selectiu.
10. Els membres del tribunal estaran facultats per resoldre les qüestions que es puguin suscitar durant la realització de les proves, adoptar els acords necessaris que garanteixin l'ordre, en tot allò no previst a les bases de la convocatòria, i per a l'adequada interpretació de les bases.
El Tribunal ha d'adoptar les mesures oportunes per garantir, sempre que sigui possible, que tots els exercicis de l'oposició siguin corregits sense conèixer la identitat de les persones aspirants.
El tribunal ha de garantir la confidencialitat del contingut dels exercicis fins al moment que es duguin a terme.
11. Finalitzat el procés selectiu, el secretari/ària del Tribunal ha de remetre al departament de Recursos Humans l'expedient degudament ordenat i foliat, juntament amb tota la documentació de les proves realitzades.
12. Funcionament del tribunal
Els òrgans de selecció actuen amb autonomia funcional i els acords que adoptin vinculen l'òrgan del qual depenen, sens perjudici de les facultats de revisió que s'estableixen legalment. Les funcions bàsiques dels tribunals d'aquest procés selectiu són les següents:
a. Confeccionar els models d'exercicis que s'han d'esquivar.
b. Revisar els exercicis d'acord amb les al·legacions que presentin les persones interessades. El tribunal ha de fer constar en acta els fets i els resultats dels actes de revisió que hagi dut a terme.
c. Elaborar i aprovar les llistes provisionals i definitives de qualificacions de l'exercici, ordenar-les dacord amb la puntuació que hagin obtingut.
d. Elevar la llista definitiva de persones que han superat el procés selectiu d'acord amb la puntuació que han obtingut al Sr. Alcalde de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, perquè dicti resolució per la qual s'aprovi les persones que han superat la fase de oposició.
e. Aprovar la llista definitiva de persones aspirants declarades aptes i no aptes del període de pràctiques i elevar-la a l'alcalde de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, perquè dicti la resolució corresponent de nomenament com a personal funcionari de carrera.
f. Declareu l'exempció de la fase de pràctiques.
g. La resta de funcions determinades en aquestes bases i en la normativa aplicable.
Al funcionament del tribunal és aplicable el règim jurídic que preveu la Llei 39/2015; la Llei 40/2015, de 1 doctubre, de règim jurídic del sector públic; la Llei 4/2013; el Decret 40/2019, i les bases d'aquesta convocatòria.
SISENA. Procediment i fases del sistema de selecció, exercicis, convocatòries, calendari i qualificació de les proves
1. Procediment i fases del sistema de selecció
El procediment de selecció és oposició. L'oposició consisteix en la realització de les proves previstes a la convocatòria per determinar la capacitat i l'aptitud de les persones aspirants.
Consta d'una fase d'oposició i una altra fase consistent en un període de pràctiques, integrat per la superació tant del curs de capacitació corresponent a la categoria a la qual s'accedeix, com de la fase de pràctiques per un període d'un any al municipi de Sant Josep de sa Talaia, d'acord amb el que preveu larticle 34.3 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
Les persones que acreditin haver superat el curs bàsic de capacitació de policia local de l'EBAP, i el tinguin degudament actualitzat, quedaran exemptes de realitzar el curs durant la fase del període de pràctiques.
Totes les proves de l'oposició són de caràcter obligatori i eliminatori. És necessari superar la prova anterior per a poder passar a la següent, no obstant això, podran ser convocades en dies consecutius sense perjudici de la posterior resolució d'al·legacions que hagin estat formulades, permetent-se a l'aspirant la continuació del procés selectiu.
2. Exercicis i qualificació de l'oposició
El programa de temes, els exercicis i la qualificació de la fase d'oposició són els que s'indiquen a l'annex I.
Les persones que durant el transcurs de les proves tinguin conductes contràries a la bona fe o orientades a desvirtuar els principis d'equitat i igualtat a les fases de l'oposició, o altres comportaments que alterin el desenvolupament normal de qualsevol de les proves, podran ser excloses del procés selectiu.
3. Embaràs de risc o part
Les dones embarassades amb previsió de part, o en període de postpart, coincident amb les dates de realització de qualsevol dels exàmens o proves previstes en el procés selectiu, podran posar en coneixement del Tribunal aquesta situació, adjuntant el corresponent informe mèdic oficial pel que se certifica aquesta circumstància.
La comunicació s'ha de fer amb el temps suficient i el Tribunal ha de determinar sobre la base de la informació si escau o no atendre la sol·licitud, ajornar la prova o proves o fer-la en un lloc alternatiu.
En cap cas les proves de reconeixement mèdic no han d'estimar com a circumstància negativa a efectes del procés selectiu qualsevol derivada de la situació d'embaràs o lactància
4. Ordre i calendari de les proves
Les proves es duran a terme per l'ordre i en les dates següents, excepte que per causes organitzatives s'hagin d'ajornar.
En aquest cas, els exercicis es convocaran amb una antelació mínima de set dies naturals, als llocs, dies i hores que determini el tribunal.
Tant la convocatòria com els resultats de les proves es publicaran com disposa la base primera, apartat 5 d'aquesta convocatòria.
1. Proves físiques: entre el 15 i el 31 de gener del 2024.
2. Proves de coneixements tipus test: entre el 15 i el 31 de gener de 2024. Els dos exercicis que conformen aquesta prova es duran a terme en una sola sessió.
3. Prova d'aptitud psicològica i de personalitat: entre el 15 i el 31 de gener del 2024.
5. Procediment de crida
Les persones aspirants s'han de convocar per a cada exercici en una crida única, encara que aquesta s'hagi de dividir en diversos torns.
La convocatòria del primer exercici es durà a terme amb la publicació al BOIB de la resolució que aprovi la llista definitiva de persones aspirants admeses.
Les persones aspirants han d'assistir al torn, lloc, i hora en què hagin estat convocades.
Queden excloses de les proves selectives les persones que no hi compareguin, excepte en els supòsits de força major degudament acreditats per la persona aspirant. En aquests casos el tribunal haurà d'adoptar un acord motivat a aquest efecte.
L'ordre d'actuació dels aspirants en els exercicis que no es puguin realitzar conjuntament l'iniciarà alfabèticament per l'aspirant que el primer cognom comenci per la lletra «W» atenent, a aquests efectes, l'ordenació alfabètica resultant del llistat d'aspirants admesos. En cas que no hi hagi cap aspirant el primer cognom del qual comenci per la lletra «W», l'ordre d'actuació s'iniciarà per aquells el primer cognom dels quals comenci per la lletra «X», i així successivament, tot això tal com determina la Resolució de 27 de juliol de 2023, de la Secretaria d'Estat de Funció Pública, per la qual es publica el resultat del sorteig a què fa referència el Reglament General d'Ingrés del Personal al Servei de l'Administració de l'Estat.
6. Qualificació dels exercicis
Per a la qualificació dels exercicis de tipus test s'aplicaran els criteris de correcció establerts a l'annex I. En cas que el tribunal acordi l'anul·lació d'alguna pregunta perquè s'hagi detectat d'ofici alguna errada manifesta durant la realització de l'exercici o perquè hagi detectat com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, el tribunal establirà en el mateix acord la substitució, a efectes del càlcul de la qualificació resultant, de les anul·lades per d'altres de reserva, i així successivament, d'acord amb l'ordre en que figuren al qüestionari. En cas que no hi hagi prou preguntes de reserva per substituir les anul·lades, s'ajustarà el valor de cada pregunta per conservar la puntuació màxima de l'exercici.
La qualificació de la prova d'aptitud física i de les proves parcials es determina d'acord amb el que estableix l'annex 3 del Decret 40/2019, de 24 de maig, recollit a l'annex II d'aquesta convocatòria i serà apte o no apte.
La qualificació de la prova d'aptitud psicotècnica i de personalitat, que serà efectuada per un o diversos professionals de la psicologia que actuaran com a personal assessor del tribunal, serà d'apte o no apte i es farà d'acord amb el que estableix l'article 172 del Decret 40/2019, de 24 de maig, recollit a l'annex I d'aquesta convocatòria.
SETENA. Publicació de les qualificacions dels exercicis i llista provisional d'aprovats
Les qualificacions dels exercicis es publicaran al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (https://santjosep.sedelectronica.es). Les persones aspirants podran presentar per escrit al registre d'entrada de l'Ajuntament en el termini de tres dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació del resultat de l'exercici, les observacions o al·legacions que considerin oportunes, que hauran de ser resoltes de forma motivada pel tribunal en tot cas abans de les 48 hores prèvies a l'inici de l'exercici següent. Als efectes assenyalats, cal facilitar la vista dels exercicis dels opositors.
La relació de persones que hagin superat la fase d'oposició serà determinada per la superació de tots els exercicis eliminatoris. La qualificació final de l'oposició ha de ser la mitjana aritmètica de les puntuacions atorgades a les proves avaluables mitjançant puntuació.
En cas que dos o més aspirants obtingueren la mateixa qualificació total, es desfarà l'empat seguint, successivament, els criteris següents:
1r. La puntuació del segon test de la segona prova.
2n. Sorteig.
D'acord amb el que estableix la Disposició addicional tercera de la Llei 4/2013, modificada per la llei 11/2017, i a fi d'impulsar les accions positives previstes a la normativa d'igualtat de gènere es tindrà en compte el que estableix la base primera apartat 3 de les presents bases.
Resoltes les reclamacions, i finalitzada la fase d'Oposició, el Tribunal publicarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (https://santjosep.sedelectronica.es) la relació provisional d'aprovats per ordre de puntuació.
VUITENA. Llista definitiva de persones aprovades a la fase d'oposició
Resoltes les reclamacions, i finalitzada la fase d'Oposició, el Tribunal publicarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (https://santjosep.sedelectronica.es) la relació d'aprovats per ordre de puntuació i elevarà a l'òrgan convocant la proposta de les SET persones aspirants per a la seva aprovació. L'aprovació de la relació d'aspirants que hagin superat el procés selectiu, i que seran nomenats com a funcionaris en pràctiques, serà publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament.
En cap cas no pot ser un nombre d'aspirants superior al de places convocades.
Per tal d'assegurar que es cobreixin les places convocades, si es produeixen renúncies de persones aspirants seleccionades una vegada ja publicada la llista definitiva de persones aspirants que han superat la fase d'oposició, però abans del nomenament com a personal funcionari en pràctiques o abans de la presa de possessió, el tribunal aprovarà una relació complementària de les persones aspirants que estiguin situades a continuació de les persones proposades, per ordre de puntuació obtinguda a la fase d'oposició, per a un possible nomenament com a personal funcionari en pràctiques en substitució dels qui renunciïn.
En cas que la persona seleccionada renunciï a la plaça adjudicada, se l'exclourà de la llista.
El tribunal haurà de procedir a l'aprovació de la primera persona que figuri a la relació complementària de persones aspirants que hagin aprovat fins que es produeixi l'acceptació de la plaça o s'esgoti la relació complementària.
NOVENA. Presentació de documentació i nomenament funcionaris en pràctiques
Juntament amb la llista definitiva s'atorgarà a les persones aprovades un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació de la resolució d'aprovació de la relació d'aspirants que hagin superat la fase d'oposició, i que seran nomenats funcionaris en pràctiques, per presentar mitjançant el tràmit telemàtic corresponent els documents que acreditin que compleixen els requisits que exigeix la convocatòria. Hauran d'aportar la documentació següent:
No requereixen presentació aquells documents que es trobin a poder de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, la persona interessada ho haurà de declarar, aportant suficient informació perquè aquesta pugui ser localitzada.
La persona que ja tingui condició de personal al servei de l'Administració Pública estarà exempta de justificar les condicions i els requisits ja acreditats per obtenir l'anterior nomenament. En aquest cas, hauran de presentar certificat de l'organisme públic del qual depenguin, acreditatiu de la seva condició i de la resta de circumstàncies que constin en el seu expedient personal.
L'incompliment d'aquest termini, o si de l'examen de la documentació presentada es dedueix que la persona aspirant no compleix els requisits que s'exigeixen a la convocatòria, suposarà la pèrdua del dret a ser nomenada personal funcionari en pràctiques i quedaran sense efecte totes les actuacions anteriors relatives al seu nomenament.
En cap cas no es podrà nomenar personal funcionari en pràctiques un nombre d'aspirants superior al de places convocades.
Aquesta situació es mantindrà fins que siguin nomenats, si escau, funcionaris de carrera o qualificats com a no aptes.
DESENA. Personal funcionari en pràctiques
Les persones que superin la fase d'oposició i compleixin els requisits seran nomenades personal funcionari en pràctiques de la categoria de policia local per l'autoritat competent municipal. Aquesta situació s'ha de mantenir fins que siguin nomenades personal funcionari de carrera, si escau, o qualificats com a no aptes.
El període de pràctiques està integrat tant per la superació del curs de capacitació corresponent a la categoria de policia local, com de la fase de pràctiques d'un any a l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, relacionades amb les funcions pròpies d'aquesta categoria, d'acord amb el que preveuen els articles 177 i 178 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
El nomenament tindrà efectes des de la data d'inici del curs de capacitació o en els supòsits en què la normativa d'aplicació exceptuï la realització d'aquest curs, des de la data d'inici de les pràctiques al municipi.
ONZENA. Contingut i retribucions de les pràctiques
1. Curs de capacitació
Les persones aspirants nomenades personal funcionari en pràctiques hauran de realitzar i superar el curs de capacitació, impartit o homologat per l'Escola Balear d'Administració Pública, a què es refereix l'article 34 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de Coordinació de les Policies Locals de les Illes Balears, excepte en els supòsits en què la normativa aplicable excepcioni la realització d'aquest curs.
La data d'inici del curs la comunicarà l'EBAP una vegada hagi finalitzat el procés selectiu per accedir i, en qualsevol cas, amb una antelació mínima de set dies naturals.
Queden exemptes de dur a terme el curs de capacitació per a la categoria de policia les persones que acreditin haver superat el curs de capacitació d'aquesta categoria o superior abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2017 i que tinguin degudament actualitzat d'acord amb la normativa aplicable. També queden exemptes de dur a terme el curs esmentat les persones aspirants que hagin superat el curs bàsic de capacitació per accedir a una borsa extraordinària de policia, convocada per l'EBAP. Així com les persones que hagin dut a terme el curs de capacitació i que ja siguin personal funcionari de carrera.
L'incompliment de les normes de règim intern establertes a la resolució corresponent de la persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques a què fa referència l'article 178.2 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació dels policies locals dels Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears, pot donar lloc a la no superació del curs de capacitació en les condicions establertes.
Les faltes d'assistència no justificades durant la realització del curs de capacitació comportarà la disminució proporcional dels drets econòmics, sense perjudici de la incidència sobre la seva avaluació.
Les persones aspirants que no superin el curs de capacitació, l'abandonin o siguin expulsades, no podran realitzar el període de pràctiques al municipi i perdran tots els drets al seu nomenament com a personal funcionari de carrera, declarant-se així mitjançant resolució motivada de l'òrgan municipal corresponent.
2. Pràctiques al municipi
Aquest període de pràctiques per a la categoria de Policia es fa un cop superat el curs de capacitació excepte que la incompatibilitat de dates aconselli repartir-lo en dues etapes.
En tot cas, cal haver completat almenys una cinquena part del curs de capacitació per poder executar la primera etapa de pràctiques.
Les persones exemptes de la realització del curs de capacitació de la categoria de Policia, si l'ajuntament ho considera pertinent, poden començar directament la fase de pràctiques al municipi.
La fase de pràctiques al municipi amb el contingut que determini l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, tindrà una durada d'un any i tenen per objecte valorar l'aptitud per exercir les funcions pròpies de la categoria de Policia.
La metodologia d'execució i la supervisió ajustarà al que estableix la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020 per la qual es determina la metodologia d'execució, supervisió i avaluació de les pràctiques al municipi per a les diferents categories de policia local (BOIB núm. 188 de 31 d'octubre de 2020).
L'avaluació de les pràctiques es durà a terme segons allò establert als articles del 180 al 182 del Decret 40/2019 i la Resolució de la Consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020 per la qual es determina la metodologia d'execució, supervisió i avaluació de les pràctiques al municipi per a les diferents categories de policia local (BOIB núm. 188, de 31 d'octubre de 2020).
3. Retribució de les pràctiques
Durant el període de pràctiques es rebran les retribucions segons el que estableix l'article 34 bis de la Llei 4/2013.
DOTZENA. Informe final de pràctiques, llista definitiva i nomenament de personal funcionari de carrera
1. Informe final de pràctiques i llista definitiva de persones aptes i no aptes
El procés selectiu finalitza en haver superat el període de pràctiques. Al final de la fase de pràctiques, la persona responsable de la supervisió, amb el vistiplau del cap o la cap de policia, ha de fer un informe individual per a cada persona aspirant, de manera que justifiqui si es va superar o no aquesta fase. Si alguna persona aspirant és qualificada com a no apta a la fase de pràctiques, o bé si abandona les pràctiques abans de la seva qualificació o és expulsada, es pot requerir a les persones que constin a la llista complementària establerta a la base vuitena de la present convocatòria per ser nomenades personal funcionari en pràctiques.
La situació de personal funcionari en pràctiques s'ha de mantenir fins que sigui nomenat personal funcionari de carrera, si escau, o qualificat com a no apte.
2. Nomenament de personal funcionari de carrera
El Tribuna avaluador elevarà a l'Alcalde la llista definitiva de persones aspirants declarades aptes o no aptes, el qual resoldrà i ordenarà la seva publicació en el termini de 15 dies hàbils al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia (https://santjosep.sedelectronica.es). Aquesta resolució, que esgota la via administrativa, es pot recórrer en els termes que estableix l'article 123 de la Llei 39/2015, de 1 doctubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
TRETZENA. Vinculació de les bases i recursos.
Les bases vinculen l'Administració, els òrgans de selecció i les persones participants.
Contra la convocatòria i les seues bases, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant l'Alcaldia en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del procediment administratiu comú.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat d'aquest ordre jurisdiccional en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears d'acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29. /1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
ANNEX I TEMARIS I EXERCICIS DE LES PROVES SELECTIVES CATEGORIA DE POLICIA
1. Temari de la prova de coneixements tipus test
A. Programa de temes del primer exercici de la prova de coneixements tipus test
TEMA 1. Constitució Espanyola de 1978. La Constitució com a norma suprema. Característiques i estructura de la Constitució espanyola. Principis constitucionals bàsics.
TEMA 2. Constitució Espanyola de 1978. Drets i deures fonamentals.
TEMA 3. Constitució Espanyola de 1978. La Corona. Les Corts Generals. El Govern i l'Administració. Les relacions entre les Corts Generals i el Govern. El poder judicial. El Tribunal Constitucional.
TEMA 4. Constitució espanyola del 1978. L'organització territorial de l'Estat.
TEMA 5. Estatut d'autonomia de les Illes Balears. Disposicions generals. Les competències de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Institucions de la comunitat autònoma de les Illes Balears: del Parlament, del president, de Govern de les Illes Balears, dels consells insulars, dels municipis i altres entitats locals. El poder judicial a les Illes Balears: el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, competències, el president o la presidenta del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears. Finançament i hisenda: principis generals: principis.
TEMA 6. Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Els municipis: els elements del municipi. Identificació, població municipal, organització municipal, competències. Disposicions comunes a les entitats locals: reglaments, ordenances i bans.
TEMA 7. Reial Decret Legislatiu 6/2015, del 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària. Disposicions generals. Exercici i coordinació de les competències sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària: competències dels municipis. Annex I: conceptes bàsics.
TEMA 8. Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat per el Reial Decret Legislatiu 339/1990. Normes generals de comportament en la circulació: normes generals, normes generals dels conductors, normes sobre begudes alcohòliques, normes sobre estupefaents, psicotròpics, estimulants o altres substàncies anàlogues.
TEMA 9. Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat per el Reial Decret Legislatiu 339/1990. La circulació de vehicles.
TEMA 10. Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat per el Reial Decret Legislatiu 339/1990. La senyalització: normes generals, prioritat entre senyals. Els senyals i ordres dels agents de circulació.
TEMA 11. Reial Decret 818/2009, de 8 de maig, pel qual s'aprova el Reglament General de Conductors. Les autoritzacions administratives per conduir: el permís i la llicència de conducció.
TEMA 12. Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual saprova el Reglament General de Vehicles. Normes generals.
TEMA 13. Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Vehicles. Ciclomotors, cicles, vehicles de tracció animal i tramvies.
TEMA 14. Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Vehicles. Autoritzacions de circulació dels vehicles: matriculació i matriculació ordinària.
TEMA 15. Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Vehicles. Annex II: definicions i categories dels vehicles.
TEMA 16. Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament General de Vehicles. Annex XVIII: plaques de matrícula, colors i inscripcions, contrasenyes de les plaques.
TEMA 17. L'accident de trànsit. Definició, tipus, causes i classes d'accidents. L'activitat policial davant dels accidents de trànsit. L'ordre cronològic de les actuacions.
TEMA 18. Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Principis generals. Cossos de policia local. Estructura i règim de funcionament.
TEMA 19. Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Règim disciplinari: principis generals, infraccions, sancions i potestat sancionadora, extinció i prescripció.
TEMA 20. Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears. Ús de l'equip bàsic d'autodefensa i protecció: disposicions generals, normes generals sobre tinença d'armes, utilització d'armes de foc, utilització de la defensa i del bastó extensible, utilització de l'aerosol de defensa. Uniformitat i equipament. Normes d'aparença externa, presentació i uniformitat.
TEMA 21. Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat. Principis bàsics d'actuació. Disposicions estatutàries comunes. De les policies locals.
TEMA 22. La policia local com a policia judicial. La detenció. Concepte. Drets i garanties del detingut. Llei Orgànica 6/1984, de 24 de maig, reguladora del procediment d'Habeas Corpus.
TEMA 23. Reial Decret de 14 de setembre de 1882, pel qual s'aprova la Llei d'Enjudiciament Criminal. La denúncia.
TEMA 24. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. De la infracció penal. De les persones criminalment responsables dels delictes.
TEMA 25. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra el patrimoni i contra l'ordre socioeconòmic: dels furts, dels robatoris, del robatori i el furt d'ús de vehicles, de la usurpació, de les defraudacions, dels danys.
TEMA 26. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra la seguretat viària.
TEMA 27. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes comesos amb motiu de l'exercici dels drets fonamentals i de les llibertats públiques garantides per la Constitució.
TEMA 28. Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Disposicions generals. Principis de protecció de dades. Drets de les persones.
TEMA 29. Llei 11/2016, del 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes. Disposicions generals. Competències, funcions, organització institucional i finançament. Violència masclista.
TEMA 30. Llei 8/2016, del 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar la LGTBI fòbia. Disposicions generals. Polítiques públiques per promoure la igualtat efectiva de les persones LGTBI: professionals que actuen en àmbits sensibles. Mecanismes per garantir el dret a la igualtat: disposicions generals.
B. Temes del segon exercici de la prova de coneixements tipus test
TEMA 1. Coneixements del terme municipal de Sant Josep de sa Talaia. Carrerer. Nuclis de població. Municipi. Geografia.
TEMA 2. Coneixements històrics, sociològics i demogràfics del municipi de Sant Josep de sa Talaia.
TEMA 3. Ordenança de policia i bon govern
TEMA 4. Ordenança municipal d'ús i aprofitament de platges del TM de Sant Josep
TEMA 5. Ordenança municipal reguladora de l'ocupació de la via pública al TM de Sant Josep de sa Talaia.
TEMA 6. Ordenança municipal reguladora de la publicitat exterior.
TEMA 7. Ordenança reguladora d'horaris d'establiments.
2. Exercicis
Primer exercici: Prova d'aptitud física
1. De caràcter obligatori i eliminatori. Les proves d'aptitud física tenen com a finalitat comprovar, entre altres condicions, la força, l'agilitat, la rapidesa i la resistència de la persona aspirant.
Consisteixen a superar, amb una nota de 5 punts o més, les proves físiques que s'hi indiquen, d'acord amb els barems i els criteris que s'estableixen per edat i sexe. Les proves físiques s'han de superar globalment, d'acord amb el barem i els mèrits assenyalats. El resultat global d'aquesta prova s'ha d'atorgar sempre que la persona aspirant hagi superat un mínim de tres de les proves parcials amb una nota mínima de 5 punts o superior i que, en l'altra prova parcial, la nota sigui de 3 punts o superior . La nota mitjana d'apte s'ha d'atorgar sempre que el resultat sigui de 5 punts o superior; si és inferior a 5 punts, ha de ser de no apte.
2. Aquestes proves s'han de desenvolupar en els termes que estableix l'annex 3 del Reglament marc aprovat pel Decret 40/2019, el qual s'ha d'aplicar en tot el que no es prevegi a l'annex II d'aquesta convocatòria.
3. Les persones aspirants han d'aportar el mateix dia de la prova un certificat mèdic que acrediti que estan en condicions de fer les proves físiques.
4. En relació amb la possible exempció de dur a terme la prova esmentada, i d'acord amb el que estableix la disposició transitòria primera del Decret llei 6/2021, de 9 de juliol, de modificació de la Llei 4/2013, només són vàlids els certificats d'acreditació de l'aptitud física emesos per l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP) en el marc de procediments d'actualització de proves físiques convocats de forma lliure, amb una validesa màxima de dos anys.
Atès que les darreres proves de certificació d'acreditació d'aptitud física convocades per l'EBAP de forma lliure van tenir lloc el 30 de març de 2021 a Mallorca, el 16 de desembre de 2020 a Maó i el 18 de desembre de 2020 a Eivissa, i que han transcorregut més de dos anys, actualment totes les persones aspirants les han de dur a terme.
5. Les aspirants que estiguin embarassades o en període de postpart a la data de realització de les proves físiques, cosa que impedeix o dificulta la realització d'aquesta prova, i sempre que ho acreditin mitjançant certificat mèdic, ho han de posar en coneixement del tribunal avaluador, amb caràcter previ a la realització de la prova o l'exercici. En aquest cas, portaran a terme la resta de les proves.
Si se superen aquestes, la qualificació de la fase d'oposició queda condicionada a la superació de les proves d'aptitud física a la data que el tribunal determini, una vegada desaparegudes les causes que van motivar l'ajornament. El tribunal pot establir d'ofici de forma motivada i amb audiència a l'aspirant afectada, una data apropiada per realitzar les proves físiques ajornades.
En tot cas, s'ha de declarar superat el procés selectiu els aspirants amb una puntuació final que no puguin superar les aspirants que s'hagin acollit a aquest dret.
6. Es podran fer proves per determinar substàncies psicoactives a totes o alguna de les persones aspirants triada a l'atzar durant el transcurs de les proves físiques. Donar un resultat positiu a una de les substàncies o negar-se a sotmetre's a aquestes proves serà motiu d'exclusió del procés selectiu.
7. Les proves físiques s'han de dur a terme en un mateix dia a l'ordre següent:
1. Circuit d´agilitat i flexibilitat
2. Força flexora de les extremitats superiors.
3. Resistència 1.000 metres.
4. Aptitud al medi aquàtic.
Segon exercici: Prova de coneixements tipus test
De caràcter obligatori i eliminatori. Aquesta prova de coneixements tipus test consta de dos exercicis que es podran fer en una sola sessió a proposta del Tribunal.
a) Primera prova de coneixements que consisteix a respondre un qüestionari de tipus test proposat pel Tribunal en relació amb el programa de temes inclosos al temari que figura al present annex I apartat 1, la lletra A d'aquesta convocatòria.
El qüestionari s'escollirà mitjançant un sorteig públic d'entre tres alternatives diferents, de 55 preguntes (les 50 primeres preguntes seran de caràcter obligatori i avaluable, i les altres 5 seran de reserva), amb 4 respostes alternatives, només una de les quals serà la correcta. El temps per resoldre aquest exercici serà de 90 minuts. Es qualificarà de 0 a 20 punts. Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,4 punts. Les preguntes no resoltes o en les quals la resposta assenyalada no tingui un apartat equivalent a les alternatives previstes a l'exercici, no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia o en les quals figuri més d'una resposta, es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta. Per qualificar l'exercici cal aplicar la fórmula següent:
{A-(E/4)} x 20 Q = ————————— P
Q: resultat de la prova.
A: nombre de respostes encertades.
E: nombre de respostes errònies.
P: nombre de preguntes de l'exercici.
b) Segona prova de coneixements que consisteix a respondre per escrit un qüestionari proposat pel Tribunal de 55 preguntes (les 50 primeres preguntes seran de caràcter obligatori i avaluable, i les altres 5 seran de reserva) amb quatre respostes alternatives, de les quals només una serà la correcta, designat per sorteig públic entre 3 alternatives diferents, relacionades amb el contingut del temari proposat per l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, de coneixements geogràfics, històrics, sociològics i demogràfics del terme municipal i de les seves ordenances municipals segons temes inclosos al temari que figura al present annex I apartat 1, la lletra B d'aquesta convocatòria. La durada de la prova serà establida pel Tribunal amb un màxim de 90 minuts.
Es pot accedir a aquest temari i informació continguda a la pàgina web www.santjosep.org
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per superar-la.
Cada pregunta resposta correctament es valorarà amb 0,4 punts. Les preguntes no resoltes no s'han de valorar. Les preguntes amb resposta errònia o que presenten més d'una resposta seran penalitzades amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
Per qualificar l'exercici s'aplicarà la fórmula següent:
{A-(E/4)} x 20 Q = ————————— P
Q: resultat de la prova.
A: nombre de respostes encertades.
E: nombre de respostes errònies.
P: nombre de preguntes de l'exercici.
La valoració d'aquesta prova haurà de ser el resultat de la suma de les dues fases; la puntuació de cada fase suposarà el 50% de la puntuació total de la prova. No s'han de sumar les dues fases si en una de les dues s'obté una puntuació inferior a 10. Per aprovar aquest exercici caldrà obtenir 20 punts com a mínim.
En cas que el tribunal acordi l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes dels dos exercicis, per haver detectat d'ofici algun error manifest durant la realització de l'exercici o perquè aquest es detecti com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, hi haurà preguntes reserva o s'ajustarà el valor de cada pregunta per conservar la puntuació màxima possible.
Tercer exercici: prova d'aptitud psicològica i de personalitat.
Aquesta prova és de caràcter obligatori i eliminatori. Aquesta prova consisteix en l'exploració psicotècnica per acreditar nivells mínims d'aptituds intel·lectuals i també en l'exploració de la personalitat i les actituds dels aspirants per tal de determinar el conjunt de competències corresponents a les funcions de la categoria de policia, i descartar-ne la existència de símptomes o indicadors compatibles amb alteracions psicopatològiques i/o de la personalitat. Les proves seran efectuades per un o diversos professionals de la psicologia que actuaran com a assessor/s del Tribunal.
Constarà de dues parts:
Primera part: consisteix a respondre un o diversos tests d'aptitud intel·lectual. Es podrà fer, si escau, en una entrevista personal per completar l'estudi. El resultat serà apte o no apte. Quedaran eliminades les persones aspirants que no obtinguin una valoració de apte.
Segona part: consisteix a respondre la prova o les proves per avaluar el conjunt de competències corresponents a les funcions de la categoria i que poden consistir en un o diversos tests i, si escau, en una entrevista personal per completar l'estudi. La seva valoració apte o no apte. Quedaran eliminats els aspirants que no obtinguin la valoració d'apte.
Les proves i els instruments utilitzats per a l'avaluació tindran els requisits tècnics de fiabilitat i validesa propis de psicometria. Així mateix, els qüestionaris de personalitat disposaran d'escales de desitjabilitat social i/o sinceritat que l'avaluador haurà de considerar.
En funció d'aquesta adequació, les persones avaluades seran qualificades d'aptes o no aptes, i aquestes últimes quedaran excloses del procés selectiu.
La qualificació serà d'apte/a ‘o no apte/a. En el cas de les persones declarades aptes, els resultats del test poden ser contrastats al llarg de la fase formativa i de pràctiques.