Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE FERRERIES

Núm. 673879
Aprovació definitiva dels Estatuts prevists en el Conveni per a la creació del Consorci per a la gestió del torrent d'Algendar, entre l'Ajuntament de Ciutadella i l'Ajuntament de Ferreries

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Es fa públic que el Ple de l'Ajuntament de Ferreries, en sessió ordinària de dia 28/09/2023, va adoptar, entre d'altres, l'acord següent:

Primer. Aprovar definitivament els Estatuts prevists en el Conveni per a la creació del Consorci per a la gestió del torrent d'Algendar, entre l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca i l'Ajuntament de Ferreries per fer una gestió unitària del torrent d'Algendar i del seu entorn.

Segon. Publicar la present decisió del Ple al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), incloent tant el text íntegre del conveni com els "Estatuts del Consorci per a la gestió del torrent d'Algendar," amb l'objectiu que aquesta informació sigui de domini públic.

Tercer. Notificar la present resolució tant a l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca com al Consell Insular de Menorca perquè en tinguin coneixement i prenguin les mesures pertinents en conseqüència.

 

Ferreries, signat en la data de la signatura electrònica (26 d'octubre de 2023

El batle Pedro Pons Huguet)

 

ANNEXES CONVENI ENTRE L'AJUNTAMENT DE CIUTADELLA I L'AJUNTAMENT DE FERRERIES PER A LA CREACIÓ DEL «CONSORCI PER A LA GESTIÓ DEL TORRENT D'ALGENDAR»

PARTS

Joana Gomila Lluch, amb DNI núm. 41.735.808P, batlessa de l'Ajuntament de Ciutadella, en virtut de l'elecció efectuada pel Ple de l'Ajuntament de Ciutadella en la sessió extraordinària de dia 15 de juny de 2019, en l'exercici de les atribucions que li confereix l'article 21.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i del que preveu l'article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Joana Febrer Rotger, amb DNI núm. 78.320.243E, batlessa de l'Ajuntament de Ferreries, en virtut de l'elecció efectuada pel Ple de l'Ajuntament de Ferreries en la sessió extraordinària de dia 15 de juny de 2019, en l'exercici de les atribucions que li confereix l'article 21.1 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i del que preveu l'article 21 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Ambdues parts intervenen en virtut de la representació que, per raó del seus càrrecs, assumeixen, i es reconeixen mútuament poders i facultats suficients per formalitzar aquest conveni.

ANTECEDENTS

Primer. El torrent d'Algendar constitueix el límit i la mitgera natural entre els termes municipals de Ciutadella i Ferreries, i, mirant la mar, la part dreta del torrent i de la mar pertany al municipi de Ciutadella, mentre que la part esquerra del torrent i de la mar pertany al municipi de Ferreries.

Segon. El torrent d'Algendar dona lloc a una zona o un entorn amb necessitats de gestió, de realització d'actuacions i de conservació que requereixen fer-se de forma conjunta amb els dos municipis que hi tenen competència, com ho és, per exemple, la gestió dels amarraments i de les activitats nàutiques, la neteja i el control de la qualitat de l'aigua del torrent, el seu dragatge, actuar en el passeig que hi confronta i conservar-lo....

 

Tercer. El mes de desembre de 2022 tant l'Ajuntament de Ciutadella com l'Ajuntament de Ferreries van aprovar, pels respectius plenaris municipals, el «Conveni de col·laboració per a l'ordenació i la gestió del torrent d'Algendar i el seu entorn», on es van comprometre a iniciar en el primer semestre de 2023 la tramitació per a la creació d'un consorci per a la gestió i conservació del torrent d'Algendar, que tindrà competència en les finalitats d'interès públic de gestió i conservació concurrents en aquest àmbit, i que, així, serà l'ens que sol·licitarà a l'administració competent la gestió dels amarraments i fondejos per a la temporada 2024 i les següents, així com els gestionarà en la forma legal que convengui.

Quart. Des de fa molts anys, existeixen al torrent noranta-cinc punts de fondeig o amarraments per a embarcacions recreatives, gestionats per l'Associació d'Amics del Riu de Cala Galdana, entitat sense ànim de lucre, mitjançant una autorització temporal de la Demarcació de Costes a les Illes Balears. L'acord entre els dos municipis ha fet possible que aquesta entitat gestionés de forma unitària cada banda del torrent, i s'ha instrumentalitzat aquesta fórmula mitjançant conveni administratiu prorrogat al llarg dels anys.

Cinquè. Cal posar de relleu que el Ministeri de Política Territorial i el Govern Balear han signat un conveni de desenvolupament del decret pel qual s'aprova el traspàs de competències en matèria de costes al Govern Balear, la qual cosa implica que a partir de la propera temporada 2024 regiran nous criteris en la concessió d'autoritzacions, en el sentit que s'atorgaran directament als ajuntaments que així ho sol·licitin.

Sisè. Els ajuntaments de Ciutadella i Ferreries reiteren la voluntat de mantenir el caire social i recreatiu de les embarcacions que estan amarrades al torrent d'Algendar, per oferir possibilitats d'amarrament als veïns dels dos municipis, i volen establir els mateixos criteris per a la gestió dels punts de fondeig de l'exterior de la platja per a embarcacions de lloguer amb patró.

Setè. Els ajuntaments de Ciutadella i Ferreries constaten la necessitat que sigui una única entitat la competent en l'àmbit del torrent d'Algendar, per tal de garantir que la gestió sigui uniforme i coherent, en concret la relativa a la gestió dels noranta-cinc punts de fondeig o amarraments del torrent d'Algendar i dels punts de fondeig per a embarcacions amb patró de la platja de cala Galdana, i per no haver de sol·licitar-ne una part cada ajuntament, amb les posteriors dificultats de gestió que açò comportaria.

Per aquests motius i d'acord amb la possibilitat que atorga l'article 68.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es considera convenient la creació d'un consorci, integrat pels dos ajuntaments i que serà l'entitat que en el futur realitzarà la sol·licitud a la Demarcació de Costes i gestionarà els amarraments i els punts de fondeig amb la fórmula que es consideri més adient, per complir els objectius fixats pels ajuntaments, d'acord amb els termes prevists a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i la resta de normativa aplicable com a entitat pública.

Tot i així, i pel fet que la tramitació d'aquesta nova entitat correspon a cadascun des ajuntaments que la integraran, per a la temporada 2023 se seguirà la mateixa fórmula del Conveni del 2007.

Per tot açò, en estar-hi d'acord les parts que intervenen en aquest acte, s'avenen a signar aquest conveni d'acord amb l'article 123 de la Llei 40/2015, amb les següents:

CLÀUSULES

Primera. Objecte

L'objecte d'aquest conveni és la creació d'un consorci entre els ajuntaments de Ciutadella i Ferreries, amb la denominació «CONSORCI PER A LA GESTIÓ DEL TORRENT D'ALGENDAR», que tindrà naturalesa d'ens local, amb la finalitat de programar, executar i finançar actuacions en el torrent d'Algendar i el seu entorn, ubicat a Cala Galdana, i organitzar-ne la gestió conjunta entre les administracions que hi participen.

Segona. Obligacions

1. Els ajuntaments de Ciutadella i Ferreries es comprometen a redactar en el primer semestre de 2023 els estatuts que regiran el funcionament del Consorci per a la Gestió del Torrent d'Algendar, que tindrà competència en les finalitats d'interès públic de gestió i conservació concurrents en aquest àmbit, i que, així, serà l'ens que sol·licitarà a l'administració competent la gestió dels amarraments i fondejos per a la temporada 2024 i els següents, així com els gestionarà en la forma legal que convengui.

2. Una vegada aconseguida la primera autorització temporal per quatre anys, s'estudiarà la possibilitat de sol·licitar des del futur consorci la concessió administrativa per a poder fer una gestió més a llarg termini de l'espai.

3. Els criteris generals de la gestió per als amarraments del torrent i dels punts de fondeig de la cala seran els següents:

  • Els amarraments del torrent d'Algendar tindran un caire social i recreatiu per als vesins dels municipis de Ciutadella i Ferreries.
  • Podran disposar de punt d'amarrament aquelles barques de pescadors professionals (3a), embarcacions d'esbarjo (7a), així com els serveis de socorrisme, neteja litoral (5a), vigilància de posidònia (8a). Per a embarcació de busseig es preveurà com a màxim un punt d'amarrament.
  • Es mantindrà un espai del moll dins el torrent per a càrrega i descàrrega de petites embarcacions en trànsit.
  • Els punts de fondeig de l'exterior de la cala seran destinats a embarcacions de lloguer amb patró (6a) i a pescadors professionals (3a).
  • Es destinarà un espai al final del torrent per a embarcacions sense patró autoritzades per l'Ajuntament o el Consorci, i un espai per al lliurament d'aquestes als clients.
  • Els possibles beneficis que pugui tenir el Consorci per la gestió dels amarraments i punts de fondeig es destinaran al manteniment del l'entorn del torrent d'Algendar.

Tercera. Vigència

El present conveni tindrà vigència fins a l'aprovació definitiva dels estatuts que regiran el funcionament, la gestió, la naturalesa... del Consorci per a la gestió del torrent d'Algendar, i subsidiàriament, fins al termini màxim que preveu la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Quarta. Modificació del Conveni

Qualsevol de les parts pot proposar la revisió de les clàusules del Conveni per fer-hi les modificacions pertinents, sempre que es considerin necessàries per assolir-ne l'objecte.

La modificació de les clàusules d'aquest conveni requereix l'acord de les parts.

Cinquena. Comissió de Seguiment

Amb la finalitat d'assegurar que aquest conveni s'aplica correctament, es crea la Comissió de Seguiment d'aquest conveni, formada per la persona titular de la Batlia de l'Ajuntament de Ciutadella i la de l'Ajuntament de Ferreries, o les persones que legalment les substitueixin. Aquesta comissió es reunirà amb una freqüència mínima de sis mesos, i es podrà reunir sempre que una de les parts ho sol·liciti.

Aquesta comissió és l'encarregada de resoldre els dubtes que sorgeixin en la interpretació de les clàusules del Conveni; de solucionar les possibles discrepàncies que sobrevenguin en l'execució, d'acord amb l'article 49.f) de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic; de revisar l'evolució del conveni, i d'assistir al procés de la creació del Consorci del torrent d'Algendar.

Sisena. Incompliment de les obligacions i dels compromisos assumits per cadascuna de les parts

L'incompliment de les obligacions i dels compromisos assumits per cadascuna de les parts suposa la resolució del Conveni, tal com preveu l'article 51.2.c) de la Llei 40/2015.

En tot cas, les conseqüències aplicables en aquest supòsit i, si escau, els criteris per determinar la possible indemnització per l'incompliment, els haurà de fixar la Comissió de Seguiment, de manera consensuada per totes les parts, d'acord amb el que estableix l'article 49.e) de la llei esmentada.

Setena. Extinció

Aquest conveni quedarà sense efecte quan es produeixin, a més de les previstes legalment, algunes de les circumstàncies següents:

1. El mutu acord de les parts.

2. La impossibilitat de la realització material de les actuacions objecte d'aquest conveni.

3. L' incompliment de les clàusules del Conveni per alguna de les parts.

I com a prova de conformitat, les parts del present conveni el signen en el lloc i la data indicats a la signatura electrònica.

 

ESTATUTS DEL CONSORCI PER A LA GESTIÓ DEL TORRENT D'ALGENDAR

ÍNDEX

Títol I Disposicions generals

Article 1.- Naturalesa i denominació

Article 2.- Personalitat jurídica

Article 3.- Durada i domicili social

Article 4.- Objecte

Article 5.- Àmbit territorial

Títol II Dels associats

Article 6.- Ens públics associats

Article 7.- Representació dels associats

Article 8.- Pèrdua de la condició d'associat

Article 9.- Drets i deures dels associats

Títol III De l'organització del Consorci i del règim intern de funcionament

Capítol I De l'organització

Article 10.- Òrgans del Consorci

Secció 1a La presidència

Article 11.- Designació

Article 12.- Atribucions

Secció 2a La Junta Rectora

Article 13.- Naturalesa i composició

Article 14.- Atribucions

Secció 3a Les comissions assessores

Article 15.- Naturalesa

Article 16.- Composició, funcionament i atribucions

Capítol II Del règim de funcionament de la Junta Rectora

Article 17.- Regla general

Article 18.- Sessions

Article 19.- Adopció d'acords

Capítol III De la gerència

Article 20.- La gerència

Capítol IV Del règim de recursos

Article 21.- Impugnació dels acords

Títol IV Del règim econòmic, pressupostari i comptable

Article 22.- Recursos econòmics

Article 23.- Pressupost

Article 24.- Fiscalització

 

Títol V Del personal del Consorci

Article 25.- Personal

Títol VI De la dissolució del Consorci i liquidació

Article 26.- Causes de la dissolució

Article 27.- Liquidació

 

Disposició transitòria

Disposició final

 

ESTATUTS DEL CONSORCI PER A LA GESTIÓ DEL TORRENT D'ALGENDAR

Títol I Disposicions generals

Article 1.- Naturalesa i denominació

1. L'Ajuntament de Ciutadella i l'Ajuntament de Ferreries constitueixen, amb la denominació CONSORCI PER A LA GESTIÓ DEL TORRENT D'ALGENDAR, un consorci per programar, executar i finançar actuacions en el torrent d'Algendar i el seu entorn, ubicat a Cala Galdana, i per organitzar-ne la gestió conjunta entre les administracions que hi participen, conformement al que disposen els articles 57 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, 70 del text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local (aprovat pel Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d'abril), i 118 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. El Consorci tindrà naturalesa d'ens local

Article 2.- Personalitat jurídica

El Consorci té personalitat jurídica pròpia i diferenciada de la de cada una de les administracions públiques que l'integren. Així mateix, dintre de l'àmbit de les seves competències i a l'efecte del compliment de les pròpies finalitats, el Consorci disposarà de plena capacitat jurídica per adquirir, posseir, permutar, gravar o alienar tota mena de béns i drets, i per a realitzar qualsevol acte i contracte dins del seu àmbit de funcionament, conformement a la normativa vigent i sempre per al compliment dels fins per als quals ha estat creat. De la mateixa manera que per a contreure obligacions i exercir qualsevol tipus d'accions civils, administratives i penals.

2. La representació del Consorci s'exercirà per les persones i els òrgans que es determinen en aquests estatuts.

Article 3.- Durada i domicili social

1. El Consorci es constitueix per temps indefinit, sense perjudici de la seva dissolució motivada per les diferents causes que preveuen aquests estatuts.

2. El Consorci té el domicili social a l'edifici de la seu de l'Ajuntament de Ciutadella, ubicat a la plaça des Born, núm. 15, de Ciutadella de Menorca, CP 07760.

L'assenyalat en el paràgraf anterior s'entén en qualsevol cas sense perjudici de la competència de la Junta Rectora per acordar la modificació o l'alteració del domicili social, que no tindrà la consideració de modificació estatutària a l'efecte de l'aplicació del procediment corresponent.

Article 4.- Objecte

1. L'objecte del Consorci queda delimitat al desenvolupament de totes aquelles actuacions jurídiques i materials que exigeixi la gestió i conservació global del torrent d'Algendar i el seu entorn, amb especial relleu en la gestió dels amarraments i les activitats nàutiques, tant els ubicats dins el torrent d'Algendar com els instal·lats a la bocana del torrent a la mar, així com també, per exemple, la neteja i el control de la qualitat de l'aigua del torrent, el dragatge, l'actuació i la conservació del passeig que hi confronta...

2. S'estableixen com a criteris generals per a la gestió per als amarraments del torrent i punts de fondeig de la cala els següents:

  • Els amarraments del torrent d'Algendar tindran un caire social i recreatiu per als vesins dels municipis de Ciutadella i de Ferreries.
  • Podran disposar de punt d'amarrament aquelles barques de pescadors professionals (3a), embarcacions d'esbarjo (7a), així com els serveis de socorrisme, neteja del litoral (5a), vigilància de posidònia (8a). Per a embarcació d'activitat de busseig (6a) es disposarà com a màxim d'un punt d'amarrament.
  • Es mantindrà un espai del moll dins el torrent per a càrrega i descàrrega de petites embarcacions en trànsit.
  • Els punts de fondeig de l'exterior de la cala seran destinats a embarcacions de lloguer amb patró (6a) i a pescadors professionals (3a).
  • Es destinarà un espai al final del torrent per a embarcacions sense patró autoritzades per l'Ajuntament i un espai per al lliurament d'aquestes als clients.
  • Els possibles beneficis que pugui tenir el Consorci per la gestió dels amarraments i punts de fondeig es destinaran al manteniment de l'entorn del torrent d'Algendar.

Article 5.- Àmbit territorial

El torrent d'Algendar constitueix el límit i la mitgera natural entre els termes municipals de Ciutadella i Ferreries, de manera que, mirant la mar, la part dreta del torrent i del mar pertany al municipi de Ciutadella, mentre que la part esquerra del torrent i del mar pertany al municipi de Ferreries.

Aquesta zona, és a dir, el torrent d'Algendar i la seva àrea d'influència, és l'àmbit territorial on exercirà les seves competències el Consorci per a la Gestió del Torrent d'Algendar (en endavant Consorci).

S'adjunta com a annex I un plànol d'ubicació i de delimitació de l'àmbit territorial descrit.

 

Títol II Dels associats

Article 6.- Ens públics associats

1. Són membres associats constituents del Consorci:

  • L'Ajuntament de Ciutadella
  • L'Ajuntament de Ferreries

2. El Consorci podrà ser ampliat amb l'admissió d'altres entitats públiques o d'entitats privades sense ànim de lucre que tenguin finalitats d'interès públic concurrents amb les del Consorci.

3. L'acord d'admissió de nous membres haurà de ser adoptat per la Junta Rectora del Consorci, per majoria absoluta, d'acord amb el procediment previst en aquests estatuts, i formalitzat en un conveni d'adhesió que establirà les condicions d'integració i les obligacions del nou membre, així com l'acceptació dels presents estatuts.

4. El Consorci podrà comptar amb altres entitats o associacions com a entitats col·laboradores, el règim de les quals el determinarà la Junta Rectora.

Article 7.- Representació dels associats

La representació davant el Consorci de les diferents administracions associades correspondrà als respectius presidents o, en altre cas, a aquelles persones en qui aquests haguessin delegat, sempre que ostentin la condició de membres corporatius electes.

Article 8.- Pèrdua de la condició d'associat

1. La condició de membre del Consorci podrà perdre's per la separació voluntària o forçosa de l'associat.

2. La separació voluntària correspondrà a la iniciativa de l'entitat interessada, acordada pel seu màxim òrgan col·legiat de govern, i haurà de formalitzar-se mitjançant escrit motivat dirigit a la Presidència del Consorci. Tanmateix, aquesta circumstància no alliberarà l'entitat interessada del deure de donar compliment als diferents compromisos contrets envers el Consorci abans de la data de fer-se efectiva la separació voluntària.

3. La separació forçosa, correspon acordar-la a la Junta Rectora, amb el previ i pertinent expedient instruït a l'efecte, d'acord amb la normativa general reguladora del règim sancionador, en el supòsit de concurrència de qualsevol de les següents circumstàncies o causes imputables a l'associat:

a. Manca injustificada, o retard reiterat i igualment injustificat, de l'abonament de les quotes i d'altres aportacions de qualsevol espècie i que, per qualsevol concepte, correspongui efectuar als membres associats d'acord amb allò que estableixen aquests estatuts o disposi la Junta Rectora.

b. Incompliment reiterat de qualsevol de les obligacions que resultin del que disposen aquests estatuts o dels acords adoptats pels òrgans de govern del Consorci.

La pèrdua de la condició de membre associat com a conseqüència de la separació forçosa no comportarà en cap cas l'alliberament de les obligacions i dels compromisos contrets amb anterioritat a la data d'efectivitat de la pèrdua de la condició d'associat.

Article 9.- Drets i deures dels associats

1. Tots els membres associats, nats o adherits, tenen dret a:

a. Participar en les activitats que dugui a terme el Consorci d'acord amb el seu objecte propi definit en aquests estatuts.

b. Participar en les sessions de la Junta Rectora i exercir el dret de vot, en els termes prevists en aquests estatuts, a l'efecte de l'adopció dels seus acords.

c. Elegir i ser elegit per ocupar càrrecs en els òrgans de govern del Consorci, conformement, en el seu cas, a les regles que a l'efecte s'estableixen en aquests estatuts.

d. Sol·licitar i rebre informació sobre totes les actuacions, els afers i acords del Consorci.

e. Presentar sol·licituds, reclamacions i queixes a la Junta Rectora.

f. Ser escoltat amb caràcter previ a l'adopció de mesures desfavorables, especialment en el supòsit de separació forçosa del Consorci, així com ser informat dels fets que puguin donar lloc, en el seu cas, a l'adopció d'aquelles mesures.

g. Impugnar els acords dels òrgans del Consorci que es consideri que són contraris a la llei o als estatuts.

h. Tenir coneixement directe de l'execució dels pressuposts del Consorci.

2. Tots els membres associats, nats o adherits, queden subjectes al compliment dels deures següents:

a. Acatar i complir les prescripcions que imposen aquests estatuts.

b. Contribuir a la realització de l'objecte i eficaç compliment de les funcions pròpies del Consorci.

c. Assistir a les sessions de la Junta Rectora i complir els acords que s'hi adoptin. Així mateix, hauran de complir els acords que hagin estat adoptats pels òrgans de govern en tot allò que els afecti.

d. Servir diligentment els càrrecs i les comissions que els òrgans directius del Consorci hagi acordat conferir-los.

e. Fer efectives, per parts iguals, les aportacions pecuniàries i altres en mitjans personals, materials o tècnics que acordi la Junta Rectora.

 

Títol III De l'organització del Consorci i del règim intern de funcionament

Capítol I De l'organització

Article 10.- Òrgans del Consorci

1. L'organització del Consorci s'estructura sobre la base de la preceptiva existència dels òrgans de govern següents: la Presidència i la Junta Rectora.

2. No obstant l'anterior, per acord de la Junta Rectora es podran crear comissions específiques, de caràcter permanent o no, destinades a prestar assessorament als òrgans preceptius per a la presa de les seves decisions.

 

Secció 1a La Presidència

Article 11.- Designació

La Presidència del Consorci queda atribuïda a l'Ajuntament de Ciutadella els anys parells, i a l'Ajuntament de Ferreries els anys imparells, amb una durada d'un any natural per a cada presidència, que l'exercirà, conformement a la previsió de l'article 7 d'aquests estatuts, a través de la persona que l'ostenti en cada un dels ajuntaments membres o, en el seu cas, a través d'aquella persona en qui aquests haguessin delegat, sempre que ostentin la condició de membres corporatius electes.

 

​​​​​​​Article 12.- Atribucions

Corresponen a la Presidència les atribucions següents:

a. Representar el Consorci en les seves relacions externes amb altres persones, físiques o jurídiques, públiques i privades, d'igual manera que en les diferents accions judicials i administratives que emprengui el Consorci.

b. Formar l'ordre del dia de la Junta Rectora, convocar i presidir les seves sessions, dirigir les deliberacions i decidir, amb el vot de qualitat, els possibles empats que es produeixin en les votacions.

c. Supervisar l'administració i els serveis del Consorci, així com vigilar el compliment dels acords de la Junta.

d. Ordenar la publicació dels acords del Consorci, executar i fer complir els acords i dictar les disposicions particulars que exigeixi el seu millor compliment.

e. Donar compte a la Junta Rectora de les resolucions que adopti.

f. Elevar el projecte de pressupost anual i les seves modificacions, a proposta del gerent, perquè sigui aprovat, si escau, per la Junta Rectora.

g. L'exercici de les atribucions que li delegui la Junta Rectora, en matèria de les seves competències.

h. Nomenar el personal del Consorci a proposta de la Junta Rectora.

i. Nomenar el vicepresident que el substituirà en totes les seves funcions en cas d'absència o de malaltia.

j. En cas d'urgència, realitzar accions legals en defensa dels drets o interessos del Consorci, i donar-ne compte a la Junta Rectora en la primera reunió que es faci, per a la seva ratificació.

k. La resta de competències no atribuïdes a la Junta Rectora.

 

Secció 2a La Junta Rectora

Article 13.- Naturalesa i composició

La Junta Rectora és el màxim òrgan de govern del Consorci i estarà integrada per DOS representants de cada un dels membres associats, nats i adherits, nomenats i substituïts lliurement per aquests.

Actuaran amb les funcions de secretari i interventor de la Junta Rectora aquelles persones que ho siguin de l'administració que ostenti la Presidència del Consorci o, en altre cas, la persona en qui delegui.

El secretari, l'interventor i el gerent del Consorci assistiran a les reunions de la Junta Rectora amb veu però sense vot.

També poden assistir a les reunions de la Junta Rectora, sense dret a vot, els assessors o experts que hi siguin convocats.

Article 14.- Atribucions

1. Corresponen a la Junta Rectora totes aquelles atribucions que, necessàries per a la correcta satisfacció de les finalitats pròpies del Consorci, no resultin reservades a altres òrgans; en particular, i sense perjudici de les altres previstes en distints preceptes d'aquests estatuts, li correspondran les següents:

a. Aprovar la modificació dels Estatuts i la dissolució del Consorci.

b. L'aprovació d'un programa general d'actuació del Consorci.

c. Acordar la realització d'activitats i la prestació de serveis relacionats amb les finalitats del Consorci, i establir les contraprestacions a percebre.

d. Acordar la integració en el Consorci de noves entitats adherides i, si escau, la separació forçosa, per raó de les causes previstes en aquests estatuts, dels membres associats.

e. Aprovar els pressuposts del Consorci i la censura i liquidació de comptes.

f. Aprovar la plantilla de personal, acordar la contractació de personal al servei del Consorci i, si escau, decidir sobre els premis i les correccions dels empleats i funcionaris.

g. Nomenar i cessar el gerent, a proposta de la Presidència.

h. Acordar la realització, per part dels associats, en proporció a la seva quota de participació, d'aportacions econòmiques i dels mitjans personals materials o tècnics que resultin necessaris a l'efecte de garantir el correcte desenvolupament de les funcions del Consorci.

i. Concertar operacions de crèdit o qualsevol altre tipus de compromisos de caire econòmic.

j. Acordar la contractació d'obres i de serveis, així com l'adquisició i alienació de béns i drets.

k. Acordar l'exercici de les accions judicials i administratives pertinents que hagi d'emprendre el Consorci.

2. La Junta Rectora podrà delegar en la Presidència del Consorci l'exercici de les seves competències, excepte aquelles que, conformement a la legislació sectorial i la normativa sobre règim local aplicable a les distintes entitats associades, resultin expressament conferides o reservades quant al seu exercici als respectius màxims òrgans col·legiats de govern.

 

Secció 3a Les comissions assessores

Article 15.- Naturalesa

La Junta Rectora podrà acordar la creació d'una o de diverses comissions assessores, amb caràcter permanent o sense, destinades a l'estudi, l'informe o la consulta dels assumptes que hagin de ser sotmesos a la decisió de la Junta Rectora mateixa o de la Presidència.

Article 16.- Composició, funcionament i atribucions

1. A l'acord de la Junta Rectora que disposi la seva creació s'haurà de definir amb precisió la composició de la comissió assessora, el seu règim de funcionament, el seu caràcter permanent o no i l'àmbit material al qual quedin circumscrites les tasques d'assessorament.

2. Podran formar part de les comissions assessores persones físiques o jurídiques, públiques o privades, que no tenguin la condició de membres del Consorci.

 

Capítol II Del règim de funcionament de la Junta Rectora

Article 17.- Regla general

El règim de convocatòria, les sessions i l'adopció d'acords de la Junta Rectora seran els que estableixen, amb caràcter general per als òrgans col·legiats dels ens locals, els articles 46 i següents de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, sense perjudici de les especialitats que apareixen recollides en els articles següents.

Article 18.- Sessions

1. Les sessions de la Junta Rectora seran ordinàries o extraordinàries, amb possibilitat que aquestes darreres tenguin caràcter urgent:

La periodicitat de les sessions ordinàries serà fixada per la Junta Rectora mateixa, i s'haurà de reunir, com a mínim, una vegada cada dos mesos.

Les sessions extraordinàries tindran lloc sempre que siguin convocades, amb aquest caràcter, per la Presidència. Serà obligatòria la convocatòria quan així ho sol·liciti un terç dels membres de la Junta, i haurà de ser convocada per la Presidència en un termini no superior a cinc dies hàbils, i com a mínim amb 48 hores d'antelació a la data de la seva realització.

En els casos de sessions extraordinàries que s'hagin de convocar amb caràcter d'urgència, aquest caràcter haurà de ser ratificat per la Junta.

2. Per a la vàlida constitució de la Junta, qualsevol que sigui el tipus de sessió, serà necessària l'assistència d'una tercera part dels associats, sempre que aquesta representi una xifra igual o superior a tres. Aquest quòrum haurà de mantenir-se durant tota la sessió.

Serà en qualsevol cas preceptiva, a l'efecte de la vàlida constitució de la Junta, l'assistència de la persona que actuï amb les funcions de secretari.

Article 19.- Adopció d'acords

1. La Junta Rectora adoptarà els seus acord per majoria simple de vots afirmatius emesos, excepte en els casos en què la normativa reguladora del règim local o aquests estatuts imposin una majoria qualificada distinta. En cas d'empat, correspondrà al president exercir el vot de qualitat.

2. Quan el nombre de membres del Consorci sigui inferior a 3, els acords hauran d'adoptar-se per unanimitat.

 

Capítol III De la gerència

Article 20.- La gerència

1. El Consorci podrà disposar d'una gerència, que haurà de tenir el necessari reflex en el pressupost i en la plantilla de personal. La persona que hagi d'exercir les funcions de la gerència serà designada per la Junta Rectora, a proposta de la Presidència, en atenció a condicions d'acreditada capacitat professional.

2. Correspondran a la gerència les funcions següents:

a) Elaborar el projecte de pressupost del Consorci i les seves modificacions.

b) Dirigir i inspeccionar l'administració, el personal i els serveis del Consorci, i fer executar els acords de la Junta Rectora.

c) Autoritzar i disposar la despesa, i reconèixer obligacions dins dels límits que li atorgui la Junta Rectora i, amb el mateix límit, ordenar pagaments.

d) Assistir a les sessions del òrgans del Consorci amb veu però sense vot.

e) Formar l'inventari.

f) Altres funcions que li encomani la Junta Rectora.

3. En cas que el càrrec de gerent estigui vacant, les funcions que li corresponen seran exercides per la Presidència del Consorci.

 

Capítol IV Del règim de recursos

Article 21.- Impugnació dels actes i acords

1. Contra els actes dels òrgans del Consorci no subjectes a dret administratiu les persones interessades poden exercir les accions i interposar-hi els recursos que preveu la llei.

2. Les reclamacions prèvies a la via judicial civil o laboral s'han d'interposar davant el president o la presidenta de la Junta Rectora, a qui correspon resoldre-les d'acord amb el que estableix la legislació aplicable.

3. Contra els actes del Consorci subjectes a dret administratiu les persones interessades poden exercir les accions i interposar-hi els recursos que preveu la llei. A aquest efecte, posen fi a la via administrativa els actes que dicten la Junta Rectora i el president o la presidenta del Consorci en l'exercici de les seves competències. En conseqüència, la seva impugnació podrà fer-se efectiva:

a. Potestativament en via administrativa, mitjançant la interposició de recurs de reposició davant el mateix òrgan que hagués dictat l'acte impugnat.

b. Directament en via contenciosa administrativa, mitjançant la interposició de recurs davant els òrgans judicials de l'ordre contenciós administratiu.

 

Títol IV Del règim econòmic, pressupostari i comptable

Article 22.- Recursos econòmics

1. Afectes a l'exercici de les competències pròpies i al compliment de les obligacions i dels compromisos financers derivats de l'actuació d'aquelles, el Consorci disposarà dels recursos següents:

a) Les aportacions dels ens consorciats.

b) Els ingressos procedents de les activitats que desenvolupi i dels serveis que presti.

c) Les subvencions, aportacions, ajudes i els donatius de qualsevol tipus que li concedeixin organismes, entitats, empreses o persones, físiques o jurídiques, públiques o privades.

d) Els crèdits i altres operacions financeres d'endeutament de qualsevol tipus.

e) Els productes del seu patrimoni.

f) Qualsevol altres ingressos admesos en dret que puguin correspondre al Consorci.

 

​​​​​​​2. Les aportacions econòmiques dels membres del Consorci hauran de ser suficients per cobrir les despeses i les necessitats d'inversió originades per l'activitat del Consorci, d'acord amb els plans d'actuació aprovats.

Article 23.- Pressupost

1. La Junta Rectora aprovarà un pressupost anual d'ingressos i de despeses abans del 31 de desembre de cada any, per aplicar-lo a l'exercici econòmic següent. Igualment, n'aprovarà les modificacions durant l'exercici. Si en aquella data no s'ha aprovat el pressupost, s'entendrà prorrogat l'anterior, fins a l'entrada en vigor del nou pressupost.

2. El règim pressupostari i comptable s'adaptarà a les disposicions vigents sobre règim local i altra normativa que en el futur es dicti sobre la matèria.

Les bases d'execució del pressupost regularan la gestió pressupostària pel que fa, entre d'altres, a les competències per a l'autorització o la disposició de despeses, als dipòsits dels fons i de les persones autoritzades per al seu moviment i a l'operatòria en pagaments.

Article 24.- Fiscalització

1. El Consorci queda subjecte al règim de comptabilitat pública, essent d'aplicació les normes generals que per a les administracions locals regulen el règim i la rendició de comptes.

2. La fiscalització interna, que igualment s'ajustarà a les disposicions generals reguladores de l'Administració local, correspondrà a l'òrgan d'intervenció de l'administració que exerceixi la Presidència i la Secretaria durant l'any natural que li correspongui. El control extern es realitzarà per part de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.

 

Títol V Del personal del Consorci

Article 25.- Personal

1. Els membres del Consorci adscriuran el personal propi necessari per al desenvolupament i la gestió de les tasques pròpies del Consorci, qualsevol que sigui el règim de la seva relació d'ocupació, funcionari o laboral, conformement al que s'estableix a l'article 121 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (LRJSP).

2. El complement a percebre pel personal que presti serveis al Consorci serà establert pel Ple de la corporació corresponent de cada lloc de treball, amb la prèvia negociació amb els sindicats i representants de personal de l'Ajuntament de procedència, d'acord amb els límits establerts en el Reial decret 861/1986, de 25 d'abril, pel qual s'estableix el règim de les retribucions dels funcionaris d'Administració local.

3. Excepcionalment, quan no resulti possible comptar amb personal procedent de les administracions participants en el Consorci, en atenció a la singularitat de les funcions a exercir, amb el previ acord de la Junta Rectora, es podrà contractar personal per part del Consorci, que haurà de ser de naturalesa laboral, per a l'exercici d'aquestes funcions. Es respectaran en tot cas els principis d'igualtat, de mèrit i capacitat en l'accés als llocs de treball del Consorci, i serà necessari en tot cas portar a efecte procediments objectius en la selecció de personal.

4. Exerciran les funcions de secretari i interventor del Consorci els funcionaris que ho siguin de les administracions participants. Correspondrà als funcionaris de l'Ajuntament de Ciutadella els anys parells, i a l'Ajuntament de Ferreries els anys imparells, amb una durada d'un any natural, coincidint així amb els anys de presidència corresponent al de l'ajuntament on estigui adscrit.

 

Títol VI De la dissolució del Consorci i liquidació

Article 26.- Causes de la dissolució

El Consorci es dissoldrà:

a) Per voluntat de tots els seus membres, expressada a través de l'acord del seu respectiu màxim òrgan col·legiat de govern, que és la Junta Rectora.

b) Per impossibilitat legal o material d'assolir les seves finalitats, apreciada per acord de la Junta Rectora.

 

​​​​​​​Article 27.- Liquidació

1. La dissolució del Consorci per qualsevol de les causes expressades en l'article anterior determina l'obertura del procediment de liquidació i produeix l'efecte immediat d'haver de cessar aquell en el desenvolupament o l'exercici de les seves atribucions, si bé subsistirà la seva personalitat jurídica diferenciada fins a l'acabament de la liquidació.

2. A l'efecte de procedir a l'esmentada liquidació la Junta Rectora quedarà constituïda, una vegada acordada la dissolució, en comissió liquidadora.

3. Els immobles o les instal·lacions revertiran, si escau, en els associats que els haguessin aportat. La resta del patrimoni, positiu o negatiu, es distribuirà entre els associats en la proporció que determini la Junta Rectora en el mateix acord de dissolució.

Disposició transitòria

L'exercici pressupostari de constitució del Consorci s'inicia en la data de la seva creació i finalitza el 31 de desembre del mateix any.

Disposició final

Una vegada aprovats definitivament aquests estatuts per part de les entitats promotores del Consorci, entraran en vigor l'endemà d'haver-se publicat el text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i el Consorci haurà de constituir-se en el termini d'un mes comptador a partir de la publicació.

En tot allò no previst en aquests estatuts hom s'atendrà al que disposa la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic (articles 118-127); la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i la resta de legislació i de reglaments sobre règim local.

Amb relació al dret de separació, dissolució i liquidació, en el no previst en els presents estatuts ni en la Llei 15/2014, de 16 de setembre, de racionalització del sector públic i altres mesures de reforma administrativa, s'estarà al que es preveu en el Codi Civil sobre la societat civil, excepte en el règim de liquidació, que se sotmetrà al que es disposa en el Reial decret legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de societats de capital.