Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 616795
Acord del Consell de Govern de 29 de setembre de 2023 de modificació de l’Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s’estableixen els col·lectius de personal funcionari al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de gratificacions per raó de la prestació de serveis extraordinaris fora de l’horari o la jornada habituals de treball
El 4 de febrer de 2017 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 15 l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s'estableixen els col·lectius de personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de gratificacions per raó de la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habituals de treball.
L'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 també disposa que la meritació de les gratificacions corresponents a favor del personal funcionari integrat en els col·lectius esmentats requereix, en tot cas, que l'òrgan competent de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o de l'entitat instrumental motivi la impossibilitat material de la compensació dels serveis extraordinaris amb temps de descans, i que es compleixin la resta de tràmits que, amb aquesta finalitat, estableix el Decret 85/1990, de 20 de setembre, pel qual es regula el règim retributiu dels funcionaris al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Aquest Acord es va modificar mitjançant els acords del Consell de Govern de 10 de març de 2017 (BOIB núm. 30), de 7 de juliol de 2017 (BOIB núm. 83), de 27 d'octubre de 2017 (BOIB núm. 132), de 17 de novembre de 2017 (BOIB núm. 141), de 23 de febrer de 2018 (BOIB núm. 25), de 20 d'abril de 2018 (BOIB núm. 49), de 14 de setembre de 2018 (BOIB núm. 114), de 5 d'octubre de 2018 (BOIB núm. 123), de 10 d'octubre de 2018 (BOIB núm. 127), de 9 de novembre de 2018 (BOIB núm. 141), de 8 de febrer de 2019 (BOIB núm. 18), de 7 de març de 2019 (BOIB núm. 32), de 22 de març de 2019 (BOIB núm. 38), de 3 de maig de 2019 (BOIB núm. 61), de 25 d'octubre de 2019 (BOIB núm. 146), de 20 de desembre de 2019 (BOIB núm. 171), de 3 d'abril de 2020 (BOIB núm. 51), de 23 de novembre de 2020 (BOIB núm. 199), de 8 de febrer de 2021 (BOIB núm. 17), de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 174), de 13 de juny de 2022 (BOIB núm. 77), de 28 de novembre de 2022 (BOIB núm. 155), de 27 de febrer de 2023 (BOIB núm. 26), de 13 de març de 2023 (BOIB núm. 32) i de 29 de maig de 2023 (BOIB núm. 71).
La Conselleria de Famílies i Afers Socials, mitjançant la Direcció General d'Atenció a la Dependència, exerceix les competències en l'atenció i el suport a persones amb discapacitat, d'acord amb l'article 2.8.b) del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pels decrets 16/2023, de 20 de juliol, i 17/2023, de 23 d'agost. Dins aquestes competències, la Direcció General esmentada du a terme el reconeixement del grau de discapacitat dels ciutadans que així ho sol·licitin i que compleixin els requisits establerts en la normativa. L'obtenció d'aquest grau pot comportar a la persona usuària, en funció del grau reconegut, una sèrie de beneficis que afecten l'exempció en el pagament d'alguns imposts, així com l'accés a prestacions econòmiques relacionades amb l'educació, l'habitatge, la mobilitat o l'atenció sanitària. Cal destacar que el grau reconegut, en la majoria de casos, no és indefinit, sinó que està sotmès a revisions periòdiques per comprovar el manteniment dels requisits que van donar lloc al reconeixement inicial.
Mitjançant l'Acord del Consell de Govern de 13 de març de 2023, es va incloure en l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 el personal adscrit a la Direcció General d'Atenció a la Dependència de la Conselleria d'Afers Socials i Esports (avui, Conselleria de Famílies i Afers Socials) que dugui a terme funcions relacionades amb la valoració de la discapacitat, de l'1 de març al 30 de juny de 2023.
La Conselleria de Famílies i Afers Socials ha sol·licitat que el personal esmentat s'inclogui en l'Acord de 3 de febrer de 2017, però ara per al període comprès de l'1 d'octubre de 2023 al 30 de setembre de 2024. La justificació es fonamenta, en síntesi, en les mateixes circumstàncies que motivaren la incorporació del personal esmentat mitjançant l'Acord de 13 de març de 2023.
Així, en l'àmbit de les Illes Balears, l'1 de juny de 2021 va entrar en vigor el Decret 91/2019, de 5 de desembre, pel qual es regulen el procediment per al reconeixement del grau de discapacitat i els principis generals del procediment per al reconeixement del grau de dependència, i es modifica el Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears.
D'altra banda, l'entrada en vigor el 20 d'abril de 2023 del Reial decret 888/2022, de 18 d'octubre, pel qual s'estableix el procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat, ha requerit un període d'adaptació i aprenentatge per poder aplicar aquesta nova eina. Així, el mes d'abril es van suspendre provisionalment les valoracions de discapacitat per procedir a la formació del personal i l'adequació i la sincronització de les eines informàtiques. El mes de maig es van reiniciar les valoracions amb un increment progressiu del ritme de visites. Aquest procés ha provocat un retard en la tramitació dels expedients que s'ha acumulat al ja existent prèviament.
A més, resulta fonamental considerar el Servei de Valoració i Atenció Primerenca (SVAP) de la Direcció General d'Atenció a la Dependència, que centralitza el procés de valoració de l'atenció primerenca dels infants i del grau de discapacitat de 0 a 6 anys de Mallorca a Palma, fet que implica que les famílies de qualsevol indret de l'illa s'hi han de desplaçar com a mínim dues vegades a l'any amb la finalitat de ser ateses. A més a més, es té el propòsit d'augmentar el rang d'edat fins als 12 anys a l'espera d'una norma que ho reguli (disposició final vintena de la Llei 19/2019, de 30 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2020).
D'altra banda, les disfuncionalitats derivades de la integració dels expedients de discapacitat dins la nova aplicació informàtica DISDEP durant l'any 2022 han provocat igualment un retard en la tramitació i la resolució dels expedients que ha generat un increment en la llista d'espera, amb un perjudici evident per a aquelles persones que es troben actualment pendents de ser citades i valorades, a l'efecte de poder obtenir la declaració de discapacitat i, per tant, els beneficis inherents a aquest reconeixement per garantir un nivell de vida digne a aquestes persones (mesures d'integració educativa, laboral o social, accés a pensions no contributives d'invalidesa, prestació familiar per fill a càrrec, targeta d'aparcament, subvencions, deduccions fiscals, orientació i integració laboral, ingrés en centres especialitzats, etc.).
Segons el que s'ha exposat, atès que la possibilitat de dur a terme la compensació d'hores extraordinàries de feina amb temps de descans resulta incompatible amb les necessitats del servei corresponent, i en relació amb el personal adscrit a la Direcció General d'Atenció a la Dependència de la Conselleria de Famílies i Afers Socials que du a terme funcions relacionades amb la valoració de la discapacitat, es considera convenient modificar l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 a fi que el període relatiu al personal esmentat comprengui de l'1 d'octubre de 2023 al 30 de setembre de 2024.
D'altra banda, arran de l'aprovació de la Llei 1/2006, de 3 de març, de voluntats anticipades, que crea en l'article 8 el Registre de Voluntats Anticipades de les Illes Balears, es va elaborar i aprovar el Decret 58/2007, de 27 d'abril, de desplegament de la Llei de voluntats anticipades i del Registre de Voluntats Anticipades de les Illes Balears, el qual és un òrgan adscrit actualment a la Direcció General de Recerca en Salut, Formació i Acreditació de la Conselleria de Salut.
El Registre esmentat té una funció transcendent dins el funcionament del sistema sanitari de les Illes Balears, tant dels centres públics com dels privats, ja que és l'eina que garanteix que els professionals sanitaris, davant situacions en què els pacients que tracten es troben impossibilitats per qualsevol causa per establir una comunicació amb ells, puguin tenir coneixement de si aquesta persona, en previsió d'una situació com aquesta, ha emès un document amb les voluntats anticipades i, a més, conèixer el contingut d'aquestes voluntats, les quals són una autèntica manifestació del dret a l'autonomia del pacient que reconeix la Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora del l'autonomia del pacient i de drets i obligacions en matèria d'informació i documentació clínica.
En definitiva, el bon funcionament i l'actualització contínua de les declaracions que custodia el Registre esmentat és fonamental perquè els professionals sanitaris puguin en tot moment prendre les decisions assistencials més adients, d'acord amb la voluntat dels pacients, fins i tot en els moments en què aquests no es troben en situació de comprendre o simplement comunicar la seva lliure voluntat en relació amb les possibilitats d'actuació assistencial que té el facultatiu que l'atén.
En altres paraules, del bon funcionament del Registre de Voluntats Anticipades de les Illes Balears en pot dependre que es continuïn accions terapèutiques o, per contra, s'implementin tan sols cures pal·liatives a un pacient que no pot comunicar-se amb els facultatius que l'atenen.
Per raons comprensibles derivades de la pandèmia de la COVID-19 que es va patir des de començament de l'any 2020, fins ben entrat l'any 2022 ─si més no en les fases més agudes─, es va produir un intens increment de sol·licituds d‘inscripció de declaracions de voluntats anticipades davant el Registre de Voluntats Anticipades per part dels ciutadans residents a les Illes, de forma que s'ha anat produint una acumulació de sol·licituds pendents de la compareixença personal davant els encarregats del Registre, que a dia d'avui conforma una llista d'espera de 486 sol·licitants pendents de compareixença.
Amb el personal adscrit actualment a la gestió del Registre (dues facultatives superiors i dues persones dels cossos C1/C2) i amb l'establiment dels torns adients i la realització d'una jornada ampliada als capvespres, es considera que en un període que pot oscil·lar entre 6 i 8 mesos es pot absorbir aquesta llista d'espera i retornar a una gestió «ordinària» del Registre, ja que, a hores d'ara i per ara, el nombre de sol·licituds d'inscripció ha tornat a nivells propers als previs a la pandèmia, que eren els que podien absorbir-se ordinàriament per aquell personal.
Segons el que s'ha exposat, atès que la possibilitat de dur a terme la compensació d'hores extraordinàries de feina amb temps de descans resulta incompatible amb les necessitats del servei corresponent, es considera convenient modificar l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017, a fi d'incorporar-hi el personal adscrit a la gestió del Registre de Voluntats Anticipades de les Illes Balears de la Direcció General de Recerca en Salut, Formació i Acreditació de la Conselleria de Salut, fins al 31 de maig de 2024.
Així mateix, s'aprofita aquesta modificació per suprimir expressament els punts de l'Acord de 3 de febrer de 2017 (segons la modificació feta, respectivament, pels acords de 23 de febrer de 2018 i de 28 de novembre de 2022) relatius al personal adscrit al Servei d'Atenció a la Ciutadania de la Secretaria General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i al personal funcionari de l'Administració autonòmica que hagi intervingut en el procés electoral de les eleccions de l'any 2023 al Parlament de les Illes Balears i als consells insulars, atès que se n'ha exhaurit l'objecte respectiu.
Finalment, s'aprofita aquesta modificació per actualitzar i adaptar les denominacions de les direccions generals i de les conselleries a la nova estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que resulta del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, modificat pels decrets 16/2023, de 20 de juliol, i 17/2023, de 23 d'agost.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, en la sessió de 29 de setembre de 2023, adoptà entre d'altres l'Acord següent
Primer. Modificar l'Acord del Consell de Govern de 3 de febrer de 2017 pel qual s'estableixen els col·lectius de personal funcionari al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les entitats instrumentals integrants del sector públic autonòmic exceptuats de la suspensió de la concessió de gratificacions per raó de la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habituals de treball, en la llista de col·lectius del punt primer, que queda redactada de la manera següent:
– Facultatius superiors, facultatius tècnics i agents de medi ambient amb funcions d'extinció d'incendis.
– Personal adscrit al Departament d'Emergències de la Direcció General d'Emergències i Interior de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, en relació, exclusivament, amb la prevenció, la gestió i la direcció d'emergències.
– Personal adscrit al Gabinet de la Presidència.
– Xofers de la presidenta i dels consellers.
– Personal adscrit a la Direcció General de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital amb funcions d'operativa i manteniment de la xarxa i dels sistemes informàtics corporatius.
– Personal adscrit a la Direcció General de Salut Pública amb funcions d'inspecció o laboratori.
– Personal facultatiu superior que té funcions relacionades amb el Servei d'Epidemiologia de la Direcció General de Salut Pública, només en els casos en què s'hagi declarat un cas d'alerta sanitària i durant el temps que duri.
– Personal adscrit a l'Agència Tributària de les Illes Balears en relació, exclusivament, amb els serveis efectius prestats en la campanya Renda Àgil durant els mesos de maig, juny i juliol de cada any.
– Personal funcionari de Ports de les Illes Balears en els supòsits següents: personal de ports de gestió directa que hagi de prestar serveis fora de l'horari o jornada habitual de feina per complicacions derivades d'operatives de vaixells, motius d'emergència i tasques de control i vigilància d'activitats puntuals de tercers en l'àmbit portuari, així com el personal de les oficines centrals en relació amb les incidències amb els sistemes de reserves en línia i activitats no estructurals com l'assistència a fires nàutiques o altres tasques de representació i aquelles tasques que, tot i ser estructurals, demanden puntualment càrregues extraordinàries de feina com la tramitació de concessions administratives derivades de l'aplicació de la Llei 22/1988, de 28 de juliol, de costes, i les obres excepcionals de consolidació de ports derivades de les mancances d'inversió dels darrers anys de crisi.
– Personal adscrit al Servei d'Inspecció del Transport Terrestre de la Direcció General de Mobilitat de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat.
– Personal funcionari adscrit a l'Institut Balear d'Infraestructures i Serveis Educatius que es designi per dur a terme cada un dels projectes d'execució del Pla d'Infraestructures Educatives 2016-2023.
– Personal funcionari de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que es mobilitzi per part del director del pla de protecció civil activat, des del nivell 2, per fer tasques de suport a la intervenció, de control de la situació, de protecció, i de recuperació i restabliment dels danys produïts a causa d'una emergència de protecció civil.
– Personal funcionari adscrit a les oficines d'atenció al públic del Servei d'Ocupació de les Illes Balears durant els mesos d'octubre, novembre i desembre de cada any.
– Personal funcionari de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que du a terme tasques per pal·liar els efectes derivats de la situació ocasionada per la COVID-19.
– Personal funcionari de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació que du a terme funcions relacionades exclusivament amb l'elaboració de l'Avantprojecte de llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el període comprès entre l'1 d'octubre i el 31 de desembre de cada any.
– Personal funcionari de l'Administració autonòmica i dels ens del sector públic instrumental autonòmic que dugui a terme tasques relacionades amb la planificació, la preparació, la redacció i l'aprovació de projectes, inclosos els projectes d'execució de qualsevol tipus, que s'hagin de finançar amb qualsevol dels fons esmentats en els apartats 2, 3 i 4 de l'article 2 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
– Personal funcionari adscrit a la Direcció General d'Habitatge i Arquitectura de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat encarregat de la tramitació de les ajudes per al lloguer d'habitatges.
– Personal de l'Escola Balear d'Administració Pública que formi part del Servei de Selecció i Provisió o hi doni suport i de la conselleria competent en matèria de funció pública que doni suport al Servei esmentat, en relació, exclusivament, amb els serveis efectius prestats durant la preparació i el desenvolupament del procés selectiu corresponent a les ofertes públiques dels exercicis de 2018, 2019 i 2020 i als processos d'estabilització d'ocupació temporal.
– Personal funcionari de la Conselleria d'Educació i Universitats en els supòsits següents:
a) Personal que dugui a terme tasques de baremació i introducció de dades per actualitzar el Registre general d'activitats de formació permanent del professorat de les Illes Balears que derivin de les convocatòries de borses de personal interí.
b) Personal que dugui a terme tasques d'actualització o introducció de les dades al programa de registre del Ministeri d'Educació i Formació Professional per completar el tràmit de beques generals i ajuts per a alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.
c) Personal que dugui a terme tasques de baremació en els processos d'estabilització per mitjà de concurs i concurs oposició del personal docent.
– Personal funcionari adscrit al Departament de Coordinació i Modernització de la Direcció General de Funció Pública de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques que dugui a terme tasques relatives a l'actualització del Registre central de personal al servei del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, fins al 31 de desembre de 2023.
– Personal funcionari de l'Administració autonòmica en relació amb les tasques de gestió dels procediments de concessió de subvencions en matèria de conciliació de la vida familiar, laboral i personal que preveu el capítol VII del Decret llei 9/2022, de 7 de novembre, de mesures urgents per compensar la inflació a les Illes Balears.
– Personal tècnic de prevenció de riscs laborals adscrit a l'Institut Balear de Seguretat i Salut Laboral (IBASSAL) en els casos en què és requerit pel Centre d'Emergències 112 per investigar accidents laborals molt greus, greus, múltiples i mortals, i també quan és requerit per denúncies o peticions extraordinàries d'organismes, prèviament justificades.
– Personal funcionari del Servei de Salut de les Illes Balears en els supòsits següents:
a) Personal adscrit al Servei d'Incapacitats Mèdiques del Departament d'Inspecció Mèdica, fins al 31 de desembre de 2024.
b) Personal adscrit a Administració de Personal dels Serveis Centrals, fins al 31 de desembre de 2024.
– Personal funcionari de la Conselleria de Famílies i Afers Socials en els supòsits següents:
a) Personal adscrit a la Direcció General d'Afers Socials i a la Direcció General d'Atenció a la Dependència que du a terme funcions relacionades amb la gestió i la tramitació de la renda social garantida i de les prestacions de dependència i no contributives.
b) Personal adscrit a la Direcció General d'Atenció a la Dependència que du a terme funcions relacionades amb la valoració de la discapacitat, de l'1 d'octubre de 2023 al 30 de setembre de 2024.
– Personal adscrit a la gestió del Registre de Voluntats Anticipades de les Illes Balears de la Direcció General de Recerca en Salut, Formació i Acreditació de la Conselleria de Salut, fins al 31 de maig de 2024.
Segon. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 29 de setembre de 2023
El secretari del Consell de Govern Antoni Costa Costa Per suplència d'acord amb l'article 3.2 del Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears