Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 584608
Acord del Consell de Govern de 15 de setembre de 2023 pel qual es crea la Comissió d’Assessorament i Seguiment de Clàusules Socials i Mediambientals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Consell de Govern, en sessió de data 3 de gener de 2022, va adoptar l'Acord pel qual s'estableixen directrius per a la inclusió de clàusules de caràcter social i mediambiental en la contractació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el seu sector públic instrumental.

En el punt catorzè d'aquest Acord, s'estableix que per mitjà d'un acord del Consell de Govern s'ha de constituir una comissió d'assessorament i seguiment de clàusules socials i mediambientals, per a la participació i el debat amb els agents socials i mediambientals i altres entitats amb l'objectiu de recollir suggeriments, compartir informació, donar transparència als resultats o debatre els avanços en aquestes matèries.

El Govern de les Illes Balears, en l'Acord del Consell de Govern del 3 de gener de 2022, va manifestar la seva voluntat d'utilitzar la contractació pública i l'import destinat a aquesta amb finalitats transversals, per aconseguir efectes socials i mediambientals que van més enllà de la prestació d'un servei, l'execució d'una obra o l'adquisició d'un subministrament.

D'altra banda, el capítol V de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en concret l'article 17.1, permet crear òrgans col·legiats, formats per tres o més persones, als quals s'atribueixin funcions administratives de deliberació, d'assessorament, de proposta, de seguiment, de control o de decisió. Segons l'article 19.2 d'aquesta Llei, aquests es poden crear, entre altres formes, per acord del Consell de Govern quan realitzin exclusivament funcions consultives internes d'assessorament i de consulta no preceptiva.

L'article 1 de la Llei 2/2011, de 22 de març, per la qual es regula la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de la comunitat autònoma de les Illes Balears, regula el marc de la participació institucional de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en totes les entitats públiques i els organismes públics integrats en el sistema institucional autonòmic de les Illes Balears, que tenguin atribuïdes competències en matèria laboral, social, de medi ambient i, en general, qualsevol altra matèria que per la seva rellevància socioeconòmica afecti els interessos econòmics i socials de la població laboral, de les empreses i de la ciutadania en general.

L'article 4 d'aquesta Llei, en l'apartat a), especifica que una de les maneres de dur a terme la participació institucional és mitjançant la presència de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en tots els consells o òrgans similars de participació, consulta o assessorament d'entitats públiques, com també en tots els òrgans i les institucions de participació de diàleg social general i permanent o en qualssevol meses o fòrums específics de negociació o concertació socioeconòmica.

D'acord amb l'article 19.3 de la Llei 3/2003, els membres que integren l'òrgan col·legiat de caràcter consultiu que es crea mitjançant aquest Acord han de manifestar la seva acceptació voluntària o, en tot cas, que rebutgen l'interès i no accepten formar-ne part.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, en la sessió de dia 15 de setembre de 2023, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Creació, naturalesa i adscripció

1. Es crea la Comissió d'Assessorament i Seguiment de Clàusules Socials i Mediambientals, com a òrgan col·legiat de naturalesa consultiva, de debat i de participació institucional en matèria d'inserció de clàusules socials i mediambientals en els procediments de contractació pública de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el seu sector públic instrumental.

2. La Comissió d'Assessorament i Seguiment de Clàusules Socials i Mediambientals està adscrita a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, com a òrgan competent en matèria de contractació pública.

Segon. Objecte i funcions

1. L'objecte de la Comissió de Seguiment de Clàusules Socials i Mediambientals és la participació i el debat amb els agents socials i mediambientals i altres entitats amb l'objectiu de recollir suggeriments, compartir informació, donar transparència als resultats o debatre els avanços en aquestes matèries quan afectin la inserció de clàusules socials i mediambientals en els procediments de contractació pública de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el seu sector públic instrumental.

2. Són funcions de la Comissió, sens perjudici de les competències d'altres òrgans de les administracions públiques, les següents:

- Compartir la informació sobre els contractes públics adjudicats per l'Administració de la Comunitat Autònoma i els ens del sector públic instrumental.

- Dur a terme un seguiment i un debat sobre el grau de compliment de la inclusió de clàusules socials i mediambientals en els diferents contractes.

- Compartir informació sobre els efectes que pot tenir la contractació pública en els treballadors i en les empreses.

- Recollir els suggeriments i avanços que puguin ser útils en relació amb la contractació pública estratègica responsable.

- Assessorar, formular propostes i emetre informes sobre la inclusió de clàusules socials i mediambientals en els procediments de contractació pública de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els ens del sector públic instrumental.

- Qualsevol altra funció que es derivi de les finalitats i els objectius que la Comissió té assignats.

Tercer. Composició

1. La Comissió d'Assessorament i Seguiment de Clàusules Socials i Mediambientals està integrada per l'Administració de la Comunitat Autònoma i per les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de les Illes Balears, amb la composició següent:

a) Presidència: la persona titular de la secretaria general de la conselleria competent en matèria de contractació pública.

b) Vicepresidència: la persona titular de la secretaria general de la conselleria competent en matèria de treball. En cas de vacant, absència o malaltia, o qualsevol altre impediment legal, com també per substitució de la presidència, ha d'actuar com a suplent la persona titular de la direcció general competent en matèria de treball.

c) Vocalies:

 

- La persona titular de la direcció general competent en matèria de treball.

- La persona titular de la direcció general competent en matèria de planificació i serveis socials.

- La persona titular de la direcció general competent en matèria de cooperació.

- La persona titular de la direcció general competent en matèria de residus, canvi climàtic i transició energètica.

- La persona titular de la direcció general competent en matèria agroalimentària.

- Dos vocals proposats per les organitzacions empresarials més representatives.

- Dos vocals proposats per les organitzacions sindicals més representatives.

- Dos vocals proposats pel tercer sector social de les Illes Balears.

 

d) Secretaria: la persona titular de la secretaria de la Junta Consultiva de Contractació Administrativa de la Comunitat Autònoma.

e) Així mateix, el president o presidenta de la Comissió, a proposta dels altres membres, pot convocar a les sessions, amb veu i vot, titulars d'altres conselleries, en el cas que l'assumpte que s'hagi de tractar afecti o pugui afectar contractes públics del seu àmbit competencial.

2. El president o presidenta pot convocar a les reunions, amb veu però sense vot, persones que pels seus coneixements i experiències puguin contribuir a millorar el desenvolupament de les tasques de la Comissió.

3. Les organitzacions sindicals i empresarials més representatives han de proposar, perquè siguin designats, els seus representants i suplents en la Comissió, que ha de nomenar o destituir, si escau, el president o presidenta mitjançant una resolució.

4. El vicepresident o vicepresidenta de la Comissió substitueix el president o presidenta en cas de vacant, absència o malaltia, o qualsevol altre impediment legal.

5. En cas de vacant, absència o malaltia, o qualsevol altre impediment legal, dels vocals titulars de direccions generals, els ha de substituir un funcionari o funcionària de la mateixa direcció general, designat per la persona titular d'aquesta.

Quart. Organització i funcionament

1. La Comissió d'Assessorament i Seguiment de les Clàusules Socials i Mediambientals es reuneix en sessió ordinària o en sessió extraordinària.

2. La Comissió es reuneix, com a mínim, una vegada a l'any en sessió ordinària. Cada convocatòria ordinària s'ha d'acompanyar amb l'ordre del dia i s'ha de fer amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores. S'hi han d'indicar el dia, l'hora i el lloc de la sessió.

Perquè l'ordre del dia reculli el conjunt de qüestions d'interès per a la Comissió, els membres han d'enviar prèviament a la convocatòria la documentació sobre les qüestions que s'hagin de tractar o sobre les matèries que, per la seva transcendència o complexitat, considerin que la Comissió ha d'abordar.

La persona titular de la secretaria de la Junta Consultiva és l'encarregada de difondre amb antelació suficient entre les persones que formen la Comissió els documents d'importància quant a l'ordre del dia de les sessions ordinàries.

3. A part de les sessions ordinàries, la Comissió pot reunir-se en sessió extraordinària quan ho decideixi el president o presidenta. En aquests casos, la convocatòria n'ha d'expressar el caràcter extraordinari i s'ha d'acompanyar amb la documentació imprescindible.

4. Perquè les sessions de la Comissió quedin vàlidament constituïdes, es requereix la presència de la meitat més un dels membres i hi han d'assistir el president o presidenta i el secretari o secretària o, si escau, qui els substitueixi i, almenys, una persona representant de les organitzacions empresarials i sindicals que formen part de la Comissió.

5. La convocatòria dels membres pot fer-se per mitjans electrònics que permetin la justificació de la recepció. Les sessions de la Comissió es poden dur a terme per videoconferència.

6. En cap cas els acords o les decisions de la Comissió no tenen caràcter vinculant per a l'exercici de les potestats públiques de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

7. De cada sessió de la Comissió, se n'ha d'estendre una acta en la qual s'han de fer constar els temes tractats. Qualsevol membre de la Comissió té dret a sol·licitar la transcripció íntegra de la pròpia intervenció o proposta, sempre que aporti tot d'una o en el termini que disposi el president o presidenta el text fidel de la seva intervenció, que s'ha d'adjuntar a l'acta. Les actes de les sessions de la Comissió han d'unir-se a la convocatòria de la sessió ordinària següent perquè siguin aprovades. El secretari o secretària ha de signar l'acta amb el vistiplau del president o presidenta.

8. En allò que no preveu aquest Acord, és aplicable el que preveuen la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en matèria d'òrgans col·legiats.

9. El funcionament de la Comissió s'ha de dur a terme amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent en matèria de contractació pública; per tant, la seva actuació no suposarà despeses addicionals a les previstes en les corresponents dotacions pressupostàries ni increment de la despesa pública.

10. Els membres de la Comissió que tenguin el domicili fora de l'illa de Mallorca tenen dret al reemborsament de les despeses de desplaçament que es puguin produir per assistència a les sessions. En cap cas no es paguen dietes per assistir a les sessions de la Comissió.

11. En el si de la Comissió es podran constituir comissions tècniques integrades per alguns dels seus membres o per altre personal que es designi per la seva especialització particular amb la finalitat de realitzar els estudis, treballs o informes que la Comissió consideri necessaris.

Cinquè. Canvis estructurals en les conselleries

Quan, a causa de canvis estructurals, els òrgans prevists en aquest Acord desapareguin o es modifiquin, les referències a aquests òrgans s'entendran fetes als òrgans que n'assumeixin les funcions.

Sisè. Publicació

Aquest Acord s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 15 de setembre de 2023

El secretari del Consell de Govern (per suplència d'acord amb l'article 3.2 del Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears) Antoni Costa Costa