Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 322253
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per al programa «SOIB Desenvolupament Local» per dur a terme actuacions de promoció de l’activitat econòmica local

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Exposició de fets

Mitjançant el Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre (BOE núm. 291, de 5 de desembre), es traspassen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències en matèria de gestió de treball, ocupació i formació, que són assumides per mitjà del Decret 136/2001, de 14 de desembre, d'assumpció i de distribució de les competències transferides de l'Estat a la Comunitat Autònoma en matèria de gestió de treball, ocupació i formació (BOIB núm. 136, de 27 de desembre).

L'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació que gestiona el Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en l'article 1.2, disposa que, entre d'altres, poden ser objecte d'ajuts els programes de polítiques actives d'ocupació de promoció del desenvolupament i l'activitat econòmica territorial: accions i mesures encaminades a generar ocupació, crear activitat empresarial i dinamitzar i impulsar el desenvolupament econòmic local.

El Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre, aprovà l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'ocupació 2021-2024, com a marc normatiu per a la coordinació i execució de les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat. L'Estratègia preveu com a objectius estructurals 6 eixos d'actuació: Eix 1 Orientació; Eix 2 Formació; Eix 3 Oportunitats d'ocupació; Eix 4 Igualtat d'oportunitats en l'accés a l'ocupació; Eix 5 Emprenedoria i Eix 6 Millora del marc institucional d'ocupació.

El Pla Anual per al Foment de l'Ocupació Digna (PAFED) concreta les directrius i els indicadors per conèixer i avaluar el grau d'acompliment i fixa els serveis i els programes que desenvoluparan les comunitats autònomes i l'Agència Espanyola d'Ocupació, i s'articula al voltant de 6 eixos: Orientació; Formació; Oportunitats d'ocupació; Igualtat d'oportunitats en l'accés a l'ocupació; Emprenedoria i millora del marc institucional.

Aquesta convocatòria està recollida en el PAFED 2023, presentat a la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, dins l'Eix 5 «Emprenedoria» com a programa propi de la Comunitat Autònoma, amb el codi de programa propi AP00491.

La Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació en l'article 7 estableix la dimensió autonòmica i local de la política d'ocupació i determina que correspon a les corporacions locals, en el marc de les seves competències, la col·laboració i cooperació amb la resta d'administracions per aconseguir els objectius comuns de les polítiques d'ocupació, i dona especial rellevància a la dimensió local de la política d'ocupació.

El sentit darrer de les polítiques socioeconòmiques de qualsevol govern és millorar el benestar dels ciutadans d'aquell territori. En aquest sentit, és una evidència que el context macroeconòmic de qualsevol país condiciona en gran mesura l'evolució econòmica dels seus diferents territoris, especialment pel que té a veure amb la seva conjuntura a molt curt termini. Tanmateix, la capacitat econòmica d'aquests territoris també depèn de la capacitat dels seus agents econòmics i socials per confegir estratègies econòmiques que en reforcin els punts forts i intentin redreçar-ne els febles.

Ens trobam, així, a una escala autonòmica i, sobretot, local, amb la capacitat de generar estratègies de desenvolupament endogen, tant des d'una perspectiva econòmica com social. Parlam d'estratègies que impliquen conèixer els elements diferencials dels territoris a escala local, de sectors que poden constituir-se en punta de llança, així com altres potencialitats que, per diverses raons, encara no estan explotades.

Tot plegat, és una evidència que la millora del model econòmic de les nostres illes suposa impulsar estratègies de desenvolupament local, en què es persegueixi cercar els sectors emergents de cada territori, identificant les fortaleses i debilitats, així com les oportunitats i desafiaments. Per a aquesta tasca, l'impuls de les polítiques actives d'ocupació és cabdal, ja que permeten superar les febleses del territori i ajustar les competències de la població als requeriments de les seves empreses. En aquesta comesa és imprescindible una coordinació estreta entre el SOIB i les entitats locals de cadascuna de les illes, en què les polítiques actives del SOIB estiguin ajustades a les necessitats territorials.

El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears 2022-2025 preveu l'impuls de les polítiques actives en l'àmbit local a través dels agents d'ocupació i desenvolupament local (AODL), i amplia i reforça la xarxa d'AODL, el manteniment dels programes actuals i el disseny de programes nous, així com els Plans Estratègics d'Ocupació Local, com a eina estratègica i nuclear del desenvolupament local. També té en compte la possible implementació de nous models per desplegar les polítiques d'ocupació en els territoris locals, d'aquí la consideració d'aquesta convocatòria com a trànsit mentre es defineixen les noves estratègies d'actuació i models.

En els darrers anys, el SOIB ha impulsat les polítiques d'ocupació aplicades a l'àmbit local i ha donat protagonisme al territori i als seus actors, així com la manera de promoure el desenvolupament.

S'entén el desenvolupament local com un conjunt integrat i coherent d'actuacions per donar resposta a les necessitats locals que promoguin l'activitat econòmica orientada a solucionar els problemes de la població, crear ocupació, riquesa i millorar la qualitat de vida de les persones, tenint present la perspectiva de gènere, la interculturalitat i la sostenibilitat.

Es vol fer una passa endavant en el compromís d'impulsar el creixement endogen en l'àmbit local, en què les vies de creixement econòmic siguin pactades per millorar el nostre model econòmic i en què s'impulsin les fórmules empresarials pròpies de l'economia social, tot cercant una sostenibilitat econòmica, social i mediambiental concertada que tingui una mirada a mitjà i llarg termini. Per tant, es tracta que els ens locals es comprometin a confegir Plans Estratègics d'Ocupació Local que permetin un impuls decidit en el territori de les polítiques actives d'ocupació, en què els ens locals, i tots els actors econòmics i socials, tinguin una participació decisiva i activa.

Aquesta convocatòria és el resultat del procés iniciat a l'any 2015, que recupera el plantejament d'acostar les polítiques actives d'ocupació a la realitat territorial. Al 2019 la convocatòria partia de l'elaboració de Plans Estratègics d'Ocupació als territoris, mentre que aquesta nova convocatòria incorpora un Pla d'Acció i uns objectius de resultats, la qual cosa ens permet transitar cap a un nou model de futur de desenvolupament local.

Aquesta convocatòria està dissenyada per subvencionar la contractació d'AODLS dins el marc d'un programa subvencionat i dirigit pel SOIB, que tindrà una autonomia i substantivitat pròpia oposada a les activitats permanents ordinàries i habituals de l'entitat per desenvolupar un Pla d'Acció amb programes i actuacions emmarcats dins el Pla Estratègic d'Ocupació Local (PEOL) amb l'objectiu d'impulsar el treball conjunt entre el SOIB i les administracions territorials, per intercanviar informació, establir sinergies i donar coherència a les actuacions fetes, aconseguint com a resultat final més eficàcia en la implantació de programes d'ocupació en general i, a cada territori, en particular.

En aquest sentit, la participació dels ens locals en aquesta convocatòria duu implícita la voluntat d'impulsar el desenvolupament socioeconòmic posant els mitjans que han d'ajudar a desplegar les polítiques actives d'ocupació en el territori.

 El SOIB considera l'agent d'ocupació i desenvolupament local com el professional imprescindible per impulsar des d'un lideratge públic les estratègies de dinamització econòmica entre els diferents agents territorials (públics, privats i comunitaris). A més, es tracta d'un perfil professional clau per promoure un treball cooperatiu entre l'administració local i autonòmica en matèria d'ocupació.

Aquesta col·laboració es duu a terme en el marc de l'actuació conjunta i acordada de l'entitat contractant i el SOIB. Per tot això, amb la finalitat de garantir el que s'ha exposat anteriorment, així com la formació i l'actualització permanent dels agents d'ocupació i desenvolupament local, el SOIB organitza, amb mitjans propis o aliens, les actuacions necessàries perquè es puguin complir les seves funcions i el treball conjunt entre les administracions locals i el SOIB.

D'acord amb l'article 1 dels Estatuts del SOIB, aprovats pel Decret 37/2015, de 22 de maig, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears té com a finalitat primordial la planificació, la gestió i la coordinació de les polítiques actives d'ocupació, amb funcions concretes d'informar, orientar i fer d'intermediari en el mercat laboral, fomentar l'ocupació en tots els vessants i dur a terme la formació professional per a l'ocupació.

El desenvolupament d'aquestes finalitats s'ha de fer en coherència amb el contingut de les matèries transferides, o que es puguin transferir, per l'Estat a través del Servei Públic d'Ocupació Estatal o que procedeixin de serveis d'ocupació internacionals.

Els ajuts que regula aquesta convocatòria reuneixen les condicions per ser qualificades de subvenció i es regeixen per la Llei 38/2003, i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i, a més, per l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació que gestiona el Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 24 d'octubre de 2013). 

Per tramitar les sol·licituds i gestionar la convocatòria, s'ha d'utilitzar l'aplicació web de gestió de la formació ESOIB, com a sistema a què es pot accedir des de l'adreça electrònica <https://soib.es>. Si bé no suposa una tramitació telemàtica, sí que permet la gestió electrònica dels expedients. Per accedir a l'aplicació ESOIB, els sol·licitants han de disposar d'un certificat digital, i la tramitació s'ha de fer seguint les passes que defineix l'apartat 9 de la convocatòria, relatiu a la sol·licitud.

En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d'aplicació general.

Aquesta convocatòria es finança amb càrrec als fons provinents de la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals.

Aquests ajuts no constitueixen un ajut de l'Estat, en els termes que determinen els articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, atès que el fet de concedir-los no falseja ni amenaça de falsejar la competència, en afavorir determinades empreses o produccions, ja que les entitats beneficiàries són entitats locals o les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, d'acord amb el que estableix l'apartat 3 de l'annex 1 de la convocatòria.

Respecte de les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, el projecte que s'ha d'executar ha de ser competència seva i ha de formar part de les funcions essencials de l'entitat, en què exerceixin competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici d'autoritat pública.

Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per als exercicis 2021-2023 aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175 de 23 de desembre de 2021) en la línia IV.7.1 «Subvencions perquè les entitats locals o les entitats que en depenen contractin agents d'ocupació i desenvolupament local».

Així mateix, tenint en compte les disponibilitats pressupostàries, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a entitats locals o ens que en depenen per a dur a terme actuacions de desenvolupament local.

2. Ordenar la comunicació d'aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions i la publicació de la Resolució de la convocatòria en el Butlletí Oficial de las Illes Balears, que comença a tenir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 123 de la Llei 39/2015, de 2 d'octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 12 de maig de 2023)

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB Iago Negueruela Vázquez

 

 

ANNEX 1 Convocatòria

1.Objecte

1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria de subvencions perquè les entitats locals i les que en depenen o que hi estan vinculades presentin les sol·licituds per obtenir subvencions públiques destinades a contractar agents d'ocupació i desenvolupament local (AODL) .

2. Els AODL hauran d'elaborar o actualitzar els Plans Estratègics d'Ocupació Local (PEOL) dels seus territoris i presentar un Pla d'Acció que s'haurà de desenvolupar.

3. La contractació dels AODL serà a jornada completa.

4. Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i per l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitat, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 24 d'octubre de 2013).

2. Crèdit assignat

1. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 10.473.750,00 € imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D12, capítol 4, dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears dels exercicis següents:

  • Any 2023       2.144.625,00 €, amb càrrec al fons finalista 23021.
  • Any 2024       8.329.125,00 €, amb càrrec al fons finalista 24021, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Aquesta distribució de crèdit s'entén que té caràcter estimatiu i l'alteració eventual no exigeix modificar la convocatòria, sense perjudici d'haver de tramitar el procediment pressupostari i comptable que pertoqui, d'acord amb el que preveu l'article 3.3.c) de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).

2. La resolució de les sol·licituds es durà a terme, fins a exhaurir el pressupost, per ordre d'entrada ja que no és necessari la comparació i la prelació, en un únic procediment, de totes les sol·licituds entre si. 

En els casos en què les sol·licituds presentades no compleixin els requisits legals o els que exigeix aquesta Resolució o no s'hagin presentat pels mitjans establerts preceptivament per la normativa d'aplicació, per la qual cosa el SOIB hagi de requerir la persona interessada perquè esmeni aquestes deficiències, la data de presentació de l'esmena per part de l'entitat és la que estableix l'ordre de l'entrada corresponent als efectes de la resolució de les sol·licituds.

3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria sense obrir un altre termini per presentar sol·licituds, i sempre que l'ampliació de crèdit s'aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.

4. Els crèdits d'aquesta convocatòria s'han de finançar mitjançant els fons del Ministeri de Treball i Economia Social que cada any la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals distribueix territorialment. En cas que les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixin d'aquest finançament, s'han d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del SOIB corresponents a l'exercici del qual es tracti.

3. Entitats beneficiàries

1. Es poden beneficiar de la subvenció objecte d'aquesta convocatòria les entitats locals (ajuntaments, mancomunitats o consells insulars) i també les entitats de dret públic que en depenen o que hi estan vinculades. En tot cas, només es podrà presentar a cada territori l'entitat que gestioni programes de polítiques actives d'ocupació, desenvolupament econòmic local o promoció turística.

Respecte de les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, el projecte que s'ha d'executar ha de ser competència seva i ha de formar part de les funcions essencials de l'entitat, en què exerceixin competències administratives, en qualitat d'administració pública o en l'exercici d'autoritat pública.

Les entitats locals amb menys de 3.500 habitants no s'hi poden presentar, sinó que ho han de fer d'acord amb la mancomunitat i, si no existeix, a través del consell insular corresponent.

Un territori no podrà tenir més AODL que el nombre màxim que pertoqui per nombre d'habitants, d'acord amb el que disposa l'apartat 8.2 d'aquest annex, sense perjudici del que estableix l'apartat 8.1 pel que fa als AODL addicionals.

2. No es poden beneficiar dels ajuts prevists en aquesta convocatòria les entitats a les quals concorrin alguna de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de Subvencions (BOE de 18 de novembre de 2003), l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost) i les que determina la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

4. Temporalització de les actuacions

Les actuacions que es financen dins el marc d'aquesta convocatòria s'executaran des de el dia de la concessió de la subvenció fins al 31 de desembre de 2025.

El termini d'execució té dos períodes diferenciats els quals s'han d'executar i justificar de manera diferenciada:

  • El termini que s'executa des de l'inici dels projectes fins al 31 de desembre de 2024.
  • El termini que s'executa durant tot l'any 2025.

Els projectes s'inicien amb les contractacions realitzades per l'entitat beneficiària. L'inici del contracte dels AODL s'ha de fer el mateix dia en el cas que l'entitat beneficiària tingui més d'un AODL subvencionat.

Les contractacions inicials s'han fer en el període comprès entre la concessió de la subvenció i fins al dia 30 de novembre de 2023.

Les entitats que disposen de projectes subvencionats pel SOIB a la convocatòria de desenvolupament local anterior, no podran iniciar nous projectes en el marc d'aquesta convocatòria fins que no hagi finalitzat l'execució de projecte anterior.

Les entitats han d'indicar a les sol·licituds de subvenció la data prevista de començament del projecte subvencionat. En tot cas, entre la data de la sol·licitud de la subvenció (data del registre d'entrada) i la data prevista de començament del projecte subvencionat hi ha d'haver almenys un mes de diferència, per tal que el SOIB tengui temps suficient per tramitar, si escau, la resolució de concessió de subvenció i hi ha d'incloure un càlcul ajustat de l'import de la subvenció.

La incorporació de l'AODL s'ha de comunicar al SOIB en el termini màxim de set dies des que comenci. Juntament amb la comunicació d'inici, l'entitat beneficiària ha de presentar una còpia dels nomenaments com a funcionaris interins o contractes formalitzats; la titulació, DNI de la persona contractada i l'acta el procés de selecció.

Aquesta mateixa documentació s'ha de presentar quan es produeixi alguna substitució, que prèviament haurà d'autoritzar el SOIB. Les modificacions dels contractes [distintes a les alteracions exposades a l'apartat 19 d), e) i f)], en cas que es produeixin, s'hauran de presentar en el termini màxim de quinze dies naturals. El SOIB haurà d'autoritzar aquestes modificacions.

5. Sol·licituds  

Es podran presentar sol·licituds des del dia següent de la publicació de la convocatòria fins al 30 d'octubre de 2023 (Annex 2).

6. Quantia de la subvenció

La quantia de la subvenció que es concedeixi per contractar un AODL ha de finançar fins al 80 % dels costs laborals totals de l'agent d'ocupació i desenvolupament local que l'entitat hagi pressupostat a la sol·licitud, per a tots els conceptes de cada contractació subvencionada, d'acord amb els criteris de subvencionabilitat de despeses que es detallen a l'apartat 16 d'aquest annex, referent a despeses subvencionables, amb un màxim de 33.250,00 € per lloc de treball i any subvencionat. Aquest import màxim es reduirà proporcionalment per als períodes de contractació inferiors a l'any.

La quantia de la subvenció ha de cobrir el període subvencionat definit en aquesta convocatòria, des de la data prevista de començament dels projectes subvencionats fins al 31 de desembre de 2025.

7. Funcions dels agents d'ocupació i desenvolupament local

El SOIB considera l'agent d'ocupació i desenvolupament local com el professional imprescindible per impulsar des d'un lideratge públic les estratègies de dinamització econòmica entre els diferents agents territorials (públics, privats i comunitaris). A més, es tracta d'un perfil professional clau per desenvolupar polítiques actives d'ocupació territorial i promoure un treball cooperatiu entre l'administració local i autonòmica en matèria d'ocupació.

Els agents de desenvolupament local hauran d'elaborar o actualitzar el PEOL i executar el Pla d'Acció que s'haurà de presentar al SOIB. Haurà de desenvolupar els programes i les actuacions necessàries per dur a terme el Pla d'Acció, així com la gestió de les polítiques actives d'ocupació.

8. Programes que s'han de desenvolupar en el marc dels Plans d'Acció i assignació del nombre d'AODL

1. Amb aquesta convocatòria es vol avançar cap a un model més concret i unificat d'actuacions que han de dur a terme els AODL, per això s'estableix que hi haurà dos perfils:

- AODL amb perfil general

- AODL amb perfil prioritari de formació

Les actuacions dels AODL seran les que estableix l'Annex 3 d'aquesta convocatòria.

En els casos en què l'entitat decideixi el disseny i l'execució d'un projecte centrat en l'àmbit de la formació professional per a l'ocupació, podrà disposar de l'AODL addicional amb perfil prioritari de formació. Per poder optar a l'AODL de formació, és obligatori sol·licitar almenys 1 AODL amb perfil general.

En els casos que l'entitat triï l'AODL addicional amb perfil prioritari de formació, les actuacions que s'han de dur a terme no podran ser coincidents amb les actuacions que ha de fer l'AODL amb perfil general.

2. La convocatòria estableix el repartiment dels AODL amb perfil general amb criteris territorials (Padró 2022):

  • De 3.500 a 20.000 habitants: 1 AODL
  • Més de 20.000 habitants: fins a 2 AODL

Els territoris de menys de 3.500 habitants s'hauran de presentar a través de la mancomunitat i, si no existeix, a través del respectiu consell insular.

3. Les actuacions dels AODL es corresponen amb un determinat valor i tenen caràcter obligatori i no obligatori. En tot cas, les actuacions presentades a la sol·licitud hauran de tenir com a mínim 100 punts. (Annex 3)

Pel que fa a l'AODL amb perfil general, les actuacions de caràcter obligatori tenen un valor total de 90 punts i cadascuna de les actuacions de tipus no obligatori tenen un valor de 10 punts (se n'ha de triar alguna entre la llista d'actuacions no obligatòries).

Pel que fa a l'AODL addicional de Formació, que podran sol·licitar les entitats indistintament del nombre d'habitants del territori, les actuacions de caràcter obligatori tenen un valor de 70 punts en el cas d'entitats amb espais acreditats i de 50 punts en el cas d'entitats sense espais acreditats. D'altra banda, per completar el mínim de 100 punts, les entitats hauran d'escollir alguna actuació de tipus no obligatori entre la llista d'actuacions no obligatòries.

Quan l'entitat opti per l'AODL addicional de formació, s'haurà d'indicar a la sol·licitud. El SOIB concedirà l'AODL addicional de formació sempre que l'entitat sol·licitant reuneixi totes les condicions exigides per ser beneficiària de la subvenció.

S'adjunta com a Annex 4 el quadre de cada un dels perfils d'AODL en el qual figuren les actuacions obligatòries, les no obligatòries, els objectius que s'han d'assolir i els indicadors de resultats.

9. Plans Estratègics d'Ocupació Local

El Pla Estratègic d'Ocupació Local és el document en el qual s'analitza l'evolució i la situació actual socioeconòmica i laboral en l'àmbit territorial de l'entitat subvencionada, les necessitats i els objectius de l'ocupació dins l'àmbit territorial i les polítiques actives d'ocupació per desenvolupar. Per això, aquest Pla ha de contenir la informació mínima següent:

— Preàmbul del Pla, que inclogui una exposició de motius, les entitats i els actors que hi han participat i la metodologia emprada per elaborar-lo.

— Anàlisi i diagnosi de la situació del territori objecte d'actuació que inclogui:

 

a) Demografia.

b) Anàlisi dels col·lectius més vulnerables del territori.

c) Mercat laboral.

d) Teixit empresarial.

e) Identificació dels actors que intervenen en l'àmbit de l'ocupació i el desenvolupament al territori.

f) Resum històric que inclogui les accions executades al territori en els darrers tres anys en matèria de desenvolupament econòmic, ocupació i formació, emprenedoria, etc.

g) Identificació d'altres recursos amb potencialitats per a la dinamització territorial i la generació d'ocupació: infraestructures i serveis, patrimoni natural i cultural, etc.

h) Necessitats formatives i espais de formació acreditats:

  • Detectar infraestructures potencialment acreditables com a espais de formació per a l'ocupació per donar resposta a les necessitats formatives del territori.
  • Analitzar les necessitats formatives de les persones treballadores del territori.

i) Descripció de la metodologia i els instruments metodològics utilitzats per a la diagnosi.

— Línies estratègiques per assolir, amb especial referència a les polítiques actives d'ocupació, que se concretaran en els plans d'acció.

Les entitats que ja tenen un Pla Estratègic d'Ocupació Local aprovat pel SOIB hauran de presentar l'actualització de la diagnosi i les línies estratègiques en el termini màxim de dos mesos una vegada contractat l'AODL, que el SOIB haurà d'aprovar.

Les entitats que no tenen un Pla Estratègic d'Ocupació Local aprovat pel SOIB, l'hauran de presentar perquè el SOIB l'aprovi en el termini màxim de 4 mesos una vegada contractats els AODL.

L'Observatori del Treball de les Illes Balears (OTIB), amb coordinació amb l'IBESTAT, facilitarà a les entitats, prèvia sol·licitud de les entitats interessades, la informació necessària per poder realitzar o actualitzar el PEOL.

10. Plans d'Acció  

El Pla d'Acció de Desenvolupament Local de l'entitat és el document que concreta les actuacions que es duran a terme en matèria de desenvolupament local i promoció de l'ocupació, d'acord amb l'apartat 1.2 d'aquesta Resolució i constitueix, per tant, una descripció pràctica dels programes que es duran a terme a curt i mitjà termini en el marc del Pla Estratègic d'Ocupació Local.

Aquest model de document que facilitarà el SOIB (Annex 5) ha de contenir, com a mínim:

1. Identificació de l'entitat i nombre d'AODL contractats

2. Àmbit territorial

3. Les línies estratègiques del PEOL i els objectius específics que s'han d'assolir en cadascuna de les línies estratègiques.

4. S'han d'identificar els programes i les actuacions que s'han d'executar per donar resposta a les problemàtiques detectades en la diagnosi, els indicadors de procés i de resultats.

5. El calendari o el cronograma d'execució, el cost d'implementació i les fonts de finançament previstes per a l'execució de cadascun dels programes.

6. La descripció de les activitats realitzades per elaborar el Pla d'Acció i els actors que hi ha intervingut.

També cal fer-hi constar:

1. Una descripció dels recursos humans, diferenciant els fixos dels temporals, els que disposa l'entitat per a l'impuls de les iniciatives de desenvolupament local.

2. L'organigrama concret de l'àmbit organitzatiu d'ocupació i desenvolupament local  (regidoria, àrea, servei, agència, oficina de promoció econòmica, etc.) i dependència jeràrquica.

Vegeu guió del Pla d'Acció http://www.soib.es/.  

Les entitats que únicament han d'actualitzar el Pla Estratègic d'Ocupació local, hauran de presentar el Pla d'Acció per validar-lo i comprovar que s'ajusta a la sol·licitud aprovada, en el termini màxim de dos mesos una vegada realitzada la contractació de l'AODL.

Les entitats que han de fer el Pla Estratègic d'Ocupació Local hauran de presentar el Pla d'Acció per validar-lo i comprovar que s'ajusta a la sol·licitud aprovada, en el termini màxim de dos mesos una vegada que el SOIB hagi aprovat el Pla Estratègic d'Ocupació Local.

Prèvia autorització del SOIB es poden fer modificacions del Pla d'Acció, a sol·licitud de les entitats beneficiàries, sempre que donin resposta al PEOL i a la resolució de concessió.

11. Perfil i requisits de l'AODL

Les persones candidates han d'estar en possessió d'una titulació universitària oficial de diplomatura, grau o equivalent i han d'estar inscrites com a demandants d'ocupació en el SOIB abans de la contractació o el nomenament.

A més, les persones candidates hauran de poder acreditar l'experiència professional i la formació específica així com les habilitats, les capacitats i les competències tècniques que els permetin el correcte desenvolupament de les seves funcions al lloc de feina concret que ha de desenvolupar.

12. Selecció i contractació dels agents d'ocupació i desenvolupament local

1. Procés de selecció i contractació

El procés de selecció per a la contractació dels AODL ha de garantir l'accés a l'ocupació pública d'acord amb els principis constitucionals d'igualtat, mèrit i capacitat, i podrà dur-se a terme mitjançant:

a) Procés selectiu d'acord amb les formes que preveuen les normes de Funció Pública.

En el cas que l'entitat opti per aquesta opció, l'entitat ha de comunicar al SOIB la persona candidata seleccionada i la llista de reserva que permeti fer les substitucions necessàries. El SOIB ha de verificar que la persona seleccionada compleix els requisits, així com els requisits de les persones de la llista de reserves.

b) Oferta genèrica a través del SOIB.

En aquest supòsit s'haurà de constituir una comissió mixta entre ambdues parts.  L'entitat beneficiària ha de presentar l'oferta de manera telemàtica, en el portal web del SOIB: <https://soib.es>. Totes les ofertes s'han de publicar en el portal web del SOIB.

La comissió mixta ha de seleccionar com a participants les persones que reuneixin els requisits que especifica el protocol del Servei de Planificació, Avaluació i Desenvolupament Local per gestionar els processos de selecció d'aquesta convocatòria.

L'entitat haurà de comunicar la persona seleccionada i la llista de reserves.

2. Contractació

La relació laboral, que ha de ser a jornada completa, podrà fer-se mitjançant un contracte laboral indefinit d'acord amb l'article 15 de l'Estatut de Treballadors o amb un nomenament de funcionari interí per programa temporal, d'acord amb l'article 10 del TREBEP.

El contractes de treball hauran d'incloure una clàusula amb el contingut següent:

«El contracte es fa en el marc d'un programa subvencionat i dirigit pel SOIB, que tindrà una autonomia i substantivitat pròpia oposada a les activitats permanents ordinàries i habituals de l'entitat».

Finalitzat el procediment selectiu i, com a mínim 7 dies naturals abans de formalitzar la contractació o fer el nomenament, l'entitat beneficiària ha de presentar al SOIB la documentació de la persona aspirant per cobrir el lloc d'AODL juntament amb l'acreditació de la seva titulació.

El SOIB ha de comprovar que la persona aspirant compleix els requisits que estableix l'apartat 11. En cas que es detectin deficiències, el SOIB pot requerir l'entitat beneficiària perquè, en el termini de deu dies, esmeni la deficiència o adjunti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es pot considerar un motiu de revocació i reintegrament de la subvenció.

En el supòsit que no es pogués executar el contracte o el nomenament de la persona candidata, l'entitat podrà presentar la segona persona de la llista de reserves, en cas que existeixi.

A efectes estadístics, quan la contractació sigui amb la modalitat de contracte laboral de règim general, una vegada que el SOIB hagi autoritzat la persona candidata i abans de formalitzar el contracte, l'entitat beneficiària ha de presentar una oferta d'ocupació fent ús del tràmit telemàtic disponible a la pàgina web del SOIB (www.soib.es). El posterior registre del contracte s'ha de fer tenint en compte el número de l'oferta de feina, per poder verificar l'encreuament de la contractació.

13.  Model de presentació de les sol·licituds i termini

1. Les entitats interessades han de presentar una única sol·licitud per participar en la convocatòria. La sol·licitud haurà de contenir els compromisos de les entitats locals que s'hauran de desenvolupar a través del Pla d'Acció. La tramitació de la sol·licitud de subvenció s'ha de formalitzar mitjançant l'aplicació web del SOIB anomenada ESOIB (anteriorment s'anomenava ACCFOR).

L'enllaç per tramitar la sol·licitud és https://intranet.caib.es/esoib/login.xhtml

Una vegada feta la tramitació mitjançant l'ESOIB, per tal de completar el tràmit i tenir-lo per finalitzat, el document de sol·licitud generat amb l'aplicació s'ha de signar electrònicament per part del representant de l'entitat i s'ha de presentar, dins del termini per presentar les sol·licituds, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la seu electrònica de la CAIB, d'acord amb els articles 16 i 66.6 de la Llei 39/2015.

Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud mitjançant el tràmit telemàtic a la seu electrònica de la CAIB, no es considerarà vàlidament presentada.

2. Per poder tramitar la sol·licitud a través de l'aplicació ESOIB, l'entitat prèviament hi ha d'haver sol·licitat l'alta i ha d'haver aportat la documentació següent:

  • Per a les entitats locals: el NIF de l'entitat local sol·licitant i un certificat de l'òrgan competent de l'entitat que acrediti la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.
  • Per a les entitats dependents o vinculades: el NIF de l'entitat sol·licitant i la documentació que acrediti la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud, i els estatuts inscrits degudament en el registre corresponent o la documentació que n'acrediti el caràcter d'entitat dependent o vinculada.

Les entitats que ja estan donades d'alta en l'aplicació ESOIB no han d'aportar aquests documents, excepte si la informació que hi figura no està actualitzada. En aquest cas, s'han d'acreditar documentalment els canvis (representant, nomenaments, estatuts, etc.) i cal sol·licitar al SOIB que actualitzi les dades ESOIB.

En cas que algun dels sol·licitants presenti la sol·licitud de manera presencial, l'Administració li requerirà que la formalitzi de manera electrònica, d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015. En aquests cas, la data de presentació de l'esmena per part de l'entitat és la que estableix l'ordre de l'entrada corresponent.

El SOIB publicarà a la seva pàgina web una guia informativa o protocol per ajudar les entitats a tramitar la sol·licitud a través d'aquesta aplicació.

3. D'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 15.1.b) de les bases reguladores aplicables, si la sol·licitud no compleix els requisits legals o els que exigeix aquesta Resolució s'ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de deu dies esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.

Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer per mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 43 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

14. Documentació

La documentació que es detalla a continuació complementa la sol·licitud i s'ha de presentar directament a través de l'aplicació ESOIB:

— Un certificat del secretari/interventor o del responsable de l'entitat, de l'aprovació del projecte per al qual se sol·licita la subvenció.

— Un certificat del secretari/interventor o del responsable de l'entitat, en el qual s'ha de fer constar la disposició de finançament per cobrir la part no subvencionada.

Una declaració responsable de l'entitat sobre els punts següents, d'acord amb el model disponible en l'aplicació web de gestió ESOIB:

  • No trobar-se en cap de les circumstàncies que impedeixen adquirir la condició d'entitat beneficiària que preveuen l'article 13 de la Llei 38/2003 i l'article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, i no tenir cap causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció.
  • No haver estat sancionada per resolució administrativa ferma o condemnada per sentència judicial ferma en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
  • No haver estat sancionada per resolució administrativa ferma per alguna de les infraccions qualificades com a molt greus, en els termes i terminis prevists en el títol IV de la Llei 15/2022, de 12 de juliol, integral per a la igualtat de tractament i no discriminació.
  • No haver estat sancionada mitjançant resolució ferma en via administrativa amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb els apartats 2.a) i 3.a) de l'article 37 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia.
  • No sol·licitar ni obtenir altres ajuts o subvencions per finançar l'objecte d'aquesta subvenció.
  • Comprometre's a fer-se càrrec de les despeses que no subvencioni el SOIB per executar l'activitat.
  • No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals o d'igualtat.
  • Comprometre's a la contractació, per part de l'entitat beneficiària, d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els llocs on es desenvolupa l'activitat, durant tot el període de vigència. El SOIB queda exclòs de qualsevol responsabilitat.
  • Comprometre's a tenir la capacitat tècnica i organitzativa per gestionar el projecte aprovat.
  • Comprometre's a complir les obligacions de les entitats beneficiàries que estableixen aquesta convocatòria i la resta de normativa que hi és aplicable.
  • Comprometre's a complir la normativa sobre protecció de dades de caràcter personals; concretament, la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016.
  • Complir les obligacions que s'estableixen en aquesta convocatòria, les bases reguladores i la resta de normativa aplicable.
  • Identificar la titularitat del compte bancari per rebre l'ingrés de la subvenció.

— Un certificat de l'entitat, segons el model del SOIB, acreditatiu de complir les obligacions d'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears, i l'article 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions o sancions en l'ordre social, amb els termes següents:

a) Que disposa d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals en els termes que disposa la Llei 31/1995.

b) Que l'entitat no està sancionada amb la sanció accessòria de pèrdua o d'exclusió per accedir a ajuts, bonificacions i beneficis derivats de l'aplicació dels programes d'ocupació o formació professional per a l'ocupació prevista en els articles 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, sempre que la sanció sigui ferma i vigent.

c) Que l'entitat no ha estat sancionada en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma en els tres darrers anys per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals, de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000.

Si l'entitat no està donada d'alta com a tercer en el sistema comptable de la CAIB amb el compte bancari en el qual es vol rebre l'ingrés d'aquesta subvenció, s'ha de presentar el model de document anomenat «Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades» que es troba a disposició de les entitats interessades en l'aplicació web de gestió ESOIB.

D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2003 i l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.

En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB perquè s'ha aportat en altres convocatòries.

En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades en l'aplicació de gestió ESOIB. El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar i, en el cas que sigui el SOIB, el servei concret.

En el cas excepcional que el SOIB no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir a l'entitat sol·licitant que l'aporti.

De conformitat amb els articles 53.1.d), 28.2 i 28.3 de la Llei 39/2015, i 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, que aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, el SOIB pot obtenir, excepte manifestació expressa en sentit contrari, els certificats acreditatius que la persona interessada està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària estatal, amb la Seguretat Social i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En cas que no autoritzi aquesta consulta, ha d'aportar, juntament amb la sol·licitud d'ajuts, la documentació acreditativa d'estar al corrent d'aquestes obligacions.

15. Procediment

El procediment per concedir les subvencions s'ha d'iniciar sempre d'ofici i d'acord amb els tràmits següents:

a) L'òrgan competent per instruir el procediment és la direcció del SOIB, que ha de fer d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades per les quals s'ha de pronunciar la resolució.

Una vegada revisades les sol·licituds que s'hagin presentat i, un cop fetes les esmenes pertinents, els serveis del SOIB (tècnic i administratiu), que gestionin la subvenció, emetran sengles informes sobre el compliment dels requisits establerts a la normativa d'aplicació per tal que les entitats sol·licitants puguin ser beneficiàries de la subvenció. Aquests informes han de servir de base per elaborar la proposta de resolució. A aquests informes, s'hi podran acumular diverses sol·licituds.

b) La direcció del SOIB, en vista de l'expedient i dels informes dels serveis del SOIB (tècnic i administratiu) que gestionin la subvenció, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, la qual s'ha de notificar als interessats, i se'ls concedeix un termini de deu dies per al tràmit d'audiència per poder al·legar i presentar els documents i les justificacions que considerin pertinents.

En la proposta provisional, l'òrgan instructor pot proposar millorar la sol·licitud i modificar el pressupost presentat per l'entitat sol·licitant o les condicions i la forma d'execució de l'activitat que l'entitat ha proposat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s'ha de demanar la conformitat de l'entitat sol·licitant, la qual s'entén atorgada si la proposta formulada per l'òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i l'entitat sol·licitant no hi manifesta oposició per escrit dins el tràmit d'audiència. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s'ha de mantenir en els termes expressats per l'entitat sol·licitant en l'escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si escau, es desprenguin de l'escrit d'oposició que presenti.

c) Sens perjudici del que preveu l'apartat anterior, quan l'import de la subvenció que resulti dels informes dels serveis del SOIB (tècnic i administratiu) que gestionin la subvenció sigui inferior a l'import sol·licitat, prèviament a la proposta de resolució definitiva, s'ha d'instar la persona beneficiària perquè, en el tràmit d'audiència, modifiqui la sol·licitud inicial per ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. En tot cas, aquesta reformulació de la sol·licitud haurà de respectar els llindars establerts a l'apartat 6 d'aquest annex, relatius a la quantia de la subvenció.

La modificació de la sol·licitud ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció.

Si transcorre el termini sense que la persona beneficiària reformuli la sol·licitud, s'ha d'entendre tàcitament acceptada per l'import susceptible d'atorgament.

d) Es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni es tenguin en compte altres fets ni altres al·legacions que els que hagi formulat la persona interessada. En aquest cas, la proposta de resolució provisional formulada té el caràcter de definitiva.

e) Tenint en compte els informes dels serveis del SOIB (tècnic i administratiu) que gestionin la subvenció, les al·legacions fetes per l'entitat sol·licitant en el tràmit d'audiència i, si escau, la reformulació de la sol·licitud, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada.

f) Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona beneficiària davant l'Administració, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.

g) El president del SOIB, atesa la proposta de resolució definitiva, ha de dictar i notificar una resolució en el termini màxim de tres mesos comptadors des de l'endemà de l'entrada de la sol·licitud en el registre de l'òrgan competent per tramitar-la, la qual ha d'estar degudament motivada. Transcorregut el termini màxim per resoldre el procediment sense que s'hagi notificat la resolució, s'ha d'entendre que es desestima la sol·licitud.

h) La resolució de concessió o denegació s'ha de notificar de manera individualitzada i ha d'incloure, com a mínim, la informació següent:

  • El pressupost aprovat
  • La quantitat individual de la subvenció concedida
  • El nombre de persones que s'han de contractar
  • El perfil d'AODL (general o prioritari de formació) i actuacions que s'han d'executar en el Pla d'Acció

16. Despeses subvencionables

El Servei d'Ocupació de les Illes Balears subvencionarà fins al 80 % dels costs laborals totals dels agents d'ocupació i desenvolupament local per tots els conceptes de cada contractació subvencionada, d'acord amb el conveni col·lectiu, la taula salarial, l'acord o la normativa que hi sigui aplicable legalment, amb un màxim de 33.250,00 € a l'any per lloc de treball subvencionat. Aquest import màxim es reduirà proporcionalment per als períodes de contractació inferiors a l'any.

Les despeses que es relacionen a continuació són subvencionables:

- La cotització empresarial a la Seguretat Social.

- Les pagues extraordinàries.

- Les despeses que hagi de suportar l'entitat beneficiària quan se suspengui el contracte o la interinitat per alguna de les causes establertes legalment.

- Les indemnitzacions establertes legalment per extinció del contracte o la interinitat, si escauen.

Aquestes despeses, per ser subvencionables s'han d'haver pagat efectivament abans que acabi el termini de justificació de cada període del termini d'execució. També es consideren despeses subvencionables els pagaments de l'IRPF i les cotitzacions en la Seguretat Social que no s'hagin pogut fer dins el termini de justificació en atenció als terminis que estableix la normativa que els regula, o bé que hagin estat objecte de fraccionament o d'ajornament, sempre que l'entitat n'acrediti el pagament efectiu en els terminis que atorga la normativa corresponent o la resolució de fraccionament o d'ajornament, respectivament.

L'import de la subvenció és independent de la retribució que percebi finalment el treballador, que en cap cas no pot ser inferior a l'SMI.

La quantitat màxima subvencionable per any i lloc de treball subvencionat de 33.250 € s'haurà de prorratejar als terminis d'execució executats efectivament.

17. Pagament

1. El Consell de Govern de dia 24 d'abril de 2023, a proposta del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, ha autoritzat el pagament anticipat de la subvenció de la forma establerta en el punt següent, atès que, d'acord amb l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, a l'expedient d'aquesta convocatòria, l'òrgan gestor de la subvenció ha acreditat raons d'interès públic per tal que el Consell de Govern, a proposta del conseller competent per raó de la matèria, autoritzi el pagament anticipat del 100 % de l'import d'aquesta subvenció.

2. El SOIB ha de tramitar el pagament anticipat de l'import de la subvenció, de la manera següent:

  • 1r pagament de la subvenció, amb caràcter de bestreta: l'import de la subvenció concedida corresponent als primers sis mesos d'execució del projecte es tramitarà amb càrrec als pressuposts de la CAIB de l'any 2023, a partir de la concessió de la subvenció.
  • 2n pagament de la subvenció, amb caràcter de bestreta: l'import de la resta de la subvenció es tramitarà amb càrrec als pressuposts de la CAIB de l'any 2024, a partir d'abril de 2024, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.

Aquesta distribució de pagaments entre les anualitats 2023 i 2024 pot variar en el cas que, eventualment, s'alteri entre aquestes dues anualitats la distribució del crèdit que estableix l'apartat 2.1 d'aquest annex de la convocatòria, tal com preveu aquest mateix apartat.

El SOIB ha de comprovar, dins els tràmits per fer el pagament, que l'entitat beneficiària està al corrent d'obligacions amb la hisenda autonòmica, d'obligacions tributàries amb la hisenda de l'Estat i amb la Seguretat Social. En el cas que l'entitat beneficiària, en el tràmit de sol·licitud, no hagi donat el consentiment perquè el SOIB pugui comprovar aquests punts, l'entitat beneficiària ha de presentar, per tal que el SOIB tramiti el pagament, els certificats corresponents que acreditin que està al corrent d'obligacions tributàries amb l'administració de l'Estat i amb la Seguretat Social.

18.  Justificació

1. A part dels informes intermedis prevists a l'apartat 22, en acabar cadascun dels dos períodes del termini d'execució definits a l'apartat 4 d'aquest annex, l'entitat beneficiària té l'obligació de presentar, en el termini màxim de dos mesos (abans de l'1 de març de cada any) en el Servei d'Ocupació de les Illes Balears el compte justificatiu parcial de cadascun dels dos períodes subvencionats, excepte pel que fa als punts f) i g), d'acord amb el model que és a disposició dels beneficiaris al web http://www.soib.es, amb els documents següents:

a) El certificat de l'exactitud comptable i de la certesa dels imports justificats, expedit per la persona responsable de la secretaria o l'òrgan equivalent de l'entitat beneficiària.

b) La relació de despeses imputades, acompanyada dels justificants de despesa i de pagament següents:

  • Els contractes dels treballadors o els nomenaments de funcionaris interins per programa temporal juntament amb les modificacions i la declaració de la jornada efectivament executada.
  • Rebut de salari (nòmina).
  • Justificació del pagament del rebut de salari que es pot fer mitjançant càrrec individual de cada persona treballadora al compte de l'entitat o ordre de pagament de nòmines al banc, acompanyada de la tramesa que detalli de forma individualitzada el pagament a cada treballador juntament amb el càrrec per import coincident al total de la tramesa.
  • Rebut de liquidació de cotitzacions (antic TC1) acompanyat del justificant de pagament corresponent (càrrec bancari, segell que deixi constància inequívoca del pagament efectiu o validació mecànica de l'entitat bancària).
  • Relació nominal de treballadors (antic TC2) degudament signada i segellada per la persona titular de l'autorització concedida per la TGSS.
  • Informe de dades per a la cotització/treballadors per compte aliè (IDC).
  • Retencions i ingressos executats a compte de l'IRPF amb el justificant de pagament (model 111).
  • Caràtula i fulls del resum corresponent anual (model 190) de les retencions practicades a compte de l'IRPF en què figurin els treballadors imputats al projecte.

c) Indicació i explicació de les desviacions produïdes sobre el pressupost que ha de servir de base per a concedir la subvenció.

d) Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència.

e) Si escau, la carta de pagament de devolució voluntària dels fons rebuts i no aplicats, d'acord amb l'article 90 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, sense haver d'esperar que el SOIB liquidi la subvenció, mitjançant el model 046 de declaració/liquidació que es pot descarregar en l'enllaç: <https://www.atib.es/TA/Modelos/Modelo.aspx?m=046&idConcepto=7218>

f) Tal com s'ha establert a l'apartat 9, les entitats que ja tenen PEOL aprovat pel SOIB hauran de presentar l'actualització de la diagnosi i les línies estratègiques en el termini màxim de dos mesos una vegada contractada l'AODL, que el SOIB haurà d'aprovar; i les entitats que no tenen PEOL aprovat pel SOIB l'hauran de presentar perquè l'aprovi en el termini màxim de quatre mesos una vegada contractats els AODL.

g) Els informes sobre el pla d'acció desenvolupat, respecte de l'activitat realitzada, els resultats i el compliment de les condicions segons el model facilitat pel SOIB. Aquests informes s'hauran de presentar abans del 15 de febrer de l'any posterior a cada període respectivament.

2. A partir de l'informe presentat per l'entitat sobre l'activitat realitzada i els resultats, el SOIB ha d'emetre un informe tècnic per a cada període del termini d'execució tenint en compte les actuacions previstes al Pla d'Acció, en què ha d'informar favorablement o desfavorablement sobre l'activitat que ha executat l'entitat.

En el cas que l'informe tècnic, al qual es fa referència en el punt anterior, sigui desfavorable, el SOIB revocarà la subvenció i l'entitat haurà de reintegrar els fons lliurats per a l'execució de la subvenció pel període justificat i el que resti d'execució, mitjançant la tramitació del corresponent procediment de reintegrament.

3. En el cas que l'informe tècnic, al qual es fa referència en el punt anterior, sigui favorable, el SOIB ha de liquidar la subvenció.

El SOIB liquidarà la subvenció de cada període del termini d'execució tenint en compte el resultat de l'informe tècnic mencionat anteriorment, el nombre d'AODL subvencionats, el compte justificatiu presentat i les normes de subvencionabilitat aplicables a aquesta convocatòria.

En el cas que el grau d'execució resultant de l'informe tècnic sigui inferior al programat, s'ha de liquidar la subvenció en proporció al grau d'execució informat pel SOIB, aleshores es revocarà proporcionalment la subvenció i l'entitat haurà de reintegrar la part proporcional dels fons lliurats per a l'execució de la subvenció durant el període liquidat, mitjançant la tramitació del corresponent procediment de reintegrament.

4. Quan no es presenti la documentació justificativa a la qual fa referència aquest apartat, l'òrgan competent ha de requerir la persona beneficiària perquè l'aporti en un termini improrrogable de 15 dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no haver presentat la justificació té com a conseqüència la revocació de la subvenció i el reintegrament dels fons lliurats per al període que no s'ha justificat, mitjançant la tramitació del corresponent procediment de reintegrament, de conformitat amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 92 del Reglament general de subvencions, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.

5. Si la documentació presentada és insuficient, però es considera justificada correctament la subvenció concedida, l'òrgan competent ha de posar en coneixement dels beneficiaris les mancances observades perquè les puguin esmenar en un termini d'entre 10 i 15 dies.

19. Obligacions de les entitats beneficiàries

L'entitat beneficiària d'aquesta subvenció, a més de complir amb les obligacions establertes a l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l'article 1 de les bases reguladores aprovades per l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, està obligada a:

a) Estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica, circumstàncies que s'han d'acreditar abans de dictar la proposta de resolució definitiva de concessió en la forma que estableix el punt 14 d'aquest annex. També s'ha d'acreditar abans de cada pagament, d'acord amb el punt 17 d'aquest annex.

b) Comunicar al SOIB la percepció d'altres subvencions o ingressos per a la mateixa finalitat en el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció o ingrés i abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

c) Comunicar al SOIB qualsevol canvi substancial en l'execució de les actuacions aprovades que pugui tenir incidència en la conservació i en la quantia dels ajuts abans de set dies.

d) Comunicar al SOIB les suspensions de contracte per a qualsevol dels supòsits legals establerts a la normativa vigent abans de set dies.

e) Comunicar al SOIB les extincions de contracte per a qualsevol dels supòsits legals establerts a la normativa laboral abans de set dies.

f) Comunicar al SOIB les reduccions de jornada per a qualsevol dels supòsits legals establerts a la normativa vigent abans de set dies.

g) Dur a terme l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.

h) Justificar l'execució de l'activitat, i també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció

i) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment i control tècnic i financer dels programes subvencionats que el SOIB consideri necessaris i aportar tota la informació que li requereixin en l'exercici d'aquestes actuacions.

j) Els projectes que es presentin a les distintes convocatòries de foment de l'ocupació, hauran d'incorporar una anàlisi dels perfils dels col·lectius d'activació prioritària que s'haurà de fer de manera coordinada amb les oficines del SOIB.

k) Els projectes que es presentin a les distintes convocatòries dels programes de formació, hauran d'incorporar una anàlisi de les necessitats formatives de les empreses del territori i de les necessitats formatives dels col·lectius d'activació prioritària que s'haurà de fer conjuntament amb el SOIB.

l) Sotmetre's a les actuacions de control de l'activitat econòmica i financera que corresponguin a la Inspecció de Treball i Seguretat Social, a la Intervenció General de la CAIB, a la Sindicatura de Comptes o d'altres òrgans de control.

m) Facilitar qualsevol informació que els requereixin l'òrgan que concedeix la subvenció i els òrgans de control indicats en l'apartat anterior.

n) Dur a terme les accions de coordinació i supervisió en relació amb les funcions  que estableix aquesta convocatòria.

o) Complir la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.

p) Deixar constància, mitjançant comptabilitat separada o un codi comptable adequat, de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació que li sigui aplicable.

q) Respectar les directrius i els protocols que pugui establir el SOIB relatius al desenvolupament de les activitats, sense perjudici que les entitats beneficiàries usin metodologies pròpies supervisades i aprovades pel SOIB. Assistir a les accions que s'organitzin des del SOIB per a la formació dels AODL i la coordinació amb el SOIB.

r) Tenir el Pla Estratègic d'Ocupació Local actualitzat.

s) Identificar convenientment, a l'efecte de difusió pública, les activitats, les obres i els serveis que es duguin a terme sobre la base d'aquesta Resolució, d'acord amb el que assenyala l'apartat 24 d'aquest annex.

t) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

u) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableixen l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

v) Justificar el pagament efectiu de totes les despeses imputades de la manera establerta a l'apartat corresponent a la justificació de la subvenció d'aquest annex.

20. Baixes i substitucions del personal contractat

1. Quan per qualsevol causa, es produeixi l'extinció de la relació laboral, s'ha de substituir l'AODL pel següent de l'ordre de prelació de la borsa de feina constituïda en el procediment selectiu executat a tal efecte en un termini màxim d'un mes des que es produeixi l'extinció de la relació laboral. En el supòsit de no haver-hi persones disponibles s'haurà de fer un nou procediment tal com està establert a l'apartat 12. En aquest cas, la incorporació del nou AODL s'haurà d'haver produït dins els tres mesos posteriors al moment en què s'ha produït l'extinció de la relació laboral.

2. Igualment, s'ha de substituir temporalment la contractació quan la relació laboral quedi suspesa per alguna de les causes establertes legalment en la normativa vigent per un temps superior a tres mesos. Quan es produeixi la suspensió de la relació laboral, s'ha de substituir l'AODL pel següent de l'ordre de prelació de la borsa de feina constituïda en el procediment selectiu realitzat a tal efecte en un termini màxim d'un mes en el cas que en el moment de la suspensió es conegui que la durada serà superior a tres mesos; en el cas que en el moment de la suspensió se'n desconegui la durada, s'haurà de produir la substitució dins els quatre mesos posteriors a la suspensió de la relació laboral.

En el supòsit de no haver-hi persones disponibles, s'haurà de fer un nou procediment tal com estableix l'apartat 12. En aquest cas, la incorporació de l'AODL substitut s'haurà d'haver produït dins els tres mesos posteriors al moment en què s'ha produït la suspensió de la relació laboral; en el cas que en el moment de la suspensió se sàpiga que la durada serà superior a tres mesos, i dins els sis mesos posteriors al moment en què s'ha produït la suspensió de la relació laboral, en el cas que en el moment de la suspensió se'n desconegui la durada.

3. Així mateix, en el cas de reduccions de jornada establertes legalment en la normativa vigent amb una reducció de més del 25 % de jornada, s'haurà de completar la jornada amb la contractació d'una altra persona per al temps que duri la reducció. En el supòsit de no poder contractar cap persona per suplir la reducció de jornada, el SOIB podrà autoritzar la no substitució sempre que s'acrediti documentalment aquesta impossibilitat amb evidències de les gestions duites a terme i que no han donat resultat.  

4. En tots els supòsits, caldrà que el SOIB autoritzi la contractació prèvia sol·licitud motivada.

5. En cap cas no representarà un increment en l'import de la subvenció concedida.

21. Adaptació inicial dels AODL

Les entitats beneficiàries han de garantir l'adaptació de les persones contractades als seus llocs de feina i facilitar-los els recursos necessaris perquè puguin dur a terme les seves funcions de manera adequada.

En qualsevol cas, els AODL poden disposar del suport i s'han de coordinar amb els organismes del govern que tenen competències en l'àmbit de les polítiques actives d'ocupació.

22. Seguiment, suport tècnic i control de les actuacions subvencionades

El SOIB, per tal de garantir el correcte desenvolupament de les actuacions subvencionades, oferirà suport a les entitats beneficiàries mitjançant actuacions de tres tipus:

  • Actuacions de seguiment que tenen per objecte conèixer l'evolució de l'actuació a nivell tècnic i qualitatiu durant la fase d'implementació o execució i permeten identificar causes de possibles desviacions, incidències, deficiències i proposar mesures reconductores i de millora, mitjançant la recollida i tractament de les dades obtingudes, per tal de facilitar la consecució dels objectius prevists que van motivar l'atorgament.
  • Actuacions d'assistència tècnica que tenen per objecte donar suport i assessorament a les entitats, transferir coneixement, proveir metodologies, detectar bones pràctiques i fomentar intercanvi de coneixements i experiències.
  • Actuacions d'avaluació que tenen per objecte, analitzar, amb el suport dels seguiments, les actuacions i els seus resultats per constatar si han donat resposta als objectius programats.

El SOIB pot sol·licitar a les entitats beneficiàries que aportin les dades i els documents necessaris per justificar o per fer el seguiment i el control de les actuacions subvencionades.

El SOIB pot inspeccionar les actuacions subvencionades amb la finalitat de comprovar-ne l'adequació a les condicions tingudes en compte i establertes per atorgar les subvencions. A aquest efecte, es poden dur a terme les visites que siguin necessàries al lloc on presti els serveis el personal contractat que ha estat objecte de la subvenció.

Les entitats hauran de presentar dos informes intermedis per a cada un dels períodes subvencionats, en què es recullin les actuacions i els indicadors de procés i de resultats de les activitats realitzades de tots els AODL objecte de la subvenció, segons model facilitat pel SOIB. Aquests informes s'hauran de presentar abans del 31 de juliol de 2024, per al 1r període del termini d'execució, i abans del 31 de juliol de 2025, per al 2n període del termini d'execució.

23. Compatibilitat amb altres subvencions

Les subvencions que estableix aquesta Resolució són incompatibles amb qualsevol altre ajut o subvenció d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals.

24. Difusió i publicitat de les actuacions

Tota la publicitat, documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat, ha d'estar, com a mínim, en català i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i de dones. També s'hi ha de fer constar la participació del SOIB i el finançament del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o menor que la dels logotips del SOIB i el SEPE. Pel que fa al logotip del SEPE, s'han de seguir els criteris fixats a l'annex IV de l'Ordre TES/441/2022, de 17 de maig, per la qual se distribueixen territorialment per a l'exercici econòmic de 2022, per a la seva gestió per les comunitats autònomes amb competències assumides, crèdits de l'àmbit laboral finançats amb càrrec als Pressuposts Generals de l'Estat, no finançats amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, incloent els destinats a l'execució del Pla Reincorpora-T 2019-2021, o a la norma que substitueixi l'Ordre esmentada.

 Tota la publicitat o la difusió en qualsevol mitjà s'ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n'ha d'assenyalar el text, així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni.

L'entitat beneficiària ha de fer constar en tots els elements publicitaris de l'activitat subvencionada la col·laboració i el finançament del SOIB, amb indicació expressa «Programa SOIB- Desenvolupament Local», en un lloc destacat i amb l'autorització prèvia de l'àrea de Comunicació del SOIB.

El SOIB, en cas que ho consideri convenient, pot publicar a la seva pàgina web els Plans Estratègics, els Plans d'Acció, les actuacions que executin les entitats beneficiàries, així com altres aspectes relatius als AODL, amb l'objecte de donar visibilitat a la feina dels agents.

25. Revocació i reintegrament

1. L'incompliment total o parcial dels requisits, les condicions, les finalitats o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions són causa de reintegrament de les quantitats que ha percebut l'entitat, d'acord amb el que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. En cas d'incompliments parcials, d'acord amb l'article 37 de la Llei 38/2003, l'òrgan competent ha de determinar la quantitat que ha de reintegrar l'entitat beneficiària segons el principi de proporcionalitat, en funció dels costs justificats i de les actuacions acreditades, d'acord amb allò previst al punt 18.3.

Tot el que no estableix aquesta Resolució s'ha d'ajustar a la normativa d'aplicació general.

Documents adjunts