Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ARTÀ

Núm. 301330
Bases que han de regir la concessió de llicències temporals d’àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicles de turisme per prestar aquest servei durant l’estiu de 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern Local, en sessió ordinària de 4 de maig de 2023, va aprovar les bases següents:

<<BASES QUE HAN DE REGIR LA CONCESSIÓ DE LLICÈNCIES TEMPORALS D'ÀMBIT MUNICIPAL DE TRANSPORT PÚBLIC DE VIATGERS EN VEHICLES DE TURISME PER PRESTAR AQUEST SERVEI DURANT L'ESTIU DE 2023

1. Objecte

L'objecte d'aquestes bases és regular la concessió de quatre (4) llicències temporals d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicles de turisme per prestar aquest servei durant l'estiu de 2023.

2. Característiques de les llicències temporals

Les llicències temporals d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicles de turisme objecte d'aquestes bases han de reunir les característiques següents:

a) Temporals: la vigència de les llicències temporals es limita als mesos estivals de l'any 2023, de l'1 de juny al 30 de setembre.

b) Personals: l'autorització té caràcter personal i, per tant, està vinculada a l'atorgament d'aquesta a una persona que reuneixi els requisits corresponents i a un únic vehicle, que també ha de reunir les característiques que es determinen en aquesta convocatòria. Així mateix, només es pot obtenir una llicència temporal per persona.

c) Intransmissibles: aquestes autoritzacions no es poden transmetre en cap cas.

d) Revocables: independentment de l'extinció de l'autorització per caducitat, la corporació pot revocar la llicència temporal per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits que hagin motivat el seu atorgament, així com per l'incompliment reiterat de les condicions de prestació del servei.

e) D'àmbit municipal: aquestes autoritzacions només habiliten per prestar el servei amb origen en l'àmbit territorial del municipi, sense perjudici de la possible autorització per prestar el servei fora d'aquest.

3. Inici del procediment d'autorització

Una vegada aprovada la Resolució de la convocatòria, aquesta s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, a partir de l'endemà de la data de la seva publicació, començarà el termini de deu (10) dies naturals per presentar les sol·licituds i la documentació corresponent.

Així mateix, l'inici d'aquest termini i aquestes bases s'han de publicar en el tauler d'anuncis i a la pàgina web de l'Ajuntament d'Artà.

4. Requisits de les persones sol·licitants

Per optar a la concessió d'aquestes autoritzacions, les persones sol·licitants han de complir els requisits que es detallen en aquestes bases i hi poden optar les següents:

a) Les persones titulars d'una llicència ordinària.

b) Les persones que hagin estat contractades per una titular de llicència ordinària (assalariades).

4.1. Persones titulars d'una llicència ordinària

Les persones sol·licitants que són titulars d'una llicència ordinària han de complir els requisits següents:

a) Disposar, almenys, d'una llicència municipal de transport públic de viatgers en vehicles de turisme.

b) Estar en actiu en el moment de l'inici de la convocatòria.

c) Destinar al servei un vehicle amb les característiques següents:

 - La carrosseria dels taxis ha de ser de color blanc.

- El sistema de climatització o d'aire condicionat i calefacció han d'estar en condicions de funcionament.

- El taxímetre ha de ser homologat i acceptat per utilitzar-lo en el servei de taxi.

- El vehicle ha d'anar desproveït d'objectes o elements decoratius o personals innecessaris per al servei.

- Les portes han d'estar, en tot moment, practicables per permetre l'entrada i la sortida del vehicle.

- Els vidres han de ser transparents i inestellables. No s'admeten vidres de color o làmines de material plàstic adhesives que redueixin el coeficient de transmissió regular de llum per sota del 75 % per al parabrisa i del 70 % per a la resta.

- La tapisseria de l'interior del vehicle ha de ser de pell o material adequat. Les fundes que s'utilitzin per protegir els seients han de ser totalment integrables, de color fosc i uniformes en tots els seients del vehicle.

- Els vehicles han de tenir el maleter o portaequipatges lliure i disponible per a la utilització de la persona usuària.

d) Complir les obligacions fiscals, socials i laborals que estableix la legislació vigent que hi és d'aplicació.

e) Disposar del permís de conduir de la classe B.

4.2. Persones que hi opten com a assalariades

Les persones sol·licitants que es presentin com a assalariades han de complir els requisits següents:

a) Acreditar el fet d'haver estat contractada per la persona titular d'una llicència municipal de transport públic de viatgers en vehicles de turisme, com a mínim, durant 12 mesos abans de l'inici del termini de presentació de sol·licituds.

b) Destinar al servei un vehicle amb les característiques següents:

 - La carrosseria dels taxis ha de ser de color blanc.

- El sistema de climatització o d'aire condicionat i calefacció han d'estar en condicions de funcionament.

- El taxímetre ha de ser homologat i acceptat per utilitzar-lo en el servei de taxi.

- El vehicle ha d'anar desproveït d'objectes o elements decoratius o personals innecessaris per al servei.

- Les portes han d'estar, en tot moment, practicables per permetre l'entrada i la sortida del vehicle.

- Els vidres han de ser transparents i inestellables. No s'admeten vidres de color o làmines de material plàstic adhesives que redueixin el coeficient de transmissió regular de llum per sota del 75 % per al parabrisa i del 70 % per a la resta.

- La tapisseria de l'interior del vehicle ha de ser de pell o material adequat. Les fundes que s'utilitzin per protegir els seients han de ser totalment integrables, de color fosc i uniformes en tots els seients del vehicle.

- Els vehicles han de tenir el maleter o portaequipatges lliure i disponible per a la utilització de la persona usuària.

c) Complir les obligacions fiscals, socials i laborals que estableix la legislació vigent que hi és d'aplicació.

d) Disposar del permís de conduir de la classe B.

5. Sol·licitud i documentació a presentar

La sol·licitud per participar en aquest procediment s'ha de dirigir a la Batlia i, juntament amb la resta de documentació, s'han de presentar, mitjançant els models normalitzats (annexos 1, 2, 3, 4 i 5), en el termini de deu (10) dies naturals, comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquestes bases en el BOIB. En el cas que l'últim dia del termini sigui dissabte o festiu, s'ha de prorrogar automàticament fins al següent dia hàbil. Així mateix, si es publiquen anuncis de correcció d'errors, rectificacions o aclariments, el termini de presentació de proposicions s'ha de computar a partir de l'endemà de la publicació del nou anunci.

La presentació de proposicions pressuposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de les condicions de prestació del servei, els drets i les obligacions, els supòsits de revocació, els terminis de durada, així com les altres condicions contingudes en l'acte administratiu que determini l'adjudicació, d'acord amb l'article 4.2 del Decret llei 2/2023, de 6 de març, de mesures urgents en matèria del servei públic discrecional del transport de persones viatgeres i en altres matèries vinculades a sectors econòmics, juntament amb la resta de les condicions que estableixen aquestes bases.

També s'ha d'admetre la documentació presentada d'acord amb les disposicions legals i que compleixi els requisits que s'hi estableixen, sempre que es registrin en les dependències municipals abans que finalitzi el termini esmentat.

La persona sol·licitant ha de presentar la documentació següent, d'acord amb els models que es recullen en els annexos d'aquestes bases:

a) Sol·licitud i declaració responsable de complir els requisits que estableixen aquestes bases i la legislació que hi és d'aplicació (annex 1).

b) Disposar del permís de conduir de la classe B (annex 1).

c) Declaració responsable de no estar inclòs en les prohibicions recollides en la legislació de contractació del sector públic (annex 1).

d) Declaració responsable de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social (annex 1).

e) Certificat expedit per la Prefectura Provincial de Trànsit en el qual s'acrediti que la persona interessada no ha estat sancionada per resolució ferma en els dos últims anys per alguna de les infraccions qualificades com a molt greus de les previstes en el Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària (annex 1).

f) En el cas de les persones titulars d'una llicència de taxi que optin per la llicència temporal, declaració responsable per fer constar el número de llicència de la qual són titulars, a la qual han d'adjuntar còpia de la documentació acreditativa corresponent als 12 mesos anteriors cotitzats en el règim especial de treball autònom (annex 2).

g) En el cas de les persones que, com a assalariades, optin per la llicència temporal, declaració responsable per fer constar el número de llicència on han prestat els serveis de conducció i la duració, a la qual han d'adjuntar còpia de la documentació acreditativa d'haver estat contractada per la persona titular d'una llicència municipal de transport públic de viatgers en vehicles de turisme, com a mínim, durant 12 mesos abans de l'inici del termini de presentació de sol·licituds (annex 3).

h) Per poder computar l'experiència i altres aspectes objecte de puntuació d'acord amb l'apartat 9, declaració responsable on s'indiquin, entre d'altres aspectes, l'antiguitat amb què compten, a la qual s'ha d'adjuntar una relació detallada de les persones titulars i els números de llicència on s'han prestat els serveis de conducció, amb indicació de les dates d'inici i finalització dels serveis, i les característiques del vehicle amb el qual es va prestar el servei (annex 4).

i) Compromís d'adscriure a la llicència temporal un vehicle amb les característiques que es detallen a l'apartat 4.1 o 4.2 (annex 5).

j) Compromís de subscriure una pòlissa d'assegurança per cobrir, de forma il·limitada, la responsabilitat civil pels danys que es causin en ocasió del servei (annex 5).

Així mateix, si s'acredita que la persona sol·licitant ha falsejat la documentació, ha de quedar, automàticament, exclosa del procediment d'atorgament de llicències temporals.

6. Esmena de deficiències

Una vegada transcorregut el termini de presentació de sol·licituds, la corporació ha de publicar la relació de persones sol·licitants i ha de concedir un termini de tres (3) dies hàbils per esmenar deficiències, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la relació en el tauler d'anuncis i a la pàgina web de l'Ajuntament.

En el cas que no s'esmenin les deficiències en el termini esmentat, la persona sol·licitant ha de quedar exclosa del procés d'adjudicació.

7. Llista provisional de persones admeses

En el cas de no existir deficiències o una vegada esmenades dins el termini esmentat a aquest efecte, l'Ajuntament ha d'elaborar la llista provisional de persones admeses, que s'ha d'exposar al públic en el tauler d'anuncis i a la pàgina web municipals.

Una vegada publicada aquesta llista provisional, s'ha d'obrir un termini de tres (3) dies hàbils perquè les persones interessades puguin presentar al·legacions, si escau.

8. Llista definitiva de persones admeses

Una cop transcorregut el termini per presentar al·legacions sense que s'hagin presentat o, si escau, una vegada resoltes, s'ha d'aprovar la llista definitiva de persones admeses, que s'ha d'exposar al públic en el tauler d'anuncis i a la pàgina web municipals.

Aquesta llista ha de classificar les persones admeses segons el que disposa l'apartat 9 d'aquestes bases.

9. Adjudicació de les llicències temporals

Les llicències temporals s'han d'atorgar a les persones sol·licitants que obtenguin una major puntuació, atenent als criteris següents i d'acord amb el que disposa l'article 52.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny.

9.1. Puntuació per ser titular d'una llicència ordinària

La puntuació que s'ha d'atorgar per ser titular d'una llicència ordinària s'ha d'atendre als criteris següents:

a) Per rigorosa i continuada antiguitat com a titular d'una llicència ordinària en el municipi d'Artà, 1 punt per cada any d'antiguitat, amb un màxim de 10 punts, que s'han de computar fins a l'inici de la data de presentació de les sol·licituds. Addicionalment, s'ha de computar, com a antiguitat, el temps durant el qual s'hagués prestat servei com a persona assalariada en el sector.

b) Aportació d'un vehicle de zero emissions: 10 punts.

c) Aportació d'un vehicle de 7 places: 10 punts.

d) Aportació d'un vehicle adaptat: 10 punts.

9.2. Puntuació per ser persona assalariada

a) Per rigorosa i continuada antiguitat com a persona assalariada en el municipi d'Artà, 1 punt per cada any d'antiguitat, amb un màxim de 10 punts, que s'han de computar fins a l'inici de la data de presentació de les sol·licituds.

b) Aportació d'un vehicle de zero emissions: 10 punts.

c) Aportació d'un vehicle de 7 places: 10 punts.

d) Aportació d'un vehicle adaptat: 10 punts.

10. Aprovació de la llista ordenada

Mitjançant un decret de Batlia, s'ha de publicar la llista ordenada, la qual s'ha d'exposar al públic en el tauler d'anuncis i a la web municipals, a l'efecte de notificació individual a cadascuna de les persones adjudicatàries, i s'ha de concedir un termini de cinc (5) dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació, per aportar la resta de documentació necessària per poder finalitzar l'expedient d'autorització corresponent.

La publicació d'aquesta llista provisional equival a la concessió provisional de l'autorització temporal, l'eficàcia de la qual queda condicionada a la presentació, per part de la persona interessada, de la documentació que s'especifica a la base 11.

En cas d'empat, s'ha d'efectuar un sorteig públic entre les persones sol·licitants que obtenguin la mateixa puntuació i s'ha de donar preferència a les titulars d'una llicència ordinària; i, si continua l'empat, s'ha d'efectuar un sorteig públic entre aquestes.

11. Documentació que s'ha d'aportar per a l'adjudicació definitiva i començament de la prestació del servei

L'atorgament de la llicència temporal està condicionat a la presentació, per part de la persona interessada en el termini de cinc (5) dies hàbils establerts a la base 10, de la documentació que es detalla a continuació:

a) Acreditació de la disponibilitat d'un vehicle de turisme que compti amb una inspecció tècnica de vehicles (ITV) en vigor, en règim de propietat, usdefruit, lísing, i que reuneixi les característiques tècniques que s'hagin fet constar en l'annex 4.

b) Contracte per cobrir, de forma il·limitada, la responsabilitat civil pels danys que es causin en ocasió del servei i durant el temps de vigència de l'autorització en ocasió de danys ocasionats per raó del servei.

c) Si s'escau, acreditació de disposar d'una persona assalariada amb els permisos de conduir que exigeix la normativa corresponent.

d) Acreditació d'haver pagat la taxa que preveu l'Ordenança fiscal núm. 11, reguladora de la taxa per llicències d'autotaxi i d'altres vehicles de lloguer, l'import de la qual s'apuja a 207,13 €.

Una vegada aportada la documentació requerida, s'ha de començar a prestar el servei en el termini màxim de tres (3) dies, excepte en el cas d'autorització expressa en supòsits de força major.

12. Procediment per cobrir vacants

Una vegada dictada la resolució definitiva, si les persones adjudicatàries renuncien a la llicència temporal o si aquesta no arriba a adquirir eficàcia per no presentar la documentació esmentada, la plaça corresponent a aquesta llicència ha de quedar vacant i la corporació l'ha d'atorgar a la persona sol·licitant que correspongui segons l'ordre de puntuació resultant.

La renúncia, la falta de presentació de documentació o el retard injustificat per començar a prestar el servei comporten la declaració com a vacant de la llicència temporal, d'acord amb el procediment administratiu que es dugui a terme amb aquesta finalitat.

13. Emissió de la targeta de transports

Les persones sol·licitants que finalment compleixin tots els requisits i aconsegueixin l'atorgament d'una llicència temporal han de rebre, per part de la corporació, una targeta de transports acreditativa del títol habilitant obtingut, amb indicació de la persona titular, el termini de vigència i la matrícula del vehicle.

14. Prestació del servei

La prestació d'aquest servei s'ha d'efectuar, exclusivament, mitjançant la utilització del vehicle ofert per a l'autorització temporal.

De manera excepcional, es pot accedir a una substitució temporal del vehicle autoritzat en els casos d'avaria o accident. En aquests casos, la persona interessada ho ha de sol·licitar a la corporació mitjançant una sol·licitud, a la qual s'han d'adjuntar l'acreditació de disposar d'un altre vehicle per prestar el servei, amb els requisits que estableixen els apartats 4.1 i 4.2, i la certificació del taller mecànic que acrediti la incidència i la durada estimada de la reparació.

Una vegada comprovat que es compleixen tots els requisits, s'ha de dictar una resolució per autoritzar la substitució temporal, per a la qual cosa s'ha d'emetre una nova targeta de transport de caràcter temporal. No obstant això, per l'excepcionalitat del seu règim i atesa la durada de la vigència de l'autorització temporal, aquest supòsit no pot excedir els 15 dies.

Una vegada transcorregut el termini màxim de 15 dies d'aquesta substitució temporal, la persona titular de l'autorització ha d'acreditar, davant la corporació, la retirada dels distintius externs del vehicle de substitució autoritzat temporalment. Aquesta acreditació s'ha de produir en el termini màxim de 3 dies hàbils des de la finalització del període de 15 dies i, en cap cas, tots dos vehicles no poden prestar el servei de manera simultània.

15. Obligacions

A més de les estipulades en els apartats anteriors, també són obligacions de les persones titulars d'una llicència temporal les següents:

a) Acreditar que totes les persones conductores d'una autorització temporal es troben en possessió del permís B o superior.

b) Estar d'alta, de forma ininterrompuda, en el règim especial de treball autònom durant els dies de vigència de la llicència.

c) Assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de l'autorització.

d) Una vegada conclòs el període de vigència de la llicència temporal, eliminar del vehicle tots els signes externs identificadors de l'activitat i acreditar-ho en el termini màxim d'un (1) mes des de la seva finalització.

16. Règim tarifari

En qualsevol cas, les tarifes que s'han d'aplicar són les mateixes que s'apliquen a les llicències de caràcter ordinari.

17. Règim sancionador

L'incompliment de les condicions de prestació del servei o la pèrdua d'alguna de les condicions exigides per obtenir l'autorització determinen l'obertura de l'expedient corresponent, de manera que la persona titular de l'autorització temporal pot ser sancionada, després de fer els tràmits oportuns i d'acord amb el que preveu la normativa general de transports i, si escau, la normativa local que resulti d'aplicació.

18. Revocació

L'Ajuntament pot revocar l'autorització, sense tenir caràcter de sanció, per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits o per incomplir de manera reiterada les condicions de prestació del servei, la qual cosa suposa la pèrdua de tots els drets vinculats a l'autorització i la impossibilitat de prestar el servei que aquesta emparava. Abans de resoldre la revocació de qualsevol autorització, s'ha d'atorgar tràmit d'audiència a la persona interessada. La revocació, com qualsevol altre acte administratiu, es por recórrer per via administrativa.

19. Protecció de dades de caràcter personal

De conformitat amb la normativa de protecció de dades vigent, les dades personals que es facilitin seran tractades per l'Ajuntament d'Artà (plaça de l'Ajuntament, 1, 07570 Artà, Illes Balears, tel. 971829595, ajuntament@arta.cat), responsable del tractament.

La finalitat del tractament és gestionar les sol·licituds de llicències temporals d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicles de turisme.

La licitud per tractar les dades de caràcter personal facilitades, tant en els formularis com en la documentació que s'hi pugui adjuntar, es basa en l'article 6.1.e del Reglament general de protecció de dades, sobre el compliment d'una missió realitzada en interès públic, d'acord amb la normativa següent:

- Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

- Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Així mateix, les dades sol·licitades són les necessàries per tramitar correctament la sol·licitud. Per altra part, no es preveuen ni comunicacions de dades ni transferències internacionals de dades, excepte per obligació legal.

Les dades personals s'han de conservar durant el temps necessari per complir amb la finalitat per a la qual es varen obtenir i per determinar les possibles responsabilitats que es puguin derivar de la finalitat esmentada i del tractament de les dades. Així mateix, hi és d'aplicació el que disposa la política de gestió documental i d'arxius de l'Ajuntament d'Artà.

Les persones afectades tenen dret a:

a) Obtenir confirmació sobre si l'Ajuntament està tractant les seves dades personals.

b) Accedir a les seves dades personals, sol·licitar la rectificació de les dades inexactes o, si s'escau, sol·licitar la supressió quan, entre d'altres motius, les dades ja no siguin necessàries per a la finalitat per a la qual es varen obtenir.

c) Sol·licitar en determinades circumstàncies:

- La limitació del tractament de les seves dades. En aquest cas, l'Ajuntament només les conservarà per exercir o defensar reclamacions.

- L'oposició al tractament de les seves dades. En aquest cas, l'Ajuntament ha de deixar de tractar les dades, excepte per motius legítims imperiosos o per a l'exercici o la defensa de possibles reclamacions, incloent-hi també el tractament de les seves decisions individuals automatitzades.

Els drets es poden exercir davant l'Ajuntament d'Artà (plaça de l'Ajuntament, 1, 07570 Artà, Illes Balears), indicant a l'assumpte “Protecció de dades”, o a través de la Seu Electrònica (https://seu.arta.cat).

Si en l'exercici dels seus drets no ha estat atesa degudament, la persona afectada pot presentar una reclamació davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (c/ de Jorge Juan, 6, 28001 Madrid, o a través de la seu electrònica <sedeagpd.gob.es>). No obstant això, en primera instància i amb caràcter potestatiu, la persona afectada pot contactar amb la persona designada com a delegada de protecció de dades de l'Ajuntament d'Artà (dpd@arta.cat).

[annexos]

Contra aquest acord, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar alternativament recurs de reposició potestatiu davant la Junta de Govern Local d'aquest Ajuntament, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquest acord, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o bé interposar directament recurs contenciós administratiu, davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació d'aquest acord, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa. Si optau per interposar el recurs de reposició potestatiu no podreu interposar recurs contenciós administratiu fins que aquell sigui resolt expressament o s'hagi produït la seva desestimació per silenci.

No obstant l'anterior, es pot interposar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que estimeu pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i l'article 40 de la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En cas de discrepància entre la versió catalana i la versió castellana, prevaldrà la versió catalana.

 

Artà, data de la signatura electrònica: (5 de maig de 2023)

El batle Manuel Galán Massanet

Documents adjunts