Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 298026
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports de 4 de maig de 2023 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per executar projectes d’educació per a la transformació social per als anys 2023 i 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 692326

Fets

1. El Pla Director de la Cooperació al Desenvolupament de les Illes Balears 2020-2023 és l'eina de planificació que assenyala el camí que ha de seguir la política autonòmica de cooperació al desenvolupament i posa l'accent en la millora de la qualitat, la coordinació i la complementarietat entre els diversos actors, l'alineament amb les estratègies locals de desenvolupament, i la informació i la transparència. Juntament amb els drets humans, la participació, l'equitat de gènere i la sostenibilitat ambiental constitueixen el marc transversal que ha de determinar el conjunt de les polítiques i les actuacions de desenvolupament de les Illes Balears.

2. D'acord amb el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria d'Afers Socials i Esports, i concretament la Direcció General de Cooperació, exerceix les competències en matèria de cooperació social i econòmica de caràcter exterior i polítiques de solidaritat i desenvolupament humà en pobles i països no desenvolupats o en vies de desenvolupament.

3. La Direcció General de Cooperació, conscient dels reptes que suposa l'Agenda 2030, adoptada per l'Assemblea General de l'ONU, que estableix els objectius de desenvolupament sostenible per transformar el món, considera que la solidaritat, la interculturalitat i la tolerància són tres dels valors que més s'han de potenciar per aconseguir una societat balear justa, equitativa i cohesionada. L'educació per al desenvolupament ha evolucionat significativament en les darreres dècades, cap a una sisena generació, que posa l'accent en la necessitat d'educar des d'un pensament crític, assumir responsabilitats, empoderar-se i actuar a favor de la transformació de la realitat. L'educació per a la transformació social incorpora els enfocaments local-global i politicopedagògics, la diversitat de subjectes i agents, i el treball articulat i en xarxa, fet que comporta la incorporació de nous actors, formes de treball i metodologies.

L'Estratègia d'Educació per a la Transformació Social 2021-2025 del Govern de les Illes Balears aposta per l'eliminació de les desigualtats que existeixen en diferents àmbits i nivells, per la solidaritat, la identificació i el reconeixement de les diversitats, i pel foment de la participació activa i democràtica de persones i col·lectius.

4. L'Estratègia d'Educació per a la Transformació Social 2021-2025 del Govern de les Illes Balears identifica com un element clau impulsar a les Illes Balears tant la incorporació de nous actors com la promoció del treball en xarxa amb els moviments socials i culturals perquè s'hi integrin com a actors rellevants. Partint de la mateixa conceptualització de l'EpTS, és necessari avançar cap a formes de treball compartit entre els actors tradicionals de l'EpD, fonamentalment les ONGD, i els nous actors socials, agents vinculats amb la transformació global amb capacitat de sensibilització en l'àmbit del feminisme, de l'ecologisme, de la defensa dels drets humans, de l'antiracisme, dels moviments veïnals, culturals, de caràcter social, els vinculats als moviments migratoris i a la defensa del col·lectiu LGBTI, entre d'altres conformant aliances, els objectius comuns de les quals s'orientin cap a una ciutadania global sostenible i equitativa. Aquest treball conjunt permetrà aprofundir en la integralitat dels processos socioeducatius i en la mirada inter i ecodependent entre la realitat local i global.

5. En la convocatòria de subvencions per executar projectes d'educació per a la transformació social de l'any 2020, després d'un procés de reflexió interna i amb el sector, es decideix diferenciar dues tipologies de projectes dins la convocatòria: una modalitat per accions dins els centres educatius (educació formal) i una altra modalitat pels projectes que es fan fora dels centres educatius. Cada modalitat disposa d'un formulari i d'un barem específics, adaptats a les característiques dels projectes.

6. A partir de la valoració de les convocatòries de 2021 i 2022 i seguint amb el procés d'especialització que marca l'estratègia d'EpTS, aquest any la modalitat d'educació formal tendrà una durada mínima de 20 mesos amb la finalitat de cobrir dos cursos escolars, donar estabilitat a les entitats i augmentar l'impacte de les accions.

7. Atès que és necessari avançar cap a formes de treball compartit entre les ONGD i altres agents socials, és per això que s'activen també per a ambdues modalitats uns recursos econòmics suplementaris per als projectes que incorporin la col·laboració puntual amb altres agents socials, atès que la seva col·laboració en aquests projectes és, sens dubte, un element diferenciador i, fins i tot, innovador, que enriqueix i atorga un valor afegit al projecte, el qual tindrà un impacte més gran, i, en definitiva, uns efectes multiplicadors i duradors, que permetran assolir millor els objectius d'aquesta convocatòria. Aquesta quantia ha de ser per cobrir activitats dins el marc del projecte i la facturarà directament l'entitat beneficiària de la subvenció.

8. Les ONGD han estat tradicionalment els principals actors de la societat en els processos de l'EpD i tenen un paper central en la definició dels enfocaments, els continguts i les temàtiques de l'EpTS. El seu paper en l'educació transformadora es basa en les potencialitats de mobilització social, la seva capacitat per articular-se amb altres col·lectius, l'experiència per millorar i facilitar la comprensió de la ciutadania sobre els problemes del desenvolupament i la seva capacitat d'incidència sobre la presa de decisions del conjunt dels agents de desenvolupament. L'Estratègia cerca reforçar el treball i l'articulació d'accions amb les ONGD de les Illes Balears facilitant l'enfortiment de les capacitats de les persones i les organitzacions, així com la creació d'aliances que possibilitin avançar realment cap a la transformació social, creant el debat, el coneixement en conjunt, el treball en xarxa i la confiança mútua necessària entre tots els agents implicats en l'EpTS.

També es revisa i actualitza l'opció de presentar-se diverses ONGD en agrupació, d'acord amb els recursos i capacitats existents.

9. En data 23 de desembre de 2021, es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 pel qual s'aprova el Pla estratègic de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023. Aquest Pla preveu que la Direcció General de Cooperació de la Conselleria d'Afers Socials i Esports, en el marc de l'objectiu estratègic IV.3.1, estableixi subvencions per executar projectes i activitats d'educació per a la transformació social que es duguin a terme a les Illes Balears per impulsar els valors de la solidaritat, la tolerància, l'equitat i la justícia en l'àmbit de la comunitat balear. Concretament, s'estableix que els objectius i efectes són generar en el conjunt de la comunitat educativa (alumnat, claustre, PAS i les Associacions de famílies d'alumnes) i en la població en general de les Illes Balears coneixements, valors i actituds per a una cultura de la solidaritat compromesa amb la lluita contra la pobresa i l'exclusió, amb les causes que provoquen aquestes desigualtats entre països així com el desenvolupament humà incloent, equitatiu i sostenible que contribueixi a transformar la societat.

10. Des del punt de vista normatiu, aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny). Les subvencions s'adrecen als agents socials jurídics privats sense ànim de lucre radicats a les Illes Balears que duen a terme activitats en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat i, concretament, actuacions dirigides a l'educació per a la transformació social.

11. Les ajudes susceptibles de ser atorgades en aquesta convocatòria no impliquen ajudes d'estat, d'acord amb la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda estatal conforme a allò que disposa l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atès que els projectes d'educació per a la transformació social que es presentin estan lligats a una activitat no econòmica de les organitzacions no governamentals de desenvolupament sol·licitants.

Per tot això, d'acord amb l'article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; a proposta de la directora general de Cooperació; amb l'informe previ del Servei Jurídic de la Conselleria d'Afers Socials i Esports; amb l'autorització prèvia del Consell de Govern; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

 1. Aprovar la convocatòria de subvencions per executar projectes d'educació per a la transformació social, d'acord amb els punts que consten en l'annex 1, a l'annex 2 (modalitat A: projectes que es desenvolupen en els centres educatius) i a l'annex 3 (modalitat B: projectes que es desenvolupen fora de l'àmbit dels centres educatius) d'aquesta Resolució.

 2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim d'un milió dos cents mil euros (1.200.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries següents dels pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

• 800.000,00€ amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023

• 400.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 (o la partida pressupostària que la substitueixi).

3. Autoritzar una despesa d'un milió dos cents mil euros (1.200.000,00 €), amb càrrec a les partides pressupostàries i anualitats següents dels pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

• 800.000,00€ corresponents a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023

•400.000€ corresponents a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024 .

4. Designar la directora general de Cooperació òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d'aquesta convocatòria.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 4 de maig de 2023

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX 1 Punts de la convocatòria

1. Objecte i finalitat

1.1. L'objecte d'aquesta convocatòria és establir les subvencions per executar projectes d'educació per a la transformació social que es duguin a terme a les Illes Balears per impulsar els valors de la solidaritat, la tolerància, l'equitat i la justícia en l'àmbit de la comunitat balear.

1.2. La finalitat de la convocatòria és generar, tant en el conjunt de la comunitat educativa (educació formal) com en la població en general de les Illes Balears, consciència de les desigualtats existents al món, en especial de les realitats del Sud Global, i es reconeguin com agents de canvi per avançar cap a la transformació de la realitat i la defensa dels Drets humans.

1.3. En concret, aquesta convocatòria estableix dues modalitats:

a) Modalitat A: projectes que es desenvolupen en els centres educatius sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris en els cursos escolars 2023/2024 i 2024/2025.

b) Modalitat B: projectes que es desenvolupen fora de l'àmbit dels centres educatius i fora de la comunitat universitària.

Cada modalitat disposa d'un formulari i d'un barem específics, adaptats a les característiques dels projectes.

1.4. En queden exclosos els projectes que inclouen ambdues modalitats en un únic projecte.

1.5. La finalitat i els requisits específics corresponents a cada una de les dues modalitats objecte d'aquesta convocatòria es descriuen, respectivament, en els annexos 2 i 3 d'aquesta Resolució.

1.6. Aquesta convocatòria es regeix pel Decret 15/2018, de 8 de juny, del règim especial de les ajudes a l'exterior en matèria de cooperació per al desenvolupament i solidaritat internacional i del Registre d'organitzacions no governamentals de desenvolupament de les Illes Balears (BOIB núm. 72, de 12 de juny).

2. Import i crèdit pressupostari

2.1. L'import màxim que es destina a la convocatòria és de 1.200.000,00 € (un milió dos-cents mil euros), amb càrrec als pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb la imputació temporal i el desglossament següent:

 

Modalitat A

• 400.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023.

• 400.000,00€ amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2024.

Modalitat B:

• 400.000,00 € amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023.

Aquesta distribució té caràcter estimatiu i l'alteració eventual de les quantitats destinades per partides i per modalitats no exigeix modificar la convocatòria, sens perjudici d'haver de tramitar el procediment pressupostari i comptable que pertoqui. L'import que no s'apliqui a una de les dues modalitats pot incrementar la dotació econòmica de l'altra modalitat.

2.2. L'import màxim previst es pot ampliar mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, amb els efectes que preveu l'article 39.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Aquesta ampliació no implica ampliar el termini per presentar sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

3. Sol·licituds i termini de presentació

3.1.Les ONGD interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic específic disponible al procediment publicat al web de la Direcció General de Cooperació (http://dgcooper.caib.es), juntament amb el formulari del projecte i la resta de documentació, segons la modalitat escollida.

3.2. No s'han d'admetre a tràmit les sol·licituds presentades per qualsevol altra forma electrònica diferent de la que s'assenyalada al punt anterior.

3.3. El termini de presentació de sol·licituds és el següent:

— Projectes de la modalitat A: el termini és de 20 dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

— Projectes de la modalitat B: el termini és de 40 hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3.4. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica que s'accepten les prescripcions contingudes en aquesta convocatòria i en el Decret 15/2018.

3.5. Amb la sol·licitud, s'ha de presentar obligatòriament el formulari del projecte i el pressupost,amb els models normalitzats facilitats per la Direcció General de Cooperació per a aquesta convocatòria.

3.6. La manca de presentació del formulari no és esmenable i implica l'exclusió del procediment i que no es valori el projecte.

3.7. El formulari del projecte s'ha de presentar amb tots els apartats emplenats, atès que els que es deixin buits o incomplets no es poden esmenar i no obtindran cap puntuació. Només es valorarà la informació que consti en el formulari presentat amb la sol·licitud.

3.8. La presentació del formulari en un model diferent del que s'estableix per a aquesta convocatòria implica l'exclusió del procediment i que no es valori el projecte.

3.9. La presentació de la sol·licitud per prendre part en aquesta convocatòria implica el consentiment per al tractament de dades personals que s'hi puguin incloure, per tal de poder tramitar-la.

4. Requisits de les ONGD beneficiàries

4.1. Les ONGD beneficiàries han de complir els requisits següents:

a) Estar inscrites en el Registre d'ONGD de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 43 del Decret 15/2018.

b) La constitució legal de l'entitat i la seva presència efectiva a les Illes Balears s'han d'haver produït, com a mínim, dos anys abans de la publicació de la convocatòria. A l'efecte del que s'estableix respecte del requisit de l'antiguitat que han d'acreditar les agents socials beneficiàries, en el cas de successió d'agents socials s'ha de respectar l'antiguitat originària de l'entitat, sempre que aquesta circumstància s'acrediti en els nous estatuts.

c) Disposar de l'organització i de la capacitat suficients i necessàries a les Illes Balears per garantir que es compleixi l'activitat objecte de subvenció.

d) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

e) Haver justificat suficientment les subvencions o ajudes rebudes anteriorment del Govern de les Illes Balears, si n'és el cas.

f) No estar sotmeses a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o a cap procediment sancionador.

g) No incórrer en cap de les prohibicions que estableixen l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

h) No haver estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

4.2. També podran obtenir la condició de beneficiàries de les subvencions, únicament per a projectes de la modalitat B que estableix aquesta convocatòria, les agrupacions sense personalitat jurídica de dues o més ONGD, en els termes i condicions que estableix l'article 9.3 del Text refós de la Llei de subvencions.

5. Documentació que s'ha de presentar

5.1. Les ONGD sol·licitants o les agrupacions d'ONGD han de presentar amb la sol·licitud la documentació següent:

a) El formulari del projecte de la modalitat corresponent d'acord amb el model normalitzat, en el qual han de constar els antecedents, els objectius i els recursos humans i materials necessaris per executar les activitats, la població subjecte final i el pressupost, amb detall dels ingressos i les despeses o inversions prevists.

b) Declaració responsable relativa a la veracitat de les dades bancàries (n'ha de tenir la titularitat l'entitat sol·licitant), d'acord amb el model normalitzat disponible en el web http://dgcooper.caib.es. En el cas que els comptes ja estiguin d'alta a la Comunitat Autònoma, n'hi ha prou d'especificar en quin s'ha de fer el pagament.

c) En el cas de les fundacions, document acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions comptables amb el protectorat en el moment de presentar la sol·licitud.

d) Un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària en què consti que està al corrent en el pagament de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l'Administració de l'Estat, en el cas que l'entitat sol·licitant denegui expressament en la sol·licitud l'autorització perquè es comprovi d'ofici.

e) D'acord amb els models normalitzats disponibles en el web

 http://dgcooper.caib.es, les declaracions responsables següents:

―De compliment de les obligacions que estableixen per a les agents socials beneficiàries l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, l'article 21 del Decret 15/2018 i aquesta convocatòria.

―De no incórrer en cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per percebre l'ajut, d'acord amb la normativa aplicable, i de no haver estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

―De disposar de l'organització, l'estructura tècnica i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de subvenció en el moment que es publica la convocatòria.

―De totes les ajudes i les subvencions sol·licitades a qualsevol institució, pública o privada, nacional o estrangera, relacionades amb la sol·licitud, o que s'hagin concedit a l'entitat.

f ) En el cas dues o més ONGD que s'agrupin per realitzar conjuntament un projecte de la modalitat B, a més han d'adjuntar l'acord de col·laboració, mitjançant els models normalitzats disponibles al web de la Direcció General de Cooperació (https://dgcooperacio.caib.es).

5.2. Els projectes de la modalitat A han d'incloure una acreditació signada per la direcció del centre que manifesti que el centre coneix el projecte en detall i que té la intenció de participar-hi. Aquesta acreditació es pot presentar juntament amb la sol·licitud o, com a màxim vint dies hàbils després de la publicació de la Resolució de concessió, abans d'iniciar les activitats en el centre.

En el cas que el projecte de la modalitat A presentat es realitzi en un centre educatiu sostinguts amb fons públics, que s'ha inscrit o té la voluntat de fer-ho, en el Programa de Centres Educatius per a la Ciutadania Global i Transformadora per als cursos 2023/2024 i 2024/2025 que publica la Conselleria d'Educació i Formació Professional, també s'ha de presentar obligatòriament una còpia de la sol·licitud de participar en el Programa o bé la voluntat de participar-hi signada per la direcció del centre.

5.3. Els projectes podran preveure la col·laboració puntual amb altres agents socials vinculats amb la transformació global.

Es consideren agents socials vinculats amb la transformació global aquells moviments socials lligats directament al feminisme, a l'ecologisme, a la defensa dels drets humans, a l'antiracisme, els moviments veïnals, culturals, de caràcter social, els vinculats als moviments migratoris i a la defensa del col·lectiu LGBTI.

5.4. S'ha de presentar el certificat que acrediti que les persones que treballen, professionalment o voluntàriament, o que fan activitats en contacte habitual amb menors no consten en el Registre Central de Delinqüents Sexuals, d'acord amb la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, i la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat. Aquest certificat es pot presentar juntament amb la sol·licitud o, com a màxim, quinze dies abans de començar les activitats.

5.5. Amb relació a la documentació que es determina en els apartats anteriors, s'ha de notificar a l'òrgan competent per resoldre el procediment qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l'expedient.

5.6. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits o no incorporin la documentació esmentada, s'ha de requerir a l'entitat interessada que esmeni el defecte o aporti la documentació preceptiva, amb l'advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils i no ho ha fet, es considerarà que desisteix de la petició i s'arxivarà l'expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015.

5.7 D'ofici, l'òrgan instructor ha d'adjuntar a la sol·licitud l'acreditació que l'entitat està al corrent de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, en els termes que estableix l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5.8. Si el procediment de concessió es paralitza per causa imputable al sol·licitant de la subvenció, per la falta d'acompliment d'algun tràmit preceptiu en el termini atorgat a l'efecte, se'l podrà declarar decaigut en el seu dret al tràmit corresponent, i l'òrgan instructor proposarà a la consellera d'Afers Social i Esports la resolució del procediment; no obstant, sempre que no afecti a tercers, s'admetrà l'actuació de l'interessat i produirà els seus efectes legals, si es produís abans o dins dia en què es notifiqui la resolució en què es tengui per transcorregut el termini.

6. Nombre i durada dels projectes

6.1. Cada ONGD sol·licitant pot presentar fins a un màxim de dos projectes en aquesta convocatòria, un per a cada modalitat. Així, no poden presentar dos projectes en la modalitat A o dos projectes en la modalitat B, només un projecte màxim en cada una d'ambdues modalitats.

En el cas de presentar un projecte en la modalitat B, l'entitat haurà de triar si el presenta de forma individual o en agrupació d'ONGD. En cap cas es podrà presentar un projecte de forma individual i un altre en agrupació.

6.2. Els projectes de la modalitat A tendran una durada mínima de 20 mesos i una durada màxima de 24 mesos, comptadors des de la data d'inici. En qualsevol cas, els projectes es poden haver iniciat a partir de l'1 de juny de 2023.

6.3. La durada màxima dels projectes de la modalitat B és de 12 mesos, comptadors des de la data d'inici. En qualsevol cas, els projectes es poden haver iniciat a partir de l'1 de gener de 2023.

6.4. Es considera que els projectes subvencionats han acabat una vegada transcorregut el termini d'execució previst, comptador des de la data d'inici del projecte.

6.5. L'annex 2 i l'annex 3 d'aquesta convocatòria estableixen els criteris objectius per concedir les subvencions de la Modalitat A i de la Modalitat B, respectivament.

7. Import de la subvenció

7.1. L'import màxim que es pot sol·licitar per a un projecte de la Modalitat A és de 60.000,00 € (seixanta mil euros). Per aquesta modalitat, els projectes que incorporin la col·laboració puntual amb altres agents socials vinculats amb la transformació global podran sol·licitar fins a 70.000,00€.

7.2. L'import màxim que es pot sol·licitar per a un projecte de la Modalitat B és de 30.000,00 € (trenta mil euros). Per aquesta modalitat, els projectes que incorporin la col·laboració puntual amb altres agents socials vinculats amb la transformació global podran sol·licitar fins a 35.000,00 €.

7.3. En el cas que dues o més ONGD s'agrupin per a la realització conjunta d'un projecte de la modalitat B, es podrà sol·licitar fins a 50.000,00 € (cinquanta mil euros).

7.4. En tots els casos es pot sol·licitar una subvenció equivalent al 100% del pressupost del projecte.

8. Tipus de despeses subvencionables

8.1. Són despeses susceptibles d'ajut les que es detallen a l'article 24 del Decret 15/2018, amb les precisions que estableix aquesta convocatòria.

8.2. Es consideren despeses directes subvencionables les següents:

a) Locals: s'hi inclou el lloguer d'espais o sales a les Illes Balears per fer-hi activitats relacionades directament amb l'activitat subvencionada.

b) Personal: s'hi inclouen les despeses de contractació de personal en nòmina a les Illes Balears necessàries perquè el projecte funcioni. El personal ha d'estar contractat amb la categoria o el grup professional a què correspon un empleat d'acord amb l'activitat o el lloc de treball que exerceix, atenent a criteris establerts al conveni col·lectiu d'aplicació de l'empresa. En el cas que l'entitat consideri que, per facilitar el desenvolupament de les activitats previstes, és necessari que hi participi personal d'una seu de l'entitat diferent de la de les Illes Balears, ho pot imputar al projecte però amb finançament propi; és a dir, no pot ser objecte de subvenció. En qualsevol cas, l'entitat ha d'explicar quines tasques duran a terme aquestes persones i ha de justificar-ne la participació en el projecte.

c) Equips, material fungible i subministraments: s'hi inclouen la compra, el lloguer i el transport de materials i subministraments en diversos suports (bibliogràfic, audiovisual, etc.), i també el material fungible necessari per dur a terme les activitats previstes, com també el lloguer i el transport d'equipaments. En queda exclosa expressament la compra d'equipaments.

d) Contractació externa de serveis professionals: s'hi inclouen les despeses de contractacions de serveis a persones físiques o jurídiques, i serveis i personal extern necessari per fer treballs específics, sempre que se'n consideri justificada la necessitat. Entre aquests serveis s'inclou la traducció o la revisió lingüística dels materials que generi el projecte. D'altra banda, en concepte d'honoraris a personal que imparteix tallers o qualsevol altre tipus d'activitat informativa o formativa que estableixi el projecte, només es pot sol·licitar a la Direcció General de Cooperació un màxim de cent cinquanta euros bruts per hora d'activitat (150 € bruts / hora). La retribució ha de ser proporcionada al tipus de treball que s'ha de dur a terme i al perfil professional. Aquesta quantia inclou les despeses de preparació i d'avaluació.

Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 € (quinze mil euros) per al concepte de prestació de serveis, l'entitat beneficiària ha de sol·licitar, com a mínim, tres ofertes de proveïdors diferents, prèviament a contractar el compromís per prestar el servei o lliurar el bé, llevat que, per les característiques especials de les despeses subvencionables, en el mercat no hi hagi un nombre suficient d'agents que el subministrin o el prestin, o tret que la despesa s'hagi efectuat abans de sol·licitar la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar amb la justificació, s'ha de fer d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en la memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, i d'acord, si escau, amb el que estableix l'Acord del Consell de Govern de 3 de gener de 2022 pel qual s'estableixen directrius per a la inclusió de clàusules de caràcter social, laboral i mediambiental en la contractació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el seu sector públic instrumental (BOIB núm. 2, de 4 de gener de 2022).

e) Disseny, elaboració, publicació i edició: s'hi inclouen l'elaboració dels continguts, la transcripció, el disseny i la maquetació, la impressió i la producció del material segons els diferents suports (imprès, audiovisual, sonor, informàtic). Tot el material ha d'identificar clarament que s'ha elaborat amb càrrec a la convocatòria de subvencions corresponent i ha de dur imprès el logotip de la Direcció General de Cooperació. La propietat intel·lectual del material recau en l'autor, la titularitat dels resultats és propietat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'ús requereix l'autorització expressa de la Direcció General de Cooperació. En general, les publicacions han de ser preferentment en format digital; en el cas que es vulguin fer en paper, ha d'estar ben justificat.

f) Difusió i comunicació: s'hi inclouen les despeses específiques derivades de difondre i comunicar el projecte i de fer-ne publicitat i promocionar-lo en premsa i xarxes socials, com també les despeses derivades d'enviar, distribuir i fer publicitat i propaganda del projecte.

g) Viatges, estades i dietes: són les despeses derivades de viatges, allotjament i manutenció de les persones que sigui oportú convidar per participar en alguna de les activitats del projecte, del personal vinculat laboralment amb la intervenció, del voluntariat i de les persones beneficiàries de les activitats previstes. En concepte de dietes, es pot sol·licitar un import màxim de 45 € per dia i persona. En el cas que el projecte es desenvolupi en diverses illes de les Balears, l'import màxim que es pot sol·licitar per persona i dia en concepte de dieta és de 60 €. En concepte de berenars per a les persones beneficiàries de les activitats, es pot sol·licitar un màxim de 6,5 € per persona, i aquests berenars han de ser obligatòriament amb productes de comerç just i/o de comerç local

h) Despeses financeres. Inclou despeses d'assessories jurídiques o financeres, despeses notarials i registrals, indispensables per executar intervenció i que no derivin de males pràctiques o incompliments legals de l'entitat beneficiària.

i) Auditoria externa: Es poden imputar com a despeses directes les relatives a l'auditoria externa del projecte. Aquestes despeses no poden ser superiors al 6% de la subvenció sol·licitada.

8.3. Es consideren despeses indirectes subvencionables les relatives al funcionament i al seguiment de l'entitat sol·licitant a les Illes Balears (administratives, relatives a la formulació i al seguiment, de comunicació, etc.). Aquestes despeses s'han d'especificar en el desglossament pressupostari del projecte i s'han d'imputar dins el període d'execució. A aquest concepte, s'hi pot imputar un màxim del 8 % de la subvenció sol·licitada. La conveniència de les despeses indirectes o administratives es valora tenint en compte el conjunt del projecte.

8.4. Les entitats beneficiàries han de reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes i en les partides que no tenguin limitació percentual, tots els interessos, ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi fins al moment en què es faci la despesa.

8.5. En cap cas, són subvencionables les despeses següents:

a) Interessos deutors de comptes bancaris.

b) Interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals, ni interessos d'aplicació a la demora dels pagaments, derivats de l'incompliment de les obligacions vigents.

c) Despeses de procediments judicials derivades de l'activitat o el projecte subvencionat, o que hi estiguin relacionades.

d) Imposts indirectes (IVA i imposts equivalents) que siguin susceptibles de recuperació o compensació per a l'entitat sol·licitant o l'entitat local.

e) Despeses i atencions protocol·làries, ni indemnitzacions per acomiadaments.

f) Despeses de promoció genèrica de l'entitat o del soci local, captació de socis o voluntaris, actuacions d'apadrinament i festes d'aniversari de les entitats.

g) Activitats dirigides a difondre o publicar butlletins de l'entitat (excepte els dirigits a fer difusió de les activitats subvencionades pel projecte).

h) En cap cas, no s'han de finançar activitats dirigides a organitzar assemblees, trobades o seminaris interns de l'entitat sol·licitant, ni activitats dirigides a captar fons.

9. Inici i instrucció del procediment

9.1. El procediment de concessió de subvencions s'inicia d'ofici per resolució de la consellera d'Afers Socials i Esports, i es fa efectiu mitjançant la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

9.2. La competència per instruir el procediment correspon a la directora general de Cooperació, que ha de verificar el compliment dels requisits necessaris per accedir a les subvencions i ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per impulsar i ordenar el procediment i elaborar-ne la proposta de resolució, d'acord amb el que disposa aquesta convocatòria.

9.3. Als efectes de determinar les ONGD admeses a la convocatòria, en el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals o els que exigeixen el Decret 15/2018 i aquesta convocatòria, s'ha de requerir l'entitat interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació, amb l'advertiment que, si transcorre el termini de deu dies hàbils sense que s'hagi esmenat, es considera que desisteix de la sol·licitud i s'arxivarà l'expedient sense més tràmits, amb la resolució prèvia corresponent, en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015. El requeriment s'ha de publicar al web http://dgcooper.caib.es.

9.4. D'acord amb el que disposa l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix una comissió avaluadora, que ha de valorar els projectes presentats d'acord amb els criteris objectius que estableix l'annex 2 d'aquesta convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució, atesos els informes del personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora.

10. Comissió Avaluadora

10.1. D'acord amb el que disposa l'article 19.2 del Text refós de la Llei de subvencions, es constitueix una comissió avaluadora, que ha de valorar els projectes presentats d'acord amb els criteris objectius que estableix l'annex 2 d'aquesta convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució, atesos, si escau, els informes del personal tècnic que forma part de la Comissió Avaluadora.

Segons l'article 17, punts 5 i 6, de la Llei 40/2015, l'informe global inclourà els acords adoptats per majoria de vots, i quan els membres de l'òrgan votin en contra o s'abstenguin, quedaran exemptes de la responsabilitat que, en el seu cas, pugui derivar-se dels acords.

10.2. El règim de constitució i funcionament de la Comissió Avaluadora s'ha d'ajustar al que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

10.3. La Comissió Avaluadora està formada pels membres següents:

a) Presidència: el cap del Servei de Cooperació de la Direcció General de Cooperació o la persona en qui delegui.

b) Vocalies:

  • Dos o més funcionaris o funcionàries de l'equip tècnic de la Direcció General de Cooperació, designats pel president o presidenta.
  • Un funcionari o funcionària de la Unitat de Gestió Econòmica, designat pel secretari general.

c) Secretaria: un funcionari o funcionària de la Direcció General de Cooperació, designat pel president o presidenta, amb veu però sense vot.

10.4. Quan el president o presidenta de la Comissió Avaluadora ho estimi necessari, es poden incorporar a la Comissió, amb veu però sense vot, les persones que se considerin adequades, amb coneixements o experiència en matèria de cooperació al desenvolupament o expertes en la matèria objecte del projecte, o les que hagin valorat el projecte.

10.5. Atès l'informe de la Comissió Avaluadora, si escau, l'òrgan instructor ha de donar un termini d'audiència prèvia i reformulació a les ONGD mitjançant una proposta de resolució provisional, que s'ha de publicar en el web http://dgcooper.caib.es,, perquè en el termini de 15 dies hàbils puguin presentar al·legacions a la puntuació obtinguda o reformular el projecte presentat en els termes establerts en el punt 11 d'aquesta convocatòria.

10.6. L'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució, que s'ha de publicar en el web http://dgcooper.caib.es, i s'ha d'atorgar a les entitats beneficiàries un termini de deu dies hàbils, comptadors des de la publicació de la proposta de resolució, per acceptar la subvenció o renunciar-hi. L'acceptació i la renúncia s'han de dur a terme d'una manera expressa per qualsevol mitjà que permeti tenir-ne constància.

Aquesta proposta de resolució no crea cap dret a favor de la ONGD beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

10.7. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a la subvenció, l'òrgan que la concedeix ha d'atorgar la quantia a l'entitat beneficiària o entitats beneficiàries següents per ordre puntuació sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia, s'alliberi crèdit suficient per atendre, com a mínim, una de les sol·licituds no subvencionades per manca de crèdit pressupostari. L'òrgan instructor ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l'entitat hagi acceptat la proposta, s'ha de dictar la resolució de concessió i s'ha de publicar.

11. Forma d'adjudicació i determinació de l'import de les subvencions

11.1. La subvenció s'ha de concedir pel procediment de concurs. A aquest efecte, s'entén per concurs el procediment per mitjà del qual els ajuts o subvencions es concedeixen a partir de la comparació de les sol·licituds presentades, per establir-hi una prelació amb l'aplicació dels criteris de valoració que fixa l'annex 2 o 3, d'acord amb la modalitat, fins a obtenir un nombre de punts comprès entre 0 i 100.

11.2. Els projectes que obtenguin una puntuació igual o superior a 70 punts poden ser finançats íntegrament, sens perjudici que s'hi apliqui algun factor de correcció, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària. Els ajuts s'han de repartir d'aquesta manera fins a exhaurir la disponibilitat pressupostària.

11.3. Si la disponibilitat pressupostària no és suficient per subvencionar tots els projectes que han obtingut 70 punts o més, s'han de finançar per ordre decreixent de punts. Si hi ha projectes que han obtingut la mateixa puntuació, per determinar quins són els que es proposen per obtenir l'ajut, s'han de comparar successivament cada un dels apartats següents de l'annex 2, en aquest ordre:

 a) Apartat B.3: definició de l'acció i formulació tècnica del projecte.

 b) Apartat B.1: contextualització i fonamentació del projecte.

 c) Apartat A: entitat sol·licitant.

11.4. Si, una vegada distribuït successivament el crèdit entre els projectes, el crèdit pressupostari disponible és insuficient per subvencionar l'import total sol·licitat pel darrer possible beneficiari, s'ha de notificar la proposta de resolució a l'entitat interessada perquè accepti o rebutgi la subvenció proposada, o reformuli el projecte, d'acord amb el punt 12 d'aquesta convocatòria i l'article 19 del Decret 15/2018. En el cas que l'entitat no accepti la subvenció o presenti una reformulació que l'Administració no admeti, s'ha de proposar concedir la subvenció, d'una manera successiva, a tots els beneficiaris que segueixin l'ordre de prelació fixat d'acord amb el punt anterior.

11.5. En el cas que alguna entitat beneficiària renunciï a l'ajut, l'òrgan que el concedeix l'ha d'atorgar a l'entitat sol·licitant o a les entitats sol·licitants següents per ordre de puntuació, sense necessitat de fer una nova convocatòria, sempre que, amb la renúncia d'alguna de les entitats beneficiàries, s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre les sol·licituds que han superat la puntuació prevista en l'apartat 10.5 i per a les quals manca crèdit pressupostari. L'òrgan competent ha de notificar la proposta a les entitats interessades. Una vegada que l'entitat sol·licitant o les entitats sol·licitants han acceptat la proposta, s'ha de dictar l'acte de concessió i s'ha de publicar.

12. Factors de correcció i reformulació del projecte

12.1. L'òrgan instructor pot aplicar factors de correcció consistents a reduir o excloure determinades despeses directes o indirectes relatives al cost total del projecte, amb una motivació prèvia que ha de constar en l'acta de la Comissió Avaluadora, en la proposta i en la resolució.

12.2. Quant a la reformulació, cal atenir-se al que disposa l'article 19 del Decret 15/2018. El termini d'audiència prèvia i reformulació del projecte és de quinze dies hàbils, comptadors des de l'endemà d'haver rebut la proposta de resolució provisional.

12.3. La reformulació s'ha de presentar segons el model normalitzat que proporciona la Direcció General de Cooperació, disponible en el web http://dgcooper.caib.es. En el cas que s'apreciïn defectes esmenables en la reformulació presentada, s'ha de concedir a l'entitat interessada un termini de deu dies perquè pugui esmenar-los.

12.4. Si la proposta de resolució provisional de la subvenció és d'una quantia inferior a la sol·licitada, l'òrgan instructor pot donar audiència prèvia a l'entitat sol·licitant perquè presenti una proposta de reformulació tècnica i pressupostària del projecte inicial que s'adapti a la quantia proposada. En el pressupost reformulat s'han d'ajustar, si escau, els límits percentuals establerts en aquesta convocatòria per a determinades despeses, que s'hauran de calcular sobre la subvenció concedida finalment. La reformulació ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, com també els criteris de valoració establerts. En tot cas, cal atenir-se al que disposa l'article 19 del Decret 15/2018.

13. Resolució del procediment

13.1. L'òrgan competent per resoldre el procediment és la consellera d'Afers Socials i Esports.

13.2. Les resolucions dictades en aquest procediment, tant de concessió com de denegació, han de ser motivades i han de fixar, en el cas de la concessió, la quantia de la subvenció concedida. D'acord amb l'article 45.1 b) de la Llei 39/2015, s'han de publicar en el web http://dgcooper.caib.es, en el termini màxim de sis mesos comptadors des de la data de finalització de presentació de les sol·licituds, i també en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, segons l'article 45.3 de la Llei 39/2015.

13.3. En cap cas, l'import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

13.4. Contra aquestes resolucions, que exhaureixen la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015 i l'article 57 de la Llei 3/2003. També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

14. Pagament de les subvencions

14.1.En el cas de les subvencions corresponents als projectes de la modalitat A, el pagament es durà a terme de la forma següent:

a) El pagament del 50% de la subvenció total amb càrrec a la partida pressupostària 17501.232A02.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2023 una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100% i sense necessitat de constitució de garanties, d'acord amb el que estableix l'article 20.3.a) de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, i l'article 22 del Decret 15/2018.

b) En relació a l'anualitat corresponent a 2024, és a dir, l'altre 50% de la subvenció total, s'haurà de tramitar el procediment per pagar íntegrament aquesta quantia mitjançant una bestreta del 100 % una vegada que l'entitat hagi presentat l'informe de seguiment del primer any d'execució del projecte amb el balanç provisional de les despeses realitzades previst en el punt 15.2.e) d'aquesta convocatòria, i en tot cas abans de l'1 de novembre de 2024, sense necessitat de constitució de garanties, d'acord amb el que estableix l'article 20.3.a) de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, i l'article 22 del Decret 15/2018.

14.2. En el cas de les subvencions corresponents als projectes de la modalitat B, el pagament es durà a terme íntegrament una vegada resolta la concessió de la subvenció, mitjançant una bestreta del 100 % de la quantia concedida i sense necessitat de constitució de garanties, d'acord amb el que estableix l'article 20.3.a) de la Llei 8/2023, de 27 de març, de cooperació per a la transformació global, i l'article 22 del Decret 15/2018.

14.3. Les entitats beneficiàries que hagin iniciat l'execució del projecte aprovat a partir de la publicació de la convocatòria i no el puguin continuar sense l'ajut econòmic sol·licitat ho han de comunicar formalment i d'una manera immediata a la Direcció General de Cooperació, i poden deixar-ne en suspensió l'execució fins que el pagament de la subvenció es faci efectiu, sempre que aquesta suspensió no afecti la viabilitat del projecte. Des del pagament de la subvenció, disposen d'un termini màxim de tres mesos per reprendre el projecte i també comunicar-ne la data, amb indicació del dia, el mes i l'any. La suma d'ambdós terminis d'execució no pot ser superior a l'aprovat inicialment i, en cap cas, no s'hi poden imputar despeses corresponents al període en el qual el projecte ha estat en suspensió.

15. Obligacions de les entitats beneficiàries

15.1. Són obligacions generals de les entitats beneficiàries, a més de les que disposa l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions, les que estableix l'article 21 del Decret 15/2018:

a) Acreditar davant la Conselleria d'Afers Socials i Esports el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir les ajudes i, en especial, per mantenir l'activitat subvencionada.

b) Comunicar, en el termini màxim d'un mes, qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de les ajudes.

c) Destinar les ajudes atorgades a la finalitat per a la qual s'han sol·licitat.

d) Comunicar a l'òrgan que concedeix les ajudes la data d'inici de l'activitat subvencionada i la durada, d'acord amb el que estableix cada convocatòria.

e) Sol·licitar l'autorització prèvia i expressa a l'òrgan que concedeix les ajudes per modificar substancialment la intervenció, d'acord amb l'article 25.1 d'aquest Decret. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després de l'aparició de les circumstàncies que les justifiquen i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquen. L'entitat beneficiària ha de presentar la nova matriu de planificació, com també el pressupost per entitats finançadores i el pressupost detallat modificats.

f) Justificar les despeses efectuades, en el termini de tres mesos des de la data d'acabament de l'execució del projecte, d'acord amb el que estableix el punt 17 d'aquesta convocatòria.

g) Incorporar d'una manera visible en el material imprès i digital que es generi amb el projecte i a les xarxes socials que s'utilitzin per difondre les activitats subvencionades del projecte, el logotip de la Conselleria d'Afers Socials i Esports i Direcció General de Cooperació, el qual s'haurà d'acompanyar del títol «amb el suport de». Així mateix, s'haurà d'incloure que la Direcció General de Cooperació no és responsable dels continguts dels materials elaborats per l'entitat en el marc del projecte finançat.

h) No transferir ni permetre que els fons atorgats en virtut del Decret 15/2018 siguin gestionats per organitzacions intermediàries diferents de les entitats beneficiàries i dels socis designats en el formulari.

i) Reinvertir en el projecte aprovat, com a despeses directes, tots els interessos o els ingressos financers o de qualsevol caràcter que la subvenció generi.

j) Comunicar, en el termini de tres dies hàbils, a l'òrgan que concedeix la subvenció la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer, en tot cas, abans de justificar la finalitat que s'ha donat als fons percebuts.

15.2. A més, són obligacions específiques de les entitats beneficiaries de subvencions en matèria d'educació per a la transformació social, les següents:

a) Assistir a les reunions de seguiment necessàries amb la persona que designi la Direcció General de Cooperació, i participar en les reunions que s'estableixin per coordinar actuacions amb totes les entitats beneficiàries.

b) Facilitar a la Direcció General de Cooperació la realització de visites a les activitats del projecte per la persona de l'equip tècnic.

c) Lliurar a la Direcció General de Cooperació, en el cas que n'hi hagi, dues mostres del material imprès, audiovisual o multimèdia relatiu al projecte subvencionat.

d) Presentar informe de seguiment cada sis mesos des del començament de les activitats del projecte.

e) Per als projectes de la modalitat A, presentar l‘actualització i el detall de les activitats corresponents al curs escolar 2024/2025 en un informe de seguiment, una vegada finalitzat el curs escolar 2023/2024, segons el formulari facilitat per la Direcció General de Cooperació. Aquest informe inclourà una descripció del progrés en la consecució dels objectius i dels resultats, i també de les activitats duites a terme durant el primer curs escolar i un estat del pressupost executat.

f) L'entitat beneficiària haurà de comunicar, 10 dies abans, l'inici de les principals accions del projecte.

15.3. Les entitats beneficiàries han de fer constar, en tota la informació i la publicitat que es faci del projecte subvencionat, sigui quin sigui el mitjà de difusió escollit o el lloc de realització, que es duu a terme amb el suport de la Direcció General de Cooperació. Així mateix, cal que l'entitat beneficiària faci constar en les obres o el material editat que s'ha rebut una subvenció de la Direcció General de Cooperació. En el cas que es facin vídeos o es prenguin imatges dels tallers en els que surtin menors d'edat, s'ha d'assegurar que tenen les autoritzacions pertinents per poder fer ús de les imatges.

15.4. Quan es prevegi elaborar o emprar materials didàctics o de difusió (cartells, díptics, vídeos, etc), abans d'elaborar-los definitivament, se n'ha de presentar un esborrany a la Direcció General de Cooperació amb 20 dies d'antelació a la publicació. Aquests materials hauran de mostrar respecte per la dignitat de les persones i dels pobles, evitant en tot moment llançar missatges i imatges catastrofistes, discriminatoris, estereotipats o idíl·lics que atemptin contra la seva dignitat.

La Direcció General de Cooperació es reserva el dret de sol·licitar la modificació d'aquests materials didàctics o de difusió.

15.5. Les activitats de difusió i sensibilització s'han de dur a terme en el territori de les Illes Balears en català o en ambdues llengües oficials. És obligatòria la revisió lingüística del material abans de publicar-lo.

16. Modificació del projecte aprovat i ampliació de terminis

16.1. Les entitats que hagin rebut ajuts estan obligades a comunicar immediatament qualsevol eventualitat que alteri o dificulti el desenvolupament del projecte subvencionat.

16.2. En el cas de modificacions substancials, és necessària l'autorització prèvia i expressa de l'òrgan que concedeix l'ajut. Es consideren modificacions substancials:

a) Les que afecten aspectes bàsics del projecte, com ara objectius, resultats, població beneficiària i/o ubicació territorial.

b) Respecte del pressupost, la creació de partides no previstes inicialment en el projecte, i les variacions en les partides que, sense alterar la quantia de l'ajut i del valor del programa, superin el 10 % respecte del pressupost aprovat. Les variacions successives en la mateixa partida pressupostària inferiors al 10 % respecte del pressupost aprovat però que, sumades, arribin a aquest límit passen a tenir la consideració de modificació substancial.

c) Les que suposen una ampliació del termini d'execució superior als tres mesos.

A aquests efectes, l'entitat beneficiària, amb posterioritat a la resolució de concessió i abans que acabi el termini màxim d'execució o de justificació de l'activitat, pot sol·licitar modificar-ne el contingut, per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin alterar les condicions d'execució de l'activitat objecte de l'ajut. En aquests casos, l'òrgan que concedeix l'ajut pot autoritzar-ne l'alteració, sempre que no impliqui un increment de la quantia de l'ajut concedit inicialment ni cap perjudici a tercers, mitjançant la modificació de la resolució de concessió que correspongui en cada cas.

16.3. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s'han de formular immediatament després d'aparèixer les circumstàncies que les justifiquin i han d'especificar les repercussions pressupostàries que impliquin. L'entitat beneficiària ha de presentar la nova matriu de planificació, així com el pressupost per entitats finançadores i el pressupost detallat modificats.

16.4 Les modificacions que, sense alterar la quantia de la subvenció i del valor del programa, no superin el percentatge previst estan condicionades a comunicar-ho a l'òrgan que concedeix la subvenció. En aquest cas, les entitats poden compensar les variacions produïdes entre les partides, i això no implica la necessitat de modificar el contingut de l'acte de concessió de l'ajut.

16.5. El termini màxim per acabar l'activitat es pot ampliar, d'acord amb l'article 10.3 del Decret 15/2018, en les condicions següents:

a) El termini d'execució es pot ampliar fins a un màxim de tres mesos. L'ampliació s'ha de sol·licitar a l'òrgan competent per resoldre el procediment abans que expiri el termini inicial d'execució. Una vegada acabada aquesta ampliació, no és possible una segona ampliació, llevat del supòsit que s'estableix en la lletra b) següent.

b) Es pot sol·licitar una segona ampliació del termini d'execució si es produeixen situacions excepcionals, que afectin directament l'execució del projecte i que s'acreditin fefaentment. La sol·licitud de segona ampliació s'ha de cursar sempre abans que conclogui el termini d'execució, en el qual s'han de considerar inclosos el termini inicial d'execució i la primera ampliació.

16.6. Una vegada acabada l'execució del projecte, l'entitat beneficiària pot sol·licitar-ne, d'una manera motivada, una ampliació del termini màxim de justificació, sempre que no excedeixi la meitat del termini inicial —és a dir, una ampliació d'un mes i mig com a màxim—, d'acord amb el que estableixen l'article 10.4 del Decret 15/2018 i l'article 32 de la Llei 39/2015.

17. Justificació del projecte aprovat.

17.1. L'entitat beneficiària ha de justificar el projecte aprovat en el termini màxim de tres mesos, comptadors des de la data d'acabament de l'execució, mitjançant la modalitat de compte justificatiu, d'acord amb els models normalitzats proporcionats per la Direcció General de Cooperació i disponibles en el web http://dgcooper.caib.es.

17.2. La documentació tècnica que s'ha de presentar és la següent:

a) Un informe tècnic complet i detallat del projecte executat en conjunt, que ha d'especificar amb el màxim detall els objectius assolits, els resultats obtinguts, l'impacte, les activitats duites a terme i la sostenibilitat del projecte, sobre els quals s'han d'aportar dades rellevants i fonts de verificació objectives, d'acord amb el model de la Direcció General de Cooperació, disponible en el web http://dgcooper.caib.es.

b) Informe gràfic de l'execució del projecte. L'entitat ha de presentar fotografies i/o material audiovisual de les activitats realitzades al llarg de l'actuació especificant l'activitat concreta i el lloc on s'ha efectuat. Si les fotografies contenen imatges de persones, se n'ha de demanar permís prèviament.

c) Una justificació econòmica, en els termes indicats en el punt 18 d'aquesta convocatòria.

18. Justificació econòmica del projecte aprovat

18.1.La justificació econòmica es podrà dur a terme a opció de l'entitat beneficiària, o bé mitjançant la modalitat de compte justificatiu o bé mitjançant la modalitat de compte justificatiu amb informe d'auditoria.

18.2. La justificació econòmica mitjançant compte justificatiu ha de comprendre tota la documentació que justifiqui les despeses efectuades amb càrrec a la intervenció objecte de l'ajut, mitjançant un compte justificatiu, amb la relació numerada de les factures o d'altres documents de valor probatori equivalent, amb indicació de la quantia en euros i el concepte corresponent a cada factura, segons el model facilitat per la Direcció General de Cooperació en el web http://dgcooper.caib.es. Així mateix, s'hi han d'adjuntar els documents següents:

• Documents justificatius de les despeses, ordenats segons la relació numerada que consta en el compte justificatiu.

 Totes les factures o documents justificatius de la despesa que s'imputin al projecte han d'estar estampillats degudament, en els originals amb el segell quan estiguin en suport paper, i digitalment en cas de documents originals digitals. Necessàriament han d'acreditar, almenys, l'origen del finançament. El model de segell d'estampillat es troba disponible en el web http://dgcooper.caib.es.

 A més, aquestes factures o documents justificatius que són de presentació preceptiva es poden substituir amb caràcter provisional per còpia electrònica simple diligenciada pel responsable de l'entitat (és a dir, firmada electrònicament) en la qual es declari responsablement la correspondència amb els documents originals. Quan s'utilitzin aquestes diligències provisionals, s'haurà d'acompanyar també d'una declaració responsable en la qual s'indiqui el lloc on estan dipositats els originals i el compromís de presentar-los o les còpies autèntiques, en cas que siguin totalment o parcialment requerits per la Direcció General de Cooperació (veure Instrucció 1/2023, de 14 d'abril, de la directora general de Cooperació, relativa a la justificació de subvencions en matèria de cooperació al desenvolupament i solidaritat internacional)

• Un certificat de la persona responsable legal de l'entitat beneficiària en què es faci constar que les factures justificatives que es presenten corresponen efectivament als pagaments efectuats i derivats de la finalitat per a la qual s'ha concedit la subvenció (vegeu el full «Document de declaracions» en el model de compte justificatiu facilitat per la Direcció General de Cooperació).

• Una declaració responsable signada pel representant legal de l'entitat beneficiària que acrediti les quantitats imputades a l'ajut en concepte de despeses indirectes, d'acord amb el que preveu l'article 33.3 del Decret 15/2018.

18.3. La justificació econòmica mitjançant compte justificatiu amb informe d'auditoria ha de tenir el contingut i ha de complir els requisits que estableix l'article 35 del Decret 15/2018.

La Instrucció 1/2019, de 26 de març de 2019, del director general de Cooperació per la qual s'estableix el procediment d'auditoria en la revisió dels comptes justificatius de subvencions concedides a l'empara del Decret 15/2018, publicada en el web http://dgcooper.caib.es, estableix els criteris d'actuació de les empreses auditores de comptes i la informació i els procediments que s'han de seguir en les tasques de revisió de comptes justificatius de subvencions de cooperació al desenvolupament.

Les despeses derivades de l'informe d'auditoria s'han de justificar d'acord amb el que estableix el punt 6è de la instrucció esmentada:

— Factura original o còpia compulsada de l'empresa auditora i justificant de pagament.

— Còpia del contracte subscrit entre l'empresa auditora i l'entitat beneficiària de la subvenció.

18.4. Quan en un projecte o activitat concorrin diverses subvencions i ajuts procedents d'altres administracions, l'entitat beneficiària ha de justificar davant l'òrgan que concedeix l'ajuda l'import total de la despesa subvencionada, a més de les aportacions pròpies i de tercers finançadors que no siguin administració pública. Respecte de les aportacions d'altres administracions públiques, únicament s'ha d'acreditar que s'han aplicat els fons a les activitats previstes, per a la qual cosa és suficient acreditar-ho mitjançant certificats que emetin la resta d'administracions públiques que hagin finançat el programa, projecte o activitat. Les previsions que conté aquest apartat no alteren les funcions que la legislació vigent atorga a la Intervenció General de l'Administració autonòmica.

18.5. Totes les factures o documents originals justificatius de la despesa que s'imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació han de dur un segell d'acord amb el model disponible en el web http://dgcooper.caib.es.

18.6. Les despeses que s'imputin a la subvenció de la Direcció General de Cooperació s'han d'haver produït dins el termini d'execució real del projecte. S'hi poden imputar despeses fetes des de l'1 de gener de 2023 fins a la data d'acabament del projecte, sempre que estiguin compreses dins el termini d'execució.

18.7. En cap cas, no s'han d'acceptar les despeses associades a les activitats en centres educatius respecte de les quals no s'hagi presentat, en el termini establert en l'apartat 5.3 d'aquesta convocatòria, l'acreditació signada per la direcció del centre que manifesta que el centre coneix el projecte en detall i que té la intenció de participar-hi.

18.8. Si s'esdevé alguna causa justificada que impedeix raonablement complir l'obligació de presentar la justificació en el termini de tres mesos des de l'acabament del projecte, l'entitat ha de sol·licitar-ne una pròrroga, mitjançant un escrit en el qual s'ha de justificar i motivar suficientment la sol·licitud d'ampliació. La sol·licitud sempre s'ha de presentar abans que venci aquest termini. En cap cas, es pot ampliar un termini vençut. Les particularitats de l'ampliació s'han de dur a terme de conformitat amb el que estableix l'article 32 de la Llei 39/2015. Si la petició de pròrroga és procedent, l'òrgan concedent ha d'autoritzar expressament l'ampliació del termini de justificació mitjançant una resolució.

18.9. Si de la memòria final es desprèn que el cost definitiu del projecte és inferior a l'import previst inicialment, l'entitat ha de tornar la part de la subvenció no utilitzada, sens perjudici que sigui aplicable l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

18.10. En el cas que l'òrgan competent per comprovar la justificació i l'aplicació de l'ajut apreciï defectes en la justificació de l'ajut, ho ha de comunicar prèviament per escrit a l'entitat beneficiària, amb la finalitat que els esmeni. L'entitat disposa d'un termini de quinze dies hàbils per esmenar-los.

19. Compatibilitat

Les subvencions que s'atorguin d'acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajuts i subvencions, independentment de la naturalesa i de l'entitat que les concedeixi, sempre que, conjuntament o aïlladament, no superin el cost de l'activitat objecte d'ajut.

20. Responsabilitat i règim sancionador

20.1. L'entitat beneficiària de la subvenció és l'única responsable de dur a terme el projecte que és el fonament de la concessió, en la forma i amb les condicions establertes, així com de justificar les despeses que es deriven d'executar-lo.

20.2. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les responsabilitats i al règim sancionador establerts en la normativa en matèria de subvencions sobre infraccions administratives.

21. Reintegrament, revocació i criteris de gradació

21.1. Com a pressupòsit de l'obligació de l'òrgan competent d'iniciar el procediment de revocació o de reintegrament total o parcial de la subvenció concedida i no justificada totalment o parcialment, s'ha de dictar i notificar una liquidació de la subvenció, en el termini de nou mesos comptadors des que es presenti la justificació, d'acord amb el que estableix l'article 42 bis del Text refós de la Llei de subvencions.

21.2. Pertoquen revocar la subvenció i reintegrar les quanties percebudes en els casos que preveu la normativa vigent en matèria de subvencions.

21.3. Pel que fa a la revocació i al reintegrament de la subvenció, cal atenir-se al que disposen els articles 37 i 38 del Decret 15/2018. En aquest sentit, s'estableixen aquests criteris de gradació dels incompliments de les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció:

a) Incompliment dels objectius o finalitats per als quals s'ha atorgat la subvenció: 100 %.

b) Incompliment de l'obligació de justificació: 100 %.

c) Introducció de modificacions substancials sense l'autorització preceptiva: 100 % de les despeses que superin el percentatge per al qual es necessita l'autorització prèvia.

d) Subvenció no executada per qualsevol causa: 100 %.

En el supòsit d'incomplir les condicions imposades amb motiu de la concessió de la subvenció, la quantia que s'ha de reintegrar s'ha de determinar en aplicació del principi de proporcionalitat. No obstant això, aquest principi es pot modular tenint en compte el fet que el compliment s'aproximi significativament al compliment total i que s'acrediti una actuació inequívoca tendent a complir els compromisos. Entre aquests possibles incompliments, són objecte de reintegrament els següents, tenint en compte el principi de proporcionalitat i els percentatges que s'indiquen:

• Incompliment del termini d'execució de l'activitat sense l'autorització de la pròrroga o ampliació corresponent: fins al 20 % de les despeses executades fora de termini.

• Justificació insuficient o deficient: fins al 10 % de la subvenció, proporcionalment a la documentació obligatòria no presentada o deficient.

• Incompliment del requisit de mesures de difusió: proporcionalment, fins al 10 % de la subvenció.

• Incompliment del requisit de disposar d'un equip de gestió o un òrgan de treball amb capacitat de decisió a les Illes Balears que pugui assumir la responsabilitat directa dels projectes o actuacions per als quals se sol·licita una subvenció i estar en condicions de facilitar en tot moment al Govern de les Illes Balears qualsevol aclariment, informació i documentació sobre la comptabilitat i la gestió del projecte durant les fases de seguiment, execució i justificació: proporcionalment, fins al 20 % de la subvenció.

 

ANNEX 2 Modalitat A: projectes que es desenvolupen en els centres educatius

1. Finalitat

Dins aquesta modalitat s'inclouen les activitats adreçades a fomentar l'educació per a la transformació social en l'àmbit de l'educació formal en centres educatius sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris. La finalitat és generar en el conjunt de la comunitat educativa (alumnat, claustre, PAS i les Associacions de famílies d'alumnes) consciència de les desigualtats existents al món, en especial de les realitats del Sud Global, i es reconeguin com agents de canvi per avançar cap a la transformació de la realitat i la defensa dels Drets humans.

2. Requisits específics dels projectes

Els projectes han de complir els requisits següents:

a) Els projectes de la modalitat A han de tenir un pressupost únic per als cursos 2023/2024 i 2024/2025.

b) El projecte ha de tenir l'enfocament local-global.

c) Hi ha d'haver, com a mínim, una reunió inicial amb l'equip directiu i amb els docents que participen en el projecte i una reunió de tancament i avaluació del projecte. Per facilitar l'avaluació entre l'equip docent, la Direcció General de Cooperació ha de facilitar un model de formulari per recollir informació. Aquesta obligatorietat no exclou la possibilitat de presentar altres documents probatoris o fonts de verificació que l'entitat consideri oportú.

d) L'entitat ha d'oferir assessorament continu i de qualitat a la comunitat educativa al llarg de l'execució del projecte.

e) S'hi ha d'incloure el perfil formatiu i professional de les persones que fan les activitats.

f) Projectes en els que col·laborin puntualment altres agents socials vinculats amb la transformació global

3. Criteris de preferència en els projectes

a) Els projectes que formen part d'un procés continu de transformació social, evitant accions aïllades.

b) Els projectes que es realitzen en centres educatius que formen part —o manifesten la voluntat de participar-hi-— del Programa de Centres Educatius per a la Ciutadania Global i Transformadora per al curs 2023/2024 i 2024/2025 de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

c) Els projectes que treballen amb més d'un actor de la comunitat educativa (alumnat, equip docent, PAS i les associacions de famílies d'alumnes.

d) Projectes que tenen en compte les metodologies i enfocaments que estableix l'Estratègia d'Educació per la la Transformació social de les Illes Balears.

4. Criteris objectius per concedir la subvenció

A. Entitat sol·licitant (0-14 punts)

1. Presència activa a les Illes Balears, treball en xarxa (fins a 4 punts):

1.1. Es coordina amb altres entitats socials de les Illes Balears relacionades amb la temàtica del projecte (3 punts).

1.2. S'adhereix a xarxes nacionals relacionades amb la temàtica del projecte ( 1 punts).

2. Experiència en la realització de projectes i accions pròpies d'educació per la transformació social (fins a 4 punts)

2.1 En els darrers 4 anys ha realitzat alguna activitat d'educació per la transformació social (fins a 2 punts).

2.2 En el darrers 4 anys ha gestionat un projecte d'educació per la transformació social (2 punts).

3. Coherència de l'entitat ( fins a 6 punts)

3.1. L'entitat disposa d'una estratègia d'EpTS (fins a 3 punts).

3.2. L'entitat disposa d'un pla d'igualtat i/o estratègia de gènere al desenvolupament (fins a 3 punts).

B. Projecte (fins a 86 punts)

1. Contextualització i fonamentació del projecte (fins a 13 punts)

1.1. Abast territorial del projecte (fins a 4 punts):

— El projecte preveu activitats en més d'una illa (1 punt).

— El projecte preveu activitats en dues o més poblacions d'una illa ( 3 punts).

1.2. El treball previ d'identificació i la justificació del projecte és adequada al context en què es vol dur a terme (fins a 6 punts)

1.3. És un projecte de continuïtat (1 punt).

1.4. S'hi especifiquen millores, amb informació precisa sobre els resultats aconseguits en fases anteriors i sobre com s'han incorporat aquests resultats en el disseny de la nova fase d'actuació (fins a 2 punts).

2. Centres educatius i participació social (fins a 21 punts)

2,1. L'entitat ha realitzat un diagnòstic participatiu amb institucions, entitats socials, i/o persones expertes externes relacionades amb el contingut/temàtica del projecte i s'especifica de manera clara la seva participació (fins a 2 punts).

2,2. L'entitat es presenta en col·laboració amb altres agents socials i aquesta col·laboració està justificada ( fins a 4 punts).

2.3. El centre o centres on es desenvoluparà el projecte participarà al Programa de Centres Educatius per a la Ciutadania Global i Transformadora per al curs 23/ 24 i 24/25 i presenten l'acord de participació (8 punts).

2.4. En el projecte es concreten els centres educatius (1 punt) i es presenten els acords de participació (1 punt).

2.5. Hi ha una descripció dels centres en què es duran a terme els projectes (fins a 2 punts).

2.6. Han executat conjuntament projectes en els darrers 2 anys ( 2 punts).

2.7. Participen d'una manera activa en l'elaboració del marc del projecte amb altres actors i/o moviments socials i culturals, experts relacionats amb el contingut del projecte (1 punt).

3. Definició de l'acció i formulació tècnica (fins a 22 punts)

3.1. La lògica vertical del projecte expressa una relació casual lògica entre els elements de la planificació: d'entrades i activitats a resultats, de resultats a objectius específics, i contribució d'aquests a l'objectiu general (fins a 3 punts).

3.2. La lògica horitzontal del projecte expressa una coherència lògica entre els resultats, indicadors i fons de verificació (fins a 3 punts).

3.3. Les activitats previstes i els recursos necessaris per dur-les a terme estan definits clarament i són adequats per aconseguir els resultats (fins a 3 punts).

3.4. Les activitats previstes contribueixen a generar processos transformadors i donen elements de reflexió o anàlisi crítica sobre els temes tractats (fins a 3 punts).

3.5. Les activitats inclouen accions amb dos col·lectius o més de la comunitat educativa (2 punts).

3.6. La metodologia de treball prevista està definida clarament, i s'adequa als coneixements de la població destinatària (fins a 3 punts).

3.7. El projecte té un caràcter innovador, relacionat amb la metodologia, els materials, les accions, el missatge i la difusió o amb qualsevol altre element o fase del projecte (fins a 2 punts).

3.8. El perfil professional de les persones que han de dur a terme les activitats està ben detallat i és adequat a les tasques que han de fer (1 punt).

3.9. Es preveu aprofitar o adaptar materials ja creats (1 punt).

3.10. El projecte preveu un pla de difusió i socialització dels resultats (1punt).

4. Orientació del projecte cap a l'estratègia d'educació per la transformació social (0-14)

4.1 El projecte s'orienta i/o identifica alguna de les metodologies que recull l'Estratègia d'Educació per la Transformació Social de les Illes Balears (fins a 2 punts).

4.2. El projecte aborda les interdependències existents entre les dimensions local i global d'una manera coherent amb la temàtica que es treballa al projecte (fins a 5 punts).

4.3. El projecte incorpora l'enfocament de gènere i feminista al projecte (fins a 5 punts).

4,4. El projecte integra l'enfocament de drets humans ( 1 punt).

4.5. El projecte integra la sostenibilitat ecològica ( 1 punt).

5. Seguiment i avaluació (fins a 4 punts)

5.1. Hi ha un sistema de seguiment del projecte coherent i detallat i participatiu (fins a 2 punts).

5.2. Hi ha un sistema d'avaluació adequat (models de recollida de dades, enquestes, informes, etc.) que facilita la verificació dels resultats del projecte, s'aporten les eines que faciliten verificar-ne els resultats i són adequades i s'explica com participaran els centres destinataris en l'avaluació (fins a 2 punts).

6. Continuïtat (fins a 2 punts)

6.1 El projecte estableix mecanismes per a la continuïtat dels resultats i processos generats un cop finalitzada l'actuació (fins a 2 punts).

7. Viabilitat econòmica del projecte (fins a 10 punts)

7.1. El pressupost està distribuït clarament per partides i desglossat per conceptes (fins a 2 punts).

7.2. Les partides previstes són coherents i adequades per realitzar les activitats i complir els objectius i resultats del projecte (fins a 2 punts).

7.3. Les partides previstes per a personal i serveis tècnics s'adeqüen a les activitats i resultats i no estan sobrevalorades (fins a 2 punts).

7.4. Els costs no estan sobrevalorats (1 punt) i no s'hi ha hagut d'aplicar cap factor de correcció (1 punt).

7.5. Es preveu cofinançament de l'entitat sol·licitant o d'altres entitats i supera un 5% de la subvenció sol·licitada (2 punts).

 

ANNEX 2 Modalitat B: projectes que es desenvolupen fora de l'àmbit dels centres educatius

1. Finalitat

L'objecte d'aquesta modalitat és donar suport a projectes dirigits a fomentar la presa de consciència de les desigualtats existents al món, en especial de les realitats del Sud Global, i a fer que les persones es reconeguin com agents de canvi per per avançar cap a la transformació de la realitat i la defensa dels Drets humans.

2. Requisit específic dels projectes

a) Els projectes han de preveure les interdependències existents entre les dimensions local i global en la temàtica que treballen.

b) Les entitats beneficiàries hauran de triar entre presentar un projecte de forma individual o en agrupació amb una altra ONGD.

3. Criteris de preferència en els projectes

a) Projectes que inclouen alguna activitat artística relacionada amb la temàtica del projecte.

b) Els projectes que formen part d'un procés educatiu evitant accions aïllades.

c) Projectes en els que col·laborin puntualment altres agents socials vinculats amb la transformació social

d) Els projectes que integrin la perspectiva de gènere i l'enfocament feminista a totes les fases del projecte.

e) Projectes que tenen en compte les metodologies i enfocaments que estableix l'Estratègia d'Educació per la la Transformació social de les Illes Balears.

4. Criteris objectius per concedir la subvenció (fins a 100 punts)

A. Entitat sol·licitant (fins a 14 punts)

1. Presència activa a les Illes Balears, treball en xarxa (fins a 4 punts):

1.1. Es coordina amb altres entitats socials locals de les Illes Balears relacionades amb la temàtica del projecte (3 punts).

1.2 S'adhereix a xarxes nacionals relacionades amb la temàtica del projecte (1 punt)

2. Experiència en la realització de projectes i accions pròpies d'educació per la transformació social (fins a 4 punts)

2.1 En els darrers 4 anys ha realitzat alguna activitat d'educació per la transformació social (fins a 2 punts).

2.3 En el darrers 4 anys ha gestionat un projecte d'educació per la transformació social (2 punts).

3. Coherència de l'entitat (fins a 6 punts)

3.1. L'entitat disposa d'una estratègia d'EpTS (fins a 3 punts):

3.2. L'entitat disposa d'un pla d'igualtat i/o estratègia de gènere al desenvolupament (fins a 3 punts):

 B. Projecte (fins a 86 punts)

1. Contextualització i fonamentació del projecte (fins a 13 punts)

1.1. Abast territorial del projecte (fins a 4 punts):

— El projecte preveu activitats en més d'una illa (1 punt).

— El projecte preveu activitats en dues o més poblacions d'una illa (3 punts).

1.2. El treball previ d'identificació i la justificació del projecte és adequada del context en el qual es vol dur a terme (fins a 6 punts)

1.3. És un projecte de continuïtat (1 punt).

1.4. S'hi especifiquen millores, amb informació precisa sobre els resultats aconseguits en fases anteriors i sobre com s'han incorporat aquests resultats en el disseny de la nova fase d'actuació (fins a 2 punts).

2. Participació (fins a 20 punts)

2.1. L'entitat ha realitzat un diagnòstic participatiu amb institucions, entitats socials, i/o persones expertes externes relacionades amb el contingut/temàtica del projecte i s'especifica de manera clara la seva participació (fins a 2 punts).

2.2. L'entitat es presenta en agrupació d'ONGD o amb qui col·labori puntualment amb altres agents socials vinculats amb la transformació social i aquesta col·laboració està justificada (fins a 8 punts)

2.3 . El projecte preveu la participació activa i cedeix espais per donar veu als agents, moviments i/o persones dels territoris del Sud (2 punts).

2.4. Aquesta participació s'explica d'una manera detallada i és adequada al context del projecte (fins a 2 punts).

2.5 El projecte identifica i descriu els col·lectius i persones que seran protagonistes de les activitats i fa una anàlisi de les seves capacitats transformadores en el projecte (fins a 3 punts).

2.6 Hi ha una participació efectiva dels col·lectius protagonistes en les diferents fases del projecte (fins a 3 punts).

3. Definició de l'acció i formulació tècnica (fins a 14 punts)

3.1. La lògica vertical del projecte expressa una relació casual lògica entre els elements de la planificació: d'entrades i activitats a resultats, de resultats a objectius específics, i contribució d'aquests a l'objectiu general (fins a 3 punts);

3.2. La lògica horitzontal del projecte expressa una coherència lògica entre els resultats, indicadors i fons de verificació ( fins a 3 punts)

3.3. Les activitats previstes i els recursos necessaris per dur-les a terme i estan definits clarament i són adequats per aconseguir els resultats (fins a 3 punts).

3.4. El projecte preveu alguna activitat artística relacionada amb la temàtica del projecte i està ben explicada i és coherent (2 punts).

3.5 . El projecte planteja a la població destinatària elements o espais de reflexió i/o anàlisi crítica sobre els temes tractats amb una mirada de transformació social (fins a 3 punts).

4. Orientació cap a l'estratègia d'educació per la transformació social (fins a 14 punts)

4.1. El projecte s'orienta cap a/ o identifica alguna de les metodologies que recull l'Estratègia d'Educació per a la Transformació Social de les Illes Balears (fins a 2 punts)

4.2 El projecte aborda les interdependències existents entre les dimensions local i global d'una manera coherent amb la temàtica que es treballa al projecte (fins a 5 punts).

4.3. El projecte incorpora l'enfocament de gènere i feminista al projecte (fins a 5 punts)

4.4. El projecte integra l'enfocament de drets humans (1 punt).

4.5. El projecte integra la sostenibilitat ecològica (1 punt).

5. Comunicació, difusió i publicitat del projecte (fins a 5 punts)

5.1. El projecte argumenta com generar una comunicació efectiva i coherent amb el públic destinatari (fins a 4 punts).

5.2. Missatge: tracta totes les persones amb dignitat i evita el llenguatge estereotipat i discriminatori (1 punt).

6. Seguiment i avaluació (fins a 4 punts)

6.1. Hi ha un sistema de seguiment del projecte coherent i detallat i és participatiu (fins a 2 punts).

6.2. Hi ha un sistema d'avaluació (models de recollida de dades, enquestes, informes, etc.) que facilita verificar els resultats del projecte i és adequat (fins a 2 punts).

7. Coordinació, complementarietat i continuïtat (fins a 6 punts)

7.1. Hi ha coordinació i complementarietat amb altres projectes implementats per altres actors de cooperació, institucions i/o entitats socials sense ànim de lucre o xarxes que treballin en la zona o amb la temàtica del projecte (fins a 2 punt).

7.2. El projecte està encaminat a treballar amb processos, i s'eviten accions aïllades i estableix mecanismes per la continuïtat dels resultats i processos una vegada finalitzada l'actuació (fins a 3 punts).

7.3. S'hi presenten compromisos o acords (1 punt).

8. Viabilitat econòmica del projecte (fins a 10 punts)

8.1. El pressupost està distribuït clarament per partides i desglossat per conceptes (fins a 2 punts).

8.2. Les partides previstes són coherents i adequades per realitzar les activitats i complir els objectius i resultats del projecte (fins a 2 punts).

8.3. Les partides previstes per a personal i serveis tècnics s'adeqüen a les activitats i resultats i no estan sobrevalorades (fins a 2 punts).

8.4. Els costs no estan sobrevalorats (1 punt) i no s'hi ha hagut d'aplicar cap factor de correcció (1 punt).

8.5. Es preveu cofinançament del de l'entitat sol·licitant o d'altres entitats socials i aquest supera un 5 % de la subvenció sol·licitada (2 punts).