Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA
Núm. 287246
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica per la qual es denega l’autorització administrativa del parc fotovoltaic Fénix Energy, de 49,93 MWp i 43,94 MWn, ubicat al polígon 11, parcel·la 1 d’Inca, i al polígon 7, parcel·la 3 de Selva (RE009/20)
Fets
1. El 10 de febrer de 2020 Tayan Investment 20, SL, amb NIF B88458872, va sol·licitar el nomenament com a interlocutor únic de nus de la xarxa de transport com a promotor del parc fotovoltaic Fénix Energy.
2. El 26 de febrer de 2020 es va requerir al promotor que esmenés les deficiències de la garantia per respondre a les responsabilitats d'accés a la xarxa de transport.
3. El 12 de març de 2020 es va comunicar a REE la constitució adequada de la garantia.
4. El 29 de maig de 2020 REE va comunicar la viabilitat de l'accés del parc fotovoltaic a la xarxa de transport.
5. El 22 de desembre de 2020 va tenir entrada a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un escrit signat per Carlos Armando González Mateo, en nom i representació de l'empresa Tayan Investment 20, SL, sol·licitant la tramitació de l'autorització administrativa del projecte del parc fotovoltaic de l'assumpte.
6. El 21 de gener de 2021 es resol admetre a tràmit l'autorització administrativa prèvia del parc, que es considera vàlida des del dia que es va presentar la documentació, en aquest cas el 22 de desembre de 2020. També s'indica que l'inici de la tramitació ambiental no és procedent, perquè aquesta s'ha de realitzar dintre del procediment de declaració d'interès general.
7. El 24 de febrer de 2021 va entrar una sol·licitud del promotor per comunicar a REE una modificació de la ubicació de la instal·lació que figura en el resguard de la garantia.
8. El 25 de juliol de 2022 va tenir entrada per registre electrònic la sol·licitud de declaració del projecte com a projecte industrial estratègic.
9. El 8 d'agost de 2022 va tenir entrada per correu ordinari una sol·licitud de declaració del projecte com a projecte industrial estratègic.
10. El 9 d'agost de 2022 es va comunicar al promotor que la via de correu ordinari no és vàlida i que han de fer les entrades per registre electrònic.
11. El 26 de setembre de 2022 es varen iniciar les consultes a les administracions i a les persones interessades en l'expedient.
12. El 29 de setembre de 2022 el Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera va emetre un informe favorable.
13. El 13 i 15 d'octubre de 2022 es va publicar l'anunci en el Diario de Mallorca i l'Ara Balears, respectivament.
14. El 14 d'octubre de 2022 va tenir entrada un informe favorable del Departament d'Emergències.
15. El 20 d'octubre de 2022 es va publicar en el BOIB núm. 136 l'inici de la informació pública de la tramitació del projecte per un termini de trenta dies.
16. El 26 d'octubre de 2022 el promotor va presentar la documentació addicional requerida per Agricultura després d'una visita tècnica a la finca de Son Fuster, i el 7 de novembre es va trametre a Agricultura.
17. El 3 de novembre de 2022 va tenir entrada la resposta de REE, la qual mencionava possibles afectacions.
18. El 17 de novembre de 2022 va tenir entrada un informe favorable amb condicions de l'Ajuntament d'Inca.
19. El 22 de novembre de 2022 va tenir entrada un informe favorable del Servei d'Agricultura.
20. El 28 de novembre de 2022 va tenir entrada un informe favorable amb condicions del Servei d'Explotació i Conservació.
21. El 28 de novembre de 2022 va tenir entrada un Acord de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme de dia 25 de novembre de 2022 del departament de Territori del Consell de Mallorca. L'informe és favorable amb condicions.
22. El 15 de desembre de 2022 l'Ajuntament de Selva va emetre un informe.
23. El 16 de desembre de 2022 el Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica va emetre un informe tècnic favorable sobre la declaració de projecte d'interès estratègic industrial del parc.
24. El 22 de desembre de 2022 el promotor va presentar la sol·licitud d'avaluació d'impacte ambiental, les taxes corresponents i la justificació de la publicació en el diari Ara Balears.
25. El 22 de desembre de 2022 el Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica va emetre el certificat d'informació pública del projecte, que conclou que durant el tràmit d'exposició pública no s'ha rebut cap al·legació sobre el projecte i l'estudi d'impacte ambiental.
26. El 23 de desembre de 2022 es va trametre la documentació requerida per a l'inici de la tramitació de l'Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària a la CMAIB.
27. El 2 de gener de 2023 el promotor va sol·licitar que s'agilitzés la tramitació de l'expedient per tal d'obtenir la declaració d'impacte ambiental abans que es produís la caducitat dels permisos d'accés.
28. El 17 de gener de 2023 es va publicar en el BOIB núm. 8 l'Acord del Consell de Govern de 16 de gener de 2023 pel qual es declara projecte industrial d'interès estratègic el parc fotovoltaic Fénix Energy, en els municipis d'Inca i Selva.
29. El 27 de gener de 2023 el promotor va sol·licitar que s'emetés la declaració d'impacte ambiental del projecte abans del 24 de febrer de 2023 i amb efectes retroactius al 24 de gener de 2023.
30. El 15 de febrer de 2023 va tenir entrada un requeriment d'esmena d'anomalies de la CMAIB i el 21 de febrer de 2023 es va trametre al promotor.
31. El 17 de febrer de 2023 es va fer una tramesa d'informes rebuts al promotor.
32. El 17 de febrer de 2023 (REGAGE23e00010063816) va tenir entrada a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un recurs de reposició signat per Amadeu Corbera Jaume, com a president del GOB Mallorca, contra l'Acord del Consell de Govern de 16 de gener de 2023 (BOIB núm. 8, de 17 de gener de 2023) pel qual es declara projecte industrial d'interès estratègic el parc fotovoltaic Fénix Energy.
33. El 27 de febrer de 2023 va tenir entrada un requeriment previ a la interposició d'un recurs contenciós administratiu de l'Ajuntament de Selva dirigit a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.
34. El 2 de març de 2023 el Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica va emetre un informe tècnic sobre el recurs de reposició del GOB.
35. El 14 de març de 2023 va tenir entrada un escrit del promotor expressant conformitat amb l'informe del Servei d'Agricultura.
36. El 15 de març de 2023 va tenir entrada un escrit del promotor sol·licitant que es resolgui la declaració d'impacte ambiental i l'autorització administrativa prèvia, i que s'instrueixi a REE que no declari la caducitat dels permisos d'accés i connexió fins que no es resolgui la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA).
37. El 15 de març de 2023 el Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica va emetre un informe tècnic sobre el requeriment previ a la interposició d'un recurs contenciós administratiu de l'Ajuntament de Selva.
38. El 16 de març de 2023, REE va registrar un escrit (amb referència DDS.DAR.23_1235) dirigit a l'Institut Balear de l'Energia informant de la caducitat automàtica dels permisos d'accés i connexió del parc fotovoltaic de l'assumpte. El 30 de març, l'Institut Balear de l'Energia va remetre aquest escrit a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic.
39. El 16 de març de 2023 es va publicar en el BOIB núm. 34 l'anunci de la interposició del recurs del GOB i el requeriment previ de l'Ajuntament de Selva.
40. El 16 de març de 2023 es va trametre al promotor la documentació relativa al recurs de reposició del GOB i al requeriment previ a la interposició d'un recurs contenciós administratiu de l'Ajuntament de Selva.
41. El 20 de març de 2023 va tenir entrada un escrit del promotor que indicava que havia respost el requeriment directament davant la CMAIB el 2 de març.
42. El 21 de març de 2023 es varen realitzar consultes a l'Ajuntament de Selva, al Consell de Mallorca i a la CMAIB sobre les actuacions realitzades relatives al tràmit de declaració d'interès general instada pel promotor el desembre de 2020.
43. El 24 de març de 2023 varen tenir entrada quatre escrits de quatre particulars en què afirmen ser interessats, i sol·liciten accés a l'expedient del parc d'acord a l'anunci del BOIB de 16 de març.
44. El 28 de març de 2023 va tenir entrada la resposta del Consell de Mallorca referent a la consulta de 21 de març sobre les actuacions relatives a la declaració d'interès general.
45. El 29 de març de 2023 va tenir entrada la resposta de la CMAIB referent a la consulta de 21 de març de les actuacions relatives a la declaració d'interès general iniciada el desembre de 2020 i al procediment actual iniciat en aquesta Direcció General.
46. Els tècnics del Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica han examinat la documentació aportada i han emès un informe desfavorable en què es conclou el següent:
Per tot l'anterior, i sense entrar a valorar tècnicament el projecte, s'informa desfavorablement l'autorització administrativa i es proposa dictar una resolució en els termes següents:
1. Desestimar la sol·licitud d'autorització administrativa del parc fotovoltaic Fénix Energy, promogut per Tayan Investment 20, SL, per la caducitat dels permisos d'accés i connexió.
2. Indicar que aquest projecte va obtenir la declaració de projecte industrial estratègic per Acord del Consell de Govern de 16 de gener de 2023 (BOIB núm. 8, de 17 de gener de 2023), condicionada a l'obtenció de l'autorització administrativa. La desestimació de la sol·licitud d'autorització administrativa implicaria, per tant, deixar sense efecte aquesta declaració.
3. Notificar aquesta Resolució als interessats, al Consell de Govern, a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, als Ajuntaments d'Inca i Selva, i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el Butlletí Oficial de l'Estat.
Fonaments de dret
1. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.
2. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
3. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.
4. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
5. La Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per a les instal·lacions elèctriques descrites.
6. El Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.
7. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.
8. La Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.
9. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.
10. El Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.
11. La Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
12. El Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
13. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
14. La Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 2 de març de 2021 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.
Consideracions jurídiques:
L'article 1.1 del Reial Decret Llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica estableix:
1. Els titulars dels permisos d'accés per a instal·lacions de generació d'energia elèctrica que haguessin obtingut aquests permisos en data posterior al 27 de desembre de 2013, i abans de l'entrada en vigor d'aquest reial decret llei, hauran d'acreditar el compliment de les següents fites administratives en uns terminis no superiors als estipulats a continuació:
(...)
b) Si el permís d'accés es va obtenir amb posterioritat al 31 de desembre de 2017 i abans de l'entrada en vigor d'aquest reial decret llei:
1r Sol·licitud presentada i admesa de l'autorització administrativa prèvia: 6 mesos.
2n Obtenció de la declaració d'impacte ambiental favorable: 31 mesos.
3r Obtenció de l'autorització administrativa prèvia: 34 mesos.
4t Obtenció de l'autorització administrativa de construcció: 37 mesos.
5è Obtenció de l'autorització administrativa d'explotació definitiva: 5 anys.
Tots els terminis assenyalats en els apartats a) i b) seran computats des del 25 de juny de 2020.
Aquells titulars de permisos d'accés per a instal·lacions de generació d'energia elèctrica que siguin atorgats des de l'entrada en vigor d'aquest reial decret llei hauran de complir les fites administratives previstes en l'apartat b), computant-se els terminis des de la data d'obtenció dels permisos d'accés.
L'apartat 2 de l'article 1 del referit Reial Decret Llei disposa:
2. La no acreditació davant el gestor de la xarxa del compliment d'aquestes fites administratives dins del termini i en la forma escaient suposarà la caducitat automàtica dels permisos d'accés i, en el seu cas, d'accés i connexió concedits i l'execució immediata per l'òrgan competent per a l'emissió de les autoritzacions administratives de les garanties econòmiques presentades per a la tramitació de la sol·licitud d'accés a les xarxes de transport i distribució [...].
L'escrit de Red Eléctrica de España amb referència DDS.DAR.23_1235, signat el 15 de març de 2023, dirigit a TAYAN INVESTMENT 20, S.L. com a promotors de la instal·lació FV PARQUE FOTOVOLTAICO FENIX ENERGY amb permís d'accés a la xarxa de transport atorgat amb data 20 de maig de 2020 conclou:
En aplicación de lo establecido en el artículo 1 del Real Decreto-Ley 23/2020, de 23 de junio, por el que se aprueban medidas en materia de energía y en otros ámbitos para la reactivación económica, les informamos de que, al no haber acreditado ante el gestor de la red de transporte el cumplimiento del hito de la obtención de la declaración de impacto ambiental favorable en tiempo y forma en 31 meses desde la entrada en vigor de dicho RDL23/2020 y suponer este hecho la caducidad automática de los permisos de acceso y conexión, se ha producido dicha caducidad automática de los permisos de acceso y conexión de la instalación indicada en la Tabla 1.
Per altra banda, l'article 36.2 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus, preveu que per a la obtenció de l'autorització administrativa serà necessària l'obtenció dels permisos d'accés i connexió a les xarxes de transport o distribució.
En conseqüència, el fet d'haver-se produït la caducitat automàtica dels permisos d'accés i connexió de la instal·lació impedeix que es pugui atorgar l'autorització administrativa sol·licitada.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Denegar l'autorització administrativa del parc fotovoltaic Fénix Energy per haver-se produït la caducitat dels permisos d'accés i connexió:
Expedient: RE009/20
Promotor: Tayan Investment 20, SL, amb NIF B88458872.
Situació: polígon 11, parcel·la 1 d'Inca i polígon 7, parcel·la 3 de Selva.
2. Deixar sense efecte la declaració de projecte industrial estratègic del parc fotovoltaic Fénix Energy per incompliment de la condició de l'obtenció de l'autorització administrativa especificada en l'Acord del Consell de Govern de 16 de gener de 2023 (BOIB núm. 8, de 17 de gener de 2023).
3. Notificar aquesta Resolució als interessats, al Consell de Govern, a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, als ajuntaments d'Inca i Selva i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, a la data de la signatura electrónica (27 d'abril de 2023)
El director general d'Energia i Canvi Climàtic José Guillermo Malagrava Rigo Per delegació del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (BOIB núm. 31, de 4/3/2021)