Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 267253
Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori de 18 d’abril de 2023, a proposta del director general de Residus i Educació Ambiental, per la qual s’aprova la convocatòria per a l’any 2023 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus a les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-Next Generation EU

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 11 d'abril de 2023, el director general de Residus i Educació Ambiental ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1.  En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 45, de 2 d'abril de 2022, es publica l'Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears finançat per la Unió Europea- Next Generation EU. La finalitat genèrica dels ajuts és contribuir a la consecució dels objectius relacionats amb la mesura C12.I3 del component 12 de l'annex del Pla de Recuperació i Resiliència d'Espanya aprovat per la Decisió d'Execució del Consell de 13 de juliol de 2021.

2.  La Conferència Sectorial de Medi Ambient, en la seva reunió de 20 de juny de 2022, aprova els criteris objectius i la distribució territorial per a l'execució de crèdits pressupostaris relatius als següents plans o programes en l'exercici 2022: Pla de suport a la implementació de la normativa de residus, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR); Programa de millora i gestió de residus municipals; i PIMA Economia circular. La quantitat consignada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als tres programes és de 6.591.866,71 euros.

3.  En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 159, de 8 de desembre de 2022, es va publicar l'Ordre 33/2022, de modificació de l'Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions i s'aprova la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears finançat per la Unió Europea- Next Generation EU, per esmenar alguns errades materials detectades i ampliar el termini per resoldre i notificar.

4.  En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 112, d'11 d'octubre de 2022, es publica l'Acord del Consell de Govern de 10 d'octubre de 2022 pel qual es modifica la relació de projectes declarats estratègics per Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021 pel qual s'aprova el Pla Estratègic Autonòmic - Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030. Entre d'altres, es modifica l'import estimat pel projecte identificat amb el número 39 anomenat «Convocatòries d'ajudes per a la millora de la gestió dels residus».

5.  En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 163, de 15 de desembre de 2022, es publica la Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, a proposta del director general de Residus i Educació Ambiental de modificació de l'annex 1 de l'Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, pel qual s'aprova la Convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears finançat per la Unió Europea- Next Generation EU. Concretament, es modifica el punt 2.bis de l'apartat cinquè relatiu al termini per resoldre i notificar, el qual finalitza el 28 de febrer de 2023.

6.  El 26 de gener de 2023 la cap del Departament de Residus i Educació Ambiental emet l'informe justificatiu sobre la necessitat d'aprovar la convocatòria, així com de l'adequació d'aquesta al Pla estratègic de subvencions i a les bases reguladores.

7.  En data 26 de gener de 2023, s'emet la Resolució del conseller de Medi Ambient i Territori, a proposta del director general de Residus i Educació Ambiental, per la qual s'ordena l'inici de la convocatòria per a l'any 2023 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus a les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-Next Generation EU.

8.  En data 01 de febrer de 2023 s'emet certificat del director de l'Oficina de Planificació i Coordinació d'Inversions Estratègiques, el qual estableix que la convocatòria de subvencions per a la implantació de la normativa de residus és una actuació que es troba inclosa dins l'Annex 2 (relació de projectes declarats estratègics) de l'Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021, pel qual s'aprova el Pla Estratègic Autonòmic – Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 i es declaren estratègics els projectes que s'hi inclouen.

9.  En data 17 d'abril de 2023, la Intervenció General emet l'informe de conformitat de l'expedient «Convocatòria de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus a les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació,Transformació i Resiliència. 2023. Next Generation EU», sense oposar-hi objeccions.

Fonaments de dret

1.  La Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions.

2.  El Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de subvencions.

3.  L'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre de 2021, pel que es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

4.  L'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre de 2021, per la que s'estableix el procediment i format de la informació a proporcionar per les Entitats del Sector Públic Estatal, Autonòmic i Local pel seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

5.  L'Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

6.  La Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per a executar les actuacions i projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

7.  Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

8.  Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

9.  L'Acord del Consell de Govern, de 4 d'octubre de 2021, pel qual s'aprova el Pla Estratègic Autonòmic - Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 i es declaren estratègics els projectes que s'hi inclouen.

10.  El Reial Decret Llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de la Administració Pública i per a la execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

11.  L'Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears finançat per la Unió Europea-Next Generation EU.

12.  L'Acord de la Conferència Sectorial de Medi Ambient, de 20 de juny de 2022, pel qual s'aprovaven els criteris de repartiment i la distribució territorial per a l'execució de crèdits pressupostaris relatius al Pla de suport a la implementació de la normativa de residus, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Programa, al programa de millora de gestió de residus municipals i al PIMA economia circular 2022.

13.  L'Ordre 33/2022, de modificació de l'Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions i s'aprova la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears finançat per la Unió Europea- Next Generation EU.

Proposta de resolució

Propòs al conseller de Medi Ambient i Territori que dicti una resolució en els termes següents:

1.  Aprovar la convocatòria per a l'any 2023 de subvencions per la implementació de la normativa de residus a les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-Next Generation EU, que es regiran per les bases que figuren en l'annex 1.

2.  Ordenar la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Medi Ambient i Territori en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenció administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1988, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 18 d'abril de 2023

El conseller de Medi Ambient i Territori Miquel Mir Gual El director general proposant Sebastià Sansó i Jaume

 

ANNEX 1

1. Objecte

La present convocatòria per a l'any 2023 té per objecte les subvencions públiques per al suport a la implementació de la normativa de residus a les Illes Balears, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea - Next Generation EU.

2. Bases reguladores

Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per l'Ordre 5/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori per la qual s'estableixen les bases reguladores i s'aprova la convocatòria per a l'any 2022 de subvencions per al suport a la implementació de la normativa de residus i el foment de l'economia circular a les Illes Balears finançat per la Unió Europea-Next Generation EU (BOIB núm. 45, de 2 d'abril de 2022), modificada per l'Ordre 33/2022, de 29 de març de 2022, del conseller de Medi Ambient i Territori (BOIB núm. 159, de 8 de desembre de 2022), d'ara en endavant, Ordre de bases.

3. Import de les subvencions

L'import màxim de les subvencions es del 90%, tal com estableix el punt 3 de l'article 4 de l'Ordre de bases.

4. Beneficiaris

1)  Poden ser beneficiaris de les subvencions o ajuts previstes a la present convocatòria:

  1. Els consells insulars, per a les línies 1, 3 i 4
  2. Els municipis, per a les línies 1 i 4
  3. Les mancomunitats de municipis, per a les línies 1 i 4
  4. Els consorcis amb participació d'entitats locals que tenguin atribuïda la competència de prestar els serves de recollida o de tractament de residus i que presentin projectes sobre els serveis de la seva competència, per a les línies 1, 3 i 4
  5. Les empreses públiques constituïdes per entitats locals, que tinguin assumida la competència de prestar els serveis de recollida o de tractament de residus i que presentin projectes sobre els serveis de la seva competència per al seu finançament, per a les línies 1 i 4.

2)  És d'aplicació l'Ordre HFP 55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtic del risc de conflicte d'interès en els procediments que executen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i en concret el que disposa l'article 6 en el cas d'identificació de risc de conflicte d'interès i l'article 7 en el cas de no existir dades de titularitat real del sol·licitant a la base de dades de l'AEAT.

En el cas de no existir dades de titularitat real del sol·licitant a la base de dades de l'AEAT, i després d'haver-se indicat mitjançant la corresponent bandera negra al responsable de l'operació de que es tracti, d'acord amb el que preveu l'art. 7.3 de l'Ordre HFP 55/2023, l'òrgan instructor pot sol·licitar als participants en els procediments la informació de la seva titularitat real.

Aquesta informació haurà d'aportar-se en el termini de cinc dies hàbils des de que es formuli la sol·licitud d'informació.

La falta de lliurament en el termini esmentat de la informació a què es refereix el paràgraf anterior serà motiu d'exclusió del procediment en el qual participi.

3)  Les entitats locals contemplades a l'article 3 de la Llei 7/1985, reguladora de les bases del règim local, adquireix la condició d'entitat executora segons l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del PRTR i, per aquest motiu, ha de complir totes les obligacions que l'Ordre esmentada estableix i amb tots els principis transversals de l'MRR d'acord amb el Reglament UE 2021/241.

5. Obligacions i requisits específics dels beneficiaris

1)  Els beneficiaris han de complir les obligacions previstes a l'article 8 de l'Ordre de bases.

2)  Així mateix, els beneficiaris han de complir amb els requisits específics següents:

  1.   Sol·licitar els permisos, llicències i autoritzacions necessàries per poder executar les accions i projectes finançats. En el moment atorgament de la subvenció és necessari tenir sol·licitats els permisos i autoritzacions.
  2.   Els beneficiaris hauran de garantir el ple compliment del principi de «no causar un perjudici significatiu al medi ambient» (principi «Do No Significant Harm» – DNSH) i, l'etiquetatge climàtic i digital, d'acord amb el que es preveu en el PRTR, en la Decisió d'Execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del pla de recuperació i resiliència d'Espanya (Council Implementing Decision – CID), i en el Reglament (UE) 2021/241 i en el Reglament 2020/852 (Reglament de Taxonomia), així com en la seva normativa de desenvolupament, en totes les fases del disseny i execució dels projectes i de manera individual per a cada actuació.Aquestes declaracions responsables atendran obligatòriament la Comunicació de la Comissió Europea, «Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar un perjudici significatiu al medi ambient» en virtut del Reglament relatiu al Mecanisme de Recuperació i Resiliència» (2021/C 58/01). En tot cas, els beneficiaris preveuran mecanismes de verificació del compliment del principi DNSH i mesures correctores per assegurar la seva implementació, reflectint-lo en la memòria o projecte presentat.
  3.   Dur a terme les actuacions d'informació i publicitat que s'indiquen al manual de comunicació per a gestors i beneficiaris dels fons del PRTR del Ministeri d'Hisenda i Funci´o Pública.
  4.   Comunicar a la Direcció General de Residus i Educació Ambiental l'obtenció d'altres ajuts o subvencions que tenguin per objecte finançar el mateix projecte. Aquesta comunicació s'haurà d'efectuar tan prest com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.
  5.   Comunicar a la Direcció General de Residus i Educació Ambiental, amb l'antelació que estableixi en l'apartat 8 d'aquesta convocatòria, l'inici de l'activitat subvencionada, amb la presentació, si escau, per una banda de les tres ofertes d'acord amb l'art. 22 de l'Ordre de bases i el punt següent d'aquesta convocatòria, i en el seu cas la memòria en la qual es justifiqui expressament l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa, i, per altra banda, dels permisos, llicències i autoritzacions necessàries per poder executar les accions i projectes finançats.
  6.   En el cas d'activitats o projectes objecte de subvenció no iniciats a l'hora de sol·licitar-la, presentar tres ofertes de diferents persones que tinguin la condició de proveïdores, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé —excepte que per les especials característiques de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat suficient nombre d'entitats que el subministri o presti— en el cas en què la despesa subvencionable superi els 40.000 €, en el cas d'obres, o 15.000 €, en el supòsit de subministrament de béns d'equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, d'acord amb el que disposa l'art. 31.3 de la Llei 38/2003, general de subvencions. El compromís d'execució de les actuacions incloses en el projecte subvencionable de conformitat amb les finalitats i criteris establerts en l'Ordre de bases.
  7.   Complir amb la normativa de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.
  8.   La presentació d'un informe justificatiu final de l'actuació amb una memòria descriptiva dels treballs desenvolupats, la inversió total realitzada i la justificació del compliment de la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts, una vegada finalitzat el projecte i en el termini de tres mesos des de la seva recepció.
  9.   Assumir les responsabilitats que podrien derivar-se de la realització del projecte o activitat.
  10.   Mantenir un registre i conservar els documents justificatius, les dades estadístiques i altra documentació concernent al finançament, així com els registres i documents en format electrònic, durant un període de cinc anys des del pagament del saldo o, mancant aquest pagament, des de l'operació, d'acord amb el previst en l'art. 132 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió. Aquest període serà de tres anys si el finançament és d'un import inferior o igual a 60.000 euros.
  11.   Assumir qualsevol altre requisit comunitari i nacional que resulti d'aplicació per raó del finançament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
  12.   Complir qualsevol altre requisit que, en el seu cas, pogués establir-se en la resolució per la qual es concedeix l'ajuda.
 

6. Ajudes d'Estat

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria no es consideren ajudes d'Estat, ja que l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) no s'aplica quan l'Estat actua «exercint l'autoritat pública» o quan les entitats públiques actuen «en qualitat d'Administracions públiques». Pot considerar-se que una entitat actua exercint l'autoritat pública quan l'activitat en qüestió forma part de les funcions essencials de l'Estat o està relacionada amb aquestes funcions per la seva naturalesa, pel seu objecte i per les normes a les quals està subjecta.

7. Línies subvencionables i despeses subvencionables

1) A la present convocatòria les línies i sublínies subvencionables son les següents:

  1.   Dins la Línia 1, «Implantació de noves recollides separades, especialment de bioresidus, i millora de les existents», la sublínia 1.1. «Projectes d'implantació, ampliació o millora de la recollida separada de bioresidus destinats a instal·lacions específiques de tractament biològic (compostatge, digestió anaeròbia o ambdues)».
  2.   Dins la Línia 3, «Construcció de noves instal·lacions de preparació per la reutilització i el reciclatge d'altres fluxos de residus recollits separadament», la sublínia 3.1 «Construcció d'instal·lacions de preparació per a la reutilització de fluxos de residus recollits separadament», tant les instal·lacions noves com l'ampliació de les existents per a incloure la preparació per a la reutilització.
  3.   Dins la Línia 4, «Inversions relatives a instal·lacions de recollida (com deixalleries), triatge i classificació de residus (envasos, paper, etc.), i millora de les plantes de tractament mecànic-biològic existents», la sublínia 4.1. «Projectes de construcció i millora d'instal·lacions de recollida (com deixalleries;inclou la recollida de residus tèxtils i residus domèstics perillosos)».

2) Les despeses subvencionables i no subvencionables dels projectes s'ajustaran al previst a l'annex 5 de l'Ordre de bases.

8. Requisits tècnics dels projectes finançables

1)  Els requisits tècnics dels projectes s'ajustaran al previst a l'annex 4 de l'Ordre de bases.

2)  Les actuacions que així ho requereixin han de comptar amb les autoritzacions prèvies i preceptives de les administracions competents, així com les acreditacions, llicències o permisos exigibles segons la legislació vigent.

3)  En el cas d'una actuació ja iniciada, han d'aportar amb la sol·licitud de subvenció les autoritzacions prèvies i preceptives de les administracions competents.

4)  En el cas d'actuacions no iniciades, l'entitat beneficiària ha de comunicar-ne l'inici efectiu de l'activitat o projecte subvencionat amb una antelació mínima de 15 dies a la Direcció General de Residus i Educació Ambiental. En aquest cas, hauran de presentar, si escau, les tres ofertes a què es refereix l'apartat 5.f) d'aquesta convocatòria, i en el seu cas la memòria en la qual es justifiqui expressament l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa. En qualsevol cas, s'han de presentar els permisos, llicències i autoritzacions necessàries per poder executar les accions i projectes finançats.

5)  La falta d'aportació de les autoritzacions o de les acreditacions, llicències o permisos a què es refereix el paràgraf anterior en el termini indicat serà causa de revocació d'acord amb el que disposa l'art. 24.1 de l'Ordre de bases o, en el seu cas, de reintegrament, d'acord amb el previst en l'art. 25.1 de l'Ordre de bases, per aplicació de la causa prevista en l'art. 44.1.f) del Text Refós de la Llei de subvencions, aprovat per Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

9. Terminis

1) El termini de presentació de les sol·licituds, a que es refereix l'article 13.1 de l'Ordre de bases, es d'un mes comptador des del dia següent a la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, acabant el mateix dia en què es va produir la publicació en el mes del venciment.

2) Els projectes objecte de subvenció poden haver-se iniciat des de l'1 de març de 2020. En tot cas, els beneficiaris han d'indicar, expressament a la sol·licitud, l'inici del projecte subvencionat i el moment en què aquest comença.

3) El termini màxim per resoldre i notificar finalitza el 31 de desembre de 2023. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, es pot entendre desestimada la sol·licitud per silenci administratiu, sense perjudici de la resolució que l'Administració ha de dictar, d'acord amb l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques.

4) El termini per a l'execució del projecte finalitza el 31 de març de 2025, el qual es pot prorrogar per resolució del conseller, d'acord amb el que s'indica a l'article 20 de l'Ordre de bases, fins al 31 de març de 2026, a petició de beneficiari. Les pròrrogues s'han de sol·licitar tres mesos abans del venciment del termini d'execució.

5) El termini màxim de presentació de la documentació justificativa de les despeses, a que es refereix l'article 22.4 de l'Ordre de bases, és de tres mesos des de la data de finalització del termini d'execució.

10. Import màxim de la convocatòria i crèdits pressupostaris als quals s'imputa

1) L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 6.272.059,79 € (sis milions dos-cents setanta-dos mil cinquanta-nou amb setanta-nou cèntims) amb càrrec a les partides pressupostàries de l'any 2024 i 2025, desglossat amb els següents imports i anualitats:

Any

Quantia

Partida pressupostària

2023

0 €

15601 G/571A01 76001/00/MR006

2023

0 €

15601 G/571A01 46001/00/MR006

2024

2.195.413,30 €

15601 G/571A01 76001/00/MR006

2024

940.616,60 €

15601 G/571A01 46001/00/MR 006

2025

2.195.413,30 €

15601 G/571A01 76001/00/MR 006

2025

940.616,59 €

15601 G/571A01 46001/00/MR 006

2) En el cas de concessió de pròrrogues, s'imputarà a les partides pressupostàries equivalents de l'exercici 2026.

11. Distribució dels fons per línies

1) L'import màxim que es destina a cada una de les línies subvencionables, és el següent

Línies subvencionables

Quantia

Proporció

Línia 1: Implantació de noves recollides separades de bioresidus, i millora de les existents.

3.581.973,34 €

57,11%

Línia 3: Construcció de noves instal·lacions de preparació per la reutilització i el reciclatge d'altres fluxos de residus recollits separadament.

689.926,58 €

11,00%

Línia 4: Inversions relatives a instal·lacions de triatge i classificació de residus: deixalleries i plantes d'envasos.

2.000.159,87 €

31,89%

TOTAL

6.272.059,79 100%

2) El sobrant de crèdit assignat a una sublínia d'actuació s'ha d'incorporar a la resta de sublínies de forma proporcional.

12. Comissió avaluadora

1) La composició de la Comissió Avaluadora, a que es refereix l'article 15.3 de l'Ordre de bases, es la següent:

  1. Presidenta: la cap del departament de Residus i Educació Ambiental.
  2. Cinc vocals:

1er. Tres tècnics de la direcció general competent en matèria de residus, designats per la persona titular, un dels quals farà les funcions de secretari. 2n. Una persona representant del servei jurídic, designat per la Secretaria General. 3r.  Una persona representant del servei de Gestió Econòmica, designat per la Secretaria General.

2) A les designacions del director general de Residus i Educació Ambiental i de la secretària general s'ha de tenir en compte una presència equilibrada d'homes i dones, per la qual cosa es coordinaran ambdós titulars dels òrgans directius.

13. Criteris objectius i de preferència, de caràcter específic, que han de regir la concessió de la subvenció

1) Els criteris específics objectius i de preferència per a la concessió de subvencions estan subjectes a la distribució dels fons entre les diferents línies subvencionables establerta a l'apartat onzè d'aquesta convocatòria.

2) Els projectes de cada sublínia s'ordenaran d'acord amb la puntuació obtinguda a la fase de valoració seguint els criteris de puntuació que s'indiquen en el punt 13.3 d'aquesta convocatòria. La proposta de finançament seguirà l'ordre de prelació dins cada sublínia, de major a menor puntuació, fins que s'esgoti el crèdit previst en aquesta convocatòria.

3) Els projectes admesos s'han de puntuar d'acord amb els criteris següents:

  1. a. Sublínia 1.1. Projectes d'implantació, ampliació o millora de la recollida separada de bioresidus destinats a instal·lacions específiques de tractament biològic (compostatge, digestió anaeròbia o ambdues).

1r. Coherència, qualitat i claredat de la memòria del projecte: es puntua fins un màxim de 10 punts.

i. La coherència es valora en funció dels resultats i conclusions de la diagnosis, la viabilitat ambiental i econòmica del projecte, la planificació d'objectius, així com l'abast i seguiment del projecte: es puntua fins un màxim de 3 punts. ii. La qualitat del projecte es valora en funció del seu grau tècnic i descriptiu de la memòria: es puntua fins un màxim de 3,5 punts. iii. La claredat de la memòria es valora en funció del grau de detall tècnic i descriptiu, així com per l'absència de requeriments d'esmenes aclaridores de la memòria del projecte per part dels instructors de l'expedient: es puntua fins un màxim de 3,5 punts.

2n. Població beneficiada pel projecte, d'acord amb l'última dada del cens disponible del Institut Balear d'Estadística (IBESTAT): es valora fins un màxim de 15 punts atenent a la següent població:

i.     Fins a 10.000 habitants: 2,5 punts. ii.    Entre 10.001 i 30.000 habitants: 5 punts iii.   Entre 30.001 i 50.000 habitants: 10 punts iv.   Més de 50.000 habitants: 15 punts

En el cas de les recollides separades mitjançant contenidors a la via pública, únicament es considerarà com a població beneficiada pel projecte la que es trobi en un radi de 100 metres de cada un dels contenidors que es prevegin instal·lar.

No es considerarà població beneficiada pel projecte la dels nuclis de població on únicament es prevegi la recollida selectiva dels bioresidus mitjançant àrees d'aportació, definides a l'article 4.r) de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears. En canvi, es considerarà població beneficiada pel projecte i es puntuarà la dels disseminats on es prevegi la recollida selectiva dels bioresidus mitjançant aquestes àrees d'aportació.

Als efectes d'aquesta convocatòria es considera un nucli de població aquella part de l'entitat composta per, almenys, deu edificis contigus o prou propers que formen carrers, places o altres vies urbanes. Formen, també, part del nucli els edificis aïllats que disten menys de 200 metres del conjunt esmentat. Es considera que el disseminat està integrat per la resta dels edificis de l'entitat no inclosos en el concepte de nucli (Metodologia de l'estadística del padró, IBESTAT 2021).

  1. 3r. Proporció de la població censada a l'àmbit territorial del projecte en el qual la recollida separada de bioresidus és de nova implantació, d'acord amb la última dada del cens disponible (IBESTAT). Es valora fins un màxim de 20 punts conforme a la fórmula següent:
  2.                                                       P= 20 x (PNI/PATP)

On:

P: puntuació del criteri PNI: població atesa pel projecte en la qual la recollida separada de bioresidus és de nova implantació. PATP: Població total censada a l'àmbit d'actuació territorial definit en el projecte.P: puntuació del criteri

  1. En el cas de les recollides separades mitjançant contenidors a la via pública, únicament es considerarà com a «PNI» i com a «PATP» la que es trobi en un radi de 100 metres de cada un dels contenidors que es prevegin instal·lar.

No es considerarà com a «PNI» ni com a «PATP» la dels nuclis de població (definits a l'apartat 2n) on únicament es prevegi la recollida selectiva dels bioresidus mitjançant àrees d'aportació, definides a l'article 4.r) de la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears. En canvi, es considerarà com a «PNI» i com a «PATP» la dels disseminats (definits a l'apartat 2n) on es prevegi la recollida selectiva dels bioresidus mitjançant àrees d'aportació.

  1. 4t. Establiments del sector HORECA a l'àmbit territorial del projecte en els quals són de nova implantació la recollida selectiva porta a porta de bioresidus. Es valorarà fins un màxim de 35 punts de la manera següent:

i. En el cas d'establiments d'allotjament turístic:

- Fins a 200 places turístiques: 1 punts - Entre 201 i 1.000 places turístiques: 2 punt - Entre 1.001 i 5.000 places turístiques: 5 punts - Entre 5.001 i 10.000 places turístiques: 8 punts - Entre 10.000 i 20.000 places turístiques: 11 punts - Entre 20.001 i 40.000 places turístiques: 14 punts - Més de 40.000 places turístiques: 16 punts

Les places turístiques dels allotjaments turístics es calcularan en base als corresponents registres insulars d'empreses, activitats i establiments turístics.

ii. En el cas dels restaurants:

- Fins a 5 restaurants: 1 punts - Entre 6 i 20 restaurants: 3 punt - Entre 21 i 40 restaurants: 5 punts - Entre 51 i 100 restaurants: 7 punts - Més de 100 restaurants: 10,5 punts

iii. En el cas de bars i cafeteries:

- Fins a 10 bars i/o cafeteries: 1 punts - Entre 11 i 50 bars i/o cafeteries: 3 punt - Entre 51 i 100 bars i/o cafeteries: 5 punts - Més de 100 bars i/o cafeteries: 8,5 punts

  1. 5è. Incorporació de sistemes de recollida que permetin un baix contingut d'impropis amb la finalitat d'assolir un reciclatge de qualitat. Es valora amb 10 punts.

6è. Abast de la campanya informativa i de sensibilització. Es valora amb un màxim de 10 punts atenent als criteris següents:

i.   Objectius generals i específics clarament definits que siguin verificables, avaluables, assolibles i limitats en el temps: es puntua fins un màxim de 2,5 punts ii.  Recursos destinats a la implantació de la campanya. correctament dimensionats i coherents amb els seus objectius: es puntua fins un màxim de 2,5 punts. iii.  Qualitat del disseny, la planificació i la definició temporal i geogràfica de la campanya: es puntua fins un màxim de 2,5 punts. iv.   Avaluació dels resultats de la campanya mitjançant indicadors: es puntua fins un màxim de 2,5 punts.

7è.  En el cas d'empat en la puntuació de projectes, el criteri que s'utilitzarà als efectes de determinar l'ordre de classificació dels beneficiaris serà la població beneficiada pel projecte, d'acord amb l'última dada del cens disponible del Institut Balear d'Estadística (IBESTAT).

b.  Sublínia 3.1. Construcció d'instal·lacions de preparació per a la reutilització de fluxos de residus recollits separadament, es valora:

1r. Coherència, qualitat i claredat de la memòria del projecte: es valora fins un màxim de 10 punts, en els mateixos termes que els assenyalats per a la sublínia 1.1.

2n. Capacitat anual de preparació per a la reutilització de residus recollits separadament. En el cas de projectes de millora d'instal·lacions existents, únicament s'ha de valorar l'increment de la capacitat de preparació per a la reutilització causada per l'ampliació de la instal·lació: es valora fins a un màxim de 40 punts, assignant la puntuació màxima a les sol·licituds amb la major capacitat anual de tractament i proporcionalment a la resta de les sol·licituds, conforme a la fórmula següent:

P= TPxR x 40/TPxRmàx.

3r. Projecte definit en un àmbit territorial d'actuació en el qual no es realitza la preparació per a la reutilització de la mateixa tipologia de residu: es valora amb 10 punts.

On:

P= puntuació assignada al projecte TPxR= tones anuals de residus recollits selectivament que es preveuen preparar per a reutilitzar. PPxRmàx= tones anuals de residus del projecte d'instal·lació (nova o millora d'una existent) que presenta la major capacitat anual de preparació per a la reutilització de residus d'entre totes les sol·licituds.

4t. Projecte que contempla la preparació per a la reutilització de dos o més fluxos de residus recollits separadament: es valora amb 15 punts.

5è. Els projectes són desenvolupats amb col·laboració amb entitats socials, de manera que permeti la generació d'ocupació de col·lectius de persones en situació de risc social, i la seva introducció o reintroducció en el mercat laboral: es valora amb 15 punts.

6è. Els projectes incorporen un circuit de venda dels productes preparats: es valora amb 10 punts.

c.  Sublínia 4.1. Projectes de construcció i millora d'instal·lacions de recollida (com deixalleries; inclou la recollida de residus tèxtils i residus domèstics perillosos).

1er. Coherència, qualitat i claredat de la memòria del projecte: es valora fins un màxim de 10 punts, en els mateixos termes que els assenyalats per a la sublínia 1.1.

2n. Ubicació de les instal·lacions de recollida:

i.   Si la instal·lació està ubicada en un nucli de població: es valora amb 15 punts. ii.   Si la instal·lació està ubicada a menys d'un quilòmetre d'un nucli de població: es valora amb 5 punts.

El concepte de nucli de població és defineix amb els mateixos termes que els establerts a l'apartat 13.3.a.2n d'aquesta convocatòria. La distància es mesurarà seguint el traçat de la via principal que comunica la instal·lació de recollida i el nucli de població.

3r.  El projecte inclou la construcció o la millora d'instal·lacions destinades a l'emmagatzematge de residus perillosos: es valora amb 15 punts.

4t.  El projecte preveu instal·lacions destinades a la preparació per a la reutilització, ja sigui per a l'emmagatzematge separat dels residus susceptible de ser preparats per a la reutilització com per a la comprovació i el tractament: es valora amb 15 punts.

5è.  El projecte incorpora la construcció d'espais públics d'autoreparació i intercanvi d'objectes i utensilis dins de la instal·lació (mobles, roba, petits RAEE, etc.): es valora amb 15 punts.

6è.  El projecte inclou un espai habilitat dins la instal·lació destinat a tasques d'educació ambiental: es valora amb 15 punts.

7è.  El projecte incorpora eines informàtiques en les instal·lacions per al registre de les entrades i les sortides de residus (arxiu cronològic): es valora amb 15 punts.

8è.  En el cas d'empat en la puntuació de projectes, el criteri que s'utilitzarà als efectes de determinar l'ordre de classificació dels beneficiaris serà la distància existent entre la ubicació de les instal·lacions objecte de subvenció i el nucli de població més propers que es mesurarà amb els mateixos termes establerts a l'apartat 2n.

14. Pagament fraccionat

Els beneficiaris poden sol·licitar un pagament fraccionat de l'import de la subvenció atorgada per un projecte, mitjançant justificacions i liquidacions parcials, d'acord amb les prescripcions següents:

  1. La justificació prèvia de l'activitat realitzada parcialment s'ha de dur a terme mitjançant la presentació de la documentació indicada a l'article 22 de l'Ordre de bases.
  2. Únicament poden ser objecte de pagament fraccionat les despeses efectivament executades i pagades abans de presentar la documentació justificativa per acollir-se al pagament fraccionat.
  3. Les quantitats o imports a pagar de manera fraccionada no poden ser superiors al 50% de la subvenció atorgada per a aquell projecte.
  4. La memòria d'actuació justificativa a la qual fa referència l'article 22.5.a) de l'Ordre de bases a presentar al final de l'execució ha d'abastar la totalitat del projecte, independentment de la documentació aportada per obtenir el pagament fraccionat.

15. Naturalesa jurídica de la convocatòria i la seva impugnació

Contra els actes expressos derivats de la tramitació de les subvencions regulades mitjançant aquesta convocatòria es podrà interposar un recurs de reposició dins el termini d'un mes. Una vegada transcorregut aquest termini únicament es podrà interposar recurs contenciós administratiu, sens perjudici, si escau, del recurs extraordinari de revisió. Si l'acte no és exprés, el sol·licitant i altres possibles interessats poden interposar un recurs de reposició en qualsevol moment a partir de l'endemà del dia que, d'acord amb la normativa específica, es produeix l'acte presumpte de conformitat amb l'article 124 Llei 39/2015.